Ik snap dat een goed bedrijf zoals Albert Heijn je de rug toe keert als je je gaat focussen op het maken van friet.quote:Aardappelproducent CêlaVíta is failliet. Dinsdagmiddag is het personeel op de hoogte gebracht van het faillissement. Het bedrijf verkeerde al langere tijd in financieel zwaar weer.
CêlaVïta was leverancier van aardappelproducten voor verschillende supermarkten, hotels, restaurants en instellingen in Europa. Recent kondigde het bedrijf nog een reorganisatie aan, waarbij het zich meer wilde gaan richtte op het maken van friet.
De aardappelproducent raakte een belangrijke afnemer kwijt, supermarkten Albert Heijn, en dat verlies was sterk voelbaar in zowel de afzet als de omzet.
Ik eet echt nooit aardappelen, kom nooit bij de AH en ik ken het toch ook wel. Volgens mij gewoon onder de eigen merknaam.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 18:38 schreef Hexagon het volgende:
Nooit van gehoord. Leverden die het AH huismerk?
Bijvoorbeeld: private-equitypartij koopt een toch al niet zo best renderend bedrijf op: koelvers is ingehaald door diepvries en vers.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 18:59 schreef Hyaenidae het volgende:
Sooooww deze zag ik niet aankomen, die raakt me echt.
En ik koop die altijd, hoe kan zoiets failliet gaan??![]()
Ik heb geen bedrijfskunde gestudeerd man, doe eens fatsoenlijk uitleggen zodat ik het ook snap.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:04 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld: private-equitypartij koopt een toch al niet zo best renderend bedrijf op: koelvers is ingehaald door diepvries en vers.
De private-equitypartij zet de aankoopprijs op de balans, stopt het bedrijf vol met schulden, kerft de deal met AH af (leveren is niet het doel) en de tent gaat failliet.
En de FIOD zag dat het goed was.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 18:51 schreef Mathijsco het volgende:
Geen huilende boer met riek.
Eigenaar: NIMBUS private equity.
Waarschijnlijk is de aankoopprijs op de balans gezet, en hebben ze vervolgens de boel leeggetrokken.
Je koopt een bedrijf. De aankoopprijs wordt een schuld van het bedrijf aan jou; die kun je direct van de rekening halen. Vervolgens sluit je namens het bedrijf allerlei leningen af die je in je eigen zak steekt. Daarna laat je de tent gecontroleerd failliet gaan.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:07 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik heb geen bedrijfskunde gestudeerd man, doe eens fatsoenlijk uitleggen zodat ik het ook snap.
Hoezo wordt de aankoopprijs een schuld aan jou? Als ik een nieuwe auto ga kopen kan ik het toch niet zo verdraaien dat de dealer mij de auto geeft én mij ook het aankoopbedrag verschuldigd is, ipv dat ik het hem betaal? Anders kan iedereen onbeperkt geld maken.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:12 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Je koopt een bedrijf. De aankoopprijs wordt een schuld van het bedrijf aan jou; die kun je direct van de rekening halen. Vervolgens sluit je namens het bedrijf allerlei leningen af die je in je eigen zak steekt. Daarna laat je de tent gecontroleerd failliet gaan.
Je melkt als het ware een bedrijf helemaal leeg.
Vraag het mij ook niet in detail, maar faillissementsfraude is niet voor niets een erg lucratieve business in zakendoenend Nederland waar we alleen bijstandstrekkers en Marokkanen als criminelen zien.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:24 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Hoezo wordt de aankoopprijs een schuld aan jou? Als ik een nieuwe auto ga kopen kan ik het toch niet zo verdraaien dat de dealer mij de auto geeft én mij ook het aankoopbedrag ook verschuldigd is, ipv dat ik het hem betaal? Anders kan iedereen onbeperkt geld maken.
Van de weldenkende mensen zou je de niet-voedzame en ongezonde producten gratis krijgen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 18:52 schreef Nober het volgende:
Aardappelen zijn veelste goedkoop momenteel dus dan krijg je dat.
Taquote:
Dat heet een leveraged buyout. Je richt een nieuwe bv op die het bedrijf koopt. Die bv leent het geld voor de aankoop, op naam van het bedrijf dat wordt overgenomen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 19:24 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Hoezo wordt de aankoopprijs een schuld aan jou? Als ik een nieuwe auto ga kopen kan ik het toch niet zo verdraaien dat de dealer mij de auto geeft én mij ook het aankoopbedrag verschuldigd is, ipv dat ik het hem betaal? Anders kan iedereen onbeperkt geld maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |