quote:Een aantal mensen slaat alarm over zorgappartementen van een organisatie in Tilburg. Familieleden van bewoners in Woonlandschap de Leyhoeve zeggen dat er als gevolg van personeelstekort en reorganisaties lang niet alle hulp geboden wordt die nodig is.
"Mijn moeder moet soms drie kwartier wachten voordat ze begeleid naar het toilet kan", zegt Monique Ketelaars bij Omroep Brabant. "Ze kan het niet meer zo lang ophouden en plast dan met haar volle verstand in haar broek. Dat is mensonterend."
Beide ouders van Ketelaars wonen in een zorgsuite van de Leyhoeve. Vorige week donderdag werd ze om 22.30 uur gebeld door het zorgpersoneel omdat er niemand was om haar ouders in bed te helpen. "Dan spring ik in de auto om mijn ouders zelf in bed te gaan leggen", vertelt ze.
Ketelaars' verhaal staat niet op zichzelf, stelt de Mantelzorgersraad van de Leyhoeve. De belangengroep voor mantelzorgers zegt dat het de afgelopen tijd "alleen maar slechter is geworden" in de Leyhoeve.
85 zorgsuites
Het imposante gebouw van de Leyhoeve aan de rand van Tilburg bestaat uit 85 zorgsuites voor mensen met een vorm van dementie of lichamelijke problemen. Ook zijn er 200 appartementen voor 55-plussers die zelfstandig wonen, maar wel een beroep kunnen doen op zorg.
Vorig jaar bleek al dat de zorgverlening haperde. Een aantal familieleden stapte toen naar de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Die constateerde in augustus een aantal "tekortkomingen".
Zorgmedewerkers wezen de IGZ niet alleen op het personeelstekort, maar vertelden ook dat door een reorganisatie in de Leyhoeve "hun inzet en deskundigheid onvoldoende was afgestemd op de zorgbehoefte van de aanwezige cliënten". Soms moesten ze daarom een huisartsenpost inschakelen.
Alleen leerlingen
Ook stond in notulen van teamvergaderingen "dat in het weekrooster soms vijf van de zeven dagen alleen leerlingen werkzaam zijn" bij de Leyhoeve. Een medewerker bevestigde dat aan de IGZ.
Een bestuurder van de Leyhoeve laat Omroep Brabant schriftelijk weten dat een aantal verbeterpunten uit het IGZ-rapport "serieus" is opgepakt. Het personeelstekort laat zich niet gemakkelijk oplossen, aldus de bestuurder. "Maar met een andere manier van werken, zoals de vorming van meer kleinere teams en verbetering van de aansturing en het toepassen van functiedifferentiatie hebben we flinke stappen gezet in de goede richting."
Volgens de Mantelzorgersraad is er sinds augustus nauwelijks iets veranderd. "Twee maanden geleden hebben we nog om tafel gezeten met de zorgmanager en de directeur", vertelt de woordvoerder aan de regionale omroep. "We vroegen wat er was verbeterd sinds dat inspectierapport uit 2024. De zorgmanager kende het rapport zelfs niet."
Uren ingekort
De veranderingen die wel zijn doorgevoerd, zijn volgens de raad vooral in het nadeel van medewerkers en cliënten. "De uren van personeelsleden zijn ingekort van diensten van acht naar zes uur. Ze mogen ook geen betaalde overuren meer maken."
"Daarnaast was er op de huiskamer altijd een overlap van 2,5 uur tussen twee medewerkers, zodat er ruimte was om bewoners even mee naar buiten te nemen of een activiteit met ze te doen. Die overlap is teruggebracht naar 15 minuten, waardoor bewoners ook bijna niet meer buiten komen", zegt de woordvoerder.
Het leidde er volgens hem toe dat veel personeelsleden zijn vertrokken uit de Leyhoeve. "Ik wil benadrukken dat dit niet aan de zorgmedewerkers ligt. Zij doen alles wat ze kunnen. Dat er nog mensen overeind blijven, verbaast ons."
Blijkbaar is dat personeelstekort niet echt het probleem :quote:Op donderdag 31 juli 2025 14:27 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ook hier dus: personeelstekort. De oorzaak van vele problemen in Nederland.
Dit klinkt veel meer als het maximaliseren van de winst.quote:"De uren van personeelsleden zijn ingekort van diensten van acht naar zes uur. Ze mogen ook geen betaalde overuren meer maken."
Allemaal nog wat meer in deeltijd gaan werken.quote:Op donderdag 31 juli 2025 14:27 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Gewoon de bevolking laten groeien en inzetten op meer zzp'ers, dan komt alles goed.quote:Op donderdag 31 juli 2025 14:27 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Minder mensen beschikbaar (om wat voor reden dan ook), maar toch hetzelfde moeten uitvoeren. Ook dat is onderdeel van personeelstekort.quote:Op donderdag 31 juli 2025 14:40 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Blijkbaar is dat personeelstekort niet echt het probleem :
[..]
Dit klinkt veel meer als het maximaliseren van de winst.
In één van die honderden topics die over asielzoekers, statushouders en ongedocumenteerden gaat.quote:Op donderdag 31 juli 2025 14:42 schreef CarbonC het volgende:
En waar zijn de statushouders als je ze nodig hebt?
Smaken verschillen blijkbaar; ik vind het wel een mooi gebouw.quote:Op donderdag 31 juli 2025 14:43 schreef CarbonC het volgende:
Focking lelijk gebouw is dat ook.
Daar dump je je ouders toch niet?
Ze hebben minder mens-uren beschikbaar, niet omdat ze minder mensen hebben, maar omdat ze de beschikbare mensen minder uren laten werken dan voorheen.quote:Op donderdag 31 juli 2025 14:53 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Minder mensen beschikbaar (om wat voor reden dan ook), maar toch hetzelfde moeten uitvoeren. Ook dat is onderdeel van personeelstekort.
Maar wel geld voor een scrum master en een team van business analisten (lol)quote:Op donderdag 31 juli 2025 14:40 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Blijkbaar is dat personeelstekort niet echt het probleem :
[..]
Dit klinkt veel meer als het maximaliseren van de winst.
nee, dat is een uitwas van ongebrijdeld kapitalisme waar de VVD zo'n fan van is.quote:Op donderdag 31 juli 2025 14:53 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Minder mensen beschikbaar (om wat voor reden dan ook), maar toch hetzelfde moeten uitvoeren. Ook dat is onderdeel van personeelstekort.
En dus personeelstekort. Wat de reden is van het personeelstekort, staat er los van.quote:Op donderdag 31 juli 2025 15:16 schreef Nielsch het volgende:
[..]
nee, dat is een uitwas van ongebrEIdeld kapitalisme waar de VVD zo'n fan van is.
Nee, gewoon nee.quote:Op donderdag 31 juli 2025 15:20 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
En dus personeelstekort. Wat de reden is van het personeelstekort, staat er los van.
Ja, het is gewoon asociaal dat die zorgmedewerkers een salaris willen hebben. Sociale mensen zouden die zorg gratis moeten verlenen!quote:Op donderdag 31 juli 2025 15:20 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
En dus personeelstekort. Wat de reden is van het personeelstekort, staat er los van.
Pleur een eind op met je insinuaties. Zeker als jij niet in staat bent het hele bericht goed te lezen. Serieus: pleur op.quote:Op donderdag 31 juli 2025 15:24 schreef Nielsch het volgende:
Maar wellicht ben je zorgmanager en is dit hoe jullie kromme dingen recht lullen.
sorry meneer de zorgmanagerquote:Op donderdag 31 juli 2025 15:47 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Pleur een eind op met je insinuaties. Zeker als jij niet in staat bent het hele bericht goed te lezen. Serieus: pleur op.
Waar komt dit opeens vandaan?quote:Op donderdag 31 juli 2025 15:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, het is gewoon asociaal dat die zorgmedewerkers een salaris willen hebben. Sociale mensen zouden die zorg gratis moeten verlenen!
Dat in jouw redenatie de hoogte van de beloning niet relevant lijkt te zijn. Zoals ze in de VS zeggen: "pay peanuts, get monkeys".quote:
Supergaaf.quote:Op donderdag 31 juli 2025 12:38 schreef Bocaj het volgende:
"Mijn moeder moet soms drie kwartier wachten voordat ze begeleid naar het toilet kan", zegt Monique Ketelaars bij Omroep Brabant. "Ze kan het niet meer zo lang ophouden en plast dan met haar volle verstand in haar broek.
Dat zeg of impliceer ik nergens?quote:Op donderdag 31 juli 2025 15:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat in jouw redenatie de hoogte van de beloning niet relevant lijkt te zijn. Zoals ze in de VS zeggen: "pay peanuts, get monkeys".
Je zegt dat het niet uitmaakt wat de reden is van het personeelsgebrek. De meeste andere posters impliceren dat het komt omdat het niets mag kosten.quote:Op donderdag 31 juli 2025 15:55 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Dat zeg of impliceer ik nergens?
Nee, ik zeg dat er personeelstekort is, wat de reden daarvan is staat er los van. Dat zegt niks over hoe ik denk over hun salaris of wat dan ook.quote:Op donderdag 31 juli 2025 15:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je zegt dat het niet uitmaakt wat de reden is van het personeelsgebrek. De meeste andere posters impliceren dat het komt omdat het niets mag kosten.
Voor Tilburg is het best een mooi gebouwquote:Op donderdag 31 juli 2025 14:55 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Smaken verschillen blijkbaar; ik vind het wel een mooi gebouw.
Er is een groot personeelstekort aan mensen die niets mogen kosten en/of die aan belachelijke eisen moeten voldoen. Het is wat je krijgt als je HR medewerkers de winst laat maximaliseren.quote:Op donderdag 31 juli 2025 16:00 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat er personeelstekort is, wat de reden daarvan is staat er los van. Dat zegt niks over hoe ik denk over hun salaris of wat dan ook.
Het gaat er mij om dat er ook hier weer sprake is van personeelstekort, waar vele bedrijven en organisaties last van hebben in Nederland.
Ok, dat is mooi dat jij dat vindt. Daar (het salaris) ging het mij helemaal niet om.quote:Op donderdag 31 juli 2025 16:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
Er is een groot personeelstekort aan mensen die niets mogen kosten en/of die aan belachelijke eisen moeten voldoen. Het is wat je krijgt als je HR medewerkers de winst laat maximaliseren.
Als iemand tegen mij zegt: "zo is het!", dan vraag ik: "waarom is het zo?" Als het antwoord dan eerst is: "omdat ik dat zeg!" en bij aandringen: "dat is niet belangrijk!", dan kan ik daar niet zoveel mee.quote:Op donderdag 31 juli 2025 16:08 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Ok, dat is mooi dat jij dat vindt. Daar (het salaris) ging het mij helemaal niet om.
Om te voorkomen dat we in een cirkel blijven praten, stop ik er mee.
Mooi. Fijne avond verder.quote:Op donderdag 31 juli 2025 16:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als iemand tegen mij zegt: "zo is het!", dan vraag ik: "waarom is het zo?" Als het antwoord dan eerst is: "omdat ik dat zeg!" en bij aandringen: "dat is niet belangrijk!", dan kan ik daar niet zoveel mee.
Het huis wordt zeer slecht geleid.quote:Volgens de Mantelzorgersraad is er sinds augustus nauwelijks iets veranderd. "Twee maanden geleden hebben we nog om tafel gezeten met de zorgmanager en de directeur", vertelt de woordvoerder aan de regionale omroep. "We vroegen wat er was verbeterd sinds dat inspectierapport uit 2024. De zorgmanager kende het rapport zelfs niet."
Absoluut de schuld van de VVD.quote:Op donderdag 31 juli 2025 16:32 schreef Lospedrosa het volgende:
Laat me raden:
De schuld van de VVD en de Rabobank zeker?
Als een bedrijf al zijn personeel op straat zet, mogen ze dan ook klagen over een personeelstekort? Rare manier van beredeneren hoor.quote:Op donderdag 31 juli 2025 16:00 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat er personeelstekort is, wat de reden daarvan is staat er los van. Dat zegt niks over hoe ik denk over hun salaris of wat dan ook.
Het gaat er mij om dat er ook hier weer sprake is van personeelstekort, waar vele bedrijven en organisaties last van hebben in Nederland.
Nee, hoor. Van het management. De VVD invloed is hoogstens dat ze denken dat het zo hoort.quote:Op donderdag 31 juli 2025 16:32 schreef Lospedrosa het volgende:
Laat me raden:
De schuld van de VVD en de Rabobank zeker?
Zo is het maar net.quote:Op donderdag 31 juli 2025 17:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, hoor. Van het management. De VVD invloed is hoogstens dat ze denken dat het zo hoort.
Die medewerkers moeten waarschijnlijk nu voor hun 24 uur contract 4 dagen komen werken in plaats van 3. Daarom werkt iedereen in de VVT ook parttime, omdat ze je op veel plekken geen volwaardige werkdagen laten draaien. Of je moet genoegen nemen met gebroken diensten, of je hebt nooit een vrije dag.quote:Op donderdag 31 juli 2025 14:57 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ze hebben minder mens-uren beschikbaar, niet omdat ze minder mensen hebben, maar omdat ze de beschikbare mensen minder uren laten werken dan voorheen.
Op oproepbasis. Een uurtje hier en een uurtje daar, wanneer het de werkgever het beste uitkomt.quote:Op donderdag 31 juli 2025 17:52 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Die medewerkers moeten waarschijnlijk nu voor hun 24 uur contract 4 dagen komen werken in plaats van 3. Daarom werkt iedereen in de VVT ook parttime, omdat ze je op veel plekken geen volwaardige werkdagen laten draaien. Of je moet genoegen nemen met gebroken diensten, of je hebt nooit een vrije dag.
Hehe eindelijk iemand die het snapt.quote:Op donderdag 31 juli 2025 17:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, hoor. Van het management. De VVD invloed is hoogstens dat ze denken dat het zo hoort.
Klagen? Dat zou nogal lachwekkend zijn.quote:Op donderdag 31 juli 2025 17:43 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Als een bedrijf al zijn personeel op straat zet, mogen ze dan ook klagen over een personeelstekort? Rare manier van beredeneren hoor.
Tja, zo lust ik er ook nog wel een paar. Prima joh, jij je zin. Het komt door de maatschappelijke problemen en niet door de keuzes van deze organisatie.quote:Op donderdag 31 juli 2025 18:11 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Klagen? Dat zou nogal lachwekkend zijn.
Maar is er sprake van personeelstekort? Ja. Punt.
Echt, waarom zijn zoveel mensen hier zo beperkt in hun begrijpend lezen dat ze een reactie niet kunnen begrijpen?
Anders laat je even blijken dat je er nog steeds geen zak van snapt.quote:Op donderdag 31 juli 2025 18:12 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Tja, zo lust ik er ook nog wel een paar. Prima joh, jij je zin. Het komt door de maatschappelijke problemen en niet door de keuzes van deze organisatie.
quote:Op donderdag 31 juli 2025 18:14 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Anders laat je even blijken dat je er nog steeds geen zak van snapt.
Grapjurk. Veel succes met die onbegrijpelijke intelligentie van je.quote:Op donderdag 31 juli 2025 16:00 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Bedankt voor de quote die mijn punt verduidelijkt.quote:Op donderdag 31 juli 2025 18:19 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
[..]
Grapjurk. Veel succes met die onbegrijpelijke intelligentie van je.
Ah ja, begrijpend lezen. Ik begrijp uit jouw posts dat de werkgevers debet zijn aan het 'personeelstekort'.quote:Op donderdag 31 juli 2025 19:17 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Bedankt voor de quote die mijn punt verduidelijkt.
Nog steeds geen idee wat jij er denkt in te zien, maar het zal wel.Ook mensen die niet goed begrijpend kunnen lezen of te eigenwijs zijn om hun eigen fouten toe te geven, hebben recht op een eigen mening.
Of het budget (of het businessmodel) laat geen gekwalificeert personeel toe maar wel leerlingen.quote:Op donderdag 31 juli 2025 19:41 schreef littlemindy het volgende:
Als ik het bericht in de OP goed begrijp hebben ze tekort aan gekwalificeerd personeel in verhouding tot leerlingen.
Mogelijk laten ze die mensen nu ipv 3x8, 4x6 werken, dus niet persé minder uren, maar anders verdeeld, om zo veel mogelijk dagen gekwalificeerd personeel "in huis" te hebben gespreid over de dagen.
Het niet mogen maken van betaalde overuren kan alleen een financiële afweging zijn. Als medewerkers daartoe bereid zijn en je hebt al een tekort, dan grijp je dat toch met beide handen aan lijkt me.
Risico is natuurlijk dat nog meer goede mensen weglopen omdat de vraag om meer flexibele uren niet past bij hun wensen. Als je dan ook nog eens de benen uit je lijf moet rennen omdat elk overuur onbetaald is en je niet een normale overdracht met een collega kan doen omdat je maar 15 minuten samen hebt, dan ben je er snel klaar mee lijkt me.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |