Het model dat bedoeld was voor de Robotaxi's was vier keer zo groot als het huidige model, maar dat paste niet in HW4, de huidige computer. Ze waren een nieuwe computer aan het ontwerpen, HW5, die ongeveer twee keer zo krachtig zou moeten worden. Er is nu echter nieuws dat ze een heleboel Samsung chips van hun nieuwste generatie processors (zoals die binnenkort ook in hun telefoons zitten) hebben besteld, dus blijkbaar waren de huidige niet krachtig genoeg,quote:Tesla intensiveert zijn inspanningen op het gebied van kunstmatige intelligentie terwijl het een aanzienlijk verbeterde versie van zijn Full Self-Driving (FSD) software ontwikkelt.
CEO Elon Musk kondigde op X (voorheen Twitter) aan dat de EV-maker nu een nieuw FSD-model traint met ongeveer tien keer meer parameters dan zijn voorganger, naast opmerkelijke verbeteringen in videocompressie.
Tesla schijnt 6% te zijn gedaald na de lancering van de robottaxi.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 13:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
De verkopen van Tesla nemen wereldwijd af en volgens Elon Musk is de prijs van zijn bedrijf recht evenredig met het succes van FSD. Volgens hem is FSD al lang level 5 en komt het alleen door de irritante wetgeving dat je daar niet overal slapend mee mag rijden. Hij wilde daarom in Austin, Texas bewijzen dat FSD minimaal level 3 is (geen bestuurder nodig), maar dat is niet gelukt. Daarom gaan ze nu Tesla's inzetten als taxi, dus met bestuurder, in wat andere grote steden.
De levels van zelfrijdende auto's:
[ afbeelding ]
Ter vergelijking: Mercedes heeft een systeem dat minimaal level 3 is, dat mag je gebruiken zodra de plaatselijke regering daar een vergunning voor af heeft gegeven. Het is alleen nog bruikbaar op de snelweg, dus level 5 is het nog niet. Level 4 mogelijk wel, maar dat weten we pas als ze overal een vergunning voor hebben gekregen.
Eentje die we al 6 jaar horen...quote:Op maandag 11 augustus 2025 13:07 schreef VEM2012 het volgende:
Hij belooft niets. Het is een inschatting.
Jij misschien. Al heeft Elon wel de neiging om overdreven positieve inschattingen te maken, dat wel.quote:Op maandag 11 augustus 2025 13:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Eentje die we al 6 jaar horen...
Ik ben benieuwd.
Jij hebt er kennelijk ook geen vertrouwen in.quote:Op maandag 11 augustus 2025 13:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij misschien. Al heeft Elon wel de neiging om overdreven positieve inschattingen te maken, dat wel.
Dan heb je een week geen autosteer. Daarna terug naar 0/5.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 10:37 schreef phpmystyle het volgende:
Geen idee of dit het juiste topic is om deze vraag te stellen: Maar wat als je 5/5 waarschuwingen hebt gehad voor zogenoemd "oneigenlijk gebruik van de auto pilot" ? Vervallen die waarschuwingen na enige tijd, of is dat te resetten?
Het ging 3 x achter elkaar heel snel, gewoon een aantal seconden niet je handen aan het stuur. Voor ik er erg in had kreeg ik de penalty. Overigens van de week ook ineens noodrem toen de auto dacht dat tegemoetkomende fietsers op mijn baanvak zaten. Hopelijk niet weer.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 10:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dan heb je een week geen autosteer. Daarna terug naar 0/5.
Overigens, als je een week braaf rijdt gaat er ook weer een waarschuwing van het totaal af, dus je hebt het kennelijk wel bont gemaakt.
Misschien de interieurcamera afplakken? Dat scheelt alweer.
Interessant, zo'n auto die zijn eigenaar bestraft als die iets doet wat hij niet acceptabel vind. Zoals de beloofde functionaliteit gebruiken.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 10:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het ging 3 x achter elkaar heel snel, gewoon een aantal seconden niet je handen aan het stuur. Voor ik er erg in had kreeg ik de penalty. Overigens van de week ook ineens noodrem toen de auto dacht dat tegemoetkomende fietsers op mijn baanvak zaten. Hopelijk niet weer.
Maar jij hebt dus ervaring ermee dat het na 1 week weer wordt gereset?
Vind die tip van VEM wel een goede om die camera evt af te plakken. Is irritant.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 10:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Interessant, zo'n auto die zijn eigenaar bestraft als die iets doet wat hij niet acceptabel vind. Zoals de beloofde functionaliteit gebruiken.
Dat zet je wel aan het denken over die neurochipjes die straks in ieders hoofd moeten.
Op zich is dat wel mooi natuurlijk, het is immers niet de bedoeling om Autopilot te gebruiken om de auto autonoom te laten rijden.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 10:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Interessant, zo'n auto die zijn eigenaar bestraft als die iets doet wat hij niet acceptabel vind. Zoals de beloofde functionaliteit gebruiken.
Dat zet je wel aan het denken over die neurochipjes die straks in ieders hoofd moeten.
Die 5 kun je niet in 1 rit verzamelen.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 10:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het ging 3 x achter elkaar heel snel, gewoon een aantal seconden niet je handen aan het stuur. Voor ik er erg in had kreeg ik de penalty. Overigens van de week ook ineens noodrem toen de auto dacht dat tegemoetkomende fietsers op mijn baanvak zaten. Hopelijk niet weer.
Maar jij hebt dus ervaring ermee dat het na 1 week weer wordt gereset?
Je krijgt de straf als je de software gebruikt op een onjuiste wijze (bv als je je kop onder het dashboard steekt tijdens het rijden).quote:Op donderdag 14 augustus 2025 10:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Interessant, zo'n auto die zijn eigenaar bestraft als die iets doet wat hij niet acceptabel vind. Zoals de beloofde functionaliteit gebruiken.
Het is een variant van een CAPTCHA, waarbij je continu puzzels met "zoek de verkeersovertredingen en onveilige situaties" voorgeschoteld krijgt en waarbij je gestraft wordt als je daarmee stopt. Of een onbetaalde baan als rijinstructeur, waarbij je de bestuurder niet rechtstreeks iets kunt leren, maar waarbij jouw werk indirect helpt om de bestuurder mogelijk een minuscuul klein beetje beter te maken.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 10:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Op zich is dat wel mooi natuurlijk, het is immers niet de bedoeling om Autopilot te gebruiken om de auto autonoom te laten rijden.
Heb jij even geluk!quote:Op donderdag 14 augustus 2025 11:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als je liever niet zelf wilt rijden, kun je beter het openbaar vervoer gebruiken. Veel veiliger en je kunt wel wat anders gaan doen.
Geweldig idee. Gaan we niets mee doen.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik heb eens zitten denken en Tesla zou er via een HUD een echte CAPTCHA van kunnen maken in de vorm van een computerspel. Eventueel door dat met een laser op de voorruit te projecteren. Laat de Autopilot de bestuurder er bij betrekken door continu te vragen wat die van een bepaalde situatie vind. En geef de bestuurder dan een kleine controller om daarmee te antwoorden. Dan voorkom je meteen ook dat ze met hun telefoon gaan spelen.
Bijvoorbeeld, als de computer iets ziet wat hij niet herkent, teken er een knipperende cirkel omheen en vraag de bestuurder of hij dat moet negeren, ontwijken of er voor moet stoppen. 1 van die laatste twee zijn dan de standaard actie, al naar gelang wat de computer denkt dat het veiligste is. Als de bestuurder niet tijdig op het knopje drukt, neemt de auto die actie.
Het drinken is weer vroeg begonnen vandaag.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik heb eens zitten denken en Tesla zou er via een HUD een echte CAPTCHA van kunnen maken in de vorm van een computerspel. Eventueel door dat met een laser op de voorruit te projecteren. Laat de Autopilot de bestuurder er bij betrekken door continu te vragen wat die van een bepaalde situatie vind. En geef de bestuurder dan een kleine controller om daarmee te antwoorden. Dan voorkom je meteen ook dat ze met hun telefoon gaan spelen.
Bijvoorbeeld, als de computer iets ziet wat hij niet herkent, teken er een knipperende cirkel omheen en vraag de bestuurder of hij dat moet negeren, ontwijken of er voor moet stoppen. 1 van die laatste twee zijn dan de standaard actie, al naar gelang wat de computer denkt dat het veiligste is. Als de bestuurder niet tijdig op het knopje drukt, neemt de auto die actie.
Autosteer is niet gevaarlijk mits gebruikt zoals kan. Wel de mensen die dat dus willen omzeilen en het niet gebruiken zoals kan en de bedoeling is.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 10:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vind die tip van VEM wel een goede om die camera evt af te plakken. Is irritant.
Nee, hoor. Het probleem is dat je de bestuurder er actief bij moet betrekken, maar dat hij liever op zijn telefoon kijkt of gaat slapen. Je moet het dus leuk maken om mee te werken. Je kunt er dan beter een computerspel van maken dan de bestuurder af en toe aanporren als hij zijn aandacht verliest. En het is leuk als anderen jouw advies vragen en jij altijd je zin krijgt. Ok, dat heb je ook als je zelf stuurt, maar het is weer eens wat anders. Manager, in plaats van uitvoerder.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:16 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Het drinken is weer vroeg begonnen vandaag.
Het is niet echt iets dat kan voorkomen dat iemand wordt afgeleid.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik heb eens zitten denken en Tesla zou er via een HUD een echte CAPTCHA van kunnen maken in de vorm van een computerspel. Eventueel door dat met een laser op de voorruit te projecteren. Laat de Autopilot de bestuurder er bij betrekken door continu te vragen wat die van een bepaalde situatie vind. En geef de bestuurder dan een kleine controller om daarmee te antwoorden. Dan voorkom je meteen ook dat ze met hun telefoon gaan spelen.
Bijvoorbeeld, als de computer iets ziet wat hij niet herkent, teken er een knipperende cirkel omheen en vraag de bestuurder of hij dat moet negeren, ontwijken of er voor moet stoppen. 1 van die laatste twee zijn dan de standaard actie, al naar gelang wat de computer denkt dat het veiligste is. Als de bestuurder niet tijdig op het knopje drukt, neemt de auto die actie.
Ik zit normaal in de auto al heel snel op mijn eigen automatische piloot. Dan zit ik over allerlei dingen na te denken en ik heb achteraf geen idee wat er op de weg allemaal is gebeurd. Dus met zo'n automatisch systeem begin ik meteen weg te dromen, ook al zit ik naar de weg te kijken. Ik ben dan in mijn hoofd met een heleboel dingen bezig, maar niet met het verkeer om me heen. Hoe ga je dat afvangen?quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is niet echt iets dat kan voorkomen dat iemand wordt afgeleid.
Interactie met de computer over opstakels is in feite al een afleiding.
En als er niks te vragen is kan de chauffeur ter compensatie alsnog naar de smartphone grijpen.
Het kan volgens mij alleen door het gedrag van iemand te monitoren.
Dat is kennelijk te omzeilen door de camera af te plakken.
Maar als je dat doet ben je willens en wetens fout bezig.
Nee, de auto controleert op diverse manieren of je bij de les bent. De camera is er daar 1 van, maar die is niet bij alle Tesla’s aanwezig. Als er geen camera is of deze is afgeplakt zijn de andere parameters er om dat op te vangen en dat merk je ook feitelijk.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:51 schreef Wantie het volgende:
Dat is kennelijk te omzeilen door de camera af te plakken.
Maar als je dat doet ben je willens en wetens fout bezig.
Ja eens. voorlopig zal ik dat ook niet doen.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 12:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Autosteer is niet gevaarlijk mits gebruikt zoals kan. Wel de mensen die dat dus willen omzeilen en het niet gebruiken zoals kan en de bedoeling is.
Het is prima werkbaar. Bij ons gebeurt het echt zelden dat de autosteer eindigt omdat er niet goed genoeg is opgelet. En iets opzoeken op Spotify kan ook prima. Je moet alleen wel je stuur in de gaten houden.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 15:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja eens. voorlopig zal ik dat ook niet doen.
Maar ik kreeg ineens snel achter elkaar die penalty's verdeeld over 3 dagen vorige week. Even op je mob volgende nummertje op spotify kan niet.
Maar het moet niet onwerkbaar worden.
Okay, dus door de camera af te plakken voorkom je niet dat de Tesla een week lang de Autopilot uit zet als de bestuurder andere dingen aan het doen is ipv actief op te letten.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 13:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, de auto controleert op diverse manieren of je bij de les bent. De camera is er daar 1 van, maar die is niet bij alle Tesla’s aanwezig. Als er geen camera is of deze is afgeplakt zijn de andere parameters er om dat op te vangen en dat merk je ook feitelijk.
Er is dus niets verkeerd aan het afplakken van de camera. Persoonlijke keuze. Sommigen vinden de camera fijn werken, anderen niet.
Maar ben je dan op de weg aan het letten, of probeer je dan te voorkomen dat de rijhulp er mee stopt? Doe je dan ook wat je moet doen of is het een toneelstukje zodat je toch zoveel mogelijk andere dingen kunt doen?quote:Op donderdag 14 augustus 2025 15:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is prima werkbaar. Bij ons gebeurt het echt zelden dat de autosteer eindigt omdat er niet goed genoeg is opgelet. En iets opzoeken op Spotify kan ook prima. Je moet alleen wel je stuur in de gaten houden.
Wat zou ik moeten doen volgens jou dat niet tot het toneelstukje behoort om zoveel mogelijk andere dingen te doen? De rijhulp is helemaal niet bedoeld om 'zoveel mogelijk andere dingen te doen'. Het is bedoeld om het rijden te vergemakkelijken, in de baan te blijven zonder dat je daar de hele tijd op moet letten, de snelheid aan te passen als de auto voor je te traag is, je te waarschuwen voor dingen. Het is helemaal niet bedoeld om op je gemak te gaan zitten lezen.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 16:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar ben je dan op de weg aan het letten, of probeer je dan te voorkomen dat de rijhulp er mee stopt? Doe je dan ook wat je moet doen of is het een toneelstukje zodat je toch zoveel mogelijk andere dingen kunt doen?
Maar als je daar niet zelf op zit te letten, ben je dus met andere dingen bezig. Zoals even iets opzoeken op Spotify.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 16:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat zou ik moeten doen volgens jou dat niet tot het toneelstukje behoort om zoveel mogelijk andere dingen te doen? De rijhulp is helemaal niet bedoeld om 'zoveel mogelijk andere dingen te doen'. Het is bedoeld om het rijden te vergemakkelijken, in de baan te blijven zonder dat je daar de hele tijd op moet letten, de snelheid aan te passen als de auto voor je te traag is, je te waarschuwen voor dingen. Het is helemaal niet bedoeld om op je gemak te gaan zitten lezen.
En dat kan ook. Je hebt namelijk de hulp van de auto met opletten. Dus je doet het samen. Je blik even afwenden om op Spotify te kijken, is geen probleem.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 16:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar als je daar niet zelf op zit te letten, ben je dus met andere dingen bezig. Zoals even iets opzoeken op Spotify.
Dat hangt af van de correctiesnelheid. Hoeveel tijd heb je om in te grijpen als het fout gaat?quote:Op donderdag 14 augustus 2025 16:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En dat kan ook. Je hebt namelijk de hulp van de auto met opletten. Dus je doet het samen. Je blik even afwenden om op Spotify te kijken, is geen probleem.
Maar dat geldt ook voor auto's zonder rijhulp.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 16:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat hangt af van de correctiesnelheid. Hoeveel tijd heb je om in te grijpen als het fout gaat?
Dat klopt. Maar dan weet je ook dat de kans dat je het niet overleeft als je dat te veel of te lang doet, vrij groot is. En mensen denken dat die kans met rijhulpen vrij laag is. De drang is er dus niet.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 16:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar dat geldt ook voor auto's zonder rijhulp.
Het is niet verboden om op Spotify het volgende nummer aan te klikken, of iets anders op het scherm uit te voeren.
Heb je zelf al eens in een auto met autosteer gereden?quote:Op donderdag 14 augustus 2025 17:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar dan weet je ook dat de kans dat je het niet overleeft als je dat te veel of te lang doet, vrij groot is. En mensen denken dat die kans met rijhulpen vrij laag is. De drang is er dus niet.
Het hangt er natuurlijk ook van af of je op de snelweg rijd, een tweebaansweg buiten de stad en in de stad. In de stad moet je vaak wat doen, maar dan is de snelheid vrij laag. Op de snelweg gaat alles de zelfde kant op. Buiten de stad kan het snel heel fout gaan.
Aangezien er heel veel mensen op hun telefoon zitten zonder rijhulpen denk ik dat het vooral een bepaald type mens is wat het probleem is.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 17:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar dan weet je ook dat de kans dat je het niet overleeft als je dat te veel of te lang doet, vrij groot is. En mensen denken dat die kans met rijhulpen vrij laag is. De drang is er dus niet.
Het hangt er natuurlijk ook van af of je op de snelweg rijd, een tweebaansweg buiten de stad en in de stad. In de stad moet je vaak wat doen, maar dan is de snelheid vrij laag. Op de snelweg gaat alles de zelfde kant op. Buiten de stad kan het snel heel fout gaan.
Autosteer niet, automatisch afstand houden wel.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 17:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heb je zelf al eens in een auto met autosteer gereden?
Overigens is het volgens mij officieel binnen de bebouwde kom niet toegestaan om het te gebruiken.
En veel andere merken auto's hebben ook rijhulpen dus het is niet voorbehouden aan een specifiek merk, dus de berijders van die merken lopen hier dan ook tegen aan.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 17:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Aangezien er heel veel mensen op hun telefoon zitten zonder rijhulpen denk ik dat het vooral een bepaald type mens is wat het probleem is.
Zonder meer waar.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 17:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En veel andere merken auto's hebben ook rijhulpen dus het is niet voorbehouden aan een specifiek merk, dus de berijders van die merken lopen hier dan ook tegen aan.
Het zijn werknemers die staken, niet de vakbonden.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:20 schreef VEM2012 het volgende:
https://x.com/joehansenxx(...)up-600-day-strike%2F
De staking is eindelijk voorbij. Nu is de bond akkoord als Tesla de eisen van de bond verwerkt in de arbeidsovereenkomsten. Eisen die door Tesla allemaal al ruimschoots gehaald worden...
Misschien moet je gewoon eens je wat meer inlezen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 17:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het zijn werknemers die staken, niet de vakbonden.
Als Tesla bij voorbaat had willen voldoen aan de eisen van de werknemers, dan was de staking niet nodig geweest.
Ik heb het idee dat er meer speelt.
Dit is ook teveel het bekende Tesla verhaal dat Tesla alles uitstekend doet, en de vakbonden degenen zijn die het verpesten.
Heb ik gedaan, en dan blijkt dat die fanboy Tesla twitteraar er compleet naast zit.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 23:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Misschien moet je gewoon eens je wat meer inlezen.
quote:Het conflict tussen Tesla en de Zweedse vakbond IF Metall begon in oktober 2023, nadat Tesla weigerde een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) te ondertekenen voor haar monteurs in Zweden. De vakbond eiste dat Tesla zich zou houden aan de Zweedse arbeidsmarktmodel, waar cao's de norm zijn en arbeidsvoorwaarden zoals lonen en pensioenen regelen.
Belangrijkste punten van het conflict
Het conflict is opmerkelijk vanwege een aantal factoren:
* Zweedse Arbeidsmodel: In Zweden wordt de arbeidsmarkt grotendeels geregeld door vakbonden en werkgeversorganisaties, in plaats van door de overheid. Ongeveer 90% van de Zweedse werknemers valt onder een cao, die zorgt voor stabiele lonen en arbeidsvoorwaarden. Tesla's weigering om een cao te tekenen, werd gezien als een directe bedreiging voor dit model.
* Solidariteitsstakingen: Toen IF Metall in oktober 2023 staakte, kregen ze al snel steun van andere vakbonden in Zweden, en later ook in andere Scandinavische landen. Dit zijn solidariteitsstakingen, waarbij werknemers van andere bedrijven en sectoren in staking gaan om de originele stakers te ondersteunen. Dit had een breed effect:
* Havenarbeiders weigerden Tesla's te lossen.
* Postmedewerkers weigerden post, inclusief kentekenplaten, te bezorgen aan Tesla.
* Schoonmakers en elektriciens staakten werkzaamheden bij Tesla-faciliteiten.
* Juridische strijd: Tesla heeft de Zweedse overheid en staatsbedrijven, zoals het postbedrijf PostNord en het transportagentschap, aangeklaagd om de blokkades van kentekenplaten en post ongedaan te maken. De rechtbanken hebben echter in het voordeel van de vakbonden beslist, waarbij ze de solidariteitsacties als legaal beschouwden.
* Status van het conflict: Vanaf augustus 2025 is de situatie geëvolueerd. De vakbond IF Metall heeft aangegeven dat de strijd niet meer alleen gaat over het dwingen van een cao, maar ook om het vinden van "andere alternatieve oplossingen". De strijd, die inmiddels de langste in Zweden in decennia is, bevindt zich in een patstelling waarbij geen van beide partijen lijkt te willen toegeven, al zijn er signalen van een mogelijke toenadering. Tesla heeft de schade van de stakingen weten te beperken, maar de reputatieschade en het juridische proces blijven een uitdaging. De vakbonden zijn vastberaden hun positie te verdedigen.
Musk vind zelf dat hij boven de wet staat. In de VS kwam hij daar ook vaak mee weg.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 23:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Heb ik gedaan, en dan blijkt dat die fanboy Tesla twitteraar er compleet naast zit.
Jij kunt vast wel vertellen wat nou precies de reden was dat Tesla een strijd tegen de vakbond voerde.
Grok helpt je wel even:
[..]
Het is ook best bizar dat Tesla applaus krijgt voor diens strijd tegen de belangen van de werknemers.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 23:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Musk vind zelf dat hij boven de wet staat. In de VS kwam hij daar ook vaak mee weg.
Goed voor de aandeelhouders. En geld is alles in de VS.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 08:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is ook best bizar dat Tesla applaus krijgt voor diens strijd tegen de belangen van de werknemers.
Het conflict draait dus om het feit dat in Zweden de vakbonden extreem veel macht hebben omdat in 90% van de gevallen arbeidsvoorwaarden geregeld worden via cao.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 23:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Heb ik gedaan, en dan blijkt dat die fanboy Tesla twitteraar er compleet naast zit.
Jij kunt vast wel vertellen wat nou precies de reden was dat Tesla een strijd tegen de vakbond voerde.
Grok helpt je wel even:
[..]
Nogmaals: het zijn de werknemers die staken.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 08:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het conflict draait dus om het feit dat in Zweden de vakbonden extreem veel macht hebben omdat in 90% van de gevallen arbeidsvoorwaarden geregeld worden via cao.
Deze staking was er dus niet voor de werknemers van Tesla (die gewoon in overwegende mate zeer tevreden waren met hun arbeidsovereenkomst en de -voorwaarden), maar omdat de vakbonden hun belachelijke machtspositie wilden behouden.
Dat gaat dus de verkeerde kant op, de EU wil juist meer macht bij de werknemers neerleggen.quote:Het percentage werknemers wiens arbeidsvoorwaarden via een cao lopen, verschilt sterk per land. De gegevens hieronder zijn schattingen en kunnen variëren afhankelijk van de bron en het jaar van meting.
Nederland: Circa 70-75% van de werknemers valt onder een cao. Dit percentage is al geruime tijd redelijk stabiel.
België: In België ligt het percentage aanzienlijk hoger, op ongeveer 96%. Dit komt door een sterke traditie van collectieve onderhandelingen en de rol van paritaire comités.
Europa: Het gemiddelde in de EU ligt op ongeveer 60%, maar er zijn grote verschillen. Landen als Oostenrijk, Frankrijk en de Scandinavische landen hebben een zeer hoge dekkingsgraad (vaak boven de 80%), terwijl andere landen zoals Estland, Polen en Litouwen een veel lagere dekkingsgraad hebben.
Een recente EU-richtlijn stelt als doel dat in 2025 in alle lidstaten ten minste 80% van de werknemers onder een cao valt. Landen die dit doel niet halen, moeten een actieplan opstellen om de collectieve onderhandelingen te bevorderen.
Het zijn de vakbonden die de stakingen regelen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 08:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nogmaals: het zijn de werknemers die staken.
En in het geval van Tesla hebben werknemers in verschillende sectoren hun werk neergelegd.
Dat je vindt dat werknemers een belachelijke machtspositie hebben in Zweden die gebroken moet worden, dat laat ik verder aan jou.
En als Tesla zulke uitstekende arbeidsvoorwaarden heeft, wat ik overigens niet bestrijd, waarom dan de weigering om dat vast te leggen in een collectieve arbeidsovereenkomst?
Dit heeft meer weg van de arrogantie van een Amerikaans bedrijf dat wereldwijd zijn eigen handelswijze wil afdwingen, ipv zich te schikken aan de cultuur van de landen waar ze opereren.
De EU is een links bastion. Daarom zal de EU ook economisch meer en meer gaan vastlopen. Maar goed, dat is wel erg off topic.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 09:07 schreef Wantie het volgende:
Hoe zit dat nu eigenlijk met die vervelende macht van de werknemers in de EU?
[..]
Dat gaat dus de verkeerde kant op, de EU wil juist meer macht bij de werknemers neerleggen.
Waarom staken ze dan?quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 09:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De EU is een links bastion. Daarom zal de EU ook economisch meer en meer gaan vastlopen. Maar goed, dat is wel erg off topic.
Het is natuurlijk ook idioot om zo’n doel te stellen. Want niemand heeft de werknemers gevraagd of ze dit willen…
Logisch, want op die manier krijgen werknemers doorbetaald.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 09:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het zijn de vakbonden die de stakingen regelen.
Tesla is inderdaad groot genoeg om een werknemersvereniging te breken.quote:En het gaat dus om de positie van de vakbonden. In Nederland zie je dat vakbonden nog maar heel weinig leden hebben onder de jongere generaties. En ook overal: slechts 15%. Als een overgrote meerderheid kiest voor niet vertegenwoordigd worden, dan zegt dat ook wat. In Zweden ben je als werknemer echter veroordeeld tot de vakbonden.
Verder heeft Tesla gewoon een standpunt wat ze mondiaal hanteren. En in Zweden is Tesla nauwelijks aanwezig (het zijn de monteurs van service centra). Gaat men daar overstag, dan krijg je elders weer gezeik.
Dus Tesla is wat dit betreft niet op de knieën te krijgen en voor de vakbonden is dit dan ook een vooraf te voorzien, maar zeer gevoelig, verlies.
Waar het mij om gaat is vrijheid. Als werknemers zich willen verenigen, prima. Willen ze dat niet, ook prima.quote:
Maar als ze zich verenigen hebben ze teveel macht en moet dat gebroken worden?quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 11:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waar het mij om gaat is vrijheid. Als werknemers zich willen verenigen, prima. Willen ze dat niet, ook prima.
De EU dient zich daar niet mee te bemoeien.
Nee, ik heb nergens gezegd dat werknemers teveelquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 11:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar als ze zich verenigen hebben ze teveel macht en moet dat gebroken worden?
Het is ook raar dat Tesla bang is voor een precedent als ze toegeven aan Zweden en de arbeidsvoorwaarden vastleggen in een collectieve arbeidsovereenkomst.
Als Tesla zulke uitstekende arbeidsvoorwaarden heeft, waarom is het dan een probleem als ze dat collectief vastleggen?
Welk nadeel ondervindt Tesla hierbij?
En vervolgens zeg je van wel:quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 12:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, ik heb nergens gezegd dat werknemers teveel
macht krijgen en/of die macht gebroken moet worden.
Nogmaals, vakbonden staken niet, dat doen de werknemers.quote:Vakbonden zijn machtig geworden en willen die macht behouden. En daar worden zelfs werknemersrechten ondergeschikt aan gemaakt. Dat is mijn probleem met vakbonden. Dat ze zich zijn gaan omvormen tot machtshebbers die hun eigen macht op plek 1 zetten.
Als jij het niet wil snappen, ook goed. Het is toch off topic.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 12:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
En vervolgens zeg je van wel:
[..]
Nogmaals, vakbonden staken niet, dat doen de werknemers.
Een vakbond heeft geen macht zonder de medewerking van zijn leden.
Als een vakbond oproept tot staking en er wordt geen enkel gehoor aan gegeven, dan gebeurt er niets.
En welk machtsmiddel heeft de vakbond dan?
Precies.
Werkgevers die problemen hebben met vakbonden hebben over het algemeen niet het beste voor met hun personeel.
Ik accepteer je verlies.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 13:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als jij het niet wil snappen, ook goed. Het is toch off topic.
Dat zeggen alle verliezersquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 17:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het zegt veel over jou dat je discussies op het internet beziet in winst en verlies.
Ik heb de discussie niet gelezen maar als ik moet gokken heeft Wantie meer verstand van zakenquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 17:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het lijkt mij vrij dommig om Wantie in dezen te steunen. Maar ga vooral je gang.
Wat moet ik met deze ad hominem?quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 17:58 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ik heb de discussie niet gelezen maar als ik moet gokken heeft Wantie meer verstand van zaken
Graag gedaanquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 18:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat moet ik met deze ad hominem?
En dat je de discussie niet hebt gelezen was mij al duidelijk, omdat het helemaal geen gelijk/niet gelijk discussie betreft, maar gewoon een andere politieke visie.
Maar goed, je laat jezelf kennen zoals gezegd. Helemaal zelf weten.
Maar FSD valt niet in slaapquote:Op zondag 17 augustus 2025 13:18 schreef Wantie het volgende:
Het resultaat was 1 groot slagveld. Alleen Xiaomi SU7 wist bijna alle tests goed te doorstaan. Het overgrote deel faalde schromelijk. Met opmerkelijke zaken, zoals glansrijk slagen voor de ene test, en het keihard zakken voor de andere test.
quote:SCHOTEN - Drie Nederlandse vrouwen zijn zondagmorgen omgekomen door een verkeersongeval op snelweg E19 in België.
Het ongeval gebeurde bij Antwerpen, ter hoogte van Schoten in de richting van Breda.
Bij een lichte bocht vloog de auto tegen de vangrail en sloeg daarna met het dak tegen een brugpijler.
De vrouwen waren op slag dood.
''Waarschijnlijk is de bestuurster in slaap gevallen'', zei een brandweercommandant.
De bestuurster was volgens hem niet onder invloed van drank of drugs.
Ze droeg een gordel, net als de slapende passagiers op de achterbank, maar dat mocht niet baten.
Het gaat om twee zusjes van zeventien en 21 jaar en een meisje van zeventien.
De drie kwamen uit Krimpen aan den IJssel, Rotterdam
Het gaat hier om DAS, niet FSD.quote:Op zondag 17 augustus 2025 13:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar FSD valt niet in slaap
als men op verzoek FSD aan mocht zetten dan hadden veel mensen nog geleefd en veel brugpijlers van viaducten waren onbeschadigd
Heel goed, dat zouden wij ook moeten doen. Het is duidelijk ook dringend nodig.quote:Op zondag 17 augustus 2025 13:18 schreef Wantie het volgende:
China heeft een aantal real world tests gedaan met Driver Assist. Uiteraard met vele Chinese merken, maar ook Tesla en Mercedes deden mee. De tests werden op de openbare weg gedaan, om een zo realistisch beeld te krijgen van de werking van de veiligheidsvoorzieningen van de hedendaagse auto's.
Het resultaat was 1 groot slagveld. Alleen Xiaomi SU7 wist bijna alle tests goed te doorstaan. Het overgrote deel faalde schromelijk. Met opmerkelijke zaken, zoals glansrijk slagen voor de ene test, en het keihard zakken voor de andere test.
Tesla kwam als merk als het beste uit de test. Geen verrassing hier. Maar ook de Tesla's slaagden niet voor alle tests.
Opmerkelijk is dat de modellen zakken op verschillende onderdelen. Je zou verwachten dat Tesla modelbreed hetzelfde zou presteren.
Wat uit de test lijkt te blijken is dat het vooral de software is die het laat afweten de systemen zijn slecht in het interpreteren van complexe verkeerssituaties en zien nuances over het hoofd.
En maken daardoor vreemde beslissingen die in sommige gevallen de situatie juist verergeren.
Het is in China, dus je zou kunnen zeggen dat het gewoon Chinese meuk is.
Maar een van de laagst scorende auto die op alle fronten zou hebben gefaald is een Mercedes C-klasse model...
Hoog tijd dat in Europa Driver Assist grondig wordt getest.
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-videoquote:Zien: meerdere Tesla's uitgebrand op een snelweg in Los Angeles
In Los Angeles zijn zaterdagavond meerdere Tesla's in vlammen opgegaan. Hulpdiensten hadden uren nodig om het vuur te bestrijden.
31 minuten geleden
Duur geintje voor de verzekeraar van de transporteur.quote:Op zondag 17 augustus 2025 20:05 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ngeles/84138120.html
[..]
Bekijk deze YouTube-video
ja hangt er van af wie de schuld gaat krijgen , kan ook de transporteur zijn of de teslaquote:Op zondag 17 augustus 2025 21:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Duur geintje voor de verzekeraar van de transporteur.
Waarom zou Tesla de schuld krijgen? Het was uiteraard de truck die begon te fikken.quote:Op zondag 17 augustus 2025 21:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja hangt er van af wie de schuld gaat krijgen , kan ook de transporteur zijn of de tesla
uiteraard ??quote:Op maandag 18 augustus 2025 00:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom zou Tesla de schuld krijgen? Het was uiteraard de truck die begon te fikken.
Dat is wel zeker, want al lang bekend gemaakt.quote:Op maandag 18 augustus 2025 02:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
uiteraard ??
misschien , vastgelopen rem , maar zeker is dat niet
bestuurders die het Full Self-Driving-pakket hebben gekocht tussen 19 mei 2017 en 31 juli 2024quote:19 augustus (Reuters) - Tesla moet zich verantwoorden voor een gecertificeerde class action-rechtszaak door automobilisten uit Californië die beweren dat Elon Musk hen acht jaar lang heeft misleid over de zelfrijdende mogelijkheden van de elektrische voertuigen van zijn bedrijf.
Volgens de Amerikaanse districtsrechter Rita Lin rechtvaardigt de veelgestelde vraag of Tesla niet over voldoende sensoren beschikt om een hoge mate van autonomie te bereiken, en het feit dat het bedrijf niet in staat is om "een autonome rit over lange afstanden met één van zijn voertuigen te demonstreren", de rechtszaak van twee groepen bestuurders die het Full Self-Driving-technologiepakket kochten.
In haar uitspraak van maandag zei de rechter in San Francisco ook dat duizenden mensen waarschijnlijk tussen oktober 2016 en augustus 2024 Tesla's bewering hebben gezien in het 'Autopilot'-gedeelte van de website, dat de voertuigen hardware bevatten voor volledig zelfrijdende auto's.
Tesla deed een soortgelijke bewering in een blogpost, nieuwsbrief en kwartaalcijfers, net zoals Musk dat deed tijdens een persconferentie in 2016.
"Hoewel deze kanalen op zichzelf misschien niet voldoende zijn om als traditionele autofabrikant in de hele klasse zichtbaarheid te creëren, rechtvaardigt Tesla's onderscheidende reclamestrategie een afwijking van de gebruikelijke aanpak", schreef Lin.
Tot de klassen voor Californië behoren bestuurders die het Full Self-Driving-pakket hebben gekocht tussen 19 mei 2017 en 31 juli 2024 en die hebben afgezien van de arbitrageovereenkomst van Tesla, en bestuurders die het pakket hebben gekocht tussen 20 oktober 2016 en 19 mei 2017.
Lin weigerde een groep bestuurders te certificeren die het Enhanced Autopilot-pakket van Tesla kochten, omdat de "kernkwaliteiten van het product" geen volledige zelfrijdende functionaliteit vereisten. Hierdoor waren Tesla's vermeende valse verklaringen niet relevant voor aankoopbeslissingen.
De reden waarom je terecht werd gewezen op dat je onzin aan het verkopen was, is dat je niet schreef dat het werd aangeboden, maar dat je schreef dat het filmpje met FSD (wat reclame was) al in 2016 werd vertoond, alsof die auto met FSD rondreed.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
bestuurders die het Full Self-Driving-pakket hebben gekocht tussen 19 mei 2017 en 31 juli 2024
Eerder werd ik nog belachelijk gemaakt toen ik zei dat FSD vanaf 2016 werd aangeboden.
Want ja; die ging pas in 2020 in bèta.
Nu loopt er een zaak over tegen Tesla in Californië.
Tesla rijders die 8 jaar lang wordt beloofd dat hun aangekochte FSD hun auto autonoom gaat laten rijden.
En nu is de auto te oud...
https://www.reuters.com/s(...)ge-rules-2025-08-19/
Dus je beweert met droge ogen dat degenen die tussen 2017 en 2020 het FSD pakket hebben gekocht (dus niet Enhanced Autopilot) dat niet hebben gekocht...quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:42 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De reden waarom je terecht werd gewezen op dat je onzin aan het verkopen was, is dat je niet schreef dat het werd aangeboden, maar dat je schreef dat het filmpje met FSD (wat reclame was) al in 2016 werd vertoond, alsof die auto met FSD rondreed.
Nou, dat is volstrekte onzin, aangezien pas in 2020 de eerste bèta kwam.
Dat is iets heel anders als dat je het ook al kon bestellen. Ik heb ook een Cybertruck besteld lang voordat deze op de markt kwam.
Wederom een stropop. Het is goed met je.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus je beweert met droge ogen dat degenen die tussen 2017 en 2020 het FSD pakket hebben gekocht (dus niet Enhanced Autopilot) dat niet hebben gekocht...
Kennelijk denken die mensen daar anders over, en volgens de rechter hebben ze een punt.
Ja, dan zit je klem.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wederom een stropop. Het is goed met je.
Jij beweert keer op keer onzin hier en vervolgens doe je alsof ik klem zit. Grapjurk.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 20:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, dan zit je klem.
En wat die video betreft: jij vond dat geoorloofde wasmiddel-achtige reclame.
Terwijl dat werd gebracht als echt full autonomous driving.
Maar achteraf bleek het in scène te zijn gezet.
Inmiddels komt de ene na de andere aanklacht tegen Tesla wegens het maken van valse beloftes en scheppen van valse verwachtingen.
Jij trekt dat reclame filmpje er aan de haren bij.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij beweert keer op keer onzin hier en vervolgens doe je alsof ik klem zit. Grapjurk.
En aanklachten mogen altijd. Tesla heeft vwb FSD ook verkeerde verwachtingen geschept, te weten inzake het tijdspad.
Dat staat een beetje los van een reclamefilmpje.
Nee, jij was aan het huilen dat je belachelijk was gemaakt en dat draaide om dat filmpje.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 21:36 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij trekt dat reclame filmpje er aan de haren bij.
Waarin ook een verkeerde verwachting werd gewekt.
Jij noemde het zelfs een wasmiddelreclame, in een poging het goed te praten.
Ja, je loopt weer gigantisch te stuiteren...quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, jij was aan het huilen dat je belachelijk was gemaakt en dat draaide om dat filmpje.
Misschien de volgende keer niet zelf over een van jouw blunders beginnen?
Volhouden met je gaslighting…quote:Op woensdag 20 augustus 2025 22:04 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, je loopt weer gigantisch te stuiteren...
Onze VEM die als een Don Quichot loopt te vechten tegen de windmolens, in een wanhopige poging Musk te verdedigen...
En dat keer op keer weer.
Maar wel leuk dat dat filmpje je dusdanig geraakt heeft dat je mij daar constant op aanvalt.
Is bewezen dat FSD of autopilot hier werd gebruikt?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 12:52 schreef Perrin het volgende:
Musk met zijn eindeloze praatjes![]()
[ x ]
BYD gaat hard, en het lijkt ten koste te gaan van Tesla.quote:Steeds meer Europeanen kiezen voor een Chinese elektrische auto. Dat gaat ten koste van het Amerikaanse Tesla. Vooral het Chinese automerk Build Your Dreams, kortweg BYD, is bezig aan een stevige opmars in de Europese Unie en Groot Brittannië.
Dat blijkt uit cijfers van de Europese autobrancheorganisatie ACEA. Hierin staat dat BYD in juli een kleine 9700 auto's in de EU verkocht. Dat is ruim drie keer zoveel als vorig jaar in dezelfde periode. Daarmee steeg het marktaandeel van 0,4 procent naar 1,1 procent.
De verkoop van Tesla neemt daarentegen maand op maand af.
Krimp
De Amerikaanse autofabrikant verkocht in juli vorig jaar ruim 11000 auto's in de EU. In juli dit jaar waren dat er maar 6600. Daarmee halveerde het marktaandeel van Tesla bijna, van 1,3 procent naar 0,7 procent.
Wereldwijd haalde BYD al eerder Tesla in als grootste verkoper van elektrische auto's. Het bedrijf van Elon Musk kampt al langer met teruglopende verkopen. Vergeleken met de eerste zes maanden uit 2024, daalde de verkoop van Tesla's in de EU het afgelopen halfjaar met ruim 40 procent.
In Groot Brittannië leverde het Amerikaanse merk ruim dertig procent in.
Adviseur van Trump
De verkoopdaling in Europa lijkt mede veroorzaakt door de rol die Musk had in de verkiezingscampagne van Donald Trump en de rol die hij speelde als adviseur van de regering van Trump.
De populariteit van BYD is ook het gevolg van de relatief lage prijs en van het gegeven dat het imago made in China aan een opmars bezig is. Waar tot een paar jaar terug gekeken werd naar Tesla voor grote innovaties, lijkt nu de blik gericht op China.
In het eerste halfjaar van dit jaar verkocht de Chinese autofabrikant ruim 58.000 auto's in de EU, terwijl dit in het eerste halfjaar van vorig jaar nog maar ruim 16.000 auto's waren. Dat is ruim drie en een half keer zo veel in een jaar tijd. In Groot Brittannië is de toename zelfs nog groter. Daar wist het merk in een jaar tijd bijna vier keer zoveel auto's te verkopen.
Het totale aantal nieuwe auto's in de Europese Unie kwam in juli uit op bijna 915.000. Dat is een stijging van ruim zeven procent ten opzichte van een jaar geleden. Ruim vijftien procent van deze auto's was volledig elektrisch.
https://www.autoweek.nl/a(...)la-dan-in-nederland/quote:De Tesla Model Y eindigde met 438 registraties in augustus op de derde plek in de ranglijst van populairste in die maand geregistreerde nieuwe elektrische auto's in Nederland. Dat klinkt niet gek, maar Tesla scoort in Nederland bij lange na niet zo goed meer als eerder. In augustus zijn er in Nederland 776 nieuwe Tesla's op kenteken gezet. Dat waren er bijna de helft minder dan in augustus vorig jaar (1.545 stuks). Kijken we naar de cijfers over de eerste acht maanden van dit jaar, dan zien we iets soortgelijks. Tesla heeft dit jaar tot nu toe in Nederland 8.103 nieuwe auto's op kenteken gezet. Dat waren er maar liefst 49,7 procent minder dan in diezelfde periode vorig jaar. Met andere woorden: de Tesla-registraties zijn gehalveerd. Dat het nog slechter kan, bewijzen de prestaties van Tesla in Zweden.
In augustus zijn er in Zweden slechts 210 nieuwe Tesla's op kenteken gezet. Dat waren er - houd je vast - ruim 84 procent minder dan de 1.348 exemplaren die er in augustus vorig jaar zijn geregistreerd. Kijken we naar hoe Tesla er in Zweden tot nu toe voor staat, dan heeft het merk ook niets anders dan dieprode cijfers te presenteren. In de eerste acht maanden van dit jaar zijn er in Zweden 3.984 nieuwe Tesla's op kenteken gezet, 66 procent minder dan de 11.686 exemplaren die er in dezelfde periode vorig jaar zijn geregistreerd.
Net als in Nederland is ook de Model Y in Zweden de populairste Tesla. Daarvan gingen er dit jaar al 3.291 stuks op kenteken, dik 65 procent minder dan in de eerste acht maanden van 2024. Het marktaandeel van Tesla geslonken van 7 naar 2,2 procent. De Model 3 blijft op 666 stuks steken, bijna 69 procent minder dan in de eerste acht maanden van vorig jaar. De verkoopprestaties van de Model S (11 stuks) en Model X (16 stuks) zijn er verwaarloosbaar.
Gevallen voor klikbeet? was het zweetdruppeltje bij Elon's hoofd die je tot klikken deed?quote:Op dinsdag 2 september 2025 09:38 schreef Digi2 het volgende:
Tesla in crisis: verkoop halveert in Nederland, de Kia Picanto gaat aan top
Bekijk deze YouTube-video
Ik zie Elon niet als god, maar als een mens die ook zijn gebreken en beperkingen heeft. Dat de verkopen tegenvallen is gewoon een feit. Ik denk vooral een gevolg van zijn politieke bemoeienissen, die hem hier in europa niet in dank worden afgenomen. Ik vermeld ook positieve zaken aangaande Tesla en Musk, maar tegenwoordig is het indelen in fanclubs voor of tegen blijkbaar nogal genormaliseerdquote:Op dinsdag 2 september 2025 12:17 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Gevallen voor klikbeet? was het zweetdruppeltje bij Elon's hoofd die je tot klikken deed?
Niets crisis aan de verkoopcijfers in de EU, Tesla is veel meer dan verkoopcijfertjes. Tesla is een lifestyle en Elon is een god.
Elon heeft dit jaar met Premier van India gezeten en deze maand openen daar de eerste Tesla stores. Straks FSD door de sloppenwijken!![]()
Laatste 6 maanden toch weer gewoon 20% op de stockmarket er bij dat Tesla. Meer vertrouwen dan ooit.
India overweegt forse belastingen op luxe elektrische auto's, tegenslag voor Teslaquote:Op dinsdag 2 september 2025 12:17 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Elon heeft dit jaar met Premier van India gezeten en deze maand openen daar de eerste Tesla stores. Straks FSD door de sloppenwijken!![]()
De verkoopcijfers zijn afhankelijk van meerdere factoren.quote:Op dinsdag 2 september 2025 16:06 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik zie Elon niet als god, maar als een mens die ook zijn gebreken en beperkingen heeft. Dat de verkopen tegenvallen is gewoon een feit. Ik denk vooral een gevolg van zijn politieke bemoeienissen, die hem hier in europa niet in dank worden afgenomen. Ik vermeld ook positieve zaken aangaande Tesla en Musk, maar tegenwoordig is het indelen in fanclubs voor of tegen blijkbaar nogal genormaliseerd
Met dat soort users valt niet te praten. Kijken naar de afgelopen 6 maanden is natuurlijk ook wat selectief, want dat is naar er net een flinke hap uit de koers was genomen dankzij ome Donny. YTD staat het aandeel negatief.quote:Op dinsdag 2 september 2025 16:06 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik zie Elon niet als god, maar als een mens die ook zijn gebreken en beperkingen heeft. Dat de verkopen tegenvallen is gewoon een feit. Ik denk vooral een gevolg van zijn politieke bemoeienissen, die hem hier in europa niet in dank worden afgenomen. Ik vermeld ook positieve zaken aangaande Tesla en Musk, maar tegenwoordig is het indelen in fanclubs voor of tegen blijkbaar nogal genormaliseerd
In China verkopen ze meer in 1 maand dan Tesla in NL doet in een jaar.quote:Tesla Sales
Tesla China sold 83,192 cars in August, up 22.55% vs. July but down 4% vs. a year earlier, according to the China Passenger Car Association (CPCA).
YTD is ook enorm selectief. Toen was de koers net even tegen de top aan na de verkiezingswinst van ome Donny. Pak je 12 maanden, dan is de koers weer fors hoger.quote:Op dinsdag 2 september 2025 19:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Met dat soort users valt niet te praten. Kijken naar de afgelopen 6 maanden is natuurlijk ook wat selectief, want dat is naar er net een flinke hap uit de koers was genomen dankzij ome Donny. YTD staat het aandeel negatief.
Maar bovenal kan een aandeel niet blijven leven op beloftes.
Tesla is met een P/E van 190 en een geschatte PEG van boven de 11 bizar hoog gewaardeerd. Dan moet er wel een keer geleverd gaan worden in concrete omzetgroei op de korte termijn.
Even kijken...quote:Op dinsdag 2 september 2025 19:03 schreef epicbeardman het volgende:
Enige wat je kan zeggen is dat Tesla geen drol geeft om de EU markt, want anders waren ze wel ingesprongen op een kleine EV.
Nu heb je natuurlijk duizenden zorgbedrijven die elektrische Renault 5 of MG's kopen voor hen werknemers, of deze gelijk leasen.
Maarja.. is die kleine EV in Europa wel zo nodig? In China heeft Tesla in Augustus 2025 ongeveer 83.000 Tesla's verkocht, wij zijn peanuts met onze "1500" per maand vorig jaar.
Zelfs onze asielinstroom is hoger.
[..]
In China verkopen ze meer in 1 maand dan Tesla in NL doet in een jaar.
Een hele kleine daling in een markt waar de concurrentie moordend is en Tesla als enige van buiten overeind blijft.quote:Op dinsdag 2 september 2025 19:20 schreef Wantie het volgende:
[..]
Even kijken...
Verkoopcijfers in augustus 2024
Aantal verkocht: 86.697 auto's die in China zijn gemaakt (groothandelsverkoop).
Verkoopcijfers in augustus 2025
Aantal verkocht: 83.192 voertuigen (groothandelsverkoop).
Dit vertegenwoordigt een daling van 4% op jaarbasis in vergelijking met augustus 2024.
Ook in China zien we een daling.
Maar wel een daling.quote:Op dinsdag 2 september 2025 19:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een hele kleine daling in een markt waar de concurrentie moordend is en Tesla als enige van buiten overeind blijft.
Zaken als PE en zeker PEG geven je een indicatie van de mate waarin dat terecht is. Kijk als je omzet elk jaar verdubbeld, de orderboeken uitpuilen en ga zo maar door, dan is een hoge PE niet gek. Maar dat doen ze niet. Vorig jaar was de YoY groei nog geen 1% en YTD is er zelfs krimp. Dat rechtvaardigt niet bepaald een PE van 190, integendeel.quote:Op dinsdag 2 september 2025 19:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
YTD is ook enorm selectief. Toen was de koers net even tegen de top aan na de verkiezingswinst van ome Donny. Pak je 12 maanden, dan is de koers weer fors hoger.
En ja, tsla is hoog gewaardeerd. Of dat terecht is of niet is niet zo relevant en de toekomst zal uitwijzen waar tsla heen gaat.
Tesla zet niet in op het verkopen van zoveel mogelijk auto’s.quote:Op dinsdag 2 september 2025 19:32 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zaken als PE en zeker PEG geven je een indicatie van de mate waarin dat terecht is. Kijk als je omzet elk jaar verdubbeld, de orderboeken uitpuilen en ga zo maar door, dan is een hoge PE niet gek. Maar dat doen ze niet. Vorig jaar was de YoY groei nog geen 1% en YTD is er zelfs krimp. Dat rechtvaardigt niet bepaald een PE van 190, integendeel.
Natuurlijk zit er in de aandelenmarkt veel lucht en hype, maar elke bubbel barst uiteindelijk dus als Tesla niet heel rap gaat leveren, dan kan het haast niet anders dan dat er op de niet al te lange termijn een correctie volgt.
Zoals je aangeeft is het aandeel over een jaar beschouwd nog steeds ongeveer evenveel gestegen als bijvoorbeeld Nvidia. Zoek voor de aardigheid hun groeicijfers eens op.
Ik heb het nergens over autos, ik heb het over omzet.quote:Op dinsdag 2 september 2025 21:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tesla zet niet in op het verkopen van zoveel mogelijk auto’s.
Of ze waar gaan maken wat ze waar willen maken zal de toekomst uitwijzen.
Die komt toch voor het overgrote deel uit autoverkoop?quote:Op dinsdag 2 september 2025 21:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb het nergens over autos, ik heb het over omzet.
Omzet is kennelijk niet belangrijk.quote:Op dinsdag 2 september 2025 21:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb het nergens over autos, ik heb het over omzet.
Ja eind jaren '90 dachten beleggers ook dat al die dotcom bedrijven een grote belofte hadden. Maar een koers kan niet eeuwig op belofte blijven leven. Op een gegeven moment moet er gewoon geleverd worden. Qua AI geldt dat natuurlijk in bredere zin. Er worden bizarre hoeveelheden CAPEX tegenaan gesmeten door bedrijven als Microsoft en Meta, maar serieuze omzet, laat staan winst is nog ver te zoeken.De enigen die er echt van profiteren vooralsnog zijn partijen als Nvidia.quote:Op dinsdag 2 september 2025 22:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die komt toch voor het overgrote deel uit autoverkoop?
Waar Tesla op inzet (AI en robotisering) levert op dit moment nog niet, maar heeft een belofte voor de toekomst.
Nogmaals, of ze dat waar kunnen maken is vers 2, maar de beleggers lijken dat wel te denken.
Wederom: niemand die dat zegt.quote:Op woensdag 3 september 2025 05:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Omzet is kennelijk niet belangrijk.
En sommigen bleken dat ook gewoon te hebben. Zoals Amazon.quote:Op woensdag 3 september 2025 06:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja eind jaren '90 dachten beleggers ook dat al die dotcom bedrijven een grote belofte hadden.
En anderen ook weer niet.quote:Op woensdag 3 september 2025 07:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En sommigen bleken dat ook gewoon te hebben. Zoals Amazon.
Je lijkt het punt heel erg te missen.quote:Op woensdag 3 september 2025 07:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En sommigen bleken dat ook gewoon te hebben. Zoals Amazon.
Ik mis het punt helemaal niet.quote:Op woensdag 3 september 2025 09:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je lijkt het punt heel erg te missen.
Het punt is niet dat 'als ik erop gok dat 1000 bedrijven heel hard gaan groeien, dan zal er daar vast wel eentje in slagen'. Het punt is dat je op een gegeven moment niet enkel op 'belofte' kunt drijven en dat een PE ratio en zeker een PEG ratio naar een 'normaal niveau moet komen. Een PEG van boven de 2 wordt doorgaans beschouwd als overgewaardeerd en Tesla zit boven de 11. Tesla is geen nieuw bedrijf. Sterker nog Tesla lijkt z'n first mover advantage op het gebied van EVs echt helemaal kwijt en daar gaat de belofte van enorme groei ook niet meer vandaan komen met goedkope concurrentie uit o.a. China. Dus dan moet. het inderdaad van spin-offs als taxi's zonder bestuurder komen of AI toepassingen. Maar nogmaals, op de korte termijn lijken we daar nog weinig van hoeven te verwachten en als een goed vooruitzicht uitblijft, dan zijn die PE en PEG ratios gewoon echt niet houdbaar. Natuurlijk kun je net als bij crypto blijven hopen op een bandwagoneffect en fan boys, maar uiteindelijk houdt dat ergens op.
En Amazon liet overigens door z'n hele geschiedenis heen vrij consistent jaarlijkse groei van tientallen procenten zien. Dan leun je niet op het toeschrijven van Messiaanse eigenschappen aan een CEO of grootaandeelhouder, maar simpelweg op de droge cijfers.
Hoezo 'dan is het goedkoop'? Maak dat is concreet. Wat is de te verwachten omzetstijging die ervoor zou moeten zorgen dat het aandeel 'goedkoop' is volgens jou/ Je lult elke keer maar wat in de ruimte en negeert de concrete cijfers. Er moet heel wat gebeuren om de PE en PEG terug naar aarde te trekken. Sorry hoor, maar het fanboy gedrag is weer overduidelijk. Mijn punt is dat de markt op de korte termijn niet rationeel is, maar op de lange termijn wel. En dan kun je niet blijven teren op sentiment in de trant van 'ze doen allemaal dingen die in de toekomst fantastisch veel gaan opleveren'.quote:Op woensdag 3 september 2025 10:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik mis het punt helemaal niet.
Jij lijkt het wel te missen. Tesla heeft een duidelijk pad geschetst naar voren. Als ze dat pad kunnen bewandelen zoals ze willen, dan is het aandeel Tesla nu goedkoop. Lukt het ze niet, dan zijn jouw argumenten natuurlijk valide.
Kennelijk is het zo dat er genoeg mensen geloven in de richting die Tesla heeft gekozen.
Terecht of niet? Dat zien we in de toekomst wel weer.
Concrete cijfers voor de toekomst? Ja, daar kun je alles voor invullen wat je wil. De schattingen lopen uiteen van 200 miljard tot 2.000 miljard voor 2030. Dus we hebben het dan over 2x tot 20x. Als je denkt dat het 2x wordt, kun je beter wegblijven van Tesla. Denk je dat het 20x gaat worden, dan kun je nu lekker goedkoop instappen.quote:Op woensdag 3 september 2025 10:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hoezo 'dan is het goedkoop'? Maak dat is concreet. Wat is de te verwachten omzetstijging die ervoor zou moeten zorgen dat het aandeel 'goedkoop' is volgens jou/ Je lult elke keer maar wat in de ruimte en negeert de concrete cijfers. Er moet heel wat gebeuren om de PE en PEG terug naar aarde te trekken. Sorry hoor, maar het fanboy gedrag is weer overduidelijk. Mijn punt is dat de markt op de korte termijn niet rationeel is, maar op de lange termijn wel. En dan kun je niet blijven teren op sentiment in de trant van 'ze doen allemaal dingen die in de toekomst fantastisch veel gaan opleveren'.
Je redeneert vanuit 'mensen die denken dat X groot gaat worden'. Pakweg 2/3e van de aandelen van Tesla zijn in handen van institutionele beleggers, deels natuurlijk ook weer via samengestelde investeringen. Als die gaan lopen kan het hard gaan en die baseren zich wat minder op dat soort geloofsartikelen als de resultaten uitblijven.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Concrete cijfers voor de toekomst? Ja, daar kun je alles voor invullen wat je wil. De schattingen lopen uiteen van 200 miljard tot 2.000 miljard voor 2030. Dus we hebben het dan over 2x tot 20x. Als je denkt dat het 2x wordt, kun je beter wegblijven van Tesla. Denk je dat het 20x gaat worden, dan kun je nu lekker goedkoop instappen.
Verder negeer ik niet de cijfers waar jij mee schermt. Jij lijkt gewoon niet te willen snappen dat die niet belangrijk zijn voor mensen die denken dat AI en robotisering straks een groot succes wordt en die hun koopbeslissing daarop baseren.
Dan kun je mij wel een fanboy noemen, maar uiteindelijk blijk jij het niet te snappen. Want de markt is op langere termijn rationeel. Verklaar dan maar eens de S&P over de afgelopen 15 jaar met ratio. Gaat je niet lukken.
Nee, ik geef aan dat er kennelijk aardig wat mensen tussen zitten die zo redeneren. Als iedereen zo zou redeneren als jij, dan zou de koers lager liggen. Toch?quote:Op woensdag 3 september 2025 13:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je redeneert vanuit 'mensen die denken dat X groot gaat worden'.
Je lijkt gewoon echt niet te begrjipen wat ik schrijf. Ik geef aan dat Tesla nu behoorlijk overgewaardeerd is en dat dat niet eeuwig zo kan blijven als dat niet gepaard gaat met enorme omzetgroei waardoor de PE (en vooral ook de PEG) normaliseert.quote:Op woensdag 3 september 2025 14:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, ik geef aan dat er kennelijk aardig wat mensen tussen zitten die zo redeneren. Als iedereen zo zou redeneren als jij, dan zou de koers lager liggen. Toch?
Wie gelijk gaat krijgen weet ik niet. En interesseert mij op dit moment niet. Ik heb geen Tesla aandelen nu. Mijn vrouw heel beperkt.
We zullen het zien.
En natuurlijk kan Tesla niet overeind blijven met eeuwige beloftes. Feit is dat mensen die gegokt hebben op onheil voor Tesla erg vaak de vingers hebben gebrand. Maar ook dat zegt natuurlijk niets over de toekomst.
quote:Tesla reported sales of 83,192 China-made vehicles in August, a significant 22.55% increase from the previous month, but a 4.04% decrease year-on-year. This rebound is partly attributed to the launch of the new six-seat Model Y L, which is seeing high demand and has pushed back delivery times.
Ik begrijp precies wat jij schrijft hoor.quote:Op woensdag 3 september 2025 15:18 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je lijkt gewoon echt niet te begrjipen wat ik schrijf. Ik geef aan dat Tesla nu behoorlijk overgewaardeerd is en dat dat niet eeuwig zo kan blijven als dat niet gepaard gaat met enorme omzetgroei waardoor de PE (en vooral ook de PEG) normaliseert.
De concrete forecast voor dit jaar is een geschatte krimp van zo rond de 5% en in veel van de wat langere termijn forecasts zitten weer groeipercentages in de tientallen procenten per jaar verwerkt vanaf 2026. Blijven die weer uit, dan zou het mij verbazen als er geen koerscorrectie komt tegen die tijd.
De markwaarde van Tesla 8x verhogen, van circa 1000 miljard naar 8000 miljard, eerst zien dan gelovenquote:Tesla stellt Musk eine Billion Dollar in Aussicht
Elon Musk soll Tesla in die Zukunft führen - und könnte dafür eine nahezu unglaubliche Summe erhalten. Dafür muss er den Wert des Unternehmens um das Achtfache steigern und die Robotaxi-Sparte erfolgreich machen.Wenn Elon Musk die von Tesla gesetzten Firmenziele erreicht, winkt ihm eine beträchtliche Zahlung: Der Verwaltungsrat des Unternehmens hat ein Vergütungspaket in einer Höhe von bis zu einer Billion Dollar vorgeschlagen, wie der US-Elektroautobauer mitteilte.Sollte es genehmigt werden, wäre es das bislang höchste Vergütungspaket der Geschichte. Der Plan unterstreicht die Strategie von Tesla, sich unter Musks Führung von einem reinen Autobauer zu einem Technologiekonzern zu wandeln.
Eine Billion für den reichsten Mann der Welt
Beobachterinnen und Beobachter sehen die hohe Summe als strategischen Schachzug, um den sprunghaften Milliardär bei Laune zu halten. Gegenüber der Nachrichtenagentur Reuters nannte ein US-amerikanischer Rechtsprofessor das angekündigte Vergütungspaket "lächerlich groß". Er gehe aber davon aus, dass das Unternehmen zustimmen werde.Musks aktuelles Vermögen wird auf 370 Milliarden Dollar geschätzt - damit ist er der reichste Mann der Welt. Die nun versprochene Vergütung entspricht dem dreifachen dessen.
Plus 1 miljoen robottaxi's en 1 miljoen Tesla Optimus verkocht...quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De markwaarde van Tesla 8x verhogen, van circa 1000 miljard naar 8000 miljard, eerst zien dan geloven
Wat een debiel schema.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 13:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
De verkopen van Tesla nemen wereldwijd af en volgens Elon Musk is de prijs van zijn bedrijf recht evenredig met het succes van FSD. Volgens hem is FSD al lang level 5 en komt het alleen door de irritante wetgeving dat je daar niet overal slapend mee mag rijden. Hij wilde daarom in Austin, Texas bewijzen dat FSD minimaal level 3 is (geen bestuurder nodig), maar dat is niet gelukt. Daarom gaan ze nu Tesla's inzetten als taxi, dus met bestuurder, in wat andere grote steden.
De levels van zelfrijdende auto's:
[ afbeelding ]
Ter vergelijking: Mercedes heeft een systeem dat minimaal level 3 is, dat mag je gebruiken zodra de plaatselijke regering daar een vergunning voor af heeft gegeven. Het is alleen nog bruikbaar op de snelweg, dus level 5 is het nog niet. Level 4 mogelijk wel, maar dat weten we pas als ze overal een vergunning voor hebben gekregen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |