abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 juli 2025 @ 10:52:26 #51
3542 Gia
User under construction
pi_218182931
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 10:45 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Landelijk kost een huis al gemiddeld meer dan 4 ton. Dat alleen de Randstad duur is, is al lang niet meer het geval. Jouw situatie (240k voor een vrijstaande woning) is verre van maatgevend voor de situatie in Nederland.
Ik beweer ook nergens dat het maatgevend is. Ik zeg alleen dat het een keuze is waar je woont.

Als ik nu op Funda kijk, zie ik 1520 koopwoningen, eengezinswoningen onder de 250 K, waarvan 105 vrijstaand.
Dus het kan wel, als je wilt.

Overigens even berekend op Hypotheker:
https://www.hypotheker.nl(...)rpand_Koopsom=250000

Uitgaande van 4000 bruto per maand, geen verdere financiële verplichtingen, 20 jaar vast. Maandlast 1155. Beter dan huren voor 1500.

Je kunt zelfs naar 350K gaan kijken voor een maandlast van 1559.

[ Bericht 12% gewijzigd door Gia op 11-07-2025 11:06:11 ]
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:08:42 #52
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218183058
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 10:52 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik beweer ook nergens dat het maatgevend is. Ik zeg alleen dat het een keuze is waar je woont.

Als ik nu op Funda kijk, zie ik 1520 koopwoningen, eengezinswoningen onder de 250 K, waarvan 105 vrijstaand.
Dus het kan wel, als je wilt.

Overigens even berekend op Hypotheker:
https://www.hypotheker.nl(...)rpand_Koopsom=250000

Uitgaande van 4000 bruto per maand, geen verdere financiële verplichtingen, 20 jaar vast. Maandlast 1155. Beter dan huren voor 1500.

Je kunt zelfs naar 350K gaan kijken voor een maandlast van 1559.
En waar staan die woningen? Oost Drente/Groningen?
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:15:03 #53
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_218183112
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En waar staan die woningen? Oost Drente/Groningen?
En zijn ze instap klaar?
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:17:33 #54
3542 Gia
User under construction
pi_218183134
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En waar staan die woningen? Oost Drente/Groningen?
Tot 350.000, vrijstaand

https://www.funda.nl/zoek(...)858¢erLng=5.2677

Tot 250.000, vrijstaand

https://www.funda.nl/zoek(...)858¢erLng=5.2677

In het hele land.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:20:48 #55
3542 Gia
User under construction
pi_218183170
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:15 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
En zijn ze instap klaar?
Wil je er ook nog een zwembad bij? Wat maakt dat uit. Als je nog jong bent, kun je ook wel wat opknappen.

Wij hebben ook 2 jaar verbouwd en wij waren toen al 51. Met nog 2 kinderen 20 en 22 in huis.
pi_218183177
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 10:52 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik beweer ook nergens dat het maatgevend is. Ik zeg alleen dat het een keuze is waar je woont.

Als ik nu op Funda kijk, zie ik 1520 koopwoningen, eengezinswoningen onder de 250 K, waarvan 105 vrijstaand.
Dus het kan wel, als je wilt.

Overigens even berekend op Hypotheker:
https://www.hypotheker.nl(...)rpand_Koopsom=250000

Uitgaande van 4000 bruto per maand, geen verdere financiële verplichtingen, 20 jaar vast. Maandlast 1155. Beter dan huren voor 1500.

Je kunt zelfs naar 350K gaan kijken voor een maandlast van 1559.
Je kunt helemaal niet kijken naar 350k, want daar kom je met 4000 euro bruto helemaal niet voor in aanmerking. Je zult moeten shoppen in de categorie 250k en lager. Ga maar eens zoeken hoeveel procent van het huizenaanbod overblijft. Spoiler: ongeveer 3%. En dan heb ik uitgewoonde shit nog niet eens uitgefilterd.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:24:45 #57
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218183213
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:17 schreef Gia het volgende:

[..]
Tot 350.000, vrijstaand

https://www.funda.nl/zoek(...)858¢erLng=5.2677

Tot 250.000, vrijstaand

https://www.funda.nl/zoek(...)858¢erLng=5.2677

In het hele land.
Bekijk die kaartjes eens en hoe de distributie is waar ze te koop zijn, dat "door heel Nederland" noemen is niet echt hoe het zit.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:25:01 #58
3542 Gia
User under construction
pi_218183216
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:21 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Je kunt helemaal niet kijken naar 350k, want daar kom je met 4000 euro bruto helemaal niet voor in aanmerking. Je zult moeten shoppen in de categorie 250k en lager. Ga maar eens zoeken hoeveel procent van het huizenaanbod overblijft. Spoiler: ongeveer 3%. En dan heb ik uitgewoonde shit nog niet eens uitgefilterd.
https://www.funda.nl/zoek(...)858¢erLng=5.2677

tot 250.000, gezinswoningen. 103 zelfs nieuwbouw.

Maar serieus, als je nog jong bent, kun je toch ook wel een woning opknappen. Je kunt ook tot je dood de hoofdprijs aan huur blijven betalen. Is toch zonde!!
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:25:16 #59
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218183218
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:21 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Je kunt helemaal niet kijken naar 350k, want daar kom je met 4000 euro bruto helemaal niet voor in aanmerking. Je zult moeten shoppen in de categorie 250k en lager. Ga maar eens zoeken hoeveel procent van het huizenaanbod overblijft. Spoiler: ongeveer 3%. En dan heb ik uitgewoonde shit nog niet eens uitgefilterd.
En dit ook
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:28:10 #60
3542 Gia
User under construction
pi_218183239
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En dit ook
Nieuw kaartje geplaatst. Alle gezinswoningen tot 250.000. Hiervan zijn 103 nieuwbouw, waarvan er ook een aantal omgeving Utrecht.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:28:22 #61
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218183242
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:25 schreef Gia het volgende:

[..]
https://www.funda.nl/zoek(...)858¢erLng=5.2677

tot 250.000, gezinswoningen. 103 zelfs nieuwbouw.

Maar serieus, als je nog jong bent, kun je toch ook wel een woning opknappen. Je kunt ook tot je dood de hoofdprijs aan huur blijven betalen. Is toch zonde!!
Waarvan een slordige 1200 in Zeeuws Vlaanderen, Zuid Limburg, oost Drente, Groningen, Friesland.
pi_218183261
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:25 schreef Gia het volgende:

[..]
https://www.funda.nl/zoek(...)858¢erLng=5.2677

tot 250.000, gezinswoningen. 103 zelfs nieuwbouw.

Maar serieus, als je nog jong bent, kun je toch ook wel een woning opknappen. Je kunt ook tot je dood de hoofdprijs aan huur blijven betalen. Is toch zonde!!
Ja, ik ken je stokpaardje nu wel, maar volgens mij heb je nog steeds niet door dat we het hier over een zeer klein aantal woningen hebben. 1500 woningen in heel Nederland is helemaal niets.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:33:14 #63
3542 Gia
User under construction
pi_218183273
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Waarvan een slordige 1200 in Zeeuws Vlaanderen, Zuid Limburg, oost Drente, Groningen, Friesland.
Ja, nou en? Ik zeg toch dat het een keuze is waar je wilt wonen. Wij wonen in Zuidoost Brabant, Helmond, zelfs! Zou hier niet eens weg willen.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:33:42 #64
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_218183275
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:20 schreef Gia het volgende:

[..]
Wil je er ook nog een zwembad bij? Wat maakt dat uit. Als je nog jong bent, kun je ook wel wat opknappen.

Wij hebben ook 2 jaar verbouwd en wij waren toen al 51. Met nog 2 kinderen 20 en 22 in huis.
2 jaar verbouwen kost tegenwoordig het dubbele van wat dat 10 jaar kostte.

Ook stel je dat mensen maar de kunde moeten hebben grondig te verbouwen en reken je buiten mensen die kinderen hebben van nog geen 10.

Wij hebben ons huis 5 jaar geleden gekocht en ik kan zelf het een en ander. Ik weet wel dat ik mijn waffel moet houden tegen mensen die tegenwoordig zoekende zijn, omdat dat gewoon lastig is.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:35:50 #65
3542 Gia
User under construction
pi_218183295
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:31 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Ja, ik ken je stokpaardje nu wel, maar volgens mij heb je nog steeds niet door dat we het hier over een zeer klein aantal woningen hebben. 1500 woningen in heel Nederland is helemaal niets.
Het is niet veel, maar het is niet niets. Vooral blijven huren, als je dat prima vindt. Maar, waar de discussie mee begon: Je kunt rondkomen van 4000 bruto per maand, als je dat per se zou willen, dus 1 ouder die thuis blijft.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:36:27 #66
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218183303
@Gia weer eens compleet delusional. Als Gia nu jong was geweest had ze ook een probleem gehad op de woningmarkt op 1 salaris van haar man. Jarenlange wachtrij voor sociale huur, te weinig verdiend voor vrije sector/koop, los van een paar opties waar iedereen op duikt. Tenzij manlief natuurlijk meer dan een ton verdiend per jaar.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:36:28 #67
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218183304
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:33 schreef Gia het volgende:

[..]
Ja, nou en? Ik zeg toch dat het een keuze is waar je wilt wonen. Wij wonen in Zuidoost Brabant, Helmond, zelfs! Zou hier niet eens weg willen.
Wat denk je zelf, wat is het belangrijkste verschil tussen Helmond en Zeeuws Vlaanderen of Oost Groningen?
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:37:27 #68
3542 Gia
User under construction
pi_218183311
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:36 schreef Momo het volgende:
@:Gia weer eens compleet delusional. Als Gia nu jong was geweest had ze ook een probleem gehad op de woningmarkt op 1 salaris van haar man. Jarenlange wachtrij voor sociale huur, te weinig verdiend voor vrije sector/koop, los van een paar opties waar iedereen op duikt. Tenzij manlief natuurlijk meer dan een ton verdiend per jaar.
Mijn man? Haha. Nee hoor, is gewoon kantoormedewerker.
pi_218183315
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:35 schreef Gia het volgende:

[..]
Het is niet veel, maar het is niet niets. Vooral blijven huren, als je dat prima vindt. Maar, waar de discussie mee begon: Je kunt rondkomen van 4000 bruto per maand, als je dat per se zou willen, dus 1 ouder die thuis blijft.
Tuurlijk, als 50% van de mensen moet vechten voor 3% van de huizen kun je prima rondkomen. Dan moet je niet zeiken ^O^

:')
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:39:24 #70
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218183327
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:37 schreef Gia het volgende:

[..]
Mijn man? Haha. Nee hoor, is gewoon kantoormedewerker.
Ja, en als je nu jonger was geweest had je van zijn salaris ook geen huis kocht dus.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:40:53 #71
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218183333
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:37 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Tuurlijk, als 50% van de mensen moet vechten voor 3% van de huizen kun je prima rondkomen. Dan moet je niet zeiken ^O^

:')
Die woningen van 300.000 gaan ook gewoon weg voor 350.000. Niet dat je met een inkomen van 40k daarvoor in aanmerking komt.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:43:43 #72
3542 Gia
User under construction
pi_218183358
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:36 schreef Momo het volgende:
@:Gia weer eens compleet delusional. Als Gia nu jong was geweest had ze ook een probleem gehad op de woningmarkt op 1 salaris van haar man. Jarenlange wachtrij voor sociale huur, te weinig verdiend voor vrije sector/koop, los van een paar opties waar iedereen op duikt. Tenzij manlief natuurlijk meer dan een ton verdiend per jaar.
Klopt, je hoort mij ook niet zeggen dat het allemaal makkelijk is. Heb ook nog een zoon in huis van 30 die niet aan een woning kan komen. Waar de discussie mee begon is de opmerking dat je van 4000 euro bruto per maand niet kunt rondkomen, terwijl er duizenden mensen met minder rond moeten komen.
Er dan een particuliere huur van 1500 per maand bijhalen, helpt niet in die discussie. Want je maakt in je leven keuzes. Het hele leven is keuzes maken.

Wij zijn ook begonnen met sociale huur, toen we 25 waren. Eerste koopwoning in 1991, kleine tussenwoning met 2 kleine kinderen. Dit huis hebben we 10 jaar geleden kunnen kopen, juist omdat het flink opgeknapt moest worden. En nee, dat hebben we niet zelf gedaan, maar veel uitbesteed. Het duurde 2 jaar, omdat we ook steeds moesten sparen om weer iets te kunnen doen. En het is nog niet helemaal klaar. We zijn al 12 jaar niet op vakantie geweest, omdat we andere prioriteiten hebben. Sparen en de woning opknappen.

Keuzes! Je kunt niet alles hebben.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:46:14 #73
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218183376
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:43 schreef Gia het volgende:

[..]
Klopt, je hoort mij ook niet zeggen dat het allemaal makkelijk is. Heb ook nog een zoon in huis van 30 die niet aan een woning kan komen. Waar de discussie mee begon is de opmerking dat je van 4000 euro bruto per maand niet kunt rondkomen, terwijl er duizenden mensen met minder rond moeten komen.
Er dan een particuliere huur van 1500 per maand bijhalen, helpt niet in die discussie. Want je maakt in je leven keuzes. Het hele leven is keuzes maken.

Wij zijn ook begonnen met sociale huur, toen we 25 waren. Eerste koopwoning in 1991, kleine tussenwoning met 2 kleine kinderen. Dit huis hebben we 10 jaar geleden kunnen kopen, juist omdat het flink opgeknapt moest worden. En nee, dat hebben we niet zelf gedaan, maar veel uitbesteed. Het duurde 2 jaar, omdat we ook steeds moesten sparen om weer iets te kunnen doen. En het is nog niet helemaal klaar. We zijn al 12 jaar niet op vakantie geweest, omdat we andere prioriteiten hebben. Sparen en de woning opknappen.

Keuzes! Je kunt niet alles hebben.
Maar jullie kregen wel de keuze om sociale huur in te gaan, dat is er voor velen nu niet bij. Met 40k moet je wel sociale huur in of op kamers. Met een gezin is een kamer niet echt een optie. Vrije sector huur zijn strenge regels dat 4 keer de huur moet verdienen, dan kom je met een salaris als dat niet door.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 11:49:55 #74
3542 Gia
User under construction
pi_218183421
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:46 schreef Momo het volgende:

[..]
Maar jullie kregen wel de keuze om sociale huur in te gaan, dat is er voor velen nu niet bij. Met 40k moet je wel sociale huur in of op kamers. Met een gezin is een kamer niet echt een optie. Vrije sector huur zijn strenge regels dat 4 keer de huur moet verdienen, dan kom je met een salaris als dat niet door.
Deze user heeft geen 40 K, maar 4000 bruto per maand, komt neer op 52K.

Ben het verder met je eens dat er grote woningnood is.
Overigens zijn wij niet samen in een sociale huurwoning getrokken, maar alleen. Toen we een relatie kregen zijn we gaan samenwonen. Geen vooropgezet plan of zo. Kwam zo uit.
pi_218183438
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:43 schreef Gia het volgende:

[..]
Klopt, je hoort mij ook niet zeggen dat het allemaal makkelijk is. Heb ook nog een zoon in huis van 30 die niet aan een woning kan komen. Waar de discussie mee begon is de opmerking dat je van 4000 euro bruto per maand niet kunt rondkomen, terwijl er duizenden mensen met minder rond moeten komen.
Er dan een particuliere huur van 1500 per maand bijhalen, helpt niet in die discussie. Want je maakt in je leven keuzes. Het hele leven is keuzes maken.

Wij zijn ook begonnen met sociale huur, toen we 25 waren. Eerste koopwoning in 1991, kleine tussenwoning met 2 kleine kinderen. Dit huis hebben we 10 jaar geleden kunnen kopen, juist omdat het flink opgeknapt moest worden. En nee, dat hebben we niet zelf gedaan, maar veel uitbesteed. Het duurde 2 jaar, omdat we ook steeds moesten sparen om weer iets te kunnen doen. En het is nog niet helemaal klaar. We zijn al 12 jaar niet op vakantie geweest, omdat we andere prioriteiten hebben. Sparen en de woning opknappen.

Keuzes! Je kunt niet alles hebben.
In Afrika kunnen ze rondkomen van 200 euro per maand, dus waarom is het minimumloon überhaupt zo hoog? Keuzes, keuzes.
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')