Al die dooien leiden natuurlijk ontzettend af van echt belangrijke zaken, zoals de vraag die eenieder bezig houdt: Wat worden de volgende 25?
1575 Grace Jones - I've Seen That Face Before (Libertango)Geen Slave to the Rhythm en geen Pull up to the bumper, maar wel deze echte doorbraak gebaseerd op de tangoklassieker van Piazolla. Daarvan werd al eerder muzikaal geleend op het feestje van Wimlex en Maxima, maar dit doet me toch meer. Deze dansbare, duistere mix van disco en ska neigt ook een beetje naar de New Wave en laat zich zodoende maar moeilijk plaatsen. Ik hou er wel van, Grace is sowieso wel ondergewaardeerd in de Top 2000. Die 2 nummers die ik noemde hadden echt wel gekund en gemogen. Gelukkig stond dit er wel in, maar enkel in 1999, 2002 en 2009. In 2002 was 1475 de beste notering.
1574 The Chemical Brothers - GalvanizeNu ook wel een stukje duistere muziek, maar wel op een totaal andere manier. Het is dat strijkersampletje uit Goul El Hak El Mout Kaina van Najat Aatabou wat het hoogtepunt is van dit lied, dat is misschien wel een van de beste samples uit de elektronische muziek. Het past naadloos in deze song. De rest vind ik een stuk minder spannend, al kan A Tribe Called Quest-man Q-Tip het nog altijd wel. Maar de stukken zonder het sampletje voelen altijd wel als wachten op datzelfde sampletje. In 2015, 2016 en 2017 stond het lied in de lijst. Die laatste keer zelfs hoger dan ooit op 1664, maar het was niet voldoende voor een langer verblijf.
1573 Supertramp - It's Raining AgainHet lijkt Nederland wel. Altijd maar weer die kloteregen. Davies en Hodgson maakten er een liedje over, het laatste wat ze samen de Top 40 in brachten in Nederland. Nouja, School werd pas een hit in 1989, maar dat tellen we niet mee. Het is wel dé popsong van Supertramp als je het mij vraagt, ik denk dat dit het nog best goed doet onder de kids met alle vrolijke motiefjes. Maar ook in het ietwat kinderlijke (gesterkt door het kinderkoor in het outro) is het nog steeds een fraai badje muziek. Supertramp is altijd leuker dan in denk. Het eerste leven voor de plaat was van 2000 tot 2013, de tweede helft was van 2019 tot 2023. In 2003 was plek 920 de beste prestatie.
SPOILER: 1572-1551
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]