abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218661342
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 september 2025 12:17 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Gevallen voor klikbeet? was het zweetdruppeltje bij Elon's hoofd die je tot klikken deed?
Niets crisis aan de verkoopcijfers in de EU, Tesla is veel meer dan verkoopcijfertjes. Tesla is een lifestyle en Elon is een god.

Elon heeft dit jaar met Premier van India gezeten en deze maand openen daar de eerste Tesla stores. Straks FSD door de sloppenwijken! O+

Laatste 6 maanden toch weer gewoon 20% op de stockmarket er bij dat Tesla. Meer vertrouwen dan ooit. _O_
Ik zie Elon niet als god, maar als een mens die ook zijn gebreken en beperkingen heeft. Dat de verkopen tegenvallen is gewoon een feit. Ik denk vooral een gevolg van zijn politieke bemoeienissen, die hem hier in europa niet in dank worden afgenomen. Ik vermeld ook positieve zaken aangaande Tesla en Musk, maar tegenwoordig is het indelen in fanclubs voor of tegen blijkbaar nogal genormaliseerd :{
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218661689
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 september 2025 12:17 schreef epicbeardman het volgende:

[..]


Elon heeft dit jaar met Premier van India gezeten en deze maand openen daar de eerste Tesla stores. Straks FSD door de sloppenwijken! O+


India overweegt forse belastingen op luxe elektrische auto's, tegenslag voor Tesla
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  Moderator dinsdag 2 september 2025 @ 18:17:37 #103
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_218662320
@Straatcommando.

Echt hoor. Continue datzelfde gezeik.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_218662539
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 16:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik zie Elon niet als god, maar als een mens die ook zijn gebreken en beperkingen heeft. Dat de verkopen tegenvallen is gewoon een feit. Ik denk vooral een gevolg van zijn politieke bemoeienissen, die hem hier in europa niet in dank worden afgenomen. Ik vermeld ook positieve zaken aangaande Tesla en Musk, maar tegenwoordig is het indelen in fanclubs voor of tegen blijkbaar nogal genormaliseerd :{
De verkoopcijfers zijn afhankelijk van meerdere factoren.

Denk aan leasebudgetten bij bedrijven, vrijwel 90% of vermoedelijk meer van de Tesla's waren lease bakken, een leaseauto is vaak 3 jaar bij een bedrijf of eigenaar.

Er is op dit moment gewoon meer aanbod voor minder geld, dit zegt niets over dat Tesla niet populair is, Nederlanders denken met hen portomonnee, waarom extra bijbetalen voor een Tesla als je een goedkopere Skoda Enyiak of welke auto dan ook, inclusief garantie via de baas kan leasen?

In de tijden van inflatie zullen alleen de adepten en de fans de auto's wederom leasen, maar vergeet niet dat de subsidies er afgelopen jaar ook nog voor zorgde dat er een verkooprecord werd gevestigd.

Moeten elk jaar meer auto's verkopen? nee, totaal irrelevant. De modellen die dit jaar released zijn komen a.s. jaar en jaar erna weer in aanbieding. Dan zullen mensen met een lager lease budget de Tesla weer nemen.

Tesla is here to stay, hoe veel nieuwsberichten er ook komen en mensen hopen dat Tesla ten ondergaat i.v.m. Elon, nergens druk over te maken.

Daarnaast zijn hybrids op dit moment gewoon nog veel interessanter i.v.m. belastingvoordelen.

En nog niet te hebben over dat elke Tesla daadwerkelijk een rijdende Tesla op de weg is, een verkochte BYD auto is vaak verkocht aan een dealer die ze aan de straatstenen niet kwijtraakt.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_218662586
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 16:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik zie Elon niet als god, maar als een mens die ook zijn gebreken en beperkingen heeft. Dat de verkopen tegenvallen is gewoon een feit. Ik denk vooral een gevolg van zijn politieke bemoeienissen, die hem hier in europa niet in dank worden afgenomen. Ik vermeld ook positieve zaken aangaande Tesla en Musk, maar tegenwoordig is het indelen in fanclubs voor of tegen blijkbaar nogal genormaliseerd :{
Met dat soort users valt niet te praten. Kijken naar de afgelopen 6 maanden is natuurlijk ook wat selectief, want dat is naar er net een flinke hap uit de koers was genomen dankzij ome Donny. YTD staat het aandeel negatief.
Maar bovenal kan een aandeel niet blijven leven op beloftes.
Tesla is met een P/E van 190 en een geschatte PEG van boven de 11 bizar hoog gewaardeerd. Dan moet er wel een keer geleverd gaan worden in concrete omzetgroei op de korte termijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218662606
Enige wat je kan zeggen is dat Tesla geen drol geeft om de EU markt, want anders waren ze wel ingesprongen op een kleine EV.

Nu heb je natuurlijk duizenden zorgbedrijven die elektrische Renault 5 of MG's kopen voor hen werknemers, of deze gelijk leasen.

Maarja.. is die kleine EV in Europa wel zo nodig? In China heeft Tesla in Augustus 2025 ongeveer 83.000 Tesla's verkocht, wij zijn peanuts met onze "1500" per maand vorig jaar.

Zelfs onze asielinstroom is hoger.

quote:
Tesla Sales

Tesla China sold 83,192 cars in August, up 22.55% vs. July but down 4% vs. a year earlier, according to the China Passenger Car Association (CPCA).
In China verkopen ze meer in 1 maand dan Tesla in NL doet in een jaar.

[ Bericht 11% gewijzigd door epicbeardman op 02-09-2025 19:09:46 ]
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_218662754
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 19:00 schreef Monolith het volgende:

[..]
Met dat soort users valt niet te praten. Kijken naar de afgelopen 6 maanden is natuurlijk ook wat selectief, want dat is naar er net een flinke hap uit de koers was genomen dankzij ome Donny. YTD staat het aandeel negatief.
Maar bovenal kan een aandeel niet blijven leven op beloftes.
Tesla is met een P/E van 190 en een geschatte PEG van boven de 11 bizar hoog gewaardeerd. Dan moet er wel een keer geleverd gaan worden in concrete omzetgroei op de korte termijn.
YTD is ook enorm selectief. Toen was de koers net even tegen de top aan na de verkiezingswinst van ome Donny. Pak je 12 maanden, dan is de koers weer fors hoger.

En ja, tsla is hoog gewaardeerd. Of dat terecht is of niet is niet zo relevant en de toekomst zal uitwijzen waar tsla heen gaat.
pi_218662756
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 september 2025 19:03 schreef epicbeardman het volgende:
Enige wat je kan zeggen is dat Tesla geen drol geeft om de EU markt, want anders waren ze wel ingesprongen op een kleine EV.

Nu heb je natuurlijk duizenden zorgbedrijven die elektrische Renault 5 of MG's kopen voor hen werknemers, of deze gelijk leasen.

Maarja.. is die kleine EV in Europa wel zo nodig? In China heeft Tesla in Augustus 2025 ongeveer 83.000 Tesla's verkocht, wij zijn peanuts met onze "1500" per maand vorig jaar.

Zelfs onze asielinstroom is hoger.
[..]
In China verkopen ze meer in 1 maand dan Tesla in NL doet in een jaar.
Even kijken...


Verkoopcijfers in augustus 2024
Aantal verkocht: 86.697 auto's die in China zijn gemaakt (groothandelsverkoop).


Verkoopcijfers in augustus 2025
Aantal verkocht: 83.192 voertuigen (groothandelsverkoop).
Dit vertegenwoordigt een daling van 4% op jaarbasis in vergelijking met augustus 2024.


Ook in China zien we een daling.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218662770
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 19:20 schreef Wantie het volgende:

[..]
Even kijken...


Verkoopcijfers in augustus 2024
Aantal verkocht: 86.697 auto's die in China zijn gemaakt (groothandelsverkoop).


Verkoopcijfers in augustus 2025
Aantal verkocht: 83.192 voertuigen (groothandelsverkoop).
Dit vertegenwoordigt een daling van 4% op jaarbasis in vergelijking met augustus 2024.


Ook in China zien we een daling.
Een hele kleine daling in een markt waar de concurrentie moordend is en Tesla als enige van buiten overeind blijft.
pi_218662795
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 19:22 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een hele kleine daling in een markt waar de concurrentie moordend is en Tesla als enige van buiten overeind blijft.
Maar wel een daling.

En de stelling van Baardmans is dat Tesla de Europese markt best kan laten vallen voor China.
Dan verwacht ik geen daling, maar een stijging die de daling in Europa compenseert.

Dat de markt competitief is: dat zeker.
En daar heeft ook Tesla flink last van.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218662847
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 19:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
YTD is ook enorm selectief. Toen was de koers net even tegen de top aan na de verkiezingswinst van ome Donny. Pak je 12 maanden, dan is de koers weer fors hoger.

En ja, tsla is hoog gewaardeerd. Of dat terecht is of niet is niet zo relevant en de toekomst zal uitwijzen waar tsla heen gaat.
Zaken als PE en zeker PEG geven je een indicatie van de mate waarin dat terecht is. Kijk als je omzet elk jaar verdubbeld, de orderboeken uitpuilen en ga zo maar door, dan is een hoge PE niet gek. Maar dat doen ze niet. Vorig jaar was de YoY groei nog geen 1% en YTD is er zelfs krimp. Dat rechtvaardigt niet bepaald een PE van 190, integendeel.
Natuurlijk zit er in de aandelenmarkt veel lucht en hype, maar elke bubbel barst uiteindelijk dus als Tesla niet heel rap gaat leveren, dan kan het haast niet anders dan dat er op de niet al te lange termijn een correctie volgt.

Zoals je aangeeft is het aandeel over een jaar beschouwd nog steeds ongeveer evenveel gestegen als bijvoorbeeld Nvidia. Zoek voor de aardigheid hun groeicijfers eens op.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218664221
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 19:32 schreef Monolith het volgende:

[..]
Zaken als PE en zeker PEG geven je een indicatie van de mate waarin dat terecht is. Kijk als je omzet elk jaar verdubbeld, de orderboeken uitpuilen en ga zo maar door, dan is een hoge PE niet gek. Maar dat doen ze niet. Vorig jaar was de YoY groei nog geen 1% en YTD is er zelfs krimp. Dat rechtvaardigt niet bepaald een PE van 190, integendeel.
Natuurlijk zit er in de aandelenmarkt veel lucht en hype, maar elke bubbel barst uiteindelijk dus als Tesla niet heel rap gaat leveren, dan kan het haast niet anders dan dat er op de niet al te lange termijn een correctie volgt.

Zoals je aangeeft is het aandeel over een jaar beschouwd nog steeds ongeveer evenveel gestegen als bijvoorbeeld Nvidia. Zoek voor de aardigheid hun groeicijfers eens op.
Tesla zet niet in op het verkopen van zoveel mogelijk auto’s.

Of ze waar gaan maken wat ze waar willen maken zal de toekomst uitwijzen.
pi_218664414
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 21:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Tesla zet niet in op het verkopen van zoveel mogelijk auto’s.

Of ze waar gaan maken wat ze waar willen maken zal de toekomst uitwijzen.
Ik heb het nergens over autos, ik heb het over omzet.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218664766
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 21:52 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ik heb het nergens over autos, ik heb het over omzet.
Die komt toch voor het overgrote deel uit autoverkoop?

Waar Tesla op inzet (AI en robotisering) levert op dit moment nog niet, maar heeft een belofte voor de toekomst.

Nogmaals, of ze dat waar kunnen maken is vers 2, maar de beleggers lijken dat wel te denken.
pi_218665366
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 21:52 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ik heb het nergens over autos, ik heb het over omzet.
Omzet is kennelijk niet belangrijk.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218665410
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 22:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Die komt toch voor het overgrote deel uit autoverkoop?

Waar Tesla op inzet (AI en robotisering) levert op dit moment nog niet, maar heeft een belofte voor de toekomst.

Nogmaals, of ze dat waar kunnen maken is vers 2, maar de beleggers lijken dat wel te denken.
Ja eind jaren '90 dachten beleggers ook dat al die dotcom bedrijven een grote belofte hadden. Maar een koers kan niet eeuwig op belofte blijven leven. Op een gegeven moment moet er gewoon geleverd worden. Qua AI geldt dat natuurlijk in bredere zin. Er worden bizarre hoeveelheden CAPEX tegenaan gesmeten door bedrijven als Microsoft en Meta, maar serieuze omzet, laat staan winst is nog ver te zoeken.De enigen die er echt van profiteren vooralsnog zijn partijen als Nvidia.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218665598
quote:
1s.gif Op woensdag 3 september 2025 05:28 schreef Wantie het volgende:

[..]
Omzet is kennelijk niet belangrijk.
Wederom: niemand die dat zegt.
pi_218665601
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 06:40 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ja eind jaren '90 dachten beleggers ook dat al die dotcom bedrijven een grote belofte hadden.
En sommigen bleken dat ook gewoon te hebben. Zoals Amazon.
pi_218665689
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 07:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
En sommigen bleken dat ook gewoon te hebben. Zoals Amazon.
En anderen ook weer niet.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218665881
quote:
1s.gif Op woensdag 3 september 2025 08:08 schreef Wantie het volgende:

[..]
En anderen ook weer niet.
Joh!
pi_218666026
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 07:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
En sommigen bleken dat ook gewoon te hebben. Zoals Amazon.
Je lijkt het punt heel erg te missen.
Het punt is niet dat 'als ik erop gok dat 1000 bedrijven heel hard gaan groeien, dan zal er daar vast wel eentje in slagen'. Het punt is dat je op een gegeven moment niet enkel op 'belofte' kunt drijven en dat een PE ratio en zeker een PEG ratio naar een 'normaal niveau moet komen. Een PEG van boven de 2 wordt doorgaans beschouwd als overgewaardeerd en Tesla zit boven de 11. Tesla is geen nieuw bedrijf. Sterker nog Tesla lijkt z'n first mover advantage op het gebied van EVs echt helemaal kwijt en daar gaat de belofte van enorme groei ook niet meer vandaan komen met goedkope concurrentie uit o.a. China. Dus dan moet. het inderdaad van spin-offs als taxi's zonder bestuurder komen of AI toepassingen. Maar nogmaals, op de korte termijn lijken we daar nog weinig van hoeven te verwachten en als een goed vooruitzicht uitblijft, dan zijn die PE en PEG ratios gewoon echt niet houdbaar. Natuurlijk kun je net als bij crypto blijven hopen op een bandwagoneffect en fan boys, maar uiteindelijk houdt dat ergens op.

En Amazon liet overigens door z'n hele geschiedenis heen vrij consistent jaarlijkse groei van tientallen procenten zien. Dan leun je niet op het toeschrijven van Messiaanse eigenschappen aan een CEO of grootaandeelhouder, maar simpelweg op de droge cijfers.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218666516
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 09:05 schreef Monolith het volgende:

[..]
Je lijkt het punt heel erg te missen.
Het punt is niet dat 'als ik erop gok dat 1000 bedrijven heel hard gaan groeien, dan zal er daar vast wel eentje in slagen'. Het punt is dat je op een gegeven moment niet enkel op 'belofte' kunt drijven en dat een PE ratio en zeker een PEG ratio naar een 'normaal niveau moet komen. Een PEG van boven de 2 wordt doorgaans beschouwd als overgewaardeerd en Tesla zit boven de 11. Tesla is geen nieuw bedrijf. Sterker nog Tesla lijkt z'n first mover advantage op het gebied van EVs echt helemaal kwijt en daar gaat de belofte van enorme groei ook niet meer vandaan komen met goedkope concurrentie uit o.a. China. Dus dan moet. het inderdaad van spin-offs als taxi's zonder bestuurder komen of AI toepassingen. Maar nogmaals, op de korte termijn lijken we daar nog weinig van hoeven te verwachten en als een goed vooruitzicht uitblijft, dan zijn die PE en PEG ratios gewoon echt niet houdbaar. Natuurlijk kun je net als bij crypto blijven hopen op een bandwagoneffect en fan boys, maar uiteindelijk houdt dat ergens op.

En Amazon liet overigens door z'n hele geschiedenis heen vrij consistent jaarlijkse groei van tientallen procenten zien. Dan leun je niet op het toeschrijven van Messiaanse eigenschappen aan een CEO of grootaandeelhouder, maar simpelweg op de droge cijfers.
Ik mis het punt helemaal niet.

Jij lijkt het wel te missen. Tesla heeft een duidelijk pad geschetst naar voren. Als ze dat pad kunnen bewandelen zoals ze willen, dan is het aandeel Tesla nu goedkoop. Lukt het ze niet, dan zijn jouw argumenten natuurlijk valide.

Kennelijk is het zo dat er genoeg mensen geloven in de richting die Tesla heeft gekozen.

Terecht of niet? Dat zien we in de toekomst wel weer.
pi_218666756
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 10:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik mis het punt helemaal niet.

Jij lijkt het wel te missen. Tesla heeft een duidelijk pad geschetst naar voren. Als ze dat pad kunnen bewandelen zoals ze willen, dan is het aandeel Tesla nu goedkoop. Lukt het ze niet, dan zijn jouw argumenten natuurlijk valide.

Kennelijk is het zo dat er genoeg mensen geloven in de richting die Tesla heeft gekozen.

Terecht of niet? Dat zien we in de toekomst wel weer.
Hoezo 'dan is het goedkoop'? Maak dat is concreet. Wat is de te verwachten omzetstijging die ervoor zou moeten zorgen dat het aandeel 'goedkoop' is volgens jou/ Je lult elke keer maar wat in de ruimte en negeert de concrete cijfers. Er moet heel wat gebeuren om de PE en PEG terug naar aarde te trekken. Sorry hoor, maar het fanboy gedrag is weer overduidelijk. Mijn punt is dat de markt op de korte termijn niet rationeel is, maar op de lange termijn wel. En dan kun je niet blijven teren op sentiment in de trant van 'ze doen allemaal dingen die in de toekomst fantastisch veel gaan opleveren'.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218667632
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 10:39 schreef Monolith het volgende:

[..]
Hoezo 'dan is het goedkoop'? Maak dat is concreet. Wat is de te verwachten omzetstijging die ervoor zou moeten zorgen dat het aandeel 'goedkoop' is volgens jou/ Je lult elke keer maar wat in de ruimte en negeert de concrete cijfers. Er moet heel wat gebeuren om de PE en PEG terug naar aarde te trekken. Sorry hoor, maar het fanboy gedrag is weer overduidelijk. Mijn punt is dat de markt op de korte termijn niet rationeel is, maar op de lange termijn wel. En dan kun je niet blijven teren op sentiment in de trant van 'ze doen allemaal dingen die in de toekomst fantastisch veel gaan opleveren'.
Concrete cijfers voor de toekomst? Ja, daar kun je alles voor invullen wat je wil. De schattingen lopen uiteen van 200 miljard tot 2.000 miljard voor 2030. Dus we hebben het dan over 2x tot 20x. Als je denkt dat het 2x wordt, kun je beter wegblijven van Tesla. Denk je dat het 20x gaat worden, dan kun je nu lekker goedkoop instappen.

Verder negeer ik niet de cijfers waar jij mee schermt. Jij lijkt gewoon niet te willen snappen dat die niet belangrijk zijn voor mensen die denken dat AI en robotisering straks een groot succes wordt en die hun koopbeslissing daarop baseren.

Dan kun je mij wel een fanboy noemen, maar uiteindelijk blijk jij het niet te snappen. Want de markt is op langere termijn rationeel. Verklaar dan maar eens de S&P over de afgelopen 15 jaar met ratio. Gaat je niet lukken.
pi_218668252
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 12:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Concrete cijfers voor de toekomst? Ja, daar kun je alles voor invullen wat je wil. De schattingen lopen uiteen van 200 miljard tot 2.000 miljard voor 2030. Dus we hebben het dan over 2x tot 20x. Als je denkt dat het 2x wordt, kun je beter wegblijven van Tesla. Denk je dat het 20x gaat worden, dan kun je nu lekker goedkoop instappen.

Verder negeer ik niet de cijfers waar jij mee schermt. Jij lijkt gewoon niet te willen snappen dat die niet belangrijk zijn voor mensen die denken dat AI en robotisering straks een groot succes wordt en die hun koopbeslissing daarop baseren.

Dan kun je mij wel een fanboy noemen, maar uiteindelijk blijk jij het niet te snappen. Want de markt is op langere termijn rationeel. Verklaar dan maar eens de S&P over de afgelopen 15 jaar met ratio. Gaat je niet lukken.
Je redeneert vanuit 'mensen die denken dat X groot gaat worden'. Pakweg 2/3e van de aandelen van Tesla zijn in handen van institutionele beleggers, deels natuurlijk ook weer via samengestelde investeringen. Als die gaan lopen kan het hard gaan en die baseren zich wat minder op dat soort geloofsartikelen als de resultaten uitblijven.

En voor wat betreft de rationaliteit van de S&P 500 valt het wel mee met de gemiddelde PE ratios de afgelopen 15 jaar hoor:
https://www.macrotrends.n(...)ce-to-earnings-chart

De financiële crisis heeft z'n werk wel gedaan net daarvoor. Als je hierboven kijk, dan zie je de bubbels in 2000 en 2008 waar op de top de PE ratios veel hoger lagen dan nu. De huidige PE ratio ligt niet veel hoger dan die van Euronext b.v.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218668405
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 13:43 schreef Monolith het volgende:

[..]
Je redeneert vanuit 'mensen die denken dat X groot gaat worden'.
Nee, ik geef aan dat er kennelijk aardig wat mensen tussen zitten die zo redeneren. Als iedereen zo zou redeneren als jij, dan zou de koers lager liggen. Toch?

Wie gelijk gaat krijgen weet ik niet. En interesseert mij op dit moment niet. Ik heb geen Tesla aandelen nu. Mijn vrouw heel beperkt.

We zullen het zien.

En natuurlijk kan Tesla niet overeind blijven met eeuwige beloftes. Feit is dat mensen die gegokt hebben op onheil voor Tesla erg vaak de vingers hebben gebrand. Maar ook dat zegt natuurlijk niets over de toekomst.
pi_218668878
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 14:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, ik geef aan dat er kennelijk aardig wat mensen tussen zitten die zo redeneren. Als iedereen zo zou redeneren als jij, dan zou de koers lager liggen. Toch?

Wie gelijk gaat krijgen weet ik niet. En interesseert mij op dit moment niet. Ik heb geen Tesla aandelen nu. Mijn vrouw heel beperkt.

We zullen het zien.

En natuurlijk kan Tesla niet overeind blijven met eeuwige beloftes. Feit is dat mensen die gegokt hebben op onheil voor Tesla erg vaak de vingers hebben gebrand. Maar ook dat zegt natuurlijk niets over de toekomst.
Je lijkt gewoon echt niet te begrjipen wat ik schrijf. Ik geef aan dat Tesla nu behoorlijk overgewaardeerd is en dat dat niet eeuwig zo kan blijven als dat niet gepaard gaat met enorme omzetgroei waardoor de PE (en vooral ook de PEG) normaliseert.

De concrete forecast voor dit jaar is een geschatte krimp van zo rond de 5% en in veel van de wat langere termijn forecasts zitten weer groeipercentages in de tientallen procenten per jaar verwerkt vanaf 2026. Blijven die weer uit, dan zou het mij verbazen als er geen koerscorrectie komt tegen die tijd.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218669002
Tesla Records Over 80,000 Sales in China in August as Model Y-L Goes on Sale
Bekijk deze YouTube-video
quote:
Tesla reported sales of 83,192 China-made vehicles in August, a significant 22.55% increase from the previous month, but a 4.04% decrease year-on-year. This rebound is partly attributed to the launch of the new six-seat Model Y L, which is seeing high demand and has pushed back delivery times.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218669079
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 15:18 schreef Monolith het volgende:

[..]
Je lijkt gewoon echt niet te begrjipen wat ik schrijf. Ik geef aan dat Tesla nu behoorlijk overgewaardeerd is en dat dat niet eeuwig zo kan blijven als dat niet gepaard gaat met enorme omzetgroei waardoor de PE (en vooral ook de PEG) normaliseert.

De concrete forecast voor dit jaar is een geschatte krimp van zo rond de 5% en in veel van de wat langere termijn forecasts zitten weer groeipercentages in de tientallen procenten per jaar verwerkt vanaf 2026. Blijven die weer uit, dan zou het mij verbazen als er geen koerscorrectie komt tegen die tijd.
Ik begrijp precies wat jij schrijft hoor.

Het is ook niet dat ik het oneens ben met jou. Zoals gezegd: je kan niet met oneindige beloftes overeind blijven.

Verder wordt de waarde nu eenmaal bepaald door de markt. En de markt liegt nooit. ;)
pi_218690394
quote:
Tesla stellt Musk eine Billion Dollar in Aussicht

Elon Musk soll Tesla in die Zukunft führen - und könnte dafür eine nahezu unglaubliche Summe erhalten. Dafür muss er den Wert des Unternehmens um das Achtfache steigern und die Robotaxi-Sparte erfolgreich machen.Wenn Elon Musk die von Tesla gesetzten Firmenziele erreicht, winkt ihm eine beträchtliche Zahlung: Der Verwaltungsrat des Unternehmens hat ein Vergütungspaket in einer Höhe von bis zu einer Billion Dollar vorgeschlagen, wie der US-Elektroautobauer mitteilte.Sollte es genehmigt werden, wäre es das bislang höchste Vergütungspaket der Geschichte. Der Plan unterstreicht die Strategie von Tesla, sich unter Musks Führung von einem reinen Autobauer zu einem Technologiekonzern zu wandeln.

Eine Billion für den reichsten Mann der Welt
Beobachterinnen und Beobachter sehen die hohe Summe als strategischen Schachzug, um den sprunghaften Milliardär bei Laune zu halten. Gegenüber der Nachrichtenagentur Reuters nannte ein US-amerikanischer Rechtsprofessor das angekündigte Vergütungspaket "lächerlich groß". Er gehe aber davon aus, dass das Unternehmen zustimmen werde.Musks aktuelles Vermögen wird auf 370 Milliarden Dollar geschätzt - damit ist er der reichste Mann der Welt. Die nun versprochene Vergütung entspricht dem dreifachen dessen.
De markwaarde van Tesla 8x verhogen, van circa 1000 miljard naar 8000 miljard, eerst zien dan geloven ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218690626
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 21:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De markwaarde van Tesla 8x verhogen, van circa 1000 miljard naar 8000 miljard, eerst zien dan geloven ;)
Plus 1 miljoen robottaxi's en 1 miljoen Tesla Optimus verkocht...

En dan als beloning 12% van de aandelen van Tesla, met een marktwaarde van 1 biljoen dollar...

En dat om Musk binnen boord te houden.

Ik ben benieuwd hoe Musk hier op reageert. Hij wil graag 25% van Tesla in handen krijgen. Dat zou hij met deze bonus krijgen. Maar dan pas over 10 jaar?
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218699264
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2025 13:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
De verkopen van Tesla nemen wereldwijd af en volgens Elon Musk is de prijs van zijn bedrijf recht evenredig met het succes van FSD. Volgens hem is FSD al lang level 5 en komt het alleen door de irritante wetgeving dat je daar niet overal slapend mee mag rijden. Hij wilde daarom in Austin, Texas bewijzen dat FSD minimaal level 3 is (geen bestuurder nodig), maar dat is niet gelukt. Daarom gaan ze nu Tesla's inzetten als taxi, dus met bestuurder, in wat andere grote steden.

De levels van zelfrijdende auto's:

[ afbeelding ]

Ter vergelijking: Mercedes heeft een systeem dat minimaal level 3 is, dat mag je gebruiken zodra de plaatselijke regering daar een vergunning voor af heeft gegeven. Het is alleen nog bruikbaar op de snelweg, dus level 5 is het nog niet. Level 4 mogelijk wel, maar dat weten we pas als ze overal een vergunning voor hebben gekregen.
Wat een debiel schema.
pi_218704034
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 22:42 schreef Jaroon het volgende:

[..]
Wat een debiel schema.
Hoe zou jij dat dan indelen?
pi_218715903
(ABM FN-Dow Jones) Het marktaandeel van Tesla in de Verenigde Staten daalde in augustus tot het laagste punt in bijna acht jaar, terwijl consumenten de voorkeur gaven aan elektrische voertuigen van concurrenten boven het verouderde aanbod van CEO Elon Musk. Dit meldde persbureau Reuters maandag op basis van gegevens van onderzoeksbureau Cox Automotive.

quote:
De daling komt op het moment dat autofabrikanten consumenten proberen te lokken om nog een elektrische auto te kopen, voordat Amerikaanse belastingvoordelen voor de aanschaf van EV's aan het einde van de maand vervallen, waardoor de financiële druk op Tesla en concurrenten toeneemt.

Tesla, dat ooit meer dan 80 procent van de Amerikaanse markt voor elektrische voertuigen in handen had, was in augustus goed voor 38 procent van de totale verkoop van elektrische voertuigen in de Verenigde Staten, aldus Reuters.

Daarmee daalde het percentage voor het eerst sinds oktober 2017 onder de 40 procent, bleek uit de gegevens van Cox. In oktober 2017 was Tesla nog bezig met het opvoeren van de productie van de Model 3, zijn eerste auto voor de massamarkt.

Terwijl andere autofabrikanten nieuwe elektrische auto's op de markt brengen, richt Tesla zich nu op de bouw van robotaxi's en humanoïde robots. Hierdoor worden plannen voor goedkopere elektrische automodellen uitgesteld of helemaal geschrapt.

De verkoopdaling van Tesla komt op het moment dat de raad van bestuur van Tesla Musk een ongekend salarispakket van 1 biljoen dollar in het vooruitzicht heeft gesteld, mits de waardering van Tesla in de komende tien jaar stijgt naar 8,5 biljoen dollar.

Voorlopig blijft Tesla's kernactiviteit in de auto-industrie de meest winstgevende activiteit. Het laatste nieuwe model was de Cybertruck pick-up, die in 2023 werd uitgebracht, maar die niets te vergelijken was met het succes van de Model 3 middelgrote sedan of de Model Y middelgrote SUV.

Tesla heeft intussen de Model Y, ooit 's werelds bestverkochte auto, wel vernieuwd, maar de veranderingen voldeden niet aan de verwachtingen en dus lijkt Tesla op weg naar een tweede jaar op rij van verkoopdalingen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218716160
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 16:54 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Reuters weer.

Ondertussen was er de afgelopen maand in heel veel staten geen voorraad meer over... En kwam vanuit China het nieuws dat ze de MYL niet aangesleept krijgen met ongeveer 10.000 orders per dag.
Dan kun je ook stellen dat je een leverprobleem hebt natuurlijk.

Maar goed, er is ook wel degelijk groei in de verkopen in de VS voor Tesla, alleen groeit de markt als geheel harder. Logisch gevolg is dan natuurlijk dat het marktaandeel daalt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218716182
Voorraad?

Er werd altijd geroepen dat Tesla niet uit voorraad levert.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218716189
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 17:15 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dan kun je ook stellen dat je een leverprobleem hebt natuurlijk.

Maar goed, er is ook wel degelijk groei in de verkopen in de VS voor Tesla, alleen groeit de markt als geheel harder. Logisch gevolg is dan natuurlijk dat het marktaandeel daalt.
Wat ik zie qua verkoopcijfers is dat Tesla zo'n 10% gedaald is in de VS ten opzichte van 2024.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218716214
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 17:22 schreef Wantie het volgende:

[..]
Wat ik zie qua verkoopcijfers is dat Tesla zo'n 10% gedaald is in de VS ten opzichte van 2024.
Jaar over jaar wel inderdaad. Maar er is nu even een kleine run in de VS omdat de subsidie er binnenkort afgaat.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218716443
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 14:18 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hoe zou jij dat dan indelen?
quote:
0s.gif Op zondag 7 september 2025 14:18 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hoe zou jij dat dan indelen?
Niet echt anders. Maar het is vaag als jouw auto wel iets zou moeten kunnen maar je de update niet krijgt.
pi_218716492
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 18:00 schreef Jaroon het volgende:

[..]
[..]
Niet echt anders. Maar het is vaag als jouw auto wel iets zou moeten kunnen maar je de update niet krijgt.
Maar het schema heeft niets te maken met updates, het laat enkel zien wat de auto moet kunnen voor een bepaald level autonoom rijden.
Het is niet zo dat dat betekent dat auto's middels software updates levels omhoog gaan.
Theoretisch kan dat natuurlijk wel, en Tesla heeft die belofte gedaan.
Maar in de praktijk is dat vaak hardwarematig niet mogelijk.
Ook bij Tesla.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218716728
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 18:08 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar het schema heeft niets te maken met updates, het laat enkel zien wat de auto moet kunnen voor een bepaald level autonoom rijden.
Het is niet zo dat dat betekent dat auto's middels software updates levels omhoog gaan.
Theoretisch kan dat natuurlijk wel, en Tesla heeft die belofte gedaan.
Maar in de praktijk is dat vaak hardwarematig niet mogelijk.
Ook bij Tesla.
Ja, om te beginnen hebben ze een veel krachtigere computer en LiDAR nodig. Radar en IR camera's zijn ook wel heel praktisch. Maar ja, dat kost weer een hoop geld.
pi_218718484
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 17:15 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dan kun je ook stellen dat je een leverprobleem hebt natuurlijk.

Maar goed, er is ook wel degelijk groei in de verkopen in de VS voor Tesla, alleen groeit de markt als geheel harder. Logisch gevolg is dan natuurlijk dat het marktaandeel daalt.
Precies dat. Maar achter Reuters zit gewoon fossiel geld. Niet serieus te nemen.
pi_218718494
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 17:19 schreef Wantie het volgende:
Voorraad?

Er werd altijd geroepen dat Tesla niet uit voorraad levert.
Door wie dan? Tesla is juist anders doordat ze niet bouwen op bestelling, maar gewoon bouwen wat ze goed dunkt en dan de productie matcht aan de bestellingen.
pi_218718502
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 18:43 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, om te beginnen hebben ze een veel krachtigere computer en LiDAR nodig. Radar en IR camera's zijn ook wel heel praktisch. Maar ja, dat kost weer een hoop geld.
Lidar is niets en wordt niets.
pi_218718509
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 21:57 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Door wie dan? Tesla is juist anders doordat ze niet bouwen op bestelling, maar gewoon bouwen wat ze goed dunkt en dan de productie matcht aan de bestellingen.
Als je een beetje nadenkt weet je wel iemand te noemen uit deze thread.

Los van het feit dat je mij niet wijs maakt dat je het argument nooit hebt zien langskomen hier.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218718527
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 21:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Precies dat. Maar achter Reuters zit gewoon fossiel geld. Niet serieus te nemen.
Nou dat valt wel mee. Zoals ik in een vervolgpost ook aangaf is er even een kleine run om het laatste restje subsidie mee te pakken. Het gaat echt niet zo lekker met de verkopen van Tesla hoor.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218718550
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 21:59 schreef Wantie het volgende:

[..]
Als je een beetje nadenkt weet je wel iemand te noemen uit deze thread.

Los van het feit dat je mij niet wijs maakt dat je het argument nooit hebt zien langskomen hier.
Ik heb wel wat zinnigers met mijn leven te doen dan te onthouden wat hier allemaal voor onzin voorbij komt.
pi_218718557
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 21:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Precies dat. Maar achter Reuters zit gewoon fossiel geld. Niet serieus te nemen.
Maar dat geldt voor elke bron die een artikel publiceert met slecht nieuws over Tesla.


Anyway, als je naar kwartaalcijfers kijkt per jaar, dan loopt Tesla ook in de VS achter op 2024. Het tweede kwartaal van 2025 was weliswaar beter dan het eerste, maar desondanks toch lager dan het tweede kwartaal van 2025.

En een eindsprint voordat de subsidies stoppen betekent dat er daarna een flinke terugslag valt te verwachten.
Het zijn dan naar voren gehaalde verkopen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218718560
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 22:04 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb wel wat zinnigers met mijn leven te doen dan te onthouden wat hier allemaal voor onzin voorbij komt.
Dat laat je anders niet merken in deze thread.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218718585
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 22:01 schreef Monolith het volgende:

[..]
Nou dat valt wel mee. Zoals ik in een vervolgpost ook aangaf is er even een kleine run om het laatste restje subsidie mee te pakken. Het gaat echt niet zo lekker met de verkopen van Tesla hoor.
Het ging toch echt over de cijfers van afgelopen maand.

En Tesla heeft een dip die prima verklaarbaar is. In de VS levert men bv de goedkoopste versie niet van de M3/Y. Maar er komt komend kwartaal een nieuwe nog goedkopere versie…

En eindelijk zit er wat nieuws in de pijplijn als het gaat om accutechniek.

In China is er nu de MYL. Waarschijnlijk later dit jaar ook in Europa. De MYP is er sinds kort.

De nieuwe S staat op het punt om naar Europa te komen. Als Europa de nieuwe deal met de VS goedkeurt, dan kunnen ze goedkoper Amerikaanse modellen leveren. En gaat de Cybertruck naar Europa komen.

Ondernemen doe je niet voor de korte termijn…
pi_218718617
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 22:06 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar dat geldt voor elke bron die een artikel publiceert met slecht nieuws over Tesla.


Anyway, als je naar kwartaalcijfers kijkt per jaar, dan loopt Tesla ook in de VS achter op 2024. Het tweede kwartaal van 2025 was weliswaar beter dan het eerste, maar desondanks toch lager dan het tweede kwartaal van 2025.

En een eindsprint voordat de subsidies stoppen betekent dat er daarna een flinke terugslag valt te verwachten.
Het zijn dan naar voren gehaalde verkopen.
Nee, dat geldt niet voor iedere bron die negatief over Tesla is. Ik haal ook niet voor niets feiten aan om aan te geven dat de berichtgeving niet echt heel nauwkeurig lijkt…

Verder heeft men voor Q4 de goedkope uitgeklede variant van de MY op de rol staan om het gat op te vangen. Dus wel zien wel.
pi_218718620
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 22:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het ging toch echt over de cijfers van afgelopen maand.

En Tesla heeft een dip die prima verklaarbaar is. In de VS levert men bv de goedkoopste versie niet van de M3/Y. Maar er komt komend kwartaal een nieuwe nog goedkopere versie…

En eindelijk zit er wat nieuws in de pijplijn als het gaat om accutechniek.

In China is er nu de MYL. Waarschijnlijk later dit jaar ook in Europa. De MYP is er sinds kort.

De nieuwe S staat op het punt om naar Europa te komen. Als Europa de nieuwe deal met de VS goedkeurt, dan kunnen ze goedkoper Amerikaanse modellen leveren. En gaat de Cybertruck naar Europa komen.

Ondernemen doe je niet voor de korte termijn…
Dit leest weer als een verkooppraatje. Tesla is officieel al lang gedraaid richting AI / robotics omdat het op de EV markt niet bepaald florissant gaat en de vooruitzichten ook niet gunstig zijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218718626
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 22:06 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat laat je anders niet merken in deze thread.
Hou gewoon eens op met die ad hominems. Zit niemand op te wachten.
pi_218718644
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 22:13 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dit leest weer als een verkooppraatje. Tesla is officieel al lang gedraaid richting AI / robotics omdat het op de EV markt niet bepaald florissant gaat en de vooruitzichten ook niet gunstig zijn.
Dat verzin je ter plekke. Ze hebben de focus daarop gelegd omdat ze denken dat daar nog veel meer geld mee te verdienen valt. Maar dat is niet nieuw. Dat zit al heel lang in de plannen.

Het is gewoon razend knap dat Tesla zich staande kan houden op de Chinese markt.
  maandag 8 september 2025 @ 23:54:29 #156
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_218719011
Ik volg het niet heel erg, maar die Chinezen kunnen inmiddels ook wel auto's bouwen. YangWang, dochtermerk van BYD. Concurrentie is moordend daar.

Bekijk deze YouTube-video
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_218719175
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 23:54 schreef monkyyy het volgende:
Ik volg het niet heel erg, maar die Chinezen kunnen inmiddels ook wel auto's bouwen. YangWang, dochtermerk van BYD. Concurrentie is moordend daar.

Bekijk deze YouTube-video
Als Tesla failliet gaat, zijn er massa's mensen die iedereen de schuld gaan geven behalve God Elon. Als die dan een campagne begint waarbij zijn fans zijn comeback kunnen steunen, heeft hij in no-time weer miljarden.

Nee, mensen zijn niet rationeel. Of, zoals ze dat in de aandelenmarkt zeggen: de markt kan langer irrationeel blijven dan jij geld hebt voor rationele keuzes.
  dinsdag 9 september 2025 @ 01:23:39 #158
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_218719232
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 00:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als Tesla failliet gaat, zijn er massa's mensen die iedereen de schuld gaan geven behalve God Elon. Als die dan een campagne begint waarbij zijn fans zijn comeback kunnen steunen, heeft hij in no-time weer miljarden.
Bron :?
  dinsdag 9 september 2025 @ 04:12:44 #159
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218719436
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 00:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als Tesla failliet gaat, zijn er massa's mensen die iedereen de schuld gaan geven behalve God Elon. Als die dan een campagne begint waarbij zijn fans zijn comeback kunnen steunen, heeft hij in no-time weer miljarden.

Nee, mensen zijn niet rationeel. Of, zoals ze dat in de aandelenmarkt zeggen: de markt kan langer irrationeel blijven dan jij geld hebt voor rationele keuzes.
ik denk dat stellantis eerder failliet gaat / uit elkaar valt ,
die zijn nu in hun fabrieken Chinese auto s aan het in elkaar schroeven
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 9 september 2025 @ 04:13:43 #160
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218719437
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 22:13 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dit leest weer als een verkooppraatje. Tesla is officieel al lang gedraaid richting AI / robotics omdat het op de EV markt niet bepaald florissant gaat en de vooruitzichten ook niet gunstig zijn.
Tesla robots en Tesla megapacks en Tesla Robotaxi
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218719550
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 04:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Tesla robots en Tesla megapacks en Tesla Robotaxi
Heb je de laatste video gezien van Optimus?

Die robot kan nog lang niet wat Musk heeft beloofd.
En dan gaan ze volgend jaar een miljoen verkopen?

Ik geloof er niets van.
Optimus gaat FSD achterna: jarenlang beloven dat het binnen enkele maanden klaar is voor een miljoenenpubliek, maar vervolgens niet leveren wat beloofd is.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218719564
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 22:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, dat geldt niet voor iedere bron die negatief over Tesla is. Ik haal ook niet voor niets feiten aan om aan te geven dat de berichtgeving niet echt heel nauwkeurig lijkt…
Ik heb geen feit van je gezien die dat aantoont.


quote:
Verder heeft men voor Q4 de goedkope uitgeklede variant van de MY op de rol staan om het gat op te vangen. Dus wel zien wel.
Ja, volgende maand wordt het beter...
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218719802
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2025 06:47 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik heb geen feit van je gezien die dat aantoont.
[..]
Ja, volgende maand wordt het beter...
Zo lang als jij ‘we zien wel’ leest als ‘volgende maand wordt het beter’ raad ik je aan om de tijd die je hier besteedt aan trollen te besteden aan Nederlandse les.
pi_218720823
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 22:17 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat verzin je ter plekke. Ze hebben de focus daarop gelegd omdat ze denken dat daar nog veel meer geld mee te verdienen valt. Maar dat is niet nieuw. Dat zit al heel lang in de plannen.

Het is gewoon razend knap dat Tesla zich staande kan houden op de Chinese markt.
Nee, dat verzin ik niet ter plekke. Dat is gewoon duidelijk hun beleid.
En dat het 'superknap is dat Tesla zich in China staande houdt' is niet bepaald relevant voor investeerders. De verkopen dalen daar al 6 jaar op rij. Niet als marktaandeel, maar in absolute aantallen. Terwijl de markt daar gewoon nog steeds groeit. Zie hier wat cijfertjes:
https://cnevpost.com/2025(...)-cars-china-aug-2025

Ik zie veel selectief geshop in de data. Je kunt niet simpelweg b.v. Q2 en Q3 cijfers naast elkaar leggen en dan concluderen dat het goed gaat. De verkopen van Tesla lijken gewoon structureel over de hele linie te dalen. In de EU natuurlijk heel hard, maar dat is dan nog een relatief kleine markt voor Tesla. De dalingen in de VS en China zijn wat dat betreft een stuk problematischer.

En nogmaals, Tesla zit niet in een positie waarin investeerders een vorm van omzetstabilisering verwachten, maar waar ze explosieve groei in de dubbele cijfers lijken te verwachten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218721462
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 07:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zo lang als jij ‘we zien wel’ leest als ‘volgende maand wordt het beter’ raad ik je aan om de tijd die je hier besteedt aan trollen te besteden aan Nederlandse les.
Dus Q4 wordt ook niks.

Is ook prima.

En 'volgende maand' is natuurlijk beeldspraak.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218728624
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:09 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dus Q4 wordt ook niks.

Is ook prima.

En 'volgende maand' is natuurlijk beeldspraak.
Ik heb ook niet gezegd dat Q4 niks wordt.

Als jij jezelf keer op keer wil presenteren als achterlijk, be my guest.
pi_218728860
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2025 06:44 schreef Wantie het volgende:

[..]
Heb je de laatste video gezien van Optimus?

Die robot kan nog lang niet wat Musk heeft beloofd.
En dan gaan ze volgend jaar een miljoen verkopen?

Ik geloof er niets van.
Optimus gaat FSD achterna: jarenlang beloven dat het binnen enkele maanden klaar is voor een miljoenenpubliek, maar vervolgens niet leveren wat beloofd is.
Dit is toch ook wat Musk al jaren doet, en het is ongelooflijk dat dat ook nog succesvol is. Dat mensen elke keer weer in die beloftes geloven.

Het gaat niet goed met één van z'n bedrijven? Oh, dan beloof je toch het volgende revolutionaire iets. Wat hebben we allemaal gehad intussen? In 2024 op Mars en een Marskolonie starten. De hyperloop. De cybertruck. En nu die Suboptimus robot. Ik vergeet vast iets.
pi_218728907
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:31 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Dit is toch ook wat Musk al jaren doet, en het is ongelooflijk dat dat ook nog succesvol is. Dat mensen elke keer weer in die beloftes geloven.

Het gaat niet goed met één van z'n bedrijven? Oh, dan beloof je toch het volgende revolutionaire iets. Wat hebben we allemaal gehad intussen? In 2024 op Mars en een Marskolonie starten. De hyperloop. De cybertruck. En nu die Suboptimus robot. Ik vergeet vast iets.
Musk heeft de elektrische auto mainstream gemaakt, een particuliere ‘Nasa’ opgezet, satelliet internet mainstream gemaakt…

Niet alles wat hij heeft geprobeerd is geslaagd. Maar er is heel veel wel geslaagd.
pi_218729038
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:31 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Dit is toch ook wat Musk al jaren doet, en het is ongelooflijk dat dat ook nog succesvol is. Dat mensen elke keer weer in die beloftes geloven.

Het gaat niet goed met één van z'n bedrijven? Oh, dan beloof je toch het volgende revolutionaire iets. Wat hebben we allemaal gehad intussen? In 2024 op Mars en een Marskolonie starten. De hyperloop. De cybertruck. En nu die Suboptimus robot. Ik vergeet vast iets.
YouTube zit ook vol met zulke kanalen, waar ze iedere week het volgende revolutionaire ding belichten, waar je dan nooit meer wat van hoort. Musk blijft het herhalen en kan de aandacht warm houden.
pi_218729088
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:48 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
YouTube zit ook vol met zulke kanalen, waar ze iedere week het volgende revolutionaire ding belichten, waar je dan nooit meer wat van hoort. Musk blijft het herhalen en kan de aandacht warm houden.
Omdat hij zo vaak is geslaagd terwijl anderen bij hoog en laag beweerden dat hij niet zou slagen…
  woensdag 10 september 2025 @ 11:01:51 #171
307622 Perox
(niet de echte)
pi_218729193
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Musk heeft de elektrische auto mainstream gemaakt, een particuliere ‘Nasa’ opgezet, satelliet internet mainstream gemaakt…

Niet alles wat hij heeft geprobeerd is geslaagd. Maar er is heel veel wel geslaagd.
EV's zijn nog niet mainstream hè? Verder is het succes van EV's niet alleen aan Musk toe te schrijven, er waren ook andere cruciale spelers. Nissan Leaf, GM Volt, BYD, Volkswagen. En overheidsbeleid was essentieel voor de doorbraak van EV's. Dus om dit nu alleen aan Musk toe te schrijven...

SpaceX is nauwelijks te vergelijken met NASA, die doen wel meer dan alleen raketjes afschieten. Zonder de aanbestedingen van NASA was SpaceX als bedrijf nooit zover gekomen.

En ook Starlink is zeker niet mainstream en heeft ook nog eens concurrenten op de loer. We danken Must wel alvast voor alle ruimtepuin door dit project! ^O^
pi_218729249
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 11:01 schreef Perox het volgende:

[..]
En ook Starlink is zeker niet mainstream en heeft ook nog eens concurrenten op de loer. We danken Must wel alvast voor alle ruimtepuin door dit project! ^O^
Ja Starlink lijkt een melkkoe, tot je eens gaat uitrekenen hoeveel het kost. En met een beetje pech komen ze straks nog veel sneller weer omlaag.
pi_218729265
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Musk heeft de elektrische auto mainstream gemaakt, een particuliere ‘Nasa’ opgezet, satelliet internet mainstream gemaakt…

Niet alles wat hij heeft geprobeerd is geslaagd. Maar er is heel veel wel geslaagd.
De man verdient inderdaad echt wel krediet voor een aantal succesvolle bedrijven die voor flinke innovatie in bestaande industrieën hebben gezorgd. Ik was zelf over SpaceX vrij skeptisch omdat ik niet het gevoel had dat er in die markt nou zo vreselijk veel te innoveren viel en 'move fast and break things' nou niet echt het motto van een industrie is waarbij je mensen een hele vijandige omgeving instuurt. :P

Maar zoals bij elke ondernemer falen er ook genoeg projecten en ondernemingen.
En daar zit ook wel de crux, want ik heb het idee dat zeker in de waardering van Tesla een bijna Messiaans geloof in Musk zit. AI en robots, dat gaat een groot succes worden, dat kan niet anders!
Terwijl de adoptie van AI toch niet bijzonder succesvol verloopt, zie ook dit recente rapport van MIT.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218729427
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 11:08 schreef Monolith het volgende:

[..]
De man verdient inderdaad echt wel krediet voor een aantal succesvolle bedrijven die voor flinke innovatie in bestaande industrieën hebben gezorgd. Ik was zelf over SpaceX vrij skeptisch omdat ik niet het gevoel had dat er in die markt nou zo vreselijk veel te innoveren viel en 'move fast and break things' nou niet echt het motto van een industrie is waarbij je mensen een hele vijandige omgeving instuurt. :P

Maar zoals bij elke ondernemer falen er ook genoeg projecten en ondernemingen.
En daar zit ook wel de crux, want ik heb het idee dat zeker in de waardering van Tesla een bijna Messiaans geloof in Musk zit. AI en robots, dat gaat een groot succes worden, dat kan niet anders!
Terwijl de adoptie van AI toch niet bijzonder succesvol verloopt, zie ook dit recente rapport van MIT.
SpaceX is dan wel niet vrij verhandelbaar, maar er is bij inschrijvingen toch heel veel animo om dure aandelen te kopen. Dus ook daar lijkt het opdrijven van de aandelenkoers het doel te zijn.

Zo ook met Starlink: de hele lanceermarkt is helemaal niet zo groot. Met iedere maand een raketje ben je er wel. Daar zat dus niet genoeg ruimte in om door te groeien. Daarom eerst Mars. Toen dat onhaalbaar bleek de Maan, maar dat gaat hem ook niet worden. En dus Starlink. Maar ook die markt is een stuk kleiner dan je zou verwachten. Ja het grootste deel van de wereldbevolking heeft hoogstens traag internet via hun telefoon, maar die hebben ook geen geld om Starlink te betalen.

Dus zonder inzage in de boeken blijft het giswerk, maar als je eens gaat rekenen lijkt het toch vooral een piramidespel. Vandaar dat ze nu ook gaan proberen meteen verbinding met de telefoons te gaan maken. Dan kan de kassa weer gaan rinkelen. Maar dat is minder eenvoudig dan het lijkt, al was het maar door de benodigde bandbreedte.

5G en 6G zijn in de praktijk vooral 4G, omdat je voor hoge snelheden korte golflengtes nodig hebt, die niet door een blaadje papier heenkomen, laat staan 100 kilometer lucht. Ze zijn dus in de breedte gegaan: meer kanalen. En als telecomaanbieder moet je een deel van dat spectrum kopen om het te kunnen gebruiken. En dat staat dan nog los van het feit dat die satellieten ook een beperkt vermogen hebben. Grote zonnepanelen, grote accu's, grote en zware satellieten. Alleen al om met telefoons te kunnen praten zijn de afmetingen en het gewicht verdubbeld. Laat staan als ze straks met honderdduizend telefoons tegelijkertijd moeten kunnen communiceren.

Maar zakenmensen zijn over het algemeen niet heel technisch geschoold.
pi_218729645
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 11:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
SpaceX is dan wel niet vrij verhandelbaar, maar er is bij inschrijvingen toch heel veel animo om dure aandelen te kopen. Dus ook daar lijkt het opdrijven van de aandelenkoers het doel te zijn.

Zo ook met Starlink: de hele lanceermarkt is helemaal niet zo groot. Met iedere maand een raketje ben je er wel. Daar zat dus niet genoeg ruimte in om door te groeien. Daarom eerst Mars. Toen dat onhaalbaar bleek de Maan, maar dat gaat hem ook niet worden. En dus Starlink. Maar ook die markt is een stuk kleiner dan je zou verwachten. Ja het grootste deel van de wereldbevolking heeft hoogstens traag internet via hun telefoon, maar die hebben ook geen geld om Starlink te betalen.

Dus zonder inzage in de boeken blijft het giswerk, maar als je eens gaat rekenen lijkt het toch vooral een piramidespel. Vandaar dat ze nu ook gaan proberen meteen verbinding met de telefoons te gaan maken. Dan kan de kassa weer gaan rinkelen. Maar dat is minder eenvoudig dan het lijkt, al was het maar door de benodigde bandbreedte.

5G en 6G zijn in de praktijk vooral 4G, omdat je voor hoge snelheden korte golflengtes nodig hebt, die niet door een blaadje papier heenkomen, laat staan 100 kilometer lucht. Ze zijn dus in de breedte gegaan: meer kanalen. En als telecomaanbieder moet je een deel van dat spectrum kopen om het te kunnen gebruiken. En dat staat dan nog los van het feit dat die satellieten ook een beperkt vermogen hebben. Grote zonnepanelen, grote accu's, grote en zware satellieten. Alleen al om met telefoons te kunnen praten zijn de afmetingen en het gewicht verdubbeld. Laat staan als ze straks met honderdduizend telefoons tegelijkertijd moeten kunnen communiceren.

Maar zakenmensen zijn over het algemeen niet heel technisch geschoold.
Je kunt veel van mensen in de financiële wereld zeggen, maar niet dat ze niet met een realistische blik naar cijfers kunnen kijken. De geschatte financiële cijfers van SpaceX zien er prima uit. Ja we hebben geen inzicht in de echte cijfers, maar roepen dat het 'een piramidespel is' dat lijkt me volstrekte onzin. Ja populaties in afgelegen gebieden of gebieden waar infrastructuur niet afdoende is zijn misschien voor de hand liggende klanten, maar heel veel afname is juist ook van b.v. luchtvaartmaatschappijen enerzijds en overheid en legers. Ik denk dat jij als techneut dan weer markten wat onderschat.

En je kunt wel kritiek hebben op het feit dat er een paar koerswijzigingen zijn geweest, maar juist dat soort koerswijzigingen voor bedrijven om uiteindelijk een niche te vinden die wel rendabel is. En soms lukt dat simpelweg niet, dat is ook ondernemen.

Zoals ik ook eerder aangaf is het in het kader van AI ook nog maar zeer de vraag of grote alleskunnende LLMs uiteindelijk wel de juiste richting zijn. Misschien zit het geld en de toegevoegde waarde juist in de hoek van SLMs die op specifieke domeinen gericht zijn en veel kosteneffectiever en specialistischer kunnen opereren waardoor ze echt waarde toevoegen om maar wat te noemen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218729671
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 11:52 schreef Monolith het volgende:

[..]
Je kunt veel van mensen in de financiële wereld zeggen, maar niet dat ze niet met een realistische blik naar cijfers kunnen kijken. De geschatte financiële cijfers van SpaceX zien er prima uit. Ja we hebben geen inzicht in de echte cijfers, maar roepen dat het 'een piramidespel is' dat lijkt me volstrekte onzin. Ja populaties in afgelegen gebieden of gebieden waar infrastructuur niet afdoende is zijn misschien voor de hand liggende klanten, maar heel veel afname is juist ook van b.v. luchtvaartmaatschappijen enerzijds en overheid en legers. Ik denk dat jij als techneut dan weer markten wat onderschat.

En je kunt wel kritiek hebben op het feit dat er een paar koerswijzigingen zijn geweest, maar juist dat soort koerswijzigingen voor bedrijven om uiteindelijk een niche te vinden die wel rendabel is. En soms lukt dat simpelweg niet, dat is ook ondernemen.

Zoals ik ook eerder aangaf is het in het kader van AI ook nog maar zeer de vraag of grote alleskunnende LLMs uiteindelijk wel de juiste richting zijn. Misschien zit het geld en de toegevoegde waarde juist in de hoek van SLMs die op specifieke domeinen gericht zijn en veel kosteneffectiever en specialistischer kunnen opereren waardoor ze echt waarde toevoegen om maar wat te noemen.
Ok, we zullen het zien.

Maar we hebben dus allebei zo onze twijfels over de voorgespiegelde exponentiële groei die in het verschiet ligt. Wel over verschillende aspecten daarvan.
  Moderator woensdag 10 september 2025 @ 12:00:04 #177
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_218729735
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 11:52 schreef Monolith het volgende:

[..]
Je kunt veel van mensen in de financiële wereld zeggen, maar niet dat ze niet met een realistische blik naar cijfers kunnen kijken.
Natuurlijk kun je dat wel zeggen. Het sláát alleen nergens op, maar is tegelijkertijd ook veelzeggend.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_218729849
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 11:01 schreef Perox het volgende:

[..]
EV's zijn nog niet mainstream hè? Verder is het succes van EV's niet alleen aan Musk toe te schrijven, er waren ook andere cruciale spelers. Nissan Leaf, GM Volt, BYD, Volkswagen. En overheidsbeleid was essentieel voor de doorbraak van EV's. Dus om dit nu alleen aan Musk toe te schrijven...

SpaceX is nauwelijks te vergelijken met NASA, die doen wel meer dan alleen raketjes afschieten. Zonder de aanbestedingen van NASA was SpaceX als bedrijf nooit zover gekomen.

En ook Starlink is zeker niet mainstream en heeft ook nog eens concurrenten op de loer. We danken Must wel alvast voor alle ruimtepuin door dit project! ^O^
Niet mainstream als best verkocht, maar wel mainstream als in doodnormaal. Het is echt niet meer zo dat mensen gek opkijken van een EV.

En het was echt de Model S die voor een doorbraak zorgde. Die liet zien dat een EV geen rare auto met beperkte toepassingsmogelijkheid hoeft te zijn. Mede ook vanwege het Supercharge netwerk. De Leaf was echt een slechte auto (geen BMS) en de Volt een hybride destijds.

BYD was er nog helemaal niet destijds en ook Volkswagen moest toen nog beginnen aan de E Golf.

Hoe dan ook: jij wil kennelijk de successen niet zien. Dat mag. Maar dan ben je ook duidelijk niet objectief.
pi_218729899
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 11:08 schreef Monolith het volgende:

[..]
De man verdient inderdaad echt wel krediet voor een aantal succesvolle bedrijven die voor flinke innovatie in bestaande industrieën hebben gezorgd. Ik was zelf over SpaceX vrij skeptisch omdat ik niet het gevoel had dat er in die markt nou zo vreselijk veel te innoveren viel en 'move fast and break things' nou niet echt het motto van een industrie is waarbij je mensen een hele vijandige omgeving instuurt. :P

Maar zoals bij elke ondernemer falen er ook genoeg projecten en ondernemingen.
En daar zit ook wel de crux, want ik heb het idee dat zeker in de waardering van Tesla een bijna Messiaans geloof in Musk zit. AI en robots, dat gaat een groot succes worden, dat kan niet anders!
Terwijl de adoptie van AI toch niet bijzonder succesvol verloopt, zie ook dit recente rapport van MIT.
Wederom: we zullen zien.

En vwb AI: ik geef het 5 jaar en dan kan AI vrijwel iedere baan 'mentaal' overnemen en nog eens 5 jaar en dan is ook robotics zo ver dat vrijwel iedere baan gedaan kan worden door AI+robotics.

Of dan ook al die banen verdwenen zijn is vers twee, mensen zijn niet zo happig over veranderingen, maar ik hoor tot de mensen die overtuigd zijn van dat de wereld in de komende 10 jaar enorm gaat veranderen door AI.
pi_218729929
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 11:52 schreef Monolith het volgende:

Misschien zit het geld en de toegevoegde waarde juist in de hoek van SLMs die op specifieke domeinen gericht zijn en veel kosteneffectiever en specialistischer kunnen opereren waardoor ze echt waarde toevoegen om maar wat te noemen.
Sowieso: veel veiliger.
pi_218729950
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 11:07 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja Starlink lijkt een melkkoe, tot je eens gaat uitrekenen hoeveel het kost. En met een beetje pech komen ze straks nog veel sneller weer omlaag.
En Rusland is erg blij met Starlink: die heeft een serie drones ontwikkeld die via Starlink kunnen worden aangestuurd.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218730026
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 12:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wederom: we zullen zien.

En vwb AI: ik geef het 5 jaar en dan kan AI vrijwel iedere baan 'mentaal' overnemen en nog eens 5 jaar en dan is ook robotics zo ver dat vrijwel iedere baan gedaan kan worden door AI+robotics.

Of dan ook al die banen verdwenen zijn is vers twee, mensen zijn niet zo happig over veranderingen, maar ik hoor tot de mensen die overtuigd zijn van dat de wereld in de komende 10 jaar enorm gaat veranderen door AI.
Nee, 5-10 jaar is nog veel te snel.

Dat AI een belangrijke factor gaat worden, dat geloof ik wel.
Maar volledig de mens vervangen gaat hem niet worden binnen zo'n kort tijdsbestek.

Kijk naar FSD, dat na meer dan 10 jaar ontwikkeling nog steeds niet volledig autonoom kan rijden op level 5.

En dat is ook de autonomie die robots moeten bereiken in elk vakgebied willen ze dat volledig van mensen kunnen overnemen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  woensdag 10 september 2025 @ 12:29:32 #183
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_218730032
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 12:28 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, 5-10 jaar is nog veel te snel.

Dat AI een belangrijke factor gaat worden, dat geloof ik wel.
Maar volledig de mens vervangen gaat hem niet worden binnen zo'n kort tijdsbestek.

Kijk naar FSD, dat na meer dan 10 jaar ontwikkeling nog steeds niet volledig autonoom kan rijden op level 5.

En dat is ook de autonomie die robots moeten bereiken in elk vakgebied willen ze dat volledig van mensen kunnen overnemen.
Ik vraag mij ook vanuit filosofisch oogpunt af of we ooit toelaten dat mensen vervangen worden door robots.
Ik zie dat nog niet gebeuren.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_218730177
quote:
7s.gif Op woensdag 10 september 2025 12:29 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik vraag mij ook vanuit filosofisch oogpunt af of we ooit toelaten dat mensen vervangen worden door robots.
Ik zie dat nog niet gebeuren.
Op zich hebben machines en robots al veel werk uit handen van mensen gehaald.

En je hebt in China autofabrieken die vrijwel geheel zonder tussenkomst van een mens auto's bouwen.

Maar dat gebeurt op de klassieke manier, waarbij robots ontworpen zijn voor precies die ene taak en de assemblagelijnen ingericht zijn voor de toepassing van robots.

En niet zoals een Optimus menselijk denkwerk en beweging probeert na te bootsen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  woensdag 10 september 2025 @ 12:52:18 #185
307622 Perox
(niet de echte)
pi_218730192
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 12:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Niet mainstream als best verkocht, maar wel mainstream als in doodnormaal. Het is echt niet meer zo dat mensen gek opkijken van een EV.

En het was echt de Model S die voor een doorbraak zorgde. Die liet zien dat een EV geen rare auto met beperkte toepassingsmogelijkheid hoeft te zijn. Mede ook vanwege het Supercharge netwerk. De Leaf was echt een slechte auto (geen BMS) en de Volt een hybride destijds.

BYD was er nog helemaal niet destijds en ook Volkswagen moest toen nog beginnen aan de E Golf.

Hoe dan ook: jij wil kennelijk de successen niet zien. Dat mag. Maar dan ben je ook duidelijk niet objectief.
Hou eens op met je verwijten.
Destijds was het niet mainstream en dat is het vandaag nog niet. Vanaf destijds tot nu heeft niet alleen Musk de kar getrokken. Dat is gewoon duidelijk, dus wat jij stelt is objectief onzin.
pi_218730208
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 12:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wederom: we zullen zien.

En vwb AI: ik geef het 5 jaar en dan kan AI vrijwel iedere baan 'mentaal' overnemen en nog eens 5 jaar en dan is ook robotics zo ver dat vrijwel iedere baan gedaan kan worden door AI+robotics.

Of dan ook al die banen verdwenen zijn is vers twee, mensen zijn niet zo happig over veranderingen, maar ik hoor tot de mensen die overtuigd zijn van dat de wereld in de komende 10 jaar enorm gaat veranderen door AI.
Ja dat noem ik altijd een beetje de blinde extrapolatiegroep. De groep die technologische ontwikkeling ziet dat noodzakelijkerwijs in dezelfde lineaire of exponentiële curve door blijft groeien. In de praktijk laten LLMs al een enorme afvlakking zien. We gaan ook ongetwijfeld heel veel ellende zien de komende tijd van alle pogingen om maar blind LLMs in te zetten, verwacht ik. Niet in de laatste plaats in de tech sector.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218730223
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Omdat hij zo vaak is geslaagd terwijl anderen bij hoog en laag beweerden dat hij niet zou slagen…
Nee, omdat Tesla een batterij influencers heeft die, al dan niet tegen betaling, alles van Tesla hypen op social media.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218730485
Bekijk deze YouTube-video
Tesla Robotaxi Already a Monster Hit!

Nu al nummer 1 ridesharing app in Apple store.
Robotaxi gaat de wereld overnemen!

Voor Canadezen is hij nu ook al te downloaden en gebruikers krijgen notificatie als het beschikbaar is.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_218730502
Bekijk deze YouTube-video

Sustainable Abundance | Master Plan Part IV

Elon creëert toekomst en visie voor een leefbare planeet. _O_
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_218730542
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 12:56 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, omdat Tesla een batterij influencers heeft die, al dan niet tegen betaling, alles van Tesla hypen op social media.
Ze betalen zelfs iemand 3 stuivers om het op Fok te doen. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218731230
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 12:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
En Rusland is erg blij met Starlink: die heeft een serie drones ontwikkeld die via Starlink kunnen worden aangestuurd.
Rusland blij met Starlink... uh-huh... De verdediging van Oekraïne draait op Starlink. Dat ze nu inmiddels zelf ook Starlink terminals zijn gaan gebruiken maakt niet dat ze er blij mee zijn.
pi_218731259
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 12:28 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, 5-10 jaar is nog veel te snel.

Dat AI een belangrijke factor gaat worden, dat geloof ik wel.
Maar volledig de mens vervangen gaat hem niet worden binnen zo'n kort tijdsbestek.

Kijk naar FSD, dat na meer dan 10 jaar ontwikkeling nog steeds niet volledig autonoom kan rijden op level 5.

En dat is ook de autonomie die robots moeten bereiken in elk vakgebied willen ze dat volledig van mensen kunnen overnemen.
FSD kun je niet helemaal vergelijken, omdat FSD in een vrij gecompliceerde wereld moet werken en iedere fout potentieel dodelijk kan zijn. Bij het vervangen van bijvoorbeeld een jurist is dat heel anders. Die kan werk produceren en vervolgens kan een andere AI controleren en eventuele fouten herstellen.

Maar goed, zeg zoiets tegen een jurist en die denkt dat hij of zij niet vervangbaar is door AI. Nou, inmiddels zeker 90% van de juristen. En dat geldt voor heel veel banen.

Ook hier zullen we het zien. The proof of the pudding is in the eating.
pi_218731263
quote:
7s.gif Op woensdag 10 september 2025 12:29 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik vraag mij ook vanuit filosofisch oogpunt af of we ooit toelaten dat mensen vervangen worden door robots.
Ik zie dat nog niet gebeuren.
In de EU probeert men het actief tegen te gaan. Maar zoals zo vaak... als er wat schaapjes over de dam zijn...
pi_218731275
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 12:50 schreef Wantie het volgende:

[..]
Op zich hebben machines en robots al veel werk uit handen van mensen gehaald.

En je hebt in China autofabrieken die vrijwel geheel zonder tussenkomst van een mens auto's bouwen.

Maar dat gebeurt op de klassieke manier, waarbij robots ontworpen zijn voor precies die ene taak en de assemblagelijnen ingericht zijn voor de toepassing van robots.

En niet zoals een Optimus menselijk denkwerk en beweging probeert na te bootsen.
Maar je gaat een jurist toch niet vervangen door Optimus? Dat gaat ook gewoon via een AI die specifiek voor dat doel wordt ingezet. Niet zelden door meerderen. Dat je voor een taak iets van 15 processen hebt lopen. Maar die zijn nog steeds heel veel sneller.
pi_218731288
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 12:52 schreef Perox het volgende:

[..]
Hou eens op met je verwijten.
Destijds was het niet mainstream en dat is het vandaag nog niet. Vanaf destijds tot nu heeft niet alleen Musk de kar getrokken. Dat is gewoon duidelijk, dus wat jij stelt is objectief onzin.
Wat een sterk weerwoord. Gewoon herhalen wat ik al inhoudelijk heb weerlegt...
pi_218731316
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 12:54 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ja dat noem ik altijd een beetje de blinde extrapolatiegroep. De groep die technologische ontwikkeling ziet dat noodzakelijkerwijs in dezelfde lineaire of exponentiële curve door blijft groeien. In de praktijk laten LLMs al een enorme afvlakking zien. We gaan ook ongetwijfeld heel veel ellende zien de komende tijd van alle pogingen om maar blind LLMs in te zetten, verwacht ik. Niet in de laatste plaats in de tech sector.
Er is meer dan alleen LLM.

En er is nog heel veel winst te behalen in het juist gebruiken daarvan trouwens. Maar dat terzijde.

Over 10 jaar weten we wie gelijk had, nietwaar? Nou ja, ongeveer... het kan zo 11 jaar duren. Of misschien wel 12. Maar ik zie dus een hoop veranderen in de komende +/- 10 jaar.
pi_218731318
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 12:56 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, omdat Tesla een batterij influencers heeft die, al dan niet tegen betaling, alles van Tesla hypen op social media.
Noem eens 3 influencers die door Tesla betaald worden.
pi_218731559
quote:
6s.gif Op woensdag 10 september 2025 13:32 schreef epicbeardman het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Sustainable Abundance | Master Plan Part IV

Elon creëert toekomst en visie voor een leefbare planeet. _O_
Allemaal loze informatie...
Masterplan IV is al onderuit gehaald als een door AI in elkaar geprutst werk.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218731565
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 15:36 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Noem eens 3 influencers die door Tesla betaald worden.
Het is hier niet de Weekend Quiz
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218731593
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 16:15 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het is hier niet de Weekend Quiz
Jij beweert dat ze er zijn. Ik ga je vast verklappen: ze zijn er niet.

Dus als jij dat beweert, dan mag je dat ook wel even hard maken. Maar ik begrijp het al weer: je roept maar wat, niet gehinderd door enige kennis van zaken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')