Ik beweer ook nergens dat het maatgevend is. Ik zeg alleen dat het een keuze is waar je woont.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:45 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Landelijk kost een huis al gemiddeld meer dan 4 ton. Dat alleen de Randstad duur is, is al lang niet meer het geval. Jouw situatie (240k voor een vrijstaande woning) is verre van maatgevend voor de situatie in Nederland.
En waar staan die woningen? Oost Drente/Groningen?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik beweer ook nergens dat het maatgevend is. Ik zeg alleen dat het een keuze is waar je woont.
Als ik nu op Funda kijk, zie ik 1520 koopwoningen, eengezinswoningen onder de 250 K, waarvan 105 vrijstaand.
Dus het kan wel, als je wilt.
Overigens even berekend op Hypotheker:
https://www.hypotheker.nl(...)rpand_Koopsom=250000
Uitgaande van 4000 bruto per maand, geen verdere financiële verplichtingen, 20 jaar vast. Maandlast 1155. Beter dan huren voor 1500.
Je kunt zelfs naar 350K gaan kijken voor een maandlast van 1559.
En zijn ze instap klaar?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En waar staan die woningen? Oost Drente/Groningen?
Tot 350.000, vrijstaandquote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En waar staan die woningen? Oost Drente/Groningen?
Wil je er ook nog een zwembad bij? Wat maakt dat uit. Als je nog jong bent, kun je ook wel wat opknappen.quote:
Je kunt helemaal niet kijken naar 350k, want daar kom je met 4000 euro bruto helemaal niet voor in aanmerking. Je zult moeten shoppen in de categorie 250k en lager. Ga maar eens zoeken hoeveel procent van het huizenaanbod overblijft. Spoiler: ongeveer 3%. En dan heb ik uitgewoonde shit nog niet eens uitgefilterd.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 10:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik beweer ook nergens dat het maatgevend is. Ik zeg alleen dat het een keuze is waar je woont.
Als ik nu op Funda kijk, zie ik 1520 koopwoningen, eengezinswoningen onder de 250 K, waarvan 105 vrijstaand.
Dus het kan wel, als je wilt.
Overigens even berekend op Hypotheker:
https://www.hypotheker.nl(...)rpand_Koopsom=250000
Uitgaande van 4000 bruto per maand, geen verdere financiële verplichtingen, 20 jaar vast. Maandlast 1155. Beter dan huren voor 1500.
Je kunt zelfs naar 350K gaan kijken voor een maandlast van 1559.
Bekijk die kaartjes eens en hoe de distributie is waar ze te koop zijn, dat "door heel Nederland" noemen is niet echt hoe het zit.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Tot 350.000, vrijstaand
https://www.funda.nl/zoek(...)858¢erLng=5.2677
Tot 250.000, vrijstaand
https://www.funda.nl/zoek(...)858¢erLng=5.2677
In het hele land.
https://www.funda.nl/zoek(...)858¢erLng=5.2677quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:21 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Je kunt helemaal niet kijken naar 350k, want daar kom je met 4000 euro bruto helemaal niet voor in aanmerking. Je zult moeten shoppen in de categorie 250k en lager. Ga maar eens zoeken hoeveel procent van het huizenaanbod overblijft. Spoiler: ongeveer 3%. En dan heb ik uitgewoonde shit nog niet eens uitgefilterd.
En dit ookquote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:21 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Je kunt helemaal niet kijken naar 350k, want daar kom je met 4000 euro bruto helemaal niet voor in aanmerking. Je zult moeten shoppen in de categorie 250k en lager. Ga maar eens zoeken hoeveel procent van het huizenaanbod overblijft. Spoiler: ongeveer 3%. En dan heb ik uitgewoonde shit nog niet eens uitgefilterd.
Nieuw kaartje geplaatst. Alle gezinswoningen tot 250.000. Hiervan zijn 103 nieuwbouw, waarvan er ook een aantal omgeving Utrecht.quote:
Waarvan een slordige 1200 in Zeeuws Vlaanderen, Zuid Limburg, oost Drente, Groningen, Friesland.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:25 schreef Gia het volgende:
[..]
https://www.funda.nl/zoek(...)858¢erLng=5.2677
tot 250.000, gezinswoningen. 103 zelfs nieuwbouw.
Maar serieus, als je nog jong bent, kun je toch ook wel een woning opknappen. Je kunt ook tot je dood de hoofdprijs aan huur blijven betalen. Is toch zonde!!
Ja, ik ken je stokpaardje nu wel, maar volgens mij heb je nog steeds niet door dat we het hier over een zeer klein aantal woningen hebben. 1500 woningen in heel Nederland is helemaal niets.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:25 schreef Gia het volgende:
[..]
https://www.funda.nl/zoek(...)858¢erLng=5.2677
tot 250.000, gezinswoningen. 103 zelfs nieuwbouw.
Maar serieus, als je nog jong bent, kun je toch ook wel een woning opknappen. Je kunt ook tot je dood de hoofdprijs aan huur blijven betalen. Is toch zonde!!
Ja, nou en? Ik zeg toch dat het een keuze is waar je wilt wonen. Wij wonen in Zuidoost Brabant, Helmond, zelfs! Zou hier niet eens weg willen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waarvan een slordige 1200 in Zeeuws Vlaanderen, Zuid Limburg, oost Drente, Groningen, Friesland.
2 jaar verbouwen kost tegenwoordig het dubbele van wat dat 10 jaar kostte.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Wil je er ook nog een zwembad bij? Wat maakt dat uit. Als je nog jong bent, kun je ook wel wat opknappen.
Wij hebben ook 2 jaar verbouwd en wij waren toen al 51. Met nog 2 kinderen 20 en 22 in huis.
Het is niet veel, maar het is niet niets. Vooral blijven huren, als je dat prima vindt. Maar, waar de discussie mee begon: Je kunt rondkomen van 4000 bruto per maand, als je dat per se zou willen, dus 1 ouder die thuis blijft.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:31 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ja, ik ken je stokpaardje nu wel, maar volgens mij heb je nog steeds niet door dat we het hier over een zeer klein aantal woningen hebben. 1500 woningen in heel Nederland is helemaal niets.
Wat denk je zelf, wat is het belangrijkste verschil tussen Helmond en Zeeuws Vlaanderen of Oost Groningen?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:33 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, nou en? Ik zeg toch dat het een keuze is waar je wilt wonen. Wij wonen in Zuidoost Brabant, Helmond, zelfs! Zou hier niet eens weg willen.
Mijn man? Haha. Nee hoor, is gewoon kantoormedewerker.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:36 schreef Momo het volgende:
@:Gia weer eens compleet delusional. Als Gia nu jong was geweest had ze ook een probleem gehad op de woningmarkt op 1 salaris van haar man. Jarenlange wachtrij voor sociale huur, te weinig verdiend voor vrije sector/koop, los van een paar opties waar iedereen op duikt. Tenzij manlief natuurlijk meer dan een ton verdiend per jaar.
Tuurlijk, als 50% van de mensen moet vechten voor 3% van de huizen kun je prima rondkomen. Dan moet je niet zeikenquote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:35 schreef Gia het volgende:
[..]
Het is niet veel, maar het is niet niets. Vooral blijven huren, als je dat prima vindt. Maar, waar de discussie mee begon: Je kunt rondkomen van 4000 bruto per maand, als je dat per se zou willen, dus 1 ouder die thuis blijft.
Ja, en als je nu jonger was geweest had je van zijn salaris ook geen huis kocht dus.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn man? Haha. Nee hoor, is gewoon kantoormedewerker.
Die woningen van 300.000 gaan ook gewoon weg voor 350.000. Niet dat je met een inkomen van 40k daarvoor in aanmerking komt.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:37 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Tuurlijk, als 50% van de mensen moet vechten voor 3% van de huizen kun je prima rondkomen. Dan moet je niet zeiken![]()
Klopt, je hoort mij ook niet zeggen dat het allemaal makkelijk is. Heb ook nog een zoon in huis van 30 die niet aan een woning kan komen. Waar de discussie mee begon is de opmerking dat je van 4000 euro bruto per maand niet kunt rondkomen, terwijl er duizenden mensen met minder rond moeten komen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:36 schreef Momo het volgende:
@:Gia weer eens compleet delusional. Als Gia nu jong was geweest had ze ook een probleem gehad op de woningmarkt op 1 salaris van haar man. Jarenlange wachtrij voor sociale huur, te weinig verdiend voor vrije sector/koop, los van een paar opties waar iedereen op duikt. Tenzij manlief natuurlijk meer dan een ton verdiend per jaar.
Maar jullie kregen wel de keuze om sociale huur in te gaan, dat is er voor velen nu niet bij. Met 40k moet je wel sociale huur in of op kamers. Met een gezin is een kamer niet echt een optie. Vrije sector huur zijn strenge regels dat 4 keer de huur moet verdienen, dan kom je met een salaris als dat niet door.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt, je hoort mij ook niet zeggen dat het allemaal makkelijk is. Heb ook nog een zoon in huis van 30 die niet aan een woning kan komen. Waar de discussie mee begon is de opmerking dat je van 4000 euro bruto per maand niet kunt rondkomen, terwijl er duizenden mensen met minder rond moeten komen.
Er dan een particuliere huur van 1500 per maand bijhalen, helpt niet in die discussie. Want je maakt in je leven keuzes. Het hele leven is keuzes maken.
Wij zijn ook begonnen met sociale huur, toen we 25 waren. Eerste koopwoning in 1991, kleine tussenwoning met 2 kleine kinderen. Dit huis hebben we 10 jaar geleden kunnen kopen, juist omdat het flink opgeknapt moest worden. En nee, dat hebben we niet zelf gedaan, maar veel uitbesteed. Het duurde 2 jaar, omdat we ook steeds moesten sparen om weer iets te kunnen doen. En het is nog niet helemaal klaar. We zijn al 12 jaar niet op vakantie geweest, omdat we andere prioriteiten hebben. Sparen en de woning opknappen.
Keuzes! Je kunt niet alles hebben.
Deze user heeft geen 40 K, maar 4000 bruto per maand, komt neer op 52K.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:46 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar jullie kregen wel de keuze om sociale huur in te gaan, dat is er voor velen nu niet bij. Met 40k moet je wel sociale huur in of op kamers. Met een gezin is een kamer niet echt een optie. Vrije sector huur zijn strenge regels dat 4 keer de huur moet verdienen, dan kom je met een salaris als dat niet door.
In Afrika kunnen ze rondkomen van 200 euro per maand, dus waarom is het minimumloon überhaupt zo hoog? Keuzes, keuzes.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 11:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt, je hoort mij ook niet zeggen dat het allemaal makkelijk is. Heb ook nog een zoon in huis van 30 die niet aan een woning kan komen. Waar de discussie mee begon is de opmerking dat je van 4000 euro bruto per maand niet kunt rondkomen, terwijl er duizenden mensen met minder rond moeten komen.
Er dan een particuliere huur van 1500 per maand bijhalen, helpt niet in die discussie. Want je maakt in je leven keuzes. Het hele leven is keuzes maken.
Wij zijn ook begonnen met sociale huur, toen we 25 waren. Eerste koopwoning in 1991, kleine tussenwoning met 2 kleine kinderen. Dit huis hebben we 10 jaar geleden kunnen kopen, juist omdat het flink opgeknapt moest worden. En nee, dat hebben we niet zelf gedaan, maar veel uitbesteed. Het duurde 2 jaar, omdat we ook steeds moesten sparen om weer iets te kunnen doen. En het is nog niet helemaal klaar. We zijn al 12 jaar niet op vakantie geweest, omdat we andere prioriteiten hebben. Sparen en de woning opknappen.
Keuzes! Je kunt niet alles hebben.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |