Was er hier maar een keer iets plat.quote:Op maandag 21 juli 2025 16:51 schreef flipsen het volgende:
Tja, loslopende honden horen (helaas) ook bij het Spaanse platteland (nou ja, "platte land" valt ook wel weer mee hehe)
Wat een lage bedragen. Wegenbelasting enzo ook al zo laag. Hoe kunnen ze op die manier een land overeind houdenquote:Op dinsdag 22 juli 2025 15:12 schreef Isegrim het volgende:
Even voor een beeld van de belastingdruk hier. Mijn bruto salaris (ik werk twee dagen per week voor een Nederlands bedrijf) is ¤ 1.400.
premie gezondheidszorg (hieronder is LHO ook gedekt momenteel): ¤ 65,80 (in Nederland zaten we inmiddels tegen de ¤ 400 met zijn tweeën)
WW-premie: ¤ 21,70
Loonbelasting: ¤ 36,82
En dan nog een paar minieme bedragen (intergenerationele gelijkheid, opleiding), bij elkaar: ¤ 3,22
Waar ik echt heel erg gelukkig van word is om 'gewoon' weer een ziekenfonds te hebben. Het is niet dat er hier geen grote problemen zijn in de gezondheidszorg (enorme tekorten aan personeel o.a.), maar gezondheidszorg wordt nog wel veel meer gezien als een recht (in elk geval waar wij wonen). En hier lokaal zijn de dingen echt fijn geregeld, onze minigemeente heeft een gezondheidscentrum én een apotheek en alles verloopt altijd onwijs soepel en prettig. En we zijn ook al een keer naar het ziekenhuis geweest en afgezien van dat de reden daarvoor niet echt leuk waswas ook daar alles heel prettig geregeld.
quote:Op dinsdag 22 juli 2025 18:31 schreef Isegrim het volgende:
Kuiken drie zit in de maag van de vos denk ik. En de honT lag te maffen. Goud waard, zo'n veebeschermingshond.
Ik koop speciaal in Spanje vuilniszakken voor mee naar Nederlandquote:Op donderdag 24 juli 2025 15:12 schreef Isegrim het volgende:
Oh, weet je wat ik mis? KOMO-zakken. Fatsoenlijke vuilniszakken bestaan hier gewoon niet.
Is wel zo ongeveer het enige dat ik mis aan Nederland.Dat en Zaanse mayo.
Wat doe jij in hemelsnaam met je vuilniszakken ??quote:Op donderdag 24 juli 2025 16:23 schreef Isegrim het volgende:
Ik haat alle vuilniszakken hier.Veel te dun. KOMO is mijn enige en eeuwige liefde op het gebied van vuilniszakken.
Naar de container brengen, dan bij voorkeur zonder dat ze scheuren. 🤷🤣quote:Op donderdag 24 juli 2025 17:06 schreef Bramito het volgende:
[..]
Wat doe jij in hemelsnaam met je vuilniszakken ??
De zomer is in Portugal ook feestseizoen, het is wel grappig om te zien, elk dorp heeft hier zijn eigen thema. Ik weet het ook niet waarom alles in de zomer is, ook alle leuke metalfestivals hier zijn in de zomer, ik ga niet met 35-40 graden op een festival staan.quote:Op donderdag 24 juli 2025 12:15 schreef Isegrim het volgende:
Er zijn momenteel elk weekend meerdere feesten in de directe omgeving. Als het aan mij lag hoefden niet al die feesten in juli en augustus te zijn, ik ben moe.Komend weekend (onder andere...) Feria de Santa Ana, een jaarmarkt (veemarkt) die al meer dan 500 jaar op dezelfde plek wordt gehouden.
Wat ik echt cool vind: als een officiële (lokale) feestdag in een weekend valt, dan hebben veel mensen de maandag erop vrij zodat ze tóch die vrije dag hebben. Ik hou van deze mentaliteit.
Wat doe je er in dan?quote:Op donderdag 24 juli 2025 17:16 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Naar de container brengen, dan bij voorkeur zonder dat ze scheuren. 🤷🤣
Zo warm is het hier meestal niet gelukkig. 😅quote:Op donderdag 24 juli 2025 19:20 schreef Managarm het volgende:
[..]
De zomer is in Portugal ook feestseizoen, het is wel grappig om te zien, elk dorp heeft hier zijn eigen thema. Ik weet het ook niet waarom alles in de zomer is, ook alle leuke metalfestivals hier zijn in de zomer, ik ga niet met 35-40 graden op een festival staan.
Die regel van vrije dagen is in België ook zo volgens mij.
Gelukkig maar. Voor mij is het onhoudbaar. Én als het zò warm is, doe ik graag wapperende wijde kleding aan.quote:Op zondag 3 augustus 2025 22:27 schreef Isegrim het volgende:
Legging, er was geen schaduw. Maar heel droog en heb er eigenlijk weinig last van.
Je moet je deur even dicht doen hoor, het tocht!quote:
Badajoz is vlakbij de camping waar we stonden.quote:Op maandag 4 augustus 2025 14:02 schreef golfer het volgende:
Intussen is code rood afgekondigd vanwege de extreme hitte:
https://nos.nl/artikel/2577548
Dat is dan ook geen paard.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:08 schreef Isegrim het volgende:
Ik zeg al jaren dat ik nooit meer een paard koop. Mooi aan gehouden. 😆
[ link | afbeelding ]
Het is wel een hele mooie! Luisterde hij goed? Kan die samen met muilezel vervoerd? Hebben jullie er plek voor? Trapt hij wolven en beren van zich af?quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:08 schreef Isegrim het volgende:
Ik zeg al jaren dat ik nooit meer een paard koop. Mooi aan gehouden. 😆
[ link | afbeelding ]
Volgens mij is dit een muilezel...quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:20 schreef AnneX het volgende:
[..]
Kan die samen met muilezel vervoerd?
#vragen
Dit is de muilezel.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:20 schreef AnneX het volgende:
[..]
Het is wel een hele mooie! Luisterde hij goed? Kan die samen met muilezel vervoerd? Hebben jullie er plek voor? Trapt hij wolven en beren van zich af?
Weet je het zeker?
#vragen
Oh shut…my bad.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:32 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Volgens mij is dit een muilezel...
Kortom een prachtig dier om te zien!quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:55 schreef Isegrim het volgende:
Muildier overigens eigenlijk. Merrie = paard, hengst = ezel. Muilezel is andersom.
Deze bus weet ook waar mijn identiteitspapieren zijn, want hij zegt met regelmaat "pas-port open"quote:Op maandag 4 augustus 2025 05:40 schreef flipsen het volgende:
[..]
Je moet je deur even dicht doen hoor, het tocht!
Hier ook, mijn vriendin is gestopt met wand van buiten isoleren, omdat ze zich door haar broek heen verbrandde aan het metaal van de steiger.quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Heerlijk koel vandaag, met slechts 42 graden
Geen goed buitenwerkweer nee.quote:Op maandag 4 augustus 2025 17:05 schreef Managarm het volgende:
[..]
Hier ook, mijn vriendin is gestopt met wand van buiten isoleren, omdat ze zich door haar broek heen verbrandde aan het metaal van de steiger.
Daarom kan ze beter zonder broek werkenquote:Op maandag 4 augustus 2025 17:05 schreef Managarm het volgende:
[..]
Hier ook, mijn vriendin is gestopt met wand van buiten isoleren, omdat ze zich door haar broek heen verbrandde aan het metaal van de steiger.
quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:54 schreef Isegrim het volgende:
Muilezels worden soms wel gebruikt als bewaking voor ander vee.
Het muildier wordt mijn rijdier. Muildieren zijn uitstekende klimmers. En laten wij nou in de bergen wonen.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 12:47 schreef AnneX het volgende:
Oh ja…wat zijn de plannen met het muildier eigenlijk?
En wat is het’s naam geworden?
Bah @:wolf dichtbij.
quote:Op donderdag 7 augustus 2025 14:16 schreef Isegrim het volgende:
Zaterdag:
https://www.aquidiario.co(...)805172536029889.html
Wie kent ze nietquote:bandas como Andhrea & The Black Cats o Femfarria
Hier is het compleet grijs, wel 40 graden, rook in combinatie met saharazand.quote:Op maandag 11 augustus 2025 13:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
(die zonsondergang is dik een uur voor de zonsondergang, en het rook naar kampvuur)
Hier was het gelukkig alleen een beetje alsof er smog was (maar dan zonder een noemenswaardige stad in de buurt). En alles kleurde mooi rossig en de geur van kampvuur.quote:Op maandag 11 augustus 2025 14:16 schreef Managarm het volgende:
[..]
Hier is het compleet grijs, wel 40 graden, rook in combinatie met saharazand.
Het is op 35 kilometer afstand hemelsbreed, met de auto 1.5 uur rijden.quote:Op maandag 11 augustus 2025 14:21 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Hier was het gelukkig alleen een beetje alsof er smog was (maar dan zonder een noemenswaardige stad in de buurt). En alles kleurde mooi rossig en de geur van kampvuur.
Hier dik 50km naar het zuiden en +-50km naar het noord-oosten. Mag mooi daar blijvenquote:Op maandag 11 augustus 2025 14:26 schreef Managarm het volgende:
[..]
Het is op 35 kilometer afstand hemelsbreed, met de auto 1.5 uur rijden.
Redelijk vergelijkbaar, al was het de afgelopen twee en is het waarschijnlijk de komende twee weken ook droog. En heet, zeker voor lokale normen dik boven de 30).quote:Op maandag 11 augustus 2025 14:32 schreef Faraday01 het volgende:
Hoe is het normaal gesproken met de droogte in jullie omgeving @:LeeharveyOswald ? En staat er regen in de planning?
Ik dacht altijd dat in noord Spanje relatief veel regen valt. Of is dat meer richting het Baskendland en is het bij jullie van nature een stuk droger?
quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:32 schreef Isegrim het volgende:
Mijn ATV is er. 💕
[ link | afbeelding ]
Ja nee, vetoquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 15:16 schreef Isegrim het volgende:
Officiële naam: "Reginella".
Nog aan het nadenken.
Kong (hahaha, als in Donkey Kong, wat ben ik grappig)quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 15:16 schreef Isegrim het volgende:
Officiële naam: "Reginella".
Nog aan het nadenken.
Was net op Nieuwsuur dat het flink ellende is in het noordoosten van Spanje.quote:
Ze is erquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:32 schreef Isegrim het volgende:
Mijn ATV is er. 💕
[ link | afbeelding ]
Het neerslagtekortquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 11:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
como crear una imagen en png
Zoek de verschillen
Kan door de rook ook het dorp aan de overkant ook niet meer zien.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 11:29 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het neerslagtekort
Zit er iets in de pijplijn?
quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 11:32 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Kan door de rook ook het dorp aan de overkant ook niet meer zien.
Met een beetje mazzel woensdag en donderdag.
Houden jullie er serieus rekening mee dat je binnenkort moet evacueren of is het redelijk ver weg voor je gevoel?quote:Op zondag 17 augustus 2025 08:41 schreef Isegrim het volgende:
Het "plan" is huisdieren in de auto, vee loslaten en vertrekken. Nadat we gekeken hebben wie er rondom ons hulp nodig heeft met wat.
En ik vertrouw op de mensen om ons heen.
Ik denk dat het meevalt. Dit gebied heeft een paar voordelen op dit vlak, waaronder een verbod op de teelt van eucalyptus en veel oud loofbos.quote:Op zondag 17 augustus 2025 09:04 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Houden jullie er serieus rekening mee dat je binnenkort moet evacueren of is het redelijk ver weg voor je gevoel?
Met nog wat meer opruimen en herindelen kunnen er nog wel 20 bij. Met mooi weer kan 100 ook wel. 😆quote:Op donderdag 28 augustus 2025 17:06 schreef Kaatje1 het volgende:
Wat gaaf om dit te doen! En wat fijn dat iedereen zo enthousiast was. Is dit het maximale dat je kwijt kunt aan mensen?
Maar kunnen jullie ook voor 100 pizza bakken? Best wel een uitdaging denk ikquote:Op donderdag 28 augustus 2025 17:56 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Met nog wat meer opruimen en herindelen kunnen er nog wel 20 bij. Met mooi weer kan 100 ook wel. 😆
Als we de antieke broodoven gebruiken: eitje.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 17:58 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Maar kunnen jullie ook voor 100 pizza bakken? Best wel een uitdaging denk ik
quote:Op donderdag 28 augustus 2025 18:25 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Altijd goed, als je als nieuwkomers en al helemaal uit het buitenland, de waardering krijgt van de localsquote:Op donderdag 28 augustus 2025 16:05 schreef Isegrim het volgende:
Regen.(Over een paar weken ga ik weer klagen.
)
Gisteravond vond onze tweede pizza-avond plaats. Vanwege het nogal grote aantal aanmeldingen (50+) en de weersverwachting (veel regen dus) besloten we te verkassen naar onze loods (in het sociaal centrum kun je binnen hooguit 30 mensen kwijt) en dat was een uitstekende keus. Tevens was het een fijne incentive om de loods eens goed op te ruimen.
[ link | afbeelding ]
We hadden heel veel moeite gestoken in alles mooi decoreren, halve Action (ja, die zit hier in de buurt) aan lampjes en LED-kaarsjes leeggekocht en nu heb ik zin om de loods van binnen te gaan schilderen en de inrichting zodanig te maken dat het makkelijk om te katten is van werkplaats naar feestruimte, want ik denk dat we het de volgende keer gewoon weer hier doen, dat is logistiek wel zo makkelijk en er is ruimte zat.
Het werd bijzonder gewaardeerd, niet alleen kregen we heel veel complimentjes, er werd zelfs twee keer geapplaudiseerd. 🥹🥹🥹
Mensen moesten ¤ 7,50 per volwassene betalen (kinderen gratis), maar gemiddeld hebben mensen beduidend meer betaald dan dat.
Ja, ik word er heel gelukkig van. 🥹💕quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:01 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Altijd goed, als je als nieuwkomers en al helemaal uit het buitenland, de waardering krijgt van de locals
En terechtquote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:26 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ja, ik word er heel gelukkig van. 🥹💕
Dat vloeide ook rijkelijk. 😅quote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:49 schreef StateOfMind het volgende:
Cerveza
Veel verder gaat mijn Spaans niet
LHO is daar binnen een jaar gewoon weer parttime bakker voor de localsquote:Op donderdag 28 augustus 2025 19:30 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En terecht
Je weet nu dat jullie gebakken () zitten.
Dat is hij al. 🤷 We brengen elke vrijdag brood rond in heel Los Oscos, bakken ergens rond de 20-25 broden per week. En volgend weekend komt er een groep van 50 campers naar het dorp waarvoor we brood en koekjes gaan bakken. 😆quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:26 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
LHO is daar binnen een jaar gewoon weer parttime bakker voor de locals
quote:Op donderdag 28 augustus 2025 20:46 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat is hij al. 🤷 We brengen elke vrijdag brood rond in heel Los Oscos, bakken ergens rond de 20-25 broden per week. En volgend weekend komt er een groep van 50 campers naar het dorp waarvoor we brood en koekjes gaan bakken. 😆
Geen commentaar.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 21:02 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Hoe gaat dat in Spanje? Kan dat nog hobbymatig of moet je al vrij snel een onderneming starten als het enige omvang krijgt?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 28 augustus 2025 21:33 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Geen commentaar.Nouja en dan zijn er nog de afwegingenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
- nu bouw ik een aow-gat
- als we anderhalf jaar wachten met officieel autonoom dan heb ik recht op tienduizenden euros subsidie. Maar als buitenlander is dat pas na twee jaarLa derecha oprime, la izquierda libera
Ik dacht even dat jullie jezelf autonoom wilden verklarenquote:Op donderdag 28 augustus 2025 21:36 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Nouja en dan zijn er nog de afwegingen
- nu bouw ik een aow-gat
- als we anderhalf jaar wachten met officieel autonoom dan heb ik recht op tienduizenden euros subsidie. Maar als buitenlander is dat pas na twee jaar
quote:Op donderdag 28 augustus 2025 21:49 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik dacht even dat jullie jezelf autonoom wilden verklarenmaar een autonomo is een Spaanse eenmanszaak
Veiligheidsbeugels. Je voet kan er niet door schieten, één van de kutste manieren om ongelukken te krijgen op een paardachtige.quote:Op maandag 1 september 2025 23:16 schreef flipsen het volgende:
Prachtige plaatjes zo! Maar wat een rare stijgbeugels(eh, zo heten die dingen toch?)
Ja we kunnen wel een western maken. 🤣 Once upon a time in the West of Asturias.quote:Op maandag 1 september 2025 23:31 schreef Blues het volgende:
Oh Ise wat heerlijk!
Mooie video zo met de spelende honden![]()
Kan zo in een filmtrailer!
Ook verreweg het duurste wat ik gekocht heb voor haar: ¤ 120, maar ik wilde per se zulke beugels.quote:Op maandag 1 september 2025 23:27 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Veiligheidsbeugels. Je voet kan er niet door schieten, één van de kutste manieren om ongelukken te krijgen op een paardachtige.
En ja, wat een enorm voorrecht dit; ik droomde als klein meisje al van zoiets. Paard(achtige) aan huis, zo kunnen opstappen en wegrijden. En dan in deze omgeving. 🙃🥹🥹🥹quote:
quote:Op maandag 1 september 2025 23:27 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Veiligheidsbeugels. Je voet kan er niet door schieten, één van de kutste manieren om ongelukken te krijgen op een paardachtige.
Om dit soort grappen te voorkomenquote:Op maandag 1 september 2025 23:16 schreef flipsen het volgende:
Prachtige plaatjes zo! Maar wat een rare stijgbeugels(eh, zo heten die dingen toch?)
Ik voel datquote:Op maandag 1 september 2025 23:43 schreef Isegrim het volgende:
En ja, wat een enorm voorrecht dit; ik droomde als klein meisje al van zoiets. Paard(achtige) aan huis, zo kunnen opstappen en wegrijden. En dan in deze omgeving. 🙃🥹🥹🥹
Ik klik niet op de video, de still zegt genoegquote:Op maandag 1 september 2025 23:45 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
[..]
Om dit soort grappen te voorkomen
Bekijk deze YouTube-video
quote:Zaterdag 6 september - De 14e etappe van de Vuelta is de afsluiter van een tweeluik in de bergen van Asturië. In 135,9 kilometer fietsen de renners van Avilés naar de Alto de la Farrapona. Het aantal hoogtemeters is 3.805, terwijl de slotklim in 16,9 kilometer met een gemiddelde van 5,9% stijgt.
De Vuelta was in 2013 voor het laatst in Avilés. De rode karavaan trok toen vanuit de Asturische havenplaats naar de finishplaats van etappe 13, de Angliru. Daar verbaasde Kenny Elissonde door, amper 22 jaar oud, de rit te winnen. Het bleek direct het grootste, zo niet het enige, wapenfeit uit zijn carrière.
Dit keer zetten de renners koers naar de hemelsbreed ongeveer 40 kilometer zuidelijker gelegen Alto de la Farrapona. Halverwege verwerken ze als opwarmertje de Alto Tenebreo – 5,8 kilometer à 6,5% – en in aanloop naar de grande finale slechten ze de Puerto de San Lorenzo, een klim van 10,1 kilometer à 8,5%.
Direct na de afdaling wacht de Alto de la Farrapona. Die is 16,9 kilometer lang bij een gemiddelde stijging van 5,9%. Veel zegt dat percentage alleen niet. De eerste 11 kilometer wisselt relatief eenvoudige stroken af met steile stukken en zelfs een stukje afdaling, terwijl de laatste 5,9 kilometer met een slordige 10% gemiddeld stijgt. De klim ‘vlakt af’ naar 8% op 500 meter van de meet.
La Farrapona ligt in het natuurpark van Somiedo.
Als je maar niet de renners gaat proberen tegen te houden op het parcours. Dat is levensgevaarlijk. (Nogal nutteloos) zwaaien met een Palestinavlag kan geen kwaad.quote:Op zaterdag 6 september 2025 11:48 schreef Isegrim het volgende:
Jazeker, die komt nog net niet langs onze deur. Ik heb niks met wielrennen en mijn enige betrokkenheid zal zijn een vorm van protest tegen de Israëlische deelname.
Nee, natuurlijk niet, ben niet achterlijk. 🤷quote:Op zaterdag 6 september 2025 12:01 schreef golfer het volgende:
[..]
Als je maar niet de renners gaat proberen tegen te houden op het parcours. Dat is levensgevaarlijk. (Nogal nutteloos) zwaaien met een Palestinavlag kan geen kwaad.
Dat waren de demonstranten een paar dagen geleden in Bilbao en omgeving wel.quote:Op zaterdag 6 september 2025 12:05 schreef Isegrim het volgende:
Nee, natuurlijk niet, ben niet achterlijk. 🤷
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |