Het model dat bedoeld was voor de Robotaxi's was vier keer zo groot als het huidige model, maar dat paste niet in HW4, de huidige computer. Ze waren een nieuwe computer aan het ontwerpen, HW5, die ongeveer twee keer zo krachtig zou moeten worden. Er is nu echter nieuws dat ze een heleboel Samsung chips van hun nieuwste generatie processors (zoals die binnenkort ook in hun telefoons zitten) hebben besteld, dus blijkbaar waren de huidige niet krachtig genoeg,quote:Tesla intensiveert zijn inspanningen op het gebied van kunstmatige intelligentie terwijl het een aanzienlijk verbeterde versie van zijn Full Self-Driving (FSD) software ontwikkelt.
CEO Elon Musk kondigde op X (voorheen Twitter) aan dat de EV-maker nu een nieuw FSD-model traint met ongeveer tien keer meer parameters dan zijn voorganger, naast opmerkelijke verbeteringen in videocompressie.
Tesla schijnt 6% te zijn gedaald na de lancering van de robottaxi.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 13:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
De verkopen van Tesla nemen wereldwijd af en volgens Elon Musk is de prijs van zijn bedrijf recht evenredig met het succes van FSD. Volgens hem is FSD al lang level 5 en komt het alleen door de irritante wetgeving dat je daar niet overal slapend mee mag rijden. Hij wilde daarom in Austin, Texas bewijzen dat FSD minimaal level 3 is (geen bestuurder nodig), maar dat is niet gelukt. Daarom gaan ze nu Tesla's inzetten als taxi, dus met bestuurder, in wat andere grote steden.
De levels van zelfrijdende auto's:
[ afbeelding ]
Ter vergelijking: Mercedes heeft een systeem dat minimaal level 3 is, dat mag je gebruiken zodra de plaatselijke regering daar een vergunning voor af heeft gegeven. Het is alleen nog bruikbaar op de snelweg, dus level 5 is het nog niet. Level 4 mogelijk wel, maar dat weten we pas als ze overal een vergunning voor hebben gekregen.
Eentje die we al 6 jaar horen...quote:Op maandag 11 augustus 2025 13:07 schreef VEM2012 het volgende:
Hij belooft niets. Het is een inschatting.
Jij misschien. Al heeft Elon wel de neiging om overdreven positieve inschattingen te maken, dat wel.quote:Op maandag 11 augustus 2025 13:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Eentje die we al 6 jaar horen...
Ik ben benieuwd.
Jij hebt er kennelijk ook geen vertrouwen in.quote:Op maandag 11 augustus 2025 13:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij misschien. Al heeft Elon wel de neiging om overdreven positieve inschattingen te maken, dat wel.
Dan heb je een week geen autosteer. Daarna terug naar 0/5.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 10:37 schreef phpmystyle het volgende:
Geen idee of dit het juiste topic is om deze vraag te stellen: Maar wat als je 5/5 waarschuwingen hebt gehad voor zogenoemd "oneigenlijk gebruik van de auto pilot" ? Vervallen die waarschuwingen na enige tijd, of is dat te resetten?
Het ging 3 x achter elkaar heel snel, gewoon een aantal seconden niet je handen aan het stuur. Voor ik er erg in had kreeg ik de penalty. Overigens van de week ook ineens noodrem toen de auto dacht dat tegemoetkomende fietsers op mijn baanvak zaten. Hopelijk niet weer.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 10:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dan heb je een week geen autosteer. Daarna terug naar 0/5.
Overigens, als je een week braaf rijdt gaat er ook weer een waarschuwing van het totaal af, dus je hebt het kennelijk wel bont gemaakt.
Misschien de interieurcamera afplakken? Dat scheelt alweer.
Interessant, zo'n auto die zijn eigenaar bestraft als die iets doet wat hij niet acceptabel vind. Zoals de beloofde functionaliteit gebruiken.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 10:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het ging 3 x achter elkaar heel snel, gewoon een aantal seconden niet je handen aan het stuur. Voor ik er erg in had kreeg ik de penalty. Overigens van de week ook ineens noodrem toen de auto dacht dat tegemoetkomende fietsers op mijn baanvak zaten. Hopelijk niet weer.
Maar jij hebt dus ervaring ermee dat het na 1 week weer wordt gereset?
Vind die tip van VEM wel een goede om die camera evt af te plakken. Is irritant.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 10:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Interessant, zo'n auto die zijn eigenaar bestraft als die iets doet wat hij niet acceptabel vind. Zoals de beloofde functionaliteit gebruiken.
Dat zet je wel aan het denken over die neurochipjes die straks in ieders hoofd moeten.
Op zich is dat wel mooi natuurlijk, het is immers niet de bedoeling om Autopilot te gebruiken om de auto autonoom te laten rijden.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 10:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Interessant, zo'n auto die zijn eigenaar bestraft als die iets doet wat hij niet acceptabel vind. Zoals de beloofde functionaliteit gebruiken.
Dat zet je wel aan het denken over die neurochipjes die straks in ieders hoofd moeten.
Die 5 kun je niet in 1 rit verzamelen.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 10:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het ging 3 x achter elkaar heel snel, gewoon een aantal seconden niet je handen aan het stuur. Voor ik er erg in had kreeg ik de penalty. Overigens van de week ook ineens noodrem toen de auto dacht dat tegemoetkomende fietsers op mijn baanvak zaten. Hopelijk niet weer.
Maar jij hebt dus ervaring ermee dat het na 1 week weer wordt gereset?
Je krijgt de straf als je de software gebruikt op een onjuiste wijze (bv als je je kop onder het dashboard steekt tijdens het rijden).quote:Op donderdag 14 augustus 2025 10:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Interessant, zo'n auto die zijn eigenaar bestraft als die iets doet wat hij niet acceptabel vind. Zoals de beloofde functionaliteit gebruiken.
Het is een variant van een CAPTCHA, waarbij je continu puzzels met "zoek de verkeersovertredingen en onveilige situaties" voorgeschoteld krijgt en waarbij je gestraft wordt als je daarmee stopt. Of een onbetaalde baan als rijinstructeur, waarbij je de bestuurder niet rechtstreeks iets kunt leren, maar waarbij jouw werk indirect helpt om de bestuurder mogelijk een minuscuul klein beetje beter te maken.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 10:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Op zich is dat wel mooi natuurlijk, het is immers niet de bedoeling om Autopilot te gebruiken om de auto autonoom te laten rijden.
Heb jij even geluk!quote:Op donderdag 14 augustus 2025 11:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als je liever niet zelf wilt rijden, kun je beter het openbaar vervoer gebruiken. Veel veiliger en je kunt wel wat anders gaan doen.
Geweldig idee. Gaan we niets mee doen.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik heb eens zitten denken en Tesla zou er via een HUD een echte CAPTCHA van kunnen maken in de vorm van een computerspel. Eventueel door dat met een laser op de voorruit te projecteren. Laat de Autopilot de bestuurder er bij betrekken door continu te vragen wat die van een bepaalde situatie vind. En geef de bestuurder dan een kleine controller om daarmee te antwoorden. Dan voorkom je meteen ook dat ze met hun telefoon gaan spelen.
Bijvoorbeeld, als de computer iets ziet wat hij niet herkent, teken er een knipperende cirkel omheen en vraag de bestuurder of hij dat moet negeren, ontwijken of er voor moet stoppen. 1 van die laatste twee zijn dan de standaard actie, al naar gelang wat de computer denkt dat het veiligste is. Als de bestuurder niet tijdig op het knopje drukt, neemt de auto die actie.
Het drinken is weer vroeg begonnen vandaag.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik heb eens zitten denken en Tesla zou er via een HUD een echte CAPTCHA van kunnen maken in de vorm van een computerspel. Eventueel door dat met een laser op de voorruit te projecteren. Laat de Autopilot de bestuurder er bij betrekken door continu te vragen wat die van een bepaalde situatie vind. En geef de bestuurder dan een kleine controller om daarmee te antwoorden. Dan voorkom je meteen ook dat ze met hun telefoon gaan spelen.
Bijvoorbeeld, als de computer iets ziet wat hij niet herkent, teken er een knipperende cirkel omheen en vraag de bestuurder of hij dat moet negeren, ontwijken of er voor moet stoppen. 1 van die laatste twee zijn dan de standaard actie, al naar gelang wat de computer denkt dat het veiligste is. Als de bestuurder niet tijdig op het knopje drukt, neemt de auto die actie.
Autosteer is niet gevaarlijk mits gebruikt zoals kan. Wel de mensen die dat dus willen omzeilen en het niet gebruiken zoals kan en de bedoeling is.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 10:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vind die tip van VEM wel een goede om die camera evt af te plakken. Is irritant.
Nee, hoor. Het probleem is dat je de bestuurder er actief bij moet betrekken, maar dat hij liever op zijn telefoon kijkt of gaat slapen. Je moet het dus leuk maken om mee te werken. Je kunt er dan beter een computerspel van maken dan de bestuurder af en toe aanporren als hij zijn aandacht verliest. En het is leuk als anderen jouw advies vragen en jij altijd je zin krijgt. Ok, dat heb je ook als je zelf stuurt, maar het is weer eens wat anders. Manager, in plaats van uitvoerder.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:16 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Het drinken is weer vroeg begonnen vandaag.
Het is niet echt iets dat kan voorkomen dat iemand wordt afgeleid.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik heb eens zitten denken en Tesla zou er via een HUD een echte CAPTCHA van kunnen maken in de vorm van een computerspel. Eventueel door dat met een laser op de voorruit te projecteren. Laat de Autopilot de bestuurder er bij betrekken door continu te vragen wat die van een bepaalde situatie vind. En geef de bestuurder dan een kleine controller om daarmee te antwoorden. Dan voorkom je meteen ook dat ze met hun telefoon gaan spelen.
Bijvoorbeeld, als de computer iets ziet wat hij niet herkent, teken er een knipperende cirkel omheen en vraag de bestuurder of hij dat moet negeren, ontwijken of er voor moet stoppen. 1 van die laatste twee zijn dan de standaard actie, al naar gelang wat de computer denkt dat het veiligste is. Als de bestuurder niet tijdig op het knopje drukt, neemt de auto die actie.
Ik zit normaal in de auto al heel snel op mijn eigen automatische piloot. Dan zit ik over allerlei dingen na te denken en ik heb achteraf geen idee wat er op de weg allemaal is gebeurd. Dus met zo'n automatisch systeem begin ik meteen weg te dromen, ook al zit ik naar de weg te kijken. Ik ben dan in mijn hoofd met een heleboel dingen bezig, maar niet met het verkeer om me heen. Hoe ga je dat afvangen?quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is niet echt iets dat kan voorkomen dat iemand wordt afgeleid.
Interactie met de computer over opstakels is in feite al een afleiding.
En als er niks te vragen is kan de chauffeur ter compensatie alsnog naar de smartphone grijpen.
Het kan volgens mij alleen door het gedrag van iemand te monitoren.
Dat is kennelijk te omzeilen door de camera af te plakken.
Maar als je dat doet ben je willens en wetens fout bezig.
Nee, de auto controleert op diverse manieren of je bij de les bent. De camera is er daar 1 van, maar die is niet bij alle Tesla’s aanwezig. Als er geen camera is of deze is afgeplakt zijn de andere parameters er om dat op te vangen en dat merk je ook feitelijk.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:51 schreef Wantie het volgende:
Dat is kennelijk te omzeilen door de camera af te plakken.
Maar als je dat doet ben je willens en wetens fout bezig.
Ja eens. voorlopig zal ik dat ook niet doen.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Autosteer is niet gevaarlijk mits gebruikt zoals kan. Wel de mensen die dat dus willen omzeilen en het niet gebruiken zoals kan en de bedoeling is.
Het is prima werkbaar. Bij ons gebeurt het echt zelden dat de autosteer eindigt omdat er niet goed genoeg is opgelet. En iets opzoeken op Spotify kan ook prima. Je moet alleen wel je stuur in de gaten houden.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 15:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja eens. voorlopig zal ik dat ook niet doen.
Maar ik kreeg ineens snel achter elkaar die penalty's verdeeld over 3 dagen vorige week. Even op je mob volgende nummertje op spotify kan niet.
Maar het moet niet onwerkbaar worden.
Okay, dus door de camera af te plakken voorkom je niet dat de Tesla een week lang de Autopilot uit zet als de bestuurder andere dingen aan het doen is ipv actief op te letten.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 13:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, de auto controleert op diverse manieren of je bij de les bent. De camera is er daar 1 van, maar die is niet bij alle Tesla’s aanwezig. Als er geen camera is of deze is afgeplakt zijn de andere parameters er om dat op te vangen en dat merk je ook feitelijk.
Er is dus niets verkeerd aan het afplakken van de camera. Persoonlijke keuze. Sommigen vinden de camera fijn werken, anderen niet.
Maar ben je dan op de weg aan het letten, of probeer je dan te voorkomen dat de rijhulp er mee stopt? Doe je dan ook wat je moet doen of is het een toneelstukje zodat je toch zoveel mogelijk andere dingen kunt doen?quote:Op donderdag 14 augustus 2025 15:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is prima werkbaar. Bij ons gebeurt het echt zelden dat de autosteer eindigt omdat er niet goed genoeg is opgelet. En iets opzoeken op Spotify kan ook prima. Je moet alleen wel je stuur in de gaten houden.
Wat zou ik moeten doen volgens jou dat niet tot het toneelstukje behoort om zoveel mogelijk andere dingen te doen? De rijhulp is helemaal niet bedoeld om 'zoveel mogelijk andere dingen te doen'. Het is bedoeld om het rijden te vergemakkelijken, in de baan te blijven zonder dat je daar de hele tijd op moet letten, de snelheid aan te passen als de auto voor je te traag is, je te waarschuwen voor dingen. Het is helemaal niet bedoeld om op je gemak te gaan zitten lezen.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 16:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar ben je dan op de weg aan het letten, of probeer je dan te voorkomen dat de rijhulp er mee stopt? Doe je dan ook wat je moet doen of is het een toneelstukje zodat je toch zoveel mogelijk andere dingen kunt doen?
Maar als je daar niet zelf op zit te letten, ben je dus met andere dingen bezig. Zoals even iets opzoeken op Spotify.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 16:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat zou ik moeten doen volgens jou dat niet tot het toneelstukje behoort om zoveel mogelijk andere dingen te doen? De rijhulp is helemaal niet bedoeld om 'zoveel mogelijk andere dingen te doen'. Het is bedoeld om het rijden te vergemakkelijken, in de baan te blijven zonder dat je daar de hele tijd op moet letten, de snelheid aan te passen als de auto voor je te traag is, je te waarschuwen voor dingen. Het is helemaal niet bedoeld om op je gemak te gaan zitten lezen.
En dat kan ook. Je hebt namelijk de hulp van de auto met opletten. Dus je doet het samen. Je blik even afwenden om op Spotify te kijken, is geen probleem.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 16:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar als je daar niet zelf op zit te letten, ben je dus met andere dingen bezig. Zoals even iets opzoeken op Spotify.
Dat hangt af van de correctiesnelheid. Hoeveel tijd heb je om in te grijpen als het fout gaat?quote:Op donderdag 14 augustus 2025 16:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En dat kan ook. Je hebt namelijk de hulp van de auto met opletten. Dus je doet het samen. Je blik even afwenden om op Spotify te kijken, is geen probleem.
Maar dat geldt ook voor auto's zonder rijhulp.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 16:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat hangt af van de correctiesnelheid. Hoeveel tijd heb je om in te grijpen als het fout gaat?
Dat klopt. Maar dan weet je ook dat de kans dat je het niet overleeft als je dat te veel of te lang doet, vrij groot is. En mensen denken dat die kans met rijhulpen vrij laag is. De drang is er dus niet.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 16:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar dat geldt ook voor auto's zonder rijhulp.
Het is niet verboden om op Spotify het volgende nummer aan te klikken, of iets anders op het scherm uit te voeren.
Heb je zelf al eens in een auto met autosteer gereden?quote:Op donderdag 14 augustus 2025 17:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar dan weet je ook dat de kans dat je het niet overleeft als je dat te veel of te lang doet, vrij groot is. En mensen denken dat die kans met rijhulpen vrij laag is. De drang is er dus niet.
Het hangt er natuurlijk ook van af of je op de snelweg rijd, een tweebaansweg buiten de stad en in de stad. In de stad moet je vaak wat doen, maar dan is de snelheid vrij laag. Op de snelweg gaat alles de zelfde kant op. Buiten de stad kan het snel heel fout gaan.
Aangezien er heel veel mensen op hun telefoon zitten zonder rijhulpen denk ik dat het vooral een bepaald type mens is wat het probleem is.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 17:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar dan weet je ook dat de kans dat je het niet overleeft als je dat te veel of te lang doet, vrij groot is. En mensen denken dat die kans met rijhulpen vrij laag is. De drang is er dus niet.
Het hangt er natuurlijk ook van af of je op de snelweg rijd, een tweebaansweg buiten de stad en in de stad. In de stad moet je vaak wat doen, maar dan is de snelheid vrij laag. Op de snelweg gaat alles de zelfde kant op. Buiten de stad kan het snel heel fout gaan.
Autosteer niet, automatisch afstand houden wel.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 17:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heb je zelf al eens in een auto met autosteer gereden?
Overigens is het volgens mij officieel binnen de bebouwde kom niet toegestaan om het te gebruiken.
En veel andere merken auto's hebben ook rijhulpen dus het is niet voorbehouden aan een specifiek merk, dus de berijders van die merken lopen hier dan ook tegen aan.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 17:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Aangezien er heel veel mensen op hun telefoon zitten zonder rijhulpen denk ik dat het vooral een bepaald type mens is wat het probleem is.
Zonder meer waar.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 17:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En veel andere merken auto's hebben ook rijhulpen dus het is niet voorbehouden aan een specifiek merk, dus de berijders van die merken lopen hier dan ook tegen aan.
Het zijn werknemers die staken, niet de vakbonden.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:20 schreef VEM2012 het volgende:
https://x.com/joehansenxx(...)up-600-day-strike%2F
De staking is eindelijk voorbij. Nu is de bond akkoord als Tesla de eisen van de bond verwerkt in de arbeidsovereenkomsten. Eisen die door Tesla allemaal al ruimschoots gehaald worden...
Misschien moet je gewoon eens je wat meer inlezen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het zijn werknemers die staken, niet de vakbonden.
Als Tesla bij voorbaat had willen voldoen aan de eisen van de werknemers, dan was de staking niet nodig geweest.
Ik heb het idee dat er meer speelt.
Dit is ook teveel het bekende Tesla verhaal dat Tesla alles uitstekend doet, en de vakbonden degenen zijn die het verpesten.
Heb ik gedaan, en dan blijkt dat die fanboy Tesla twitteraar er compleet naast zit.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 23:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Misschien moet je gewoon eens je wat meer inlezen.
quote:Het conflict tussen Tesla en de Zweedse vakbond IF Metall begon in oktober 2023, nadat Tesla weigerde een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) te ondertekenen voor haar monteurs in Zweden. De vakbond eiste dat Tesla zich zou houden aan de Zweedse arbeidsmarktmodel, waar cao's de norm zijn en arbeidsvoorwaarden zoals lonen en pensioenen regelen.
Belangrijkste punten van het conflict
Het conflict is opmerkelijk vanwege een aantal factoren:
* Zweedse Arbeidsmodel: In Zweden wordt de arbeidsmarkt grotendeels geregeld door vakbonden en werkgeversorganisaties, in plaats van door de overheid. Ongeveer 90% van de Zweedse werknemers valt onder een cao, die zorgt voor stabiele lonen en arbeidsvoorwaarden. Tesla's weigering om een cao te tekenen, werd gezien als een directe bedreiging voor dit model.
* Solidariteitsstakingen: Toen IF Metall in oktober 2023 staakte, kregen ze al snel steun van andere vakbonden in Zweden, en later ook in andere Scandinavische landen. Dit zijn solidariteitsstakingen, waarbij werknemers van andere bedrijven en sectoren in staking gaan om de originele stakers te ondersteunen. Dit had een breed effect:
* Havenarbeiders weigerden Tesla's te lossen.
* Postmedewerkers weigerden post, inclusief kentekenplaten, te bezorgen aan Tesla.
* Schoonmakers en elektriciens staakten werkzaamheden bij Tesla-faciliteiten.
* Juridische strijd: Tesla heeft de Zweedse overheid en staatsbedrijven, zoals het postbedrijf PostNord en het transportagentschap, aangeklaagd om de blokkades van kentekenplaten en post ongedaan te maken. De rechtbanken hebben echter in het voordeel van de vakbonden beslist, waarbij ze de solidariteitsacties als legaal beschouwden.
* Status van het conflict: Vanaf augustus 2025 is de situatie geëvolueerd. De vakbond IF Metall heeft aangegeven dat de strijd niet meer alleen gaat over het dwingen van een cao, maar ook om het vinden van "andere alternatieve oplossingen". De strijd, die inmiddels de langste in Zweden in decennia is, bevindt zich in een patstelling waarbij geen van beide partijen lijkt te willen toegeven, al zijn er signalen van een mogelijke toenadering. Tesla heeft de schade van de stakingen weten te beperken, maar de reputatieschade en het juridische proces blijven een uitdaging. De vakbonden zijn vastberaden hun positie te verdedigen.
Musk vind zelf dat hij boven de wet staat. In de VS kwam hij daar ook vaak mee weg.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 23:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Heb ik gedaan, en dan blijkt dat die fanboy Tesla twitteraar er compleet naast zit.
Jij kunt vast wel vertellen wat nou precies de reden was dat Tesla een strijd tegen de vakbond voerde.
Grok helpt je wel even:
[..]
Het is ook best bizar dat Tesla applaus krijgt voor diens strijd tegen de belangen van de werknemers.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 23:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Musk vind zelf dat hij boven de wet staat. In de VS kwam hij daar ook vaak mee weg.
Goed voor de aandeelhouders. En geld is alles in de VS.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 08:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is ook best bizar dat Tesla applaus krijgt voor diens strijd tegen de belangen van de werknemers.
Het conflict draait dus om het feit dat in Zweden de vakbonden extreem veel macht hebben omdat in 90% van de gevallen arbeidsvoorwaarden geregeld worden via cao.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 23:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Heb ik gedaan, en dan blijkt dat die fanboy Tesla twitteraar er compleet naast zit.
Jij kunt vast wel vertellen wat nou precies de reden was dat Tesla een strijd tegen de vakbond voerde.
Grok helpt je wel even:
[..]
Nogmaals: het zijn de werknemers die staken.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 08:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het conflict draait dus om het feit dat in Zweden de vakbonden extreem veel macht hebben omdat in 90% van de gevallen arbeidsvoorwaarden geregeld worden via cao.
Deze staking was er dus niet voor de werknemers van Tesla (die gewoon in overwegende mate zeer tevreden waren met hun arbeidsovereenkomst en de -voorwaarden), maar omdat de vakbonden hun belachelijke machtspositie wilden behouden.
Dat gaat dus de verkeerde kant op, de EU wil juist meer macht bij de werknemers neerleggen.quote:Het percentage werknemers wiens arbeidsvoorwaarden via een cao lopen, verschilt sterk per land. De gegevens hieronder zijn schattingen en kunnen variëren afhankelijk van de bron en het jaar van meting.
Nederland: Circa 70-75% van de werknemers valt onder een cao. Dit percentage is al geruime tijd redelijk stabiel.
België: In België ligt het percentage aanzienlijk hoger, op ongeveer 96%. Dit komt door een sterke traditie van collectieve onderhandelingen en de rol van paritaire comités.
Europa: Het gemiddelde in de EU ligt op ongeveer 60%, maar er zijn grote verschillen. Landen als Oostenrijk, Frankrijk en de Scandinavische landen hebben een zeer hoge dekkingsgraad (vaak boven de 80%), terwijl andere landen zoals Estland, Polen en Litouwen een veel lagere dekkingsgraad hebben.
Een recente EU-richtlijn stelt als doel dat in 2025 in alle lidstaten ten minste 80% van de werknemers onder een cao valt. Landen die dit doel niet halen, moeten een actieplan opstellen om de collectieve onderhandelingen te bevorderen.
Het zijn de vakbonden die de stakingen regelen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 08:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nogmaals: het zijn de werknemers die staken.
En in het geval van Tesla hebben werknemers in verschillende sectoren hun werk neergelegd.
Dat je vindt dat werknemers een belachelijke machtspositie hebben in Zweden die gebroken moet worden, dat laat ik verder aan jou.
En als Tesla zulke uitstekende arbeidsvoorwaarden heeft, wat ik overigens niet bestrijd, waarom dan de weigering om dat vast te leggen in een collectieve arbeidsovereenkomst?
Dit heeft meer weg van de arrogantie van een Amerikaans bedrijf dat wereldwijd zijn eigen handelswijze wil afdwingen, ipv zich te schikken aan de cultuur van de landen waar ze opereren.
De EU is een links bastion. Daarom zal de EU ook economisch meer en meer gaan vastlopen. Maar goed, dat is wel erg off topic.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 09:07 schreef Wantie het volgende:
Hoe zit dat nu eigenlijk met die vervelende macht van de werknemers in de EU?
[..]
Dat gaat dus de verkeerde kant op, de EU wil juist meer macht bij de werknemers neerleggen.
Waarom staken ze dan?quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 09:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De EU is een links bastion. Daarom zal de EU ook economisch meer en meer gaan vastlopen. Maar goed, dat is wel erg off topic.
Het is natuurlijk ook idioot om zo’n doel te stellen. Want niemand heeft de werknemers gevraagd of ze dit willen…
Logisch, want op die manier krijgen werknemers doorbetaald.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 09:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het zijn de vakbonden die de stakingen regelen.
Tesla is inderdaad groot genoeg om een werknemersvereniging te breken.quote:En het gaat dus om de positie van de vakbonden. In Nederland zie je dat vakbonden nog maar heel weinig leden hebben onder de jongere generaties. En ook overal: slechts 15%. Als een overgrote meerderheid kiest voor niet vertegenwoordigd worden, dan zegt dat ook wat. In Zweden ben je als werknemer echter veroordeeld tot de vakbonden.
Verder heeft Tesla gewoon een standpunt wat ze mondiaal hanteren. En in Zweden is Tesla nauwelijks aanwezig (het zijn de monteurs van service centra). Gaat men daar overstag, dan krijg je elders weer gezeik.
Dus Tesla is wat dit betreft niet op de knieën te krijgen en voor de vakbonden is dit dan ook een vooraf te voorzien, maar zeer gevoelig, verlies.
Waar het mij om gaat is vrijheid. Als werknemers zich willen verenigen, prima. Willen ze dat niet, ook prima.quote:
Maar als ze zich verenigen hebben ze teveel macht en moet dat gebroken worden?quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 11:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waar het mij om gaat is vrijheid. Als werknemers zich willen verenigen, prima. Willen ze dat niet, ook prima.
De EU dient zich daar niet mee te bemoeien.
Nee, ik heb nergens gezegd dat werknemers teveelquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 11:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar als ze zich verenigen hebben ze teveel macht en moet dat gebroken worden?
Het is ook raar dat Tesla bang is voor een precedent als ze toegeven aan Zweden en de arbeidsvoorwaarden vastleggen in een collectieve arbeidsovereenkomst.
Als Tesla zulke uitstekende arbeidsvoorwaarden heeft, waarom is het dan een probleem als ze dat collectief vastleggen?
Welk nadeel ondervindt Tesla hierbij?
En vervolgens zeg je van wel:quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 12:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, ik heb nergens gezegd dat werknemers teveel
macht krijgen en/of die macht gebroken moet worden.
Nogmaals, vakbonden staken niet, dat doen de werknemers.quote:Vakbonden zijn machtig geworden en willen die macht behouden. En daar worden zelfs werknemersrechten ondergeschikt aan gemaakt. Dat is mijn probleem met vakbonden. Dat ze zich zijn gaan omvormen tot machtshebbers die hun eigen macht op plek 1 zetten.
Als jij het niet wil snappen, ook goed. Het is toch off topic.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 12:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
En vervolgens zeg je van wel:
[..]
Nogmaals, vakbonden staken niet, dat doen de werknemers.
Een vakbond heeft geen macht zonder de medewerking van zijn leden.
Als een vakbond oproept tot staking en er wordt geen enkel gehoor aan gegeven, dan gebeurt er niets.
En welk machtsmiddel heeft de vakbond dan?
Precies.
Werkgevers die problemen hebben met vakbonden hebben over het algemeen niet het beste voor met hun personeel.
Ik accepteer je verlies.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 13:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als jij het niet wil snappen, ook goed. Het is toch off topic.
Dat zeggen alle verliezersquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 17:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het zegt veel over jou dat je discussies op het internet beziet in winst en verlies.
Ik heb de discussie niet gelezen maar als ik moet gokken heeft Wantie meer verstand van zakenquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 17:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het lijkt mij vrij dommig om Wantie in dezen te steunen. Maar ga vooral je gang.
Wat moet ik met deze ad hominem?quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 17:58 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ik heb de discussie niet gelezen maar als ik moet gokken heeft Wantie meer verstand van zaken
Graag gedaanquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 18:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat moet ik met deze ad hominem?
En dat je de discussie niet hebt gelezen was mij al duidelijk, omdat het helemaal geen gelijk/niet gelijk discussie betreft, maar gewoon een andere politieke visie.
Maar goed, je laat jezelf kennen zoals gezegd. Helemaal zelf weten.
Maar FSD valt niet in slaapquote:Op zondag 17 augustus 2025 13:18 schreef Wantie het volgende:
Het resultaat was 1 groot slagveld. Alleen Xiaomi SU7 wist bijna alle tests goed te doorstaan. Het overgrote deel faalde schromelijk. Met opmerkelijke zaken, zoals glansrijk slagen voor de ene test, en het keihard zakken voor de andere test.
quote:SCHOTEN - Drie Nederlandse vrouwen zijn zondagmorgen omgekomen door een verkeersongeval op snelweg E19 in België.
Het ongeval gebeurde bij Antwerpen, ter hoogte van Schoten in de richting van Breda.
Bij een lichte bocht vloog de auto tegen de vangrail en sloeg daarna met het dak tegen een brugpijler.
De vrouwen waren op slag dood.
''Waarschijnlijk is de bestuurster in slaap gevallen'', zei een brandweercommandant.
De bestuurster was volgens hem niet onder invloed van drank of drugs.
Ze droeg een gordel, net als de slapende passagiers op de achterbank, maar dat mocht niet baten.
Het gaat om twee zusjes van zeventien en 21 jaar en een meisje van zeventien.
De drie kwamen uit Krimpen aan den IJssel, Rotterdam
Het gaat hier om DAS, niet FSD.quote:Op zondag 17 augustus 2025 13:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar FSD valt niet in slaap
als men op verzoek FSD aan mocht zetten dan hadden veel mensen nog geleefd en veel brugpijlers van viaducten waren onbeschadigd
Heel goed, dat zouden wij ook moeten doen. Het is duidelijk ook dringend nodig.quote:Op zondag 17 augustus 2025 13:18 schreef Wantie het volgende:
China heeft een aantal real world tests gedaan met Driver Assist. Uiteraard met vele Chinese merken, maar ook Tesla en Mercedes deden mee. De tests werden op de openbare weg gedaan, om een zo realistisch beeld te krijgen van de werking van de veiligheidsvoorzieningen van de hedendaagse auto's.
Het resultaat was 1 groot slagveld. Alleen Xiaomi SU7 wist bijna alle tests goed te doorstaan. Het overgrote deel faalde schromelijk. Met opmerkelijke zaken, zoals glansrijk slagen voor de ene test, en het keihard zakken voor de andere test.
Tesla kwam als merk als het beste uit de test. Geen verrassing hier. Maar ook de Tesla's slaagden niet voor alle tests.
Opmerkelijk is dat de modellen zakken op verschillende onderdelen. Je zou verwachten dat Tesla modelbreed hetzelfde zou presteren.
Wat uit de test lijkt te blijken is dat het vooral de software is die het laat afweten de systemen zijn slecht in het interpreteren van complexe verkeerssituaties en zien nuances over het hoofd.
En maken daardoor vreemde beslissingen die in sommige gevallen de situatie juist verergeren.
Het is in China, dus je zou kunnen zeggen dat het gewoon Chinese meuk is.
Maar een van de laagst scorende auto die op alle fronten zou hebben gefaald is een Mercedes C-klasse model...
Hoog tijd dat in Europa Driver Assist grondig wordt getest.
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-videoquote:Zien: meerdere Tesla's uitgebrand op een snelweg in Los Angeles
In Los Angeles zijn zaterdagavond meerdere Tesla's in vlammen opgegaan. Hulpdiensten hadden uren nodig om het vuur te bestrijden.
31 minuten geleden
Duur geintje voor de verzekeraar van de transporteur.quote:Op zondag 17 augustus 2025 20:05 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ngeles/84138120.html
[..]
Bekijk deze YouTube-video
ja hangt er van af wie de schuld gaat krijgen , kan ook de transporteur zijn of de teslaquote:Op zondag 17 augustus 2025 21:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Duur geintje voor de verzekeraar van de transporteur.
Waarom zou Tesla de schuld krijgen? Het was uiteraard de truck die begon te fikken.quote:Op zondag 17 augustus 2025 21:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja hangt er van af wie de schuld gaat krijgen , kan ook de transporteur zijn of de tesla
uiteraard ??quote:Op maandag 18 augustus 2025 00:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom zou Tesla de schuld krijgen? Het was uiteraard de truck die begon te fikken.
Dat is wel zeker, want al lang bekend gemaakt.quote:Op maandag 18 augustus 2025 02:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
uiteraard ??
misschien , vastgelopen rem , maar zeker is dat niet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |