Maar waar kijk ik nu naar in het plaatje? Ik zie blauw, rood en stippen.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 13:17 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het gaat er niet om hoeveel uren je 'werkt', maar hoe productief je bent![]()
Labour productivity growth by country
(cumulative percentage changes Q4 2019-Q1 2024)
[ afbeelding ]
https://www.ecb.europa.eu(...)2~d69d7cac99.en.html
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 10 september 2025 07:17 schreef HSG het volgende:
[..]
Maar waar kijk ik nu naar in het plaatje? Ik zie blauw, rood en stippen.
Ik beleg uitsluitend in ETF's buiten Europa. Van AEX-aandelen heb ik al helemaal afscheid genomen. Het is dat ik richting pensioen ga en geen talenknobbel heb, anders was ik al vertrokken naar een land waar werken, ondernemen en investeren wel loont en niet alles wordt afgeroomd t.b.v. toelages, subsidies en kwijtscheldingenquote:Op dinsdag 9 september 2025 20:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Niet, zodra je vermogen aan willekeur gaat blootstellen zal het veiliger havens opzoeken, daarnaast ondermijnt het de prikkel om vermogen te vergaren. Het zal tot nog minder beschikbaarheid leiden van risicodragend kapitaal dan nu al problematisch wordt geacht in europa. Daarnaast de brain drain die onvermijdelijk zal volgen.
Jij bent iemand die vijandig reageert op users met een voor jou onwelgevallige mening. Waarschijnlijk heb jij het liefst dat men iedereen boycot die een voor jou onwelgevallige mening heeft.quote:Op dinsdag 9 september 2025 18:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je beantwoord de vraag wederom niet, begrijp je de vraag niet? Je kan klaarblijkelijk niet meer dan stropoppen en schelden.
Dit gaat foutquote:Kredietstatus van Frankrijk wordt verlaagd van AA- naar A+
De kredietstatus van Frankrijk wordt verlaagd van negatief (AA-) naar A+. Dat is het oordeel van een van de grootste kredietbeoordelaars, Fitch. Dat is een trede lager. Fitch is het eerste ratingbureau dat zijn oordeel over de kredietwaardigheid van de Franse staat publiceert sinds de politieke crisis in het land.
Door de lagere beoordeling kan het lenen van geld voor de Franse overheid duurder worden. Overheden kunnen staatsobligaties uitgeven om zo geld te lenen voor grote investeringen of andere uitgaven. Dit worden ook wel schuldpapieren genoemd. Landen met een hoge staatsschuld en een lage kredietwaardigheid betalen een hogere rente. Zij zijn dus duurder uit als ze geld lenen.
De rentelasten voor de Franse overheid zijn de afgelopen vijf jaar verdubbeld. Het Franse begrotingstekort is met 5 procent van het bruto binnenlands product (bbp) het hoogste binnen de eurozone en ruim boven de EU-norm van 3 procent. Ook de staatsschuld van Frankrijk is hoog; alleen Italië en Griekenland hebben een hogere schuld.
https://nos.nl/artikel/25(...)rlaagd-van-aa-naar-a
Wat denk jij, wat voor gevolgen het zal hebben ?quote:
De rentelasten van de enorme Franse staatsschuld gaan groter worden door deze lagere rating. De Fransen op hun beurt gaan geen enkele versobering accepteren. Bij elke poging daartoe ontstaan er nieuwe rellen en politieke onrust. Uiteindelijk gaat iemand anders dan Frankrijk in moeten grijpen waardoor wij als Europese burgers de ellende van Frankrijk op mogen ruimen. Hopelijk kan Brussel uiteindelijk Frankrijk dwingen meer naar hun stand te gaan leven.quote:Op zaterdag 13 september 2025 09:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Wat denk jij, wat voor gevolgen het zal hebben ?
quote:Kredietwaardigheid Frankrijk verlaagd wegens politieke én financiële chaos
"De val van de regering tijdens een vertrouwensstemming laat de fragmentatie en toenemende polarisatie van de binnenlandse politiek zien", verklaart Fitch. "Deze instabiliteit belemmert de mogelijkheden van de politiek om een ingrijpende begrotingsconsolidatie door te voeren."
https://nl.wikipedia.org/(...)_hebben.?wprov=sfla1quote:Op zaterdag 13 september 2025 09:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Wat denk jij, wat voor gevolgen het zal hebben ?
Er is voor zover mij bekend geen mogelijkheid om uit de euro te stappen zonder art 50, dus uit de EU te stappen, een Nexit. Dat heeft voort Nederland nog groter implicaties dan voor de UK met de Brexit, omdat Nederland veel meer vervlochten is met de overige EU-landen.quote:Op zaterdag 13 september 2025 10:20 schreef TAmaru het volgende:
We moeten nu uit de euro en de EU stappen voordat wijzelf ook bezwijken onder de fouten van de landen in het zuiden.
Door de Maastricht criteria was het redelijk geborgd, maar omdat men voor de GFC 2006/2007 deze regels al regelmatig ongestraft schond werd het wankel. Met name de pandemie gaf de zuidelijke landen opnieuw een mogelijkheid zich nog eens bovenmatig in de schulden te steken omdat de criteria tijdelijk buiten werking werden gesteld.quote:Op zaterdag 13 september 2025 10:15 schreef Alpha0 het volgende:
Frankrijk en alle zuidelijkere lidstaten zijn gewend hun tekorten te financieren met de geldpers. Dat is ze door invoering euro ontnomen waardoor ze steeds weer in de problemen komen. Eigenlijk is de euro bij invoering al gedoemd te mislukken.
Vanwege de toenemende twijfel over de begrotings discipline, of beter gezegd het gebrek eraan zit Frankrijk in een schulden spiraal die desastreus zal eindigen. Het Griekenland scenario zien we zich opnieuw voltrekken. Frankrijk kan men echter niet 'redden' zoals destijds Griekenland. Frankrijk is simpelweg te groot en daarnaast de grote onwil om niet langer ver boven hun stand te leven geeft weinig reden tot optimisme voor de eurozone als geheel.quote:Op zaterdag 13 september 2025 09:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De rentelasten van de enorme Franse staatsschuld gaan groter worden door deze lagere rating. De Fransen op hun beurt gaan geen enkele versobering accepteren. Bij elke poging daartoe ontstaan er nieuwe rellen en politieke onrust. Uiteindelijk gaat iemand anders dan Frankrijk in moeten grijpen waardoor wij als Europese burgers de ellende van Frankrijk op mogen ruimen. Hopelijk kan Brussel uiteindelijk Frankrijk dwingen meer naar hun stand te gaan leven.
Maar dit is technisch allemaal. Uiteindelijk moeten ze naar hun stand gaan leven.quote:Op zaterdag 13 september 2025 13:07 schreef Digi2 het volgende:
Het is nu interessant vooral de 10 en 30 jarige bonds te volgen van verschillende landen. Een toenemend verschil in rentestanden kan zich gaan manifesteren. 10 jarig nl 2.9% / fr 3.5% / dl 2.7%
30 jaar nl doet 3.5% tegen 4.3% fr, bijna 1% verschil in renteniveaus, als de onzekerheid blijft aanhouden kan dat verschil verder oplopen en de ECB zich genoodzaakt zien in te grijpen dmv monetarisatie en/of verschuiving in de posten bonds op de balans. Zonder uitzondering zal dit vooral ten laste komen van de overige eurolanden buiten Frankrijk. Door ook daar oplopende langere rentes en/of tevens toenemende inflatie. Dit heeft trouwens direct gevolgen voor de hypotheekrente binnen landen omdat die hieraan indirect sterk gekoppeld zijn.
France 10-Year Government Bond Yield
Neequote:Op zaterdag 13 september 2025 13:07 schreef Digi2 het volgende:
Het is nu interessant vooral de 10 en 30 jarige bonds te volgen van verschillende landen. Een toenemend verschil in rentestanden kan zich gaan manifesteren. 10 jarig nl 2.9% / fr 3.5% / dl 2.7%
30 jaar nl doet 3.5% tegen 4.3% fr, bijna 1% verschil in renteniveaus, als de onzekerheid blijft aanhouden kan dat verschil verder oplopen en de ECB zich genoodzaakt zien in te grijpen dmv monetarisatie en/of verschuiving in de posten bonds op de balans. Zonder uitzondering zal dit vooral ten laste komen van de overige eurolanden buiten Frankrijk. Door ook daar oplopende langere rentes en/of tevens toenemende inflatie. Dit heeft trouwens direct gevolgen voor de hypotheekrente binnen landen omdat die hieraan indirect sterk gekoppeld zijn.
France 10-Year Government Bond Yield
Over welke bonds heb je het dan?quote:Op zaterdag 13 september 2025 16:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee
De Franse bond is net geen 23% duurder dan de Nederlandse
Heb het vet gemaakt in de quotequote:Op zaterdag 13 september 2025 16:56 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Over welke bonds heb je het dan?
Ik gebruik o.a. marketwatch als bron 10 jarig staatspapier.
Netherlands 10-Year Government Bond Yield
Ik bedoel hierbij het absoluut verschil in rente, niet relatief.quote:Op zaterdag 13 september 2025 17:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heb het vet gemaakt in de quote
Om het nog eens uit te leggen
Als jij op je 100 Euro spaargeld bij bank A 3 Euro rente krijgt, (3%) en bij bank B 4 Euro (4%) dan kijg je bij bank B niet één procent meer rente maar 33,3% meer rente
Als een (fictieve) BTW van 4% naar 8% gaat, stijgt de BTW niet met 4 procent maar met 100 procent.
Dan heet dat punten of procent-puntenquote:Op zaterdag 13 september 2025 17:06 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik bedoel hierbij het absoluut verschil in rente, niet relatief.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |