quote:
Heb je de passage van de Nederlandse ex-renner Stef Clement in de Avondetappe op de NOS meegekregen?
“Over de Belgische media. Hoe is dat ontvangen?”
We zouden de Belgische renners kapot maken. Jij hebt jarenlang met ons gewerkt. Zijn we dan zo erg?
“Ik heb dat nooit zo ervaren. Het is elk land eigen om zijn eigen sporters kritischer te behandelen dan de buitenlandse media dat doen. Zo is dat in Nederland en Engeland ook met het nationaal voetbalelftal. Het is iets wat erbij hoort voor de sporters...”
“Ik heb de evolutie van Wout van kortbij meegemaakt. Zes jaar geleden waren er nog veel mensen kritisch voor hem, zeker in de cross, maar intussen is hij in België een grote meneer en geniet hij veel respect. Ik denk dat Stef eerder doelde op Remco Evenepoel, die af en toe kritisch wordt benaderd in België.”
Je hebt ook met Evenepoel veel contact gehad. Hoe bekijk je zijn opgave?
“Ik begrijp dat wel. Toch de Tour uitrijden en iets voor een ploegmaat doen, was een piste, maar dan zou hij zo diep in zijn reserves tasten, dat ik denk dat de waarde voor zijn team veel groter is als hij nu heel goed gaat herstellen.”
Hij heeft deze Tour wel geen stap voorwaarts gezet, integendeel.
“Met zo’n moeilijke winter en makke basis, vind ik het helemaal niet zo gek dat dit is gebeurd. Remco moet nu goed rusten en dan nieuwe doelen stellen. Dat hij nog terugkeert naar de Tour om minimaal mee te doen voor het podium, en wie weet zelfs meer, staat voor mij buiten kijf.”
De vraag is met welk team?
“Ja, daar lees ik ook over. Red Bull wordt nu genoemd, maar zo goed zit ik niet meer in het milieu, om te weten of dat klopt... (lacht) Ik moet mij nu op jullie artikels baseren.”
Volgens Clement zijn die artikels te kritisch.
“Ik denk er anders over. Ik heb altijd een prima relatie gehad met de Belgische media. Ik heb niks te klagen, de renners ook niet, vind ik. Dat jullie zo massaal aanwezig zijn en informatie proberen achterhalen, is enkel positief voor deze sport.”
Merijn Zeeman met wat laffe antwoorden.