dan zijn we van dezelfde leeftijdquote:Op zaterdag 26 juli 2025 10:32 schreef heywoodu het volgende:
Ik was rond de 10 jaar, dus vond het cool, zeker het concept met allemaal verschillende munten per land: lekker verzamelen
Dat vond ik ook jammer. Mijn moeder werkte toen der tijd in een hotel dus ik had echt munten overal vandaanquote:Op zaterdag 26 juli 2025 10:33 schreef heywoodu het volgende:
Het enige negatieve vond ik dat ik het altijd wel leuk vond als we een handje buitenlandse munten kregen voor op vakantie, en dat was natuurlijk geen ding meer. Verder vooral véél makkelijker allemaal, alleen gingen we in jaar één op vakantie naar Zwitserland
Zo'n mooi blauw mapje waar je alle guldens in kon doen om ze te bewaren. Die heb ik nog steeds ergens op zolder liggenquote:Op zaterdag 26 juli 2025 10:32 schreef heywoodu het volgende:
Ik was rond de 10 jaar, dus vond het cool, zeker het concept met allemaal verschillende munten per land: lekker verzamelen
Op mijn bankrekening gekeken, geen AOW, het leven is niet eerlijk.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 10:33 schreef roos94 het volgende:
Mensen die dit bewust hebben meegemaakt zitten nu aan de AOW
Was het maar waar, ik moet nog zeker 25 jaarquote:Op zaterdag 26 juli 2025 10:33 schreef roos94 het volgende:
Is euro overal danquote:Op zaterdag 26 juli 2025 10:43 schreef Managarm het volgende:
Lelijk geld, het gulden briefgeld was mooier. Alles werd inderdaad duurder, en minder salaris![]()
. Het is nu wel prettig, geen geld meer wisselen voor vakantie.
Natuurlijk nietquote:Op zaterdag 26 juli 2025 10:33 schreef roos94 het volgende:
Uhm Nee hoor, mag nog 20 jaar werken.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 10:33 schreef roos94 het volgende:
Nee hoor, bij lange na niet.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 10:33 schreef roos94 het volgende:
Het is pas 23 jaar geleden, hè. Een leeftijd waarop veel mensen nog maar net begonnen zijn met werken.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 10:33 schreef roos94 het volgende:
Mijn ouders zijn al heul lang dood. Dus nee.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 11:34 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Als 1994 jouw geboortejaar is, zullen zelfs je ouders waarschijnlijk nog minstens 10 jaar moeten werken.
Oh. Nou ja, wist ik niet.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 11:47 schreef roos94 het volgende:
[..]
Mijn ouders zijn al heul lang dood. Dus nee.
nog steeds een beetje traag van begripquote:
Ja en je loon ging van 100% naar 50%quote:Op zaterdag 26 juli 2025 14:39 schreef cherrycoke het volgende:
patatje bij de patatboer ging van 2 gulden naar 2 euro,
Slap excuus altijd weer mikken op de lage levels van massa sympathie van het volk door je lastige babie fase erbij te toveren!quote:
Jij kan maar slecht rekenen.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 10:33 schreef roos94 het volgende:
Met oud & nieuw konden we gewoon met guldens of euro's betalen in de kroegen waar ik uit ging. Vind het allemaal bij elkaar wel geinig. En had het gevoel dat het qua hogere prijzen vooral onderbuik geneuzel was. Ja, een vaasje werd al gauw 1 euro 20. Maar ja, daar durven ze nu 4 euro voor te vragenquote:Op zaterdag 26 juli 2025 22:49 schreef chufi het volgende:
Ik was oud en nieuw lost , maar vond uiteindelijk een taxi in het ochtendgloren ... had 10 gulden en dat was te weinig , gaf aan te willen pinnen maar het was ok..
2,20371 was het, ik ken m ook nog uit mn hoofd net als ding flof bipsquote:Op zaterdag 26 juli 2025 23:00 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Met oud & nieuw konden we gewoon met guldens of euro's betalen in de kroegen waar ik uit ging. Vind het allemaal bij elkaar wel geinig. En had het gevoel dat het qua hogere prijzen vooral onderbuik geneuzel was. Ja, een vaasje werd al gauw 1 euro 20. Maar ja, daar durven ze nu 4 euro voor te vragen.
Wat ik wel bizar vind is dat ik nog steeds de wisselkoers uit mijn hoofd weet. 1 euro was 2.20391 gulden, toch?.
En wat ik hier lees "de guldens waren mooier"... kom op zeg. Valse nostalgie. Die jaren 80 guldens en rijksdaalders waren 3 keer niets. Die ouwe en de dubbelkoppige waren wel tof. Maar dat "nieuwe" strakke spul... Niet mooier of lelijker dan de euro's. Muntje van 5 mis ik trouwens wel. En kwartjes ipv. 20cent.
Bijna, 2,20371. Die weet ik ook nog steeds uit mijn hoofd.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 23:00 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Met oud & nieuw konden we gewoon met guldens of euro's betalen in de kroegen waar ik uit ging. Vind het allemaal bij elkaar wel geinig. En had het gevoel dat het qua hogere prijzen vooral onderbuik geneuzel was. Ja, een vaasje werd al gauw 1 euro 20. Maar ja, daar durven ze nu 4 euro voor te vragen.
Wat ik wel bizar vind is dat ik nog steeds de wisselkoers uit mijn hoofd weet. 1 euro was 2.20391 gulden, toch?.
En wat ik hier lees "de guldens waren mooier"... kom op zeg. Valse nostalgie. Die jaren 80 guldens en rijksdaalders waren 3 keer niets. Die ouwe en de dubbelkoppige waren wel tof. Maar dat "nieuwe" strakke spul... Niet mooier of lelijker dan de euro's. Muntje van 5 mis ik trouwens wel. En kwartjes ipv. 20cent.
Ik betrap mij er nog steeds heel af en toe op dat ik omreken naar de gulden. Bijvoorbeeld dat je in guldens tegenwoordig miljonair moet zijn voor een simpele rijtjes woningpquote:Op zaterdag 26 juli 2025 19:03 schreef Kanaroe het volgende:
Ik vond het spannend, ook het bijbehorende omrekenwerk. Heel vermoeiend, dat heb ik maar snel laten varen en was dus al snel gewend
Ja OK , maar had na het feest nog 10 gulden en nog geen euros .. die gingen de Spaanse inwoonsters de volgende dag voor me halen ...quote:Op zaterdag 26 juli 2025 23:00 schreef bleiblei het volgende:
Met oud & nieuw konden we gewoon met guldens of euro's betalen in de kroegen waar ik uit ging.
Je eerste woordjes waren niet "Papa" en "Mama" maar "DING FLOF BIPS"quote:
Oh ja klopt! Iets minder hard in mijn geheugen gekrast als ik dachtquote:Op zaterdag 26 juli 2025 23:07 schreef Deisyy het volgende:
[..]
Bijna, 2,20371. Die weet ik ook nog steeds uit mijn hoofd.
Dat!quote:Op zondag 27 juli 2025 11:16 schreef Ridocar het volgende:
Het 1-2-5-systeem was wel even wennen, aangezien we met kwartjes, riksen, geeltjes en vuurtorens waren opgegroeid (basis 2,5 ipv 2)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |