quote:Op donderdag 17 juli 2025 01:28 schreef Syamsu het volgende:
Het gevoel om je best te doen neemt de plaats in van het normale gevoelsleven.
Kiezen (of een keuze maken) is in vele opzichten een stochastisch proces. Het keuzeproces lijkt niet puur willekeurig want mensen baseren hun keuzes vaak op voorkeuren, overtuigingen, gewoonten, informatie, enzovoort. Maar er zit wél ruis in het systeem. Mensen maken inconsistente keuzes die niet altijd rationeel zijn. Zelfs met dezelfde input kan iemand bij herhaling anders kiezen. Dat zit nu eenmaal in de mens ingebakken. Subjectiviteit ontstaat uit een complex keuzeproces met stochastische elementen. Het is dus deels onvoorspelbaar, niet volledig rationeel, en uniek per individu. Elk mens heeft zijn eigen (willekeurige) subjectiviteit. Daarom is er gelukkig de wetenschap: een systematische methode om, ondanks onze individuele ruis en subjectiviteit, betrouwbare en intersubjectieve kennis over de werkelijkheid op te bouwen.quote:Op donderdag 17 juli 2025 01:28 schreef Syamsu het volgende:
Hoe het werkt in het heelal:
Wat subjectief is, creëert wat objectief is, door te kiezen.
Kiezen creëert de nieuwe informatie van de uitkomst van de keuze.
Subjectief betekent : geïdentificeerd met een gekozen mening
Objectief betekent : geïdentificeerd met een model ervan
Dus bijvoorbeeld God heeft de aarde gecreëerd. God wie gekent is door geloof, wat een vorm van een gekozen mening is, creëerde de aarde, welke geïdentificeerd wordt met een model ervan.
Eerst waren er de mogelijkheden dat de aarde wel of niet zou ontstaan, en de keuze viel uit op dat de aarde ontstond. Het principe mogelijkheid en keuze, is anders dan het principe oorzaak en gevolg.
Dezelfde logica is van toepassing op mensen. De keuzes worden gemaakt uit emotie en persoonlijkheid, welke subjectief zijn, en het resultaat van de keuzes is objectief.
De geest kiest, en de geest wordt geïdentificeerd met een gekozen mening, is dus hoe subjectiviteit werkt.
Het is fout om zaken in gedachtes of verbeelding als subjectief te stellen, want dat zijn net zo goed creaties waarvan je een model kunt maken.
Nu is het zo dat over het algemeen niemand begrijpt hoe subjectiviteit werkt, inclusief professionals zoals psychologen. Dit komt omdat men kiezen definieert op basis van het idee om de beste optie uit te zoeken, zoals een schaakcomputer een zet zou kunnen berekenen. Terwijl het concept subjectiviteit alleen functioneert wanneer kiezen is gedefinieerd als zijnde spontaan.
Deze fout heeft een wezenlijke impact op de meningen van mensen, de meningen zijn daardoor slecht. De meningen zijn tendentieus richting je best te doen voor alles, en gevoel wordt genegeerd. Alles wordt irrationeel opgeofferd om maar het beste resultaat te behalen. Een soort prestatiedwang dus. Covid, lbgtq, oekraine, immigratie, het gaat eigenlijk alleen maar om het etaleren van waarden, welke waarden gebruikt worden om het optimale resultaat te behalen. Het is dus een pathologische expressie van de logica van selectie, als hoe een schaakcomputer een zet berekent. Het gevoel om je best te doen neemt de plaats in van het normale gevoelsleven.
Als je gelijk in het kort uitlegt wat dit inhoud kan je een groter publiek bereiken, in die zin dat veel mensen bij soort van ingewikkelde woorden gemakshalve wegzappen,quote:
Er staat niet dat het objectief slecht is.quote:Op donderdag 17 juli 2025 22:33 schreef Masberum het volgende:
"de meningen zijn daardoor slecht."
Interessant om te zien hoe u met uw hele verhaal uiteindelijk concludeert dat meningen, die subjectief zijn (ook rekening houdende met uw verhaal), objectief slecht zijn. Dat is nogal tegenstrijdig.
Kiezen is al een probleem ansich, dat is Heresy (welk woord komt van "Keuze") en dus dwaalleer als je t over god hebt.quote:Op donderdag 17 juli 2025 01:28 schreef Syamsu het volgende:
Hoe het werkt in het heelal:
Wat subjectief is, creëert wat objectief is, door te kiezen.
Kiezen creëert de nieuwe informatie van de uitkomst van de keuze.
Subjectief betekent : geïdentificeerd met een gekozen mening
Objectief betekent : geïdentificeerd met een model ervan
Dus bijvoorbeeld God heeft de aarde gecreëerd. God wie gekent is door geloof, wat een vorm van een gekozen mening is, creëerde de aarde, welke geïdentificeerd wordt met een model ervan.
Eerst waren er de mogelijkheden dat de aarde wel of niet zou ontstaan, en de keuze viel uit op dat de aarde ontstond. Het principe mogelijkheid en keuze, is anders dan het principe oorzaak en gevolg.
Dezelfde logica is van toepassing op mensen. De keuzes worden gemaakt uit emotie en persoonlijkheid, welke subjectief zijn, en het resultaat van de keuzes is objectief.
De geest kiest, en de geest wordt geïdentificeerd met een gekozen mening, is dus hoe subjectiviteit werkt.
Het is fout om zaken in gedachtes of verbeelding als subjectief te stellen, want dat zijn net zo goed creaties waarvan je een model kunt maken.
Nu is het zo dat over het algemeen niemand begrijpt hoe subjectiviteit werkt, inclusief professionals zoals psychologen. Dit komt omdat men kiezen definieert op basis van het idee om de beste optie uit te zoeken, zoals een schaakcomputer een zet zou kunnen berekenen. Terwijl het concept subjectiviteit alleen functioneert wanneer kiezen is gedefinieerd als zijnde spontaan.
Deze fout heeft een wezenlijke impact op de meningen van mensen, de meningen zijn daardoor slecht. De meningen zijn tendentieus richting je best te doen voor alles, en gevoel wordt genegeerd. Alles wordt irrationeel opgeofferd om maar het beste resultaat te behalen. Een soort prestatiedwang dus. Covid, lbgtq, oekraine, immigratie, het gaat eigenlijk alleen maar om het etaleren van waarden, welke waarden gebruikt worden om het optimale resultaat te behalen. Het is dus een pathologische expressie van de logica van selectie, als hoe een schaakcomputer een zet berekent. Het gevoel om je best te doen neemt de plaats in van het normale gevoelsleven.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In dit stuk missen alleen wat dikgedrukte stukken. Ik heb dit zo uitgebreid mogelijk geprobeerd te beschrijven van stap tot stap.
Eindstand;
Ego/Shadow = SELF combined, maar geeft conflict want EGO wil zelf SELF zijn, which it isnt, t kan zoveel willen.
De enige wijze om dit conflict op te lossen in de psyche, is door shadow bij ego te betrekken, oftewel; dat ook accepteren als SELF.
Als dat gebeurt en het is op de juiste manier geintegreerd, verdwijnen in principe Ego en Shadow omdat ze niet meer nodig zijn omdat de shadow is opgelost. Daar een dualiteit altijd uit 2 bestaat (Ego Shadow) kan de 1 niet bestaan zonder de ander.
Beiden lossen op, of iig de identificatie ermee. Goed en fout verdwijnen ook omdat er geen keuze (dualiteit) is, maar enkel eenheid.
Adam/Eva story teruggedraaid want je hebt Goed/Fout ontleerd. Je mag Eden weer in, Heaven als state of mind.As above, so below.
quote:Op vrijdag 18 juli 2025 03:49 schreef Mijk het volgende:
[..]
Kiezen is al een probleem ansich, dat is Heresy (welk woord komt van "Keuze") en dus dwaalleer als je t over god hebt.
Iedereen die serieus stevig religies heeft geanalyseerd ziet dat Dualiteit (met name Non-Dualiteit) 1 v/d belangrijkste zaken is. Een keuze, is direct "uit de non-dualiteit" omdat de dualiteit direct gecreeerd wordt met de keuze als zodanig.
Dus nee, dit zit imo héél ver af van waarheid, Religare (religie) betekent; Herbinden -- Terugkeren naar éénheid.
Zodra er éénheid is,vormt daar non-dualiteit (advaita vedanta - Hindu tak).
Een keuze van een mens, is dan ook in directe zin "een keuze van het ego". Want het ego wil iets, daarom kiest het, als het niet kiest, gaaat deze "film vanzelf" omdat je automatisch meebeweegt in de richting waaarin het universum moves.
Dit is best complexe content, maar probeer onderstaande quote te begrijpen, die ik in een andere context heb geschreven dan voor dit topic.De 1 is ook maar een cijfer. De nul vind ik dan een meer mystiek cijfer als de 1.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In dit stuk missen alleen wat dikgedrukte stukken. Ik heb dit zo uitgebreid mogelijk geprobeerd te beschrijven van stap tot stap.
Eindstand;
Ego/Shadow = SELF combined, maar geeft conflict want EGO wil zelf SELF zijn, which it isnt, t kan zoveel willen.
De enige wijze om dit conflict op te lossen in de psyche, is door shadow bij ego te betrekken, oftewel; dat ook accepteren als SELF.
Als dat gebeurt en het is op de juiste manier geintegreerd, verdwijnen in principe Ego en Shadow omdat ze niet meer nodig zijn omdat de shadow is opgelost. Daar een dualiteit altijd uit 2 bestaat (Ego Shadow) kan de 1 niet bestaan zonder de ander.
Beiden lossen op, of iig de identificatie ermee. Goed en fout verdwijnen ook omdat er geen keuze (dualiteit) is, maar enkel eenheid.
Adam/Eva story teruggedraaid want je hebt Goed/Fout ontleerd. Je mag Eden weer in, Heaven als state of mind.
Eten van de boom van kennis van goed en kwaad, is gelijk aan de fout om kiezen voor te stellen als selectie. De kennis van goed en kwaad zijn de waardes in een selectieprocedure waarmee de opties worden geëvalueerd. Dit is ook duidelijk aan dat men als god wordt, want de beste zijn is gelijkend aan goddelijk. En als kiezen is gedefinieerd op basis van het idee om de beste uitkomst uit te zoeken, dan doe je ook per definitie van het woord "kiezen" altijd je best wanneer je iets kiest. Dus dan kan je ook nooit echt wat verkeerd doen, wat ook goddelijk is.
En dat men zo een probleem van kiezen maakt, terwijl de logica ervan in conversatie gewoon practisch werkt, dat geeft aan dat het zit zoals ik zeg. Dat men onder de psychologische druk om je best te doen, kiezen met selectie verwart.
Sorry, voor mij als econoom is 'stochastisch' een vertrouwd begrip. Laat ik het zo eenvoudig mogelijk proberen uit te leggen.quote:Op donderdag 17 juli 2025 18:46 schreef marretak het volgende:
[..]
Als je gelijk in het kort uitlegt wat dit inhoud kan je een groter publiek bereiken, in die zin dat veel mensen bij soort van ingewikkelde woorden gemakshalve wegzappen,
Complexe keuzeprocessen maar de basis logica ervan is simpel.En wetenschap is gewoon objectief. Intersubjectief, dat kan alleen gaan over gedeelde subjectieve meningen.quote:Op donderdag 17 juli 2025 14:04 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Kiezen (of een keuze maken) is in vele opzichten een stochastisch proces. Het keuzeproces lijkt niet puur willekeurig want mensen baseren hun keuzes vaak op voorkeuren, overtuigingen, gewoonten, informatie, enzovoort. Maar er zit wél ruis in het systeem. Mensen maken inconsistente keuzes die niet altijd rationeel zijn. Zelfs met dezelfde input kan iemand bij herhaling anders kiezen. Dat zit nu eenmaal in de mens ingebakken. Subjectiviteit ontstaat uit een complex keuzeproces met stochastische elementen. Het is dus deels onvoorspelbaar, niet volledig rationeel, en uniek per individu. Elk mens heeft zijn eigen (willekeurige) subjectiviteit. Daarom is er gelukkig de wetenschap: een systematische methode om, ondanks onze individuele ruis en subjectiviteit, betrouwbare en intersubjectieve kennis over de werkelijkheid op te bouwen.
Dat klopt. Wetenschap kan wel een subjectieve mening categoriseren maar niet (100%) verklaren waarom dat individu die speciale mening heeft. Toeval en willekeur spelen daarbij een te grote rol.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 08:08 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Complexe keuzeprocessen maar de basis logica ervan is simpel.En wetenschap is gewoon objectief. Intersubjectief, dat kan alleen gaan over gedeelde subjectieve meningen.
Labelprobleem als je gaat denken in cijfers. T gaat niet om de term 1 of 0.... t gaat om het praktische gedrag wat hiermee bedoeld wordt.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 07:01 schreef Syamsu het volgende:
[..]
De 1 is ook maar een cijfer. De nul vind ik dan een meer mystiek cijfer als de 1.
Eten van de boom van kennis van goed en kwaad, is gelijk aan de fout om kiezen voor te stellen als selectie. De kennis van goed en kwaad zijn de waardes in een selectieprocedure waarmee de opties worden geëvalueerd. Dit is ook duidelijk aan dat men als god wordt, want de beste zijn is gelijkend aan goddelijk. En als kiezen is gedefinieerd op basis van het idee om de beste uitkomst uit te zoeken, dan doe je ook per definitie van het woord "kiezen" altijd je best wanneer je iets kiest. Dus dan kan je ook nooit echt wat verkeerd doen, wat ook goddelijk is.
En dat men zo een probleem van kiezen maakt, terwijl de logica ervan in conversatie gewoon practisch werkt, dat geeft aan dat het zit zoals ik zeg. Dat men onder de psychologische druk om je best te doen, kiezen met selectie verwart.
Ik denk dat je dit toch niet begrijpt. Voor wetenschap zijn keuzes random, willekeurig, omdat wetenschap beperkt is tot feiten. Maar als mens heb je een gekozen mening, dat die keuzes gemaakt zijn uit moed, lafheid, angst, liefde enz.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 10:31 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Dat klopt. Wetenschap kan wel een subjectieve mening categoriseren maar niet (100%) verklaren waarom dat individu die speciale mening heeft. Toeval en willekeur spelen daarbij een te grote rol.
Wetenschap heeft met politiek 1 ding gemeen: ze doen nooit aan het oplossen van individuele kwesties. Het gaat altijd om "de wet van de grote aantallen".
Die gekozen mening is dus ook random as the hell. Er zit geen enkele wetmatigheid in. Het heeft heel veel willekeurige elementen in zich. Wij mensen denken dat wij rationeel zijn en "dus" onze keuzes maken op basis van rationele argumenten. Maar daar klopt helemaal niks van. Heb je dit boek wel eens gelezen?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 11:35 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ik denk dat je dit toch niet begrijpt. Voor wetenschap zijn keuzes random, willekeurig, omdat wetenschap beperkt is tot feiten. Maar als mens heb je een gekozen mening, dat die keuzes gemaakt zijn uit moed, lafheid, angst, liefde enz.
Ja, voor de wetenschap zijn alle keuzes random, dus ook de keuzes in het kiezen van een mening. Omdat de wetenschap beperkt is tot feiten.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 12:06 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Die gekozen mening is dus ook random as the hell. Er zit geen enkele wetmatigheid in. Het heeft heel veel willekeurige elementen in zich. Wij mensen denken dat wij rationeel zijn en "dus" onze keuzes maken op basis van rationele argumenten. Maar daar klopt helemaal niks van. Heb je dit boek wel eens gelezen?
Snappie?
Ik blijf volgens mij niet steken met feiten. Ik zeg alleen dat subjectieve gevoelens, meningen en opvattingen van een individueel mens, willekeurig en onderhevig zijn aan toeval. Niet 100% natuurlijk, rationaliteit maakt ook onderdeel uit van het mens-zijn. Ik ben toch echt bang dat jij teveel leunt op je persoonlijke ervaringen, gevoelens, etc. om de werkelijkheid om je heen te begrijpen. Volgens mij zit je op een dood spoor.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 12:16 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ja, voor de wetenschap zijn alle keuzes random, dus ook de keuzes in het kiezen van een mening. Omdat de wetenschap beperkt is tot feiten.
Maar het lijkt of jij blijft steken in de feiten, en niet het subjectieve deel van de werkelijkheid erkent, het deel van de werkelijkheid dat kiest.
Maar het lijkt erop dat je zegt, een keuze is objectief random, omdat het in het moment van keuze op het ene of het andere kan uitkomen, dus daarom zit er geen gevoel achter die keuze. Terwijl dat dus een subjectieve kwestie is, of er wel of geen gevoel achter een keuze zit, en wat voor een gevoel het is. Daar kun je een mening over kiezen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 14:05 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Ik blijf volgens mij niet steken met feiten. Ik zeg alleen dat subjectieve gevoelens, meningen en opvattingen van een individueel mens, willekeurig en onderhevig zijn aan toeval. Niet 100% natuurlijk, rationaliteit maakt ook onderdeel uit van het mens-zijn. Ik ben toch echt bang dat jij teveel leunt op je persoonlijke ervaringen, gevoelens, etc. om de werkelijkheid om je heen te begrijpen. Volgens mij zit je op een dood spoor.
quote:Op vrijdag 18 juli 2025 14:26 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Maar het lijkt erop dat je zegt, een keuze is objectief random, omdat het in het moment van keuze op het ene of het andere kan uitkomen, dus daarom zit er geen gevoel achter die keuze. Terwijl dat dus een subjectieve kwestie is, of er wel of geen gevoel achter een keuze zit, en wat voor een gevoel het is. Daar kun je een mening over kiezen.
Gevoelens, emoties, zijn trouwens niet random, want emoties worden niet gekozen. Meningen zijn objectief random, omdat ze zijn gekozen. Dus de woorden die emoties uiten, subjectieve terminologie, die zijn gekozen, maar dat betekent niet dat de emoties zelf gekozen zijn.
Tja, er zijn nogal wat uitspraken te vinden in je post. Kernpunten zijn:quote:Op vrijdag 18 juli 2025 14:26 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Maar het lijkt erop dat je zegt, een keuze is objectief random, omdat het in het moment van keuze op het ene of het andere kan uitkomen, dus daarom zit er geen gevoel achter die keuze. Terwijl dat dus een subjectieve kwestie is, of er wel of geen gevoel achter een keuze zit, en wat voor een gevoel het is. Daar kun je een mening over kiezen.
Gevoelens, emoties, zijn trouwens niet random, want emoties worden niet gekozen. Meningen zijn objectief random, omdat ze zijn gekozen. Dus de woorden die emoties uiten, subjectieve terminologie, die zijn gekozen, maar dat betekent niet dat de emoties zelf gekozen zijn.
Jij verwart zelf selectie met kiezen, letterlijk gebruik je die woorden als synoniemen. En dat kan natuurlijk ok zijn, afhankelijk van hoe je die woorden definieert, maar je moet wel het onderscheid maken tussen de logica van:quote:Wat ik van je tekst begrijp is dat je probeert een onderscheid te maken tussen subjectieve gevoelens/emoties (niet gekozen, niet random) en meningen/uitspraken over gevoelens (wel gekozen, “objectief random”)
Maar jouw centrale stelling dat gekozen meningen objectief random zijn, is filosofisch en logisch onhoudbaar.
Kiezen ≠ random, tenzij je letterlijk zonder reden iets selecteert, wat zelden voorkomt bij meningen.
Jouw verwarring lijkt te gaan over:
Keuzevrijheid vs. determinisme
Subjectieve beleving vs. objectieve toevalligheid
Taal als expressie vs. emotie als ervaring
Meer chocola kan ik er niet van maken.
Ik vermoed dat jij probeert een filosofisch onderscheid te maken tussen:quote:Op vrijdag 18 juli 2025 16:51 schreef Syamsu het volgende:
Jij verwart zelf selectie met kiezen, letterlijk gebruik je die woorden als synoniemen. En dat kan natuurlijk ok zijn, afhankelijk van hoe je die woorden definieert, maar je moet wel het onderscheid maken tussen de logica van:
1. een gebeurtenis die in het moment op het ene of het andere kan uitkomen
2. een procedure zoals een schaakcomputer een zet zou kunnen berekenen, die 1 zekere uitkomst heeft.
1 noem ik kiezen, 2 noem ik selectie.
De essentie van een keuze is niet intentie ofzo, wat al een ingewikkeld concept is, de essentie is dat een keuze in het moment op het ene of het andere kan uitkomen. Het kan A of B worden in het moment, en dat is objectief random.
In het gebruik van subjectieve woorden zoals "mooi", moeten die woorden in principe altijd worden gekozen. Spontane expressie van emotie, met de vrije wil.
Het objectieve woord olifant, is natuurlijk ook ooit is gekozen, maar in gebruik van dit objectieve woord staat het model voor een echte olifant. Zie ik een olifant, dan moet ik dus dat woord olifant gebruiken om het beest aan te duiden, en is er in principe geen keuze meer.
Subjectiviteit is niet ingewikkeld, want het is al voldoende uitgelegd met: de geest kiest, en de geest wordt geidentificeerd met een gekozen mening. Dus ook, keuzes worden gemaakt uit emotie, en emoties worden geidentificeerd met een gekozen mening. Als ook, keuzes worden gemaakt vanuit het karakter, en, karakter wordt geidentificeerd met een gekozen mening.
Zeg ik, Trump is aardig, die erg controversieel is, dan zegt dat duidelijk ook wat over mijn eigen karakter, want ik heb die mening gekozen vanuit mijn eigen karakter.
Ajaquote:Op vrijdag 18 juli 2025 07:24 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Sorry, voor mij als econoom is 'stochastisch' een vertrouwd begrip. Laat ik het zo eenvoudig mogelijk proberen uit te leggen.
Een stochastisch proces is een reeks uitkomsten die bepaald worden door toeval. De uitkomst van zo’n proces is niet volledig voorspelbaar, maar volgt wel een kansverdeling. Denk bijvoorbeeld aan het gooien van een dobbelsteen: je weet niet welk getal je krijgt, maar je weet wel dat elk getal een kans van 1/6 heeft. Zo’n proces verloopt dus volgens waarschijnlijkheden, niet volgens vaste regels.
In tegenstelling tot stochastische processen zijn deterministische processen volledig voorspelbaar. Als je precies dezelfde omstandigheden herhaalt, krijg je altijd dezelfde uitkomst. Neem bijvoorbeeld de baan van een bal die je wegschiet onder een vaste hoek met een vaste snelheid. De wetten van de natuurkunde bepalen exact hoe de bal beweegt. Ook simpele voorbeelden zoals 3 + 5 = 8 zijn deterministisch: dezelfde input geeft altijd dezelfde uitkomst.
Stochastische processen komen veel voor: bij het weer, op de beurs, in wachtrijen of in populatiegroei. Stel dat je elke dag het weer noteert (zonnig, bewolkt, regen). Je kunt niet precies voorspellen wat het morgen wordt, maar je kunt wel inschatten hoe waarschijnlijk elk type weer is. De reeks van dagelijkse observaties vormt dan een stochastisch proces.
Ook menselijke keuzes kunnen zulke kenmerken vertonen. Iemand kan op basis van dezelfde informatie niet altijd dezelfde beslissing nemen. Naast voorkeuren, overtuigingen en objectieve informatie speelt ook toeval een rol. Keuzes zijn dus deels stochastisch. Ze bevatten een onvoorspelbaar element, ze hebben een mate van 'willekeur'. Daarom kun je vaak niet met zekerheid voorspellen wat iemand zal kiezen.
Leg eens uit wat je niet begrijpt? "Aja" suggereert namelijk totale onbegrip van jouw kant. Ik ben altijd bereid om de minder begaafde medemens een handje te helpen. Wie is trouwens de massa? Op dit forum komen uitsluitend geletterde mensen die wel eens een boek hebben gelezen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 20:44 schreef marretak het volgende:
[..]
Aja
en als je de ( grijze? ) massa wil bereiken dat begin je met je eerste comment, en typed dan " stochastisch ( proces is een reeks uitkomsten die bepaald worden door toeval ), en dan de rest blah bla blah![]()
de massa heeft liefst hapklare hondenbrokken
Owwwwquote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:13 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Leg eens uit wat je niet begrijpt? Ik ben altijd bereid om de minder begaafde medemens een handje te helpen? Wie is trouwens de massa? Op dit forum komen uitsluitend geletterde mensen die wel eens een boek hebben gelezen.
Ik ben slechts een eenvoudige boerenlul die zijn mening geeft.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:17 schreef marretak het volgende:
[..]
Owwww
als ingewikkelde artiest, bijv jij bent text artiest ( platgezegd ) kan je twee kanten op , of je wacht op een niche schnabbel, maar dan moet je wel steeds lang wachten
of je gaat voor groter publiek werken ( massa ) maar ok groter publiek stelt wel heel andere eisen? En dan moet je eens terug lezen wat ik typede maar dan met deze laatste paar zinnen van mij in acht nemend
( ik verzin dit allemaal niet zelf, is gewoon onderdeel van het Zwitsers zakmes der artiesten do's ad dont's )
Ok dat is dus complete AI nonsens. Het klopt natuurlijk niet wat AI zegt, want ik maak juist duidelijke definities, die fundamenteel logisch van elkaar verschillen, terwijl AI een complexe warboel hanteert, waar de definities van woorden geen duidelijke logische functie hebben. AI geeft natuurlijk alleen de verwarring weer die heerst onder academici, tussen de logica van selectie en de logica van kiezen, zoals ik dat heb uitgelegd. Die verwarring is de conventie op academisch gebied.quote:Maar goed, jouw tekst bevat een interessante poging om het verschil tussen objectieve en subjectieve taal, en tussen determinisme en keuze te duiden. Maar de argumentatie is problematisch doordat definities onconventioneel en verwarrend zijn (keuze = random), het begrip vrije wil simplistisch wordt voorgesteld, er sprake is van circulariteit (karakter = gevolg van gekozen meningen, maar keuzes komen uit karakter) en er onjuiste aannames worden gedaan over de aard van taalgebruik en overtuigingen.
De centrale these — dat subjectiviteit draait om vrije keuze en objectiviteit om deterministische selectie — is filosofisch gezien te simplistisch en slecht onderbouwd.
Ok. Jij vindt jouw definities en meningen beter dan wat de wetenschap er over zegt. Je lijkt te proberen een alternatieve metafysica en psychologie te formuleren maar doet dat zonder helder taalgebruik, logische opbouw of aansluiting bij bestaande (logische) denkkaders. Je formuleert eigen definities van 'subjectief' en 'objectief' die verwarring scheppen. Je gebruikt vage termen als ‘kiezen’, ‘gevoel’, en ‘subjectiviteit.’ Je noemt ze alleen. Een analytische uitwerking ontbreekt. Het kan natuurlijk zijn dat een "intuïtief" ingesteld persoon als jij meent dat jij via bovennatuurlijke weg een ander iets duidelijk kan maken zonder gebruik te maken van logica, analyse, precisie in taalgebruik en wetenschappelijke inzichten. "Gevoel" op afstand is kennelijk voor jou vanzelfsprekend. Geloof mij, je zit op een dood spoor.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 21:55 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ok dat is dus complete AI nonsens. Het klopt natuurlijk niet wat AI zegt, want ik maak juist duidelijke definities, die fundamenteel logisch van elkaar verschillen, terwijl AI een complexe warboel hanteert, waar de definities van woorden geen duidelijke logische functie hebben. AI geeft natuurlijk alleen de verwarring weer die heerst onder academici, tussen de logica van selectie en de logica van kiezen, zoals ik dat heb uitgelegd. Die verwarring is de conventie op academisch gebied.
Maar je moet gewoon terug gaan naar de logica van de taal in conversatie, de logica van de praktijk. En in die logica slaat kiezen op gebeurtenissen die in het moment op het ene of het andere kunnen uitkomen. Ik kan links of rechts, ik kies links, ik ga links. Ik had ook rechts kunnen kiezen. Zo werkt die logica, de keuze maakt 1 van alternatieve mogelijkheden die in de toekomst liggen, tot het heden.
Dat heeft dus helemaal niks te maken met selectie zoals een schaakcomputer een zet zou kunnen berekenen, die logica is compleet anders. Daar is de uitkomst voorbepaald. En alle elementen in een selectie procedure zijn inderdaad objectief, je kan er een model van maken.
Bij kiezen is de kiezer subjectief, dwz geidentificeerd met een gekozen mening.
Ik zeg helemaal niet dat karakter een gevolg is van een gekozen mening. Als ik zeg, Trump is aardig, ik kies dat woord aardig ja. Betekent niet dat ik met die keuze Trump aardig heb gemaakt. AI snapt het verschil niet tussen het woord aardig, en het karakter wat er mee wordt aangeduid.
Trump kiest rechts ipv links, ik kies de mening dat de geest waarin Trump zijn keuze heeft gemaakt, aardig is. Ik had ook kunnen kiezen, dat hij gemeen is. Dat is geen circulaire logica, dat werkt gewoon.
Dat is allemaal gelogen natuurlijk. Mijn definities zijn altijd hetzelfde en precies, en zijn consistent met de logica die gebruikt wordt in conversatie. Ik heb niet verzonnen dat een keuze in het moment op het ene of het andere kan uitkomen, die logica wordt sinds eeuwig al gebruikt in conversatie.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 09:41 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Ok. Jij vindt jouw definities en meningen beter dan wat de wetenschap er over zegt. Je lijkt te proberen een alternatieve metafysica en psychologie te formuleren maar doet dat zonder helder taalgebruik, logische opbouw of aansluiting bij bestaande (logische) denkkaders. Je formuleert eigen definities van 'subjectief' en 'objectief' die verwarring scheppen. Je gebruikt vage termen als ‘kiezen’, ‘gevoel’, en ‘subjectiviteit.’ Je noemt ze alleen. Een analytische uitwerking ontbreekt. Het kan natuurlijk zijn dat een "intuïtief" ingesteld persoon als jij meent dat jij via bovennatuurlijke weg een ander iets duidelijk kan maken zonder gebruik te maken van logica, analyse, precisie in taalgebruik en wetenschappelijke inzichten. "Gevoel" op afstand is kennelijk voor jou vanzelfsprekend. Geloof mij, je zit op een dood spoor.
Je overgeneraliseert en doet dogmatieke uitspraken als "niemand begrijpt dit." Ongenuanceerd dus. In de woordenbrei van vage religieuze beweringen, persoonlijke overtuiging en maatschappelijke kritiek ontbreekt een duidelijke samenhang of onderbouwing. Elk tegenargument die ik naar voren schuif wordt beantwoord met een herformulering van jou zelfverzonnen definities.
Dit heeft geen zin meer, dus daarom wens ik je nog veel succes in je verdere (oneindig durend?) leventje.
Ik had al is eerder AI bevraagd, en dan kreeg ik exact dezelfde soort teksten.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 21:05 schreef Geldprintkabouter het volgende:
De sprong van vrije wil naar nazi-vergelijkingen, vergezeld met claims over AI, subjectiviteit en wetenschappelijke methoden zonder enige onderlinge verbinding, is een chaotische mengeling van filosofische begrippen, ongefundeerde beweringen en extreme vergelijkingen. Coherentie is ver te zoeken, de lezer moet kennelijk maar 'aanvoelen' wat er wordt bedoeld.
Het niveau van dit subforum gaat zienderogen achteruit.
Nee dat is alleen maar dubbelop om het duidelijk te maken dat een mening gekozen is.quote:Op zondag 20 juli 2025 00:49 schreef Cockwhale het volgende:
Een gekozen mening... Je hebt dus ook een ongekozen mening?
Het doet mij denken aan wat Nietzche en Kant hebben geschreven. Ik heb het nog eens opgezocht in mijn boek "De Geschiedenis van de Filosofie" van Hans Joachim Störich, Spectrum 2007).quote:Op zondag 20 juli 2025 00:49 schreef Cockwhale het volgende:
Een gekozen mening... Je hebt dus ook een ongekozen mening?
Hele pakketten aan meningen worden aangenomen bij wetten. De logica van mening blijft nog steeds hetzelfde.quote:Op zondag 20 juli 2025 07:34 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Het doet mij denken aan wat Nietzche en Kant hebben geschreven. Ik heb het nog eens opgezocht in mijn boek "De Geschiedenis van de Filosofie" van Hans Joachim Störich, Spectrum 2007).
Friedrich Nietzsche stelt dat veel van wat wij “meningen” of overtuigingen noemen, vaak eerder overgenomen moraal is dan iets wat we zelf bewust hebben gekozen. Deze meningen zijn dus in strikte zin ongekozen. Ze zijn niet het resultaat van eigen denken, maar van imitatie of gewenning.
Immanuel Kant benadert het vraagstuk van (on)gekozen meningen via de notie van morele autonomie en vrijheid. Kant stelt dat de menselijke waardigheid juist ligt in de capaciteit om zelfstandig én rationeel normatief te oordelen. Volgens Kant kunnen mensen pas echt moreel handelen als ze handelen uit vrije wil. Dat wil zeggen: volgens wetten en principes die ze zichzelf, als redelijke wezens, opleggen. Niet omdat het door anderen wordt gezegd, maar omdat ze het “morele goede” zelf inzien en uit plicht volgen. Meningen die puur voortkomen uit gewoonte, autoriteit of emotie en die niet zijn getoetst aan ons eigen verstand zijn bij Kant in zekere zin “ongekozen”, en hebben weinig morele waarde.
Dus het vraagstuk van het "kiezen van een mening" is inderdaad door grote denkers doordacht. Wat @:Syamsu er echter van maakt, zoals het kiezen van een gevoel en andere vage samenhangen, is gewoon raar.
Lullig, zeikerig. Zeg eens iets echts. Wat is jouw probleem met spontaniteit?quote:Op zondag 20 juli 2025 10:10 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Ik lees in het voorgaande allerlei beweringen, aannames en denkbeelden die op geen enkele wijze refereren aan wat een normale sterveling 'gelooft'. Bijzonder intrigerend in die tekst is de stelling: "ik ben de grootste denker".
Say no more ...
Random is hetzelfde als spontaan, kiezen is spontaan, en daar ging het over vanaf post 1.quote:Op zondag 20 juli 2025 11:40 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Nu gaat het dus ineens over "spontaniteit" en "kiezen van een mening"
Wat kan ik er over zeggen, behalve dat beide samen bestaan in situaties waarin je handelend vanuit je diepste overtuiging of ervaring reageert? Dus wanneer kiezen en spontaan handelen samenvallen. Complexe biologische en hersenprocessen zijn echter van grote invloed op spontaniteit en het kiezen van een mening. Verschillende denkers stellen zelfs dat de overtuiging van een absolute vrije wil en volledige autonomie in het kiezen van een mening grotendeels een illusie is, omdat beslissingen vaak het resultaat zijn van onbewuste biologische, biochemische en omgevingsfactoren.
Op mijn vraag of jij dit boek wel eens hebt gelezen, is nog nooit een antwoord gekomen. In dat boek beschrijft ze hoe onbewuste patronen in ons denken en handelen een grote rol spelen bij zelfbedrog en hoe we vaak een vertekend beeld van onszelf hebben.
Je kunt dus wel denken dat je een vrije wil hebt om (al dan niet "spontaan") een mening te vormen, maar dat denken is een illusie, een waanidee.
quote:Op dinsdag 22 juli 2025 00:09 schreef Syamsu het volgende:
En ook betekent dat, dat nagenoeg 100 procent van de bekende denkers in de geschiedenis achterlijk zijn.
Het is alleen maar gebaseerd op gedachten in zijn hoofd. Iemand die uitsluitend vanuit zijn gedachten leeft, loopt het risico om in een zelf gecreëerde bubbel te leven, wat kan leiden tot isolatie, misverstanden, verwardheid en een incompleet beeld van de complexe wereld om ons heen.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 08:17 schreef Haushofer het volgende:
Spiritueel narcisme. Voor als christelijk fundamentalisme niet voldoet
Zoals al uitgelegd. Wat subjectief is, creeert wat objectief is, door te kiezen. Zo werkt het fundamenteel in het heelal. En subjectief betekent, geidentificeerd met een gekozen mening, en objectief betekent geidentificeerd met een model ervan. En zo werkt het dus bij mensen ook, vanuit de subjectieve emoties wordt gekozen, en het resultaat van de keuze is objectief. De logica van feit en mening, de basis van de rede.quote:
Ik weet niet zeker of ik je geschreven stuk volledig begrijp maar heb een stukje ervan gequote.quote:Op zondag 20 juli 2025 09:57 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Maar ik snap gewoon niet hoe het kan dat iemand die psychologische druk / verleiding niet naast zich neer kan leggen, en gewoon de simpele logica volgen, die overduidelijk is in conversatie. Keuzes, alle keuzes, zijn spontaan.
Ik probeer je te begrijpen. Soms lukt het en andere stukjes helemaal niet.quote:Op donderdag 17 juli 2025 01:28 schreef Syamsu het volgende:
De meningen zijn tendentieus richting je best te doen voor alles, en gevoel wordt genegeerd. Alles wordt irrationeel opgeofferd om maar het beste resultaat te behalen. Een soort prestatiedwang dus. Covid, lbgtq, oekraine, immigratie, het gaat eigenlijk alleen maar om het etaleren van waarden, welke waarden gebruikt worden om het optimale resultaat te behalen. Het is dus een pathologische expressie van de logica van selectie, als hoe een schaakcomputer een zet berekent. Het gevoel om je best te doen neemt de plaats in van het normale gevoelsleven.
Interessante verbanden worden er gesuggereerd:quote:Wat ik zou verwachten als iedereen intellectueel begrip heeft van feit en mening, is dat men dan veel conservatiever zou zijn. Dat er veel meer emotie in de samenleving zou zitten. Het zou meer op Amerika lijken. Een relatief hoog percentage van de Amerikanen, is nog creationistisch, en creationisme valideert de concepten feit en mening.
Dat je dat niet begrijpt komt vooral ook omdat wat ik daar beschrijf ook niet logisch in elkaar zit.quote:Op donderdag 24 juli 2025 06:30 schreef FrequentieHouder het volgende:
[..]
Ik probeer je te begrijpen. Soms lukt het en andere stukjes helemaal niet.
En misschien begrijp ik helemaal niet welk punt je probeert te verduidelijken maar je schrijft mede over de lbgtq mensen. Velen van hun zijn wel tot hun ‘kern’ gekomen door hun normale gevoelsleven. Door te voelen dat ze een man willen zijn ipv vrouw als ze 8 jaar oud zijn bijvoorbeeld en mannenkleren dragen.
Je kan het in principe ook wetenschappelijk meten wat mensen zeggen hoe subjectiviteit werkt. En de hypothese is dan dat socialisten zullen zeggen dat kiezen selectie is, en emoties zijn objectieve chemische processen in de hersens, of objectieve zaken in de gedachtenwereld. enz.quote:Op donderdag 24 juli 2025 12:35 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Interessante verbanden worden er gesuggereerd:
- Meer intellectueel begrip van feit en mening leidt tot een conservatievere maatschappij
- Meer conservatisme leidt tot meer emotie
- Creationisme verklaart concepten als feit en mening als geldig
De menselijke geest is tot veel in staat, we kunnen blijven fantaseren tot we een ons wegen. Voor het beantwoorden van de vraag of dit allemaal spoort met de realiteit is alleen de wetenschappelijke methode van toepassing. Zo kan onzin van feiten worden gescheiden, althans zo veel mogelijk. Andere methoden zijn vals of flauwekul.
Ik denk wel te begrijpen waar je naar refereert, alleen gebruiken we er andere woorden voor.quote:Op donderdag 24 juli 2025 17:58 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat je dat niet begrijpt komt vooral ook omdat wat ik daar beschrijf ook niet logisch in elkaar zit.
Ik leg eerst de logica uit van feit en mening, welke gebaseerd is op de definitie van kiezen als zijnde spontaan. Die logica werkt wel. Maar veel mensen gebruiken de definitie van kiezen op basis van het idee de beste mogelijkheid uit te zoeken, en dat werkt niet. Dus dat is het beschrijven van een soort auto-ongeluk, waar de concepten tegen elkaar botsen, en uit elkaar worden getrokken.
Als iemand zegt emoties te kunnen meten, dan is dat onbegrijpelijke onzin. Dan zijn emoties subjectief en objectief, een vierkante cirkel, het werkt niet. Maar die mensen die zo denken, die moeten toch nog met hun emoties omgaan in hun leven, ook al hebben ze geen werkend concept van subjectiviteit meer. Dus dan gaan ze meer extreem hun best doen voor zaken, om de gevoelens te krijgen dat ze hun best aan het doen zijn. Voor hun emotionele overleving. Want hun normale gevoelsleven is afgesloten, omdat de spontaniteit van keuzes niet wordt erkent.
Wat je zegt is allemaal niet terzake.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 02:44 schreef FrequentieHouder het volgende:
[..]
Ik denk wel te begrijpen waar je naar refereert, alleen gebruiken we er andere woorden voor.
Het bij jezelf komen om authenticiteit te ervaren en vrij te zijn en daar ten gevolge de keuzes te maken die uit vrijheid is gekomen. In plaats van ‘luisteren’ naar alles om ons heen wat vooral vertelt wat een mens moet doen, denken, volgen, voelen.
Je mixt hier dualiteit en het labelprobleem. Beiden zijn essentieel om religie en/of spiritualiteit te doorgronden.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 06:27 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Wat je zegt is allemaal niet terzake.
Normaal zou zijn geweest dat je de logica van feit & mening op school had geleerd. Het moeilijkste in de logica van feit & mening is om te begrijpen dat alle keuzes spontaan zijn. Alle keuzes kunnen in het moment van kiezen op het ene of het andere uitkomen. Ook weloverwogen keuzes zijn dus spontaan. Hier moet je goed over nadenken, dat je een keuze als echt spontaan ziet, in het moment van kiezen.
En heb je eenmaal een goed idee van kiezen als spontaan, dan is het verder makkelijk, dan is wat kiest subjectief, en wat wordt gekozen is objectief.
En subjectief betekent, dat je met een gekozen mening zegt wat het is.
En objectief betekent dat je er een 1 op 1 model van maakt in je verstand.
Dus gaat het onderwerp over een persoon die keuzes maakt, dan kan je alleen met een gekozen mening zeggen wat het was waardoor iets is gekozen. Iemand kiest links ipv rechts. Dan kan je de mening kiezen, dat de keuze was gemaakt uit liefde, haat, moed, lafheid, enzovoort. Bij een mening zijn er altijd ten minste 2 antwoorden juist, want je hebt ten minste 2 mogelijkheden nodig om te kunnen kiezen. Het is net zo goed juist om te zeggen dat een schilderij mooi is, of lelijk.
Gaat het onderwerp over iets dat gekozen is, dan zeg je wat het is, door er een model van te maken in je verstand. De planeet aarde is bijvoorbeeld iets dat gekozen is. Eerst waren er de mogelijkheden dat de aarde wel zou ontstaan, of niet zou ontstaan, en er is gekozen dat de aarde wel ontstond. En dan maak je gewoon een plaatje van de aarde in je verstand, een model ervan. En dat model is dan wat je zegt dat de aarde is. De aarde is een planeet, het is rond, en blauw en wit. Dus aan de ene kant heb je de echte planeet aarde, en aan de andere kant heb je het model ervan in je verstand.
En dat is wat feiten zijn, feiten zijn een model van iets dat gekozen is, in je verstand. Een model van een creatie. Bij een feit is er altijd maar 1 antwoord juist, het exacte model ervan. Alle andere antwoorden zijn verkeerd. Staat er een glas op tafel? Die woorden zijn een model in het verstand van een glas dat op een tafel zou staan. Als het model overeenkomt, met waar het model over gaat, als er daadwerkelijk een glas op tafel staat, dan is het een feit, dat er een glas op tafel staat. Zo niet, dan is het een feit dat er geen glas op tafel staat. Objectiviteit is dus eigenlijk modelleren, kopieren, van een creatie, naar je verstand. Als je naar dingen kijkt, krijg je automatisch al een model ervan in je verstand.
1. Creator / kiest / spiritueel / subjectief / mening
2. Creatie / gekozen / materieel / objectief / feit
Die rijtjes moet je er instampen. Gaat het onderwerp over iets dat kiest, dan gooi je het in de doos "mening". Gaat het over iets dat gekozen is, dan gooi je het onderwerp in de doos "feit". Die 2 dozen moet je dus in je verstand hebben, om je verstand efficient te administreren.
Niet terzake. Het is gewoon de logica van feit en mening, die iedereen al gebruikt in conversatie.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 06:34 schreef Mijk het volgende:
[..]
Je mixt hier dualiteit en het labelprobleem. Beiden zijn essentieel om religie en/of spiritualiteit te doorgronden.
Het is weer zeer verwarrend en onjuist wat je schrijft. Toch herken ik veel van jouw uitgangspunten, aannames en stellingen op basis van wat eerder, ook door anderen, op dit forum is aangegeven.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 06:27 schreef Syamsu het volgende:
Normaal zou zijn geweest dat je de logica van feit & mening op school had geleerd. Het moeilijkste in de logica van feit & mening is om te begrijpen dat alle keuzes spontaan zijn. Alle keuzes kunnen in het moment van kiezen op het ene of het andere uitkomen. Ook weloverwogen keuzes zijn dus spontaan. Hier moet je goed over nadenken, dat je een keuze als echt spontaan ziet, in het moment van kiezen.
En heb je eenmaal een goed idee van kiezen als spontaan, dan is het verder makkelijk, dan is wat kiest subjectief, en wat wordt gekozen is objectief.
En subjectief betekent, dat je met een gekozen mening zegt wat het is.
En objectief betekent dat je er een 1 op 1 model van maakt in je verstand.
Dus gaat het onderwerp over een persoon die keuzes maakt, dan kan je alleen met een gekozen mening zeggen wat het was waardoor iets is gekozen. Iemand kiest links ipv rechts. Dan kan je de mening kiezen, dat de keuze was gemaakt uit liefde, haat, moed, lafheid, enzovoort. Bij een mening zijn er altijd ten minste 2 antwoorden juist, want je hebt ten minste 2 mogelijkheden nodig om te kunnen kiezen. Het is net zo goed juist om te zeggen dat een schilderij mooi is, of lelijk.
Gaat het onderwerp over iets dat gekozen is, dan zeg je wat het is, door er een model van te maken in je verstand. De planeet aarde is bijvoorbeeld iets dat gekozen is. Eerst waren er de mogelijkheden dat de aarde wel zou ontstaan, of niet zou ontstaan, en er is gekozen dat de aarde wel ontstond. En dan maak je gewoon een plaatje van de aarde in je verstand, een model ervan. En dat model is dan wat je zegt dat de aarde is. De aarde is een planeet, het is rond, en blauw en wit. Dus aan de ene kant heb je de echte planeet aarde, en aan de andere kant heb je het model ervan in je verstand.
En dat is wat feiten zijn, feiten zijn een model van iets dat gekozen is, in je verstand. Een model van een creatie. Bij een feit is er altijd maar 1 antwoord juist, het exacte model ervan. Alle andere antwoorden zijn verkeerd. Staat er een glas op tafel? Die woorden zijn een model in het verstand van een glas dat op een tafel zou staan. Als het model overeenkomt, met waar het model over gaat, als er daadwerkelijk een glas op tafel staat, dan is het een feit, dat er een glas op tafel staat. Zo niet, dan is het een feit dat er geen glas op tafel staat. Objectiviteit is dus eigenlijk modelleren, kopieren, van een creatie, naar je verstand. Als je naar dingen kijkt, krijg je automatisch al een model ervan in je verstand.
1. Creator / kiest / spiritueel / subjectief / mening
2. Creatie / gekozen / materieel / objectief / feit
Die rijtjes moet je er instampen. Gaat het onderwerp over iets dat kiest, dan gooi je het in de doos "mening". Gaat het over iets dat gekozen is, dan gooi je het onderwerp in de doos "feit". Die 2 dozen moet je dus in je verstand hebben, om je verstand efficient te administreren.
Dat is weer is totale AI onzin van een corrupte leugenaar.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 10:34 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Het is weer zeer verwarrend en onjuist wat je schrijft. Toch herken ik veel van jouw uitgangspunten, aannames en stellingen op basis wat eerder op dit forum is aangegeven.
Je koppelt subjectiviteit aan het maken van een keuze, en objectiviteit aan het resultaat van de keuze. Dit is dubieus omdat traditioneel subjectiviteit betekent: vanuit een persoonlijk perspectief, “inhoudelijk gekleurd”. Objectiviteit betekent: onafhankelijk van de waarnemer, “feitelijk”. Je suggereert dat wat gekozen is, objectief is (bijvoorbeeld “de aarde is gekozen om te bestaan”) maar dit is een filosofisch uitgangspunt dat niet breed geaccepteerd is en feit en mening door elkaar laat lopen.
Het idee dat een “mening altijd minstens twee antwoorden” heeft (en daarom subjectief is) klopt niet: sommige meningen kunnen uniek zijn of gebaseerd zijn op feiten en hebben dus maar één antwoord (of gevolg). Bijvoorbeeld: "als ik een appel in mijn hand heb, en deze loslaat valt hij op de grond."
Je stelt ook voor om alles wat bestaat (jij, ik, de aarde, een glas op tafel) te verstaan als “gekozen”, en koppelt daar het model “feit = gekozen object = objectief” aan. Dit is dubieus omdat het een soort metafysisch (bijna theologisch) scheppingsdenken impliceert, waarin alles een keuze of uitkomst van een keuze is. Fysieke feiten ("ik besta, jij bestaat, de aarde bestaat") zijn niet “gekozen”, maar geobserveerd of vastgesteld. Jouw redenering sluist creatie en creativiteit van subjecten naar fysieke natuurverschijnselen, zonder duidelijk te maken wie kiest (de mens, God, het universum?). Het suggereert "a universe according Libertarisch", een soort van universeel bewustzijn.
Je schrijft dat feiten altijd een model zijn van wat gekozen is, en dat alleen één model klopt, en alle andere fout zijn. Dit is dubieus omdat In de wetenschapsfilosofie (toevallig een hobby van mij) een feit doorgaans een waargenomen, intersubjectief verifieerbare gebeurtenis of toestand is. Het is geen mentaal model (beeld, construct) op zich. Modellen kunnen verschillende aspecten van een feit uitlichten zonder dat één model absoluut ‘juist’ is (denk aan verschillende kaarten van een gebied: een spoorwegkaart en een reliëfkaart zijn beide modellen, beide nuttig, beide verschillend maar geen van beide “fout” ). Het idee dat alleen “het exacte model” juist is, is onhoudbaar: taal en waarneming zijn altijd enigszins schematisch en onvolledig. Je zal nooit absolute zekerheid met een model bereiken.
Interessant is ook jouw stelling: creator/kiezen/spiritueel/subjectief/mening vs. >>> creatie/gekozen/materieel/objectief/feit. Jij suggereert dat deze categorieën altijd samenhangen. Dus als iets subjectief is, is het per definitie ook spiritueel, creator-achtig, enzovoort. En als iets objectief is, is het altijd materieel, gekozen, enzovoort. Dit is dubieus omdat subjectief niet altijd spiritueel is (ik kan subjectief zin hebben in koffie daar zit niks spiritueels aan). Objectief is niet altijd materieel (objectieve wiskundige waarheden zijn niet materieel). “Kiezen” is niet altijd een spiritueel proces: je kiest ook niet-spirituele dingen (het kop-koffie probleem). De koppeling tussen deze abstracte termen is arbitrair en nergens door jou beargumenteerd.
Jouw tekst verwart, verbindt en vermengt verschillende begrippen uit logica, metafysica en taalfilosofie op een manier die niet standaard, niet logisch en niet beargumenteerd is. Neemt niet weg dat de problematiek die jij aansnijdt hoogst interessant is. Zelf vind ik wetenschapsfilosofie boeiend omdat het ons aan het denken zet over de diepste aannames én beperkingen van wat wij “weten”. Zo scherpt het ons begrip van waarheid en helpt het onderscheiden tussen wat je denkt te weten en wat je echt kunt bewijzen. Wetenschapsfilosofie leert je om je eigen denken voortdurend te onderzoeken, vragen te stellen over hoe je weet wat je weet, en om bescheiden te blijven over de grenzen van je eigen kennis. Daardoor word je een kritischere en bewustere denker. Jouw stellingen, hoe dubieus ook, zetten mij weer aan het denken. Het is alleen jammer dat jij zo weinig overtuigend schrijft.
Ik ben een objectieve waarnemer van vlees, bloed en biologische neuronen.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 18:40 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat is weer is totale AI onzin van een corrupte leugenaar.
Oh heb jij je "best gedaan"? Dat komt omdat jij kiezen definieert op basis van het idee de beste mogelijkheid uit te zoeken. Dan heb je per definitie van het woord kiezen, altijd je best gedaan, wanneer je iets kiest.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 18:46 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Ik ben een objectieve waarnemer van vlees, bloed en biologische neuronen.
Ik neem niet meer de moeite om de rest van jouw 'betoog' te lezen en van commentaar te voorzien. Ik heb mijn best gedaan om met jou van gedachten te wisselen maar kennelijk ben je van een andere planeet.
Van jou*quote:Op vrijdag 25 juli 2025 18:40 schreef Syamsu het volgende:
Kijk dat je niet wil toegeven dat wat ik zeg simpel is, en dat het logisch werkt, en dat het consistent is met de logica die we gebruiken in conversatie, dat maakt van jouw een corrupte leugenaar.
Typische onzin weer, alsof mensen niet liegen. Dat hoort ook bij dat idee van kiezen als selectie, de schijnheiligheid.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 20:32 schreef Mijk het volgende:
[..]
Van jou*
Matig je toon een beetje, je quasi-intellectuele houding kan wat manieren en betere spelling van jouw gebruiken, mensen geen leugenaars te gaan noemen hier, dat is op de man. Dit is een warning, hierna ga je op de bon.
Goed ik vind het een heel vaag topic verder, ik kan er niet echt een touw aan vast knopen omdat je dualiteit, labeling, taal, keuzes, goed, fout en weet ik twat allemaal door elkaar haalt. Wat mij betreft prima, maar als users hier reageren op je, dan ga je ze niet uitmaken voor corrupte leugenaar. Dat tis gewoon een persoonljike aanval, jouw subjectieve waarheid kan anders zijn dan die van iemand anders. Dus kijk uit wanneer je met dergelijke termen begint te strooien. Gewoon normale omgangsnormen zijn dat, dat heeft niets te maken of met mensen liegen of niet.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 23:31 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Typische onzin weer, alsof mensen niet liegen. Dat hoort ook bij dat idee van kiezen als selectie, de schijnheiligheid.
Zoals google:
choose: pick out (someone or something) as being the best or most appropriate of two or more alternatives
Dus als je kiest om een bank te beroven, en kiest om onwaarheden te vertellen, dan heb je volgens google je best gedaan. Google die een paar miljard mensen van informatie voorziet, zegt dat het zo is.
Het is zo duidelijk dat jullie gewoon de definitie van kiezen als spontaan afwijzen, en vervolgens op een brei van onzin uitkomen, van intenties en biologische neuronen whatever.
Jee, wat reageer jij heftig.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 19:10 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Maar volgens creationisme zijn keuzes spontaan, en kom het oordeel of jij als persoon die keuzes maakt, wel of niet je best hebt gedaan, achteraf. En jij bent een vuile leugenaar, is mijn oordeel.
Wat jij zeg onzin, wat die ander zegt is onzin. Hoe kiezen werkt, hoe subjectiviteit werkt, is duidelijk in de regels die gebruikt worden in conversatie. En die regels zijn creationisme, daar is geen enkele, gerede, twijfel over.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 23:47 schreef Mijk het volgende:
[..]
Goed ik vind het een heel vaag topic verder, ik kan er niet echt een touw aan vast knopen omdat je dualiteit, labeling, taal, keuzes, goed, fout en weet ik twat allemaal door elkaar haalt. Wat mij betreft prima, maar als users hier reageren op je, dan ga je ze niet uitmaken voor corrupte leugenaar. Dat tis gewoon een persoonljike aanval, jouw subjectieve waarheid kan anders zijn dan die van iemand anders. Dus kijk uit wanneer je met dergelijke termen begint te strooien. Gewoon normale omgangsnormen zijn dat, dat heeft niets te maken of met mensen liegen of niet.
Dat mensen liegen is inherent aan ego, niets nieuws, 99% vd mensheid heeft last van ego.
Waar je het verder over hebt met je spontaanafwijzende brei van biologische intenties, i dont give a shit. Gewoon normaal doen tegen elkaar.
Je moet eerst is leren hoe subjectiviteit werkt, voordat je subjectieve woorden gebruikt, zoals niet tof, en niet leuk.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 00:51 schreef FrequentieHouder het volgende:
Een forum is een plek waar je op een normale manier met elkaar praat, van gedachten wisselt.
Jij valt Mijk persoonlijk aan, niet tof
Je kon ook KIEZEN geen topic te maken.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 01:47 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Wat jij zeg onzin, wat die ander zegt is onzin. Hoe kiezen werkt, hoe subjectiviteit werkt, is duidelijk in de regels die gebruikt worden in conversatie. En die regels zijn creationisme, daar is geen enkele, gerede, twijfel over.
En moraliteit slaat ook helemaal nergens meer op, wanneer je gelijktijdig de logica van moraliteit overboord gooit. Hoe kan je nou bezwaar hebben dat ik bepaalde woorden kies die de geest duiden waarin iemand keuzes maakt, wanneer je daarnaast ook zegt dat die logica niet klopt? Ik moet wat andere woorden kiezen, en oh ja, je kan ook niet kiezen.
Simpel. Subjectiviteit, of in bredere zin 'bewustzijn' is het product van complexe hersenprocessen. Miljarden neuronen en synapsen in complexe samenhang leiden tot bewustzijn en subjectieve ervaringen. Wat de exacte aard is van de relatie tussen hersenactiviteit en subjectieve ervaring is voor de wetenschap nog een mysterie. Misschien heb je wel gelijk, misschien ook niet.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 01:49 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Je moet eerst is leren hoe subjectiviteit werkt, voordat je subjectieve woorden gebruikt, zoals niet tof, en niet leuk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Geldprintkabouter op 26-07-2025 06:35:44 ]
quote:Op zaterdag 26 juli 2025 06:26 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Simpel. Subjectiviteit, of in bredere zin 'bewustzijn' is het product van complexe hersenprocessen. Miljarden neuronen en synapsen in complexe samenhang leiden tot bewustzijn en subjectieve ervaringen. Wat de exacte aard is van de relatie tussen hersenactiviteit en subjectieve ervaring is voor de wetenschap nog een mysterie. Misschien heb je wel gelijk, misschien ook niet.
In ieder geval, ook jij weet niet hoe subjectiviteit (of bewustzijn) werkt. Je denkt het te weten maar jouw hersenprocessen leiden tot een subjectieve mentaal construct van de realiteit. Maar dit is geen perfecte weerspiegeling van een objectieve realiteit want diezelfde hersenprocessen van jou activeren ook een subjectieve perceptie van de waarneming van de realiteit. Illusies, vooringenomenheid, culturele achtergrond, eerdere ervaringen en emoties vertroebelen het zicht op de objectieve realiteit. Dit kan per individu verschillen. Daarom is mijn perceptie van de realiteit anders dan van jou. Maar gelukkig hebben we de wetenschap om de (objectieve) realiteit waar te nemen en te verklaren.
Maar blijf jij maar veilig zitten in je mentale creationistische bubbeltje van subjectief kiezen en objectief manifesteren: dat past bij jou.compelete bullsit. We weten hoe subjectivit werkt, we gebruiken die logica ervan elke dag in conversatie. En zielige referenties aan miljarden neuronen zijn bedoeld om af te dekken dat jij geen enkel intellectueel besef hebt hoe het werkt. Als ik jou een lul noem omdat je subjectivit, gevoel, margimaliseerd, dan is die mening gekozen, en die mening gaat over jou als persoon die keuzes maakt. Er is helemaal geen mysterie over hoe subjectiviteir werkt, in de basis. Er zijn alleen vuile leugenaars die kiezen definieren op basis van het idee om de beste optie uit te zoeken. Gore leugenaars die altijd glorie aan zichzelf bedienen, omdat ze per definitie altijd het beste doen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sorry maar je ziet het helemaal verkeerd. Subjectiviteit is geheel een uitkomst van een neurologisch-biologisch proces. Jouw moleculen, atomen en subatomaire deeltjes die in een complexe samenhang jouw brein vormen, houden je voor de gek. Het zorgt er o.a. voor dat jij iedereen die een ander realiteitsbesef heeft, voor leugenaar uitmaakt. Je bent een hulpeloze trekpop van een brein die je verhaaltjes vertelt die niet stroken met de realiteit. En jij trapt erin, in die brei van onbewezen en niet logische denkbeelden. Of beter gezegd in jouw taal: jij kiest er zelf voor dat je je laat besodemieteren door een fysiek brein dat je wil doen geloven dat subjectiviteit en objectiviteit allemaal zo simpel is om te begrijpen. Jammer dat je dat niet wil inzien.quote:Op zondag 27 juli 2025 16:18 schreef Syamsu het volgende:
[..]
compelete bullsit. We weten hoe subjectivit werkt, we gebruiken die logica ervan elke dag in conversatie. En zielige referenties aan miljarden neuronen zijn bedoeld om af te dekken dat jij geen enkel intellectueel besef hebt hoe het werkt. Als ik jou een lul noem omdat je subjectivit, gevoel, margimaliseerd, dan is die mening gekozen, en die mening gaat over jou als persoon die keuzes maakt. Er is helemaal geen mysterie over hoe subjectiviteir werkt, in de basis. Er zijn alleen vuile leugenaars die kiezen definieren op basis van het idee om de beste optie uit te zoeken. Gore leugenaars die altijd glorie aan zichzelf bedienen, omdat ze per definitie altijd het beste doen.
Het geloof in de grote oorzaak en gevolg perpetuum mobile, die alles bepaalt, is onzin pseudo-wetenschap. Worden feiten dan ook bepaalt door moleculen in het brein? Hoe kan dat nou heh, dat meningen een gevolg zijn van neuronen onzin, maar feiten niet. Het is toch allebei een functie van het brein, feiten stellen, en meningen uiten?quote:Op zondag 27 juli 2025 17:21 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Sorry maar je ziet het helemaal verkeerd. Subjectiviteit is geheel een uitkomst van een neurologisch-biologisch proces. Jouw moleculen, atomen en subatomaire deeltjes die in een complexe samenhang jouw brein vormen, houden je voor de gek. Het zorgt er o.a. voor dat jij iedereen die een ander realiteitsbesef heeft, voor leugenaar uitmaakt. Je bent een hulpeloze trekpop van een brein die je verhaaltjes vertelt die niet stroken met de realiteit. En jij trapt erin, in die brei van onbewezen en niet logische denkbeelden. Of beter gezegd in jouw taal: jij kiest er zelf voor dat je je laat besodemieteren door een fysiek brein dat je wil doen geloven dat subjectiviteit en objectiviteit allemaal zo simpel is om te begrijpen. Jammer dat je dat niet wil inzien.
Het heeft niets met emoties te maken maar wel met harde wetenschappelijke feiten. Jouw idee van spontaan kiezen is niets anders dan het gevolg van biochemische processen in die bovenkamer van je. Je kan moleculen, atomen en subatomaire deeltjes en hun invloed op 'subjectiviteit' wel ontkennen maar helaas voor je, de realiteit is wat het is. Jouw mening over mij is niets anders dan het gevolg van een complexe interactie tussen verschillende hersengebieden en biochemische processen. Dit vindt allemaal plaats (vaak) op een onbewust niveau, dat uiteindelijk leidt tot de bewuste uiting van die mening.quote:Op maandag 28 juli 2025 00:27 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Het geloof in de grote oorzaak en gevolg perpetuum mobile, die alles bepaalt, is onzin pseudo-wetenschap. Worden feiten dan ook bepaalt door moleculen in het brein? Hoe kan dat nou heh, dat meningen een gevolg zijn van neuronen onzin, maar feiten niet. Het is toch allebei een functie van het brein, feiten stellen, en meningen uiten?
Nee pseudo, het concept feit heeft een logica, en het concept mening heeft een logica, je moet de regels volgen. Je zit niet alleen het concept mening kapot te maken, ook het concept feit maak je kapot. Alhoewel het uitgangspunt was om het concept mening kapot te maken. Je hebt absoluut nul argumentatie. Het is pseudo-wetenschappelijk gezwets.
Jij kan dus emotioneel niet omgaan met het intellectuele idee van kiezen als spontaan. Dit is heel erg moeilijk voor je. Kom op zeg, dat is zo dom. Ik ga daar echt helemaal geen respect voor hebben.
Dit is allemaal heel erg zielig, een volwassen kerel die niet met spontaniteit kan omgaan. Het is natuurlijk moeilijk spontaan te zijn, emoties te tonen, maar om dit door te trekken naar het niet intellectueel kunnen accepteren van spontaniteit, gaat wel heel erg ver. Dat is het enige raadselachtige mysterie, daarentegen hoe kiezen werkt, en hoe subjectiviteit werkt is duidelijk in conversatie. Het is duidelijk dat ik geen scheldwoorden mag kiezen die de geest duidt waarin jij je keuzes maakt, omdat ik dan je gevoelens kwets. Maar dat was dus het doel, om je gevoelens te kwetsen, en dat is ook goed. Want wat jij doet is een goor spelletje dat emotie marginaliseert.quote:Op maandag 28 juli 2025 06:33 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Het heeft niets met emoties te maken maar wel met harde wetenschappelijke feiten. Jouw idee van spontaan kiezen is niets anders dan het gevolg van biochemische processen in die bovenkamer van je. Je kan moleculen, atomen en subatomaire deeltjes en hun invloed op 'subjectiviteit' wel ontkennen maar helaas voor je, de realiteit is wat het is. Jouw mening over mij is niets anders dan het gevolg van een complexe interactie tussen verschillende hersengebieden en biochemische processen. Dit vindt allemaal plaats (vaak) op een onbewust niveau, dat uiteindelijk leidt tot de bewuste uiting van die mening.
Ik vind het wel erg knap van je dat je nu bewust hebt gekozen om niet te gaan schelden en beledigen. Wellicht dat al die moleculen, atomen en subatomaire deeltjes in jouw hersentjes anders zijn gerangschikt en anders zijn gaan werken. Hoe zou dat toch komen? Invloed van buitenaf, angst om geband te worden wellicht? Zo zie je maar, het kiezen van een mening blijft een raadselachtig fenomeen. Feit is wel dat jij hebt bewezen een hulpeloze trekpop te zijn van je brein. Jouw brein geeft je instructies om zijn bevelen op te volgen, die jij uiteraard braaf opvolgt. Met een vrije wil en onafhankelijk keuzes maken heeft het echter niets van doen.
Het is niet zielig, het zijn de keiharde wetten van de fysieke natuur. Ik begrijp dat mijn tekst een sterke emotionele reactie oproept en frustratie uitdrukt over mijn (vermeende) onvermogen om met spontaniteit en emoties om te gaan. De kern van jouw kritiek lijkt te liggen in het idee dat ik niet alleen moeite heb met het uiten van spontaniteit, maar het ook intellectueel niet kan accepteren. Het is een duidelijke uiting van gekwetstheid en boosheid. Dit zegt heel veel over de 'meningkiezer' die deze teksten opschrijft, jij dus. Je laat je leiden door spontane en willekeurige emoties, kleine neurale uitbarstingen, die je verhinderen om de realiteit waar te nemen zoals die is. In plaats daarvan kies je ervoor om zelf bij elkaar gefantaseerde mentale constructen als model te gebruiken voor de werkelijkheid. Dat is een doodlopende weg. Ik maak mij ernstig zorgen over jou.quote:Op maandag 28 juli 2025 08:04 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dit is allemaal heel erg zielig, een volwassen kerel die niet met spontaniteit kan omgaan. Het is natuurlijk moeilijk spontaan te zijn, emoties te tonen, maar om dit door te trekken naar het niet intellectueel kunnen accepteren van spontaniteit, gaat wel heel erg ver. Dat is het enige raadselachtige mysterie, daarentegen hoe kiezen werkt, en hoe subjectiviteit werkt is duidelijk in conversatie. Het is duidelijk dat ik geen scheldwoorden mag kiezen die de geest duidt waarin jij je keuzes maakt, omdat ik dan je gevoelens kwets. Maar dat was dus het doel, om je gevoelens te kwetsen, en dat is ook goed. Want wat jij doet is een goor spelletje dat emotie marginaliseert.
Ten eerste is het onderschied tussen subject en object iets uit de psychologie. Het is een simpel model om een klein stukje van de werkelijkheid te kunnen begrijpen (eerder modelleren)quote:Op donderdag 17 juli 2025 01:28 schreef Syamsu het volgende:
Hoe het werkt in het heelal:
Wat subjectief is, creëert wat objectief is, door te kiezen.
Kiezen creëert de nieuwe informatie van de uitkomst van de keuze.
Subjectief betekent : geïdentificeerd met een gekozen mening
Objectief betekent : geïdentificeerd met een model ervan
Dus bijvoorbeeld God heeft de aarde gecreëerd. God wie gekent is door geloof, wat een vorm van een gekozen mening is, creëerde de aarde, welke geïdentificeerd wordt met een model ervan.
Eerst waren er de mogelijkheden dat de aarde wel of niet zou ontstaan, en de keuze viel uit op dat de aarde ontstond. Het principe mogelijkheid en keuze, is anders dan het principe oorzaak en gevolg.
Ook dit is weer psychologie, hoe het werkelijk werkt is nog grotendeels onbekend.quote:Dezelfde logica is van toepassing op mensen. De keuzes worden gemaakt uit emotie en persoonlijkheid, welke subjectief zijn, en het resultaat van de keuzes is objectief.
De geest kiest, en de geest wordt geïdentificeerd met een gekozen mening, is dus hoe subjectiviteit werkt.
Het is fout om zaken in gedachtes of verbeelding als subjectief te stellen, want dat zijn net zo goed creaties waarvan je een model kunt maken.
Nu is het zo dat over het algemeen niemand begrijpt hoe subjectiviteit werkt, inclusief professionals zoals psychologen. Dit komt omdat men kiezen definieert op basis van het idee om de beste optie uit te zoeken, zoals een schaakcomputer een zet zou kunnen berekenen. Terwijl het concept subjectiviteit alleen functioneert wanneer kiezen is gedefinieerd als zijnde spontaan.
Wat is het normale gevoelsleven?quote:Deze fout heeft een wezenlijke impact op de meningen van mensen, de meningen zijn daardoor slecht. De meningen zijn tendentieus richting je best te doen voor alles, en gevoel wordt genegeerd. Alles wordt irrationeel opgeofferd om maar het beste resultaat te behalen. Een soort prestatiedwang dus. Covid, lbgtq, oekraine, immigratie, het gaat eigenlijk alleen maar om het etaleren van waarden, welke waarden gebruikt worden om het optimale resultaat te behalen. Het is dus een pathologische expressie van de logica van selectie, als hoe een schaakcomputer een zet berekent. Het gevoel om je best te doen neemt de plaats in van het normale gevoelsleven.
Een opsomming van al jouw fouten:quote:Op maandag 28 juli 2025 08:54 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Het is niet zielig, het zijn de keiharde wetten van de fysieke natuur. Ik begrijp dat mijn tekst een sterke emotionele reactie oproept en frustratie uitdrukt over mijn (vermeende) onvermogen om met spontaniteit en emoties om te gaan. De kern van jouw kritiek lijkt te liggen in het idee dat ik niet alleen moeite heb met het uiten van spontaniteit, maar het ook intellectueel niet kan accepteren. Het is een duidelijke uiting van gekwetstheid en boosheid. Dit zegt heel veel over de 'meningkiezer' die deze teksten opschrijft, jij dus. Je laat je leiden door spontane en willekeurige emoties, kleine neurale uitbarstingen, die je verhinderen om de realiteit waar te nemen zoals die is. In plaats daarvan kies je ervoor om zelf bij elkaar gefantaseerde mentale constructen als model te gebruiken voor de werkelijkheid. Dat is een doodlopende weg. Ik maak mij ernstig zorgen over jou.
Maar nogmaals, erg knap van jou dat jij toch in staat blijkt te zijn om op een normale manier van gedachten te wisselen. Je gebruikt weliswaar nog steeds drogredenen en niet ter zake doende argumenten om iets duidelijk te maken maar het neanderthaler-achtige schelden en beledigen laat je gelukkig achterwege. Jouw moleculen, atomen en subatomaire deeltjes in je bovenkamer doen langzaam maar zeker goed werk.
Creationisme is juist, al het andere is fout. Zo gaat het met kritisch redeneren. Ik zie bij jou geen kritisch redeneren. De essentie van kiezen, is dat de gebeurtenis in het moment van kiezen, op het ene, of iets anders kan uitkomen. Alle andere definities, zijn fout. De logica van zo'n soort gebeurtenis moet een naam hebben, en die naam moet "kiezen" zijn. Woorden moeten een definitie hebben met een discreet logische functie. Als er in een gebeurtenis meerdere functies zijn, moet je ook meerdere woorden gebruiken voor elke logische functie. Je moet een kritische verantwoordelijkheid nemen voor de definities van woorden, en niet zomaar wat zeggen.quote:Op maandag 28 juli 2025 12:03 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ten eerste is het onderschied tussen subject en object iets uit de psychologie. Het is een simpel model om een klein stukje van de werkelijkheid te kunnen begrijpen (eerder modelleren)
Kiezen is een brip dat in het dagelijkse leven en taalgebruik is gekoppeld aan een subject (mens, dier, etc)
Onduidelijk wordt het of het begrip "kiezen" ook van toepassing is op computers of AI. Er is ook een verband tussen kiezen en "vrije wil".
Al dit is binnen het model van de psychologie.
In de natuur gebeuren voortdurend zaken die we als "creatie" kunnen beschrijven, zoals het ontstaan van een planeet, het is een proces van oorzaak en gevolg maar ook van (quantum) toeval.
Het bgrip "creatie" onderstelt een subject die (uit vrije wil) een keuze maakt.
In de natuur gebeuren de meeste processen zonder subject (of je moet in God geloven)
[..]
Ook dit is weer psychologie, hoe het werkelijk werkt is nog grotendeels onbekend.
Wrs. zijn er onbewuste intelligente processen die verantwoordelijk zijn bij een "spontane beslissing", het is ook een combinatie van ervaring en redenering
[..]
Wat is het normale gevoelsleven?
Waarom zijn meningen gebaseerd op rationaliteit fout?
En ten slotte: over welke meningen hebben we het eigenlijk?
Dat geloof ik helemaal niet. Ik geloof dat jij geen schoolarbeid wil doen om de logica van feit en mening te leren.quote:Op maandag 28 juli 2025 16:10 schreef FrequentieHouder het volgende:
Syamsu, wat wil je nou eigenlijk met je topic?
Ik denk best wel een beetje aan je topic. Maar niet zozeer inhoudelijk als meer dat ik me wat zorgen om je maak.
Sorry maar er klopt weer niks van wat je allemaal beweert. "Kiezen" is een mysterie omdat het een afgeleide is van de complexiteit van het menselijk bewustzijn en de vrije wil. Dit gaat verder dan puur functionele definities die jij wil opleggen aan anderen. Echter, op een functioneel niveau, gericht op het hoe van het proces, bestaan er wel degelijk gedetailleerde en bruikbare concepten en modellen in diverse wetenschappelijke disciplines. Denk aan psychologie, neurowetenschappen, economie, gedragseconomie, informatica en AI. Deze modellen beschrijven de input, verwerking en output van het keuzeproces, zij het vanuit verschillende perspectieven. Jouw perspectief is totaal onherkenbaar, er is geen enkele wetenschappelijke basis.quote:Op maandag 28 juli 2025 15:41 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Een opsomming van al jouw fouten:
- geen functioneel concept van kiezen (het is een mysterie)
- geen functioneel concept van subjectiviteit (het is een mysterie)
- je concept van feit is fout, feiten zijn niet onafhankelijk van mensen, een feit is een model van een creatie, in het verstand.
- leugen dat creationistische concepten niet functioneren
- leugen dat creationistische concepten niet consistent zijn met de logica gebruikt in conversatie
- impliciet pseudowetenschappelijk geloof in een oorzaak en gevolg perpetuum mobile
- leugen dat jouw positie is gebaseerd op keiharde natuurwetten, terwijl je tegelijkertijd alles tot een complex mysterie verklaart.
Er is het gigantische motief voor al jouw domheid, en dat is de psychologische druk om je best te doen. Alle woordenboeken die ik heb gezien, definieren kiezen als een soort van selectie procedure, gelijk hoe een schaakcomputer een zet zou kunnen berekenen. Jij bent geen uitzondering, jij bent gewoon net zo dom.
Wat vooral zo ziekelijk is, is dat je niet bevestigd dat de logica van creationisme gewoon werkt. Dan gaat het dus helemaal niet meer over argumenten evalueren, dan is het alleen nog maar ziekelijk ge-etter van jouw kant, dat je creationisme niet wil.
En dit vindt ik allemaal hetzelfde soort als rassistische en nazi wetenschappers, met hun zogenaamde keiharde wetenschap over persoonlijkheid, gebaseerd op keiharde natuurwetten. Zij hadden gewoon helemaal niks, en jij hebt gewoon helemaal niks. Het is allemaal complete onzin van vierkante cirkels, de gebruikte concepten werken niet, laat staan dat er enig bewijs voor zou zijn.
Die wetenschap over keuzes gaat altijd of over selectie procedures, of over randomness, en nooit over een kiezer. Dit komt omdat wetenschap is beperkt tot feiten, en subjectiviteit er buiten valt. Modellen die mensen simuleren gebruiken altijd de randomness functie, om kiezen te simuleren. Jij begrijpt niks.quote:Op maandag 28 juli 2025 16:25 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Sorry maar er klopt weer niks van wat je allemaal beweert. "Kiezen" is een mysterie omdat het een afgeleide is van de complexiteit van het menselijk bewustzijn en de vrije wil. Dit gaat verder dan puur functionele definities die jij wil opleggen aan anderen. Echter, op een functioneel niveau, gericht op het hoe van het proces, bestaan er wel degelijk gedetailleerde en bruikbare concepten en modellen in diverse wetenschappelijke disciplines. Denk aan psychologie, neurowetenschappen, economie, gedragseconomie, informatica en AI. Deze modellen beschrijven de input, verwerking en output van het keuzeproces, zij het vanuit verschillende perspectieven. Jouw perspectief is totaal onherkenbaar, er is geen enkele wetenschappelijke basis.
Creationistische concepten worden alleen aangehangen door fantasten. Geen enkele van deze concepten hebben een wetenschappelijke basis. Over het algemeen kunnen creationistische concepten de toets der wetenschap niet doorstaan. Ze zijn in strijd met gevestigde wetenschappelijke theorieën zoals de evolutietheorie, de geologische tijdschaal en de wetten van de fysica, die door een overweldigende hoeveelheid bewijsmateriaal worden ondersteund.
Nee Syamsu, de mens is in staat oneindig veel te fantaseren over de realiteit, gelukkig hebben we de wetenschap om zin en onzin van elkaar te scheiden. Jij kiest er echter bewust voor om in je leven het Pad van de Oneindige Onzin te bewandelen. Je maakt daarmee een grote fout, dit loopt slecht af.
Ik begrijp juist een heleboel. Ik begrijp ook wat jij bedoelt. Ik beoordeel het alleen als onwetenschappelijk en subjectief gefantaseer van een creationist.quote:Op maandag 28 juli 2025 17:20 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Die wetenschap over keuzes gaat altijd of over selectie procedures, of over randomness, en nooit over een kiezer. Dit komt omdat wetenschap is beperkt tot feiten, en subjectiviteit er buiten valt. Modellen die mensen simuleren gebruiken altijd de randomness functie, om kiezen te simuleren. Jij begrijpt niks.
Neem een teug adem en probeer eens los te laten waar je je in vastgebeten hebt 🌈🌸🙏🌸🌈quote:Op maandag 28 juli 2025 16:17 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat geloof ik helemaal niet. Ik geloof dat jij geen schoolarbeid wil doen om de logica van feit en mening te leren.
Compleet achterlijk. Voor de wetenschap begon, wist iedereen al wat een feit is, en wat een mening is. De oorsprong daarvan heeft helemaal niks met moderne wetenschap te maken. Jij bent zo compleet dom, en je verpest wetenschap ook. Jij gebruikt wetenschap om dom te zijn over wat een mening is, hoe het werkt.quote:Op maandag 28 juli 2025 18:03 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Ik begrijp juist een heleboel. Ik begrijp ook wat jij bedoelt. Ik beoordeel het alleen als onwetenschappelijk en subjectief gefantaseer van een creationist.
Misschien moet je wat minder wiet roken, zodat je kan nadenken.quote:Op maandag 28 juli 2025 18:16 schreef FrequentieHouder het volgende:
[..]
Neem een teug adem en probeer eens los te laten waar je je in vastgebeten hebt 🌈🌸🙏🌸🌈
Dat is niet achterlijk maar rationeel. Jouw neurale uitbarstingen in je bovenkamer zorgen ervoor dat jij realiteit niet meer van fictie kan onderscheiden. Jouw tekst springt van het ene onderwerp naar het andere zonder heldere logische samenhang. Eerst gaat het over feiten en meningen, dan over wetenschap, vervolgens over domheid, politiek en creationisme in onderlinge (vermeende) samenhang. Verderop dring je je mening op ("creationisme is de generieke basis voor alles") zonder duidelijk te maken waarom. Ik zou volgens jou ook letterlijk alle feiten en meningen weggooien (welke meningen en feiten, die van de gehele mensheid van nu, het verleden en de toekomst?) Er is werkelijk geen touw aan vast te knopen behalve dat ik merk dat jij sterk geëmotioneerd en geconditioneerd bent. Kennelijk kies je daarvoor. Dat zegt dus veel over jou om maar volgens jouw gedachtenpatroon te spreken.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 09:28 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Compleet achterlijk. Voor de wetenschap begon, wist iedereen al wat een feit is, en wat een mening is. De oorsprong daarvan heeft helemaal niks met moderne wetenschap te maken. Jij bent zo compleet dom, en je verpest wetenschap ook. Jij gebruikt wetenschap om dom te zijn over wat een mening is, hoe het werkt.
En natuurlijk heb je dan je slechte meningen in de politiek, want je hebt geen idee meer hoe het werkt om een mening te maken. Creationisme is de generieke basis voor alles. Je gooit letterlijk alle feiten, en alle meningen weg.
Nu kies je ervoor om hem subjectief spontaan te beledigen en uit te schelden voor drugsverslaafde. Doe dan nou niet, houd hier mee op. Want anders word je geband en dan kan ik jou niet meer duidelijk maken dat jouw denkraam verkeerd in elkaar is gezet. Dan blijf je in die mistige bubble zitten.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 09:29 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Misschien moet je wat minder wiet roken, zodat je kan nadenken.
Je krijgt de hartelijke groeten van hem. 🫲quote:Op woensdag 30 juli 2025 01:12 schreef Vincent_student het volgende:
Bassie zie ik ook nergens meer opduiken... Jammer.
Dat komt alleen omdat jij moedwillig achterlijk bent, dat je er geen touw aan kan vastknopen. Creationisme verklaart de oorsprong, en dat is de basis van alles. Creationisme valideert de concepten feit en mening, zonder creationisme geen feiten, en geen meningen. Het concept feit kan grotendeels wel gebruikt worden buiten het creationistische conceptueel schema, zonder veel verlies van de betekenis van het concept feit. Dan is alleen het idee verloren dat feiten gaan over creaties.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 10:02 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Dat is niet achterlijk maar rationeel. Jouw neurale uitbarstingen in je bovenkamer zorgen ervoor dat jij realiteit niet meer van fictie kan onderscheiden. Jouw tekst springt van het ene onderwerp naar het andere zonder heldere logische samenhang. Eerst gaat het over feiten en meningen, dan over wetenschap, vervolgens over domheid, politiek en creationisme in onderlinge (vermeende) samenhang. Verderop dring je je mening op ("creationisme is de generieke basis voor alles") zonder duidelijk te maken waarom. Ik zou volgens jou ook letterlijk alle feiten en meningen weggooien (welke meningen en feiten, die van de gehele mensheid van nu, het verleden en de toekomst?) Er is werkelijk geen touw aan vast te knopen behalve dat ik merk dat jij sterk geëmotioneerd en geconditioneerd bent. Kennelijk kies je daarvoor. Dat zegt dus veel over jou om maar volgens jouw gedachtenpatroon te spreken.
Anyway, jouw bijdrage is weer inhoudelijk zwak, emotioneel geladen en bevat misvattingen over wetenschap, feiten en meningen. Hopeloos, zo komen we samen nergens.
Gelukkig, je bent dus (nog) niet geband ondanks dat jij ervoor kiest om weer te gaan schelden. De polemiek wordt dus vervolgd. Fijn, samen komen we er wel uit.quote:Op woensdag 30 juli 2025 08:23 schreef Syamsu het volgende:
Dat komt alleen omdat jij moedwillig achterlijk bent, dat je er geen touw aan kan vastknopen. Creationisme verklaart de oorsprong, en dat is de basis van alles. Creationisme valideert de concepten feit en mening, zonder creationisme geen feiten, en geen meningen. Het concept feit kan grotendeels wel gebruikt worden buiten het creationistische conceptueel schema, zonder veel verlies van de betekenis van het concept feit. Dan is alleen het idee verloren dat feiten gaan over creaties.
Hetzelfde is niet zo voor het concept mening, dat kun je onmogelijk uit het creationistische verband trekken, zonder dat je een compleet dysfunctioneel concept krijgt. Definities van het concept mening zoals dat het zou gaan over perspectief, zijn volledig naast de essentie van een mening. Jij hebt ook een dysfunctioneel concept van subjectiviteit, mening. Een mysterie is geen functioneel concept. En als je niet weet hoe het werkt om een mening te maken, dan produceer je systematische slechte meningen. Zoals slechte politieke meningen.
Jij bent niet zo bijzonder in je achterlijkheid over subjectiviteit, meningen. De psychologische druk om je best te doen is algemeen, en de corruptie van het concept kiezen, is daarom ook algemeen. En een corrupt idee van het concept kiezen, geeft een dysfunctioneel concept van subjectiviteit.
Daarom is de achterlijkheid over hoe subjectiviteit werkt, de dominante manipulerende factor in de politiek. Een groot percentage, de overgrote meerderheid van de mensen, is debiel, weet intellectueel niet hoe het werkt om een mening te vormen. Alhoewel de logica dus heel simpel is, dat de geest kiest, en de geest wordt geidenticifeerd met een gekozen mening.
Zoals nu met bijvoorbeeld de Bontebal hype, dat is natuurlijk gewoon debiel. Je moet natuurlijk wel zelf de gebruikelijke nuance lezen in dit verhaal, dat niet iedereen die achterlijk is over hoe subjectiviteit werkt, precies hetzelfde is. Er is ook nog intuitief begrip over hoe subjectiviteit werkt, die in grote mate onafhankelijk is van intellectueel begrip.
In Amerika zijn nog veel creationisten, die dus een practisch functionerend concept van subjectiviteit hebben. En ik meen dat daarnaast ook een voorwaarde is, dat iemand een spontaan element in z'n geloof moet hebben, zoals praten met God in gebed, dat het geloof leeft. En dat soort Christenen zijn er nog relatief veel in Amerika. En dat geeft dan een gevoelsbasis, waar vanuit men leeft, en ook politiek voert. En van daaruit produceert men veel betere meningen.
Aan de andere kant heb je dan de achterlijken, die geen functioneel concept van subjectiviteit hebben, die alles calculeren, die denken alles beter te weten, omdat ze volgens hen de beste beleidsoplossing hebben berekent. Die zijn altijd elitair, en expert, en compleet achterlijk.
Immigratie bijvoorbeeld. Iedereen met een normaal gevoelsleven weet dat het ontwrichtend werkt, als je zoveel immigranten opneemt, en dan in de sociale zekerheid gooit. Maar de achterlijken hebben het zo berekent, dat het goed is. En die achterlijken treft nooit blaam, want ze hebben per definitie altijd goede intenties, de definitie van het woord kiezen als een selectie procedure. Waar het bij het immigratiebeleid om gaat, is dat deze achterlijke mensen het gevoel krijgen dat ze hun best aan het doen zijn. Dat daarbij de samenleving door hun toedoen wordt ontwricht is dan helemaal niet meer ter zake. Het beleid gaat om het emotioneel overleven van deze achterlijke debielen.
Dus er is mijns inziens, nog heel veel winst te behalen, door simpelweg feit en mening te laten leren op school. En ook bijvoorbeeld door in een artikel nul van de grondwet, de definities van feit en mening vast te leggen. En dan zou Nederland, zoals ik eerder zei, veel meer op Amerika gaan lijken, waar creationisten veel meer invloed hebben.
Ik heb al meerdere keren uitgelegd dat feit en mening creationistische concepten zijn. Dat is nogal dement dat jij dat nu al bent vergeten. Verder maak je telkens gebruik van pseudowetenschappelijke redeneren, dat alleen het woord wetenschappelijk, iets wetenschappelijk verantwoord zou maken. Jouw hele positie is gebaseerd op dat hoe subjectiviteit werkt een mysterie is. Mysterie is geen wetenschap, mysterie is niet weten. Wetenschap is gewoon feiten, en creationisme is feitelijk juist. Jouw bezwaren zijn complete onzin, jij bent anti-wetenschap, door creationisme niet te accepteren.quote:[b]Op
Nou ja, ik wil je toch maar voorstellen om een poging te doen het interessante onderwerp "feit & mening" te herschrijven maar dan zonder vervuiling door je neurale uitbarstinkjes in je enigszins gelimiteerde hersenpannetje. Je kan dat denk ik heus wel want waar een (subjectieve) wil is, is een (objectieve) weg. Succes en veel plezier met deze opdracht.
Maar dat is het probleem met jouw teksten. Je legt niks uit, je doet alleen beweringen. Je kan wel beweren dat je doet aan uitleggen maar jouw hersentjes laten je echt in de steek. Bovendien zijn jouw beweringen uitsluitend gebaseerd op "creationistische" uitgangspunten. Voor jou is dat een "geloofssysteem", een manier om de oorsprong van het leven en het universum te verklaren, gebaseerd op heilige geschriften en geloof in een Schepper. Binnen dit kader is het voor jou een fundamentele waarheid die betekenis en richting geeft aan jouw bestaan. Voor jou, voor jou, voor jou .....quote:
Zou die zelf snappen wat die zegt?quote:Op woensdag 30 juli 2025 15:46 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Maar dat is het probleem met jouw teksten. Je legt niks uit, je doet alleen beweringen. Je kan wel beweren dat je doet aan uitleggen maar jouw hersentjes laten je echt in de steek. Bovendien zijn jouw beweringen uitsluitend gebaseerd op "creationistische" uitgangspunten. Voor jou is dat een "geloofssysteem", een manier om de oorsprong van het leven en het universum te verklaren, gebaseerd op heilige geschriften en geloof in een Schepper. Binnen dit kader is het voor jou een fundamentele waarheid die betekenis en richting geeft aan jouw bestaan. Voor jou, voor jou, voor jou .....
Voor mij is het pseudowetenschappelijke flauwekul.
Hijzelf vindt van wel binnen het kader van zijn zelfverzonnen begrippenstelsel en fantasiewereld, althans dat vermoed ik.quote:Op woensdag 30 juli 2025 17:31 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Zou die zelf snappen wat die zegt?
Dat is gewoon weer complete achterlijke onzin. Ik heb het al uitgelegd. Is het een feit dat de logica van mogelijkheid en keuze, op alles in het universum van toepassing is? Dat is zo. De aarde was mogelijk, de zon was mogelijk. Meerder mogelijkheden, en dus gekozen. En geeft creationisme dezelfde uitleg aan subjectiviteit, die al practisch wordt gebruikt in conversatie? Dat is ook zo. En dat zijn alle feiten die nodig zijn voor creationisme. Dus dan is er geen enkele redelijke twijfel meer mogelijk dat creationisme juist is.quote:Op woensdag 30 juli 2025 15:46 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Maar dat is het probleem met jouw teksten. Je legt niks uit, je doet alleen beweringen. Je kan wel beweren dat je doet aan uitleggen maar jouw hersentjes laten je echt in de steek. Bovendien zijn jouw beweringen uitsluitend gebaseerd op "creationistische" uitgangspunten. Voor jou is dat een "geloofssysteem", een manier om de oorsprong van het leven en het universum te verklaren, gebaseerd op heilige geschriften en geloof in een Schepper. Binnen dit kader is het voor jou een fundamentele waarheid die betekenis en richting geeft aan jouw bestaan. Voor jou, voor jou, voor jou .....
Voor mij is het pseudowetenschappelijke flauwekul.
Dat is gewoon weer jouw ziekelijkheid dat je keuze moet definieren op basis van het idee je best te doen, en niet kan omgaan met spontaniteit. Je meningen zijn daardoor natuurlijk ook slecht.quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:28 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Laat maar zitten. Ik houd het hier voor gezien, met warhoofden en halve garen bereik je niks.
Ik ga vanavond eens 2 afleveringen bekijken van Bosch op Prime Video.
Jouw bedompen meningen, gebaseerd op onwetendheid over hoe subjectiviteit werkt.quote:Op donderdag 31 juli 2025 07:35 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Moderator, sluit deze bagger maar aub.
Eens, denigrerende aanvallende opmerkingen, zijn notdone.quote:Op donderdag 31 juli 2025 17:09 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Moderator, sluit deze bagger maar aub.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |