Waarvan een slordige 1200 in Zeeuws Vlaanderen, Zuid Limburg, oost Drente, Groningen, Friesland.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:25 schreef Gia het volgende:
[..]
https://www.funda.nl/zoek(...)858¢erLng=5.2677
tot 250.000, gezinswoningen. 103 zelfs nieuwbouw.
Maar serieus, als je nog jong bent, kun je toch ook wel een woning opknappen. Je kunt ook tot je dood de hoofdprijs aan huur blijven betalen. Is toch zonde!!
Ja, ik ken je stokpaardje nu wel, maar volgens mij heb je nog steeds niet door dat we het hier over een zeer klein aantal woningen hebben. 1500 woningen in heel Nederland is helemaal niets.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:25 schreef Gia het volgende:
[..]
https://www.funda.nl/zoek(...)858¢erLng=5.2677
tot 250.000, gezinswoningen. 103 zelfs nieuwbouw.
Maar serieus, als je nog jong bent, kun je toch ook wel een woning opknappen. Je kunt ook tot je dood de hoofdprijs aan huur blijven betalen. Is toch zonde!!
Ja, nou en? Ik zeg toch dat het een keuze is waar je wilt wonen. Wij wonen in Zuidoost Brabant, Helmond, zelfs! Zou hier niet eens weg willen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarvan een slordige 1200 in Zeeuws Vlaanderen, Zuid Limburg, oost Drente, Groningen, Friesland.
2 jaar verbouwen kost tegenwoordig het dubbele van wat dat 10 jaar kostte.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Wil je er ook nog een zwembad bij? Wat maakt dat uit. Als je nog jong bent, kun je ook wel wat opknappen.
Wij hebben ook 2 jaar verbouwd en wij waren toen al 51. Met nog 2 kinderen 20 en 22 in huis.
Het is niet veel, maar het is niet niets. Vooral blijven huren, als je dat prima vindt. Maar, waar de discussie mee begon: Je kunt rondkomen van 4000 bruto per maand, als je dat per se zou willen, dus 1 ouder die thuis blijft.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:31 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ja, ik ken je stokpaardje nu wel, maar volgens mij heb je nog steeds niet door dat we het hier over een zeer klein aantal woningen hebben. 1500 woningen in heel Nederland is helemaal niets.
Wat denk je zelf, wat is het belangrijkste verschil tussen Helmond en Zeeuws Vlaanderen of Oost Groningen?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, nou en? Ik zeg toch dat het een keuze is waar je wilt wonen. Wij wonen in Zuidoost Brabant, Helmond, zelfs! Zou hier niet eens weg willen.
Mijn man? Haha. Nee hoor, is gewoon kantoormedewerker.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:36 schreef Momo het volgende:
@:Gia weer eens compleet delusional. Als Gia nu jong was geweest had ze ook een probleem gehad op de woningmarkt op 1 salaris van haar man. Jarenlange wachtrij voor sociale huur, te weinig verdiend voor vrije sector/koop, los van een paar opties waar iedereen op duikt. Tenzij manlief natuurlijk meer dan een ton verdiend per jaar.
Tuurlijk, als 50% van de mensen moet vechten voor 3% van de huizen kun je prima rondkomen. Dan moet je niet zeikenquote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:35 schreef Gia het volgende:
[..]
Het is niet veel, maar het is niet niets. Vooral blijven huren, als je dat prima vindt. Maar, waar de discussie mee begon: Je kunt rondkomen van 4000 bruto per maand, als je dat per se zou willen, dus 1 ouder die thuis blijft.
Ja, en als je nu jonger was geweest had je van zijn salaris ook geen huis kocht dus.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn man? Haha. Nee hoor, is gewoon kantoormedewerker.
Die woningen van 300.000 gaan ook gewoon weg voor 350.000. Niet dat je met een inkomen van 40k daarvoor in aanmerking komt.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:37 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Tuurlijk, als 50% van de mensen moet vechten voor 3% van de huizen kun je prima rondkomen. Dan moet je niet zeiken![]()
Klopt, je hoort mij ook niet zeggen dat het allemaal makkelijk is. Heb ook nog een zoon in huis van 30 die niet aan een woning kan komen. Waar de discussie mee begon is de opmerking dat je van 4000 euro bruto per maand niet kunt rondkomen, terwijl er duizenden mensen met minder rond moeten komen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:36 schreef Momo het volgende:
@:Gia weer eens compleet delusional. Als Gia nu jong was geweest had ze ook een probleem gehad op de woningmarkt op 1 salaris van haar man. Jarenlange wachtrij voor sociale huur, te weinig verdiend voor vrije sector/koop, los van een paar opties waar iedereen op duikt. Tenzij manlief natuurlijk meer dan een ton verdiend per jaar.
Maar jullie kregen wel de keuze om sociale huur in te gaan, dat is er voor velen nu niet bij. Met 40k moet je wel sociale huur in of op kamers. Met een gezin is een kamer niet echt een optie. Vrije sector huur zijn strenge regels dat 4 keer de huur moet verdienen, dan kom je met een salaris als dat niet door.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt, je hoort mij ook niet zeggen dat het allemaal makkelijk is. Heb ook nog een zoon in huis van 30 die niet aan een woning kan komen. Waar de discussie mee begon is de opmerking dat je van 4000 euro bruto per maand niet kunt rondkomen, terwijl er duizenden mensen met minder rond moeten komen.
Er dan een particuliere huur van 1500 per maand bijhalen, helpt niet in die discussie. Want je maakt in je leven keuzes. Het hele leven is keuzes maken.
Wij zijn ook begonnen met sociale huur, toen we 25 waren. Eerste koopwoning in 1991, kleine tussenwoning met 2 kleine kinderen. Dit huis hebben we 10 jaar geleden kunnen kopen, juist omdat het flink opgeknapt moest worden. En nee, dat hebben we niet zelf gedaan, maar veel uitbesteed. Het duurde 2 jaar, omdat we ook steeds moesten sparen om weer iets te kunnen doen. En het is nog niet helemaal klaar. We zijn al 12 jaar niet op vakantie geweest, omdat we andere prioriteiten hebben. Sparen en de woning opknappen.
Keuzes! Je kunt niet alles hebben.
Deze user heeft geen 40 K, maar 4000 bruto per maand, komt neer op 52K.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:46 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar jullie kregen wel de keuze om sociale huur in te gaan, dat is er voor velen nu niet bij. Met 40k moet je wel sociale huur in of op kamers. Met een gezin is een kamer niet echt een optie. Vrije sector huur zijn strenge regels dat 4 keer de huur moet verdienen, dan kom je met een salaris als dat niet door.
In Afrika kunnen ze rondkomen van 200 euro per maand, dus waarom is het minimumloon überhaupt zo hoog? Keuzes, keuzes.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt, je hoort mij ook niet zeggen dat het allemaal makkelijk is. Heb ook nog een zoon in huis van 30 die niet aan een woning kan komen. Waar de discussie mee begon is de opmerking dat je van 4000 euro bruto per maand niet kunt rondkomen, terwijl er duizenden mensen met minder rond moeten komen.
Er dan een particuliere huur van 1500 per maand bijhalen, helpt niet in die discussie. Want je maakt in je leven keuzes. Het hele leven is keuzes maken.
Wij zijn ook begonnen met sociale huur, toen we 25 waren. Eerste koopwoning in 1991, kleine tussenwoning met 2 kleine kinderen. Dit huis hebben we 10 jaar geleden kunnen kopen, juist omdat het flink opgeknapt moest worden. En nee, dat hebben we niet zelf gedaan, maar veel uitbesteed. Het duurde 2 jaar, omdat we ook steeds moesten sparen om weer iets te kunnen doen. En het is nog niet helemaal klaar. We zijn al 12 jaar niet op vakantie geweest, omdat we andere prioriteiten hebben. Sparen en de woning opknappen.
Keuzes! Je kunt niet alles hebben.
Een BSO met een bus?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, dat is tegenwoordig zo. Mijn kinderen zijn al 30+. In hun tijd bestond al wel de basisschool, dus met 'groepen' i.p.v. 'klassen'. En ze moesten vanaf 4 jaar van de peuterspeelzaal naar de basisschool. Kinderopvang was toen nog minimaal. Continurooster bestond nog niet. Sommige kinderen moesten 'overblijven', omdat ze nergens terecht konden in de middagpauze. Tegenwoordig hanteren veel scholen een continurooster. Je brengt ze 's morgens en haalt ze om kwart over 3 of zo weer op. Of ze worden opgehaald met een bus van de naschoolse opvang, waar ze dan blijven totdat papa of mama ze komt halen.
Echt triest dat het zo gaat, tegenwoordig. Maar goed, ik ben nog wel van de oude stempel. Onze kinderen kwamen om 12 uur naar huis, eten, spelen, en om half 2 moesten ze weer op school zijn, tot kwart voor 4. En dan weer naar huis. Buiten spelen tot het eten. Met slecht weer computeren.
Ik was afgekeurd. Was dat niet het geval geweest, dan waren ze naar mijn ouders gegaan, die tegenover de school woonden.
Ja, dat is een zinvolle opmerking! De levensstandaard in Afrika is een stuk lager dan hier.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:52 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
In Afrika kunnen ze rondkomen van 200 euro per maand, dus waarom is het minimumloon überhaupt zo hoog? Keuzes, keuzes.
Is het de islam? Het is de islam toch?quote:Op woensdag 9 juli 2025 11:26 schreef Alpha0 het volgende:
Een taalachterstand. Rodney die niet kan spellen … of wordt er wat anders bedoeld hier? Ik weet het wel. Problemen die we vroeger niet hadden hebben we nu wel, en we weten allemaal waarom.
Hier rijdt zo'n oude Amerikaanse Schoolbus tussen de scholen en de naschoolse opvang, om de kinderen van school op te halen.quote:
Met 52K kun je nog steeds iets meer dan 2 ton hypotheek krijgen (via ABN site). Met 4000 bruto per maand is de vrije sector nog steeds lastig want rond de 1000 euro is er bijna niks meer te vinden en honderden azen op een woning die wel zo laag zit en ze geven het liever aan twee verdieners die ruim boven de eis zit.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Deze user heeft geen 40 K, maar 4000 bruto per maand, komt neer op 52K.
Ben het verder met je eens dat er grote woningnood is.
Overigens zijn wij niet samen in een sociale huurwoning getrokken, maar alleen. Toen we een relatie kregen zijn we gaan samenwonen. Geen vooropgezet plan of zo. Kwam zo uit.
Ongeveer net zo zinvol als jouw vergelijkingen. Het verschil is dat ik het zelf door heb.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, dat is een zinvolle opmerking! De levensstandaard in Afrika is een stuk lager dan hier.
Op 1 (modaal of daar net boven) inkomen kun je tegenwoordig de vaste lasten niet meer betalen van een woning waar een heel gezin in past. Al helemaal niet als je meer dan 1 kind hebt.quote:Op donderdag 10 juli 2025 11:38 schreef Gia het volgende:
[..]
Omdat je je leven dan al hebt ingericht op 2 salarissen. Dan kan dat inderdaad niet meer. Maar er zijn genoeg huishoudens die het met veel minder moeten doen en dat kan wel.
Huur, 1 auto, prepaid telefoon, geen abo'tjes voor de kinderen onder de 16. Willen ze het daarna wel, kunnen ze daar een baantje voor nemen.
Arme ouders.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 12:17 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Op 1 (modaal of daar net boven) inkomen kun je tegenwoordig de vaste lasten niet meer betalen van een woning waar een heel gezin in past. Al helemaal niet als je meer dan 1 kind hebt.
Dan woon je vast buiten de stad? Hier zit de BSO gewoon in de school of op loopafstand. En enkele speciale BSO’s gebruiken een bakfiets-achtig ding.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Hier rijdt zo'n oude Amerikaanse Schoolbus tussen de scholen en de naschoolse opvang, om de kinderen van school op te halen.
Waarom is het de schuld van het onderwijs dat wonen zo duur is geworden dat je wel met 2 inkomens móet werken omdat je anders niet rond komt? En daardoor de kinderen minder vaak thuis zijn?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 12:28 schreef HSG het volgende:
[..]
Arme ouders.Weet je hoeveel druk extra voor hun kost wanneer ze er zelf voor kiezen om 2 of meer kinderen te nemen?
Het is de schuld van het onderwijs.
Ja, "zouden moeten" inderdaad. Maar een deel van die later amper nog overbrugbare achterstanden ontstaan juist doordat de kinderen die het betreft vaak maar heel kleine sociale kringen hebben wat betreft speelmogelijkheden met andere kinderen, weinig gestimuleerd worden qua activiteiten, enzovoort. Dan lijkt het me nuttiger om je meer specifiek op die groep te richten, maar ja dat is uiteraard al vaker geprobeerd en die groep blijkt notoir lastig te bereiken.quote:Jonge kinderen zouden volgens het NJi juist meer moeten spelen in plaats van "gedisciplineerd schools werk" doen, zoals nu te vaak het geval zou zijn. "Een uitbreiding van de verplichtingen sluit daar niet bij aan."
Het ligt eraan waar je vandaan komt, Mij krijg je niet meer weg uit Zuid-Limburg. Uiteraard heb je een keuze. Maar ik zou niet in Zeeland willen wonen al koste daar een huis minder. Bovendien zit je met werk.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, nou en? Ik zeg toch dat het een keuze is waar je wilt wonen. Wij wonen in Zuidoost Brabant, Helmond, zelfs! Zou hier niet eens weg willen.
Kinderen worden onderhand een 'quiet luxury', zoals ze dat hieronder noemen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 12:17 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Op 1 (modaal of daar net boven) inkomen kun je tegenwoordig de vaste lasten niet meer betalen van een woning waar een heel gezin in past. Al helemaal niet als je meer dan 1 kind hebt.
quote:Bij de meeste basisscholen in onze provincie is het mogelijk om kinderen jonger dan drie jaar alvast in te schrijven. Dit blijkt uit onderzoek van Omroep Brabant. Dit is wettelijk niet toegestaan, omdat hierdoor niet iedereen een eerlijke kans krijgt om naar de school van zijn of haar keuze te gaan. De Inspectie van het Onderwijs maakt zich zorgen en is eerder al een onderzoek gestart.
De regels zijn simpel: kinderen mogen pas ingeschreven worden bij een basisschool als ze ouder dan drie jaar zijn. Dit om te voorkomen dat er enorme wachtlijsten ontstaan en kinderen die later aangemeld worden, buiten de boot vallen. De inspectie wil hiermee 'kansenongelijkheid' voorkomen. “Niet iedere ouder weet de weg naar een school even gemakkelijk te vinden. Het mag niet zo zijn dat voor die groep ouders bepaalde scholen niet toegankelijk zijn”, meldt de inspectie.
Uitgenodigd voor rondleiding
Het overgrote deel van de Brabantse basisscholen blijkt hier geen boodschap aan te hebben. Omroep Brabant heeft contact gehad met 142 scholen verspreid over de hele provincie. Bij driekwart daarvan, 107 scholen, is het geen probleem om een kind van twee jaar oud alvast in te schrijven. We worden zelfs al uitgenodigd voor een rondleiding of krijgen het aanmeldformulier toegestuurd om in te vullen.
Het gaat hier niet alleen om scholen waar vaak nog plekken voor nieuwe leerlingen vrij zijn. Ook bij scholen die al zo goed als vol zitten, is het mogelijk om een kind te vroeg in te schrijven.
Zeven scholen laten weten nu al een wachtlijst te hebben, dus snelheid bij het inschrijven is volgens hen geboden. Bij 27 andere scholen is nog plek, maar deze scholen zijn wel populair. Ze laten weten 'op dit moment' nog geen wachtlijst te hebben, of benadrukken dat het belangrijk is om er snel bij te zijn. 30 van de 142 scholen melden zich strikt aan de regels te houden: inschrijven is daar nog niet mogelijk.
Hoe ging Omroep Brabant te werk?
Om een goed beeld van de situatie te kunnen schetsen en eerlijke antwoorden te krijgen, deed een verslaggever van Omroep Brabant zich voor als een geïnteresseerde ouder.
We benaderden honderden scholen met de vraag of onze zoon van twee jaar oud al ingeschreven kon worden. 142 scholen reageerden op onze e-mail. Deze scholen liggen verspreid over de hele provincie.
‘Geen echte inschrijving’
Als we de scholen om een reactie vragen, horen we meerdere keren dat het niet om een echte aanmelding gaat, maar een ‘vooraanmelding’ of het ‘inschrijven op de interesselijst’. Wat het verschil precies is, blijft onduidelijk: want wat is dan het nut van zo’n lijst als het toch geen echte inschrijving is? Eén school wil dat wel uitleggen: ouders op de ‘interesselijst’ worden als eerste benaderd om hun kind in te schrijven wanneer dat kan. “Het is dus wel aan te raden om op die lijst te staan”, zo zegt een medewerker.
De Inspectie van het Onderwijs laat weten geen onderscheid te maken tussen een inschrijving of een variant daarop, zoals een ‘interesselijst’ of een 'vooraanmelding'. “Een vooraanmelding heeft géén wettelijke basis en is net als een te vroege aanmelding niet toegestaan. Een vooraanmelding kan ook niet automatisch worden omgezet in een aanmelding”, legt een woordvoerder van de inspectie uit.
Kansengelijkheid
De inspectie kan scholen aanspreken. Als er niets verandert kan de inspectie ook komen met financiële maatregelen. Dit gebeurt alleen als er klachten over een school binnenkomen. Hoe vaak dit gebeurt kan de woordvoerder niet zeggen, omdat ze hier ‘geen compleet beeld’ van hebben.
Het te vroeg inschrijven van kinderen is in ieder geval iets waar de inspectie ‘steeds meer en steeds vaker’ over hoort. “Dat baart ons als inspectie zorgen. Een eerlijk en transparant aannamebeleid is van belang voor de kansengelijkheid van Nederlandse leerlingen.” De inspectie is daarom een onderzoek gestart. Dat moet eind dit jaar klaar zijn.
‘Geen signalen’
In dat onderzoek worden ook gemeenten gevraagd naar wat ze hiertegen doen, want bij hen ligt ook een verantwoordelijkheid. Of ze wél een goed beeld hebben van de situatie is de vraag: de acht grote gemeenten die Omroep Brabant benaderde, meldden allemaal ‘geen signalen’ van misstanden in het aannamebeleid van scholen te hebben. Dit terwijl ook in sommige van deze gemeenten de regels overtreden worden.
https://www.omroepbrabant(...)ren-veel-te-vroeg-in
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |