abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 juli 2025 @ 13:32:37 #26
3542 Gia
User under construction
pi_218175850
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 13:17 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Met dat geld kun je niet overleven met zn twee en kids, dan heb je een hele rits aan subsidies om dat recht te trekken en zelfs dan...
Klopt, die krijgen een zooi subsidies, en dan hebben ze wellicht bijna net zoveel als iemand die 4000 bruto heeft. Maar dan kunnen ze wel rondkomen. Heel veel mensen moeten daarvan rondkomen.
Maar je moet keuzes maken. Je hebt niet de vrijheid om te doen en laten wat je wilt. Maar het gaat over rondkomen.

Woon je in een huis met 4 ton hypotheek, dan gaat dat niet lukken met 1 salaris van 4000 bruto.
Woon je sociale huur, dan gaat dat wel lukken. Maar dan nog kun je niet doen en laten wat je wilt.
  Moderator vrijdag 11 juli 2025 @ 07:05:41 #27
441859 crew  Lenny77
pi_218181440
Ik begrijp het probleem niet. Hier gaan de kleuters al vanaf 2,5j naar de kleuterschool. Dat was 50j geleden ook al.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  vrijdag 11 juli 2025 @ 07:19:37 #28
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_218181521
Wel typisch Nederlands.
Je kan tegenwoordig niet vroeg genoeg met gezeik en verplichtingen.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 09:00:01 #29
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_218182192
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 11:25 schreef Gia het volgende:

[..]
Los daarvan is het voor de kinderen en de leerkracht best vervelend als de kinderen uit groep 1 maar af en toe naar school komen. Dan is het een beetje een duiventil. In die zin ben ik wel voor.

Maar ik zou kiezen voor een verlenging van de peuterspeelzaal met 1 jaar, waarbij dat vanaf 4 jaar wel verplicht is, maar nog niet zo schools. Maar wel elke dag. De leidster kan deze kinderen dan wel beter laten wennen aan de overgang naar het jaar kleuterschool, en bepaalde groep 1 zaken aanleren. Een soort voorschools peuterklasje.

Weet niet hoe het tegenwoordig is, maar mijn kinderen gingen met hun 4 jaar van 2 dagdelen naar fulltime school. Zat voor hen dan weer wel een vakantie tussen, omdat ze in de zomer jarig zijn. Dat scheelt wel!
Wat dat betreft vond ik het vroeger beter: je ging gewoon na de zomervakantie naar school als je voor 1 september 6 was. Of de kleuterschool als je 4 was.

Nu wordt je op woensdag 4. Je zat op dinsdag nog op de peuterspeelzaal en de dag erna moet je voortaan fulltime naar school. Dat is ook best een grote overgang.
Mijn beide zoons (4 en 5) gaan vanaf 4 jaar 2 hele dagen en 2 dagen tot de middag naar school. Helemaal prima. We hadden geluk dat die van ons meteen hun draai vonden, maar, kijkend om ons heen, is teveel wennen vaak iets wat averechts werkt. Structuur is wel belangrijk meteen.
In de klassen van het eerste jaar weinig kinderen die slechts sporadisch komen. Natuurlijk wel her en der absentie ivm weekendje weg of iets dergelijks.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 09:29:32 #30
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_218182384
Ik dacht dat het altijd al 4 was.
Intel Pentium 4 2.4GHz HT (Northwood, 130nm, 512KB L2, 800MHz FSB)
Intel Extreme Graphics 2 (64MB allocated)
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
Maxtor DiamondMax Plus 10 160GB IDE
pi_218182426
quote:
7s.gif Op woensdag 9 juli 2025 11:38 schreef miss_sly het volgende:
Even resumerend: 98% van de kleuters is ingeschreven op een basisschool en gaat regelmatig naar school. Het grote voordeel van nog iet leerplichtig zijn is dat er ook kan worden opgebouwd en de kleuters niet meteen verplicht zijn hele dagen naar school te gaan. Ouders kunnen dat prima inschatten of hun jonge kleuter dat wel of niet kan en of dat nog eens een extra dag of middag thuis blijven beter is.
je een jaar langer buiten de schoolvakanties op vakantie kan
Been there, done that
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_218182431
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 07:05 schreef Lenny77 het volgende:
Ik begrijp het probleem niet. Hier gaan de kleuters al vanaf 2,5j naar de kleuterschool. Dat was 50j geleden ook al.
Met 2,5 jaar ben je een peuter, geen kleuter.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  Moderator vrijdag 11 juli 2025 @ 09:42:32 #33
5428 crew  miss_sly
pi_218182439
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 09:39 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Been there, done that
Zeker ook. Maar de rest ook.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218182441
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 12:27 schreef Gia het volgende:

[..]
Ja, klopt. Maar ik zeg ook: Ligt eraan hoe je je leven hebt ingericht. Genoeg mensen die in sociale huur wonen, die met veel minder moeten rondkomen.
[..]
https://www.rijksoverheid(...)0eveneens%20wijzigen.

En dat zijn mensen die werken.

Dus met 4000 bruto zou je rond moeten kunnen komen als je een sociale huurwoning hebt. Het is niet zo dat je dan met z'n tweeën MOET werken. Dat is een keuze. Hoe wil je leven?
Mensen die minimumloon verdienen houden netto ongeveer hun bruto salaris over en vangen nog een berg toeslagen waardoor je uiteindelijk gelijk uitkomt met iemand die 4000 bruto verdient.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_218182448
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 09:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zeker ook. Maar de rest ook.
Je hebt gelijk, maar in praktijk (ik weet het, mijn observatie is slechts N=1) blijven kleuters niet zo vele thuis van school in het eerste jaar. Daarbij gaan vrijwel alle vierjarigen al naar school, dus is deze maatregel gerommel in de marge.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  Moderator vrijdag 11 juli 2025 @ 09:51:28 #36
441859 crew  Lenny77
pi_218182500
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 09:40 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Met 2,5 jaar ben je een peuter, geen kleuter.
Ja, awel ja dan: peuters gaan hier vanaf 2,5j naar school
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_218182516
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 09:51 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ja, awel ja dan: peuters gaan hier vanaf 2,5j naar school
Dat zal effectief dan meer een soort van kinderopvang zijn op die leeftijd.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  vrijdag 11 juli 2025 @ 10:12:15 #38
3542 Gia
User under construction
pi_218182661
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 09:42 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Mensen die minimumloon verdienen houden netto ongeveer hun bruto salaris over en vangen nog een berg toeslagen waardoor je uiteindelijk gelijk uitkomt met iemand die 4000 bruto verdient.
Ja, klopt, maar dan kunnen ze wel rondkomen! Dus iemand met 4000 bruto moet kunnen rondkomen.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 10:20:59 #39
3542 Gia
User under construction
pi_218182700
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 07:05 schreef Lenny77 het volgende:
Ik begrijp het probleem niet. Hier gaan de kleuters al vanaf 2,5j naar de kleuterschool. Dat was 50j geleden ook al.
Hier naar de peuterspeelzaal. Dat is vaak eerst 1 dagdeel en daarna 2 dagdelen. Bijvoorbeeld: 2 ochtenden van half 9 tot half 12. Dan worden ze 4 en moeten ze van de ene op de andere dag fulltime naar de basisschool.

Ik zou zeggen, koppel de eerste kleuterklas (gedurende het lopende schooljaar) aan de peuterspeelzaal, zodat ze langzaam aan het schoolse leren wennen. Laat ze dan na de grote vakantie beginnen aan de basisschool.

Voorbeeld: Joris wordt op 11 november 4 en gaat dan 4 dagen naar de peuterspeelzaal. Met het nieuwe schooljaar, in augustus, gaat hij dan naar groep 1. Samen met alle kinderen die gedurende het jaar 4 zijn geworden. Peildatum 1 oktober. Wordt je voor 1 oktober 4, dan ga je in augustus daarvoor al naar de basisschool.

Beetje zoals het vroeger was, maar met een soort van kleuterklas op de peuterspeelzaal. Ik denk dat dit al veel taalachterstand bij allochtonen wegneemt.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 10:25:15 #40
3542 Gia
User under construction
pi_218182732
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 09:44 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, maar in praktijk (ik weet het, mijn observatie is slechts N=1) blijven kleuters niet zo vele thuis van school in het eerste jaar. Daarbij gaan vrijwel alle vierjarigen al naar school, dus is deze maatregel gerommel in de marge.
Wat ik 'van horen zeggen' heb, is dat het vaak voorkomt dat kinderen van migranten vaak pas met 5 jaar naar school gaan, simpelweg omdat het met 4 jaar niet verplicht is. Gevolg is dat die dan maar 1 jaar kleuteren en daarmee meteen een achterstand oplopen.

Als jouw kinderen op een school zitten waar weinig allochtone kinderen zitten, dan kan ik me voorstellen dat je die ervaring niet hebt.
pi_218182766
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 10:12 schreef Gia het volgende:

[..]
Ja, klopt, maar dan kunnen ze wel rondkomen! Dus iemand met 4000 bruto moet kunnen rondkomen.
Dat is te zeggen, als je al 1500 euro aan huur kwijt bent gaat het hard.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  Moderator vrijdag 11 juli 2025 @ 10:29:58 #42
441859 crew  Lenny77
pi_218182780
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 09:52 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Dat zal effectief dan meer een soort van kinderopvang zijn op die leeftijd.
Nee toch niet.
Er worden al dingen aangeleerd en op het einde van het jaar moeten ze al op een paar dingetjes kunnen 'slagen' om naar het tweede klasje te mogen gaan.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_218182786
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 10:25 schreef Gia het volgende:

[..]
Wat ik 'van horen zeggen' heb, is dat het vaak voorkomt dat kinderen van migranten vaak pas met 5 jaar naar school gaan, simpelweg omdat het met 4 jaar niet verplicht is. Gevolg is dat die dan maar 1 jaar kleuteren en daarmee meteen een achterstand oplopen.

Als jouw kinderen op een school zitten waar weinig allochtone kinderen zitten, dan kan ik me voorstellen dat je die ervaring niet hebt.
Klopt, er zit één allochtoon bij m’n zoon in de kleuterklas. Het grappige is wel dat ie net 5 is geworden en al doorgaat naar groep 3, o.a. omdat hij al kan lezen als iemand die aan het einde van groep 3 is.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  Moderator vrijdag 11 juli 2025 @ 10:31:09 #44
441859 crew  Lenny77
pi_218182791
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 10:20 schreef Gia het volgende:

[..]
Hier naar de peuterspeelzaal. Dat is vaak eerst 1 dagdeel en daarna 2 dagdelen. Bijvoorbeeld: 2 ochtenden van half 9 tot half 12. Dan worden ze 4 en moeten ze van de ene op de andere dag fulltime naar de basisschool.

Ik zou zeggen, koppel de eerste kleuterklas (gedurende het lopende schooljaar) aan de peuterspeelzaal, zodat ze langzaam aan het schoolse leren wennen. Laat ze dan na de grote vakantie beginnen aan de basisschool.

Voorbeeld: Joris wordt op 11 november 4 en gaat dan 4 dagen naar de peuterspeelzaal. Met het nieuwe schooljaar, in augustus, gaat hij dan naar groep 1. Samen met alle kinderen die gedurende het jaar 4 zijn geworden. Peildatum 1 oktober. Wordt je voor 1 oktober 4, dan ga je in augustus daarvoor al naar de basisschool.

Beetje zoals het vroeger was, maar met een soort van kleuterklas op de peuterspeelzaal. Ik denk dat dit al veel taalachterstand bij allochtonen wegneemt.
Hier zijn het vaak al 5 halve dagen en vaker zelfs de volle dagen (hangt van de ouders en het kindje af). In de jongste klasjes wordt er wel nog tijd uitgetrokken voor een eventueel dutje in de namiddag
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_218182793
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 10:20 schreef Gia het volgende:

[..]
Hier naar de peuterspeelzaal. Dat is vaak eerst 1 dagdeel en daarna 2 dagdelen. Bijvoorbeeld: 2 ochtenden van half 9 tot half 12. Dan worden ze 4 en moeten ze van de ene op de andere dag fulltime naar de basisschool.

Ik zou zeggen, koppel de eerste kleuterklas (gedurende het lopende schooljaar) aan de peuterspeelzaal, zodat ze langzaam aan het schoolse leren wennen. Laat ze dan na de grote vakantie beginnen aan de basisschool.

Voorbeeld: Joris wordt op 11 november 4 en gaat dan 4 dagen naar de peuterspeelzaal. Met het nieuwe schooljaar, in augustus, gaat hij dan naar groep 1. Samen met alle kinderen die gedurende het jaar 4 zijn geworden. Peildatum 1 oktober. Wordt je voor 1 oktober 4, dan ga je in augustus daarvoor al naar de basisschool.

Beetje zoals het vroeger was, maar met een soort van kleuterklas op de peuterspeelzaal. Ik denk dat dit al veel taalachterstand bij allochtonen wegneemt.
Een hoop kinderen gaan meerdere dagen naar de opvang, dan is de overgang naar school minder groot.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  vrijdag 11 juli 2025 @ 10:31:50 #46
3542 Gia
User under construction
pi_218182797
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 10:28 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Dat is te zeggen, als je al 1500 euro aan huur kwijt bent gaat het hard.
Tja, dat is een keuze. Hoewel je tegenwoordig vrij lang op een sociale huurwoning moet wachten.
Daarbij, als je 1500 euro aan huur moet betalen, moet je je afvragen of je niet beter iets kunt kopen.

Wij wonen vrijstaand en zijn rond de 1000 euro aan hypotheeklast kwijt per maand.
pi_218182804
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 10:31 schreef Gia het volgende:

[..]
Tja, dat is een keuze. Hoewel je tegenwoordig vrij lang op een sociale huurwoning moet wachten.
Daarbij, als je 1500 euro aan huur moet betalen, moet je je afvragen of je niet beter iets kunt kopen.

Wij wonen vrijstaand en zijn rond de 1000 euro aan hypotheeklast kwijt per maand.
Je bent nogal wereldvreemd. Er zijn amper huizen nog te vinden waar je met een gezin kunt wonen voor 1000 euro per maand.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  vrijdag 11 juli 2025 @ 10:39:58 #48
3542 Gia
User under construction
pi_218182848
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 10:31 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Een hoop kinderen gaan meerdere dagen naar de opvang, dan is de overgang naar school minder groot.
Ja, dat is tegenwoordig zo. Mijn kinderen zijn al 30+. In hun tijd bestond al wel de basisschool, dus met 'groepen' i.p.v. 'klassen'. En ze moesten vanaf 4 jaar van de peuterspeelzaal naar de basisschool. Kinderopvang was toen nog minimaal. Continurooster bestond nog niet. Sommige kinderen moesten 'overblijven', omdat ze nergens terecht konden in de middagpauze. Tegenwoordig hanteren veel scholen een continurooster. Je brengt ze 's morgens en haalt ze om kwart over 3 of zo weer op. Of ze worden opgehaald met een bus van de naschoolse opvang, waar ze dan blijven totdat papa of mama ze komt halen.

Echt triest dat het zo gaat, tegenwoordig. Maar goed, ik ben nog wel van de oude stempel. Onze kinderen kwamen om 12 uur naar huis, eten, spelen, en om half 2 moesten ze weer op school zijn, tot kwart voor 4. En dan weer naar huis. Buiten spelen tot het eten. Met slecht weer computeren.
Ik was afgekeurd. Was dat niet het geval geweest, dan waren ze naar mijn ouders gegaan, die tegenover de school woonden.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 10:42:30 #49
3542 Gia
User under construction
pi_218182867
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 10:33 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Je bent nogal wereldvreemd. Er zijn amper huizen nog te vinden waar je met een gezin kunt wonen voor 1000 euro per maand.
Ik woon hier nu 10 jaar. Gekocht voor 240K.

Waar je woont en voor hoeveel is best wel een keuze. Wil je in de Randstad wonen, of sterker, liefs hartje Amsterdam, dan hangt daar een prijskaartje aan. Je betaalt daar meer aan huur, dan je in andere provincies aan hypotheek kwijt bent.

Keuzes.
pi_218182882
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 10:42 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik woon hier nu 10 jaar. Gekocht voor 240K.

Waar je woont en voor hoeveel is best wel een keuze. Wil je in de Randstad wonen, of sterker, liefs hartje Amsterdam, dan hangt daar een prijskaartje aan. Je betaalt daar meer aan huur, dan je in andere provincies aan hypotheek kwijt bent.

Keuzes.
Landelijk kost een huis al gemiddeld meer dan 4 ton. Dat alleen de Randstad duur is, is al lang niet meer het geval. Jouw situatie (240k voor een vrijstaande woning) is verre van maatgevend voor de situatie in Nederland.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')