Dat is zowat de enige manier ja.. Terwijl je in Engeland dit kan krijgen: En ja, dat zijn de prijzen voor een volledige verpakkingquote:Op woensdag 23 juli 2025 21:42 schreef Marsenal het volgende:
2 broden, boter en een pak suiker. Overleven lukt dan wel.
Heb je nog geld over voor een voorgedraaide joint.
Ja, maar niet 28 cent zoals in de VK.quote:Op woensdag 23 juli 2025 22:03 schreef miss_sly het volgende:
10 pond is 11,53 in euro. Lijkt een klein verschil, maar dat is toch 10% meer.
Aldi heeft ook wel echt heel goedkope etenswaren, zoals macaroni voor 64 ct.
Niet te vreten die rotzooi, waarom zou je jezelf zo martelen.quote:Op woensdag 23 juli 2025 22:03 schreef miss_sly het volgende:
Aldi heeft ook wel echt heel goedkope etenswaren, zoals macaroni voor 64 ct.
Dode vissen uit blik etenquote:Op woensdag 23 juli 2025 22:47 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ja, maar niet 28 cent zoals in de VK.
Of tonijn voor omgerekend ongeveer 63 eurocent per blik
ik eet helemaal geen dode dierenquote:
Die goedkope pasta is prima te doen hoor.quote:Op woensdag 23 juli 2025 22:47 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Niet te vreten die rotzooi, waarom zou je jezelf zo martelen.
Gewoon De Cecco halen. Iets duurder maar pasta kost alsnog geen drol vergeleken met andere ingrediënten.
Die hebben ze niet bij AH.quote:Op woensdag 23 juli 2025 22:52 schreef Mikeytt het volgende:
Rustichella d'Abruzzo**
deze:
[ afbeelding ]
Dat is allemaal gezever van het WEF die boos zijn dat ze uit de EU gingen.quote:Op woensdag 23 juli 2025 21:39 schreef Mikeytt het volgende:
Dat is in Nederland toch echt MINIMAAL 300% duurder allemaal??Hoe kunnen dingen in de VK zo ongelooflijk goedkoop zijn terwijl hun economie er zo slecht voor staat?
Volgens mij ben je nog goedkoper uit als je die joint zelf draait.quote:Op woensdag 23 juli 2025 21:42 schreef Marsenal het volgende:
2 broden, boter en een pak suiker. Overleven lukt dan wel.
Heb je nog geld over voor een voorgedraaide joint.
Boordevol vitamine, mineralen en proteïne. 👍🏼quote:Op donderdag 24 juli 2025 08:12 schreef Ridocar het volgende:
Been there, done that.
Havermout met suiker en gekookt water, brood met boterhammenworst, en spaghetti met ketchup zijn de basis. Al het andere is leuk meegenomen.
Damm, dat is duurder dan thuisbezorg elke dagquote:Op woensdag 23 juli 2025 22:05 schreef augurk2025 het volgende:
Ik woon alleen en geef dagelijks 30 tot 40 euro aan uit boodschappen. Dus 10 euro voor 5 dagen gaat mij niet lukken.
Huh ? Pasta is pasta. Juist 1 van de dingen die je goedkoop kan inkopen en dat het nog prima smaakt. Net als rijst.quote:Op woensdag 23 juli 2025 22:47 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Niet te vreten die rotzooi, waarom zou je jezelf zo martelen.
Gewoon De Cecco halen. Iets duurder maar pasta kost alsnog geen drol vergeleken met andere ingrediënten.
Ik heb eens goedkope pasta gehad en die was echt niet te eten, heb toen alles weg kunnen gooien.quote:Op donderdag 24 juli 2025 12:20 schreef roos94 het volgende:
[..]
Huh ? Pasta is pasta. Juist 1 van de dingen die je goedkoop kan inkopen en dat het nog prima smaakt. Net als rijst.
Hier ook. Ongeveer een half jaar op enkel pasta met tomato frito geleefd (met zo een brikje kom je 5 dagen toe) en wat brood met goedkope choco.quote:Op donderdag 24 juli 2025 07:35 schreef raptorix het volgende:
Toen ik 25 jaar terug echt weinig geld had (had een startup) at ik veel rijstepap met stroop gecombineerd met zelfgemaakte Goulash en aardappelen in Bulk, kom je ook een heel eind.
Nee klopt wel, eenmaal kwaliteit gewend is al die goedkope rotzooi niet te eten.quote:Op donderdag 24 juli 2025 16:45 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik heb eens goedkope pasta gehad en die was echt niet te eten, heb toen alles weg kunnen gooien.
Vandaar dat ik erop haat, geen idee of dat voor alle goedkope pasta's geldt maar daarna niet meer geprobeerd.
Normaal gesproken is het niet de pasta die de pasta lekker maakt.quote:Op donderdag 24 juli 2025 16:45 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ik heb eens goedkope pasta gehad en die was echt niet te eten, heb toen alles weg kunnen gooien.
Vandaar dat ik erop haat, geen idee of dat voor alle goedkope pasta's geldt maar daarna niet meer geprobeerd.
Ik eet vaak heel sobere pasta waarbij je de pasta echt goed proeft en niet volgooit met saus en dergelijken.quote:Op donderdag 24 juli 2025 20:47 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Normaal gesproken is het niet de pasta die de pasta lekker maakt.
Ja dat dacht ik dus ook, ik had die gore pasta niet eens zelf gekocht maar zat in een pakket.quote:Op donderdag 24 juli 2025 20:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee klopt wel, eenmaal kwaliteit gewend is al die goedkope rotzooi niet te eten.
Maar nog erger, mijn kachel ging stuk, ja vervelend denk je, maar het was zo kou dat mijn handen niet meer goed konden programmeren, dus met mijn laatste geld een elektrisch kacheltje gekocht dat net genoeg was om mijn handen te verwarmen, en dat ik de boel kon launchen, met je fucking pech generatie die loopt te zeuren dat ze hun studielening moeten terugbetalen a 0%.quote:Op donderdag 24 juli 2025 19:24 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Hier ook. Ongeveer een half jaar op enkel pasta met tomato frito geleefd (met zo een brikje kom je 5 dagen toe) en wat brood met goedkope choco.
We zijn te verwend.
Kijk naar die opmerkingen over de pasta hier boven![]()
Pasta is pasta..
En hoe is dat afgelopen? Wanneer begon het geld op te leveren?quote:Op donderdag 24 juli 2025 22:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar nog erger, mijn kachel ging stuk, ja vervelend denk je, maar het was zo kou dat mijn handen niet meer goed konden programmeren, dus met mijn laatste geld een elektrisch kacheltje gekocht dat net genoeg was om mijn handen te verwarmen, en dat ik de boel kon launchen, met je fucking pech generatie die loopt te zeuren dat ze hun studielening moeten terugbetalen a 0%.
Het geld begon enigszins op te leveren na ongeveer 8 maanden, niet veel, maar had ook niet veel kosten, ik kon er van leven met mijn partner. Ik heb uiteindelijk een bod van ongeveer 1.5 miljoen gehad maar dat heb ik uit principe niet aangenomen omdat dat puur over de opkoop van klanten ging, klanten die loyaal naar mij waren, en ik verkoop geen mensen uit. Waarom met 0 euro? Omdat ik uit een situatie kwam dat ik door omstandigheden geen geld had, niks mis mee, ik had een goedkoop huisje, gratis bedrijfsruimte, en hele lieve schoondouders.quote:Op donderdag 24 juli 2025 22:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
En hoe is dat afgelopen? Wanneer begon het geld op te leveren?
En waarom starten met 0 budget, microkredietje niet mogelijk toen?
Zeg dat maar niet tegen een Italiaanquote:Op donderdag 24 juli 2025 19:24 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
We zijn te verwend.
Kijk naar die opmerkingen over de pasta hier boven![]()
Pasta is pasta..
Op, op alles is op!quote:
Klopt. Ik denk dat die dame in dat filmpje slim gecherrypicked heeft. Maar anders red je dat in UK niet.quote:Op donderdag 24 juli 2025 08:57 schreef Pajanus het volgende:
Wel bijzonder, in het algemeen zijn dingen in de VK juist een stuk minder betaalbaar, in ieder geval voor de bevolking daar dan.
1,5 maand geleden geweest (weliswaar vakantie) en het viel me echt enorm tegne hoe duur het daar allemaal was eigenlijk!
Denk dat veel dan echt niet ongezonder eten dan wanneer ze veel meer uit mogen geven en zich vol proppen met fast food....quote:Op donderdag 24 juli 2025 06:30 schreef GerryDV het volgende:
Als je wil kan dat. Wordt alleen wel heel eentonig en waarschijnlijk niet erg lekker. Zal vooral veel koolhydraten zijn en weinig proteine of vitamines. Dus als je geen smaak hebt en niet zoveel om je lichaam geeft kun je op ¤10 wel een week overleven.
Die draagtas kun je van huis meenemen. Of je neemt gewoon geen tas. Bij de Jumbo zag ik halve broden liggen voor ¤ 0,25. Die waren dan wel een dag eerder gebakken, maar je kunt slechtere keuzes maken voor een tientje, denk ik.quote:Op maandag 28 juli 2025 15:15 schreef Mathijsco het volgende:
In Nederland ben je al 5% van dat tientje kwijt aan een D66-draagtas met milieuheffing. Een brood? ¤2,80. Dan heb je nog ¤6,70 over om mee te nemen naar de volgende ronde. Gaston, wat zijn de prijzen?
Hij is een trol.quote:Op donderdag 24 juli 2025 09:59 schreef Duracell het volgende:
[..]
Damm, dat is duurder dan thuisbezorg elke dag
Je kunt ook een overblijverspakket halen bij Appie voor ¤5.quote:Op maandag 28 juli 2025 15:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die draagtas kun je van huis meenemen. Of je neemt gewoon geen tas. Bij de Jumbo zag ik halve broden liggen voor ¤ 0,25. Die waren dan wel een dag eerder gebakken, maar je kunt slechtere keuzes maken voor een tientje, denk ik.
Bij Dekamarkt heb je ook volkoren brood voor ¤ 1.09.quote:Op maandag 28 juli 2025 15:15 schreef Mathijsco het volgende:
In Nederland ben je al 5% van dat tientje kwijt aan een D66-draagtas met milieuheffing. Een brood? ¤2,80. Dan heb je nog ¤6,70 over om mee te nemen naar de volgende ronde. Gaston, wat zijn de prijzen?
Gedoe en zo valt wel mee, toch. Alsof de meeste mensen 24/7 nuttige dingen te doen hebben. Dan kijken ze 1 minuut minder Tiktok of zo.quote:Op maandag 28 juli 2025 15:22 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Je kunt ook een overblijverspakket halen bij Appie voor ¤5.
Allemaal leuk, allemaal mogelijk: maar vreselijk onhandig, veel gedoe, veel planning voor een paar euro. Het is eigenlijk pure kapitaalvernietiging dat mensen zich in een land als het onze anno 2025 (noodgedwongen) met dit soort kunst- en vliegwerk moeten bezighouden.
Oke, dus jij doet op deze manier boodschappen? Chapeau!quote:Op maandag 28 juli 2025 15:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
Gedoe en zo valt wel mee, toch. Alsof de meeste mensen 24/7 nuttige dingen te doen hebben. Dan kijken ze 1 minuut minder Tiktok of zo.
Nee.quote:Op maandag 28 juli 2025 15:33 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Oke, dus jij doet op deze manier boodschappen? Chapeau!
Maar ik besteed er wel wat tijd aan, in de zin van bedenken wat ik zo ongeveer wil eten, welke boodschappen daarbij horen zo...quote:
Toen ik net op mezelf woonde heb ik ook wel krappe tijden gekend. Statiegeldflessen inleveren en kleingeld in huis bij elkaar scharrelen om wat rijst, tonijn en brood te kopen. Dan was het wel even kijken wat echt nodig is per dag en dat halen i.p.v. maar inladen.quote:Op maandag 28 juli 2025 15:48 schreef Mathijsco het volgende:
Ik heb relatieve rijkdom gekend, maar ook armoede:
Mensen die niet weten wat het is om met bijna niks rond te moeten komen, gaan dan opeens de Bear Grylls uithangen met tips over zelfgebakken broden, bij elkaar gesprokkeld hout en zelfgeschoten beren. En ondertussen mikt men zelf gedachteloos de klapkrat op zaterdag vol.
Van overdaad en economisch inkopen kan men wat vinden. Echte armoede werkt verstikkend en belemmerend.
Waarom begin je dan over D66-tasjes en een brood van 2,80?quote:Op maandag 28 juli 2025 15:48 schreef Mathijsco het volgende:
Ik heb relatieve rijkdom gekend, maar ook armoede:
Mensen die niet weten wat het is om met bijna niks rond te moeten komen, gaan dan opeens de Bear Grylls uithangen met tips over eigengebakken broden, bij elkaar gesprokkeld hout en zelfgeschoten beren. En ondertussen mikt men zelf gedachteloos de klapkrat op zaterdag vol.
Van overdaad en economisch inkopen kan men wat vinden. Echte armoede werkt verstikkend en belemmerend.
Exact, maar zonder iets aan je verhaal te willen afdoen: dat is mijns inziens relatief basale logica.quote:Op maandag 28 juli 2025 15:54 schreef Halcon het volgende:
[..]
Toen ik net op mezelf woonde heb ik ook wel krappe tijden gekend. Statiegeldflessen inleveren en kleingeld in huis bij elkaar scharrelen om wat rijst, tonijn en brood te kopen. Dan was het wel even kijken wat echt nodig is per dag en dat halen i.p.v. maar inladen.
Wilde graag een koopwoning (goede zet achteraf), maar dat was in het begin wel even bikkelen.
Uiteindelijk door middel van overzicht verkrijgen tot de conclusie gekomen dat er wat moest gebeuren aan de inkomenskant, maar vooral aan de uitgavenkant. Veel onnozele uitgaven: elke dag broodje halen bij de lunch i.p.v. zelf 's ochtends even wat smeren, elke werkdag voor 7 euro per dag of zo ergens parkeren, terwijl ik voor een fractie van dat bedrag met een busabonnement ook naar het werk kon.
Dat zou het moeten zijn, maar dat is het niet. Heb zelf een tijd executieverkopen bij een bank gedaan... Als je dan ziet hoe sommige mensen met hun geld omgaan... Ik zou ze de kost niet willen geven. Vaak meer uitgeven dan er binnenkomt, met als gevolg schuldenopbouw en/of heel veel kleine uitgaven die samen een significante hap uit het besteedbare inkomen halen.quote:Op maandag 28 juli 2025 15:58 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Exact, maar zonder iets aan je verhaal te willen afdoen: dat is mijns inziens relatief basale logica.
Kloten met folders, planningen maken om uberhaubt te kunnen blijven eten: het kost tijd, bakken met energie, frustratie. Die je niet kunt steken in het nemen van serieuze stappen om (bijvoorbeeld) je inkomenspositie te verbeteren.
Dat is heel betrekkelijk. Een goede planning kun je elke week weer gebruiken en als je eveneens wekelijks het gros van je boodschappen haalt bij een betaalbare supermarkt dan kom je al een heel eind.quote:Op maandag 28 juli 2025 15:58 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Exact, maar zonder iets aan je verhaal te willen afdoen: dat is mijns inziens relatief basale logica.
Kloten met folders, planningen maken om uberhaubt te kunnen blijven eten: het kost tijd, bakken met energie, frustratie. Die je niet kunt steken in het nemen van serieuze stappen om (bijvoorbeeld) je inkomenspositie te verbeteren.
Ja, dat kost per maand minder tijd dan dat de gemiddelde Nederlander per dag op z'n telefoon zit te kloten. En dan ben je altijd efficiënter en effectiever met je tijd en geld bezig dan wanneer je ter plekke maar wat in je karretje mikt.quote:Op maandag 28 juli 2025 16:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat is heel betrekkelijk. Een goede planning kun je elke week weer gebruiken en als je eveneens wekelijks het gros van je boodschappen haalt bij een betaalbare supermarkt dan kom je al een heel eind.
"Meer uitgeven dan er binnenkomt."quote:Op maandag 28 juli 2025 16:01 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat zou het moeten zijn, maar dat is het niet. Heb zelf een tijd executieverkopen bij een bank gedaan... Als je dan ziet hoe sommige mensen met hun geld omgaan... Ik zou ze de kost niet willen geven. Vaak meer uitgeven dan er binnenkomt, met als gevolg schuldenopbouw en/of heel veel kleine uitgaven die samen een significante hap uit het besteedbare inkomen halen.
Laten we wel zijn, zo'n planning maken kost ook weer geen uren. Weekmenu heb je in een kwartier op papier, toch? Alsof iedereen elk kwartier spendeert aan "serieuze stappen". Dan kijken mensen maar een aflevering minder op Netflix of zo.
Je eet vast ook een dode planten uit blik?quote:
Dan moet je wel energiekosten en afschrijving van apparatuur meenemen in je kosten.quote:Op maandag 28 juli 2025 15:39 schreef Farenji het volgende:
Als je maar 10 euro hebt kun je beter geen duur brood kopen maar bak je het zelf. Een kilo bloem of volkorenmeel kost minder dan een euro, gist is ook erg goedkoop, en daar bak je makkelijk twee broden van die waarschijnlijk lekkerder zullen smaken dan dat goedkope fabrieksbrood uit de supermarkt.
Mathijsco noemde dat echte armoede verstikkend en belemmerend werkt. Ik denk dat als je in langdurige armoede leeft, uitzichtloos, het moeilijker op te brengen om zo efficiënt en effectief te zijn.quote:Op maandag 28 juli 2025 16:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, dat kost per maand minder tijd dan dat de gemiddelde Nederlander per dag op z'n telefoon zit te kloten. En dan ben je altijd efficiënter en effectiever met je tijd en geld bezig dan wanneer je ter plekke maar wat in je karretje mikt.
Ja, dat filmpje zal voor de likes zijn gemaakt.quote:Op maandag 28 juli 2025 16:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Mathijsco noemde dat echte armoede verstikkend en belemmerend werkt. Ik denk dat als je in langdurige armoede leeft, uitzichtloos, het moeilijker op te brengen om zo efficiënt en effectief te zijn.
Ik heb daarom wel een beetje moeite met zo’n filmpje als in de OP, want dat lijkt me meer voor de likes dan dat diegene het deed uit noodzaak.
Waarom had je dit voedingspatroon?quote:Op donderdag 24 juli 2025 08:12 schreef Ridocar het volgende:
Been there, done that.
Havermout met suiker en gekookt water, brood met boterhammenworst, en spaghetti met ketchup zijn de basis. Al het andere is leuk meegenomen.
Nou mevrouw de accountant, reken maar eens even voor hoe duur dat brood dan zou worden.quote:Op maandag 28 juli 2025 16:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dan moet je wel energiekosten en afschrijving van apparatuur meenemen in je kosten.
Eerlijk gezegd, zelf je brood bakken is meer liefhebberij dan dat het qua besparing echt zoden aan de dijk zal zetten.quote:Op maandag 28 juli 2025 16:23 schreef Farenji het volgende:
[..]
Nou mevrouw de accountant, reken maar eens even voor hoe duur dat brood dan zou worden.
Als je eerst voor heel veel geld een keukenmachine en rijsmandjes en score-mesjes en allerlei fancy meelsoorten gaat kopen en je na twee keer proberen weer alles achterin de kast gooit, dan ga je er waarschijnlijk niet zo veel geld mee besparen inderdaad.quote:Op maandag 28 juli 2025 16:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd, zelf je brood bakken is meer liefhebberij dan dat het qua besparing echt zoden aan de dijk zal zetten.
Dat is niet wat ik bedoel.quote:Op maandag 28 juli 2025 16:34 schreef Farenji het volgende:
[..]
Als je eerst voor heel veel geld een keukenmachine en rijsmandjes en score-mesjes en allerlei fancy meelsoorten gaat kopen en je na twee keer proberen weer alles achterin de kast gooit, dan ga je er waarschijnlijk niet zo veel geld mee besparen inderdaad.
We hebben deze reeks voor het uitwisselen van tips.quote:Op maandag 28 juli 2025 16:41 schreef Mathijsco het volgende:
Aldi is zowieso een aanrader voor mensen die krap bij kas zitten: degelijke kwaliteit, redelijke prijzen.
Basics: zoals wasmiddel, muesli, kwark pasta, kipfilet, eieren. Gewoon groot inslaan.
Je moet je mentaal even over de uitzichtloze oostblok-sfeer heenzetten, dus beperk je bezoeken liefst tot 1/ 2 x in de maand.
👍quote:Op maandag 28 juli 2025 16:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
We hebben deze reeks voor het uitwisselen van tips.
LIF / Zuunig zijn, it's a way of life! #20 - 70% is the way
Dat is zacht uitgedrukt. Ik was net 18, opstandig en dacht dat ik het wel beter zou hebben buiten de deur. Na twee dagen op straat ingetrokken bij m'n zus en haar toenmalige vriend. En dan wordt het lastig met nul toekomstperspectief. Ik studeerde nog, had nauwelijks inkomen, en de drugs (niet voor mij, ik ben altijd clean gebleven) waren heel belangrijk voor iedereen die daar woonde, leefde of alleen op de bank hing, dus had ik niet veel keuze.quote:Op maandag 28 juli 2025 16:22 schreef Newone82 het volgende:
[..]
Waarom had je dit voedingspatroon?
Zat je in financiële stress?
Jij beweert dat het geld bespaart. Dan mag jij dat aantonen.quote:Op maandag 28 juli 2025 16:23 schreef Farenji het volgende:
[..]
Nou mevrouw de accountant, reken maar eens even voor hoe duur dat brood dan zou worden.
Ja dag, ik heb de meel- en gistprijzen genoemd, jij begon over shit zoals afschrijving dus reken maar voor. Misschien moet je de inflatie ook even mee-calculeren en de veranderingen binnen de koopkrachtplaatjes van de komende 3 jaar.quote:Op maandag 28 juli 2025 18:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Jij beweert dat het geld bespaart. Dan mag jij dat aantonen.
Misschien moet je gewoon niet zo kleuterig reageren wanneer je wordt gewezen op een fout in je redenatie.quote:Op maandag 28 juli 2025 18:39 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ja dag, ik heb de meel- en gistprijzen genoemd, jij begon over shit zoals afschrijving dus reken maar voor. Misschien moet je de inflatie ook even mee-calculeren en de veranderingen binnen de koopkrachtplaatjes van de komende 3 jaar.
Ik heb het gevoel dat je gewoon ruzie aan het zoeken bent. Misschien moet je even een beetje afkoelen met een lekker glaasje waterkefir.quote:Op maandag 28 juli 2025 20:05 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Misschien moet je gewoon niet zo kleuterig reageren wanneer je wordt gewezen op een fout in je redenatie.
Ik wijs je even op de toon in deze post:quote:Op maandag 28 juli 2025 20:10 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik heb het gevoel dat je gewoon ruzie aan het zoeken bent. Misschien moet je even een beetje afkoelen met een lekker glaasje waterkefir.
Waterkefir heeft denk ik te dure ingrediënten voor dit budget dus ik zie het verband niet helemaal, verder heel veel groetjesquote:Op maandag 28 juli 2025 16:23 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik vond het nogal een rare reply, met je afschrijving en energiekosten die je er bijhaalt maar niet wil onderbouwen. We hebben het over eten toch. Het enige wat ik zei is dat brood zelf bakken goedkoper kan zijn dan het in de winkel kopen, en dat heb ik onderbouwd met prijzen en een simpele rekensom. Als jij er anders over denkt mag je dat ook best onderbouwen. En dat is precies wat ik zei. Dat van "mevrouw de accountant" was grappig bedoeld natuurlijk.quote:Op maandag 28 juli 2025 20:14 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik wijs je even op de toon in deze post:
[..]
Waterkefir heeft denk ik te dure ingrediënten voor dit budget dus ik zie het verband niet helemaal, verder heel veel groetjes
Als je gewoon het goedkoopste spul koopt, dan bespaar je er ook niet veel mee in vergelijking met brood van gisteren halen bij de Jumbo.quote:Op maandag 28 juli 2025 16:34 schreef Farenji het volgende:
[..]
Als je eerst voor heel veel geld een keukenmachine en rijsmandjes en score-mesjes en allerlei fancy meelsoorten gaat kopen en je na twee keer proberen weer alles achterin de kast gooit, dan ga je er waarschijnlijk niet zo veel geld mee besparen inderdaad.
Je kan ook gaan dumpster diven natuurlijk.quote:Op maandag 28 juli 2025 20:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als je gewoon het goedkoopste spul koopt, dan bespaar je er ook niet veel mee in vergelijking met brood van gisteren halen bij de Jumbo.
En dan nog de tijd. Sommigen stellen dat menu's uitschrijven al teveel tijd kost. Laat staan dan zelf je brood gaan bakken.
Op zich kan "zelfbouw" van brood natuurlijk nooit uit ten opzichte van "massaproductie".quote:Op maandag 28 juli 2025 21:16 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je kan ook gaan dumpster diven natuurlijk.
Joh ik ben de Nibud nietquote:Op maandag 28 juli 2025 20:28 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik vond het nogal een rare reply, met je afschrijving en energiekosten die je er bijhaalt maar niet wil onderbouwen. We hebben het over eten toch. Het enige wat ik zei is dat brood zelf bakken goedkoper kan zijn dan het in de winkel kopen, en dat heb ik onderbouwd met prijzen en een simpele rekensom. Als jij er anders over denkt mag je dat ook best onderbouwen. En dat is precies wat ik zei. Dat van "mevrouw de accountant" was grappig bedoeld natuurlijk.
Dacht ik altijd... Beetje teleurstellend dit.quote:
Ja maar Ferdii, als je je hele voorraad opmaakt hoe kom je dan aan een nieuwe en wat kost dat?quote:Op maandag 28 juli 2025 21:51 schreef Ferdii het volgende:
als je 10 euro nodig hebt om 5 dagen te overleven gaat er serieus iets mis met je voorraad beheer.
als nodig is kan ik met de voorraad kast hier minimaal een maand vooruit, en dan eten we alsnog redelijk gevarieerd
Ik ken zelf helemaal niemand waarvan (ik weet dat ) hij/zij dit allemaal noodgedwongen doet.quote:Op maandag 28 juli 2025 15:22 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Je kunt ook een overblijverspakket halen bij Appie voor ¤5.
Allemaal leuk, allemaal mogelijk: maar vreselijk onhandig, veel gedoe, veel planning voor een paar euro. Het is eigenlijk pure kapitaalvernietiging dat mensen zich in een land als het onze anno 2025 (noodgedwongen) met dit soort kunst- en vliegwerk moeten bezighouden.
ik bedoel meer dat ik mij niet kan voorstellen dat je dus zodanig moet bezuinigen dat je nog maar met 10 euro kan doen aan het eind van de maand.quote:Op maandag 28 juli 2025 22:00 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja maar Ferdii, als je je hele voorraad opmaakt hoe kom je dan aan een nieuwe en wat kost dat?
Wat je hier niet meeneemt is de afschrijving op de voorraad.
In feite kan je met een behoorlijke voorraad 1 jaar overleven voor 0 euro als je het zo krom berekent.
Dus dit lijkt me geen antwoord op de vraag.
Dit soort "redeneringen" doet me erg aan Tweakers denken, die kunnen dat ook heel goed. Ze zijn ook nooit te overtuigen van dat er iets ontbreekt in de "logische" redenatie.
Ik ben neutraal in deze. Misschien zal het goedkoper zijn om zelf je brood te bakken. De initiele aanschafkosten en afschrijving van al je gerei moet je ook meenemen. Bakvorm, mixer, oven. Een simpel rekensommetje leert mij dat het qua stroomverbruik ongeveer een halve euro kost om twee broden te bakken (het verbruik p/p p/w).quote:Op maandag 28 juli 2025 21:44 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Joh ik ben de Nibud nietIk heb helemaal geen zin om te gaan rekenen voor je, ik wees je er alleen maar op dat het niet alleen gaat om de ingrediënten. Een oven vreet bijvoorbeeld best wat stroom, een broodbakmachine ook en hebben de meeste mensen ook niet in huis. Kan zijn dat een brood zelf bakken dan alsnog (iets) goedkoper is, en als jij daarvan overtuigd bent is dat helemaal prima verder. Ik denk dat het meer een hobby is dan een handige manier van geld besparen.
Klopt, en stel dat je dan ook nog ziek bent. Denk dat je creativiteit dan wel snel op is.quote:Op maandag 28 juli 2025 16:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Mathijsco noemde dat echte armoede verstikkend en belemmerend werkt. Ik denk dat als je in langdurige armoede leeft, uitzichtloos, het moeilijker op te brengen om zo efficiënt en effectief te zijn.
Ik heb daarom wel een beetje moeite met zo’n filmpje als in de OP, want dat lijkt me meer voor de likes dan dat diegene het deed uit noodzaak.
en je kleding, verzekeringen, onderdak?quote:Op donderdag 24 juli 2025 11:22 schreef ToT het volgende:
[..]
En de pakkies shag?
De zak brokken voor Rex?
Kratje bier?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |