gwn_een_user | maandag 28 juli 2025 @ 15:56 |
https://www.bnr.nl/nieuws(...)over-aan-de-chinezen ok. dit is misschien ongemakkelijk, want ik pleit gewoonlijk voor meer europese productie, maar ik ben het hiermee eens. zoals het artikel aangeeft zijn veel grote europese automerken al eens of meerdere keren failliet gegaan, maar velen daarvan houden we in stand. je hebt uitzonderingen zoals ferrari, porsche, bmw. maar de massamarktmerken? neen. autoproductie in europa is structureel verlieslatend. ze hebben te laat geïnnoveerd. ze worden kunstmatig in leven gehouden door overheidssteun, co² regels die concurrentie beperken en importheffingen tegen china. in china zijn er heel veel automerken gesneuveld, wat gezond is. het is daar 'survival of the fittest' en hier in europa hebben het eerder over 'survival of the subsidised'. wij houden massaal zieke oude zombie bedrijven overeind met staatsleningen, belastingvoordelen en co² uitstel, die enkel nog bestaan om te overleven en werkgelegenheid en nationale trots te behouden. en zij die wel renderen? die worden opgeslurpt door grote amerikaanse, chinese, britse, japanse investeerders. tegenwoordig is zo'n derde van alle europese bedrijfsactiva in amerikaanse handen. want dat is ons oh zo mooie neoliberale systeem. wij moeten ons erbij neerleggen dat de europese autoindustrie, luxemerken voorlopig daargelaten, geen bestaansrecht meer heeft en al dat talent beter te richten is op nieuwe industrieën zoals batterijtechnologie, nieuwe vormen van energie, fotonica, AI, mobiliteitssystemen (die ertoe dienen oude infrastructuur te vervangen), drones, robotica, quantum computing. we moeten durven afscheid te nemen van oude iconen zoals we ooit al hebben gedaan met textiel, mijnbouw, scheepsbouw, want daar zijn de chinezen nu eenmaal superieur in. zelfs in batterijtech en drones zijn ze eigenlijk al wereldleider europa heeft zich jarenlang geprofileert als de kampioen van klimaatbeleid en nu zitten we te zeuren dat china ons verslaat in ons eigen spel mbt de groene transitie. leuk (?) weetje: europa maakte ooit meer dan de helft van alle zonnepanelen wereldwijd, nu bijna niets meer. nu maakt china bijna 90% van alle panelen *nee ik wordt niet betaald door de CCP, dit is gwn mijn standpunt [ Bericht 0% gewijzigd door gwn_een_user op 28-07-2025 16:06:25 ] | |
Kapitein_Scheurbuik | maandag 28 juli 2025 @ 16:07 |
Misschien werkt een extra co2 taks, nog meer administratieve rompslomp of nog hogere energieprijzen wel om de concurrentiepositie van Europese bedrijven te verbeteren? | |
Captain_Ghost | maandag 28 juli 2025 @ 16:10 |
Ik vind VW elektrische auto spuuglelijk, onhandig en duur. Ik geef voorkeur aan KIA. Die ziet nog netjes uit, goede design en redelijk betaalbaar. Chinese elektrische auto heb ik nog niet gereden. Dus ik weet alleen even niet of ze beter rijdt. | |
xpompompomx | maandag 28 juli 2025 @ 16:11 |
Mijn ID4 rijdt nog steeds prima. | |
LXIV | maandag 28 juli 2025 @ 16:12 |
Heb ooit Volkswagen gehad. Was er niet kapot van. Toyota is gewoon zoveel beter. Als ze geen goede auto’s kunnen maken voor goede prijzen kunnen ze beter ophouden te bestaan. Ik wil geen belasting betalen om Duitse arbeiders bezig te houden. | |
xpompompomx | maandag 28 juli 2025 @ 16:12 |
Maar Toyota is weer Japans ![]() | |
SebbeSwensje | maandag 28 juli 2025 @ 16:14 |
Heb van een collega begrepen dat de Lynk & Co meer dan prima rijdt. | |
Mutsaers__78 | maandag 28 juli 2025 @ 16:18 |
Verkeerd beeld van China. Het wordt daar dermate gesubsidieerd dat andere bedrijven in de wereld veel minder kans maken. De subsidie is vaak ook bedoeld om andere bedrijven uit andere landen weg te subsidiëren zodat alleen 'zij' overblijven. Nu betreft het de auto industrie; als men er weinig tegen doet, dan zijn industrieën zoals "batterijtechnologie, nieuwe vormen van energie, fotonica, AI, mobiliteitssystemen (die ertoe dienen oude infrastructuur te vervangen), drones, robotica, quantum computing" aan de beurt. China wil geen concurrentie, China wil alleenheerschappij. | |
RamboDirk | maandag 28 juli 2025 @ 16:31 |
Byd kopieert een op een succesvolle Europese en Amerikaanse auto's. Produceert deze met semi slavenarbeid en zet de auto's zwaar gesubsidieerd weg in onze markten. Daar kun je niet tegen concurreren. Het is een agressieve en oneerlijke vorm van je marktaandeel verwerven. Onze consumenten zijn vervolgens kortzichtig genoeg die goedkope alternatieven te leasen/kopen. Onze autofabrikanten zijn straks failliet waardoor we allemaal een trekpop van China worden. Want dit gebeurt in meerdere industrieeen. | |
Havermout2 | maandag 28 juli 2025 @ 16:32 |
Wel typisch dat een financial pleit voor het opgeven van een groot stuk reële economie. In Europa werken meer dan 10 miljoen mensen in de auto-industrie en toeleverende sectoren. Dat autofabrikanten op dit moment wat minder rendement draaien in een concurrerende markt, wil nog niet zeggen dat er geen geld verdiend wordt. De waarde zit in de hele keten, van ontwerp tot onderdelen tot onderhoud. Moeten we dan ook maar stoppen met supermarkten omdat Unilever de winst pakt? De Chinese overheid heeft jarenlang zwaar geïnvesteerd in batterijen en elektrische auto’s om marktdominantie te krijgen in een cruciale wereldwijde industrie. Europese merken als Volkswagen, Renault en BMW hebben die eerste klap overleefd en leren inmiddels sneller en slimmer ontwikkelen. Concurrentie werkt dus gewoon. Waar denkt zo’n spreadsheetridder eigenlijk zelf te blijven als zijn werkgever straks geen industrie meer heeft om te bedienen? Zonder productie geen echte economie. En zonder echte economie geen behoefte aan al die financiële diensten eromheen. | |
gwn_een_user | maandag 28 juli 2025 @ 17:28 |
je kunt iets vanuit meerdere perspectieven aanschouwen. is het enkel zwaar subsidiëren? of is het ook gwn strategisch investeren met langetermijnvisie? china gebruikt subsidies niet enkel om prijzen te drukken, ze willen ook strategische posities opbouwen, technologische zelfredzaamheid (in tegenstelling tot onze diepe afhankelijkheid van amerikaanse digitale infrastructuur, waar we nu over zitten te kreunen), en de ambitie om een industriële supermacht te worden, en niet enkel een prijsvechter. china heeft een langetermijn visie, wij hebben een korte termijn winstmaximaliserend neoliberaal systeem, dat ons nu heel duur is komen te staan. waar china bergen geld tegenaan gooit, bezuinigen wij tot op de cent. | |
Nebelwerfer | maandag 28 juli 2025 @ 17:52 |
Als ik het goed begrijp, moeten we dus stoppen met industrie waarin andere landen (china) ons voorbij zijn gestreefd en inplaats daarvan ons richten op andere industrie waarin andere landen (veelal ook china) allang op ons voorloopt.![]() | |
TheoddDutchGuy | maandag 28 juli 2025 @ 17:56 |
Ja moeten Europese automakers maar geen dure troep maken. Aantal jaar geleden kon je dit zeggen over Chinese EV’s.. die dingen zou nu lichtjaren verder. Xiaomi heeft ook echt geweldige (SUV) auto’s, enorm veel extra’s, goedkoper dan een tesla waar je toch flink genept word. Word volledig tegengewerkt omdat Europese automakers gewoon geen schijn van kans hebben met hun veel te dure meuk. | |
Peppert | maandag 28 juli 2025 @ 17:59 |
In mijn vrije tijd lees ik zo nu en dan over Aziatische en Afrikaanse geschiedenis. De Chinezen hebben een diep trauma overgehouden aan de gebeurtenissen van de 19de eeuw, met name aan de manier waarop ze werden geminacht en uitgespeeld door buitenlandse mogendheden, en aan hun enorme technologische achterstand. Die 'trauma' wordt ingeramd tijdens geschiedenislessen. Als je de geschriften van Wei Yuan en Feng Guifen erop naslaat, zie je duidelijk hoe diep dit besef zat bij enkele literati (bureaucraten gedweept in het Confucianisme). Dit trauma heeft grote gevolgen gehad voor het land en heeft in hoge mate bepaald hoe de intelligentsia, literati en radicale revolutionairen in de 19de en 20ste eeuw China hebben proberen te hervormen en te moderniseren. De kosten waren en zijn kolossaal geweest. | |
gwn_een_user | maandag 28 juli 2025 @ 18:00 |
het idee is dat in die toekomstgerichte industrieën er nog veel groeipotentieel bestaat, niet in de oude verlieslatende autoindustrie. we moeten juist beginnen waar nog iets te halen valt, al lopen we nu nog achter | |
BEFEM | maandag 28 juli 2025 @ 18:01 |
Welke auto-industrie maakt wel winst? Het hangt aan elkaar van subsidies. | |
gwn_een_user | maandag 28 juli 2025 @ 18:03 |
ja, straks zitten wij waar china toen zat... | |
Straatcommando. | maandag 28 juli 2025 @ 18:07 |
Tja, je kunt niet op concurreren tegen de Chinezen met hun staatssteun en daarnaast hebben veel Europese merken zichzelf in de voet geschoten door steeds meer te vragen voor steeds minder auto. Maar goed, besteed dat stukje maakindustrie ook maar uit. Kunnen we hier wat meer ''people coaches'' aannemen want fabriceren en werken met de handjes is bah. | |
Havermout2 | maandag 28 juli 2025 @ 18:23 |
Absoluut, dat noemen we industriebeleid: publieke middelen inzetten om fundamenteel onderzoek te laten doen waar het bedrijfsleven dat zelf niet kan. Dat doen en deden we ook in Europa. Airbus is waarschijnlijk het meest succesvolle voorbeeld van een sector waarin Europa door publieke en private samenwerking en politieke wil de achterstand op de marktleider VS omboog in een voorsprong. China heeft een aantal sectoren gekozen waar ze zwaar op inzet om marktleider te worden, maar dan kan en kon Europa ook. | |
Tomatenboer | maandag 28 juli 2025 @ 18:23 |
Europese autofabrikanten hebben zichzelf wel in de voet geschoten door veel te laat of nauwelijks te innoveren (investeren in EV’s). Bovendien zijn ze al jaren geleden een weg ingeslagen van steeds meer vragen voor steeds minder kwaliteit. Plastic onderdelen, motoren met zo weinig marge dat ze maar hooguit 150.000 km meegaan enzovoort. Ik hoop wel dat een deel van de Europese autofabrikanten overleeft, maar dat een deel het niet overleeft zal ik niet rouwig om zijn. Die hebben het er zelf naar gemaakt. Mijn voorspelling is dat over pakweg 15 jaar ofzo we nog maar een beperkt aantal autofabrikanten in Europa over hebben. Volkswagen, Renault, Peugeot (als enige van Stellantis), BMW, Mercedes en dat is het wel denk ik, van de Europese merken. | |
Lokale_Notabele | maandag 28 juli 2025 @ 18:23 |
De Chinese auto-industrie komt net om de hoek kijken en deze meneer staat al klaar om de handdoek te werpen en de witte vlag te hijsen. De Koreanen en Japanners zijn al decennia in Europa actief en daar zijn we ook niet aan onderdoor gegaan. Dit soort beursanalisten zeggen iedere dag gekke dingen en doen boude voorspellingen in een wanhopige poging het op een dag bij het juiste eind te hebben. [ Bericht 13% gewijzigd door Lokale_Notabele op 28-07-2025 18:29:05 ] | |
Digi2 | maandag 28 juli 2025 @ 18:26 |
Europa is een museum, daar zullen we ons in moeten berusten. Jammer genoeg is dat nu eenmaal geen verdienmodel waarbij het geld tegen de plinten klotst ![]() | |
Mathijsco | maandag 28 juli 2025 @ 18:28 |
Ongelooflijk. De EU heeft met een extreem slecht handelsakkoord de poorten opengezet voor de Chinezen, die met Chinese staatssubsidie hier de markt monopoliseren. In omgekeerde richting zijn de Chinezen daarentegen extreem protectionistisch. Wil je daar als autofabrikant zaken doen? Ben je verplicht een joint-venture aan te gaan met een Chinees staatsbedrijf. Wij krijgen de werkloosheid, een lager bbp en een groeiende Chinese invloed voor de kiezen.Nee, ik vind het helemaal geen goede zaak | |
Straatcommando. | maandag 28 juli 2025 @ 18:29 |
Ik heb er geen fundament voor, maar ik heb het gevoel dat de euro normen ook veel te snel veel te streng zijn geworden waardoor je van die armzalige 1.0 driecilinder turbomotoren krijgt die 1500 kilo aan ''suv'' moeten meeslepen. | |
Peppert | maandag 28 juli 2025 @ 18:29 |
De Chinezen hebben als gevolg van hun 'historische trauma' een aantal veelzeggende uitspraken ontwikkeld. Een aantal daarvan luiden: "achterblijven betekent klappen krijgen", een ander: "macht komt uit de loop van een geweer", en ook: "een zwak land kent geen diplomatie". Doe mee wat je wilt. | |
DemonRage | maandag 28 juli 2025 @ 18:33 |
En ze schieten de rest van hun been eraf met voorgeïnstalleerde opties die je tegen extra betaling of via een abonnementsvorm mag gebruiken. | |
Tomatenboer | maandag 28 juli 2025 @ 18:33 |
Nee, de EU is juist veel te lang veel te lief geweest voor de auto industrie en hun sterke lobby. De auto industrie lobbyt al 30 jaar tegen iedere maatregel die de EU wil invoeren en iedere keer komen er dan weer boterzachte afspraken voor in de plaats. De auto industrie doet ook alsof het vanwege milieuwetgeving geen andere keuze heeft dan het maken van inferieure motortjes met onbetrouwbare techniek, maar o.a. Toyota bewijst dat het ook anders kan. Ik zal eens een documentaire opzoeken over de autolobby in Europa, staat online. Is echt een eyeopener. | |
Mathijsco | maandag 28 juli 2025 @ 18:35 |
En je dacht serieus dat we daar van gevrijwaard blijven met Chinese waar? Dan ken je de Chinezen nog niet! 😀 | |
Nebelwerfer | maandag 28 juli 2025 @ 18:36 |
Ik vraag me al even af waarom europa hun kwaliteitseisen niet omhoog gooit. Beter voor het milieu en in kwaliteit kunnen we nog even voorop lopen nie? | |
Tomatenboer | maandag 28 juli 2025 @ 18:38 |
In kwaliteit loopt Europa al lang niet meer voorop. Althans niet wat auto’s betreft. Wel qua design en rij-eigenschappen, maar niet kwalitatief als in duurzaam (lang meegaan) en betrouwbaarheid. | |
Havermout2 | maandag 28 juli 2025 @ 18:46 |
Die vijf vormen nu al de laatste zelfstandige Europese autofabrikanten (en dan is Stellantis eigenlijk vooral PSA met een andere naam). De overige merken zijn opgeslokt door deze industriële blokken en bestaan vooral nog als merknaam, geplakt op een gestandaardiseerd platform met wat eigen plaatwerk en aankleding. | |
Nebelwerfer | maandag 28 juli 2025 @ 19:27 |
Het gaat mij om de eisen van alle producten en de daarbij horende industrie. | |
ACT-F | maandag 28 juli 2025 @ 21:06 |
Dit dus. Als je niks meer produceert dan word je op een gegeven moment vanzelf een vazal van China. | |
HSG | maandag 28 juli 2025 @ 21:23 |
We hebben het zelf veroorzaakt. | |
Mathijsco | maandag 28 juli 2025 @ 21:31 |
De EU heeft het verneukt. | |
gwn_een_user | maandag 28 juli 2025 @ 21:32 |
het idee is niet zozeer dat we de autoindustrie moeten uitbesteden. het idee is eerder dat we ons moet heroriënteren op de nieuwe maakindustrie: fotonica, AI-chips, quantum hardware, robotica, drones. daar zit de toekomst van fabriceren. we moeten niet stoppen met maken, we moeten stoppen met achterhaalde productie en beginnen met toekomstgerichte productie het goede nieuws is dat er al startups en universiteiten werkzaam zijn in die bovenstaande sectoren, maar dat maakt weinig uit als wij valorisatie niet voldoende ondersteunen | |
Mathijsco | maandag 28 juli 2025 @ 21:37 |
Auto-industrie: achterhaalde productie? Mobiliteit is een bijna evenredig grote markt als levensmiddelen: vol innovaties, bovendien. Je moet je de kaas niet van het brood laten eten door China; dat is heel wat anders. Duitsland heeft zich een positie verworven als Premium 'maak land.' Die is kostbaar: niet in de laatste plaats voor ons als handelspartner. | |
VEM2012 | maandag 28 juli 2025 @ 21:43 |
Nee, er zijn grote kwaliteitsproblemen. Waaronder remmen die gewoon weigeren. De troep die Xiaomi levert voldoet gewoon niet aan de minimale eisen hier. | |
Mathijsco | maandag 28 juli 2025 @ 21:48 |
Juist. Want dat is de andere kant: een bak vol goedkoop kunststof en Apple-integratie, maar zoiets basaals als veiligheid betaalt het gelag. Eigenlijk is het gewoon pure armoe. | |
VEM2012 | maandag 28 juli 2025 @ 22:03 |
Het idee om de productie aan China over te laten is kortzichtig, om niet te zeggen oliedom. Nu krijgen we middels subsidie de auto’s voor weinig, omdat men de concurrentie wil slopen. Zodra de witte vlag wappert gaan dan de prijzen omhoog. Nog iets: ze worden gehyped (ook al omdat Chinese producenten graag de journalisten in de watten leggen om een positieve review te krijgen). Maar het zijn helemaal geen goede EV’s. Onzuinig, wat opgelost wordt met grote accu’s. Daardoor worden ze weer te zwaar, waardoor ze minder goed rijden, meer houderschapsbelasting kosten, meer slijtage… Ze rijden ook niet zo best. Vaak zompig. Wel redelijk comfortabel. Daarnaast liegen ze makkelijk over prestaties (een truukje gestolen van Japanners, maar dan wat overdrevener). Ik las toevallig vandaar een test van de Macan 4 vs de Xpeng G6 Performance. Ondanks dat de Macan op papier minder vermogen heeft en meer weegt was de Macan gewoon sneller in de praktijk. Aldus fabrieksopgave zou de G6 Performance in 4,1 sec naar de 100 moeten, dat bleek een volle seconde langer te duren. De Macan 4 deed het in de opgegeven 5,2 seconden. Op alle tussensprints was de Macan gewoon ruim sneller. Als je dan vervolgens de Xpeng tegen een MY zet, dan is deze op papier bijna net zo rap als een MY performance, maar in de praktijk is deze gewoon langzamer dan de gewone long range. En niet eens zoveel sneller dan het instapmodel, die vooral langzamer is wegens gebrek aan tractie (want RWD), maar eenmaal rollend zal die gewoon niet onder doen voor de snelste Xpeng. En Xpeng is misschien wel het beste wat China te bieden heeft… Dus nee: Europa moet zeker niet opgeven. | |
embedguy | maandag 28 juli 2025 @ 22:11 |
Hij heeft echt het licht gezien hoor, wat een geweldig idee! Wat een god ![]() Want Chinesen kunnen niet goedkoper drones maken dan wij, dus een uitstekent plan. Ofzoiets. Owne, wat een achtelijk figuur. Hij laat wel meteen weten dat we hem niet te serieus moeten nemen en hij niet de juiste persoon is om adviezen vaan aan te nemen, dat is dan wel weer aardig. | |
SymbolicFrank | maandag 28 juli 2025 @ 22:12 |
Er moet nog wel meer geld binnenkomen dan er uit gaat, maar verder komen we een heel eind met elkaar diensten verlenen. Dus zolang we wat industrietakken hebben waar we dingen maken die ze in het buitenland willen hebben, kan de rest allemaal coach of fysiotherapeut worden. Goede industrietakken zijn landbouwtechniek, -machines en benodigdheden (zoals zaden), bloemen, onderwijs (als we het niveau opkrikken), nieuwe technologie en de bijbehorende prototypes (alles wat te maken heeft met de chipproductie), Clouddiensten en datacentra, elektrische (bak-) fietsen, specialistische schepen, en dan zal ik er nog een heleboel over het hoofd zien. Dingen die wij beter kunnen dan de meeste andere landen. Allemaal een relatief klein volume (behalve de landbouwdingen en studenten), maar meer dan genoeg om onze economie van te laten draaien. Het zou dan wel heel handig zijn als we dan ook meer hoogwaardig handwerk gingen doen, zodat het geld blijft rollen, maar daar hebben we een basisinkomen voor nodig. | |
icecreamfarmer_NL | maandag 28 juli 2025 @ 22:17 |
Zelfde met pv panelen en windturbines en... Kopiëren, goedkoper maken, staatssteun erop en exporteren. Vervolgens iedereen eruit concurreren en dan prijzen opvoeren. | |
icecreamfarmer_NL | maandag 28 juli 2025 @ 22:22 |
Zelfde met pv panelen en windturbines en... Kopiëren, goedkoper maken, staatssteun erop en exporteren. Vervolgens iedereen eruit concurreren en dan prijzen opvoeren. En dit. Tot 10 jaar terug moesten we massaal de banken ondersteunen want die mochten niet failliet gaan. En nu zullen we bij de eerste tegenslag een cruciale industrie weg flikkeren? Dat maakt trouwens niet dat er niet ingegrepen moet worden. Te beginnen door de oneerlijke handelspraktijken van de Chinezen aan te pakken. | |
SymbolicFrank | maandag 28 juli 2025 @ 22:24 |
Dat komt omdat we de bedrijven enorm in de watten leggen. Winst privatiseren en verliezen socialiseren. Laten we daar eens mee stoppen en die managers en directeuren in de gevangenis gooien. | |
icecreamfarmer_NL | maandag 28 juli 2025 @ 22:31 |
Ja die gast blijft ver weg van mijn vermogen. Dat je dit soort onzin tegen een journalist durft te zeggen. | |
TyVole | maandag 28 juli 2025 @ 22:40 |
Bekijk deze YouTube-video | |
icecreamfarmer_NL | maandag 28 juli 2025 @ 22:44 |
Jep zelf ook slachtoffer van geworden. Mijn c3 motorblok is totaal naar de tering voor hij 200k gelopen heeft. Heb nu een koreaan gekocht zonder turbo en met 4 cilinders en hoop dat die het langer volhoudt. Overigens vraag ik mij af of dit allemaal wel milieuvriendelijker is. | |
bloodymary1 | dinsdag 29 juli 2025 @ 13:07 |
Ik vind het jammer dat niemand meer echt iets geeft om auto's. Het moet alleen maar goedkoop zijn, en/of elektrisch en dan zo lelijk als de pest. Niemand geeft meer om het design van een auto, het heerlijke geluid van een echte motor het gevoel van lekker schakelen. Er bestaan nog maar weinig auto's. | |
SebbeSwensje | dinsdag 29 juli 2025 @ 13:13 |
Ook niet zo gek als je er hier 3x meer voor mag neertellen dan in een ander land door de BPM, uitstootheffingen en weet ik het allemaal nog meer. | |
VEM2012 | dinsdag 29 juli 2025 @ 14:04 |
Nooit echt anders geweest hoor. Voor de meeste mensen is een auto om van a naar b te komen. En echt leuke auto's zijn voor de meeste mensen sowieso niet te betalen. Ps er bestaat ook leuke elektrische auto's. Echt waar. | |
Glazenmaker | dinsdag 29 juli 2025 @ 14:27 |
Mijn werkgever koopt nogal veel grote machines, vaak op een vrachtwagen en de wachtlijsten bij Europese industrie is bij alles wat we doen meer dan een jaar, soms zelfs meer dan twee. Zeker in Duitsland kunnen mensen met enige technische kennis zo aan de slag bij andere bedrijven die graag willen opschalen met producten die wel geld opleveren. Dus wat dat betreft misschien wel graag een einde aan de zombies. Aan de andere kant zijn die dezelfde bedrijven vaak ook afhankelijk van de auto industrie voor onderdelen. Maar onder de streep webben Europese automakers zitten slapen met hun dieseltjes terwijl China wel nieuwe dingen bedacht. | |
bloodymary1 | dinsdag 29 juli 2025 @ 14:31 |
Ik heb er nog geen gezien. En ik let er echt wel op. | |
VEM2012 | dinsdag 29 juli 2025 @ 14:39 |
Wat dacht je van Toyota? Die verkopen inmiddels Chinese auto's met een Toyota label (in Azië, niet hier). | |
VEM2012 | dinsdag 29 juli 2025 @ 14:42 |
Het is ook wat lastig om aan de buitenkant te zien of een auto leuk is. Soms zien ze er geweldig uit, maar rijdt het voor geen meter, soms is het om te zien drie keer niks, maar rijdt het geweldig (de 309 GTI-16v is daar een prachtig voorbeeld van). | |
inslagenreuring | dinsdag 29 juli 2025 @ 14:46 |
Ftfy | |
tizitl2 | dinsdag 29 juli 2025 @ 14:56 |
Ben het hier op zich niet mee oneens (en als Nederland hebben we dit met DAF natuurlijk ook al gedaan), het probleem is meer dat die innovatie hier niet zo hard wil. We zijn wat te risicomijdend en willrn geen EU kapitaaalmarkt bouwen waardoor veel naar de VS trekt. Die combi is wel link. De oplossing is echter niet wat faalt subsidiëren maar inzetten op nieuwe dingen. | |
Glazenmaker | dinsdag 29 juli 2025 @ 15:03 |
Het jaar 2000 wil zijn meme terug. | |
Glazenmaker | dinsdag 29 juli 2025 @ 15:05 |
Moeten ze lekker zelf weten. | |
KreKkeR | dinsdag 29 juli 2025 @ 22:37 |
Nee Dieperink. Niks mis met OOK drones maken, maar als er 1 ding is dat de hedendaagse realiteit ons leert, is dat we mbt essentiële middelen, minder afhankelijk moeten zijn van anderen, zoals de VS, China, voorheen Rusland, etc. DAT moet ons hoofddoel zijn. En als China kan jatten en innoveren moeten wij daar ook maar beter in worden. | |
Cherni | dinsdag 29 juli 2025 @ 22:46 |
Zonder productie en alleen slap lullen verlies je ook uiteindelijk de kennis. Dit is wat er gaamde is binnen de EU. Zeker nu Trump ons ook nog even verplicht niet zelf onze wapens te ontwikkelen maar we moeten inkopen in de VS. De zogenaamde deal met de VS is schandalig dat een deal te noemen. | |
SymbolicFrank | dinsdag 29 juli 2025 @ 23:05 |
Op wat Patriot raketten en de F35's die al in bestelling zijn, gaan we dat helemaal niet doen. Onze hele wapenindustrie is nu als een gek de volgende generatie wapensystemen aan het ontwikkelen. En we hebben al een heleboel van de beste. Maar nu bestellen is niet morgen leveren. | |
Cherni | dinsdag 29 juli 2025 @ 23:11 |
https://nos.nl/artikel/2576621 Een stukje uit het artikel Ook kondigde Trump aan dat de EU voor miljarden energie en militaire goederen zal afnemen van de VS. Dat is belangrijk voor de Europese energiezekerheid, zei Von der Leyen op een latere persconferentie. De EU wil graag minder afhankelijk zijn van bijvoorbeeld Russisch gas. Voor miljarden. Dan weet je het wel | |
SymbolicFrank | dinsdag 29 juli 2025 @ 23:14 |
Het is een intentieverklaring. We beloven dat we van plan zijn om dat te gaan doen. Met een hele grote slag om de arm. Politiek. | |
Managarm | dinsdag 29 juli 2025 @ 23:17 |
Renault doet het best goed met Zoe, prettige auto. | |
Lokale_Notabele | donderdag 31 juli 2025 @ 08:59 |
https://www.accountancyva(...)ingen-van-wanbeleid/ Enkele highlights: "De problemen bij BYD Europe zijn niet nieuw. Eerdere jaarrekeningen werden ook al te laat of onjuist gedeponeerd. Het accountantskantoor RSM is inmiddels de vierde partij die probeert duidelijkheid te krijgen in de boekhouding van BYD Europe, na eerdere pogingen van KPMG, Mazars en PWC. Geen van hen wist een goedkeurende verklaring te geven." "In 2017 werd een commissiebetaling van 2,6 miljoen euro niet goed gedocumenteerd, iets wat kan wijzen op corruptie of witwaspraktijken." "Daarnaast wordt BYD ervan beschuldigd met 'vierwielige spionnen' te opereren. Auto's zouden audiovisuele en biometrische gegevens verzamelen en doorsturen naar Chinese servers. Israël en de VS besloten al om veiligheidsredenen geen BYD-auto's meer toe te laten." "In Brazilië loopt inmiddels een strafzaak tegen BYD wegens mensenhandel en moderne slavernij." Als consument wil je toch geen zaken doen met een dergelijke criminele organisatie? Of je moet bereid zijn werkelijk al je morele principes overboord te zetten. | |
Akkerdjie | donderdag 31 juli 2025 @ 09:06 |
Je moet er alleen niet mee moeten botsen, kreeg een 0-sterrenrating in de crashtest van 2021, extreem slecht dus. https://www.anwb.nl/auto/(...)-zoe-en-dacia-spring | |
Red_85 | donderdag 31 juli 2025 @ 09:16 |
Hiervoor zijn sancties bedoeld. Maar we zijn en blijven hier zo naïef en tergend langzaam om dat in te stellen | |
Lokale_Notabele | donderdag 31 juli 2025 @ 09:25 |
Klopt, daarom zullen we als consument deze producten zelf moeten boycotten. Maar in plaats daarvan stelt zo'n meneer 'Han Dieperink, Chief Investment Officer bij Aureus' voor om de Europese auto-industrie op te doeken en de Chinezen vrij spel te geven. Ben je dan gek? | |
PzKpfw | donderdag 31 juli 2025 @ 09:31 |
Dat gaat grote gevolgen hebben voor de Duitse economie en welvaart. Ik zie het allemaal somber in voor de toekomst van Europa. | |
phpmystyle | donderdag 31 juli 2025 @ 09:34 |
Ja man. Daarom staat onze auto-industrie ervoor zoals nu. Omdat ze al die eisen zo succesvol afzwakte. | |
Tomatenboer | donderdag 31 juli 2025 @ 09:42 |
Nee, omdat de Europese autofabrikanten over het algemeen niet voldoende hebben geïnnoveerd en matige kwaliteit voor een steeds hogere prijs zijn gaan verkopen. Als de EU wél had vastgehouden aan strengere eisen was de incentive om te innoveren bij de Europese autofabrikanten groter geweest en hadden ze wellicht voorop kunnen lopen in de elektrificatie bijvoorbeeld. | |
Jan_Onderwater | donderdag 31 juli 2025 @ 09:43 |
Bullshit. De autoindustrie heeft vertrouwt op een verkeerd beeld van zichzelf en op subsidies. Ze vonden zichzelf helemaal geweldig. Innoveerden te weinig. | |
VEM2012 | donderdag 31 juli 2025 @ 10:40 |
Slecht voorbeeld. Toyota heeft vol ingezet op hybride. Een techniek die nauwelijks milieuwinst biedt tov ICE. Met elektrificatie lopen ze hopeloos achter. Wat Toyota nu overeind houdt is dat hybride een opleving heeft. Analisten zien die opleving slechts enkele jaren duren met daarna een scherpe daling. Wie nu een nieuwe hybride koopt heeft over 10 jaar dus een waardeloze auto... En Toyota is waarschijnlijk te groot om kopje onder te gaan, maar ze gaan daarna echt een hele zware tijd tegemoet en zullen waarschijnlijk middels overnames de know how in moeten kopen. Maar dan is Toyota niet meer het bedrijf dat het ooit was (kwaliteit is sowieso achteruit gegaan). | |
VEM2012 | donderdag 31 juli 2025 @ 10:42 |
Maar dat hebben de EU politici toch gewoon laten gebeuren door steeds maar mee te gaan met de eisen? Per 2030 zou er geen ICE meer verkocht mogen worden. Is opgeschoven omdat het 'onhaalbaar' was. Ga eens tellen hoeveel modellen er nu al zijn en de komende jaren nog komen. Onhaalbaar... my ass. | |
phpmystyle | donderdag 31 juli 2025 @ 10:51 |
Tjah. We weten nog niet of het full electric gaat worden, of toch brandstof, of toch iets anders. Full electric blijft gewoon duur tov conventionele motoren. | |
VEM2012 | donderdag 31 juli 2025 @ 10:56 |
Dat weten we wel en de reden van de omslag van hybride naar BEV is gewoon prijs. Immers, BEV wordt jaar op jaar goedkoper. En beter. | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 31 juli 2025 @ 11:10 |
Wel enorme afschrijvingen erop. Ik was aan het kijken voor een andere auto maar de tweedehands 208e, e corsa, C3e, Leaf, etc. zijn relatief goedkoop. Ik vertrouwde het dan ook niet. | |
VEM2012 | donderdag 31 juli 2025 @ 11:38 |
Die enorme afschrijvingen komen omdat mensen vaak bang worden gemaakt. Met zaken als dat de accu na 8 jaar stuk gaat en de auto dan total loss is. Of dat publiek laden 70 cent per kWh kost (kan prima voor een normale 30 cent). | |
embedguy | donderdag 31 juli 2025 @ 11:43 |
Die lage prijs komt -voor een groot deel- omdat mensen het niet vertrouwen ;-) Of dat terecht is, is een tweede vraag (een vraag die ik mezelf ook afvraag als voorbereiding op het zoeken naar mijn aankomende andere auto). Op zich zijn er genoeg manieren om de accu te laten testen en, mits de auto niet stuk gaat, is elektrisch rijden wel echt flink goedkoper dan op brandstof. | |
VEM2012 | donderdag 31 juli 2025 @ 13:03 |
Kijk eens naar gebruikte Tesla’s. De Model 3 is nu spotgoedkoop te krijgen en een accutest zit softwarematig ingebouwd inmiddels. Of een Model S met gratis superchargen. Voor mensen die geen laadmogelijkheid thuis hebben een zeer interessante optie. | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 31 juli 2025 @ 13:06 |
Toch blij dat ik het niet gedaan heb. Mij toen wat meer in de modellen verdiept en bij de Stellantis merken veel problemen met de opladers die in de auto zitten. Leaf had een erg snelle accudegradatie, Zoe huuraccu's, Golf E en BMW i3 beperkt bereik. Overigens of de angst terecht is of niet doet er niet toe want de afschrijving blijft reeel. | |
embedguy | donderdag 31 juli 2025 @ 15:43 |
Dankj voor je inzichten, dat zijn inderdaad belangrijke dingen om mee te nemen in de overweging. Ja zeker, al profiteer je daar ook vooral van bij een tweedehands auto (als in: hij is al flink afgeschreven). Ik kan me ook voorstellen dat ice’s dit decennium ook bovengemiddeld af gaan schrijven, puur omdat er mogelijk nog maar heel weinig mensen zijn die een ice wil over 10 jaar. Als ik bij mijn huidige auto uitreken hoeveel dat de afschrijving meetelt in de totale auto kosten, dan is de aanschafprijs bijna verwaarloosbaar tegenover de totale kosten van de auto (brandstof kost over de levensduur een veelvoud van de aanschafwaarde). Dat laatste is veel minder het geval bij elektrische auto’s. Je verdient die vrij snel terug, mits je veel semi-korte afstanden rijdt. Sinds het thuiswerken rijd ik niet veel meer, dus bij mij verdient die elektrische auto zich niet zo snel meer terug. Anders zou ik het sowieso zeker overwegen. [ Bericht 5% gewijzigd door embedguy op 31-07-2025 15:54:27 ] | |
embedguy | donderdag 31 juli 2025 @ 15:51 |
Dankjewel voor de tips. Inderdaad best interessante opties. Ik weet niet zeker of ik Elon (indirect) wil sponsoren, en die auto’s liggen eigenlijk al iets boven mijn budget. Maar zeker te overwegen waard ja :-) | |
VEM2012 | donderdag 31 juli 2025 @ 16:40 |
Eerlijk is eerlijk, als je Elon niet wil sponsoren, koop dan een Model S en ga zoveel mogelijk gratis laden. Dan doe je namelijk precies het omgekeerde. ![]() | |
VEM2012 | donderdag 31 juli 2025 @ 16:41 |
Maar afschrijving die al geweest is, is juist fijn voor een koper. ![]() | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 31 juli 2025 @ 19:34 |
Klopt maar vaak klopte de verhalen achter de afschrijving wel. Overigens een i20 gekocht. Ik rij maar 14km op een dag. |