Nee, een poffertjeskraam. In Bergen op Zoom.quote:Op maandag 21 juli 2025 19:23 schreef Starhopper het volgende:
Er was toch een PVV-er met een frietkraam? Die zal wel gelobbyd hebben voor hogere prijzen want meer winst.
Alles wat je uitlegt beschrijft letterlijk prijsveranderingen als gevolg van vraag en aanbod. Ik zie nog steeds niet hoe de stelling:quote:Op dinsdag 22 juli 2025 11:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als de vraag naar het eindproduct stijgt kan dat invloed hebben op de prijs.
In een supermarkt is het belangrijkste criterium de ruimte in het schap. Omzet/winst per oppervlak. Daarnaast is het ook belangrijk dat je alles hebt wat de klant nodig heeft. Als ze diepvriesfriet op hun boodschappenlijst hebben staan en je hebt geen diepvriesproducten, dan gaan ze naar een supermarkt die dat wel heeft.
Toen de zonnebloemolie heel duur was, gingen de klanten meer olijfolie kopen, omdat het verschil in prijs maar klein was. Daardoor is de prijs voor olijfolie ongeveer verdubbeld. En blijkbaar is dat veel mensen goed bevallen, want de prijs is nog steeds zo hoog, zelfs met de uitstekende oogst van vorig jaar.
Daardoor is het volume van de zonnebloemolie afgenomen, waardoor de prijs langzaam weer is gezakt tot het niveau van voor de oorlog. Blijkbaar maken ze daar ook met die lagere prijs nog genoeg winst op om het de schapruimte waard te maken.
Het is natuurlijk ook wel zo, dat de paar inkooporganisaties van de supermarktketens met elkaar concurreren op de inkoopprijs van het product. Het belang zit hem in de marge die er bovenop kan. Dat bepaalt weer de marktprijs voor de producenten. De boeren krijgen gewoon altijd zo weinig mogelijk, dus die moeten het hebben van coöperaties.
Je weet, dat in Duitsland dezelfde producten maar ongeveer een derde kosten van wat ze hier kosten? En dat ze net over de grens duurder zijn dan wat meer landinwaarts? En dat de AH op het station hogere prijzen rekent dan een AH in een winkelcentrum?quote:Op dinsdag 22 juli 2025 12:18 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Alles wat je uitlegt beschrijft letterlijk prijsveranderingen als gevolg van vraag en aanbod. Ik zie nog steeds niet hoe de stelling:
“Als er veel aanbod is bij een gelijkblijvende vraag, dan daalt de prijs.”
aan de hand van jouw uitleg verouderd en incorrect zou zijn.
Jesus wat een epistel, er is bijna niet doorheen te lezen man.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 13:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je weet, dat in Duitsland dezelfde producten maar ongeveer een derde kosten van wat ze hier kosten? En dat ze net over de grens duurder zijn dan wat meer landinwaarts? En dat de AH op het station hogere prijzen rekent dan een AH in een winkelcentrum?
In een stad als Praag zijn de prijzen midden in het centrum ongeveer gelijk aan die in het centrum van Amsterdam. Twee straten buiten het centrum is dat nog de helft. Aan de rand van de stad nog een kwart. En op het platteland een tiende. Je mag zelf bedenken hoe dat in Afrika werkt.
Dus dan zijn de bereikbaarheid en het besteedbaar inkomen een stuk belangrijker dan het aanbod. Zoals, wat zijn de 3 belangrijkste criteria voor een winkel? Locatie, locatie en locatie.
Nogmaals, het gaat alleen om de winstgevendheid. Als die niet hoog genoeg is, verdwijnt het artikel uit het schap. En als de hele winkel niet winstgevend genoeg is, verdwijnt die ook. Ze hebben honderden mensen in dienst die alleen bezig zijn met het verhogen van de winstgevendheid. De artikelen die verkocht worden, zijn degene met de hoogste winstmarge. Daarom zijn merkproducten ook zo populair, terwijl daar vaak hetzelfde in zit als in het goedkope huismerk. De beste kwaliteit zijn meestal de geenmerk artikelen. Daar zit alleen het product in, geen geur-, kleur- en smaakstoffen en goedkope vulstoffen.
Zeker. Vorig jaar waren de aardappels 600 euro per ton en nu 6 euro per tonquote:
Perfect. Kom op jongens, laat de arme friet bakker niet hangen.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 16:38 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Zeker. Vorig jaar waren de aardappels 600 euro per ton en nu 6 euro per ton
Eén bakje friet kan dus 594 euro goedkoper.
quote:Op dinsdag 22 juli 2025 18:03 schreef SuperNeger het volgende:
Ik eet ook eigenlijk nooit meer patat.
ik had laatst een patatje mayo pinda gehaald
patatje flip noemen ze dat ook welquote:
quote:
Aktijd narekenen !quote:
Ja dit dus ;-)quote:Op dinsdag 22 juli 2025 19:01 schreef quo_ het volgende:
[..]
[..]
Aktijd narekenen !
Als de reguliere prijs van een kilo aardappelen 30-60 cent per kilo is en je hebt ruwweg 200 gram aardappel nodig voor 1 bakje friet (schillen en vochtverlies) dan is het grondstof deel van de kostprijs dus 6 tot 12 cent.
Als een kilo nog maar 5 cent kost dan daalt het grondstof aandeel naar 1 cent.
Ofwel tussen 5 en 11 cent minder grondstofkosten.
Niet echt de moeite waard om over te mekkeren bij de patatboer.
Omgekeerd ligt dat natuurlijk anders.
Het is natuurlijik heel logisch dat als de inkoop per eenheid een cent duurder wordt dat je dan aan de verkoopkant het 25-voudige pakt.
We zijn immers een kapitalistische samenleving en na ademhalen is winstmaximalisatie het allerbelangrijkste.
NEE!!!quote:Op dinsdag 22 juli 2025 13:52 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Jesus wat een epistel, er is bijna niet doorheen te lezen man.
Maargoed, eigenlijk gebruik je dus heel erg veel woorden om in andere woorden te zeggen:
De prijs is afhankelijk van vraag en aanbod.
De stelling “Als er veel aanbod is bij een gelijkblijvende vraag, dan daalt de prijs.” klopt dus gewoon.
Oh jawel hoor, ik begrijp heel goed hoe het werkt. Hoe meer jij er echter over uitweidt, des te krommer mijn tenen worden.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 20:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
NEE!!!![]()
Als jij in die waan wilt blijven: voel je vrij. En als je het niet wilt lezen of niet begrijpt, zeg dat dan gewoon.
Vergelijk de voorspellingen van die echte economen over Trumps importtarieven maar eens met wat er ook echt gebeurd is. De meeste voorspellingen van die echte economen zijn niet uitgekomen.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 20:43 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Ik begrijp economie heel goed. Hoe meer jij er echter over uitweidt, des te krommer mijn tenen worden.
Kun je misschien ook een paper delen waarin je theorie wordt beschreven die beschrijft dat de prijs niet tot stand komt door vraag en aanbod?
En daar is Nederland natuurlijk ook groot mee geworden.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 19:01 schreef quo_ het volgende:
We zijn immers een kapitalistische samenleving en na ademhalen is winstmaximalisatie het allerbelangrijkste.
Ja. Volgens economen krijg je dat bakje friet dan aan de straatstenen niet meer kwijt omdat de concurrentie goedkoper is. In de praktijk verhoogt de concurrentie ook snel de prijs. Ok, misschien een cent minder.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 19:01 schreef quo_ het volgende:
[..]
[..]
Aktijd narekenen !
Als de reguliere prijs van een kilo aardappelen 30-60 cent per kilo is en je hebt ruwweg 200 gram aardappel nodig voor 1 bakje friet (schillen en vochtverlies) dan is het grondstof deel van de kostprijs dus 6 tot 12 cent.
Als een kilo nog maar 5 cent kost dan daalt het grondstof aandeel naar 1 cent.
Ofwel tussen 5 en 11 cent minder grondstofkosten.
Niet echt de moeite waard om over te mekkeren bij de patatboer.
Omgekeerd ligt dat natuurlijk anders.
Het is natuurlijik heel logisch dat als de inkoop per eenheid een cent duurder wordt dat je dan aan de verkoopkant het 25-voudige pakt.
Kun jij het stukje tekst quoten waar ik dat heb gezegd?quote:Op dinsdag 22 juli 2025 20:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
Hint: de economie is geen elektrisch circuit, waarbij alles elkaar in evenwicht houd en voorspelbaar wijzigt als je aan een knopje draait.
Waarbij alle keuzes tot vandaag de dag worden gemaakt op basis van de principes van vraag en aanbod. Van Jan de groenteboer, de aandelenmarkt tot aan centrale banken die de rentes bepalen, en alles daartussen in.quote:Het gaat alleen om winstmaximalisatie en de snelle waardevermeerderingen van bezittingen.
De tijd van die online “pseudo-wetenschappertjes” is wel voorbij sinds Covid. Of ben jij er ook zo een van “ik stel alleen maar vragen!”?quote:Ik ga jou ook maar eens een tijdje negeren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |