Bron.quote:Kritiek op plan vervroegen leerplicht: 'Legt meer druk op kinderen en ouders'
De plannen van het demissionaire kabinet om de leerplichtige leeftijd van vijf naar vier jaar te verlagen, worden kritisch ontvangen door onderwijsorganisaties.
Ook zonder leerplicht zijn in Nederland relatief veel vierjarigen ingeschreven op een basisschool: zo'n 98 procent. Demissionair staatssecretaris Mariëlle Paul (Funderend Onderwijs en Emancipatie) wijst erop dat de kleuters die nu niet naar school gaan vooral kansarme kinderen zijn, bijvoorbeeld doordat ze een taalachterstand hebben.
Paul wil de kansen voor die kinderen vergroten door ze verplicht vanaf hun vierde levensjaar naar school te laten gaan. Nu zijn ze nog vanaf hun vijfde leerplichtig. Daarvoor gaat de staatssecretaris een wetswijziging voorbereiden.
Paul heeft onderzoeksbureaus Sardes en SEO ingeschakeld voor onderzoek naar grotere onderwijskansen voor kleuters. Sardes stelt dat je je niet moet blindstaren op het percentage vierjarigen dat naar school zou lijken te gaan. "Dat je ingeschreven staat op een basisschool, betekent niet dat je ook onderwijs volgt", legt Karin Vander Heyden uit namens Sardes.
Maar volgens het onderzoeksbureau is nog nooit onderzocht om hoeveel kinderen het daarbij zou gaan en of het dan vooral om kwetsbare kinderen gaat. Hoewel die vermoedens er wel zijn. "Dat wil de staatssecretaris nog laten onderzoeken", zegt Vander Heyden.
Kennisinstituut waarschuwt voor averechts effect
Het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) is kritisch over de plannen. Te vroeg onderwijs kan juist "averechts" werken, stelt het kennisinstituut op basis van eerdere onderzoeken. Het lijkt nu soms of kinderen lastig zijn in de klas, terwijl ze gewoon nog niet klaar zijn voor schools onderwijs en daardoor bijvoorbeeld niet goed kunnen stilzitten.
"Door dat misverstand krijgen ze negatievere reacties op hun gedrag in de klas", licht opvoeddeskundige Rebecca Wald toe namens het NJi. "Daardoor stijgt de kans dat ze later een lager zelfbeeld, minder zelfvertrouwen en minder plezier in spelen en leren ontwikkelen."
Het kleuteronderwijs is volgens het kennisinstituut de afgelopen decennia al schoolser geworden. Kinderen zouden nu al last hebben van de prestatiecultuur in het Nederlandse onderwijs.
Basisscholen zien meer in gratis voorschoolse educatie
Ook de PO-Raad, de belangenbehartiger van scholen in het basisonderwijs, ziet niets in een aangescherpte leerplicht. Dat zou weinig helpen om de kansenongelijkheid van jonge kinderen te verminderen, omdat het grootste deel nu ook al naar school zou gaan.
Volgens de koepel van basisscholen zou het beter zijn om de voorschoolse educatie (de peuterschool) beter toegankelijk te maken voor kinderen met bijvoorbeeld een taalachterstand. De gemeente Den Haag doet dat al, door de kosten op zich te nemen.
"Nu zijn vooral de ouders uit de kwetsbare groepen die Paul wil bereiken bang voor financieel gedoe wanneer ze voorschoolse educatie aanvragen", stelt een woordvoerder van de PO-Raad. "Onder meer door de ellende van het toeslagenschandaal." Daarnaast zou de ingewikkelde administratie rond voorschoolse educatie ook een drempel zijn.
Staatssecretaris verwacht minder werkdruk voor leraren
Paul wijst juist op voordelen voor het basisonderwijs. Onder de huidige leerplicht zouden leraren de hele basisschoolperiode veel tijd kwijt zijn aan het wegwerken van leerachterstanden bij kinderen.
"Het gevolg is dat er extra werkdruk ontstaat voor leraren", stelt de staatssecretaris. "Bovendien gaat dat ten koste van de aandacht voor de rest van de groep leerlingen."
'Sociale druk speelt mee rond met vier jaar naar school gaan'
Jonge kinderen zouden volgens het NJi juist meer moeten spelen in plaats van "gedisciplineerd schools werk" doen, zoals nu te vaak het geval zou zijn. "Een uitbreiding van de verplichtingen sluit daar niet bij aan."
Afhankelijk van de omstandigheden kan het volgens het NJi nuttig zijn om vanaf vier jaar al voor een paar dagen naar school te gaan. Maar volgens het kennisinstituut is er ook "niks mis mee" om met vijf jaar op school te beginnen.
"Wat dat betreft ligt er nu al sociale druk op ouders, omdat bijna alle ouders hun kind met vier jaar naar school sturen", zegt Wald daarover. "Met een nog lagere leerplichtleeftijd wordt die druk voor hen en hun kinderen alleen maar groter."
Dat vraag ik mij nou ook af alleen al die arme ouders krijgen het daar zo moeilijk mee.quote:Op woensdag 9 juli 2025 11:26 schreef Hiddendoe het volgende:
Zou dat ene jaar dan echt zoveel uitmaken?
Wat voor problemen hadden we vroeger niet en nu wel? En waarom?quote:Op woensdag 9 juli 2025 11:26 schreef Alpha0 het volgende:
Een taalachterstand. Rodney die niet kan spellen … of wordt er wat anders bedoeld hier? Ik weet het wel. Problemen die we vroeger niet hadden hebben we nu wel, en we weten allemaal waarom.
Ja, dat schreef je al in je OP.quote:Op woensdag 9 juli 2025 11:27 schreef HSG het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij nou ook af alleen al die arme ouders krijgen het daar zo moeilijk mee.
Vroeger waren kinderen buiten aan het spelen.quote:Op woensdag 9 juli 2025 11:28 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Wat voor problemen hadden we vroeger niet en nu wel? En waarom?
De koppige onderwijzers leren de jeugdigen slechts dingen waar zij in het echte leven niets aan hebben. Toch worden de jeugdigen niet gescheiden van die koppige onderwijzers.quote:Op woensdag 9 juli 2025 17:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dus, jullie zijn zwaar tegen snel beginnen met de integratie? Jullie hebben liever dat kinderen onder de 5 jaar die geen Nederlands spreken het land uitgezet worden? Of begrijp ik het verkeerd?
Wie echt wil integreren doet dat ook wel zonder wetgeving.quote:Op woensdag 9 juli 2025 17:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dus, jullie zijn zwaar tegen snel beginnen met de integratie? Jullie hebben liever dat kinderen onder de 5 jaar die geen Nederlands spreken het land uitgezet worden? Of begrijp ik het verkeerd?
Je moet nog steeds eerst integreren voordat je je eigen integratie kunt regelen. Het is nog steeds een lucratieve markt voor oplichters.quote:Op woensdag 9 juli 2025 20:19 schreef quo_ het volgende:
[..]
Wie echt wil integreren doet dat ook wel zonder wetgeving.
Als je 4.000 euro per maand bruto verdient dan kun je waarschijnlijk ook niet betalen dat je partner niet werkt en thuis bij de kinderen blijft.quote:Op woensdag 9 juli 2025 15:55 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Vroeger waren kinderen buiten aan het spelen.
Nu zijn het telefoon zombies
Vroeger was school vanaf je 6 jaar zodat de ouders het kon opvoeden.
Nu is het kind dumpen en weer werken omdat je anders geld te kort komt.
En nee de meeste verdienen geen 4000 euro per maand en kunnen thuis zitten om hun kinderen op te voeden.
Onze maatschappij is naar de klote geholpen om winst en overheid die het geld buiten Nederland pompt.
Ja, via DUO, een onderdeel van de overheid. Onbegrijpelijk dat dit gebeurt.quote:Op woensdag 9 juli 2025 20:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je moet nog steeds eerst integreren voordat je je eigen integratie kunt regelen. Het is nog steeds een lucratieve markt voor oplichters.
quote:Op woensdag 9 juli 2025 20:19 schreef quo_ het volgende:
[..]
Wie echt wil integreren doet dat ook wel zonder wetgeving.
Los daarvan is het voor de kinderen en de leerkracht best vervelend als de kinderen uit groep 1 maar af en toe naar school komen. Dan is het een beetje een duiventil. In die zin ben ik wel voor.quote:Op woensdag 9 juli 2025 11:26 schreef Hiddendoe het volgende:
Zou dat ene jaar dan echt zoveel uitmaken?
Omdat je je leven dan al hebt ingericht op 2 salarissen. Dan kan dat inderdaad niet meer. Maar er zijn genoeg huishoudens die het met veel minder moeten doen en dat kan wel.quote:Op donderdag 10 juli 2025 10:04 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Als je 4.000 euro per maand bruto verdient dan kun je waarschijnlijk ook niet betalen dat je partner niet werkt en thuis bij de kinderen blijft.
Koranlessen in het weekend vervangen met taallessen.quote:Op woensdag 9 juli 2025 17:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
Zijn dat mensen die al een huurwoning hebben jarenlang, of nieuwe instroom?quote:Op donderdag 10 juli 2025 11:38 schreef Gia het volgende:
[..]
Omdat je je leven dan al hebt ingericht op 2 salarissen. Dan kan dat inderdaad niet meer. Maar er zijn genoeg huishoudens die het met veel minder moeten doen en dat kan wel.
Huur, 1 auto, prepaid telefoon, geen abo'tjes voor de kinderen onder de 16. Willen ze het daarna wel, kunnen ze daar een baantje voor nemen.
Ja, klopt. Maar ik zeg ook: Ligt eraan hoe je je leven hebt ingericht. Genoeg mensen die in sociale huur wonen, die met veel minder moeten rondkomen.quote:Op donderdag 10 juli 2025 12:10 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Zijn dat mensen die al een huurwoning hebben jarenlang, of nieuwe instroom?
met een brutosalaris van EU 4.000, kom je op netto ca. 3.100 uit.
Of je staat jaren op een lijst en krijgt een woning <900 eu per maand met huursubsidie, of je huurt (waarschijnlijk) privaat voor 1.000+ euro in de maand.
Dan gaat het nogal hard.
https://www.rijksoverheid(...)0eveneens%20wijzigen.quote:Het wettelijk bruto minimumloon per maand per 1 juli 2025 voor werknemers van 21 jaar en ouder is ¤ 2.245,80, exclusief vakantiegeld.
Met dat geld kun je niet overleven met zn twee en kids, dan heb je een hele rits aan subsidies om dat recht te trekken en zelfs dan...quote:Op donderdag 10 juli 2025 12:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, klopt. Maar ik zeg ook: Ligt eraan hoe je je leven hebt ingericht. Genoeg mensen die in sociale huur wonen, die met veel minder moeten rondkomen.
[..]
https://www.rijksoverheid(...)0eveneens%20wijzigen.
En dat zijn mensen die werken.
Dus met 4000 bruto zou je rond moeten kunnen komen als je een sociale huurwoning hebt. Het is niet zo dat je dan met z'n tweeën MOET werken. Dat is een keuze. Hoe wil je leven?
Klopt, die krijgen een zooi subsidies, en dan hebben ze wellicht bijna net zoveel als iemand die 4000 bruto heeft. Maar dan kunnen ze wel rondkomen. Heel veel mensen moeten daarvan rondkomen.quote:Op donderdag 10 juli 2025 13:17 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Met dat geld kun je niet overleven met zn twee en kids, dan heb je een hele rits aan subsidies om dat recht te trekken en zelfs dan...
Mijn beide zoons (4 en 5) gaan vanaf 4 jaar 2 hele dagen en 2 dagen tot de middag naar school. Helemaal prima. We hadden geluk dat die van ons meteen hun draai vonden, maar, kijkend om ons heen, is teveel wennen vaak iets wat averechts werkt. Structuur is wel belangrijk meteen.quote:Op donderdag 10 juli 2025 11:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Los daarvan is het voor de kinderen en de leerkracht best vervelend als de kinderen uit groep 1 maar af en toe naar school komen. Dan is het een beetje een duiventil. In die zin ben ik wel voor.
Maar ik zou kiezen voor een verlenging van de peuterspeelzaal met 1 jaar, waarbij dat vanaf 4 jaar wel verplicht is, maar nog niet zo schools. Maar wel elke dag. De leidster kan deze kinderen dan wel beter laten wennen aan de overgang naar het jaar kleuterschool, en bepaalde groep 1 zaken aanleren. Een soort voorschools peuterklasje.
Weet niet hoe het tegenwoordig is, maar mijn kinderen gingen met hun 4 jaar van 2 dagdelen naar fulltime school. Zat voor hen dan weer wel een vakantie tussen, omdat ze in de zomer jarig zijn. Dat scheelt wel!
Wat dat betreft vond ik het vroeger beter: je ging gewoon na de zomervakantie naar school als je voor 1 september 6 was. Of de kleuterschool als je 4 was.
Nu wordt je op woensdag 4. Je zat op dinsdag nog op de peuterspeelzaal en de dag erna moet je voortaan fulltime naar school. Dat is ook best een grote overgang.
Been there, done thatquote:Op woensdag 9 juli 2025 11:38 schreef miss_sly het volgende:
Even resumerend: 98% van de kleuters is ingeschreven op een basisschool en gaat regelmatig naar school. Het grote voordeel van nog iet leerplichtig zijn is dat er ook kan worden opgebouwd en de kleuters niet meteen verplicht zijn hele dagen naar school te gaan. Ouders kunnen dat prima inschatten of hun jonge kleuter dat wel of niet kan en of dat nog eens een extra dag of middag thuis blijven beter is.
je een jaar langer buiten de schoolvakanties op vakantie kan
Met 2,5 jaar ben je een peuter, geen kleuter.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 07:05 schreef Lenny77 het volgende:
Ik begrijp het probleem niet. Hier gaan de kleuters al vanaf 2,5j naar de kleuterschool. Dat was 50j geleden ook al.
Zeker ook. Maar de rest ook.quote:
Mensen die minimumloon verdienen houden netto ongeveer hun bruto salaris over en vangen nog een berg toeslagen waardoor je uiteindelijk gelijk uitkomt met iemand die 4000 bruto verdient.quote:Op donderdag 10 juli 2025 12:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, klopt. Maar ik zeg ook: Ligt eraan hoe je je leven hebt ingericht. Genoeg mensen die in sociale huur wonen, die met veel minder moeten rondkomen.
[..]
https://www.rijksoverheid(...)0eveneens%20wijzigen.
En dat zijn mensen die werken.
Dus met 4000 bruto zou je rond moeten kunnen komen als je een sociale huurwoning hebt. Het is niet zo dat je dan met z'n tweeën MOET werken. Dat is een keuze. Hoe wil je leven?
Je hebt gelijk, maar in praktijk (ik weet het, mijn observatie is slechts N=1) blijven kleuters niet zo vele thuis van school in het eerste jaar. Daarbij gaan vrijwel alle vierjarigen al naar school, dus is deze maatregel gerommel in de marge.quote:
Ja, awel ja dan: peuters gaan hier vanaf 2,5j naar schoolquote:Op vrijdag 11 juli 2025 09:40 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Met 2,5 jaar ben je een peuter, geen kleuter.
Dat zal effectief dan meer een soort van kinderopvang zijn op die leeftijd.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 09:51 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja, awel ja dan: peuters gaan hier vanaf 2,5j naar school
Ja, klopt, maar dan kunnen ze wel rondkomen! Dus iemand met 4000 bruto moet kunnen rondkomen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 09:42 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Mensen die minimumloon verdienen houden netto ongeveer hun bruto salaris over en vangen nog een berg toeslagen waardoor je uiteindelijk gelijk uitkomt met iemand die 4000 bruto verdient.
Hier naar de peuterspeelzaal. Dat is vaak eerst 1 dagdeel en daarna 2 dagdelen. Bijvoorbeeld: 2 ochtenden van half 9 tot half 12. Dan worden ze 4 en moeten ze van de ene op de andere dag fulltime naar de basisschool.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 07:05 schreef Lenny77 het volgende:
Ik begrijp het probleem niet. Hier gaan de kleuters al vanaf 2,5j naar de kleuterschool. Dat was 50j geleden ook al.
Wat ik 'van horen zeggen' heb, is dat het vaak voorkomt dat kinderen van migranten vaak pas met 5 jaar naar school gaan, simpelweg omdat het met 4 jaar niet verplicht is. Gevolg is dat die dan maar 1 jaar kleuteren en daarmee meteen een achterstand oplopen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 09:44 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, maar in praktijk (ik weet het, mijn observatie is slechts N=1) blijven kleuters niet zo vele thuis van school in het eerste jaar. Daarbij gaan vrijwel alle vierjarigen al naar school, dus is deze maatregel gerommel in de marge.
Dat is te zeggen, als je al 1500 euro aan huur kwijt bent gaat het hard.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, klopt, maar dan kunnen ze wel rondkomen! Dus iemand met 4000 bruto moet kunnen rondkomen.
Nee toch niet.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 09:52 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dat zal effectief dan meer een soort van kinderopvang zijn op die leeftijd.
Klopt, er zit één allochtoon bij m’n zoon in de kleuterklas. Het grappige is wel dat ie net 5 is geworden en al doorgaat naar groep 3, o.a. omdat hij al kan lezen als iemand die aan het einde van groep 3 is.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Wat ik 'van horen zeggen' heb, is dat het vaak voorkomt dat kinderen van migranten vaak pas met 5 jaar naar school gaan, simpelweg omdat het met 4 jaar niet verplicht is. Gevolg is dat die dan maar 1 jaar kleuteren en daarmee meteen een achterstand oplopen.
Als jouw kinderen op een school zitten waar weinig allochtone kinderen zitten, dan kan ik me voorstellen dat je die ervaring niet hebt.
Hier zijn het vaak al 5 halve dagen en vaker zelfs de volle dagen (hangt van de ouders en het kindje af). In de jongste klasjes wordt er wel nog tijd uitgetrokken voor een eventueel dutje in de namiddagquote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Hier naar de peuterspeelzaal. Dat is vaak eerst 1 dagdeel en daarna 2 dagdelen. Bijvoorbeeld: 2 ochtenden van half 9 tot half 12. Dan worden ze 4 en moeten ze van de ene op de andere dag fulltime naar de basisschool.
Ik zou zeggen, koppel de eerste kleuterklas (gedurende het lopende schooljaar) aan de peuterspeelzaal, zodat ze langzaam aan het schoolse leren wennen. Laat ze dan na de grote vakantie beginnen aan de basisschool.
Voorbeeld: Joris wordt op 11 november 4 en gaat dan 4 dagen naar de peuterspeelzaal. Met het nieuwe schooljaar, in augustus, gaat hij dan naar groep 1. Samen met alle kinderen die gedurende het jaar 4 zijn geworden. Peildatum 1 oktober. Wordt je voor 1 oktober 4, dan ga je in augustus daarvoor al naar de basisschool.
Beetje zoals het vroeger was, maar met een soort van kleuterklas op de peuterspeelzaal. Ik denk dat dit al veel taalachterstand bij allochtonen wegneemt.
Een hoop kinderen gaan meerdere dagen naar de opvang, dan is de overgang naar school minder groot.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Hier naar de peuterspeelzaal. Dat is vaak eerst 1 dagdeel en daarna 2 dagdelen. Bijvoorbeeld: 2 ochtenden van half 9 tot half 12. Dan worden ze 4 en moeten ze van de ene op de andere dag fulltime naar de basisschool.
Ik zou zeggen, koppel de eerste kleuterklas (gedurende het lopende schooljaar) aan de peuterspeelzaal, zodat ze langzaam aan het schoolse leren wennen. Laat ze dan na de grote vakantie beginnen aan de basisschool.
Voorbeeld: Joris wordt op 11 november 4 en gaat dan 4 dagen naar de peuterspeelzaal. Met het nieuwe schooljaar, in augustus, gaat hij dan naar groep 1. Samen met alle kinderen die gedurende het jaar 4 zijn geworden. Peildatum 1 oktober. Wordt je voor 1 oktober 4, dan ga je in augustus daarvoor al naar de basisschool.
Beetje zoals het vroeger was, maar met een soort van kleuterklas op de peuterspeelzaal. Ik denk dat dit al veel taalachterstand bij allochtonen wegneemt.
Tja, dat is een keuze. Hoewel je tegenwoordig vrij lang op een sociale huurwoning moet wachten.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:28 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dat is te zeggen, als je al 1500 euro aan huur kwijt bent gaat het hard.
Je bent nogal wereldvreemd. Er zijn amper huizen nog te vinden waar je met een gezin kunt wonen voor 1000 euro per maand.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, dat is een keuze. Hoewel je tegenwoordig vrij lang op een sociale huurwoning moet wachten.
Daarbij, als je 1500 euro aan huur moet betalen, moet je je afvragen of je niet beter iets kunt kopen.
Wij wonen vrijstaand en zijn rond de 1000 euro aan hypotheeklast kwijt per maand.
Ja, dat is tegenwoordig zo. Mijn kinderen zijn al 30+. In hun tijd bestond al wel de basisschool, dus met 'groepen' i.p.v. 'klassen'. En ze moesten vanaf 4 jaar van de peuterspeelzaal naar de basisschool. Kinderopvang was toen nog minimaal. Continurooster bestond nog niet. Sommige kinderen moesten 'overblijven', omdat ze nergens terecht konden in de middagpauze. Tegenwoordig hanteren veel scholen een continurooster. Je brengt ze 's morgens en haalt ze om kwart over 3 of zo weer op. Of ze worden opgehaald met een bus van de naschoolse opvang, waar ze dan blijven totdat papa of mama ze komt halen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:31 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Een hoop kinderen gaan meerdere dagen naar de opvang, dan is de overgang naar school minder groot.
Ik woon hier nu 10 jaar. Gekocht voor 240K.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:33 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Je bent nogal wereldvreemd. Er zijn amper huizen nog te vinden waar je met een gezin kunt wonen voor 1000 euro per maand.
Landelijk kost een huis al gemiddeld meer dan 4 ton. Dat alleen de Randstad duur is, is al lang niet meer het geval. Jouw situatie (240k voor een vrijstaande woning) is verre van maatgevend voor de situatie in Nederland.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik woon hier nu 10 jaar. Gekocht voor 240K.
Waar je woont en voor hoeveel is best wel een keuze. Wil je in de Randstad wonen, of sterker, liefs hartje Amsterdam, dan hangt daar een prijskaartje aan. Je betaalt daar meer aan huur, dan je in andere provincies aan hypotheek kwijt bent.
Keuzes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |