Alternatieve link: Alkmaarse moskee schorst imam na bezoek aan Isral: ’Het is een morele schande’quote:Alkmaarse imam weggestuurd bij moskee na omstreden bezoek aan Isral
De Bilal moskee in Nieuw-Overdie heeft imam Youssef Msibih ontslagen na zijn bezoek aan de Isralische president Isaac Herzog. Het bestuur reageert geschokt op de kwestie en noemt het een morele schande. "Terwijl kinderen onder het puin vandaan worden gehaald, kiest hij ervoor zich aan te sluiten bij een propagandatocht."
Youssef Msibih was zo’n tien jaar verbonden aan de moskee in Nieuw-Overdie. Nadat het bezoek aan president Herzog begin deze week bekend werd, ontstond een storm aan kritiek, vooral vanuit Nederlandse en Belgische moslimgemeenschappen.
De Europese delegatie, onder leiding van de Franse imam Hassen Chalghoumi, was uitgenodigd door de pro-Isralische lobbyorganisatie ELNET en werd gepresenteerd als vredesmissie.
Chalghoumi staat in Frankrijk bekend om zijn nauwe banden met de Isralische staat en zijn uitgesproken pro-Isralische standpunten. Naast Msibih waren nog een Alkmaarder en een Langedijker mee naar Isral, maar beiden hebben geen functie bij de moskee, meldt mediapartner Streekstad Centraal.
'Regime dat dagelijks Palestijns bloed vergiet'
De Alkmaarse moskee wist niets van de reis van Msibih en neemt dan ook nadrukkelijk afstand van zijn deelname. Aan het bestuur had hij alleen laten weten afwezig te zijn vanwege 'persoonlijke redenen'.
"Zijn keuze zich te laten gebruiken voor normalisering met een regime dat dagelijks Palestijns bloed vergiet, is niet alleen misplaatst – het is een morele schande. Terwijl kinderen onder het puin vandaan worden gehaald, kiest hij ervoor om zich aan te sluiten bij een propagandatocht", aldus de moskee in een verklaring.
Tijdens de ontmoeting met Herzog werd het Isralische volkslied in het Arabisch gezongen. Beelden op social media van de Alkmaarse imam, die meezingt en op een groepsfoto naast Herzog staat, leiden tot grote verontwaardiging. "Voor Herzog zingen, terwijl Palestijnen worden uitgehongerd en levend verbrand, is geen vredesboodschap. Het is verraad," klinkt het online.
'Zwijgen over leed is niet neutraal'
Op alle kritiek heeft Msibih zelf nog niet gereageerd. Intussen laten andere moskeen ook weten zich te distantiren van zijn deelname. De kritiek luidt dat religieuze leiders geen politieke bijeenkomsten moeten bijwonen die het leed van de Palestijnen negeren. Het zwijgen van de imam wordt door velen niet gezien als neutraal, maar als steun aan de regering van Isral.
Het bestuur van de Bilal moskee laat tot slot weten dat er geen ruimte is voor onruststokers of verdeeldheid. "Wij roepen iedereen op tot verantwoordelijk gedrag en het zoeken van opbouwende dialoog binnen de kaders van de wet en onze geloofswaarden."
Mwah, het gehele bezoek wordt geproblematiseerd, niet alleen het meezingen van de Arabische versie van het volkslied. En zoals ik dus ook al aangaf in de OP: Isral heeft nu eenmaal een aanzienlijke Islamitische populatie. Het valt goed te begrijpen dat zij wellicht ook wat begrip willen van geloofsgenoten in het buitenland.quote:Op donderdag 10 juli 2025 13:05 schreef Raw85 het volgende:
Ik ken deze man niet hoor, maar ik kan me ergens wel voorstellen dat er voor de achterban nog wel een verschil zit tussen een gewone ontmoeting en een situatie als deze waar iemand meezingt met het Isralische volkslied.
Laten we ook niet doen alsof deze TS nou zo ruimdenkend is en uit is op normalisatie van de onderlinge banden ofzo. Een rabbijn die enthousiast mee zou hebben gezongen met het Palestijnse volkslied zou van hem waarschijnlijk dezelfde kritiek hebben gekregen als deze imam nu krijgt.
Virulente haat jegens alles wat met Isral van doen heeft maakt een hoop mogelijk hoor. Aangemoedigd, natuurlijk, door media, academia en een roedel 'BN'ers'.quote:Op donderdag 10 juli 2025 13:18 schreef SebbeSwensje het volgende:
Is dat berhaupt een juridisch terechte reden om iemand te ontslaan?
Ok, ik heb onvoldoende kennis van het arbeidsrecht dus ik neem het direct van je aan.quote:Op donderdag 10 juli 2025 13:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Virulente haat jegens alles wat met Isral van doen heeft maakt een hoop mogelijk hoor. Aangemoedigd, natuurlijk, door media, academia en een roedel 'BN'ers'.
Dat hele pro-Palestina lijkt haast op een losgeslagen redeloze hondsdolle stier die vooral niet tegen wit-blauw schijnt te kunnen.
Welke oplossing, het opheffen van Isral?quote:Op donderdag 10 juli 2025 13:46 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Zolang er geen staakt-het-vuren en een opening naar een oplossing is ga je niet dit soort tripjes maken en activiteiten doen in Isral. Begrijpelijk besluit van de moskee.
Dat zijn dan waarschijnlijk voorstanders van een nstaatoplossing. Die zijn meestal wat fanatieker dan de voorstanders van een tweestatenoplossing.quote:Op donderdag 10 juli 2025 14:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke oplossing, het opheffen van Isral?
Dat is wat een hoop pro-Pallie volk hoor roepen.
Wel mee eens. Dit was niet zo maar een bezoek.quote:Op donderdag 10 juli 2025 12:52 schreef HowardRoark het volgende:
"Voor Herzog zingen, terwijl Palestijnen worden uitgehongerd en levend verbrand, is geen vredesboodschap. Het is verraad," klinkt het online.
Als een priester zich misdraagt wordt die ook gewoon de kerk uit geflikkerd. En terecht.quote:Op donderdag 10 juli 2025 12:52 schreef HowardRoark het volgende:
maar om dan meteen een man met een lange staat van dienst weg te sturen is toch ook wel veelzeggend over het sentiment in de Nederlands Islamitische gemeenschappen.
Misschien zou je eens kunnen stoppen met dergelijke projecties. Ik heb het idee dat je in een bepaalde informatiefuik vast zit en moeite hebt met elk ander geluid wat een tussenweg probeert te vinden. Het enige wat ik je telkens zie doen is het projecteren van allerlei pro-pali onzin op anderen.quote:Op donderdag 10 juli 2025 14:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke oplossing, het opheffen van Isral?
Dat is wat een hoop pro-Pallie volk hoor roepen.
Ah, en zijn tripjes in de Westelijke Jordaanoever, bijvoorbeeld Ramallah of Hebron, wel acceptabel?quote:Op donderdag 10 juli 2025 13:46 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Zolang er geen staakt-het-vuren en een opening naar een oplossing is ga je niet dit soort tripjes maken en activiteiten doen in Isral. Begrijpelijk besluit van de moskee.
Maar wie zou zich hier dan misdragen en op welke manier?quote:Op donderdag 10 juli 2025 14:23 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Als een priester zich misdraagt wordt die ook gewoon de kerk uit geflikkerd. En terecht.
Mee eens. Daarom moet Israel eens kappen met dat moordzuchtige gedrag.quote:Op donderdag 10 juli 2025 14:28 schreef HowardRoark het volgende:
We hebben het nota bene over een samenkomen van enkele leiders van Islamitische gemeenschappen in Europa, met als doel bruggen bouwen voor een vreedzaam naast elkaar bestaan tussen mensen van verschillende religies.
Zoals we weten is deze oorlog gestart door de Palestijnen en worden er nog altijd tientallen Isralische burgers gegijzeld. Dat ligt dus niet aan Isral, je doet nu aan victim blaming .quote:Op donderdag 10 juli 2025 14:29 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Mee eens. Daarom moet Israel eens kappen met dat moordzuchtige gedrag.
Waarom niet?quote:Op donderdag 10 juli 2025 14:28 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah, en zijn tripjes in de Westelijke Jordaanoever, bijvoorbeeld Ramallah of Hebron, wel acceptabel?
Omdat jij stelde dat zolang er geen staakt-het-vuren en een opening naar een oplossing, tripjes naar gebieden in dit conflict niet kunnen. Maar ik snap dat je dit dus slechts eenzijdig wilt toepassen. Tripjes naar Isral kan niet, bezoek aan Palestijnse gebieden kan wel. En dit nota bene terwijl de Palestijnen deze oorlog zijn begonnen.quote:
Volgens mij heeft dan ook niemand gezegd dat er iets raars zou gebeuren bij een moskee in Heerlen? Wel opmerkelijk dat je die stap hebt gezet. Overweeg je het ook om je te bekeren?quote:Op donderdag 10 juli 2025 14:46 schreef Harvest89 het volgende:
Sowieso dat gezeik op het forum als het weer eens over moslims gaat.
Vorige week ben ik voor de eerste keer een moskee in Heerlen binnen geweest met een vriend. Er gebeurt daar niets raars. Mensen maken zich druk om niets.
Nu nog een kerk.quote:Op donderdag 10 juli 2025 14:46 schreef Harvest89 het volgende:
Vorige week ben ik voor de eerste keer een moskee in Heerlen binnen geweest met een vriend. Er gebeurt daar niets raars. Mensen maken zich druk om niets.
Oh sancta simplicitas.quote:Op donderdag 10 juli 2025 14:23 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Als een priester zich misdraagt wordt die ook gewoon de kerk uit geflikkerd. En terecht.
Oh, waar wil ik dat in de ban doen en hoe precies?quote:Op donderdag 10 juli 2025 15:03 schreef Chadi het volgende:
@:EttovanBelgie grijpt elke kans om moslims af te zeiken. Hij is zo ver afgegleden dat hij kritiek op genocide van Palestijnen in de ban doet.
@:HowardRoark .. Tsjah.. Hopeloos, niet meer te redden.
Ja ja. Zo erg strijden dat je niet wil dat genocidale acties benoemd worden.quote:Op donderdag 10 juli 2025 15:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh, waar wil ik dat in de ban doen en hoe precies?
Ik uit verder vooral forse kritiek op religie, zo doe ik dat ook met het christendom, zoek het even op in FL.
Dat jij die kritiek direct wil framen als 'afzeiken' stelt simpelweg dat er geen kritiek op religie mag zijn, en daar strijd ik nog feller tegen, zeker wanneer het ingezet wordt om over de rug van menselijk leed, in dit geval in Palestina, in onze geschiedenis ook hier in eigen land t.t.v. de Boerenoorlog, op de tribale preektoer te gaan.
Nee, ik spreek mensen aan die geen enkele interesse hebben in mensenrechten maar na het checken van labeltjes besluiten dat bepaald leed echt leed is.quote:Op donderdag 10 juli 2025 15:08 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ja ja. Zo erg strijden dat je niet wil dat genocidale acties benoemd worden.
Isral is de agressor op het moment dus ja de bal ligt bij Isral nu. Een staakt-het-vuren wordt op dit moment tegengehouden door Isral, niet door Hamas of de Palestijnen. Isral eist volledige capitulatie zonder garanties of intentie tot een oplossing, wat natuurlijk absurd is. Vergelijkbaar met wat Poetin eist van Oekrane.quote:Op donderdag 10 juli 2025 14:49 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Omdat jij stelde dat zolang er geen staakt-het-vuren en een opening naar een oplossing, tripjes naar gebieden in dit conflict niet kunnen. Maar ik snap dat je dit dus slechts eenzijdig wilt toepassen. Tripjes naar Isral kan niet, bezoek aan Palestijnse gebieden kan wel.
Je herhaalt dit wel heel erg vaak maar dat maakt het nog niet waar. Dit conflict is veel gecompliceerder dan "zij zijn begonnen" mijn inziens. Nog even los van de grote schare mensen die van mening zijn dat Isral is begonnen en los van de vraag vanaf welk jaar/moment je begint met kijken. Ik vind het sowieso niet een hele belangrijke discussie... op een gegeven moment moet je de focus leggen op de oplossing en niet op wie er (ooit) begon. Het stichten van de staat Isral gebeurde niet in een vacuum en 7 oktober ook niet. Sowieso komen we als samenleving nooit meer eenduidig uit die discussie.quote:En dit nota bene terwijl de Palestijnen deze oorlog zijn begonnen.
Nee hoor, Isral is nog altijd de aangevallen partij.quote:Op donderdag 10 juli 2025 15:18 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Isral is de agressor op het moment dus ja de bal ligt bij Isral nu. Een staakt-het-vuren wordt op dit moment tegengehouden door Isral, niet door Hamas of de Palestijnen. Isral eist volledige capitulatie zonder garanties of intentie tot een oplossing, wat natuurlijk absurd is. Vergelijkbaar met wat Poetin eist van Oekrane.
[..]
Je herhaalt dit wel heel erg vaak maar dat maakt het nog niet waar. Dit conflict is veel gecompliceerder dan "zij zijn begonnen" mijn inziens. Nog even los van de grote schare mensen die van mening zijn dat Isral is begonnen en los van de vraag vanaf welk jaar/moment je begint met kijken. Ik vind het sowieso niet een hele belangrijke discussie... op een gegeven moment moet je de focus leggen op de oplossing en niet op wie er (ooit) begon. Het stichten van de staat Isral gebeurde niet in een vacuum en 7 oktober ook niet. Sowieso komen we als samenleving nooit meer eenduidig uit die discussie.
Een moskee bezoeken hoeft een Geert Wilders niet te proberen.quote:Op donderdag 10 juli 2025 14:46 schreef Harvest89 het volgende:
En jij kan in hun hoofd kijken met je bijzondere gave. Check.quote:Op donderdag 10 juli 2025 15:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, ik spreek mensen aan die geen enkele interesse hebben in mensenrechten maar na het checken van labeltjes besluiten dat bepaald leed echt leed is.
Dat is absurd omdat ze in onderhandeling zijn met datzelfde Hamas. De dood eisen van de partij waarmee je onderhandelt is tamelijk absurd.quote:Op donderdag 10 juli 2025 15:20 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, Isral is nog altijd de aangevallen partij.
Hoe een oorlog ontstaat wijzigt zich namelijk niet tijdens het verdere verloop. Daarnaast is het enige wat Isral eist de vrijlating van de tientallen gijzelaars en opheffing van de Islamitische terreurbeweging Hamas. Waarom zou dit absurd zijn?
Banden aanhalen en polarisatie verminderen is an sich goed natuurlijk maar het is vooral verkeerde timing. Er staat een gigantische olifant in de kamer die eerst weg moet en waarvoor geen goede reden is om dat niet te doen.quote:Daarnaast kan juist betere banden tussen de Islamitische gemeenschappen in Europa en Isral, hier wellicht ook zorgen dat de polarisatie gaat verminderen. Ik blijf het dus onbegrijpelijk vinden dat dit wordt bekritiseert.
Is dat zo? Volgens mij is het algemeen bekend dat er weinig ruimte van 'anders denken' is in de islam. Mensen die dat doen moeten opgeruimd worden, linksom of rechtsom.quote:Op donderdag 10 juli 2025 12:52 schreef HowardRoark het volgende:
Dit is toch wel opmerkelijk te noemen
Oh echt, kun je dan uitleggen waarom kopstukken van Hamas hebben gesteld de aanslagen van 7 oktober 2023 te willen herhalen tot Isral is vernietigt?quote:Op donderdag 10 juli 2025 15:37 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Dat is absurd omdat ze in onderhandeling zijn met datzelfde Hamas. De dood eisen van de partij waarmee je onderhandelt is tamelijk absurd.
Die gijzelaars willen ze vrijlaten in ruil voor een permanent staakt-het-vuren. Het is Isral die dat permanente staakt-het-vuren niet wil.
Correct.quote:Op donderdag 10 juli 2025 15:37 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Banden aanhalen en polarisatie verminderen is an sich goed natuurlijk maar het is vooral verkeerde timing. Er staat een gigantische olifant in de kamer die eerst weg moet en waarvoor geen goede reden is om dat niet te doen.
Welke onzin heb je het over? Dit is zelfs een situatie gerelateerd aan Nederland. Ik zie niet in waarom dit niet besproken kan worden. En het verdient ook wel een eigen topic.quote:Op donderdag 10 juli 2025 15:52 schreef Vliegbaard het volgende:
Isral-Palestina topic is dicht dus de onzin kan hier gewoon verder verspreid worden?
Dit is een openbaar forum. Ik ben pro-Isral, andere users zijn weer pro-Palestijnen. Waarom zou dit niet kunnen?quote:Op donderdag 10 juli 2025 15:55 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De pro-Isral propaganda die je maar blijft verkopen.
Ze willen inderdaad door blijven vechten zolang het conflict niet is opgelost en er geen onderhandelingen lopen. Daar is het immers een terreurgroep voor (zien zichzelf als verzetsstrijders en voor verzetsstrijders geldt hetzelfde). Dat ze dat in hyperbole taal kenbaar maken is voor dat soort groeperingen ook meer regel dan uitzondering, daar moet je een beetje doorheen prikken.quote:Op donderdag 10 juli 2025 15:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Oh echt, kun je dan uitleggen waarom kopstukken van Hamas hebben gesteld de aanslagen van 7 oktober 2023 te willen herhalen tot Isral is vernietigt?
Nee. En dat gaat met mijn maandelijks hoerenlopen en drankgebruik in het weekend sowieso niet.quote:Op donderdag 10 juli 2025 14:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Volgens mij heeft dan ook niemand gezegd dat er iets raars zou gebeuren bij een moskee in Heerlen? Wel opmerkelijk dat je die stap hebt gezet. Overweeg je het ook om je te bekeren?
Dat is natuurlijk niet zo raar als je jarenlang je best doet om moslims als tweederangs burgers neer te zetten.quote:Op donderdag 10 juli 2025 15:28 schreef torentje het volgende:
[..]
Een moskee bezoeken hoeft een Geert Wilders niet te proberen.
Mag van mij best hoor maar ik magnaat op mijn beurt iets van vinden en wat van zeggen.quote:Op donderdag 10 juli 2025 15:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is een openbaar forum. Ik ben pro-Isral, andere users zijn weer pro-Palestijnen. Waarom zou dit niet kunnen?
Mijn hemel. Je kunt het weer niet laten.quote:Op donderdag 10 juli 2025 13:05 schreef Raw85 het volgende:
Ik ken deze man niet hoor, maar ik kan me ergens wel voorstellen dat er voor de achterban nog wel een verschil zit tussen een gewone ontmoeting en een situatie als deze waar iemand meezingt met het Isralische volkslied.
Laten we ook niet doen alsof deze TS nou zo ruimdenkend is en uit is op normalisatie van de onderlinge banden ofzo. Een rabbijn die enthousiast mee zou hebben gezongen met het Palestijnse volkslied zou van hem waarschijnlijk dezelfde kritiek hebben gekregen als deze imam nu krijgt.
Je zal toch eens verbindend werken. Dat woord houden jij en je kliek toch zo van?quote:Op donderdag 10 juli 2025 13:46 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Je kunt me de les niet lezen want je laat het zelf zien. Je moet TS aanvallen en met een hypothetische whataboutism komen omdat het te pijnlijk is voor je om aan te zien dat er eindelijk eens een verbindend geluid is vanuit de Islamitische wereld - dat de kop in wordt gedrukt.quote:Op donderdag 10 juli 2025 16:56 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Haha daar hebben we deze clown ook weer. Kom je dit keer wel met iets inhoudelijks of moet ik je voor de derde keer op rij de les lezen?
Volgens mij bestond mijn post vrij duidelijk uit twee alinea’s, dus waarom jij alleen op de laatste reageert is mij een raadsel.quote:Op donderdag 10 juli 2025 17:00 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je kunt me de les niet lezen want je laat het zelf zien. Je moet TS aanvallen en met een hypothetische whataboutism komen omdat het te pijnlijk is voor je om aan te zien dat er eindelijk eens een verbindend geluid is vanuit de Islamitische wereld - dat de kop in wordt gedrukt.
Maar nee, TS is belangrijker.
Ah, dus als Isral zegt Hamas te willen elimineren dan is dat serieus, maar als Hamas zegt Isral te willen vernietigen dan is dat 'hyperbolen taal' waar we maar doorheen moeten prikken? De aanvallen van 7 oktober 2023 hebben natuurlijk laten zien dat men bloedserieus is.quote:Op donderdag 10 juli 2025 16:18 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Ze willen inderdaad door blijven vechten zolang het conflict niet is opgelost en er geen onderhandelingen lopen. Daar is het immers een terreurgroep voor (zien zichzelf als verzetsstrijders en voor verzetsstrijders geldt hetzelfde). Dat ze dat in hyperbole taal kenbaar maken is voor dat soort groeperingen ook meer regel dan uitzondering, daar moet je een beetje doorheen prikken.
We zitten nu in een fase dat er wel onderhandelingen lopen en afspraken gemaakt kunnen worden waarbij Hamas de bereidheid toont en de redelijkere eisen heeft op het moment.
Daar hoef je niet veel moeite voor te doen hoor. Moslims zijn zelf de slechtste PR voor de Islamquote:Op donderdag 10 juli 2025 17:02 schreef AFA2022 het volgende:
Elke nieuwssite en internet afspeuren om maar iets te vinden om moslims weer in een kwaad daglicht te stellen. Alsof je niets beter te doen hebt...
Ontopic dan maar: Dat krijg je ervan als je een regime steunt die zo tekeer gaat wat mensenrechten betreft. Voor de meeste normale mensen zit Netanyahu in het zelfde rijtje als Xin, Poetin, Kim, Ayatollah en nog een paar van die gekken..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |