abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218185015
En het aantal deelauto's en gebruikers van diensten als Greenwheels en MyWheels blijft ook stijgen.
Iedere Greenwheels auto vervangt 14 privé auto's.

https://nos.nl/regio/zh-w(...)vangt-14-priveauto-s

[ Bericht 43% gewijzigd door #ANONIEM op 11-07-2025 15:02:46 ]
  Moderator vrijdag 11 juli 2025 @ 15:04:48 #52
5428 crew  miss_sly
pi_218185027
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 14:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een ambulance voor een gebroken arm? In welk land leef jij? Niet in Nederland, in ieder geval...

Met een gebroken arm ga je gewoon op eigen gelegenheid naar de SEH, ze komen je echt voor zoiets niet halen.
Sterker nog: eigenlijk mag je niet op eigen houtje naar de SEH, maar moet je eerst via de HAP :')
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218185036
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 15:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Sterker nog: eigenlijk mag je niet op eigen houtje naar de SEH, maar moet je eerst via de HAP :')
Ja, ook nog. Ik heb het alleen 's avonds om 21u meegemaakt. Normaal ga je idd naar een huisarts en die stuurt je naar de SEH. Gewoon, in je auto, op je fiets of met het OV. Of een taxi, als je rijk bent. Niet met een ambulance, nooit.
  Moderator vrijdag 11 juli 2025 @ 15:07:36 #54
5428 crew  miss_sly
pi_218185041
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 15:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, ook nog. Ik heb het alleen 's avonds om 21u meegemaakt. Normaal ga je idd naar een huisarts en die stuurt je naar de SEH. Gewoon, in je auto, op je fiets of met het OV. Of een taxi, als je rijk bent. Niet met een ambulance, nooit.
Mijn man werd nog net niet geweigerd om 20.00 uur 's avonds toen ik hem met een gebroken elleboog in het ziekenhuis afleverde. "Eigenlijk had u eerst de HAP moeten bellen, meneer, maar vooruit dan maar".
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218185060
quote:
Of een taxi, als je rijk bent.
Toegegeven, een taxi is in Nederland behoorlijk duur.
Maar waarom zou je rijk moeten zijn om een taxi te gebruiken? Als je geen eigen auto hebt, spaar je een heleboel geld uit, en dan kan er af en toe best een taxiritje vanaf.
pi_218185091
quote:
Niet met een ambulance, nooit.
Ik zie overigens geen reden waarom ze niet voor een gebroken arm een ambulance zouden sturen. Zo'n rit zal geen spoed hebben, maar er zijn genoeg momenten waarop het ambulancepersoneel niets te doen heeft omdat er geen meldingen zijn, dat zo'n ritje er best tussendoor kan.

Op dezelfde manier komt de brandweer ook nog steeds om een kat uit de boom te halen.
pi_218185097
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 15:11 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Toegegeven, een taxi is in Nederland behoorlijk duur.
Maar waarom zou je rijk moeten zijn om een taxi te gebruiken? Als je geen eigen auto hebt, spaar je een heleboel geld uit, en dan kan er af en toe best een taxiritje vanaf.
Als ik met ov met 3 kinderen naar mijn familie moet, kost 1 keer op en neer meer dan een maand auto. Dus nee, ik spaar dan geen cent uit.

Deelauto's zijn leuk voor mensen die in de grote stad wonen met hun hele familie, buiten de grote steden zijn die er gewoon niet. En zeker niet genoeg als je plots met haast naar het ziekenhuis moet, of naar je schoonmoeder die een hartaanval heeft gehad, of zelfs als je met spoed naar een winkel moet omdat je kind om 16:30 zijn enige paar schoenen heeft gesloopt en morgen weer naar school moet. Dan heb je alleen wat aan je eigen auto.
pi_218185112
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 13:10 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Que?
Nederlandse cultuur. Ronnie en Corry Konings.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 11 juli 2025 @ 15:22:35 #59
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218185130
quote:
Of een taxi, als je rijk bent.
Dat valt nogal mee. Toen het onverantwoord was dat mijn opa zelf nog auto reed heeft hij vanaf dat moment wekelijks de taxi naar de bridgeclub gepakt en was hij op jaarbasis nog steeds goedkoper uit.

Het is heel makkelijk om aan te geven in welke situaties geen auto hebben onwerkbare situaties oplevert, maar het zou goed zijn als 'we' (of ieder voor zich) toch eens wat meer gaan nadenken wat er eigenlijk wel kan, en wat daarvoor nodig is. Het uitgangspunt dat ieder huishouden één of meerdere auto's in bezit heeft en de overheid maar onbeperkt infrastructuur moet creëren om dat te faciliteren wordt steeds minder houdbaar, en er zijn allerlei mogelijke alternatieven, alleen vraagt dat aanpassing en gewenning en dat vinden we moeilijk, we kijken nu eenmaal liever naar iemand anders om het grote probleem op te lossen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_218185131
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 14:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Alkmaar ligt in het westen van het land, maar ik kan je vertellen dat met de trein naar en van regio Amsterdam niet echt heel goed geregeld is.
Sowieso zijn de keuzes van de NS niet te verklaren. Vroeger kon je vanuit Enschede rechtstreeks naar Schiphol en Amsterdam Centraal. Later werd dat alleen Schiphol en moest je sowieso overstappen voor Amsterdam. Nu kun je met tig koffers ook niet meer rechtstreeks naar Schiphol. En dat omdat de dienstregeling op de HSL werd aangepast :?
Om over de achterlijke prijzen nog maar te zwijgen.
Ook zo idioot dat als ik naar een concert in het westen wil, ik sowieso met de auto moet omdat ik anders niet meer thuis kom :')

Het ov in Nederland is gewoon beroerd geregeld momenteel. Veel te duur, veel storingen, vieze treinen, daardoor minder reizigers en dus minder opbrengsten, dus gaan de prijzen weer omhoog.
Laat ze de prijzen eens flink omlaag doen, dan maar een paar jaar dik verlies draaien, maar ik denk dat dat op de lange termijn meer doet dan het huidige wanbeleid.
A mind with a heart of it's own
pi_218185163
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 15:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat valt nogal mee. Toen het onverantwoord was dat mijn opa zelf nog auto reed heeft hij vanaf dat moment wekelijks de taxi naar de bridgeclub gepakt en was hij op jaarbasis nog steeds goedkoper uit.

Het is heel makkelijk om aan te geven in welke situaties geen auto hebben onwerkbare situaties oplevert, maar het zou goed zijn als 'we' (of ieder voor zich) toch eens wat meer gaan nadenken wat er eigenlijk wel kan, en wat daarvoor nodig is. Het uitgangspunt dat ieder huishouden één of meerdere auto's in bezit heeft en de overheid maar onbeperkt infrastructuur moet creëren om dat te faciliteren wordt steeds minder houdbaar, en er zijn allerlei mogelijke alternatieven, alleen vraagt dat aanpassing en gewenning en dat vinden we moeilijk, we kijken nu eenmaal liever naar iemand anders om het grote probleem op te lossen.
We kunnen ook verzinnen waarom je met deelinternet 1 dag in de week toe zou kunnen, of waarom het prima kan om ieder huis 3 uur per dag van de electriciteit af te sluiten. Eigenlijk is iedereen een eigen huis zelfs niet helemaal nodig, als de een nou slaapt terwijl de ander werkt kun je samen doen...

Allemaal mogelijk, maar wel een enorme stap terug in welvaart. Juist het feit dat iedereen een eigen auto heeft is de grootste welvaartsstijging van de afgelopen 60 jaar. Dat heeft de mensen de kans gegeven om te leven zoals ze willen.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 15:31:19 #62
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_218185186
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 15:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
We kunnen ook verzinnen waarom je met deelinternet 1 dag in de week toe zou kunnen, of waarom het prima kan om ieder huis 3 uur per dag van de electriciteit af te sluiten. Eigenlijk is iedereen een eigen huis zelfs niet helemaal nodig, als de een nou slaapt terwijl de ander werkt kun je samen doen...

Allemaal mogelijk, maar wel een enorme stap terug in welvaart. Juist het feit dat iedereen een eigen auto heeft is de grootste welvaartsstijging van de afgelopen 60 jaar. Dat heeft de mensen de kans gegeven om te leven zoals ze willen.
Toch is het ook belangrijk om in alternatieven voor de auto te blijven investeren. Leuk dat iedereen een auto heeft, maar de enige reden dat het nog een beetje te doen is op de weg is omdat mensen ook andere opties voor vervoer hebben. We willen niet de VS achterna waar men 24/7 in de file staat op de 6-baanssnelweg
pi_218185193
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 15:31 schreef Tijn het volgende:

[..]
Toch is het ook belangrijk om in alternatieven voor de auto te blijven investeren. Leuk dat iedereen een auto heeft, maar de enige reden dat het nog een beetje te doen is op de weg is omdat mensen ook andere opties voor vervoer hebben. We willen niet de VS achterna waar men 24/7 in de file staat op de 6-baanssnelweg
Eens. Iedereen een eigen auto en toch zoveel mogelijk met het OV is het ideaal. Het OV is geen vervanger van autobezit, alleen van bepaalde autoritten.
pi_218185244
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 15:32 schreef Hanca het volgende:
Eens. Iedereen een eigen auto en toch zoveel mogelijk met het OV is het ideaal. Het OV is geen vervanger van autobezit, alleen van bepaalde autoritten.
Hoe wil je dat voor elkaar krijgen? Zodra mensen eenmaal een eigen auto hebben, dan krijg je ze bijna met geen mogelijkheid meer in het openbaar vervoer. Mensen zullen dan alleen het openbaar vervoer nemen om niet in de file te hoeven staan of om niet tegen het probleem aan te lopen dat ze de auto nergens kunnen parkeren.

Voor mensen die een auto hebben, zal het openbaar vervoer alleen aantrekkelijk kunnen zijn als het veel goedkoper wordt en de kosten voor een reis per openbaar vervoer goedkoper is dan de variabele autokosten. Als de auto stil staat, lopen de vaste kosten immers gewoon door.
pi_218185245
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 14:25 schreef Janneke141 het volgende:
'Om de leefbaarheid van uw wijk te vergroten gaan we het aantal parkeerplaatsen verminderen'. Zo'n grapje hebben ze hier een paar jaar geleden ook uitgehaald, ja. Briljant plan dat bedacht wordt door mensen met een oprit.
En door mensen met een overheidsbaan die hun werkplek hebben waar bus/trein/tram voor de voordeur stoppen.
Dat er mensen met een niet verzonnen baan zijn die op een godvergeten industrieterrein werken komt niet in hun linkse brein op.
-
pi_218185265
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 15:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het uitgangspunt dat ieder huishouden één of meerdere auto's in bezit heeft en de overheid maar onbeperkt infrastructuur moet creëren om dat te faciliteren wordt steeds minder houdbaar
Nou nee, dat is gewoon de basis en werkt prima. Alternatieven zoals goed openbaar vervoer kunnen daarnaast ook gewoon helpen. Het is niet of/of hier.
pi_218185267
quote:
Beetje flauwe opmerking.
quote:
Fijn om te lezen dat ik als niet-autobezitter kennelijk niet besta.

Niet iedereen heeft een auto. Er zijn een hoop mensen die zich financieel geen auto kunnen veroorloven en er zijn ook mensen die niet voldoende aanleg hebben om het rijbewijs te halen.

Het massale autobezit heeft vooral gezorgd voor een maatschappij die steeds meer afhankelijk is geraakt van de auto. Uiteindelijk is dat wel ten koste gegaan van mensen die geen auto hebben, want die krijgen daardoor juist minder kansen om te leven zoals ze willen.
pi_218185275
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 15:43 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Hoe wil je dat voor elkaar krijgen? Zodra mensen eenmaal een eigen auto hebben, dan krijg je ze bijna met geen mogelijkheid meer in het openbaar vervoer. Mensen zullen dan alleen het openbaar vervoer nemen om niet in de file te hoeven staan of om niet tegen het probleem aan te lopen dat ze de auto nergens kunnen parkeren.

Voor mensen die een auto hebben, zal het openbaar vervoer alleen aantrekkelijk kunnen zijn als het veel goedkoper wordt en de kosten voor een reis per openbaar vervoer goedkoper is dan de variabele autokosten. Als de auto stil staat, lopen de vaste kosten immers gewoon door.
Klopt, OV goedkoper en het is idd vooral om files op te lossen. Buiten de filetijden is het prima als men de eigen, straks elektrische, auto pakt.
pi_218185281
Klassiek gevalletje de oplossing is het probleem niet dit.

Je hebt een auto veelal niet voor de momenten die je simpel via andere manieren kan oplossen. Die andere manieren dan suggereren als dekking van 100% van de gevallen is dan ook idioot dom.

Ik heb ook een auto voor die laatste 10%, en daar biedt geen auto huren of deelauto een alternatief voor. Laat staan betaalbaar, vergelijkbaar in comfort en beschikbaarheid. En ik heb nog nooit iemand een goed argument horen maken welk probleem we oplossen door mij de beschikbaarheid in die 10% van de gevallen te ontnemen.
pi_218185284
Wilders, kan dat nog wel anno 2025?

twitter

https://x.com/geenstijl/status/1943656902539317643
pi_218185293
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 15:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je alleen tussen grote steden en binnen grote steden reist, is het zonder auto vast wel te doen. Dan kun je idd best een keer een deelauto pakken als het nodig is.
Maar buiten de steden wordt het gewoon snel minder.

Zit net voor de gein even te kijken hoelang ik onderweg ben als ik met het ov naar mijn broer ga (flink dorp vlakbij Groningen).
Enkele reis 3,5 uur, kosten ¤32,15. En dan moet je lichamelijk ook nog goed genoeg zijn om 20 minuten te lopen.
Met de auto ben ik in anderhalf uur van deur tot deur. En ze wonen echt niet in the middle of nowhere.
A mind with a heart of it's own
pi_218185296
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 15:50 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Beetje flauwe opmerking.
[..]
Fijn om te lezen dat ik als niet-autobezitter kennelijk niet besta.

Niet iedereen heeft een auto. Er zijn een hoop mensen die zich financieel geen auto kunnen veroorloven en er zijn ook mensen die niet voldoende aanleg hebben om het rijbewijs te halen.

Het massale autobezit heeft vooral gezorgd voor een maatschappij die steeds meer afhankelijk is geraakt van de auto. Uiteindelijk is dat wel ten koste gegaan van mensen die geen auto hebben, want die krijgen daardoor juist minder kansen om te leven zoals ze willen.
Het is niet flauw. En natuurlijk bestaan mensen zonder auto. En ja, voor die mensen (ook ouderen die geen auto meer kunnen rijden) moeten we voor goed OV zorgen.

Maar dat het autobezit onmiskenbaar de grootste welvaartsstap sinds WO2 is geweest wordt echt wel door iedereen erkend. En dus moeten we niet de maatschappij terug proberen te duwen met alleen auto's voor de happy few. Juist auto's bereikbaar houden voor iedereen is een sociaal standpunt. Anders breek je de welvaart af.
pi_218185308
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 15:52 schreef Nober het volgende:

[ x ]
De gemiddelde burger moet je vooral niet teveel vragen. De gemiddelde journalist ook niet gezien dat topic
pi_218185322
quote:

[..]

Als je welvaart definieert als een grote bonk staal voor de deur hebben wel ja.

Op zo'n beetje iedere andere manier is de wapenwedloop van grotere en meer auto's slecht voor de welvaart en de vrijheid om te leven zoals je wil. Mijn moeder bracht ons met de fiets naar school. Nu moet je bijna wel met de auto, omdat iedereen met de auto gaat en die dingen dodelijk zijn. Dorpskernen zijn dood door de auto. Bussen rijden er vaak niet meer door de auto, dus je moet er wel eentje kopen voor veel geld. Mensen worden er ziek van. Ruimtes met veel autoverkeer zijn onprettig een jagen mensen weg.

Met een auto koop je individuele vrijheid ten koste van iedereen en als teveel mensen met de auto gaan verdwijnt zelfs die vrijheid, omdat het gigantisch inefficiënt is en je daarom aan mag sluiten in de file. En dat is niet op te lossen met extra asfalt, want dat lokt meer auto's.
pi_218185334
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 15:52 schreef Nober het volgende:

[ x ]
Hierom:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')