gwn_een_user | woensdag 9 juli 2025 @ 17:37 |
https://www.demorgen.be/s(...)oen-dollar~b11c6e70/ deze man begon 30 jaar geleden met slechts $200 in zijn broekzak, en heeft nu een bedrijf 4x de grootte van economie van nederland | |
Mikeytt | woensdag 9 juli 2025 @ 17:56 |
De VOC was 7.9 biljoen dollar waard als je de inflatie meerekent, | |
Cruzinats | woensdag 9 juli 2025 @ 18:18 |
En waar is het Europese alternatief? Met seniele oorlogszuchtige bejaarden als von der leyen aan het roer komt die er ook niet. ASML inzetten als politiek drukmiddel, dat kunnen ze daarentegen weer wel. Kansloos. | |
Mikeytt | woensdag 9 juli 2025 @ 18:19 |
De VS die ons opdraagt ASML als drukmiddel te gebruiken* | |
Cruzinats | woensdag 9 juli 2025 @ 18:26 |
Zonder daddy VS heeft de EU geen bestaansrecht, dus niet zo vreemd dat ze in Brussel naar de pijpen van de Amerikanen dansen. | |
gwn_een_user | woensdag 9 juli 2025 @ 18:30 |
vind je het gek ![]() https://www.somo.nl/nl/ov(...)ro-belastingkorting/ nauwelijks een nederlands bedrijf dus. hadden NLers maar meer moeten beleggen | |
Wantie | woensdag 9 juli 2025 @ 18:31 |
Klopt, daar is de VS erg goed in. | |
Wantie | woensdag 9 juli 2025 @ 18:32 |
Je hele argument aan gruzelementen ![]() | |
Helenattenek | woensdag 9 juli 2025 @ 21:01 |
Het BBP vele landen ligt lager Dan de waarde van dit bedrijf Andere kijkhoek; de waarde van dit bedrijf is 1/5e van de amerikaanse staatsschuld | |
SymbolicFrank | woensdag 9 juli 2025 @ 21:31 |
Dus we moeten nu allemaal ZSM. AI chips gaan bouwen? Er is competitie, maar die doen geen Cuda. | |
Wantie | woensdag 9 juli 2025 @ 21:57 |
Ach, het is allemaal virtuele waarde. Vergelijkingen met begrotingen van landen heeft weinig zin. | |
gwn_een_user | woensdag 9 juli 2025 @ 22:24 |
concurreren met nvidia op hun eigen terrein is totaal onbegonnen werk, dus nee. maar bouwen aan een eigen niche in fotonica is ietwat realistischer. vorig jaar nog was de eerste programmeerbare fotonische chip ter wereld ontwikkeld, in spanje https://www.bright.nl/nie(...)fotonische-chip.html het vereist uiteraard nog wel veel onderzoek maar dit is wel een opkomende sleuteltechnologie, waar wij toevallig als klein kikkerlandje een unieke en onevenredig sterke kennispositie bezitten in verhouding tot de grote spelers maar china gaat natuurlijk ook hard: https://www.scmp.com/news(...)puting-chip-meteor-1 ik zou zeggen, de komende 5-10 jaar zijn beslissend [ Bericht 1% gewijzigd door gwn_een_user op 09-07-2025 22:38:48 ] | |
uitkeringsgenieter | woensdag 9 juli 2025 @ 22:26 |
Daar zou je een hoop uitkeringen mee kunnen financieren | |
SymbolicFrank | woensdag 9 juli 2025 @ 22:39 |
Ja, daar zijn ze al minstens 40 jaar mee bezig. Om de paar jaar hoor je over een grote ontdekking die het allemaal in een stroomversnelling gaat brengen. En daarna wordt het weer stil. Kort gezegd: om dingen aan te sturen en signalen te versterken heb je elektronica nodig. En het omzetten kost ook tijd. Net als met kwantum computers komt binnenkort de grote doorbraak. Al heel lang. | |
gwn_een_user | woensdag 9 juli 2025 @ 22:53 |
daarom hybride chips ![]() het fotonische deel voor de datatransport en parallelle verwerking, logica en geheugen wordt elektronisch geregeld. en de vertraging wordt alsmaar kleiner dankzij ontwikkelingen op het gebied van interfaces en converters ja net als bij kwantumtech veel hype (ik krijg steeds vaker artikelen in mijn feed dat ik moet beleggen in dit quantumbedrijf) maar ook reële voortgang is het nog ver weg, ja, maar zoveel technologieën waren ver weg. we hebben weliswaar nog steeds geen vliegende auto's maar wel steeds meer zelfrijdende. gps in je broekzak. ai chatbots. starlink. XR, etc. fotonische/hybride chips lijken niet zo complex als kernfusie... nu zitten ze nog te klooien in labs en onderzoekscentra maar ik hoop over een jaar of tien een hybride chip in mijn PS7 en gaming pc te hebben ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door gwn_een_user op 09-07-2025 23:01:01 ] | |
SymbolicFrank | woensdag 9 juli 2025 @ 23:01 |
Alle fotonische chips zijn hybride, anders kun je er niets mee. Al 40 jaar. En natuurlijk moet je al je geld in kwantumcomputers, kernfusie en fotonische chips steken! En natuurlijk ook waterstof, biobrandstoffen en elektrisch gemaakte brandstoffen, voor de goede orde. Dat is een goede manier om van je geld af te komen, dus dan hoef je je daar niet meer druk over te maken. | |
gwn_een_user | woensdag 9 juli 2025 @ 23:09 |
ja er bestaan pure fotonische chips, maar strikt experimenteel, dus dat snap ik wel en wat de rest betreft, stap vroeg in, stap tijdig uit en dan heb je gwn geld verdiend. moet je wel goed de markt kunnen lezen...heb al aardig verdiend aan enkele beleggingen, naast mijn baantje, helaas nog niet genoeg voor een huis ![]() | |
Helenattenek | woensdag 9 juli 2025 @ 23:10 |
De correlatie tussen jouw bericht en mijn bericht ontgaat mij compleet? | |
SymbolicFrank | woensdag 9 juli 2025 @ 23:26 |
Je hebt gelijk. Verkeerde quote. | |
tjoptjop | woensdag 9 juli 2025 @ 23:39 |
De enige foto van hem zonder leren jasje en die staat in de OP ![]() Wel vreselijk knap hoor wat dat bedrijf gepresteerd heeft ![]() | |
embedguy | woensdag 9 juli 2025 @ 23:40 |
Appels/peren | |
Helenattenek | woensdag 9 juli 2025 @ 23:43 |
Het bewijs dat privatisering van vele branches wellicht geen goed idee was (ookal valt Nvidia's branches daar Niet onder) | |
Cockwhale | woensdag 9 juli 2025 @ 23:53 |
En Romein Marcus Licinius Crassus was, omgerekend van die tijd naar deze, rijker dan Elon Musk. | |
Marsenal | donderdag 10 juli 2025 @ 01:28 |
Mooi was die tijd | |
embedguy | donderdag 10 juli 2025 @ 02:03 |
Wat bedoel ie? Nvidia is juist een uitstekend voorbeeld van waarom privatisering een goed idee zou kunnen zijn: een overheidsinstantie had never ever nooit niet zo innovatief geweest als nvidia al decenia is. | |
embedguy | donderdag 10 juli 2025 @ 02:04 |
Mocht je het niet weten: dat is een fabeltje. | |
Helenattenek | donderdag 10 juli 2025 @ 02:06 |
Leuk voorbeeld: Wij Nederland pretenderen ons oh zo trots met 'onze' KONINKLIJKE hoogovens TATA steel. Alle duiten naar india, en wij zonder stikstofrechten. En een verduurzamingskostenpost van jewelste die India Niet gaat betalen. | |
raptorix | donderdag 10 juli 2025 @ 05:30 |
Het was idd eerder ongeveer een miljard. | |
raptorix | donderdag 10 juli 2025 @ 05:31 |
Ja en tot 20 jaar terug gaven we ontwikkelingshulp aan India, zodat die lekker aan zijn ruimte en atoomprogramma kon werken ![]() ![]() ![]() ![]() | |
de_boswachter | donderdag 10 juli 2025 @ 05:33 |
Waarde van bedrijven ![]() | |
Helenattenek | donderdag 10 juli 2025 @ 05:34 |
Tel uit je winst van een anti-nationalistisch beleid | |
Helenattenek | donderdag 10 juli 2025 @ 05:35 |
De helft van je bericht kan ergens op slaan maar je wijst naar 'waarde van bedrijven' en insinueert dat vaccinaties helpen waardoor je punt totale onzin en grapjasserij is | |
raptorix | donderdag 10 juli 2025 @ 05:36 |
Je bent helemaal niet gevaccineerd? | |
de_boswachter | donderdag 10 juli 2025 @ 05:47 |
Waar bemoei je je mee dikkerdje? | |
raptorix | donderdag 10 juli 2025 @ 06:09 |
Jij begint over vaccineren in een economisch topique, man man man ![]() ![]() ![]() ![]() | |
de_boswachter | donderdag 10 juli 2025 @ 07:50 |
Daarmee zeg ik dat het één grote malafide cirkel is. Dat jij dan puur het vaccineren er uit haalt… tja. | |
raptorix | donderdag 10 juli 2025 @ 07:53 |
Dat je vaccineren er bij haalt om te vertellen dat het malafide is maakt het alleen nog maar dommer, en nu ga je zeker antwoorden dat ik zelf maar eens onderzoek moet doen? Of ga je nu een random plaatje van Bill Gates posten met een nog meer random verzonnen quote die hij nog nooit gedaan heeft? | |
RamboDirk | donderdag 10 juli 2025 @ 08:07 |
Bekijk deze YouTube-video LeoGod @Wereldgozer | |
Wereldgozer | donderdag 10 juli 2025 @ 08:35 |
Vvd lach genot | |
Het_Bokje | donderdag 10 juli 2025 @ 08:47 |
mentalitijd zelfs ![]() | |
SymbolicFrank | donderdag 10 juli 2025 @ 09:19 |
Toen hadden we de mensenrechten nog niet uitgevonden en was het nog het recht van de sterkste. | |
SymbolicFrank | donderdag 10 juli 2025 @ 09:20 |
Ja, we moeten allemaal aan de monopolies. Dat zal ons leven verbeteren! Of net niet ... | |
de_boswachter | donderdag 10 juli 2025 @ 10:46 |
Je moet zelf eerst maar eens onderzoek doen voordat je met de volwassen mannen mee mag praten. | |
SymbolicFrank | donderdag 10 juli 2025 @ 12:48 |
Echte Kerels zijn niet bang voor een griepje! | |
Leshy | donderdag 10 juli 2025 @ 12:56 |
![]() | |
de_boswachter | donderdag 10 juli 2025 @ 13:14 |
Precies! | |
SymbolicFrank | donderdag 10 juli 2025 @ 13:19 |
En met spieren kom je verder dan met intelligentie! | |
de_boswachter | donderdag 10 juli 2025 @ 15:21 |
Jij wellicht. Bij normale mensen is het juist andersom. | |
SymbolicFrank | donderdag 10 juli 2025 @ 15:43 |
Dat is heel relatief. Een IQ van tussen de 105 en 110 is optimaal, alles daarboven en daaronder maakt het moeilijker. Zelf over dingen nadenken is lastiger dan het klinkt, want als je bijvoorbeeld de Wikipedia raadpleegt, dan is dat de mening van de meerderheid. Heeft de meerderheid altijd gelijk? Maar om te beoordelen of iets klopt, moet je zelf weten hoe het werkt. Je moet dan eigenlijk overal over nadenken en het zelf allemaal uitzoeken. Dat is veel werk. Kortom, je kunt wel je eigen mening ergens over vormen, maar het is veel moeilijker om te kunnen beoordelen of dat ook klopt. Het is een beetje zoals iets goeds proberen te kopen in de winkel: waar moet je op letten? De meeste mensen kijken alleen naar het uiterlijk, het merk en de prijs. Hoe zit het in elkaar? Van welke materialen is het gemaakt? Enzovoorts. Ik ging bijvoorbeeld een keer shoppen voor een rugzak en de verkoper moest lachen toen ik zei dat ik er het liefste 1 had van nylon. Nylon? Daar maken ze panty's van, geen rugzakken! Daar vroeg nooit iemand om en hij had er ook geen idee van. Hij legde mij uit, dat rugzakken gemaakt waren van stof of polyester. Allebei verzamelnamen die maar weinig zeggen. Dus toen moest ik het zelf maar uitzoeken ![]() | |
embedguy | donderdag 10 juli 2025 @ 16:24 |
Want ‘geprivatiseerd’ is hetzelfde als ‘monopolie’? De meeste monopolies op deze wereld zijn júist monopolies omdat ze een overheidsorgaan zijn. En nee, ik ben zeker niet voor monopolies. | |
SymbolicFrank | donderdag 10 juli 2025 @ 17:45 |
Ah, maar het verschil met een overheidsorgaan is, dat je daar via je stem invloed op hebt. Die maken ook geen winst. Bij monopolies heb je het maar te slikken en moet je de aandeelhouders riant belonen. Kortom, als je een overheidsorgaan privatiseert, maak je daar meestal automatisch een monopolie van dat winst wil of moet maken. Vaak is de overheid dan de grootste aandeelhouder, maar die geven het dan aan de rijken, meestal door hun belasting te verlagen, of aan de bedrijven, meestal in de vorm van subsidies. Tja, linkse regeringen nationaliseren dingen, zodat de burgers goede kwaliteit krijgen voor een lage prijs, terwijl rechtse regeringen ze weer privatiseren, zodat ze een hoge prijs voor slechte kwaliteit kunnen vragen. Met een leuke subsidie en lagere belastingen als bonus. | |
Jan_Onderwater | donderdag 10 juli 2025 @ 18:12 |
Nee hoor, men nationaliseert bedrijven die volslagen incompetent zijn of totaal verrot, kijk naar British Steel, de Britse autoindustrie, De kolenindustrie in GB. Of ze pompen er miljarden in zoals Hochtief in Duitsland. Succes wordt bestraft, Falen beloond. | |
embedguy | donderdag 10 juli 2025 @ 18:13 |
Grappig, mijn visie is net het omgekeerde: dat geprivatiseerd betere kwaliteit levert voor hetzelfde geld. Maar dat is een visie die tegenovergesteld is van heel veel (de meeste?) Nederlanders. Imho is dat voornamelijk omdat de media over het algemeen linkse visies geeft (want dat verkoopt beter) en daarmee logischerwijs de ideeën van mensen beïnvloed. Maargoed, lets agree to disagree on that :-) ik snap de anti-privatisering houding wel. Edit: en sowieso zal ik zeker niet ontkennen dat privatiseren ook grote nadelen heeft. | |
SymbolicFrank | donderdag 10 juli 2025 @ 18:30 |
Ja, dat is ook weer zo. | |
SymbolicFrank | donderdag 10 juli 2025 @ 18:36 |
Dat de markt zorgt voor betere producten voor een betere prijs is inderdaad het verkooppraatje. Want dat wil de markt helemaal niet. De markt wil winstmaximalisatie. Daarom proberen ook alle bedrijven een monopolist te worden. En in de tussentijd zijn prijsafspraken populair. Ook is het aantal bedrijven dat hoogwaardige halffabricaten en onderdelen maakt flink afgenomen, dus een breed aanbod is er niet meer. Je zou gelijk hebben, als de verkoopprijs afhankelijk zou zijn van de productieprijs, maar dat is al lang niet meer zo. Beste voorbeeld: de videokaarten van Nvidia. Dat is tegenwoordig alleen nog maar heel duur reclamemateriaal voor hun extreem dure AI producten. Van de marges op die producten zou je anders stijl achterover slaan. Het moet al snel CUDA zijn in de AI wereld, en dan kun je maar bij 1 bedrijf terecht. Als je AMD kaart al werkt is het bijna altijd vele malen trager. En dat komt niet door de hardware. | |
SymbolicFrank | donderdag 10 juli 2025 @ 19:03 |
Dit is de goedkoopste, bruikbare Nvidia RTX 5xxx videokaart die er is. Kost 433 Euro. En dat is geen snelle kaart. Alle goedkopere hebben te weinig geheugen. Die blijven ook in de winkels liggen. Dit is dus hun instapmodel. En uiteraard doet AMD daar braaf aan mee. Bij hun is de goedkoopste van de huidige generatie 383 Euro, zoals gewoonlijk 50 piek goedkoper. Ondertussen zit Nvidia natuurlijk al heel lang Ray Tracing te pushen, om het nog zinvol te maken om een duurdere kaart te kopen. En om dat enigszins redelijk (maar nog steeds langzaam) te kunnen doen heb je dan deze videokaart nodig. 2300 Euro. Tel uit je winst. De goedkoopste Nvidia AI kaart die ik kon vinden kost "slechts" 17.550 dollar. Een recente B200 kost zo'n 70.000 dollar, een heel serverrack een slordige 3 miljoen. Van de H100 kon ik geen prijzen vinden. (Een complete server is altijd "op aanvraag".) Een tijdje geleden kon ik wel een pagina met prijzen vinden en toen was de goedkoopste (A100) module (GPU + RAM) 45.000 en een serverbord met 1 zo'n ding er op vanaf 150.000 Euro. En het is echt niet zo dat die dingen zo duur zijn om te maken. Dan weet je dus ook meteen waarom Tesla 2 Samsung smartphone processors in hun auto stopt om hun AI op te draaien. Een "echt" AI bord is al snel duurder dan de hele auto. Het is dan weer wel zo, dat de meeste werknemers een deel van hun loon in aandelen krijgen, dus de armste is al dik multimiljonair. [ Bericht 5% gewijzigd door SymbolicFrank op 10-07-2025 19:11:06 ] | |
vaarsuvius | donderdag 10 juli 2025 @ 20:08 |
je ken niet rekenen | |
Ericr | donderdag 10 juli 2025 @ 20:14 |
Blackwell begint goedkoper. Nog steeds prijzig maar een A6000 is 6000-7000 euro. Dan heb je 48gb waarmee je alsnog snel tegen limieten aan loopt bij grotere modellen maar meesten zullen dit soort kaarten niet solo draaien. | |
TweedeKlum | donderdag 10 juli 2025 @ 20:38 |
Het OV is het niet met je eens. | |
Jan_Onderwater | donderdag 10 juli 2025 @ 20:46 |
Aandelen NS zijn voor 100% bij de staat. TenneT is in handen van de overheid, is een enorme investeringsachterstand in het Electriciteitsnet maar er ging veel geld naar de aandeelhouder. Bouwrijp verklaren is in handen van de overheid. Er is al decennia een groot woningtekort, markt wordt te krap gehouden Valt je iets op? | |
gwn_een_user | donderdag 10 juli 2025 @ 20:49 |
ik heb een 5070 (en niet zo lang geleden een 4060, die ook helemaal prima was) en ik speel zowat al mijn games op de hoogste settings inclusief ray tracen en al. maar ik gebruik dan ook graag adaptive framegen met doel 162fps, want daar is dat voor. je kunt nogal moeilijk de nieuwste grafische technologieën toepassen en gebruiken zonder AI, en daar hebben ze bij nvidia heel slim over gedacht. terwijl amd altijd 5 jaar of zo achter de feiten loopt. met domme rasterkracht kom je niet zo ver meer, dus moet je meer inzetten op specifiek ontworpen architecturen en speciale ai-aangestuurde oplossingen. nvidia kaarten zijn duur ja maar je natuurlijk veel meer dan een kaart, je krijgt een heel hoogwaardige ecosysteem van zowel hardware als software (en betere support voor ontwikkelaars), waarin AI een steeds grotere rol speelt, en ver voor op de concurrentie ligt. het gaat niet meer om hoeveel tflops je krijgt voor je euro, maar wat je ermee kunt doen en hoe slim en geavanceerd is de architectuur. met je rtx kaart krijg je tensor cores en amd kaarten, voor zover ik het weet, hebben geen tegenpool nvidia gpu's rekenen niet enkel, ze denken ook mee ![]() straks neural shading en mega geometry ![]() | |
TweedeKlum | donderdag 10 juli 2025 @ 20:51 |
Ik had het over het streekvervoer, zeker op het platteland is het resultaat van 25 jaar privatisering ronduit dramatisch. | |
Jan_Onderwater | donderdag 10 juli 2025 @ 20:55 |
Op het platteland hebben mensen gewoon een auto. Maar beantwoord de vraag eens, wat valt je op? | |
Jan_Onderwater | donderdag 10 juli 2025 @ 20:59 |
Ik kan mij de PTT nog herinneren, tjonge tjonge wat was dat geweldig en goedkoop (Sarcasme) | |
SymbolicFrank | donderdag 10 juli 2025 @ 21:10 |
Zelfs een 5090 is nog veel te zwak voor echte raytracing. Daarom gebruiken ze maar weinig stralen (veel te weinig) en maken ze het allemaal mooi glad met een filter dat het uitmiddelt. Maar zelfs dan is het nog veel en veel te traag. Dus bijna alle spelletjes gebruiken een nog sterker vereenvoudigd model, Path Tracing, wat alleen probeert te berekenen wat je ook ziet. En daar dat nog steeds te traag is, gebruiken bijna alle spellen dat alleen voor een paar belichtingen. Globale verlichting is populair en schaduwen ook. Reflecties lijkt een open deur, maar dat kost veel rekenkracht en daar zie je dus al snel de beperkingen. Het ziet er meestal maar wazig uit. Alhoewel je ook wat spelletjes hebt die net alleen de reflecties daarmee berekenen. Maar, met al die vereenvoudigingen is het ook op een 5090 nog steeds stervenstraag. En daarom hebben ze opschalen en interpolatie bedacht. Je maakt een beeld op een kwart van de resolutie, met de paar toeters en bellen die je computer nog net trekt, dan schaal je dat op, strijkt het vlak en interpoleert 3 van de 4 beelden. En voila, dan kun je op die 5090 een heel beperkte vorm van raytracing doen, in 1080p en 60 Hz. Phew. Ze hebben al die technieken dus bedacht om raytracing een beetje mogelijk te maken. Je ziet plaatjes, waarbij slechts 7% van de pixels door het spel getekend zijn, de rest heeft de GPU bedacht. En het grootse deel van die 7% is al het gevolg van een filter dat het gemiddelde van meerdere pixels uitrekent. Gladstrijken en interpoleren. Vandaar ook Jensen zijn praatje, dat een 5070 net zo snel is als een 4090, als je al die rommel aanzet, met de focus op snelheid. Blijkbaar willen mensen dat. [ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 10-07-2025 21:37:37 ] | |
embedguy | donderdag 10 juli 2025 @ 21:16 |
Het ov is een stuk goedkoper geworden voor de overheid. Als de overheid er nog steeds zoveel in zou stoppen als vroeger dan was het beter geworden. Dat maakt ‘vroeger’ lastig te vergelijken met nu. Logisch ook: de overheid pompte gewoon geld in bussen waar geen kip mee reed, want hun interesseert het niet dat het geld de put in gaat. Bedrijven daarintegen…. | |
SymbolicFrank | donderdag 10 juli 2025 @ 21:16 |
Ja, nu komt er iemand ieder stukje van je zending brengen, meerdere keren per dag als het nodig is. Bij een flatgebouw staat er bijna de hele dag wel minstens 1 auto van een bezorgdienst voor de deur. En vaak is die bezorging helemaal gratis! Die PTT waren wel enorme prutsers inderdaad; wel van de overheid, toch maar een paar keer per week voor de deur en niet eens gratis! | |
SymbolicFrank | donderdag 10 juli 2025 @ 21:18 |
Ja, de overheid willen goed vervoer voor iedereen, bedrijven willen alleen vervoer waar ze flink aan kunnen verdienen. Koop maar een auto als je in een kutdorp woont! | |
embedguy | donderdag 10 juli 2025 @ 21:22 |
Prima mening, dan snap ik wel dat je het ov van vroeger misschien beter vond. Ik als belastingbetaler vind dit beter: ja, koop dan maar een auto ipv op kosten van de staat te rijden. Misschien over een aantal jaar/decennia verandert dat wellicht als het ov goedkoper kan door zelfrijdende bussen die op dan goedkope elektriciteit rijden. | |
SymbolicFrank | donderdag 10 juli 2025 @ 21:31 |
Je begrijpt het niet. Het is zoals met een snelweg: als je die breder maakt, gaan meer mensen er gebruik van maken en zit hij in no-time ook weer vol. Met goed en betaalbaar OV, zijn er gewoon veel meer mensen die daar gebruik van maken, waardoor het ook veel meer geld opbrengt (of veel minder kost). Als je alle lijnen waar niet genoeg aan verdiend kan worden schrapt en de bussen steeds kleiner maakt, zijn er steeds minder mensen die daarmee nog op de plaats van hun bestemming kunnen komen. En dus loopt het aantal klanten terug, waarna er weer flink in de dienstverlening gesneden wordt, waardoor het aantal mensen dat er nog gebruik van kan maken weer kleiner word en het aantal klanten verder terugloopt. Enzovoorts. En hetzelfde zie je ook met de kosten: het aantal klanten loopt terug, dus je moet het duurder maken, waardoor het aantal klanten verder terugloopt. Herhaal. Het is dus een uitstekende manier om het OV onbetaalbaar te maken, want als er straks nog maar een paar lijnen rijden is het ook niet meer rendabel om al die infrastructuur en logistiek te bekostigen. En dan zijn we waar we willen wezen: iedereen in een auto. Want daar valt door zowel de overheid als het bedrijfsleven veel meer geld aan te verdienen. | |
Jan_Onderwater | donderdag 10 juli 2025 @ 21:36 |
In de tijd van de PTT werd er nog geen fractie van het huidige aantal pakjes verstuurd. Bovendien namen de postbodes ze zelden mee, je kreeg een kaartje in de bus dat je het bij het postkantoor kon ophalen. Grotere pakketten werden met van Gent en Loos bezorgd. In de jaren 80 werden er schat ik een 20 Miljoen pakjes verstuurd, nu is dat 800-900 miljoen. | |
SymbolicFrank | donderdag 10 juli 2025 @ 21:38 |
Buizenpost, naast de buis voor stadswarmte. | |
Jan_Onderwater | donderdag 10 juli 2025 @ 21:40 |
Stoppen met blowen. | |
Jan_Onderwater | donderdag 10 juli 2025 @ 21:41 |
94% van de Nederlanders shopt online, in de tijd van de PTT was daar alleen nog maar Wehkamp voor. | |
SymbolicFrank | donderdag 10 juli 2025 @ 21:42 |
Ja, ok, de stadswarmte gaat hem niet worden. | |
SymbolicFrank | donderdag 10 juli 2025 @ 21:43 |
Ja, kun je kijken hoeveel buizenpost ons allemaal kan besparen. Ok, je moet al die buizen aanleggen, maar dat doen ze bij een warmtenet ook. | |
Jan_Onderwater | donderdag 10 juli 2025 @ 21:46 |
Je wekt de indruk dat jij tot de 6% behoort. | |
SymbolicFrank | donderdag 10 juli 2025 @ 21:48 |
Welke 6%? | |
Jan_Onderwater | donderdag 10 juli 2025 @ 21:50 |
Die nooit online besteld, Wat denk je hoe groot die buizen moeten zijn en wat dat kost in ieder huis dat aan te leggen? Wie gaat dat investeren? | |
SymbolicFrank | donderdag 10 juli 2025 @ 21:56 |
Ik heb geen auto, dus ik bestel een hoop. Als je post sneller wilt bezorgen heb je twee mogelijkheden: raketten en buizenpost. Dat eerste is vrij duur, schaalt slecht en geeft een hoop problemen. Ze hebben dat ook met grote, vliegende magazijnen en drones geprobeerd, maar dat is nog duurder en heeft dezelfde problemen. Veel mensen houden er niet van als er allerlei dingen door de lucht vliegen en in je tuin proberen te landen. Veel mensen hebben zelfs geen tuin. Dus dan blijft buizenpost over. Het is een flinke investering, maar je hebt er ook lang plezier van. En je hoeft geen dagen meer op je pakje te wachten, binnen uren of zelfs minuten ligt het bij jou in de bus. Dat is ook de natte droom van Bezos, want waarom zou je dan nog de moeite nemen om naar de winkel te gaan? Met een ringbuis kun je ook gewoon alles wat je niet bevalt meteen weer retour sturen. Als je er een emmer van 10 liter doorheen krijgt, dan heb je de meeste pakketjes wel afgedekt. Een grotere buis waar een kuub in kan tussen de distributiecentra en je kunt dan zelf kiezen of je grote dingen op gaat halen of dat ze die komen bezorgen. De belachelijke bezorgkosten van doe-het-zelf en interieurzaken vereisen een alternatieve oplossing. Waarschijnlijk het aanpassen van de afmetingen van de bestelling aan de mogelijke pakketten die nog door de buizenpost passen. | |
gwn_een_user | donderdag 10 juli 2025 @ 22:02 |
ok maar jij vergelijkt pre-rendered (met grote renderfarms) path-traced filmkwaliteit met real-time gerenderde videogame graphics die het moeten hebben van raytracing (nou ja. 'moet', het is veelal optioneel he) en dan nog vaak selectief toegepast. het is nogal onredelijk om volledig fysiek correctie raytracing over de gehele scene te verwachten van een kaart iets groter dan je gemiddelde boek. een pixar film mag letterlijk 50 uur doen over 1 frame, wij willen minstens 60/sec, dus 1 frame per 16,67ms en pathtracing is niet een "sterk vereenvoudigd model", het is juist de meest complexe en complete vorm van lichtsimulatie. althans dat dacht ik ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door gwn_een_user op 10-07-2025 22:13:35 ] | |
Jan_Onderwater | donderdag 10 juli 2025 @ 22:08 |
Nogmaals Wat denk je dat dit kost, en wie gaat daarin investeren? Nog afgezien dat het een totaal bezopen idee is. | |
SymbolicFrank | donderdag 10 juli 2025 @ 22:30 |
Pathtracing is een sterke vereenvoudiging. En inderdaad, alle computerplaatjes zijn een sterke vereenvoudiging van de werkelijkheid. De oudere renderfarms werkten met Renderman, waarbij ieder driehoekje in een wireframe kleiner was dan 1 pixel. Dat maakt het heel eenvoudig om de juiste kleur uit te rekenen en de contouren zijn ook heel natuurlijk. Als je dingen op de manieren van 5 of 10 jaar geleden afbeeld, dan moet je heel veel dingen "inbakken". Je moet dan voor alle mogelijke varianten een aparte texture en normal map maken. Dat kost veel videogeheugen, is vrij traag en de contouren van dingen zijn ook erg blokkig. Tegenwoordig gebruiken we materialen, waarbij de meeste dingen uitgerekend worden. Dus in plaats van hele nauwkeurige object modellen (die wireframes), maak je die heel ruw en gebruik je een hoop kunst- en vliegwerk, zoals bumpmaps, bij het uitrekenen van waar die pixel eigenlijk is. Zo kun je een wollen trui afbeelden met maar een paar driehoeken en een heleboel lagen code (en textures), die allemaal de positie of de kleur van de pixel aanpassen. En daar zijn we ondertussen zo'n 50 jaar mee bezig geweest, dus we hebben een hele grote gereedschapkist om dat allemaal mogelijk te maken. Ok, het is allemaal trucage, maar wel hele overtuigende. Nou proberen we dat allemaal weg te gooien voor een nieuw model, waarbij je eigenlijk terug moet naar dat Renderman model, waar we het gereedschap niet meer voor hebben, en waar je die renderfarm voor nodig hebt (of een supercomputer). Dus alle trucjes die we in de loop der tijd bedacht hebben, werken dan niet meer. Alles moet anders. En we hebben nog geen GPU die ook maar enigszins krachtig genoeg is om dat allemaal in real-time uit te rekenen. Dus zijn we net opnieuw begonnen, met nieuwe trucs te bedenken die het mogelijk maken om de huidige manier van werken te combineren met die oude, in een hele nieuwe. En dat betekent dus ook, dat zo'n beetje alles nog voor verbetering vatbaar is. We doen maar wat. Ok, hele interessante dingen, maar we hebben de basis van dat nieuwe model nog niet gelegd. Het enige wat we kunnen is veel dingen heel snel uitrekenen en nakijken, maar niet snel genoeg om ook maar een hele kleine fractie van het werk te doen dat nodig is. We moeten dus een nieuwe gereedschapkist bouwen en daar alle ontwerpsoftware op aanpassen. Unreal 5 heeft daar een eerste opzet voor gegeven, maar ze hebben dat verkocht als een oplossing voor alle problemen. Je hoeft als ontwerper nu niets meer te doen dan gewoon je objecten en scene maken. De rest doen wij wel! En de ontwikkelaars die dat ook doen, worden getrakteerd op een spel dat heel traag is, met veel grafische vertekeningen. Het streven is nobel, maar daar zijn we nog lang niet. Vandaar ook alle kritiek op Unreal Engine 5. Is dat terecht, of komt het doordat de ontwikkelaars de reclame hebben geloofd en zich er te makkelijk van af maken? Op hun systeem, met twee 5090's draait het best goed! En Nvidia heeft daarbovenop ook een nieuwe manier bedacht om het allemaal af te beelden, zodat het er met een beetje nieuwe technieken toch nog enigszins acceptabel uitziet. Dus ja, alhoewel alle computerplaatjes van de trucage aan elkaar hangen om ze in real-time af te kunnen beelden, blijft er steeds minder over van het beeld dat de ontwikkelaar op het beeldscherm had willen zien. | |
SymbolicFrank | donderdag 10 juli 2025 @ 22:31 |
Het is een investering in de toekomst. Natuurlijk gaan we daar zelf voor betalen, na genoeg lobbywerk van Amazon en Bol. | |
Jan_Onderwater | donderdag 10 juli 2025 @ 22:44 |
Succes verder, rook er nog eentje | |
SymbolicFrank | donderdag 10 juli 2025 @ 22:57 |
We praten over tien jaar verder ![]() | |
gwn_een_user | donderdag 10 juli 2025 @ 23:38 |
de meeste UE games draaien nogal bagger en zien er ook zo uit ja maar dat is afhankelijk van de ontwikkelaar. zelfs met nanite en lumen moet je nog steeds veel handmatig optimaliseren, en Epic biedt daarvoor ook gidsen aan, maar die worden niet altijd gevolgd, vooral niet door de noobs. ik snap je kritiek wel over teveel overlaten aan AI. dat is helemaal terecht. je ziet steeds minder van wat de artiesten echt hebben gemaakt wat betreft pixels. hun werk gaat als het ware grotendeels verloren in een wolk van neurale gemiddelden want in het 'nieuwe model' waar jij het over hebt (denk ik) moeten we vaker pixels voorspellen dan daadwerkelijk uitrekenen. het is eigenlijk hallucinerend renderen. maar ja, wat wil je als zoveel gamers tegenwoordig zulke hoge verwachtingen hebben. ikzelf speel een redelijk aantal nieuwere games ook maar ook nog steeds veel oude games, vooral mijn ps3 en psp zijn nog volop in gebruik en ik koop geregeld games voor die systemen. ik ben eigenlijk juist iemand die graag oudere games speelt. maar veel gamers schreeuwen nu al jaren om 4k/60fps, neen, 120fps zelfs, in games met fraaie fotorealistische kwaliteit texturen, weet ik veel hoeveel polygonen en hyperrealistische belichting. en dat gaat nogal moeilijk met enkel low poly modellen en textuurmapping. die laatste optie is gwn nog altijd beschikbaar, je hoeft als ontwikkelaar AI niet toe te passen op jouw game (en als gamer hoef je trouwens ook niet DLSS te gebruiken, dat kan gwn uit in de opties). en velen doen dat ook niet, maar dat zjin meer indie en A/AA games. AAA heeft eigenlijk weinig keus. dit jaar zijn er overigens tot dusver ook veel indie en AA games die het heel goed doen, en die renderen vaak nog gewoon op de klassieke manier. nou ja dat hangt ervan af. [ Bericht 23% gewijzigd door gwn_een_user op 10-07-2025 23:50:06 ] | |
SymbolicFrank | vrijdag 11 juli 2025 @ 00:30 |
Inderdaad. Maar veel AI komt er niet aan te pas. En waar het (heel sporadisch) gebruikt wordt, kan dat ook prima op een andere manier. Maar alhoewel de Nvidia GPU's belachelijk duur zijn voor wat ze presteren, valt dat in het niet bij de AI chips. Ze verkopen liever 1 AI chip, dan tientallen of honderden gewone GPU's. Die dingen zijn er dus voornamelijk om reclame te maken voor AI. AI dit, AI dat, AI overal, AI is wat het zo mooi maakt! En dat is grote bullshit. Want er zit geen AI in raytracing, of de filters die alles uitsmeren of oprekken. Alleen in de berekening van de verschuiving, bij het uitrekenen van de nieuwe frames (wat MPEG dus ook doet) en op een minimale manier bij een paar filters. Je zou het niet missen als ze dat allemaal weggooien. En ze zijn zo duur, omdat ze die dingen eigenlijk helemaal niet willen maken. Want die AI chips krijgen ze niet aangesleept en leveren vele malen meer geld op. En ze hebben maar een beperkt aantal wafers die ze door TSMC kunnen laten maken, omdat iedereen daar in de rij staat. Het is dat de naamsbekendheid ze veel waard is, anders waren ze al een paar jaar geleden gestopt met het produceren van GPU's. | |
SymbolicFrank | dinsdag 15 juli 2025 @ 16:29 |
Bekijk deze YouTube-video |