quote:Actiegroep Extinction Rebellion spant een kort geding aan tegen Schiphol omdat 37 klimaatactivisten een jarenlang toegangsverbod opgelegd hebben gekregen tot de luchthaven.
De activisten vinden dit een zware sanctie die het demonstratierecht onder druk zet. Begin maart demonstreerden ze op Schiphol tegen het Flying Blue-programma van KLM. De gemeente Haarlemmermeer had op voorhand een noodverordening afgekondigd, om te voorkomen dat de demonstranten het vliegverkeer zouden verstoren.
Volgens advocaat Otto Volgenant vindt dat Schiphol met het verbod voor eigen rechter speelt. "De demonstratie op Schiphol was volstrekt vreedzaam", zegt hij tegen ANP. "Als straf mogen XR-demonstranten niet meer via Schiphol vliegen. Dat mag Schiphol niet doen." Hij vindt het helemaal 'excessief' dat het verbod voor vijf of tien jaar is opgelegd.
Gebiedsverboden worden normaal gesproken opgelegd door de burgemeester, rechter of officier van justitie, zegt de advocaat. "Daarvoor bestaan zeer strenge voorwaarden. Schiphol wil XR-demonstranten blijkbaar bang maken om in de toekomst op Schiphol te demonstreren. Zo'n afschrikwekkende maatregel tegen vreedzame demonstranten is onacceptabel."
Punten sparen met vliegen
Activisten van XR demonstreerden in maart onder meer bij Vertrekhal 2 en de KLM-lounges achter de veiligheidscontrole. Met het Flying Blue-programma van KLM kunnen reizigers punten sparen door te vliegen. Die punten kunnen ze inruilen voor kortingen of upgrades. XR zegt dat KLM op deze manier 'exorbitant veel vliegen beloont'. "Dat dit gebeurt tijdens een klimaatcrisis is ongehoord."
Oh? Dit is het standpunt van deze leden, en het standpunt van XR? Dat is nieuw voor mequote:Op zondag 13 juli 2025 19:24 schreef Optimizer het volgende:
Hoe is dit een straf voor deze leden, ze zijn toch zo pro-milieu, dan hoeven ze toch helemaal niet te vliegen?
Ze mogen demonstreren waar ze willen. Ze mogen alleen niet meer op Schiphol komen.quote:Op zondag 13 juli 2025 19:31 schreef omgevallenboom het volgende:
Zucht. Het gaat erom dat ze worden beperkt in hun demonstratierecht. Niet dat ze niet meer mogen vliegen vanaf Schiphol.
En dat klopt dus nietquote:Op zondag 13 juli 2025 19:31 schreef omgevallenboom het volgende:
Zucht. Het gaat erom dat ze worden beperkt in hun demonstratierecht. Niet dat ze niet meer mogen vliegen vanaf Schiphol.
Volgens hun advocaat:quote:Op zondag 13 juli 2025 19:31 schreef omgevallenboom het volgende:
Kortom:quote:Volgens advocaat Otto Volgenant vindt dat Schiphol met het verbod voor eigen rechter speelt. "De demonstratie op Schiphol was volstrekt vreedzaam", zegt hij tegen ANP. "Als straf mogen XR-demonstranten niet meer via Schiphol vliegen. Dat mag Schiphol niet doen." Hij vindt het helemaal 'excessief' dat het verbod voor vijf of tien jaar is opgelegd.
Ze mogen nog wel op schiphol komen, alleen niet meer in de terminal, dus niet meer vliegen, schiphol plaza valt niet onder het gebiedsverbodquote:Op zondag 13 juli 2025 19:34 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Ze mogen demonstreren waar ze willen. Ze mogen alleen niet meer op Schiphol komen.
"Do as I say"quote:Op zondag 13 juli 2025 19:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Volgens hun advocaat:
[..]
Kortom:
[ afbeelding ]
Kom je uit een paasei ofzo?quote:Op zondag 13 juli 2025 19:37 schreef Mikeytt het volgende:
"Do as I say"
Wat zeggen deze XR leden dan waar ze zich zelf niet aan hoeven te houden?
Je hebt gelijk. Ze mogen de terminal niet meer in.quote:Op zondag 13 juli 2025 19:36 schreef Optimizer het volgende:
[..]
Ze mogen nog wel op schiphol komen, alleen niet meer in de terminal, dus niet meer vliegen, schiphol plaza valt niet onder het gebiedsverbod
Daar gaat het ook helemaal niet om.quote:Op zondag 13 juli 2025 19:36 schreef Optimizer het volgende:
[..]
Ze mogen nog wel op schiphol komen, alleen niet meer in de terminal, dus niet meer vliegen, schiphol plaza valt niet onder het gebiedsverbod
Ik zat bij XR, en vraag me dit af ja.quote:
Gaan ze toch op de snelweg rondom Schiphol zitten. Kunnen we naar ze zwaaien vanuit het vliegtuigquote:Op zondag 13 juli 2025 19:39 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Daar gaat het ook helemaal niet om.
Dit is een verkapt afschrikmiddel om toekomstige demonstraties te voorkomen. Een onacceptabele maatregel die het demonstratierecht drukt. Een straf is toegestaan op Schiphol, maar dat moet wel redelijk zijn. Een rechter gaat daar ook in mee.
Ja. In een democratie kun je die consequenties dan ook prima aanvechtenquote:Op zondag 13 juli 2025 19:40 schreef Nober het volgende:
Vervelend die consequenties van je eigen acties.
Je bedoelt de users hier die graag trollen met desinformatie en doen alsof XR een soort "NIEMAND MAG VLIEGENquote:Op zondag 13 juli 2025 19:40 schreef Optimizer het volgende:
[..]
Nee, het is een user die graag trollt, gewoon negeren
Ah, een blinde vlek.quote:
Nou vertel, jij hebt bij die club gezeten toch?quote:Wat zeggen deze XR leden dan waar ze zich zelf niet aan hoeven te houden?
Leg het uit dan.quote:Op zondag 13 juli 2025 19:45 schreef Mikeytt het volgende:
Je bedoelt de users hier die graag trollen met desinformatie en doen alsof XR een soort "NIEMAND MAG VLIEGEN" standpunt heeft?
quote:extinctionrebellionnl
Moet jij écht vliegen op 14 december?
Overweeg een alternatief en maak een statement! Ga voor duurzame opties en laat je inspireren door, @xr_travel_agency - check de aanbiedingen op onze website (link in comments).
Ze zijn toch zo tegen het subsidiëren van fossiele brandstoffen? Nou, veel gesubsidieerder dan de luchtvaart wordt het niet hoor. Best wel hypocriet als je dat dan toch in stand houdtquote:Op zondag 13 juli 2025 19:45 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Je bedoelt de users hier die graag trollen met desinformatie en doen alsof XR een soort "NIEMAND MAG VLIEGEN" standpunt heeft?
Het is net als jeuk. Gewoon niet aan krabben.quote:Op zondag 13 juli 2025 19:40 schreef Optimizer het volgende:
[..]
Volgens een bepaalde user is er sprake van "do as I say, not as I do", dus vraag me af om welk standpunt dit gaat.quote:Op zondag 13 juli 2025 19:46 schreef AchJa het volgende:
Nou vertel, jij hebt bij die club gezeten toch?
I know.quote:Op zondag 13 juli 2025 19:40 schreef Optimizer het volgende:
Dus je zat of zit bij die club en je kent de standpunten niet eens. Lik je ook aan de ramen van het busje als je naar school gaat?quote:Op zondag 13 juli 2025 19:50 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Volgens een bepaalde user is er sprake van "do as I say, not as I do", dus vraag me af om welk standpunt dit gaat.
"overweeg een alternatief" = "men mag niet meer vliegen"?quote:Op zondag 13 juli 2025 19:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Leg het uit dan.
Ze zoeken maar een alternatief op hun eigen reisbureautje:
[..]
Leg het me gewoon uit. Jij als oud lid weet van de hoed en de rand toch?quote:Op zondag 13 juli 2025 19:50 schreef Mikeytt het volgende:
Volgens een bepaalde user is er sprake van "do as I say, not as I do", dus vraag me af om welk standpunt dit gaat.
Ik ken de standpunten zeer goed. Ik zie echter geen hypocrisie hierin, want er is geen sprake van.quote:Op zondag 13 juli 2025 19:52 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Dus je zat of zit bij die club en je kent de standpunten niet eens. Lik je ook aan de ramen van het busje als je naar school gaat?
quote:Op zondag 13 juli 2025 19:52 schreef Mikeytt het volgende:
"overweeg een alternatief" = "men mag niet meer vliegen"?
Wat moet ik uitleggen? Dat XR voor systemische verandering is in plaats van individuele bijdrage?quote:Op zondag 13 juli 2025 19:52 schreef AchJa het volgende:
Leg het me gewoon uit. Jij als oud lid weet van de hoed en de rand toch?
Een alternatief overwegen indien mogelijk, maar toch met het vliegtuig gaan druist niet in op wat deze mensen 'preachen', dus wat is hier het punt precies?quote:
Ja, hallo… we moeten natuurlijk geen last van onze principes gaan krijgen als we op vakantie willen he, @Mikeyttquote:
Welke principes worden hier overschreden?quote:Op zondag 13 juli 2025 19:57 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Ja, hallo… we moeten natuurlijk geen last van onze principes gaan krijgen als we op vakantie willen he, @:Mikeytt
Ja, nu weet ik het zeker. Jij likt aan de ramen van het busje als je naar school gaatquote:Op zondag 13 juli 2025 19:58 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Welke principes worden hier overschreden?
U leest het hier!!!quote:Op zondag 13 juli 2025 20:02 schreef Mikeytt het volgende:
Vermakelijk hoe anti-XR figuren enkel hun eigen principes van "verbeter de wereld begin bij jezelf" op XR-activisten willen doordrukken en dat vervolgens als hypocriet wegschuiven terwijl de gemiddelde XR-activist deze principes helemaal niet draagt.
Er is alleen sprake van hypocrisie als je tegen je eigen waarden indruist, niet de waarden die rechtse Henk en Jan toevallig hebben.
Omdat ik het niet meer eens ben met de strategie, bepaalde aspecten daarvan die ik niet op het forum mag bespreken.quote:
De waarden van de gemiddelde XR activist is niet "JE MAG NIET VLIEGEN GRRRquote:
Oei, classified information!!!quote:Op zondag 13 juli 2025 20:05 schreef Mikeytt het volgende:
Omdat ik het niet meer eens ben met de strategie, bepaalde aspecten daarvan die ik niet op het forum mag bespreken.
Classified information? Nee, gewoon bewust van dat bepaalde extreme meningen niet binnen de user policy passen. Kan je eens een voorbeeld aan nemen.quote:Op zondag 13 juli 2025 20:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oei, classified information!!!
Ga toch weg clown.
quote:Op zondag 13 juli 2025 20:05 schreef Mikeytt het volgende:
De waarden van de gemiddelde XR activist is niet "JE MAG NIET VLIEGEN GRRR", dus ja. Wat is je punt?
quote:Definitie en betekenis van: Waarden
Waarden kun je omschrijven als de idealen of overtuigingen van een groep mensen. Zaken die belangrijk worden gevonden en het nastreven waardig zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |