Geen idee waar je het over hebt, maar dat is verder wel prima.quote:Op zondag 10 augustus 2025 11:56 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Gewoon, de typische links-liberale passiviteit. Niet gespeend van enige inspraak. En uiteraard ‘het midden’ presenteren als voldongen feit.
'Ik ben oké, jij bent oké.'quote:Op zondag 10 augustus 2025 12:00 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Geen idee waar je het over hebt, maar dat is verder wel prima.
Niemand heeft GroenLinks ooit een buurpartij van de VVD genoemd. De PvdA zat meer naar het midden. Dus ik vermoedde dat de gequote user die lijn bedoelde en PvdA is nu in de fusiepartij ontegenzeggelijk een stuk linkser.quote:Op zondag 10 augustus 2025 11:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Net zoals in vrijwel alle andere Westerse landen is het vooral de VVD dat naar rechts is gehold. Ze zijn het inhoudelijk eens met de PVV.
44% van de leden op congressen staat onvoorwaardelijk achter Israel en stemde tegen voedseldoorlating, dat Gaza voedsel moet krijgen. 44% stemden expliciet voor dat Israel niet gebonden is aan internationaal recht.
GL-PvdA heeft een stapje naar links gemaakt, maar zelfs dat is open voor nuance. Je kunt goed betogen dat de fusiepartij GroenLinks meer naar het midden trekt.
In 2017 was Edith Schippers VVD-informateur. Ze adviseerde een kabinet met GroenLinks erin (Ronald Plasterk en Oudkerk wilden in 2017 een fusie!).
Sindsdien is GroenLinks zeker niet extremer geworden. Op 110000 leden houd je altijd een handjevol gekken. Is lang niet zo invloedrijk als Klassiek Liberaal bij de VVD (met hun liefde voor Milei en Singapore). Die hebben op 20000 VVD leden aantoonbaar veel meer invloed. De stemmingsuitslagen op congressen bewijzen dit.
Het probleem zit duidelijk bij de VVD.
Dezelfde tendensen zien we in zoveel landen en ook daar wordt geprobeerd de massa wijs te maken dat vooral De Democraten, SPD, linkse Italianen en zo verder zijn geradicaliseerd. De Republikeinen spendeerden 250 miljoen om lhbti en transgenders aan de Democraten te plakken ('ze denken aan radicale woke thema's, niet uw zorgen'). In werkelijkheid zeiden de Democraten en Harris daar vrijwel niets over.
Klopt. Ik ben sterk geneigd om die fusie vooral te zien als een 'GL verdwijnt in PvdA' dan als een echte fusie. En voor de goede orde: het was inderdaad wat kort door de bocht om VVD/PvdA-GL buren te noemen. Ik had dat beter kunnen formuleren als 'rond het centrum'.quote:Op zondag 10 augustus 2025 13:27 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Niemand heeft GroenLinks ooit een buurpartij van de VVD genoemd. De PvdA zat meer naar het midden. Dus ik vermoedde dat de gequote user die lijn bedoelde en PvdA is nu in de fusiepartij ontegenzeggelijk een stuk linkser.
Maar het is ook fair om op te merken dat de PvdA de decennia voor de fusie juist maar naar het midden opgeschoven waren.
Hoe dan ook is mijn punt dat je het nauwelijks buurpartijen kan noemen, dan denk ik eerder aan VVD-CDA of zelfs D66
Dat laatste klopt zeker en gaat ook op voor partijen als D66, CDA of CU. En het is een groot verschil met bv de PVV.quote:Op zondag 10 augustus 2025 14:05 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Klopt. Ik ben sterk geneigd om die fusie vooral te zien als een 'GL verdwijnt in PvdA' dan als een echte fusie. En voor de goede orde: het was inderdaad wat kort door de bocht om VVD/PvdA-GL buren te noemen. Ik had dat beter kunnen formuleren als 'rond het centrum'.
Ja precies. Hoe dan ook: dat gewenste uitsluiten van elkaar kan helemaal niet. Het zou de partijen sieren als ze dat ook gewoon openlijk zouden erkennen in plaats van het te gebruiken als profileringsmiddel.quote:Op zondag 10 augustus 2025 14:22 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat laatste klopt zeker en gaat ook op voor partijen als D66, CDA of CU. En het is een groot verschil met bv de PVV.
Eens. Bij Rutte en Samsom zag je nog wel dat het een politiek spel was. Nu lijkt Yezilgoz echt verbitterd.quote:Op zondag 10 augustus 2025 14:37 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja precies. Hoe dan ook: dat gewenste uitsluiten van elkaar kan helemaal niet. Het zou de partijen sieren als ze dat ook gewoon openlijk zouden erkennen in plaats van het te gebruiken als profileringsmiddel.
De VVD is over jaren dan ook wel degelijk van karakter veranderd. Hun programma is MAGA en openlijk democratie ondermijnend.quote:Op zondag 10 augustus 2025 15:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Eens. Bij Rutte en Samsom zag je nog wel dat het een politiek spel was. Nu lijkt Yezilgoz echt verbitterd.
Ik denk vooral van Powned.quote:Op zondag 10 augustus 2025 16:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De VVD is over jaren dan ook wel degelijk van karakter veranderd. Hun programma is MAGA en openlijk democratie ondermijnend.
Yesilgöz is een creatie van GeenStijl en Powned, zo werd zij ooit bekend en een prominente VVDer.
Gezellig meeknikkend met Baudet, Nijman en Nanninga
Bekijk deze YouTube-video
(Op het begin doet Baudet lollig over Soros)
Al in 2019 plaatste 'ches_data' (een heel serieuze bron en onderzoek) de VVD aan de uiterst rechterkant. Rechtser dan de Tories van Boris Johnson.
Het zou eens goed zijn wanneer Nederland niet steeds tussen rechts en extreem-rechts holt (eens in de tien jaar: 2002, 2010, 2023) maar er ook eens een progressief kabinet komt. Niet voor altijd, alleen als gezonde afwisseling tussen links en rechts. Zoals in de meeste hoogfunctionerende landen.quote:Op zondag 10 augustus 2025 16:48 schreef Jigzoz het volgende:
Ik had niet gedacht dat ik het ooit zou zeggen, maar ik hoop dat het CDA in oktober de grootste partij wordt. Niet omdat ik een CDA-fan zou zijn, want dat word ik nooit, maar omdat dat mogelijk een einde gaat maken aan dat gebullshit op rechts. Ik weet niet wanneer dat post truth-gebeuren vat heeft gekregen op de rechtse partijen, maar hoe sneller dat voorbij is, hoe beter.
Dat kun je vergeten. Nederland heeft nog nooit een progressieve meerderheid gehad. Nederland stemt al zeker sinds de jaren '60 in meerderheid en consequent rechtsconservatief.quote:Op zondag 10 augustus 2025 17:19 schreef Klopkoek het volgende:
Het zou eens goed zijn wanneer Nederland niet steeds tussen rechts en extreem-rechts holt (eens in de tien jaar: 2002, 2010, 2023) maar er ook eens een progressief kabinet komt. Niet voor altijd, alleen als gezonde afwisseling tussen links en rechts. Zoals in de meeste hoogfunctionerende landen.
Dat weet ik natuurlijk maar al te goed (alles wat mis gaat komt door links, zelfs Tata Steel, PFAS en Chemours). Ik zeg alleen dat het gezond zou zijn voor Nederland. Als het in de buurlanden kan, en Scandinavië, dan zou het hier ook niet helemaal onmogelijk moeten zijn.quote:Op zondag 10 augustus 2025 17:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat kun je vergeten. Nederland heeft nog nooit een progressieve meerderheid gehad. Nederland stemt al zeker sinds de jaren '60 in meerderheid en consequent rechtsconservatief.
Zoek het jaar 1973 eens op, grapjas.quote:Op zondag 10 augustus 2025 17:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat kun je vergeten. Nederland heeft nog nooit een progressieve meerderheid gehad. Nederland stemt al zeker sinds de jaren '60 in meerderheid en consequent rechtsconservatief.
quote:Op zondag 10 augustus 2025 17:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Daar heb ik mijn koophuis aan te dankenquote:Op maandag 11 augustus 2025 18:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Zoek het jaar 1973 eens op, grapjas.
De coalitie van de Premie A regeling en de bouw van heel veel bejaardenhuizen om de doorstroom te bevorderenquote:AI-overzicht
De coalitie van 1973, ook wel bekend als het kabinet-Den Uyl, werd gevormd door de Partij van de Arbeid (PvdA), de Katholieke Volkspartij (KVP), de Anti-Revolutionaire Partij (ARP), de Politieke Partij Radikalen (PPR) en de Democraten '66 (D66).
Deze coalitie volgde op de Tweede Kamerverkiezingen van 1972.
Het kabinet-Den Uyl was een centrumlinks kabinet en wordt beschouwd als het meest progressieve kabinet in de Nederlandse parlementaire geschiedenis.
quote:AI-overzicht
De "Premie A regeling" uit het "Keerpunt 1972" regeerakkoord was een regeling die bedoeld was om individuele subsidies voor huur- en koopwoningen te verstrekken.
Deze regeling, onderdeel van een breder pakket aan maatregelen, had als doel om de woonlasten voor mensen met een lager inkomen te verlichten.
Wat was de Premie A regeling?
De regeling was bedoeld om de woonlasten van mensen met een inkomen rond het minimumloon te beperken tot maximaal 1/10e van hun belastbaar inkomen.
Voor mensen met een inkomen tot de welstandsgrens werd de regeling eveneens toegepast.
De regeling werd ingevoerd als onderdeel van het regeerakkoord "Keerpunt 1972", een samenwerkingsverband tussen de PvdA, D66 en PPR.
Premie B-woningen hadden een subsidie die afhing van de stichtingskosten,
Waarom werd de regeling ingevoerd?
Het doel was om te voorkomen dat mensen te veel van hun inkomen aan wonen kwijt waren en om wonen voor een bredere groep betaalbaar te maken.
De regeling was een reactie op de toenemende woningnood en de stijgende kosten van woningen.
Wat was het resultaat van de regeling?
De regeling heeft bijgedragen aan het betaalbaar houden van woningen voor een grote groep mensen met een lager inkomen.
.
Toen waren er geen parlementsverkiezingen.quote:Op maandag 11 augustus 2025 18:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Zoek het jaar 1973 eens op, grapjas.
quote:Op maandag 11 augustus 2025 18:32 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Toen waren er geen parlementsverkiezingen.
quote:Wie was de minister-president van Nederland van 1973 tot 1977?
Johannes Marten (Joop) den Uijl (Hilversum, 9 augustus 1919 – Amsterdam, 24 december 1987) was een Nederlands politicus van de Partij van de Arbeid (PvdA). Van 1973 tot 1977 was hij minister-president van Nederland.
quote:AI-overzicht
De coalitie van 1973, ook wel bekend als het kabinet-Den Uyl, werd gevormd door de Partij van de Arbeid (PvdA), de Katholieke Volkspartij (KVP), de Anti-Revolutionaire Partij (ARP), de Politieke Partij Radikalen (PPR) en de Democraten '66 (D66).
Deze coalitie volgde op de Tweede Kamerverkiezingen van 1972.
Het kabinet-Den Uyl was een centrumlinks kabinet en wordt beschouwd als het meest progressieve kabinet in de Nederlandse parlementaire geschiedenis.
Er was toen wel een kabinet, maar die verkiezingen waren in '72. En ook bij die verkiezingen stemde een meerderheid rechts.quote:
Link is elitair rechts geworden in Nederland net als in de USAquote:Op maandag 11 augustus 2025 18:45 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Er was toen wel een kabinet, maar die verkiezingen waren in '72. En ook bij die verkiezingen stemde een meerderheid rechts.
quote:Deze coalitie volgde op de Tweede Kamerverkiezingen van 1972.
Nee, links is niet rechts geworden, ook niet in de VS en wat Wilders ermee te maken heeft... Geen idee.quote:Op maandag 11 augustus 2025 18:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Link is elitair rechts geworden in Nederland net als in de USA
De PVV is nu de Pvda
Wilders moet de samenstelling beter vorm geven met de ministers dan het afgelopen kabinet
Andersom: "de PvdA is nu de PVV".quote:Op maandag 11 augustus 2025 18:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Link is elitair rechts geworden in Nederland net als in de USA
De PVV is nu de Pvda
Wilders moet de samenstelling beter vorm geven met de ministers dan het afgelopen kabinet
[..]
Het feit dat er in Nederland uberhaupt voedselbanken (met rijen ervoor) en jubelton appartementen zijn stoort je dan weer niet, begrijp ik? En je begrijpt het belang van bijen voor onze voedselvoorziening ook niet?quote:Op maandag 11 augustus 2025 19:41 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Andersom: "de PvdA is nu de PVV".
Al is dat natuurlijk slechts deels waar.
De PvdA/GL achterban vind ik persoonlijk om te kokhalzen.In een Nederland waar rijen staan voor de voedselbank, plaatsen zij een 'voedselbank voor bijen' voor de deur van het jubelton-appartement.Dan ben je echt een enorme sneue stakker.
Hele aparte manier van tekst verklaren.quote:Op maandag 11 augustus 2025 19:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het feit dat er in Nederland uberhaupt voedselbanken (met rijen ervoor) en jubelton appartementen zijn stoort je dan weer niet, begrijp ik?
Het land wilde rechts beleid, het land kreeg rechts beleid. Dat kun je PvdA/GL niet echt aanrekenen.quote:Op maandag 11 augustus 2025 19:41 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
De PvdA/GL achterban vind ik persoonlijk om te kokhalzen.In een Nederland waar rijen staan voor de voedselbank, plaatsen zij een 'voedselbank voor bijen' voor de deur van het jubelton-appartement. Dan ben je echt een enorme sneue stakker.
Wil je 'links' beleid zien, kijk even in onze grote steden.quote:Op maandag 11 augustus 2025 20:07 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het land wilde rechts beleid, het land kreeg rechts beleid. Dat kun je PvdA/GL niet echt aanrekenen.
Zowel eerder in Amsterdam als nu in Utrecht is het prima wonen.quote:Op maandag 11 augustus 2025 20:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wil je 'links' beleid zien, kijk even in onze grote steden.
Genot.
In rechtse steden zijn de appartementen wel goed betaalbaar voor mensen zonder de hierboven genoemde "jubelton"?quote:Op maandag 11 augustus 2025 20:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wil je 'links' beleid zien, kijk even in onze grote steden.
Genot.
Er zijn geen 'rechtse steden'.quote:Op maandag 11 augustus 2025 20:12 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
In rechtse steden zijn de appartementen wel goed betaalbaar voor mensen zonder de hierboven genoemde "jubelton"?
Houd op... ik zou er niet dood gevonden willen worden iddquote:Op maandag 11 augustus 2025 20:10 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Zowel eerder in Amsterdam als nu in Utrecht is het prima wonen.
Genieten ja.
In kleine steden met rechts beleid dan.quote:Op maandag 11 augustus 2025 20:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Er zijn geen 'rechtse steden'.
Waarom niet?quote:Op maandag 11 augustus 2025 20:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Houd op... ik zou er niet dood gevonden willen worden idd
Dat zijn echt niet de arbeiders van de Pvda , die gaan eerst een pilsje halen in dezelfde tijdquote:Op maandag 11 augustus 2025 19:41 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
De PvdA/GL achterban vind ik persoonlijk om te kokhalzen.In een Nederland waar rijen staan voor de voedselbank, plaatsen zij een 'voedselbank voor bijen' voor de deur van het jubelton-appartement. Dan ben je echt een enorme sneue stakker.
Wow, dat heeft die "deugneus" toch zeker 5eu gekost!!11 Genoeg om Jorn en Frieda levenslang van een woning te voorzien!!1 Hoe durft hij!quote:Op maandag 11 augustus 2025 20:18 schreef Mathijsco het volgende:
Kijk eens Frieda in de Bijstand, Oma Rietje met een krap AOW'tje, Jorn met je ADHD in de Wajong, dakloze man van 50 die in een rolstoel zit en noodgedwongen op een parkeerplaats in een busje overleefd:
Deugneus is een voedselbank voor bijen.
[ afbeelding ]
Dit ben ik dan weer wel met je eens.quote:Op maandag 11 augustus 2025 20:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vooral omdat die steden boven de rivieren liggen.
vreselijk wat een grafsteden , ben blij dat mijn dochter er weg is en haar 30 jaren woning diep in de binnenstad van Utrecht op tijd verkocht voor een gruwelijk hoog bedragquote:Op maandag 11 augustus 2025 20:10 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Zowel eerder in Amsterdam als nu in Utrecht is het prima wonen.
Genieten ja.
wat ik vooral snap is dat bewoners van kleine steden en dorpen niet zoveel zin hebben in de kosmopolitische wereldvreemde nonsens van PvdA-GL.quote:Op maandag 11 augustus 2025 20:17 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
In kleine steden met rechts beleid dan.
Ik zal je maar niet verklappen dat ik onder de rivieren geboren ben.quote:Op maandag 11 augustus 2025 20:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vooral omdat die steden boven de rivieren liggen.
er zijn volgepropte Groen Links steden en mooie Hollandse dorpen en stedenquote:Op maandag 11 augustus 2025 20:12 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
In rechtse steden zijn de appartementen wel goed betaalbaar voor mensen zonder de hierboven genoemde "jubelton"?
Die arbeiders zijn al lang en breed weggerend bij de PvdA.quote:Op maandag 11 augustus 2025 20:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat zijn echt niet de arbeiders van de Pvda , die gaan eerst een pilsje halen in dezelfde tijd
Dat is de sneue neuzen van Groen Links
Ik hunker naar het echte Brabant van weleer.quote:Op maandag 11 augustus 2025 20:23 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik zal je maar niet vertellen dat ik onder de rivieren geboren ben.
ja die zijn naar de PVV gegaan , bij gebrek aan sociaal democratie , het is wachten of de sociaal democratie terug komt .quote:Op maandag 11 augustus 2025 20:24 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Die arbeiders zijn al lang en breed weggerend bij de PvdA.
Wat errug zeg..quote:Op maandag 11 augustus 2025 20:18 schreef Mathijsco het volgende:
Kijk eens Frieda in de Bijstand, Oma Rietje met een krap AOW'tje, Jorn met je ADHD in de Wajong, dakloze man van 50 die in een rolstoel zit en noodgedwongen op een parkeerplaats in een busje overleefd:
Deugneus is een voedselbank voor bijen.
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 11 augustus 2025 20:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik hunker naar het echte Brabant van weleer.
Ook gevlucht?quote:Op maandag 11 augustus 2025 20:23 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik zal je maar niet verklappen dat ik onder de rivieren geboren ben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |