abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218175606
Dit is toch wel opmerkelijk te noemen, zulke heftige reacties op enige toenadering tussen de Islamitische gemeenschappen en Isral. Velen lijken schijnbaar te vergeten dat er miljoenen moslims in Isral wonen.

Dat mensen het er niet mee eens zijn kan natuurlijk prima, maar om dan meteen een man met een lange staat van dienst weg te sturen is toch ook wel veelzeggend over het sentiment in de Nederlands Islamitische gemeenschappen. Ook het argument over 'verraad' gaat wel erg ver, dit geeft duidelijk blijk van een tribaal religieuze beleving.
quote:
Alkmaarse imam weggestuurd bij moskee na omstreden bezoek aan Isral

De Bilal moskee in Nieuw-Overdie heeft imam Youssef Msibih ontslagen na zijn bezoek aan de Isralische president Isaac Herzog. Het bestuur reageert geschokt op de kwestie en noemt het een morele schande. "Terwijl kinderen onder het puin vandaan worden gehaald, kiest hij ervoor zich aan te sluiten bij een propagandatocht."

Youssef Msibih was zo’n tien jaar verbonden aan de moskee in Nieuw-Overdie. Nadat het bezoek aan president Herzog begin deze week bekend werd, ontstond een storm aan kritiek, vooral vanuit Nederlandse en Belgische moslimgemeenschappen.

De Europese delegatie, onder leiding van de Franse imam Hassen Chalghoumi, was uitgenodigd door de pro-Isralische lobbyorganisatie ELNET en werd gepresenteerd als vredesmissie.

Chalghoumi staat in Frankrijk bekend om zijn nauwe banden met de Isralische staat en zijn uitgesproken pro-Isralische standpunten. Naast Msibih waren nog een Alkmaarder en een Langedijker mee naar Isral, maar beiden hebben geen functie bij de moskee, meldt mediapartner Streekstad Centraal.

'Regime dat dagelijks Palestijns bloed vergiet'

De Alkmaarse moskee wist niets van de reis van Msibih en neemt dan ook nadrukkelijk afstand van zijn deelname. Aan het bestuur had hij alleen laten weten afwezig te zijn vanwege 'persoonlijke redenen'.

"Zijn keuze zich te laten gebruiken voor normalisering met een regime dat dagelijks Palestijns bloed vergiet, is niet alleen misplaatst – het is een morele schande. Terwijl kinderen onder het puin vandaan worden gehaald, kiest hij ervoor om zich aan te sluiten bij een propagandatocht", aldus de moskee in een verklaring.

Tijdens de ontmoeting met Herzog werd het Isralische volkslied in het Arabisch gezongen. Beelden op social media van de Alkmaarse imam, die meezingt en op een groepsfoto naast Herzog staat, leiden tot grote verontwaardiging. "Voor Herzog zingen, terwijl Palestijnen worden uitgehongerd en levend verbrand, is geen vredesboodschap. Het is verraad," klinkt het online.

'Zwijgen over leed is niet neutraal'

Op alle kritiek heeft Msibih zelf nog niet gereageerd. Intussen laten andere moskeen ook weten zich te distantiren van zijn deelname. De kritiek luidt dat religieuze leiders geen politieke bijeenkomsten moeten bijwonen die het leed van de Palestijnen negeren. Het zwijgen van de imam wordt door velen niet gezien als neutraal, maar als steun aan de regering van Isral.

Het bestuur van de Bilal moskee laat tot slot weten dat er geen ruimte is voor onruststokers of verdeeldheid. "Wij roepen iedereen op tot verantwoordelijk gedrag en het zoeken van opbouwende dialoog binnen de kaders van de wet en onze geloofswaarden."
Alternatieve link: Alkmaarse moskee schorst imam na bezoek aan Isral: ’Het is een morele schande’
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218175688
Ik ken deze man niet hoor, maar ik kan me ergens wel voorstellen dat er voor de achterban nog wel een verschil zit tussen een gewone ontmoeting en een situatie als deze waar iemand meezingt met het Isralische volkslied.

Laten we ook niet doen alsof deze TS nou zo ruimdenkend is en uit is op normalisatie van de onderlinge banden ofzo. Een rabbijn die enthousiast mee zou hebben gezongen met het Palestijnse volkslied zou van hem waarschijnlijk dezelfde kritiek hebben gekregen als deze imam nu krijgt.
pi_218175743
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:05 schreef Raw85 het volgende:
Ik ken deze man niet hoor, maar ik kan me ergens wel voorstellen dat er voor de achterban nog wel een verschil zit tussen een gewone ontmoeting en een situatie als deze waar iemand meezingt met het Isralische volkslied.

Laten we ook niet doen alsof deze TS nou zo ruimdenkend is en uit is op normalisatie van de onderlinge banden ofzo. Een rabbijn die enthousiast mee zou hebben gezongen met het Palestijnse volkslied zou van hem waarschijnlijk dezelfde kritiek hebben gekregen als deze imam nu krijgt.
Mwah, het gehele bezoek wordt geproblematiseerd, niet alleen het meezingen van de Arabische versie van het volkslied. En zoals ik dus ook al aangaf in de OP: Isral heeft nu eenmaal een aanzienlijke Islamitische populatie. Het valt goed te begrijpen dat zij wellicht ook wat begrip willen van geloofsgenoten in het buitenland.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  donderdag 10 juli 2025 @ 13:18:56 #4
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218175761
Is dat berhaupt een juridisch terechte reden om iemand te ontslaan?
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  donderdag 10 juli 2025 @ 13:22:08 #5
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218175784
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:18 schreef SebbeSwensje het volgende:
Is dat berhaupt een juridisch terechte reden om iemand te ontslaan?
Virulente haat jegens alles wat met Isral van doen heeft maakt een hoop mogelijk hoor. Aangemoedigd, natuurlijk, door media, academia en een roedel 'BN'ers'.

Dat hele pro-Palestina lijkt haast op een losgeslagen redeloze hondsdolle stier die vooral niet tegen wit-blauw schijnt te kunnen.

Yeats' gedicht Second Coming wordt steeds relevanter.

The best lack all conviction, while the worst are full of passionate intensity.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 10 juli 2025 @ 13:24:26 #6
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218175800
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:22 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Virulente haat jegens alles wat met Isral van doen heeft maakt een hoop mogelijk hoor. Aangemoedigd, natuurlijk, door media, academia en een roedel 'BN'ers'.

Dat hele pro-Palestina lijkt haast op een losgeslagen redeloze hondsdolle stier die vooral niet tegen wit-blauw schijnt te kunnen.
Ok, ik heb onvoldoende kennis van het arbeidsrecht dus ik neem het direct van je aan.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218175814
Hier overigens wat beelden van het bezoek. Dit ziet er wat mij betreft juist positief uit.

twitter
pi_218175960
Zolang er geen staakt-het-vuren en een opening naar een oplossing is ga je niet dit soort tripjes maken en activiteiten doen in Isral. Begrijpelijk besluit van de moskee.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  donderdag 10 juli 2025 @ 14:08:48 #9
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218176150
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:46 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Zolang er geen staakt-het-vuren en een opening naar een oplossing is ga je niet dit soort tripjes maken en activiteiten doen in Isral. Begrijpelijk besluit van de moskee.
Welke oplossing, het opheffen van Isral?

Dat is wat een hoop pro-Pallie volk hoor roepen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218176216
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:08 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat zijn dan waarschijnlijk voorstanders van een nstaatoplossing. Die zijn meestal wat fanatieker dan de voorstanders van een tweestatenoplossing.
  donderdag 10 juli 2025 @ 14:21:42 #11
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218176270
quote:
14s.gif Op donderdag 10 juli 2025 12:52 schreef HowardRoark het volgende:
"Voor Herzog zingen, terwijl Palestijnen worden uitgehongerd en levend verbrand, is geen vredesboodschap. Het is verraad," klinkt het online.

Wel mee eens. Dit was niet zo maar een bezoek.

Beetje zoals Jopie Heesters.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  donderdag 10 juli 2025 @ 14:23:01 #12
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218176284
quote:
14s.gif Op donderdag 10 juli 2025 12:52 schreef HowardRoark het volgende:
maar om dan meteen een man met een lange staat van dienst weg te sturen is toch ook wel veelzeggend over het sentiment in de Nederlands Islamitische gemeenschappen.
Als een priester zich misdraagt wordt die ook gewoon de kerk uit geflikkerd. En terecht.
pi_218176303
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:08 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Misschien zou je eens kunnen stoppen met dergelijke projecties. Ik heb het idee dat je in een bepaalde informatiefuik vast zit en moeite hebt met elk ander geluid wat een tussenweg probeert te vinden. Het enige wat ik je telkens zie doen is het projecteren van allerlei pro-pali onzin op anderen.

Ik zou van een “belezen” persoon die je claimt te zijn mogen verwachten dat je enige neutraliteit op kan brengen maar daar blijk je tot nu toe compleet wars van te zijn.
pi_218176325
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:46 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Ah, en zijn tripjes in de Westelijke Jordaanoever, bijvoorbeeld Ramallah of Hebron, wel acceptabel?
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:23 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Als een priester zich misdraagt wordt die ook gewoon de kerk uit geflikkerd. En terecht.
Maar wie zou zich hier dan misdragen en op welke manier?

We hebben het nota bene over een samenkomen van enkele leiders uit Islamitische gemeenschappen in Europa, met als doel bruggen bouwen voor een vreedzaam naast elkaar bestaan tussen mensen van verschillende religies.
  donderdag 10 juli 2025 @ 14:29:11 #15
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218176332
quote:
14s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:28 schreef HowardRoark het volgende:
We hebben het nota bene over een samenkomen van enkele leiders van Islamitische gemeenschappen in Europa, met als doel bruggen bouwen voor een vreedzaam naast elkaar bestaan tussen mensen van verschillende religies.
Mee eens. Daarom moet Israel eens kappen met dat moordzuchtige gedrag.
pi_218176341
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:29 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Mee eens. Daarom moet Israel eens kappen met dat moordzuchtige gedrag.
Zoals we weten is deze oorlog gestart door de Palestijnen en worden er nog altijd tientallen Isralische burgers gegijzeld. Dat ligt dus niet aan Isral, je doet nu aan victim blaming .
pi_218176466
quote:
14s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:28 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ah, en zijn tripjes in de Westelijke Jordaanoever, bijvoorbeeld Ramallah of Hebron, wel acceptabel?
Waarom niet?
  donderdag 10 juli 2025 @ 14:46:36 #18
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218176480
Sowieso dat gezeik op het forum als het weer eens over moslims gaat.
Vorige week ben ik voor de eerste keer een moskee in Heerlen binnen geweest met een vriend. Er gebeurt daar niets raars. Mensen maken zich druk om niets.
pi_218176504
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:44 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Waarom niet?
Omdat jij stelde dat zolang er geen staakt-het-vuren en een opening naar een oplossing, tripjes naar gebieden in dit conflict niet kunnen. Maar ik snap dat je dit dus slechts eenzijdig wilt toepassen. Tripjes naar Isral kan niet, bezoek aan Palestijnse gebieden kan wel. En dit nota bene terwijl de Palestijnen deze oorlog zijn begonnen.
pi_218176508
Terecht dat ze hem de laan uitgestuurd hebben. Als je bruggen wil bouwen met joodse mensen kan je dat in Nederland gaan doen. Je gaat geen genocidaal regime ondersteunen. Hij verslikte zich nog net niet in de ballen van Hertzog.
pi_218176519
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:46 schreef Harvest89 het volgende:
Vorige week ben ik voor de eerste keer een moskee in Heerlen binnen geweest met een vriend. Er gebeurt daar niets raars. Mensen maken zich druk om niets.
Volgens mij heeft dan ook niemand gezegd dat er iets raars zou gebeuren bij een moskee in Heerlen? Wel opmerkelijk dat je die stap hebt gezet. Overweeg je het ook om je te bekeren?
  donderdag 10 juli 2025 @ 14:54:20 #22
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218176527
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:46 schreef Harvest89 het volgende:
Nu nog een kerk.

Wel hilarisch dat jij als chronische christenvreter in de bres springt voor religieuzen. Typisch.

Misschien eens zo'n SGP-dorp bezoeken aleer je over inteeltkoppen begint.

[ Bericht 5% gewijzigd door EttovanBelgie op 10-07-2025 15:00:11 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 10 juli 2025 @ 15:00:50 #23
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218176586
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 14:23 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Oh sancta simplicitas.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218176600
@EttovanBelgie grijpt elke kans om moslims af te zeiken. Hij is zo ver afgegleden dat hij kritiek op genocide van Palestijnen in de ban doet.

@HowardRoark .. Tsjah.. Hopeloos, niet meer te redden.
pi_218176616
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 15:00 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Oh sancta simplicitas.
Asinus asinum fricat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')