abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 juli 2025 @ 10:52:26 #51
3542 Gia
User under construction
pi_218182931
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 10:45 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Landelijk kost een huis al gemiddeld meer dan 4 ton. Dat alleen de Randstad duur is, is al lang niet meer het geval. Jouw situatie (240k voor een vrijstaande woning) is verre van maatgevend voor de situatie in Nederland.
Ik beweer ook nergens dat het maatgevend is. Ik zeg alleen dat het een keuze is waar je woont.

Als ik nu op Funda kijk, zie ik 1520 koopwoningen, eengezinswoningen onder de 250 K, waarvan 105 vrijstaand.
Dus het kan wel, als je wilt.

Overigens even berekend op Hypotheker:
https://www.hypotheker.nl(...)rpand_Koopsom=250000

Uitgaande van 4000 bruto per maand, geen verdere financiële verplichtingen, 20 jaar vast. Maandlast 1155. Beter dan huren voor 1500.

Je kunt zelfs naar 350K gaan kijken voor een maandlast van 1559.

[ Bericht 12% gewijzigd door Gia op 11-07-2025 11:06:11 ]
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:08:42 #52
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218183058
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 10:52 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik beweer ook nergens dat het maatgevend is. Ik zeg alleen dat het een keuze is waar je woont.

Als ik nu op Funda kijk, zie ik 1520 koopwoningen, eengezinswoningen onder de 250 K, waarvan 105 vrijstaand.
Dus het kan wel, als je wilt.

Overigens even berekend op Hypotheker:
https://www.hypotheker.nl(...)rpand_Koopsom=250000

Uitgaande van 4000 bruto per maand, geen verdere financiële verplichtingen, 20 jaar vast. Maandlast 1155. Beter dan huren voor 1500.

Je kunt zelfs naar 350K gaan kijken voor een maandlast van 1559.
En waar staan die woningen? Oost Drente/Groningen?
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:15:03 #53
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_218183112
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En waar staan die woningen? Oost Drente/Groningen?
En zijn ze instap klaar?
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:17:33 #54
3542 Gia
User under construction
pi_218183134
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En waar staan die woningen? Oost Drente/Groningen?
Tot 350.000, vrijstaand

https://www.funda.nl/zoek(...)858¢erLng=5.2677

Tot 250.000, vrijstaand

https://www.funda.nl/zoek(...)858¢erLng=5.2677

In het hele land.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:20:48 #55
3542 Gia
User under construction
pi_218183170
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:15 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
En zijn ze instap klaar?
Wil je er ook nog een zwembad bij? Wat maakt dat uit. Als je nog jong bent, kun je ook wel wat opknappen.

Wij hebben ook 2 jaar verbouwd en wij waren toen al 51. Met nog 2 kinderen 20 en 22 in huis.
pi_218183177
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 10:52 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik beweer ook nergens dat het maatgevend is. Ik zeg alleen dat het een keuze is waar je woont.

Als ik nu op Funda kijk, zie ik 1520 koopwoningen, eengezinswoningen onder de 250 K, waarvan 105 vrijstaand.
Dus het kan wel, als je wilt.

Overigens even berekend op Hypotheker:
https://www.hypotheker.nl(...)rpand_Koopsom=250000

Uitgaande van 4000 bruto per maand, geen verdere financiële verplichtingen, 20 jaar vast. Maandlast 1155. Beter dan huren voor 1500.

Je kunt zelfs naar 350K gaan kijken voor een maandlast van 1559.
Je kunt helemaal niet kijken naar 350k, want daar kom je met 4000 euro bruto helemaal niet voor in aanmerking. Je zult moeten shoppen in de categorie 250k en lager. Ga maar eens zoeken hoeveel procent van het huizenaanbod overblijft. Spoiler: ongeveer 3%. En dan heb ik uitgewoonde shit nog niet eens uitgefilterd.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:24:45 #57
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218183213
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:17 schreef Gia het volgende:

[..]
Tot 350.000, vrijstaand

https://www.funda.nl/zoek(...)858¢erLng=5.2677

Tot 250.000, vrijstaand

https://www.funda.nl/zoek(...)858¢erLng=5.2677

In het hele land.
Bekijk die kaartjes eens en hoe de distributie is waar ze te koop zijn, dat "door heel Nederland" noemen is niet echt hoe het zit.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:25:01 #58
3542 Gia
User under construction
pi_218183216
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:21 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Je kunt helemaal niet kijken naar 350k, want daar kom je met 4000 euro bruto helemaal niet voor in aanmerking. Je zult moeten shoppen in de categorie 250k en lager. Ga maar eens zoeken hoeveel procent van het huizenaanbod overblijft. Spoiler: ongeveer 3%. En dan heb ik uitgewoonde shit nog niet eens uitgefilterd.
https://www.funda.nl/zoek(...)858¢erLng=5.2677

tot 250.000, gezinswoningen. 103 zelfs nieuwbouw.

Maar serieus, als je nog jong bent, kun je toch ook wel een woning opknappen. Je kunt ook tot je dood de hoofdprijs aan huur blijven betalen. Is toch zonde!!
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:25:16 #59
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218183218
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:21 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Je kunt helemaal niet kijken naar 350k, want daar kom je met 4000 euro bruto helemaal niet voor in aanmerking. Je zult moeten shoppen in de categorie 250k en lager. Ga maar eens zoeken hoeveel procent van het huizenaanbod overblijft. Spoiler: ongeveer 3%. En dan heb ik uitgewoonde shit nog niet eens uitgefilterd.
En dit ook
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:28:10 #60
3542 Gia
User under construction
pi_218183239
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En dit ook
Nieuw kaartje geplaatst. Alle gezinswoningen tot 250.000. Hiervan zijn 103 nieuwbouw, waarvan er ook een aantal omgeving Utrecht.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:28:22 #61
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218183242
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:25 schreef Gia het volgende:

[..]
https://www.funda.nl/zoek(...)858¢erLng=5.2677

tot 250.000, gezinswoningen. 103 zelfs nieuwbouw.

Maar serieus, als je nog jong bent, kun je toch ook wel een woning opknappen. Je kunt ook tot je dood de hoofdprijs aan huur blijven betalen. Is toch zonde!!
Waarvan een slordige 1200 in Zeeuws Vlaanderen, Zuid Limburg, oost Drente, Groningen, Friesland.
pi_218183261
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:25 schreef Gia het volgende:

[..]
https://www.funda.nl/zoek(...)858¢erLng=5.2677

tot 250.000, gezinswoningen. 103 zelfs nieuwbouw.

Maar serieus, als je nog jong bent, kun je toch ook wel een woning opknappen. Je kunt ook tot je dood de hoofdprijs aan huur blijven betalen. Is toch zonde!!
Ja, ik ken je stokpaardje nu wel, maar volgens mij heb je nog steeds niet door dat we het hier over een zeer klein aantal woningen hebben. 1500 woningen in heel Nederland is helemaal niets.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:33:14 #63
3542 Gia
User under construction
pi_218183273
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Waarvan een slordige 1200 in Zeeuws Vlaanderen, Zuid Limburg, oost Drente, Groningen, Friesland.
Ja, nou en? Ik zeg toch dat het een keuze is waar je wilt wonen. Wij wonen in Zuidoost Brabant, Helmond, zelfs! Zou hier niet eens weg willen.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:33:42 #64
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_218183275
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:20 schreef Gia het volgende:

[..]
Wil je er ook nog een zwembad bij? Wat maakt dat uit. Als je nog jong bent, kun je ook wel wat opknappen.

Wij hebben ook 2 jaar verbouwd en wij waren toen al 51. Met nog 2 kinderen 20 en 22 in huis.
2 jaar verbouwen kost tegenwoordig het dubbele van wat dat 10 jaar kostte.

Ook stel je dat mensen maar de kunde moeten hebben grondig te verbouwen en reken je buiten mensen die kinderen hebben van nog geen 10.

Wij hebben ons huis 5 jaar geleden gekocht en ik kan zelf het een en ander. Ik weet wel dat ik mijn waffel moet houden tegen mensen die tegenwoordig zoekende zijn, omdat dat gewoon lastig is.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:35:50 #65
3542 Gia
User under construction
pi_218183295
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:31 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Ja, ik ken je stokpaardje nu wel, maar volgens mij heb je nog steeds niet door dat we het hier over een zeer klein aantal woningen hebben. 1500 woningen in heel Nederland is helemaal niets.
Het is niet veel, maar het is niet niets. Vooral blijven huren, als je dat prima vindt. Maar, waar de discussie mee begon: Je kunt rondkomen van 4000 bruto per maand, als je dat per se zou willen, dus 1 ouder die thuis blijft.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:36:27 #66
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218183303
@Gia weer eens compleet delusional. Als Gia nu jong was geweest had ze ook een probleem gehad op de woningmarkt op 1 salaris van haar man. Jarenlange wachtrij voor sociale huur, te weinig verdiend voor vrije sector/koop, los van een paar opties waar iedereen op duikt. Tenzij manlief natuurlijk meer dan een ton verdiend per jaar.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:36:28 #67
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218183304
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:33 schreef Gia het volgende:

[..]
Ja, nou en? Ik zeg toch dat het een keuze is waar je wilt wonen. Wij wonen in Zuidoost Brabant, Helmond, zelfs! Zou hier niet eens weg willen.
Wat denk je zelf, wat is het belangrijkste verschil tussen Helmond en Zeeuws Vlaanderen of Oost Groningen?
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:37:27 #68
3542 Gia
User under construction
pi_218183311
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:36 schreef Momo het volgende:
@:Gia weer eens compleet delusional. Als Gia nu jong was geweest had ze ook een probleem gehad op de woningmarkt op 1 salaris van haar man. Jarenlange wachtrij voor sociale huur, te weinig verdiend voor vrije sector/koop, los van een paar opties waar iedereen op duikt. Tenzij manlief natuurlijk meer dan een ton verdiend per jaar.
Mijn man? Haha. Nee hoor, is gewoon kantoormedewerker.
pi_218183315
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:35 schreef Gia het volgende:

[..]
Het is niet veel, maar het is niet niets. Vooral blijven huren, als je dat prima vindt. Maar, waar de discussie mee begon: Je kunt rondkomen van 4000 bruto per maand, als je dat per se zou willen, dus 1 ouder die thuis blijft.
Tuurlijk, als 50% van de mensen moet vechten voor 3% van de huizen kun je prima rondkomen. Dan moet je niet zeiken ^O^

:')
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:39:24 #70
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218183327
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:37 schreef Gia het volgende:

[..]
Mijn man? Haha. Nee hoor, is gewoon kantoormedewerker.
Ja, en als je nu jonger was geweest had je van zijn salaris ook geen huis kocht dus.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:40:53 #71
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218183333
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:37 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Tuurlijk, als 50% van de mensen moet vechten voor 3% van de huizen kun je prima rondkomen. Dan moet je niet zeiken ^O^

:')
Die woningen van 300.000 gaan ook gewoon weg voor 350.000. Niet dat je met een inkomen van 40k daarvoor in aanmerking komt.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:43:43 #72
3542 Gia
User under construction
pi_218183358
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:36 schreef Momo het volgende:
@:Gia weer eens compleet delusional. Als Gia nu jong was geweest had ze ook een probleem gehad op de woningmarkt op 1 salaris van haar man. Jarenlange wachtrij voor sociale huur, te weinig verdiend voor vrije sector/koop, los van een paar opties waar iedereen op duikt. Tenzij manlief natuurlijk meer dan een ton verdiend per jaar.
Klopt, je hoort mij ook niet zeggen dat het allemaal makkelijk is. Heb ook nog een zoon in huis van 30 die niet aan een woning kan komen. Waar de discussie mee begon is de opmerking dat je van 4000 euro bruto per maand niet kunt rondkomen, terwijl er duizenden mensen met minder rond moeten komen.
Er dan een particuliere huur van 1500 per maand bijhalen, helpt niet in die discussie. Want je maakt in je leven keuzes. Het hele leven is keuzes maken.

Wij zijn ook begonnen met sociale huur, toen we 25 waren. Eerste koopwoning in 1991, kleine tussenwoning met 2 kleine kinderen. Dit huis hebben we 10 jaar geleden kunnen kopen, juist omdat het flink opgeknapt moest worden. En nee, dat hebben we niet zelf gedaan, maar veel uitbesteed. Het duurde 2 jaar, omdat we ook steeds moesten sparen om weer iets te kunnen doen. En het is nog niet helemaal klaar. We zijn al 12 jaar niet op vakantie geweest, omdat we andere prioriteiten hebben. Sparen en de woning opknappen.

Keuzes! Je kunt niet alles hebben.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:46:14 #73
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218183376
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:43 schreef Gia het volgende:

[..]
Klopt, je hoort mij ook niet zeggen dat het allemaal makkelijk is. Heb ook nog een zoon in huis van 30 die niet aan een woning kan komen. Waar de discussie mee begon is de opmerking dat je van 4000 euro bruto per maand niet kunt rondkomen, terwijl er duizenden mensen met minder rond moeten komen.
Er dan een particuliere huur van 1500 per maand bijhalen, helpt niet in die discussie. Want je maakt in je leven keuzes. Het hele leven is keuzes maken.

Wij zijn ook begonnen met sociale huur, toen we 25 waren. Eerste koopwoning in 1991, kleine tussenwoning met 2 kleine kinderen. Dit huis hebben we 10 jaar geleden kunnen kopen, juist omdat het flink opgeknapt moest worden. En nee, dat hebben we niet zelf gedaan, maar veel uitbesteed. Het duurde 2 jaar, omdat we ook steeds moesten sparen om weer iets te kunnen doen. En het is nog niet helemaal klaar. We zijn al 12 jaar niet op vakantie geweest, omdat we andere prioriteiten hebben. Sparen en de woning opknappen.

Keuzes! Je kunt niet alles hebben.
Maar jullie kregen wel de keuze om sociale huur in te gaan, dat is er voor velen nu niet bij. Met 40k moet je wel sociale huur in of op kamers. Met een gezin is een kamer niet echt een optie. Vrije sector huur zijn strenge regels dat 4 keer de huur moet verdienen, dan kom je met een salaris als dat niet door.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:49:55 #74
3542 Gia
User under construction
pi_218183421
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:46 schreef Momo het volgende:

[..]
Maar jullie kregen wel de keuze om sociale huur in te gaan, dat is er voor velen nu niet bij. Met 40k moet je wel sociale huur in of op kamers. Met een gezin is een kamer niet echt een optie. Vrije sector huur zijn strenge regels dat 4 keer de huur moet verdienen, dan kom je met een salaris als dat niet door.
Deze user heeft geen 40 K, maar 4000 bruto per maand, komt neer op 52K.

Ben het verder met je eens dat er grote woningnood is.
Overigens zijn wij niet samen in een sociale huurwoning getrokken, maar alleen. Toen we een relatie kregen zijn we gaan samenwonen. Geen vooropgezet plan of zo. Kwam zo uit.
pi_218183438
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:43 schreef Gia het volgende:

[..]
Klopt, je hoort mij ook niet zeggen dat het allemaal makkelijk is. Heb ook nog een zoon in huis van 30 die niet aan een woning kan komen. Waar de discussie mee begon is de opmerking dat je van 4000 euro bruto per maand niet kunt rondkomen, terwijl er duizenden mensen met minder rond moeten komen.
Er dan een particuliere huur van 1500 per maand bijhalen, helpt niet in die discussie. Want je maakt in je leven keuzes. Het hele leven is keuzes maken.

Wij zijn ook begonnen met sociale huur, toen we 25 waren. Eerste koopwoning in 1991, kleine tussenwoning met 2 kleine kinderen. Dit huis hebben we 10 jaar geleden kunnen kopen, juist omdat het flink opgeknapt moest worden. En nee, dat hebben we niet zelf gedaan, maar veel uitbesteed. Het duurde 2 jaar, omdat we ook steeds moesten sparen om weer iets te kunnen doen. En het is nog niet helemaal klaar. We zijn al 12 jaar niet op vakantie geweest, omdat we andere prioriteiten hebben. Sparen en de woning opknappen.

Keuzes! Je kunt niet alles hebben.
In Afrika kunnen ze rondkomen van 200 euro per maand, dus waarom is het minimumloon überhaupt zo hoog? Keuzes, keuzes.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_218183440
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 10:39 schreef Gia het volgende:

[..]
Ja, dat is tegenwoordig zo. Mijn kinderen zijn al 30+. In hun tijd bestond al wel de basisschool, dus met 'groepen' i.p.v. 'klassen'. En ze moesten vanaf 4 jaar van de peuterspeelzaal naar de basisschool. Kinderopvang was toen nog minimaal. Continurooster bestond nog niet. Sommige kinderen moesten 'overblijven', omdat ze nergens terecht konden in de middagpauze. Tegenwoordig hanteren veel scholen een continurooster. Je brengt ze 's morgens en haalt ze om kwart over 3 of zo weer op. Of ze worden opgehaald met een bus van de naschoolse opvang, waar ze dan blijven totdat papa of mama ze komt halen.

Echt triest dat het zo gaat, tegenwoordig. Maar goed, ik ben nog wel van de oude stempel. Onze kinderen kwamen om 12 uur naar huis, eten, spelen, en om half 2 moesten ze weer op school zijn, tot kwart voor 4. En dan weer naar huis. Buiten spelen tot het eten. Met slecht weer computeren.
Ik was afgekeurd. Was dat niet het geval geweest, dan waren ze naar mijn ouders gegaan, die tegenover de school woonden.
Een BSO met een bus? :D En verder echt een boomer-reactie dit :D Kinderen die 5 dagen naar de BSO gaan zijn er vrijwel niet. Meestal is het 2/3 dagen en dat is alleen maar leuk voor ze (de mijne gaan 1 dag omdat ze zelf graag wilden). Je lijkt wel in een andere wereld te leven, ook met je reacties over wonen. Niemand betaalt ¤1500 huur als ze ook hadden kunnen kopen. Ons huis hebben we 8 jaar geleden gekocht voor 240k, gaat nu weg voor 490k… prijzen zijn niet meer te vergelijken.

Verder wel eens met dat ze de leerplicht prima voor 4 jaar al kunnen invoeren. Een vriendin werkt op een achterstandsschool in Den Haag. De kleuters die daar binnen komen spreken vrijwel geen woord Nederlands. Dat krijg je nooit meer ingehaald. Die 2% die nu met 4 jaar nog niet in de klas zit zijn vrijwel allemaal dergelijke kinderen, dus ondanks dat het voor 98% geen verschil maakt, doet dat het wel enorm voor de overige 2%.

En er is gewoon maatwerk mogelijk, dat kan nu ook met vijf jaar nog gewoon, als ze wel leerplichtig zijn. Mijn kinderen zijn ook gestart met halve dagen toen ze 4 werden (is hier op school standaard), en kinderen die er moeite mee hebben kunnen zelfs met vijf jaar nog wekelijks een dag thuisblijven als daar reden toe is (in overleg met school).
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:54:34 #77
3542 Gia
User under construction
pi_218183452
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:52 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
In Afrika kunnen ze rondkomen van 200 euro per maand, dus waarom is het minimumloon überhaupt zo hoog? Keuzes, keuzes.
Ja, dat is een zinvolle opmerking! De levensstandaard in Afrika is een stuk lager dan hier.
pi_218183465
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2025 11:26 schreef Alpha0 het volgende:
Een taalachterstand. Rodney die niet kan spellen … of wordt er wat anders bedoeld hier? Ik weet het wel. Problemen die we vroeger niet hadden hebben we nu wel, en we weten allemaal waarom.
Is het de islam? Het is de islam toch?
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:59:43 #79
3542 Gia
User under construction
pi_218183492
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:53 schreef FlyingFish het volgende:

Een BSO met een bus?
Hier rijdt zo'n oude Amerikaanse Schoolbus tussen de scholen en de naschoolse opvang, om de kinderen van school op te halen.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 12:02:05 #80
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218183511
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:49 schreef Gia het volgende:

[..]
Deze user heeft geen 40 K, maar 4000 bruto per maand, komt neer op 52K.

Ben het verder met je eens dat er grote woningnood is.
Overigens zijn wij niet samen in een sociale huurwoning getrokken, maar alleen. Toen we een relatie kregen zijn we gaan samenwonen. Geen vooropgezet plan of zo. Kwam zo uit.
Met 52K kun je nog steeds iets meer dan 2 ton hypotheek krijgen (via ABN site). Met 4000 bruto per maand is de vrije sector nog steeds lastig want rond de 1000 euro is er bijna niks meer te vinden en honderden azen op een woning die wel zo laag zit en ze geven het liever aan twee verdieners die ruim boven de eis zit.
pi_218183526
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:54 schreef Gia het volgende:

[..]
Ja, dat is een zinvolle opmerking! De levensstandaard in Afrika is een stuk lager dan hier.
Ongeveer net zo zinvol als jouw vergelijkingen. Het verschil is dat ik het zelf door heb.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_218183555
Meanwhile, eind 2013:

https://archive.ph/HMIj5

Er is ondertussen weer een berg geld bijgedrukt en besloten dat dit door mag gaan in het westen, dus zet je maar schrap.
De beste optie is dat er weer een flinke depressie komt. Niet leuk, maar dan worden huizen weer betaalbaarder. Simpelweg omdat banken minder geld uitlenen. Wel zorgen dat er wel spaargeld is en niet alles weggeYOLO'd is natuurlijk.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 12:17:14 #83
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_218183620
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 11:38 schreef Gia het volgende:

[..]
Omdat je je leven dan al hebt ingericht op 2 salarissen. Dan kan dat inderdaad niet meer. Maar er zijn genoeg huishoudens die het met veel minder moeten doen en dat kan wel.
Huur, 1 auto, prepaid telefoon, geen abo'tjes voor de kinderen onder de 16. Willen ze het daarna wel, kunnen ze daar een baantje voor nemen.
Op 1 (modaal of daar net boven) inkomen kun je tegenwoordig de vaste lasten niet meer betalen van een woning waar een heel gezin in past. Al helemaal niet als je meer dan 1 kind hebt.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_218183775
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 12:17 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Op 1 (modaal of daar net boven) inkomen kun je tegenwoordig de vaste lasten niet meer betalen van een woning waar een heel gezin in past. Al helemaal niet als je meer dan 1 kind hebt.
Arme ouders. :'( Weet je hoeveel druk extra voor hun kost wanneer ze er zelf voor kiezen om 2 of meer kinderen te nemen?

Het is de schuld van het onderwijs.
Corporate translator
pi_218184102
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:59 schreef Gia het volgende:

[..]
Hier rijdt zo'n oude Amerikaanse Schoolbus tussen de scholen en de naschoolse opvang, om de kinderen van school op te halen.
Dan woon je vast buiten de stad? Hier zit de BSO gewoon in de school of op loopafstand. En enkele speciale BSO’s gebruiken een bakfiets-achtig ding.

Maar goed, dat staat helemaal los van de originele discussie, net als alles rondom wonen.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 15:10:26 #86
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_218185053
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 12:28 schreef HSG het volgende:

[..]
Arme ouders. :'( Weet je hoeveel druk extra voor hun kost wanneer ze er zelf voor kiezen om 2 of meer kinderen te nemen?

Het is de schuld van het onderwijs.
Waarom is het de schuld van het onderwijs dat wonen zo duur is geworden dat je wel met 2 inkomens móet werken omdat je anders niet rond komt? En daardoor de kinderen minder vaak thuis zijn?
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_218185249
quote:
Jonge kinderen zouden volgens het NJi juist meer moeten spelen in plaats van "gedisciplineerd schools werk" doen, zoals nu te vaak het geval zou zijn. "Een uitbreiding van de verplichtingen sluit daar niet bij aan."
Ja, "zouden moeten" inderdaad. Maar een deel van die later amper nog overbrugbare achterstanden ontstaan juist doordat de kinderen die het betreft vaak maar heel kleine sociale kringen hebben wat betreft speelmogelijkheden met andere kinderen, weinig gestimuleerd worden qua activiteiten, enzovoort. Dan lijkt het me nuttiger om je meer specifiek op die groep te richten, maar ja dat is uiteraard al vaker geprobeerd en die groep blijkt notoir lastig te bereiken.
pi_218187457
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:33 schreef Gia het volgende:

[..]
Ja, nou en? Ik zeg toch dat het een keuze is waar je wilt wonen. Wij wonen in Zuidoost Brabant, Helmond, zelfs! Zou hier niet eens weg willen.
Het ligt eraan waar je vandaan komt, Mij krijg je niet meer weg uit Zuid-Limburg. Uiteraard heb je een keuze. Maar ik zou niet in Zeeland willen wonen al koste daar een huis minder. Bovendien zit je met werk.

Ik er gelukkig niet meer mee te maken, maar het is voor jongeren en al zeker alleenstaand een drama. In de jaren 80 was het ook een drama met die13% rente voor jongeren maar menhaddeoplossing destijds gevonden in premie woningen. Nu is er geen oplossing. Ook niet in bouwen vawege stikstof en ander geleuter.

Ja als ik de tent verlaat tussen de 6 planken en mijn kinderen de overwaarde zouden kunnen gebruiken dat dan weer giga belast zal worden en de nazaten zelf mogelijk al de 50 zijn gepasseerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherni op 11-07-2025 20:44:16 ]
  vrijdag 11 juli 2025 @ 20:42:30 #89
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218187521
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 12:17 schreef Stoney3K het volgende:

[..]
Op 1 (modaal of daar net boven) inkomen kun je tegenwoordig de vaste lasten niet meer betalen van een woning waar een heel gezin in past. Al helemaal niet als je meer dan 1 kind hebt.
Kinderen worden onderhand een 'quiet luxury', zoals ze dat hieronder noemen.

https://www.volkskrant.nl(...)ader-jagen~bbfe199a/
pi_218238771
Oneerlijk en verboden: basisscholen schrijven kinderen veel te vroeg in

quote:
Bij de meeste basisscholen in onze provincie is het mogelijk om kinderen jonger dan drie jaar alvast in te schrijven. Dit blijkt uit onderzoek van Omroep Brabant. Dit is wettelijk niet toegestaan, omdat hierdoor niet iedereen een eerlijke kans krijgt om naar de school van zijn of haar keuze te gaan. De Inspectie van het Onderwijs maakt zich zorgen en is eerder al een onderzoek gestart.

De regels zijn simpel: kinderen mogen pas ingeschreven worden bij een basisschool als ze ouder dan drie jaar zijn. Dit om te voorkomen dat er enorme wachtlijsten ontstaan en kinderen die later aangemeld worden, buiten de boot vallen. De inspectie wil hiermee 'kansenongelijkheid' voorkomen. “Niet iedere ouder weet de weg naar een school even gemakkelijk te vinden. Het mag niet zo zijn dat voor die groep ouders bepaalde scholen niet toegankelijk zijn”, meldt de inspectie.

Uitgenodigd voor rondleiding
Het overgrote deel van de Brabantse basisscholen blijkt hier geen boodschap aan te hebben. Omroep Brabant heeft contact gehad met 142 scholen verspreid over de hele provincie. Bij driekwart daarvan, 107 scholen, is het geen probleem om een kind van twee jaar oud alvast in te schrijven. We worden zelfs al uitgenodigd voor een rondleiding of krijgen het aanmeldformulier toegestuurd om in te vullen.

Het gaat hier niet alleen om scholen waar vaak nog plekken voor nieuwe leerlingen vrij zijn. Ook bij scholen die al zo goed als vol zitten, is het mogelijk om een kind te vroeg in te schrijven.

Zeven scholen laten weten nu al een wachtlijst te hebben, dus snelheid bij het inschrijven is volgens hen geboden. Bij 27 andere scholen is nog plek, maar deze scholen zijn wel populair. Ze laten weten 'op dit moment' nog geen wachtlijst te hebben, of benadrukken dat het belangrijk is om er snel bij te zijn. 30 van de 142 scholen melden zich strikt aan de regels te houden: inschrijven is daar nog niet mogelijk.

Hoe ging Omroep Brabant te werk?
Om een goed beeld van de situatie te kunnen schetsen en eerlijke antwoorden te krijgen, deed een verslaggever van Omroep Brabant zich voor als een geïnteresseerde ouder.

We benaderden honderden scholen met de vraag of onze zoon van twee jaar oud al ingeschreven kon worden. 142 scholen reageerden op onze e-mail. Deze scholen liggen verspreid over de hele provincie.

‘Geen echte inschrijving’
Als we de scholen om een reactie vragen, horen we meerdere keren dat het niet om een echte aanmelding gaat, maar een ‘vooraanmelding’ of het ‘inschrijven op de interesselijst’. Wat het verschil precies is, blijft onduidelijk: want wat is dan het nut van zo’n lijst als het toch geen echte inschrijving is? Eén school wil dat wel uitleggen: ouders op de ‘interesselijst’ worden als eerste benaderd om hun kind in te schrijven wanneer dat kan. “Het is dus wel aan te raden om op die lijst te staan”, zo zegt een medewerker.

De Inspectie van het Onderwijs laat weten geen onderscheid te maken tussen een inschrijving of een variant daarop, zoals een ‘interesselijst’ of een 'vooraanmelding'. “Een vooraanmelding heeft géén wettelijke basis en is net als een te vroege aanmelding niet toegestaan. Een vooraanmelding kan ook niet automatisch worden omgezet in een aanmelding”, legt een woordvoerder van de inspectie uit.

Kansengelijkheid
De inspectie kan scholen aanspreken. Als er niets verandert kan de inspectie ook komen met financiële maatregelen. Dit gebeurt alleen als er klachten over een school binnenkomen. Hoe vaak dit gebeurt kan de woordvoerder niet zeggen, omdat ze hier ‘geen compleet beeld’ van hebben.

Het te vroeg inschrijven van kinderen is in ieder geval iets waar de inspectie ‘steeds meer en steeds vaker’ over hoort. “Dat baart ons als inspectie zorgen. Een eerlijk en transparant aannamebeleid is van belang voor de kansengelijkheid van Nederlandse leerlingen.” De inspectie is daarom een onderzoek gestart. Dat moet eind dit jaar klaar zijn.

‘Geen signalen’
In dat onderzoek worden ook gemeenten gevraagd naar wat ze hiertegen doen, want bij hen ligt ook een verantwoordelijkheid. Of ze wél een goed beeld hebben van de situatie is de vraag: de acht grote gemeenten die Omroep Brabant benaderde, meldden allemaal ‘geen signalen’ van misstanden in het aannamebeleid van scholen te hebben. Dit terwijl ook in sommige van deze gemeenten de regels overtreden worden.

https://www.omroepbrabant(...)ren-veel-te-vroeg-in
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')