1. Ze verkopen de transfervordering aan financials om zowel het counterparty risico weg te nemen, alsmede de toekomstige gelden naar voren te halen.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 00:06 schreef Wotte het volgende:
[..]
1. Kredietlijn her en der zeker dat heb ik niet gelezen.
2. Ik volg je inderdaad niet meer. Waar hebben we het dan over?
3. Echt op helemaal geen Europees voetbal?
Maar nergens om het is opzich wel een interessante discussie.
Begroten kan je hier op 2 manieren uitleggen. Je hebt de incidentele uitgaven van een individuele transfer. Dat kan je precies vormgeven naar je eigen cashflow. Daarvoor kan je dus ook voor het komende seizoen rekening houden met de inkomsten die je weet die naar je toekomen.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 00:07 schreef hhh38 het volgende:
Het lijkt me dat we wel op minimaal EL begroten.
Ja dat snap ik. Maar volgens mij zijn onze totale kosten vóór vergoedingssommen (dus zonder transfers meegerekend) inmiddels hoger dan inkomsten bij geen Europees voetbal. Vorig jaar (toen we CL speelden en nog de tussenronde van de EL haalden) was het resultaat voor vergoedingssommen niet extreem positief. Als je daar de Europese inkomsten af zou halen zou het sowieso negatief zijn. Zelfs als je eventuele prestatiebonussen en de kosten van het organiseren van die extra wedstrijden er ook afhaalt.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 00:48 schreef snabbi het volgende:
[..]
Begroten kan je hier op 2 manieren uitleggen. Je hebt de incidentele uitgaven van een individuele transfer. Dat kan je precies vormgeven naar je eigen cashflow. Daarvoor kan je dus ook voor het komende seizoen rekening houden met de inkomsten die je weet die naar je toekomen.
Wanneer ik het over begroten heb, gaat het over wat je volgend seizoen aan Europese gelden gaat krijgen. Dat geld kan je meenemen in je salarishuishouding of niet. Feyenoord heeft haar salarishuishouding daar niet op gebaseerd. Het echte probleem is niet het aantrekken van een speler voor bijvoorbeeld 10m. Het probleem is dat je die speler een contract laat tekenen voor 4 jaar en dat je die 4 jaar aan cashflow moet gaan begroten.
Eens. We begroten niet met de Europese prijzengelden, maar met het interen op het spelerskapitaal.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 00:53 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ja dat snap ik. Maar volgens mij zijn onze totale kosten vóór vergoedingssommen (dus zonder transfers meegerekend) inmiddels hoger dan inkomsten bij geen Europees voetbal. Vorig jaar (toen we CL speelden en nog de tussenronde van de EL haalden) was het resultaat voor vergoedingssommen niet extreem positief. Als je daar de Europese inkomsten af zou halen zou het sowieso negatief zijn. Zelfs als je eventuele prestatiebonussen en de kosten van het organiseren van die extra wedstrijden er ook afhaalt.
Dat is ook niet wat je wil natuurlijk. Vooral als je met je transferbeleid al aan het interen bent op je spelerskapitaal.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 01:03 schreef snabbi het volgende:
[..]
Eens. We begroten niet met de Europese prijzengelden, maar met het interen op het spelerskapitaal.
De redenatie dat je schulden betaalbaar zijn omdat je spelers kunt verkopen vind ik persoonlijk een vrij theoretisch punt in de discussie van de betaalbaarheid ervan. Dat dubbeltje kan ook gewoon de andere kant opvallen qua blessures, transfervrij vertrek of tegenvallende prestaties. Ik zie niet helemaal waarom mijn punt niet valide is omdat deels je aangenomen kapitaal off balance staat? Feitelijk gezien is de verhouding tussen kortlopende vorderingen en kortlopende schulden vrij matig te nemen. Dat zegt wel degelijk iets (in combinatie ogenschijnlijke beperkte liquiditeit) over de risico's en afhankelijkheid dat Feyenoord loopt bij het voldoen aan hun korte termijn verplichtingen.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 00:24 schreef snabbi het volgende:
[..]
1. Ze verkopen de transfervordering aan financials om zowel het counterparty risico weg te nemen, alsmede de toekomstige gelden naar voren te halen.
2. Het bezit in spelerswaarde is off-balance, ze repareren het operationeel resultaat met de verplichting spelers te verkopen.
3. Ze nemen geen voorschot op de toekomstige Europese gelden in de begroting voor het operationele resultaat inderdaad. Ze stellen het operationele resultaat van het lopende jaar natuurlijk wel bij via de resultatenrekening, waardoor gedurende het seizoen wel geld kan vrijkomen. Het grote verschil met andere clubs is dus dat dit geld vooral "transfer" geld is en niet geld wat in het salarishuis zit. Dat salarishuis zorgt voor de meerjaren verplichting en dat is wat je echt in de problemen kan helpen wanneer je een slecht seizoen draait.
Nee eens.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 01:13 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Dat is ook niet wat je wil natuurlijk. Vooral als je met je transferbeleid al aan het interen bent op je spelerskapitaal.
Er lijken nu meerdere discussies te lopen.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 07:39 schreef Wotte het volgende:
[..]
De redenatie dat je schulden betaalbaar zijn omdat je spelers kunt verkopen vind ik persoonlijk een vrij theoretisch punt in de discussie van de betaalbaarheid ervan. Dat dubbeltje kan ook gewoon de andere kant opvallen qua blessures, transfervrij vertrek of tegenvallende prestaties. Ik zie niet helemaal waarom mijn punt niet valide is omdat deels je aangenomen kapitaal off balance staat? Feitelijk gezien is de verhouding tussen kortlopende vorderingen en kortlopende schulden vrij matig te nemen. Dat zegt wel degelijk iets (in combinatie ogenschijnlijke beperkte liquiditeit) over de risico's en afhankelijkheid dat Feyenoord loopt bij het voldoen aan hun korte termijn verplichtingen.
Ik blijf het als Ajax supporter vreemd vinden dat als een club bijna 200 miljoen opgehaald heeft in 2025, als de verkoop van Paxaio doorgaat, dat je Feyenoord nog financieel kwetsbaar kan noemen. Dat is best knap dan.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 09:35 schreef snabbi het volgende:
[..]
Er lijken nu meerdere discussies te lopen.
Het originele punt wat je maakte is, dat de interne redenen wel financieel gedreven zouden moeten zijn. Dit inclusief de comment dat je daar geen accountant voor hoeft te zijn. Dat punt is in mijn ogen zeker niet bewezen. Als je dat punt heel hard wil maken, zal je toch echt meer moeten beargumenteren welke geldstromen er geweest zijn sinds dat jaarverslag en dat het geld daarom nu op moet zijn. Ook dat je geen accountant hoeft te zijn, wilde ik even laten zien dat juist accountancy hier veel meer doet dan jij ziet.
Het andere punt lijkt te zijn of er wel of geen gezonde financiële basis is. Dat Feyenoord er financieel kwetsbaar voor staat, is een feit. Dat punt maak je alleen niet door te wijzen naar wat een banksaldo is.
Je telt te veel bedragen bij elkaar op. De verkoop na 1 juli valt niet meer in het seizoen van 2024-2025. Maar whatever, ik geef je die cadeau. Ook geef ik je cadeau, dat je in werkelijkheid van die 200m nog heel wat moet aftrekken in de vorm van makelaars, afdrachten aan andere clubs en belasting.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 09:44 schreef Cryptonees het volgende:
[..]
Ik blijf het als Ajax supporter vreemd vinden dat als een club bijna 200 miljoen opgehaald heeft in 2025, als de verkoop van Paxaio doorgaat, dat je Feyenoord nog financieel kwetsbaar kan noemen. Dat is best knap dan.
Extra manier om hem te overtuigen dat ie moet blijven?quote:
Moussa zal toch ook wel door hebben dat hij nooit aanvoerder zal worden. En mocht hij echt willen vertrekken lijkt me zoiets hem niet overtuigen om te blijvenquote:Op zaterdag 26 juli 2025 10:36 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Extra manier om hem te overtuigen dat ie moet blijven?
Geen Sauer
Wel mooi dat Lotomba weer fit is. Benieuwd naar hem en Watanabe.
Dat doet decennia lang wanbeleid met je. Absurd dat een club met zo'n grote achterban en voorzieningen niet in staat is om structureel top 2 te zijn.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 09:44 schreef Cryptonees het volgende:
[..]
Ik blijf het als Ajax supporter vreemd vinden dat als een club bijna 200 miljoen opgehaald heeft in 2025, als de verkoop van Paxaio doorgaat, dat je Feyenoord nog financieel kwetsbaar kan noemen. Dat is best knap dan.
Wellenreuther, Timber, Borges, Tengstedt... ze zullen vast in actie komen in die andere oefenpot.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 10:36 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Extra manier om hem te overtuigen dat ie moet blijven?
Geen Sauer
Wel mooi dat Lotomba weer fit is. Benieuwd naar hem en Watanabe.
Zijn allemaal later erbij gekomenquote:Op zaterdag 26 juli 2025 10:57 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Valente en Read ook nog niet.
Maar Sauer heeft al meegedaan. Die heeft gisteren niet meegetraind dus hij zal een lichte blessure hebben.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 10:57 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Valente en Read ook nog niet.
Geld is geld, het maakt niet uit op welke datum het geld binnenkomt.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 10:18 schreef snabbi het volgende:
[..]
Je telt te veel bedragen bij elkaar op. De verkoop na 1 juli valt niet meer in het seizoen van 2024-2025. Maar whatever, ik geef je die cadeau. Ook geef ik je cadeau, dat je in werkelijkheid van die 200m nog heel wat moet aftrekken in de vorm van makelaars, afdrachten aan andere clubs en belasting.
We hebben in 2024-2025 + de recente transfers ook 75m aan transfers uitgegeven. Hou je 125m over. De bedrijfslasten in het seizoen 2023-2024 waren 112m. Je hebt inderdaad genoeg geld om het einde van het komende seizoen te halen. Dat ziet er zeer solide uit hoor.
Dat maakt redelijk uit in boekjaren.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 11:04 schreef Cryptonees het volgende:
[..]
Geld is geld, het maakt niet uit op welke datum het geld binnenkomt.
dan moet je niet schrijven "in 2025", want er is geen 200m binnengekomen in 2025.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 11:04 schreef Cryptonees het volgende:
[..]
Geld is geld, het maakt niet uit op welke datum het geld binnenkomt.
quote:
Het is voor voetbalclub echt helemaal niets van meerwaarde om met winst of verlies bezig te houden en je met boekjaren bezig te houden. Je kan op de sluitdatum van het boekjaar 5 miljoen verlies hebben en dag erop iemand voor 30 miljoen verkopen. Wat zegt mij dat? Helemaal niets. Is niets anders dan een boekhoudkundige feit met weinig meerwaarde. Bij een club als ajax kan het wel invloed hebben die cijfers omdat het beursgenoteerd is. Dat heeft externe invloed op de koers en belangen van aandeelhoudersquote:Op zaterdag 26 juli 2025 11:07 schreef snabbi het volgende:
[..]
dan moet je niet schrijven "in 2025", want er is geen 200m binnengekomen in 2025.
Beflikkering in z'n zuiverste soort.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 11:08 schreef hhh38 het volgende:
Feyenoord One aangeschaft, maar dat kan je niet casten?
Dit is voor elk bedrijf zo, maar goed daarom zeg ik ook in mijn antwoord. Je bedrijfslasten zijn 112m per jaar. Dus je kan 1 jaar overleven.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 11:12 schreef Cryptonees het volgende:
[..]
[..]
Het is voor voetbalclub echt helemaal niets van meerwaarde om met winst of verlies bezig te houden en je met boekjaren bezig te houden. Je kan op de sluitdatum van het boekjaar 5 miljoen verlies hebben en dag erop iemand voor 30 miljoen verkopen. Wat zegt mij dat? Helemaal niets. Is niets anders dan een boekhoudkundige feit met weinig meerwaarde. Bij een club als ajax kan het wel invloed hebben die cijfers omdat het beursgenoteerd is. Dat heeft externe invloed op de koers en belangen van aandeelhouders
Bij Feyenoord hebben die cijfertjes nul invloed, behalve misschien in de budgetteringen en het beleid op de korte termijn. Elke transfer kan dat beleid beinvloeden.
Ik vraag me af hoeveel miljard een club als Feyenoord nodig heeft om gezond te zijn. Als het na het afgelopen boekjaar niet gezond is kan het zich beter opheffen want zo een seizoen met zoveel transferinkomsten en CL inkomsten ga je de komende jaren niet meer krijgen.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 11:17 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dit is voor elk bedrijf zo, maar goed daarom zeg ik ook in mijn antwoord. Je bedrijfslasten zijn 112m per jaar. Dus je kan 1 jaar overleven.
Het lijkt veel geld, maar alles is relatief.
Dit antwoord is natuurlijk vrij simpel. Hoeveel je nodig hebt, hangt af van hoeveel je in je bedrijfslasten uitgeeft.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 11:19 schreef Cryptonees het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoeveel miljard een club als Feyenoord nodig heeft om gezond te zijn. Als het na het afgelopen boekjaar niet gezond is kan het zich beter opheffen want zo een seizoen met zoveel transferinkomsten en CL inkomsten ga je de komende jaren niet meer krijgen.
Dit is Feyenoordquote:Op zaterdag 26 juli 2025 11:08 schreef hhh38 het volgende:
Net toch maar Feyenoord One aangeschaft, maar dat kan je niet casten?
Behalve dat ik op m'n telefoon moet kijken is de kwaliteit prima.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 11:26 schreef Scrummie het volgende:
Nou @:hhh38? Is het je 25 euro al waard?
ja hij blijft nu niet zo bij de zijlijn maar gaat ver naar binnen met zn actie, prima actie en schotquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |