abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218442483
De verkopen van Tesla nemen wereldwijd af en volgens Elon Musk is de prijs van zijn bedrijf recht evenredig met het succes van FSD. Volgens hem is FSD al lang level 5 en komt het alleen door de irritante wetgeving dat je daar niet overal slapend mee mag rijden. Hij wilde daarom in Austin, Texas bewijzen dat FSD minimaal level 3 is (geen bestuurder nodig), maar dat is niet gelukt. Daarom gaan ze nu Tesla's inzetten als taxi, dus met bestuurder, in wat andere grote steden.

De levels van zelfrijdende auto's:



Ter vergelijking: Mercedes heeft een systeem dat minimaal level 3 is, dat mag je gebruiken zodra de plaatselijke regering daar een vergunning voor af heeft gegeven. Het is alleen nog bruikbaar op de snelweg, dus level 5 is het nog niet. Level 4 mogelijk wel, maar dat weten we pas als ze overal een vergunning voor hebben gekregen.
pi_218442561
Tesla voert AI-push op met 10x groter FSD-model

quote:
Tesla intensiveert zijn inspanningen op het gebied van kunstmatige intelligentie terwijl het een aanzienlijk verbeterde versie van zijn Full Self-Driving (FSD) software ontwikkelt.

CEO Elon Musk kondigde op X (voorheen Twitter) aan dat de EV-maker nu een nieuw FSD-model traint met ongeveer tien keer meer parameters dan zijn voorganger, naast opmerkelijke verbeteringen in videocompressie.
Het model dat bedoeld was voor de Robotaxi's was vier keer zo groot als het huidige model, maar dat paste niet in HW4, de huidige computer. Ze waren een nieuwe computer aan het ontwerpen, HW5, die ongeveer twee keer zo krachtig zou moeten worden. Er is nu echter nieuws dat ze een heleboel Samsung chips van hun nieuwste generatie processors (zoals die binnenkort ook in hun telefoons zitten) hebben besteld, dus blijkbaar waren de huidige niet krachtig genoeg,

Ondertussen is er dus alweer een nog nieuwer AI model, dat maar liefst een 10 keer zo krachtige computer vraagt. HW6, of slaan ze HW5 over? En wanneer is dat leverbaar?

Het lijkt dus ook wel duidelijk dat ze geen van beiden in de huidige computers gaan passen.

AI3 / HW3 (FSD Computer 1)
Samsung Exynos-IP Based
12 CPU Cores
CPU Frequency: 2.2 Ghz
2 Neural Network (NN) Processors
NN Processor Frequency: 2.0 Ghz
14 nm Process
36 TOPS
8 GB RAM
1.2MP cameras around the car
Radar previously used was Continental’s ARS410 with a range of 160 meters. Discontinued in 2021.

AI4 / HW4 (FSD Computer 2)
Samsung Exynos-IP Based
20 CPU Cores
CPU Frequency: 2.35 Ghz
3 Neural Network (NN) Processors
NN Processor Frequency: 2.2 Ghz
Estimated TSMC’s 7nm or N4 (4nm class)
50 TOPS
16 GB RAM
5MP cameras around the car
Speculated to be the Arbe Phoenix radar unit with greater detail and a 300 meter range.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 07-08-2025 17:31:54 ]
pi_218443882
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 13:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
De verkopen van Tesla nemen wereldwijd af en volgens Elon Musk is de prijs van zijn bedrijf recht evenredig met het succes van FSD. Volgens hem is FSD al lang level 5 en komt het alleen door de irritante wetgeving dat je daar niet overal slapend mee mag rijden. Hij wilde daarom in Austin, Texas bewijzen dat FSD minimaal level 3 is (geen bestuurder nodig), maar dat is niet gelukt. Daarom gaan ze nu Tesla's inzetten als taxi, dus met bestuurder, in wat andere grote steden.

De levels van zelfrijdende auto's:

[ afbeelding ]

Ter vergelijking: Mercedes heeft een systeem dat minimaal level 3 is, dat mag je gebruiken zodra de plaatselijke regering daar een vergunning voor af heeft gegeven. Het is alleen nog bruikbaar op de snelweg, dus level 5 is het nog niet. Level 4 mogelijk wel, maar dat weten we pas als ze overal een vergunning voor hebben gekregen.
Tesla schijnt 6% te zijn gedaald na de lancering van de robottaxi.
Reden voor een aantal aandeelhouders om een rechtszaak tegen Musk aan te spannen omdat FSD in Austin niet laat zien wat Musk had beloofd.

https://www.reuters.com/s(...)i-claims-2025-08-05/
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218458677
Bekijk deze YouTube-video


Wat Tesla niet vertelt over Robottaxi zie je hier in deze video.

Het resultaat van 4 dagen aaneengesloten ritjes maken met de robottaxi, en daarbij de grenzen op zoeken.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218475820
twitter


Musk belooft binnen 3-6 maanden level 3 autonomie in de VS, waar toegestaan.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218475897
Hij belooft niets. Het is een inschatting.
pi_218475911
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 13:07 schreef VEM2012 het volgende:
Hij belooft niets. Het is een inschatting.
Eentje die we al 6 jaar horen...

Ik ben benieuwd.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218475927
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 13:08 schreef Wantie het volgende:

[..]
Eentje die we al 6 jaar horen...

Ik ben benieuwd.
Jij misschien. Al heeft Elon wel de neiging om overdreven positieve inschattingen te maken, dat wel.
pi_218477498
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 13:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Jij misschien. Al heeft Elon wel de neiging om overdreven positieve inschattingen te maken, dat wel.
Jij hebt er kennelijk ook geen vertrouwen in.

Eind januari weten we meer.

twitter


[ Bericht 42% gewijzigd door Wantie op 11-08-2025 16:44:40 ]
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  donderdag 14 augustus 2025 @ 10:37:09 #11
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218500694
Geen idee of dit het juiste topic is om deze vraag te stellen: Maar wat als je 5/5 waarschuwingen hebt gehad voor zogenoemd "oneigenlijk gebruik van de auto pilot" ? Vervallen die waarschuwingen na enige tijd, of is dat te resetten?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_218500722
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 10:37 schreef phpmystyle het volgende:
Geen idee of dit het juiste topic is om deze vraag te stellen: Maar wat als je 5/5 waarschuwingen hebt gehad voor zogenoemd "oneigenlijk gebruik van de auto pilot" ? Vervallen die waarschuwingen na enige tijd, of is dat te resetten?
Dan heb je een week geen autosteer. Daarna terug naar 0/5.

Overigens, als je een week braaf rijdt gaat er ook weer een waarschuwing van het totaal af, dus je hebt het kennelijk wel bont gemaakt.

Misschien de interieurcamera afplakken? Dat scheelt alweer.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 10:46:22 #13
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218500775
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 10:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dan heb je een week geen autosteer. Daarna terug naar 0/5.

Overigens, als je een week braaf rijdt gaat er ook weer een waarschuwing van het totaal af, dus je hebt het kennelijk wel bont gemaakt.

Misschien de interieurcamera afplakken? Dat scheelt alweer.
Het ging 3 x achter elkaar heel snel, gewoon een aantal seconden niet je handen aan het stuur. Voor ik er erg in had kreeg ik de penalty. Overigens van de week ook ineens noodrem toen de auto dacht dat tegemoetkomende fietsers op mijn baanvak zaten. Hopelijk niet weer.

Maar jij hebt dus ervaring ermee dat het na 1 week weer wordt gereset?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_218500832
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 10:46 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Het ging 3 x achter elkaar heel snel, gewoon een aantal seconden niet je handen aan het stuur. Voor ik er erg in had kreeg ik de penalty. Overigens van de week ook ineens noodrem toen de auto dacht dat tegemoetkomende fietsers op mijn baanvak zaten. Hopelijk niet weer.

Maar jij hebt dus ervaring ermee dat het na 1 week weer wordt gereset?
Interessant, zo'n auto die zijn eigenaar bestraft als die iets doet wat hij niet acceptabel vind. Zoals de beloofde functionaliteit gebruiken.

Dat zet je wel aan het denken over die neurochipjes die straks in ieders hoofd moeten.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 10:53:55 #15
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218500839
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 10:53 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Interessant, zo'n auto die zijn eigenaar bestraft als die iets doet wat hij niet acceptabel vind. Zoals de beloofde functionaliteit gebruiken.

Dat zet je wel aan het denken over die neurochipjes die straks in ieders hoofd moeten.
Vind die tip van VEM wel een goede om die camera evt af te plakken. Is irritant.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_218500879
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 10:53 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Interessant, zo'n auto die zijn eigenaar bestraft als die iets doet wat hij niet acceptabel vind. Zoals de beloofde functionaliteit gebruiken.

Dat zet je wel aan het denken over die neurochipjes die straks in ieders hoofd moeten.
Op zich is dat wel mooi natuurlijk, het is immers niet de bedoeling om Autopilot te gebruiken om de auto autonoom te laten rijden.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218500945
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 10:46 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Het ging 3 x achter elkaar heel snel, gewoon een aantal seconden niet je handen aan het stuur. Voor ik er erg in had kreeg ik de penalty. Overigens van de week ook ineens noodrem toen de auto dacht dat tegemoetkomende fietsers op mijn baanvak zaten. Hopelijk niet weer.

Maar jij hebt dus ervaring ermee dat het na 1 week weer wordt gereset?
Die 5 kun je niet in 1 rit verzamelen.

Je krijgt waarschuwingen en vervolgens als straf geen autosteer voor de rest van de rit. Na de rit krijg je dan te zien hoeveel keer je nog de mist in mag voordat je een week strafbank hebt.

Ik ben nooit verder gekomen dan 1 waarschuwing in een week (3 in totaal). Maar dat van die week heb ik van meerdere kanten bevestigd gekregen.
pi_218500984
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 10:53 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Interessant, zo'n auto die zijn eigenaar bestraft als die iets doet wat hij niet acceptabel vind. Zoals de beloofde functionaliteit gebruiken.
Je krijgt de straf als je de software gebruikt op een onjuiste wijze (bv als je je kop onder het dashboard steekt tijdens het rijden).

Jij pleit hier altijd voor veiligheid van de rest van de verkeersdeelnemers, maar nu zeik je over deze functie? Beetje haaks op elkaar.
pi_218501033
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 10:58 schreef Wantie het volgende:

[..]
Op zich is dat wel mooi natuurlijk, het is immers niet de bedoeling om Autopilot te gebruiken om de auto autonoom te laten rijden.
Het is een variant van een CAPTCHA, waarbij je continu puzzels met "zoek de verkeersovertredingen en onveilige situaties" voorgeschoteld krijgt en waarbij je gestraft wordt als je daarmee stopt. Of een onbetaalde baan als rijinstructeur, waarbij je de bestuurder niet rechtstreeks iets kunt leren, maar waarbij jouw werk indirect helpt om de bestuurder mogelijk een minuscuul klein beetje beter te maken.

Als je liever niet zelf wilt rijden, kun je beter het openbaar vervoer gebruiken. Veel veiliger en je kunt wel wat anders gaan doen.
pi_218501331
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 11:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

Als je liever niet zelf wilt rijden, kun je beter het openbaar vervoer gebruiken. Veel veiliger en je kunt wel wat anders gaan doen.
Heb jij even geluk!
pi_218501376
Ik heb eens zitten denken en Tesla zou er via een HUD een echte CAPTCHA van kunnen maken in de vorm van een computerspel. Eventueel door dat met een laser op de voorruit te projecteren. Laat de Autopilot de bestuurder er bij betrekken door continu te vragen wat die van een bepaalde situatie vind. En geef de bestuurder dan een kleine controller om daarmee te antwoorden. Dan voorkom je meteen ook dat ze met hun telefoon gaan spelen.

Bijvoorbeeld, als de computer iets ziet wat hij niet herkent, teken er een knipperende cirkel omheen en vraag de bestuurder of hij dat moet negeren, ontwijken of er voor moet stoppen. 1 van die laatste twee zijn dan de standaard actie, al naar gelang wat de computer denkt dat het veiligste is. Als de bestuurder niet tijdig op het knopje drukt, neemt de auto die actie.
pi_218501423
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 12:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik heb eens zitten denken en Tesla zou er via een HUD een echte CAPTCHA van kunnen maken in de vorm van een computerspel. Eventueel door dat met een laser op de voorruit te projecteren. Laat de Autopilot de bestuurder er bij betrekken door continu te vragen wat die van een bepaalde situatie vind. En geef de bestuurder dan een kleine controller om daarmee te antwoorden. Dan voorkom je meteen ook dat ze met hun telefoon gaan spelen.

Bijvoorbeeld, als de computer iets ziet wat hij niet herkent, teken er een knipperende cirkel omheen en vraag de bestuurder of hij dat moet negeren, ontwijken of er voor moet stoppen. 1 van die laatste twee zijn dan de standaard actie, al naar gelang wat de computer denkt dat het veiligste is. Als de bestuurder niet tijdig op het knopje drukt, neemt de auto die actie.
Geweldig idee. Gaan we niets mee doen.
pi_218501460
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 12:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik heb eens zitten denken en Tesla zou er via een HUD een echte CAPTCHA van kunnen maken in de vorm van een computerspel. Eventueel door dat met een laser op de voorruit te projecteren. Laat de Autopilot de bestuurder er bij betrekken door continu te vragen wat die van een bepaalde situatie vind. En geef de bestuurder dan een kleine controller om daarmee te antwoorden. Dan voorkom je meteen ook dat ze met hun telefoon gaan spelen.

Bijvoorbeeld, als de computer iets ziet wat hij niet herkent, teken er een knipperende cirkel omheen en vraag de bestuurder of hij dat moet negeren, ontwijken of er voor moet stoppen. 1 van die laatste twee zijn dan de standaard actie, al naar gelang wat de computer denkt dat het veiligste is. Als de bestuurder niet tijdig op het knopje drukt, neemt de auto die actie.
Het drinken is weer vroeg begonnen vandaag.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_218501510
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 10:53 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Vind die tip van VEM wel een goede om die camera evt af te plakken. Is irritant.
Autosteer is niet gevaarlijk mits gebruikt zoals kan. Wel de mensen die dat dus willen omzeilen en het niet gebruiken zoals kan en de bedoeling is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218501536
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 12:16 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Het drinken is weer vroeg begonnen vandaag.
Nee, hoor. Het probleem is dat je de bestuurder er actief bij moet betrekken, maar dat hij liever op zijn telefoon kijkt of gaat slapen. Je moet het dus leuk maken om mee te werken. Je kunt er dan beter een computerspel van maken dan de bestuurder af en toe aanporren als hij zijn aandacht verliest. En het is leuk als anderen jouw advies vragen en jij altijd je zin krijgt. Ok, dat heb je ook als je zelf stuurt, maar het is weer eens wat anders. Manager, in plaats van uitvoerder.

Het alternatief is dat je die stuurhulpjes helemaal niet gebruikt, omdat ze het rijden veel onveiliger maken. Dat is de spagaat waarin die bestuurder zit.

Daar staat tegenover, dat ik ook een reclamefilmpje zat te bedenken voor Mercedes en hoe ik dat aan zou pakken. Dan zou ik de dingen die ik hierboven beschrijf en daar op de voorruit worden geprojecteerd er uitlichten om het inzichtelijk te maken. Een soort van interactieve handleiding over hoe je daar als bestuurder mee om moet gaan. Dat zou ik op de ene helft van het beeld zetten, met op de andere helft een slapende bestuurder met een slaapbril op achter het stuur van de Mercedes. Wel in een net pak ;)
pi_218501695
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 12:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik heb eens zitten denken en Tesla zou er via een HUD een echte CAPTCHA van kunnen maken in de vorm van een computerspel. Eventueel door dat met een laser op de voorruit te projecteren. Laat de Autopilot de bestuurder er bij betrekken door continu te vragen wat die van een bepaalde situatie vind. En geef de bestuurder dan een kleine controller om daarmee te antwoorden. Dan voorkom je meteen ook dat ze met hun telefoon gaan spelen.

Bijvoorbeeld, als de computer iets ziet wat hij niet herkent, teken er een knipperende cirkel omheen en vraag de bestuurder of hij dat moet negeren, ontwijken of er voor moet stoppen. 1 van die laatste twee zijn dan de standaard actie, al naar gelang wat de computer denkt dat het veiligste is. Als de bestuurder niet tijdig op het knopje drukt, neemt de auto die actie.
Het is niet echt iets dat kan voorkomen dat iemand wordt afgeleid.

Interactie met de computer over opstakels is in feite al een afleiding.
En als er niks te vragen is kan de chauffeur ter compensatie alsnog naar de smartphone grijpen.


Het kan volgens mij alleen door het gedrag van iemand te monitoren.

Dat is kennelijk te omzeilen door de camera af te plakken.

Maar als je dat doet ben je willens en wetens fout bezig.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218501766
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 12:51 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het is niet echt iets dat kan voorkomen dat iemand wordt afgeleid.

Interactie met de computer over opstakels is in feite al een afleiding.
En als er niks te vragen is kan de chauffeur ter compensatie alsnog naar de smartphone grijpen.

Het kan volgens mij alleen door het gedrag van iemand te monitoren.

Dat is kennelijk te omzeilen door de camera af te plakken.

Maar als je dat doet ben je willens en wetens fout bezig.
Ik zit normaal in de auto al heel snel op mijn eigen automatische piloot. Dan zit ik over allerlei dingen na te denken en ik heb achteraf geen idee wat er op de weg allemaal is gebeurd. Dus met zo'n automatisch systeem begin ik meteen weg te dromen, ook al zit ik naar de weg te kijken. Ik ben dan in mijn hoofd met een heleboel dingen bezig, maar niet met het verkeer om me heen. Hoe ga je dat afvangen?

Je zou de bestuurder periodiek een elektrische schok kunnen geven. Iedere keer na een willekeurig interval en op een andere plaats. Maar dat zal na een tijdje ook wel wennen.
pi_218501943
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 12:51 schreef Wantie het volgende:

Dat is kennelijk te omzeilen door de camera af te plakken.

Maar als je dat doet ben je willens en wetens fout bezig.
Nee, de auto controleert op diverse manieren of je bij de les bent. De camera is er daar 1 van, maar die is niet bij alle Tesla’s aanwezig. Als er geen camera is of deze is afgeplakt zijn de andere parameters er om dat op te vangen en dat merk je ook feitelijk.

Er is dus niets verkeerd aan het afplakken van de camera. Persoonlijke keuze. Sommigen vinden de camera fijn werken, anderen niet.
  donderdag 14 augustus 2025 @ 15:16:09 #29
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218502988
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 12:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Autosteer is niet gevaarlijk mits gebruikt zoals kan. Wel de mensen die dat dus willen omzeilen en het niet gebruiken zoals kan en de bedoeling is.
Ja eens. voorlopig zal ik dat ook niet doen.
Maar ik kreeg ineens snel achter elkaar die penalty's verdeeld over 3 dagen vorige week. Even op je mob volgende nummertje op spotify kan niet.
Maar het moet niet onwerkbaar worden.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
pi_218503020
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 15:16 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja eens. voorlopig zal ik dat ook niet doen.
Maar ik kreeg ineens snel achter elkaar die penalty's verdeeld over 3 dagen vorige week. Even op je mob volgende nummertje op spotify kan niet.
Maar het moet niet onwerkbaar worden.
Het is prima werkbaar. Bij ons gebeurt het echt zelden dat de autosteer eindigt omdat er niet goed genoeg is opgelet. En iets opzoeken op Spotify kan ook prima. Je moet alleen wel je stuur in de gaten houden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218503336
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 13:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, de auto controleert op diverse manieren of je bij de les bent. De camera is er daar 1 van, maar die is niet bij alle Tesla’s aanwezig. Als er geen camera is of deze is afgeplakt zijn de andere parameters er om dat op te vangen en dat merk je ook feitelijk.

Er is dus niets verkeerd aan het afplakken van de camera. Persoonlijke keuze. Sommigen vinden de camera fijn werken, anderen niet.
Okay, dus door de camera af te plakken voorkom je niet dat de Tesla een week lang de Autopilot uit zet als de bestuurder andere dingen aan het doen is ipv actief op te letten.

Dat is een geruststelling.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218503506
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 15:19 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het is prima werkbaar. Bij ons gebeurt het echt zelden dat de autosteer eindigt omdat er niet goed genoeg is opgelet. En iets opzoeken op Spotify kan ook prima. Je moet alleen wel je stuur in de gaten houden.
Maar ben je dan op de weg aan het letten, of probeer je dan te voorkomen dat de rijhulp er mee stopt? Doe je dan ook wat je moet doen of is het een toneelstukje zodat je toch zoveel mogelijk andere dingen kunt doen?
pi_218503519
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 16:41 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar ben je dan op de weg aan het letten, of probeer je dan te voorkomen dat de rijhulp er mee stopt? Doe je dan ook wat je moet doen of is het een toneelstukje zodat je toch zoveel mogelijk andere dingen kunt doen?
Wat zou ik moeten doen volgens jou dat niet tot het toneelstukje behoort om zoveel mogelijk andere dingen te doen? De rijhulp is helemaal niet bedoeld om 'zoveel mogelijk andere dingen te doen'. Het is bedoeld om het rijden te vergemakkelijken, in de baan te blijven zonder dat je daar de hele tijd op moet letten, de snelheid aan te passen als de auto voor je te traag is, je te waarschuwen voor dingen. Het is helemaal niet bedoeld om op je gemak te gaan zitten lezen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218503528
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 16:44 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat zou ik moeten doen volgens jou dat niet tot het toneelstukje behoort om zoveel mogelijk andere dingen te doen? De rijhulp is helemaal niet bedoeld om 'zoveel mogelijk andere dingen te doen'. Het is bedoeld om het rijden te vergemakkelijken, in de baan te blijven zonder dat je daar de hele tijd op moet letten, de snelheid aan te passen als de auto voor je te traag is, je te waarschuwen voor dingen. Het is helemaal niet bedoeld om op je gemak te gaan zitten lezen.
Maar als je daar niet zelf op zit te letten, ben je dus met andere dingen bezig. Zoals even iets opzoeken op Spotify.
pi_218503539
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 16:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar als je daar niet zelf op zit te letten, ben je dus met andere dingen bezig. Zoals even iets opzoeken op Spotify.
En dat kan ook. Je hebt namelijk de hulp van de auto met opletten. Dus je doet het samen. Je blik even afwenden om op Spotify te kijken, is geen probleem.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218503550
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 16:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En dat kan ook. Je hebt namelijk de hulp van de auto met opletten. Dus je doet het samen. Je blik even afwenden om op Spotify te kijken, is geen probleem.
Dat hangt af van de correctiesnelheid. Hoeveel tijd heb je om in te grijpen als het fout gaat?
pi_218503580
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 16:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat hangt af van de correctiesnelheid. Hoeveel tijd heb je om in te grijpen als het fout gaat?
Maar dat geldt ook voor auto's zonder rijhulp.
Het is niet verboden om op Spotify het volgende nummer aan te klikken, of iets anders op het scherm uit te voeren.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218503674
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 16:55 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar dat geldt ook voor auto's zonder rijhulp.
Het is niet verboden om op Spotify het volgende nummer aan te klikken, of iets anders op het scherm uit te voeren.
Dat klopt. Maar dan weet je ook dat de kans dat je het niet overleeft als je dat te veel of te lang doet, vrij groot is. En mensen denken dat die kans met rijhulpen vrij laag is. De drang is er dus niet.

Het hangt er natuurlijk ook van af of je op de snelweg rijd, een tweebaansweg buiten de stad en in de stad. In de stad moet je vaak wat doen, maar dan is de snelheid vrij laag. Op de snelweg gaat alles de zelfde kant op. Buiten de stad kan het snel heel fout gaan.
pi_218503729
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 17:08 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat klopt. Maar dan weet je ook dat de kans dat je het niet overleeft als je dat te veel of te lang doet, vrij groot is. En mensen denken dat die kans met rijhulpen vrij laag is. De drang is er dus niet.

Het hangt er natuurlijk ook van af of je op de snelweg rijd, een tweebaansweg buiten de stad en in de stad. In de stad moet je vaak wat doen, maar dan is de snelheid vrij laag. Op de snelweg gaat alles de zelfde kant op. Buiten de stad kan het snel heel fout gaan.
Heb je zelf al eens in een auto met autosteer gereden?

Overigens is het volgens mij officieel binnen de bebouwde kom niet toegestaan om het te gebruiken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218503787
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 17:08 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat klopt. Maar dan weet je ook dat de kans dat je het niet overleeft als je dat te veel of te lang doet, vrij groot is. En mensen denken dat die kans met rijhulpen vrij laag is. De drang is er dus niet.

Het hangt er natuurlijk ook van af of je op de snelweg rijd, een tweebaansweg buiten de stad en in de stad. In de stad moet je vaak wat doen, maar dan is de snelheid vrij laag. Op de snelweg gaat alles de zelfde kant op. Buiten de stad kan het snel heel fout gaan.
Aangezien er heel veel mensen op hun telefoon zitten zonder rijhulpen denk ik dat het vooral een bepaald type mens is wat het probleem is.
pi_218503829
quote:
7s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 17:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Heb je zelf al eens in een auto met autosteer gereden?

Overigens is het volgens mij officieel binnen de bebouwde kom niet toegestaan om het te gebruiken.
Autosteer niet, automatisch afstand houden wel.

Ja, FSD en dat systeem van Mercedes zijn hier nog niet toegestaan, maar ze zitten er wel aan te komen. Dus binnen een jaar of zo zal dat er hier ook wel zijn. Volgens Musk is de RDW er druk mee bezig.
  Moderator donderdag 14 augustus 2025 @ 17:46:18 #42
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_218504024
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 17:22 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Aangezien er heel veel mensen op hun telefoon zitten zonder rijhulpen denk ik dat het vooral een bepaald type mens is wat het probleem is.
En veel andere merken auto's hebben ook rijhulpen dus het is niet voorbehouden aan een specifiek merk, dus de berijders van die merken lopen hier dan ook tegen aan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_218504988
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2025 17:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
En veel andere merken auto's hebben ook rijhulpen dus het is niet voorbehouden aan een specifiek merk, dus de berijders van die merken lopen hier dan ook tegen aan.
Zonder meer waar.
pi_218512036
https://x.com/joehansenxx(...)up-600-day-strike%2F

De staking is eindelijk voorbij. Nu is de bond akkoord als Tesla de eisen van de bond verwerkt in de arbeidsovereenkomsten. Eisen die door Tesla allemaal al ruimschoots gehaald worden...
pi_218512150
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 17:20 schreef VEM2012 het volgende:
https://x.com/joehansenxx(...)up-600-day-strike%2F

De staking is eindelijk voorbij. Nu is de bond akkoord als Tesla de eisen van de bond verwerkt in de arbeidsovereenkomsten. Eisen die door Tesla allemaal al ruimschoots gehaald worden...
Het zijn werknemers die staken, niet de vakbonden.
Als Tesla bij voorbaat had willen voldoen aan de eisen van de werknemers, dan was de staking niet nodig geweest.

Ik heb het idee dat er meer speelt.

Dit is ook teveel het bekende Tesla verhaal dat Tesla alles uitstekend doet, en de vakbonden degenen zijn die het verpesten.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218514963
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 17:43 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het zijn werknemers die staken, niet de vakbonden.
Als Tesla bij voorbaat had willen voldoen aan de eisen van de werknemers, dan was de staking niet nodig geweest.

Ik heb het idee dat er meer speelt.

Dit is ook teveel het bekende Tesla verhaal dat Tesla alles uitstekend doet, en de vakbonden degenen zijn die het verpesten.
Misschien moet je gewoon eens je wat meer inlezen.
pi_218515025
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 23:43 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Misschien moet je gewoon eens je wat meer inlezen.
Heb ik gedaan, en dan blijkt dat die fanboy Tesla twitteraar er compleet naast zit.

Jij kunt vast wel vertellen wat nou precies de reden was dat Tesla een strijd tegen de vakbond voerde.


Grok helpt je wel even:
quote:
Het conflict tussen Tesla en de Zweedse vakbond IF Metall begon in oktober 2023, nadat Tesla weigerde een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) te ondertekenen voor haar monteurs in Zweden. De vakbond eiste dat Tesla zich zou houden aan de Zweedse arbeidsmarktmodel, waar cao's de norm zijn en arbeidsvoorwaarden zoals lonen en pensioenen regelen.
Belangrijkste punten van het conflict
Het conflict is opmerkelijk vanwege een aantal factoren:
* Zweedse Arbeidsmodel: In Zweden wordt de arbeidsmarkt grotendeels geregeld door vakbonden en werkgeversorganisaties, in plaats van door de overheid. Ongeveer 90% van de Zweedse werknemers valt onder een cao, die zorgt voor stabiele lonen en arbeidsvoorwaarden. Tesla's weigering om een cao te tekenen, werd gezien als een directe bedreiging voor dit model.
* Solidariteitsstakingen: Toen IF Metall in oktober 2023 staakte, kregen ze al snel steun van andere vakbonden in Zweden, en later ook in andere Scandinavische landen. Dit zijn solidariteitsstakingen, waarbij werknemers van andere bedrijven en sectoren in staking gaan om de originele stakers te ondersteunen. Dit had een breed effect:
* Havenarbeiders weigerden Tesla's te lossen.
* Postmedewerkers weigerden post, inclusief kentekenplaten, te bezorgen aan Tesla.
* Schoonmakers en elektriciens staakten werkzaamheden bij Tesla-faciliteiten.
* Juridische strijd: Tesla heeft de Zweedse overheid en staatsbedrijven, zoals het postbedrijf PostNord en het transportagentschap, aangeklaagd om de blokkades van kentekenplaten en post ongedaan te maken. De rechtbanken hebben echter in het voordeel van de vakbonden beslist, waarbij ze de solidariteitsacties als legaal beschouwden.
* Status van het conflict: Vanaf augustus 2025 is de situatie geëvolueerd. De vakbond IF Metall heeft aangegeven dat de strijd niet meer alleen gaat over het dwingen van een cao, maar ook om het vinden van "andere alternatieve oplossingen". De strijd, die inmiddels de langste in Zweden in decennia is, bevindt zich in een patstelling waarbij geen van beide partijen lijkt te willen toegeven, al zijn er signalen van een mogelijke toenadering. Tesla heeft de schade van de stakingen weten te beperken, maar de reputatieschade en het juridische proces blijven een uitdaging. De vakbonden zijn vastberaden hun positie te verdedigen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218515079
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 23:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Heb ik gedaan, en dan blijkt dat die fanboy Tesla twitteraar er compleet naast zit.

Jij kunt vast wel vertellen wat nou precies de reden was dat Tesla een strijd tegen de vakbond voerde.

Grok helpt je wel even:
[..]

Musk vind zelf dat hij boven de wet staat. In de VS kwam hij daar ook vaak mee weg.
pi_218515727
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 23:59 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Musk vind zelf dat hij boven de wet staat. In de VS kwam hij daar ook vaak mee weg.
Het is ook best bizar dat Tesla applaus krijgt voor diens strijd tegen de belangen van de werknemers.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218515811
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 08:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het is ook best bizar dat Tesla applaus krijgt voor diens strijd tegen de belangen van de werknemers.
Goed voor de aandeelhouders. En geld is alles in de VS.
pi_218515815
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 augustus 2025 23:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Heb ik gedaan, en dan blijkt dat die fanboy Tesla twitteraar er compleet naast zit.

Jij kunt vast wel vertellen wat nou precies de reden was dat Tesla een strijd tegen de vakbond voerde.


Grok helpt je wel even:
[..]

Het conflict draait dus om het feit dat in Zweden de vakbonden extreem veel macht hebben omdat in 90% van de gevallen arbeidsvoorwaarden geregeld worden via cao.

Deze staking was er dus niet voor de werknemers van Tesla (die gewoon in overwegende mate zeer tevreden waren met hun arbeidsovereenkomst en de -voorwaarden), maar omdat de vakbonden hun belachelijke machtspositie wilden behouden.
pi_218515865
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 08:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het conflict draait dus om het feit dat in Zweden de vakbonden extreem veel macht hebben omdat in 90% van de gevallen arbeidsvoorwaarden geregeld worden via cao.

Deze staking was er dus niet voor de werknemers van Tesla (die gewoon in overwegende mate zeer tevreden waren met hun arbeidsovereenkomst en de -voorwaarden), maar omdat de vakbonden hun belachelijke machtspositie wilden behouden.
Nogmaals: het zijn de werknemers die staken.

En in het geval van Tesla hebben werknemers in verschillende sectoren hun werk neergelegd.

Dat je vindt dat werknemers een belachelijke machtspositie hebben in Zweden die gebroken moet worden, dat laat ik verder aan jou.

En als Tesla zulke uitstekende arbeidsvoorwaarden heeft, wat ik overigens niet bestrijd, waarom dan de weigering om dat vast te leggen in een collectieve arbeidsovereenkomst?

Dit heeft meer weg van de arrogantie van een Amerikaans bedrijf dat wereldwijd zijn eigen handelswijze wil afdwingen, ipv zich te schikken aan de cultuur van de landen waar ze opereren.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218515929
Hoe zit dat nu eigenlijk met die vervelende macht van de werknemers in de EU?

quote:
Het percentage werknemers wiens arbeidsvoorwaarden via een cao lopen, verschilt sterk per land. De gegevens hieronder zijn schattingen en kunnen variëren afhankelijk van de bron en het jaar van meting.
Nederland: Circa 70-75% van de werknemers valt onder een cao. Dit percentage is al geruime tijd redelijk stabiel.
België: In België ligt het percentage aanzienlijk hoger, op ongeveer 96%. Dit komt door een sterke traditie van collectieve onderhandelingen en de rol van paritaire comités.
Europa: Het gemiddelde in de EU ligt op ongeveer 60%, maar er zijn grote verschillen. Landen als Oostenrijk, Frankrijk en de Scandinavische landen hebben een zeer hoge dekkingsgraad (vaak boven de 80%), terwijl andere landen zoals Estland, Polen en Litouwen een veel lagere dekkingsgraad hebben.
Een recente EU-richtlijn stelt als doel dat in 2025 in alle lidstaten ten minste 80% van de werknemers onder een cao valt. Landen die dit doel niet halen, moeten een actieplan opstellen om de collectieve onderhandelingen te bevorderen.
Dat gaat dus de verkeerde kant op, de EU wil juist meer macht bij de werknemers neerleggen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218515950
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 08:58 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nogmaals: het zijn de werknemers die staken.

En in het geval van Tesla hebben werknemers in verschillende sectoren hun werk neergelegd.

Dat je vindt dat werknemers een belachelijke machtspositie hebben in Zweden die gebroken moet worden, dat laat ik verder aan jou.

En als Tesla zulke uitstekende arbeidsvoorwaarden heeft, wat ik overigens niet bestrijd, waarom dan de weigering om dat vast te leggen in een collectieve arbeidsovereenkomst?

Dit heeft meer weg van de arrogantie van een Amerikaans bedrijf dat wereldwijd zijn eigen handelswijze wil afdwingen, ipv zich te schikken aan de cultuur van de landen waar ze opereren.
Het zijn de vakbonden die de stakingen regelen.

En het gaat dus om de positie van de vakbonden. In Nederland zie je dat vakbonden nog maar heel weinig leden hebben onder de jongere generaties. En ook overal: slechts 15%. Als een overgrote meerderheid kiest voor niet vertegenwoordigd worden, dan zegt dat ook wat. In Zweden ben je als werknemer echter veroordeeld tot de vakbonden.

Verder heeft Tesla gewoon een standpunt wat ze mondiaal hanteren. En in Zweden is Tesla nauwelijks aanwezig (het zijn de monteurs van service centra). Gaat men daar overstag, dan krijg je elders weer gezeik.

Dus Tesla is wat dit betreft niet op de knieën te krijgen en voor de vakbonden is dit dan ook een vooraf te voorzien, maar zeer gevoelig, verlies.
pi_218516049
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 09:07 schreef Wantie het volgende:
Hoe zit dat nu eigenlijk met die vervelende macht van de werknemers in de EU?
[..]
Dat gaat dus de verkeerde kant op, de EU wil juist meer macht bij de werknemers neerleggen.
De EU is een links bastion. Daarom zal de EU ook economisch meer en meer gaan vastlopen. Maar goed, dat is wel erg off topic.

Het is natuurlijk ook idioot om zo’n doel te stellen. Want niemand heeft de werknemers gevraagd of ze dit willen…
pi_218516147
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 09:23 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De EU is een links bastion. Daarom zal de EU ook economisch meer en meer gaan vastlopen. Maar goed, dat is wel erg off topic.

Het is natuurlijk ook idioot om zo’n doel te stellen. Want niemand heeft de werknemers gevraagd of ze dit willen…
Waarom staken ze dan?
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218516172
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 09:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het zijn de vakbonden die de stakingen regelen.
Logisch, want op die manier krijgen werknemers doorbetaald.
Bij een wilde staking heb je geen loon.
En dan kun je als individuele werknemer niet opboksen tegen de macht van de werkgever.

quote:
En het gaat dus om de positie van de vakbonden. In Nederland zie je dat vakbonden nog maar heel weinig leden hebben onder de jongere generaties. En ook overal: slechts 15%. Als een overgrote meerderheid kiest voor niet vertegenwoordigd worden, dan zegt dat ook wat. In Zweden ben je als werknemer echter veroordeeld tot de vakbonden.

Verder heeft Tesla gewoon een standpunt wat ze mondiaal hanteren. En in Zweden is Tesla nauwelijks aanwezig (het zijn de monteurs van service centra). Gaat men daar overstag, dan krijg je elders weer gezeik.

Dus Tesla is wat dit betreft niet op de knieën te krijgen en voor de vakbonden is dit dan ook een vooraf te voorzien, maar zeer gevoelig, verlies.
Tesla is inderdaad groot genoeg om een werknemersvereniging te breken.
Een zorgwekkende ontwikkeling die hopelijk geen precedent vormt.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218516970
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 09:35 schreef Wantie het volgende:

[..]
Waarom staken ze dan?
Waar het mij om gaat is vrijheid. Als werknemers zich willen verenigen, prima. Willen ze dat niet, ook prima.

De EU dient zich daar niet mee te bemoeien.
pi_218517210
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 11:24 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Waar het mij om gaat is vrijheid. Als werknemers zich willen verenigen, prima. Willen ze dat niet, ook prima.

De EU dient zich daar niet mee te bemoeien.
Maar als ze zich verenigen hebben ze teveel macht en moet dat gebroken worden?

Het is ook raar dat Tesla bang is voor een precedent als ze toegeven aan Zweden en de arbeidsvoorwaarden vastleggen in een collectieve arbeidsovereenkomst.

Als Tesla zulke uitstekende arbeidsvoorwaarden heeft, waarom is het dan een probleem als ze dat collectief vastleggen?
Welk nadeel ondervindt Tesla hierbij?
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218517339
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 11:57 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar als ze zich verenigen hebben ze teveel macht en moet dat gebroken worden?

Het is ook raar dat Tesla bang is voor een precedent als ze toegeven aan Zweden en de arbeidsvoorwaarden vastleggen in een collectieve arbeidsovereenkomst.

Als Tesla zulke uitstekende arbeidsvoorwaarden heeft, waarom is het dan een probleem als ze dat collectief vastleggen?
Welk nadeel ondervindt Tesla hierbij?
Nee, ik heb nergens gezegd dat werknemers teveel
macht krijgen en/of die macht gebroken moet worden.

Vakbonden zijn machtig geworden en willen die macht behouden. En daar worden zelfs werknemersrechten ondergeschikt aan gemaakt. Dat is mijn probleem met vakbonden. Dat ze zich zijn gaan omvormen tot machtshebbers die hun eigen macht op plek 1 zetten.
pi_218517531
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 12:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, ik heb nergens gezegd dat werknemers teveel
macht krijgen en/of die macht gebroken moet worden.
En vervolgens zeg je van wel:
quote:
Vakbonden zijn machtig geworden en willen die macht behouden. En daar worden zelfs werknemersrechten ondergeschikt aan gemaakt. Dat is mijn probleem met vakbonden. Dat ze zich zijn gaan omvormen tot machtshebbers die hun eigen macht op plek 1 zetten.
Nogmaals, vakbonden staken niet, dat doen de werknemers.
Een vakbond heeft geen macht zonder de medewerking van zijn leden.

Als een vakbond oproept tot staking en er wordt geen enkel gehoor aan gegeven, dan gebeurt er niets.
En welk machtsmiddel heeft de vakbond dan?

Precies.

Werkgevers die problemen hebben met vakbonden hebben over het algemeen niet het beste voor met hun personeel.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218517543
Ander nieuws:
Hier wat juridische achtergrondinformatie over het vonnis tegen Tesla vanwege het dodelijke ongeval met Enhanced Autopilot in Florida.

Op basis daarvan zou je geneigd zijn om de chauffeur levenslang op te sluiten, danwel zijn rijbewijs ontnemen.

Maar de argumentatie waarom Tesla medeverantwoordelijk zou zijn is best interessant.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218517719
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 12:53 schreef Wantie het volgende:

[..]
En vervolgens zeg je van wel:
[..]
Nogmaals, vakbonden staken niet, dat doen de werknemers.
Een vakbond heeft geen macht zonder de medewerking van zijn leden.

Als een vakbond oproept tot staking en er wordt geen enkel gehoor aan gegeven, dan gebeurt er niets.
En welk machtsmiddel heeft de vakbond dan?

Precies.

Werkgevers die problemen hebben met vakbonden hebben over het algemeen niet het beste voor met hun personeel.
Als jij het niet wil snappen, ook goed. Het is toch off topic.
pi_218518518
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 13:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Als jij het niet wil snappen, ook goed. Het is toch off topic.
Ik accepteer je verlies.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218518876
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 16:57 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik accepteer je verlies.
Het zegt veel over jou dat je discussies op het internet beziet in winst en verlies.
  zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:54:55 #66
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_218518913
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 17:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het zegt veel over jou dat je discussies op het internet beziet in winst en verlies.
Dat zeggen alle verliezers
pi_218518920
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 17:54 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Dat zeggen alle verliezers
Het lijkt mij vrij dommig om Wantie in dezen te steunen. Maar ga vooral je gang.
  zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:58:24 #68
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_218518934
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 17:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het lijkt mij vrij dommig om Wantie in dezen te steunen. Maar ga vooral je gang.
Ik heb de discussie niet gelezen maar als ik moet gokken heeft Wantie meer verstand van zaken
pi_218518973
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 17:58 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Ik heb de discussie niet gelezen maar als ik moet gokken heeft Wantie meer verstand van zaken
Wat moet ik met deze ad hominem?

En dat je de discussie niet hebt gelezen was mij al duidelijk, omdat het helemaal geen gelijk/niet gelijk discussie betreft, maar gewoon een andere politieke visie.

Maar goed, je laat jezelf kennen zoals gezegd. Helemaal zelf weten.
  zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:07:16 #70
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_218518992
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 18:03 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat moet ik met deze ad hominem?

En dat je de discussie niet hebt gelezen was mij al duidelijk, omdat het helemaal geen gelijk/niet gelijk discussie betreft, maar gewoon een andere politieke visie.

Maar goed, je laat jezelf kennen zoals gezegd. Helemaal zelf weten.
Graag gedaan
pi_218526063
China heeft een aantal real world tests gedaan met Driver Assist. Uiteraard met vele Chinese merken, maar ook Tesla en Mercedes deden mee. De tests werden op de openbare weg gedaan, om een zo realistisch beeld te krijgen van de werking van de veiligheidsvoorzieningen van de hedendaagse auto's.


Het resultaat was 1 groot slagveld. Alleen Xiaomi SU7 wist bijna alle tests goed te doorstaan. Het overgrote deel faalde schromelijk. Met opmerkelijke zaken, zoals glansrijk slagen voor de ene test, en het keihard zakken voor de andere test.
Tesla kwam als merk als het beste uit de test. Geen verrassing hier. Maar ook de Tesla's slaagden niet voor alle tests.
Opmerkelijk is dat de modellen zakken op verschillende onderdelen. Je zou verwachten dat Tesla modelbreed hetzelfde zou presteren.

Wat uit de test lijkt te blijken is dat het vooral de software is die het laat afweten de systemen zijn slecht in het interpreteren van complexe verkeerssituaties en zien nuances over het hoofd.
En maken daardoor vreemde beslissingen die in sommige gevallen de situatie juist verergeren.

Het is in China, dus je zou kunnen zeggen dat het gewoon Chinese meuk is.

Maar een van de laagst scorende auto die op alle fronten zou hebben gefaald is een Mercedes C-klasse model...


Hoog tijd dat in Europa Driver Assist grondig wordt getest.

Bekijk deze YouTube-video
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zondag 17 augustus 2025 @ 13:26:35 #72
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218526112
quote:
1s.gif Op zondag 17 augustus 2025 13:18 schreef Wantie het volgende:


Het resultaat was 1 groot slagveld. Alleen Xiaomi SU7 wist bijna alle tests goed te doorstaan. Het overgrote deel faalde schromelijk. Met opmerkelijke zaken, zoals glansrijk slagen voor de ene test, en het keihard zakken voor de andere test.

Maar FSD valt niet in slaap
als men op verzoek FSD aan mocht zetten dan hadden veel mensen nog geleefd en veel brugpijlers van viaducten waren onbeschadigd
https://www.parool.nl/nie(...)-in-belgie~b86667ce/

quote:
SCHOTEN - Drie Nederlandse vrouwen zijn zondagmorgen omgekomen door een verkeersongeval op snelweg E19 in België.
Het ongeval gebeurde bij Antwerpen, ter hoogte van Schoten in de richting van Breda.

Bij een lichte bocht vloog de auto tegen de vangrail en sloeg daarna met het dak tegen een brugpijler.
De vrouwen waren op slag dood.

''Waarschijnlijk is de bestuurster in slaap gevallen'', zei een brandweercommandant.
De bestuurster was volgens hem niet onder invloed van drank of drugs.
Ze droeg een gordel, net als de slapende passagiers op de achterbank, maar dat mocht niet baten.

Het gaat om twee zusjes van zeventien en 21 jaar en een meisje van zeventien.
De drie kwamen uit Krimpen aan den IJssel, Rotterdam
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218526126
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2025 13:26 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Maar FSD valt niet in slaap
als men op verzoek FSD aan mocht zetten dan hadden veel mensen nog geleefd en veel brugpijlers van viaducten waren onbeschadigd
Het gaat hier om DAS, niet FSD.

Level 5 FSD is er nog niet, Level 3 minimaal.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218526680
quote:
1s.gif Op zondag 17 augustus 2025 13:18 schreef Wantie het volgende:
China heeft een aantal real world tests gedaan met Driver Assist. Uiteraard met vele Chinese merken, maar ook Tesla en Mercedes deden mee. De tests werden op de openbare weg gedaan, om een zo realistisch beeld te krijgen van de werking van de veiligheidsvoorzieningen van de hedendaagse auto's.

Het resultaat was 1 groot slagveld. Alleen Xiaomi SU7 wist bijna alle tests goed te doorstaan. Het overgrote deel faalde schromelijk. Met opmerkelijke zaken, zoals glansrijk slagen voor de ene test, en het keihard zakken voor de andere test.
Tesla kwam als merk als het beste uit de test. Geen verrassing hier. Maar ook de Tesla's slaagden niet voor alle tests.
Opmerkelijk is dat de modellen zakken op verschillende onderdelen. Je zou verwachten dat Tesla modelbreed hetzelfde zou presteren.

Wat uit de test lijkt te blijken is dat het vooral de software is die het laat afweten de systemen zijn slecht in het interpreteren van complexe verkeerssituaties en zien nuances over het hoofd.
En maken daardoor vreemde beslissingen die in sommige gevallen de situatie juist verergeren.

Het is in China, dus je zou kunnen zeggen dat het gewoon Chinese meuk is.

Maar een van de laagst scorende auto die op alle fronten zou hebben gefaald is een Mercedes C-klasse model...


Hoog tijd dat in Europa Driver Assist grondig wordt getest.

Bekijk deze YouTube-video
Heel goed, dat zouden wij ook moeten doen. Het is duidelijk ook dringend nodig.
  zondag 17 augustus 2025 @ 20:05:28 #75
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218529206
https://www.telegraaf.nl/(...)ngeles/84138120.html
quote:
Zien: meerdere Tesla's uitgebrand op een snelweg in Los Angeles
In Los Angeles zijn zaterdagavond meerdere Tesla's in vlammen opgegaan. Hulpdiensten hadden uren nodig om het vuur te bestrijden.
31 minuten geleden
Bekijk deze YouTube-video
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218529846
quote:
Duur geintje voor de verzekeraar van de transporteur.
  zondag 17 augustus 2025 @ 21:32:18 #77
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218529855
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2025 21:31 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Duur geintje voor de verzekeraar van de transporteur.
ja hangt er van af wie de schuld gaat krijgen , kan ook de transporteur zijn of de tesla
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218530818
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2025 21:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja hangt er van af wie de schuld gaat krijgen , kan ook de transporteur zijn of de tesla
Waarom zou Tesla de schuld krijgen? Het was uiteraard de truck die begon te fikken.
  maandag 18 augustus 2025 @ 02:37:58 #79
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218530919
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 00:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Waarom zou Tesla de schuld krijgen? Het was uiteraard de truck die begon te fikken.
uiteraard ??

misschien , vastgelopen rem , maar zeker is dat niet

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 18-08-2025 04:08:16 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218531094
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2025 02:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
uiteraard ??

misschien , vastgelopen rem , maar zeker is dat niet
Dat is wel zeker, want al lang bekend gemaakt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')