https://www.bnr.nl/nieuws(...)over-aan-de-chinezenquote:Europese autoproductie nauwelijks lucratief: ‘Ik zou zeggen: hou ermee op, laat het over aan de Chinezen’
Auteur: Thijs Baas | 26-7-2025
Met name de Chinese concurrentie met elektrische auto’s raakt Volkswagen hard. Ondanks een mogelijk lichtpuntje in de mogelijke handelsdeal met de Verenigde Staten ziet ook de toekomst er niet zonnig uit voor de Europese auto-industrie, zegt Han Dieperink, cio van Auréus, in BNR Beursweek. ‘Ik zou zeggen: hou ermee op, bedenk wat nieuws.’
Volkswagen kampt met lage marges van zo'n 5 procent en volgens Dieperink is het zaak om met de bestaande fabrieken en kosten zoveel mogelijk auto's maakt. 'De industrie en fabrieken kosten ook geld als ze niet draaien, dus je moet ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk operationele leverage hebt. Als je allemaal fabrieken tijdelijk in de mottenballen legt, helpt dat niet om het rendement te verhogen. Je moet ook nog eens de onderdelen inkopen, waarbij het lastig is dat je vanuit de eurozone ook nog eens de valuta tegen hebt.'
De vraag is eigenlijk of je nog wel auto's moet willen blijven maken, zegt Dieperink. Slechts een paar automerken, zoals Ferrari en Tesla in zijn hoogtijdagen, maken hoge marges, maar verder is het sappelen. 'Vroeger had je in Europa ook een grote textiel- en schoenenindustrie', zegt hij. 'Dat is allemaal fantastisch, maar die maken ze nu ook ergens anders. Met een goedkope Chinese auto ben je voordeliger uit, dus waarom per se vasthouden aan die oude industrie? Ik zou zeggen: ga drones maken of zoiets, maar dit is het niet.'
Het aandeel Volkswagen heeft er dit jaar niettemin 15 procent bijgekregen. Toch ziet Dieperink eerder dat het einde oefening is voor Volkswagen in Europa. 'Dat betekent niet per se dat het bedrijf helemaal failliet gaat, maar er kan zomaar een Chinese producent zijn die de naam wel wil hebben, en onder de naam Volkswagens auto's gaat fabriceren in China.'
Soort nationale kampioen
Al erkent hij dat het ook voor de Chinezen een lastig bedrijf is. 'Het is niet echt in handen van aandeelhouders; er zitten vakbonden en overheden bij; het is net als bijvoorbeeld KLM een soort nationale kampioen: al tien keer bijna failliet, maar de overheid laat het toch maar voortmodderen. Ik begrijp dan ook wel dat het voor de Duitsers qua branding moeilijk is om Volkswagen te laten gaan.'
Dat geldt eigenlijk voor alle grote Europese automerken: ze zijn eigenlijk allemaal wel een keer praktisch failliet geweest – ook Franse producenten zijn zo vaak genationaliseerd. En dat zal nu ook wel weer gebeuren, verwacht Dieperink. 'Dus ik zou zeggen: hou ermee op, bedenk wat nieuws, en laat het over aan de Chinezen: die willen het goedkoop maken, dus dan doen ze dat toch?'
Maar Toyota is weer Japansquote:Op maandag 28 juli 2025 16:12 schreef LXIV het volgende:
Heb ooit Volkswagen gehad. Was er niet kapot van. Toyota is gewoon zoveel beter.
Als ze geen goede auto’s kunnen maken voor goede prijzen kunnen ze beter ophouden te bestaan. Ik wil geen belasting betalen om Duitse arbeiders bezig te houden.
Heb van een collega begrepen dat de Lynk & Co meer dan prima rijdt.quote:Op maandag 28 juli 2025 16:10 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik vind VW elektrische auto spuuglelijk, onhandig en duur.
Ik geef voorkeur aan KIA. Die ziet nog netjes uit, goede design en redelijk betaalbaar.
Chinese elektrische auto heb ik nog niet gereden. Dus ik weet alleen even niet of ze beter rijdt.
Verkeerd beeld van China. Het wordt daar dermate gesubsidieerd dat andere bedrijven in de wereld veel minder kans maken. De subsidie is vaak ook bedoeld om andere bedrijven uit andere landen weg te subsidiëren zodat alleen 'zij' overblijven.quote:Op maandag 28 juli 2025 15:56 schreef gwn_een_user het volgende:
de chinezen nu eenmaal superieur in. zelfs in batterijtech en drones zijn ze eigenlijk al wereldleider
In mijn vrije tijd lees ik zo nu en dan over Aziatische en Afrikaanse geschiedenis. De Chinezen hebben een diep trauma overgehouden aan de gebeurtenissen van de 19de eeuw, met name aan de manier waarop ze werden geminacht en uitgespeeld door buitenlandse mogendheden, en aan hun enorme technologische achterstand. Die 'trauma' wordt ingeramd tijdens geschiedenislessen. Als je de geschriften van Wei Yuan en Feng Guifen erop naslaat, zie je duidelijk hoe diep dit besef zat bij enkele literati (bureaucraten gedweept in het Confucianisme). Dit trauma heeft grote gevolgen gehad voor het land en heeft in hoge mate bepaald hoe de intelligentsia, literati en radicale revolutionairen in de 19de en 20ste eeuw China hebben proberen te hervormen en te moderniseren. De kosten waren en zijn kolossaal geweest.quote:Op maandag 28 juli 2025 17:52 schreef Nebelwerfer het volgende:
Als ik het goed begrijp, moeten we dus stoppen met industrie waarin andere landen (china) ons voorbij zijn gestreefd en inplaats daarvan ons richten op andere industrie waarin andere landen (veelal ook china) allang op ons voorloopt.
het idee is dat in die toekomstgerichte industrieën er nog veel groeipotentieel bestaat, niet in de oude verlieslatende autoindustrie.quote:Op maandag 28 juli 2025 17:52 schreef Nebelwerfer het volgende:
Als ik het goed begrijp, moeten we dus stoppen met industrie waarin andere landen (china) ons voorbij zijn gestreefd en inplaats daarvan ons richten op andere industrie waarin andere landen (veelal ook china) allang op ons voorloopt.
ja, straks zitten wij waar china toen zat...quote:Op maandag 28 juli 2025 17:59 schreef Peppert het volgende:
[..]
In mijn vrije tijd lees ik zo nu en dan over Aziatische en Afrikaanse geschiedenis. De Chinezen hebben een diep trauma overgehouden aan de gebeurtenissen van de 19de eeuw, met name aan de manier waarop ze werden geminacht en uitgespeeld door buitenlandse mogendheden, en aan hun enorme technologische achterstand. Die 'trauma' wordt ingeramd tijdens geschiedenislessen. Als je de geschriften van Wei Yuan en Feng Guifen erop naslaat, zie je duidelijk hoe diep dit besef zat bij enkele literati (bureaucraten gedweept in het Confucianisme). Dit trauma heeft grote gevolgen gehad voor het land en heeft in hoge mate bepaald hoe de intelligentsia, literati en radicale revolutionairen in de 19de en 20ste eeuw China hebben proberen te hervormen en te moderniseren. De kosten waren en zijn kolossaal geweest.
Absoluut, dat noemen we industriebeleid: publieke middelen inzetten om fundamenteel onderzoek te laten doen waar het bedrijfsleven dat zelf niet kan. Dat doen en deden we ook in Europa. Airbus is waarschijnlijk het meest succesvolle voorbeeld van een sector waarin Europa door publieke en private samenwerking en politieke wil de achterstand op de marktleider VS omboog in een voorsprong.quote:Op maandag 28 juli 2025 17:28 schreef gwn_een_user het volgende:
je kunt iets vanuit meerdere perspectieven aanschouwen. is het enkel zwaar subsidiëren? of is het ook gwn strategisch investeren met langetermijnvisie?
china gebruikt subsidies niet enkel om prijzen te drukken, ze willen ook strategische posities opbouwen, technologische zelfredzaamheid (in tegenstelling tot onze diepe afhankelijkheid van amerikaanse digitale infrastructuur, waar we nu over zitten te kreunen), en de ambitie om een industriële supermacht te worden, en niet enkel een prijsvechter.
china heeft een langetermijn visie, wij hebben een korte termijn winstmaximaliserend neoliberaal systeem, dat ons nu heel duur is komen te staan. waar china bergen geld tegenaan gooit, bezuinigen wij tot op de cent.
Europa is een museum, daar zullen we ons in moeten berusten. Jammer genoeg is dat nu eenmaal geen verdienmodel waarbij het geld tegen de plinten klotstquote:Op maandag 28 juli 2025 17:52 schreef Nebelwerfer het volgende:
Als ik het goed begrijp, moeten we dus stoppen met industrie waarin andere landen (china) ons voorbij zijn gestreefd en inplaats daarvan ons richten op andere industrie waarin andere landen (veelal ook china) allang op ons voorloopt.
Ik heb er geen fundament voor, maar ik heb het gevoel dat de euro normen ook veel te snel veel te streng zijn geworden waardoor je van die armzalige 1.0 driecilinder turbomotoren krijgt die 1500 kilo aan ''suv'' moeten meeslepen.quote:Op maandag 28 juli 2025 18:23 schreef Lokale_Notabele het volgende:
De Chinese auto-industrie komt net om de hoek kijken en deze meneer staat al klaar om de handdoek te werpen en de witte vlag te hijsen. De Koreanen en Japanners zijn al decennia in Europa actief en daar zijn we ook niet aan onderdoor gegaan.
De Chinezen hebben als gevolg van hun 'historische trauma' een aantal veelzeggende uitspraken ontwikkeld. Een aantal daarvan luiden: "achterblijven betekent klappen krijgen", een ander: "macht komt uit de loop van een geweer", en ook: "een zwak land kent geen diplomatie". Doe mee wat je wilt.quote:Op maandag 28 juli 2025 18:03 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ja, straks zitten wij waar china toen zat...
En ze schieten de rest van hun been eraf met voorgeïnstalleerde opties die je tegen extra betaling of via een abonnementsvorm mag gebruiken.quote:Op maandag 28 juli 2025 18:07 schreef Straatcommando. het volgende:
Tja, je kunt niet op concurreren tegen de Chinezen met hun staatssteun en daarnaast hebben veel Europese merken zichzelf in de voet geschoten door steeds meer te vragen voor steeds minder auto.
Nee, de EU is juist veel te lang veel te lief geweest voor de auto industrie en hun sterke lobby.quote:Op maandag 28 juli 2025 18:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb er geen fundament voor, maar ik heb het gevoel dat de euro normen ook veel te snel veel te streng zijn geworden waardoor je van die armzalige 1.0 driecilinder turbomotoren krijgt die 1500 kilo aan ''suv'' moeten meeslepen.
En je dacht serieus dat we daar van gevrijwaard blijven met Chinese waar? Dan ken je de Chinezen nog niet! 😀quote:Op maandag 28 juli 2025 18:33 schreef DemonRage het volgende:
[..]
En ze schieten de rest van hun been eraf met voorgeïnstalleerde opties die je tegen extra betaling of via een abonnementsvorm mag gebruiken.
Ik vraag me al even af waarom europa hun kwaliteitseisen niet omhoog gooit. Beter voor het milieu en in kwaliteit kunnen we nog even voorop lopen nie?quote:Op maandag 28 juli 2025 18:00 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
het idee is dat in die toekomstgerichte industrieën er nog veel groeipotentieel bestaat, niet in de oude verlieslatende autoindustrie.
we moeten juist beginnen waar nog iets te halen valt, al lopen we nu nog achter
In kwaliteit loopt Europa al lang niet meer voorop. Althans niet wat auto’s betreft.quote:Op maandag 28 juli 2025 18:36 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik vraag me al even af waarom europa hun kwaliteitseisen niet omhoog gooit. Beter voor het milieu en in kwaliteit kunnen we nog even voorop lopen nie?
Die vijf vormen nu al de laatste zelfstandige Europese autofabrikanten (en dan is Stellantis eigenlijk vooral PSA met een andere naam). De overige merken zijn opgeslokt door deze industriële blokken en bestaan vooral nog als merknaam, geplakt op een gestandaardiseerd platform met wat eigen plaatwerk en aankleding.quote:Op maandag 28 juli 2025 18:23 schreef Tomatenboer het volgende:
Europese autofabrikanten hebben zichzelf wel in de voet geschoten door veel te laat of nauwelijks te innoveren (investeren in EV’s).
Bovendien zijn ze al jaren geleden een weg ingeslagen van steeds meer vragen voor steeds minder kwaliteit. Plastic onderdelen, motoren met zo weinig marge dat ze maar hooguit 150.000 km meegaan enzovoort.
Ik hoop wel dat een deel van de Europese autofabrikanten overleeft, maar dat een deel het niet overleeft zal ik niet rouwig om zijn. Die hebben het er zelf naar gemaakt.
Mijn voorspelling is dat over pakweg 15 jaar ofzo we nog maar een beperkt aantal autofabrikanten in Europa over hebben. Volkswagen, Renault, Peugeot (als enige van Stellantis), BMW, Mercedes en dat is het wel denk ik, van de Europese merken.
Het gaat mij om de eisen van alle producten en de daarbij horende industrie.quote:Op maandag 28 juli 2025 18:38 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
In kwaliteit loopt Europa al lang niet meer voorop. Althans niet wat auto’s betreft.
Wel qua design en rij-eigenschappen, maar niet kwalitatief als in duurzaam (lang meegaan) en betrouwbaarheid.
Dit dus. Als je niks meer produceert dan word je op een gegeven moment vanzelf een vazal van China.quote:Op maandag 28 juli 2025 18:07 schreef Straatcommando. het volgende:
Maar goed, besteed dat stukje maakindustrie ook maar uit. Kunnen we hier wat meer ''people coaches'' aannemen want fabriceren en werken met de handjes is bah.
het idee is niet zozeer dat we de autoindustrie moeten uitbesteden. het idee is eerder dat we ons moet heroriënteren op de nieuwe maakindustrie: fotonica, AI-chips, quantum hardware, robotica, drones. daar zit de toekomst van fabriceren. we moeten niet stoppen met maken, we moeten stoppen met achterhaalde productie en beginnen met toekomstgerichte productiequote:Op maandag 28 juli 2025 18:07 schreef Straatcommando. het volgende:
Tja, je kunt niet op concurreren tegen de Chinezen met hun staatssteun en daarnaast hebben veel Europese merken zichzelf in de voet geschoten door steeds meer te vragen voor steeds minder auto.
Maar goed, besteed dat stukje maakindustrie ook maar uit. Kunnen we hier wat meer ''people coaches'' aannemen want fabriceren en werken met de handjes is bah.
Auto-industrie: achterhaalde productie?quote:Op maandag 28 juli 2025 21:32 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
het idee is niet zozeer dat we de autoindustrie moeten uitbesteden. het idee is eerder dat we ons moet heroriënteren op de nieuwe maakindustrie: fotonica, AI-chips, quantum hardware, robotica, drones. daar zit de toekomst van fabriceren. we moeten niet stoppen met maken, we moeten stoppen met achterhaalde productie en beginnen met toekomstgerichte productie
het goede nieuws is dat er al startups en universiteiten werkzaam zijn in die bovenstaande sectoren, maar dat maakt weinig uit als wij valorisatie niet voldoende ondersteunen
Nee, er zijn grote kwaliteitsproblemen. Waaronder remmen die gewoon weigeren.quote:Op maandag 28 juli 2025 17:56 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Xiaomi heeft ook echt geweldige (SUV) auto’s, enorm veel extra’s, goedkoper dan een tesla waar je toch flink genept word.
Word volledig tegengewerkt omdat Europese automakers gewoon geen schijn van kans hebben met hun veel te dure meuk.
Juist. Want dat is de andere kant: een bak vol goedkoop kunststof en Apple-integratie, maar zoiets basaals als veiligheid betaalt het gelag.quote:Op maandag 28 juli 2025 21:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, er zijn grote kwaliteitsproblemen. Waaronder remmen die gewoon weigeren.
De troep die Xiaomi levert voldoet gewoon niet aan de minimale eisen hier.
Hij heeft echt het licht gezien hoor, wat een geweldig idee! Wat een godquote:Ik zou zeggen: ga drones maken of zoiets, maar dit is het niet.'
Er moet nog wel meer geld binnenkomen dan er uit gaat, maar verder komen we een heel eind met elkaar diensten verlenen. Dus zolang we wat industrietakken hebben waar we dingen maken die ze in het buitenland willen hebben, kan de rest allemaal coach of fysiotherapeut worden.quote:Op maandag 28 juli 2025 18:07 schreef Straatcommando. het volgende:
Tja, je kunt niet op concurreren tegen de Chinezen met hun staatssteun en daarnaast hebben veel Europese merken zichzelf in de voet geschoten door steeds meer te vragen voor steeds minder auto.
Maar goed, besteed dat stukje maakindustrie ook maar uit. Kunnen we hier wat meer ''people coaches'' aannemen want fabriceren en werken met de handjes is bah.
Zelfde met pv panelen en windturbines en...quote:Op maandag 28 juli 2025 16:31 schreef RamboDirk het volgende:
Byd kopieert een op een succesvolle Europese en Amerikaanse auto's. Produceert deze met semi slavenarbeid en zet de auto's zwaar gesubsidieerd weg in onze markten. Daar kun je niet tegen concurreren. Het is een agressieve en oneerlijke vorm van je marktaandeel verwerven.
Onze consumenten zijn vervolgens kortzichtig genoeg die goedkope alternatieven te leasen/kopen.
Onze autofabrikanten zijn straks failliet waardoor we allemaal een trekpop van China worden. Want dit gebeurt in meerdere industrieeen.
Zelfde met pv panelen en windturbines en...quote:Op maandag 28 juli 2025 16:31 schreef RamboDirk het volgende:
Byd kopieert een op een succesvolle Europese en Amerikaanse auto's. Produceert deze met semi slavenarbeid en zet de auto's zwaar gesubsidieerd weg in onze markten. Daar kun je niet tegen concurreren. Het is een agressieve en oneerlijke vorm van je marktaandeel verwerven.
Onze consumenten zijn vervolgens kortzichtig genoeg die goedkope alternatieven te leasen/kopen.
Onze autofabrikanten zijn straks failliet waardoor we allemaal een trekpop van China worden. Want dit gebeurt in meerdere industrieeen.
En dit. Tot 10 jaar terug moesten we massaal de banken ondersteunen want die mochten niet failliet gaan. En nu zullen we bij de eerste tegenslag een cruciale industrie weg flikkeren?quote:Op maandag 28 juli 2025 16:32 schreef Havermout2 het volgende:
Wel typisch dat een financial pleit voor het opgeven van een groot stuk reële economie. In Europa werken meer dan 10 miljoen mensen in de auto-industrie en toeleverende sectoren. Dat autofabrikanten op dit moment wat minder rendement draaien in een concurrerende markt, wil nog niet zeggen dat er geen geld verdiend wordt. De waarde zit in de hele keten, van ontwerp tot onderdelen tot onderhoud. Moeten we dan ook maar stoppen met supermarkten omdat Unilever de winst pakt?
De Chinese overheid heeft jarenlang zwaar geïnvesteerd in batterijen en elektrische auto’s om marktdominantie te krijgen in een cruciale wereldwijde industrie. Europese merken als Volkswagen, Renault en BMW hebben die eerste klap overleefd en leren inmiddels sneller en slimmer ontwikkelen. Concurrentie werkt dus gewoon.
Waar denkt zo’n spreadsheetridder eigenlijk zelf te blijven als zijn werkgever straks geen industrie meer heeft om te bedienen? Zonder productie geen echte economie. En zonder echte economie geen behoefte aan al die financiële diensten eromheen.
Dat komt omdat we de bedrijven enorm in de watten leggen. Winst privatiseren en verliezen socialiseren. Laten we daar eens mee stoppen en die managers en directeuren in de gevangenis gooien.quote:Op maandag 28 juli 2025 22:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
En dit. Tot 10 jaar terug moesten we massaal de banken ondersteunen want die mochten niet failliet gaan. En nu zullen we bij de eerste tegenslag een cruciale industrie weg flikkeren?
Dat maakt trouwens niet dat er niet ingegrepen moet worden. Te beginnen door de oneerlijke handelspraktijken van de Chinezen aan te pakken.
Ja die gast blijft ver weg van mijn vermogen.quote:Op maandag 28 juli 2025 17:52 schreef Nebelwerfer het volgende:
Als ik het goed begrijp, moeten we dus stoppen met industrie waarin andere landen (china) ons voorbij zijn gestreefd en inplaats daarvan ons richten op andere industrie waarin andere landen (veelal ook china) allang op ons voorloopt.
Jep zelf ook slachtoffer van geworden. Mijn c3 motorblok is totaal naar de tering voor hij 200k gelopen heeft. Heb nu een koreaan gekocht zonder turbo en met 4 cilinders en hoop dat die het langer volhoudt.quote:Op maandag 28 juli 2025 18:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik heb er geen fundament voor, maar ik heb het gevoel dat de euro normen ook veel te snel veel te streng zijn geworden waardoor je van die armzalige 1.0 driecilinder turbomotoren krijgt die 1500 kilo aan ''suv'' moeten meeslepen.
Ook niet zo gek als je er hier 3x meer voor mag neertellen dan in een ander land door de BPM, uitstootheffingen en weet ik het allemaal nog meer.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 13:07 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik vind het jammer dat niemand meer echt iets geeft om auto's. Het moet alleen maar goedkoop zijn, en/of elektrisch en dan zo lelijk als de pest.
Niemand geeft meer om het design van een auto, het heerlijke geluid van een echte motor het gevoel van lekker schakelen. Er bestaan nog maar weinig auto's.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |