Als ze de post teruggeven aan de overheid zullen er vast ook veel bezorgers afvallen, i.v.m betere /strengere screening(justis)niet dat dat verkeerd is,de rotte appels haal je er dan zo tussenuit.Een postnl doet maar een eenmalige screening, daarna weten ze never of je nog iets uitgevreten hebt. Mocht dit zo doorgaan,ben ik weleens benieuwd naar de resultaten.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 16:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
[..]
Postbodes ja?
[..]
He kijk, hoogleraar Schinkel mag weer eens zijn mening geven @:Kramerica-Industries! Blijkbaar is "sympathiek" ook een objectieve graadmeter waarmee je kunt bepalen of een commercieel bedrijf zou moeten bestaan.
[..]
Ik denk dat het nog wel eens zou kunnen tegenvallen hoeveel partijen om de vijf jaar met elkaar zouden willen "strijden" om voor minieme marges post te mogen bezorgen...
En weer die Schinkel. Werkelijk in elk artikel over PostNL en concurrentie wordt deze prutsprofessor opgevoerd. In het 8 Uur Journaal werd hij ook al geïnterviewd. Zijn er geen andere economen in Nederland te vinden, of is deze man in feite een betaald lobbyist in dienst van een concurrent van PostNL? Hoe meer stukken van zijn hand ik lees, hoe meer bij mij de indruk oprijst dat deze man is blijven hangen in economische opvattingen die 20 jaar geleden gangbaar waren, maar inmiddels achterhaald zijn. Inmiddels zijn steeds meer mensen er wel van doordrongen dat je niet elke sector moet privatiseren, en dat concurrentie niet per definitie leidt tot lagere prijzen en betere service. Als de prijzen al dalen dan komt dit vaak door uitgeklede service of uitgeklede arbeidsvoorwaarden bij het personeel. Dat hebben we in het verleden ook gezien bij Selektmail, Sandd en PostNL's eigen prijsvechter VSP Post. Maar meneer Schinkel heeft dat denk ik even gemist.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 13:57 schreef IsItMeOrYou het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)vrezen-voor-hun-baan
[..]
Liever niet.. 5 jaar is niks. En het gaat nooit beter worden. Alleen maar problemen doorschuiven op de volgende winnende partij..
Dat kan er mee te maken hebben, ik weet niet in hoeverre mensen op de hoogte zijn van het reilen en zeilen bij PostNL voordat ze er aan de slag gaan.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 19:19 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
ze flikken wel meer dingen die niet koosjer zijn,dat is ook een van de redenen,dat er niet heel veel animo voor het werk is.
Persoonlijk zou ik er dan snel klaar mee zijn, of wat hier ook al werd gezegd: terug naar het depot met wat je over hebt en dat ze het maar uitzoeken. Gelukkig heb ik hier nooit problemen gehad met het goedkeuren van uren, andere collega's ook niet. Iedereen die ik ken plust ook als het nodig is en meeste collega's zijn minder positief dan in het verleden over PostNL wat er ook aan bijdraagt dat bijvoorbeeld niemand meer mint. Niet dat dat iets is wat verplicht is, maar een aantal mensen deden dat nog wel eens.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 20:24 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Juridisch mag dat absoluut niet, maar veel bezorgers laten zich helaas piepelen. Uit angst dat hun contract niet wordt verlengd, of omdat ze geen zin hebben in ruzie met de baas. En dan zijn er nog bezorgers met een aanvullende uitkering voor wie het financieel weinig uitmaakt of ze die extra uren uitbetaald krijgen of niet (hoewel ze dan natuurlijk wel extra verlofopbouw mislopen). De bezorgers van Sandd hadden het nog veel slechter, die kregen aanvankelijk stukloon waarmee je meestal het minimumloon niet haalde. En toen Sandd uiteindelijk bij wet gedwongen werd de bezorgers per uur te betalen, kregen mensen inderdaad bijv. 2 uur betaald voor een wijk die je niet sneller dan 3 uur kon lopen. En in hun CAO stond ook nog eens dat je nooit recht had op uitbetaling van meer uren dan de computer van Sandd op basis van de norm (die nagenoeg onhaalbaar was) had uigerekend. Een CAO die dan ook geen enkele fatsoenlijke bond wilde ondertekenen, uitgezonderd een of ander schimmig bondje met de nietszeggende naam Landelijke Belangen Vereniging.
Jammer is dat wel, in plaats van maar geld proberen weg te halen bij de onderste laag en keer wat extra waardering. Misschien helpt dat meer voor het aantrekken van personeel? Net als dat minnen vrijwillig is maar er wel op blijven hameren dat dat zo hoort om het wel te doen. Bij ons depot stopt er nu ook weer iemand mee. In het afgelopen jaar is er niemand bijgekomen. Keertje iemand die zou beginnen maar was überhaupt nooit komen opdagen.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 22:38 schreef V__L_N het volgende:
[..]
De regels zeggen dat het goedgekeurd moet. Maar lc's krijgen een quota voor plustijd. Dus sommige zijn er rustig onder en sommige niet. Ik heb er 1 die als maatstaf had dat ie elke dag minimaal 5 mensen met plustijd belde en die moesten dan uitleggen waarom en wat. Als ie twijfelde moest ie het wel goedkeuren maar dan ging ie bv zeggen dat ie een keer komt meelopen. Of favo postnl truukje, zeggen dat dingen niet tellen als werktijd of dat het onder overservice valt. Ik ken aardig wat bezorgers die niet of weinig durven plussen.
[..]
Juridisch mag het niet. Je moet er iets voor terug geven. Dus of tvt of gvt. Maar de postnl legt de verantwoording voor het claimen van de tijd bij de bezorgers en het goedkeuren van de tijd bij de laag erboven. Dat zorgt voor veel creatieve dingen.
Waarom denk je dat de postnl zo weinig personeel heeft? Het is een enorm flexibele baan. Je kan het uitvoeren tussen 9 uur 's ochtends en 8 uur 's avonds. Geen diploma's nodig... Waaaarom zouden niet meer mensen het willen doen? En waarom haken de meeste mensen in de eerste paar weken al weer af?
ze kunnen zich hier inlezenquote:Op zondag 31 augustus 2025 16:47 schreef Semargofni het volgende:
Dat kan er mee te maken hebben, ik weet niet in hoeverre mensen op de hoogte zijn van het reilen en zeilen bij PostNL voordat ze er aan de slag gaan.
Overigens ook bijzonder dat DHL de directeur communicatie stuurt ipv iemand van de werkvloer zoals de rest van de bedrijven. Ik verwacht overigens niet veel van morgen. De 'uitdagende' marktomstandigheden van PostNL zullen wel worden erkend maar gezien de politieke status van het land zullen besluiten weer worden uitgesteld...quote:Op woensdag 3 september 2025 23:16 schreef Kramerica-Industries het volgende:
En 3 keer raden welke econoom er ook weer z'n plasje over mag doen?
https://www.tweedekamer.n(...)er-wijziging-postwet
Nog bijzonderder dat de bvpp niet komt opdagen voor dit soort dingen...quote:Op woensdag 3 september 2025 23:19 schreef IsItMeOrYou het volgende:
[..]
Overigens ook bijzonder dat DHL de directeur communicatie stuurt ipv iemand van de werkvloer zoals de rest van de bedrijven. Ik verwacht overigens niet veel van morgen. De 'uitdagende' marktomstandigheden van PostNL zullen wel worden erkend maar gezien de politieke status van het land zullen besluiten weer worden uitgesteld...
Gelukkig was het FNV er wel. Ik denk dat die eerder zullen opkomen voor de postbezorgers dan de BVPP, die vaak toch meer aan de kant van het management schijnt te staan.quote:Op donderdag 4 september 2025 00:18 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Nog bijzonderder dat de bvpp niet komt opdagen voor dit soort dingen...
uit het stuk:Achtergrondquote:Op donderdag 4 september 2025 16:39 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Gelukkig was het FNV er wel. Ik denk dat die eerder zullen opkomen voor de postbezorgers dan de BVPP, die vaak toch meer aan de kant van het management schijnt te staan.
PostNL voorspelt ieder jaar een volumedaling van rond de 10% en baseert daar ook onze looptijdreductie op. Achteraf blijkt de volumedaling vaak lager uit te vallen, maar denk maar niet dat je 1 minuut terug krijgt omdat ze achteraf te veel tijd van je wijk hebben afgehaald. En de pakjes nemen wel nog steeds toe, maar dat is blijkbaar geen reden om er tijd bij te geven.quote:Op donderdag 4 september 2025 17:45 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
uit het stuk:Achtergrond
Nederlanders versturen steeds minder brieven en kaarten. Sinds 2009 daalt het aantal met zo’n zeven procent per jaar.
dat is minder dan waar wij ieder jaar mee geconfronteerd worden,ik lees ieder jaar -10%
Dat terwijl pakjes echt tijd kosten , vaak aanbellen, brietjes schrijven, naar de retailer etcquote:Op donderdag 4 september 2025 18:25 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
PostNL voorspelt ieder jaar een volumedaling van rond de 10% en baseert daar ook onze looptijdreductie op. Achteraf blijkt de volumedaling vaak lager uit te vallen, maar denk maar niet dat je 1 minuut terug krijgt omdat ze achteraf te veel tijd van je wijk hebben afgehaald. En de pakjes nemen wel nog steeds toe, maar dat is blijkbaar geen reden om er tijd bij te geven.
Klopt, daarom ben ik ook lid van de fnv. De cnv was er ook. Beide met een goed verhaal. De leden leken echter meer en bijzonder gecharmeerd van het verhaal van die kletsmajoor van een proffessor. Totaal onrealistisch verhaal over stukjes van de upd naar de overheid en dan aanbesteden. Hij deed het voorkomen alsof de sorteercentra er vooral waren voor de upd en dat die dus dan daar bij hoorde. Ook een beetje alsof die gedraaid worden door een klein deel van het personeel. Ipv dat de sorteermachines van de postnl 80% zakelijke post draaien enzo. Dat overschaduwde dat deel van het verhaal wel. Ik vond het verhaal van van Unck slap trouwens.quote:Op donderdag 4 september 2025 16:39 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Gelukkig was het FNV er wel. Ik denk dat die eerder zullen opkomen voor de postbezorgers dan de BVPP, die vaak toch meer aan de kant van het management schijnt te staan.
Ik hoorde van Unck ook zeggen gisteren. Er is nu 70% minder post dan 20 jaar geleden... Met 7% per jaar in een rechte lijn kom je idd op dat getal uit. We hebben natuurlijk covid jaren gehad die beter gingen. De dip daarna zal wel iets harder zijn geweest.quote:Op donderdag 4 september 2025 17:45 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
uit het stuk:Achtergrond
Nederlanders versturen steeds minder brieven en kaarten. Sinds 2009 daalt het aantal met zo’n zeven procent per jaar.
dat is minder dan waar wij ieder jaar mee geconfronteerd worden,ik lees ieder jaar -10%
Jep dat zie je nu al bij het OV. Provincies mogen weer eigen bedrijven oprichten omdat niemand wil inschrijven op een busverbinding met maar 5 klanten per dag maar die wel cruciaal is voor de leefbaarheid.quote:Op zaterdag 30 augustus 2025 16:07 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
[..]
Postbodes ja?
[..]
He kijk, hoogleraar Schinkel mag weer eens zijn mening geven @:Kramerica-Industries! Blijkbaar is "sympathiek" ook een objectieve graadmeter waarmee je kunt bepalen of een commercieel bedrijf zou moeten bestaan.
[..]
Ik denk dat het nog wel eens zou kunnen tegenvallen hoeveel partijen om de vijf jaar met elkaar zouden willen "strijden" om voor minieme marges post te mogen bezorgen...
Even de rekenmachine erbij gehaald:quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:28 schreef V__L_N het volgende:
Ik hoorde van Unck ook zeggen gisteren. Er is nu 70% minder post dan 20 jaar geleden... Met 7% per jaar in een rechte lijn kom je idd op dat getal uit. We hebben natuurlijk covid jaren gehad die beter gingen. De dip daarna zal wel iets harder zijn geweest.
Ik vermoed sterk dat 10% de postnl inhaalslag is. Like het is 7%, maar we besparen voor 10% want dan houden we iets speelruimte over.
Postbedrijf wil geen post bezorgen. OK.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:34 schreef IsItMeOrYou het volgende:
En het spelletje gaat beginnen: PostNL wil na vonnis af van wettelijke verplichting op postbezorging
https://nos.nl/artikel/25(...)ing-op-postbezorging
https://www.postnl.nl/ove(...)ng-verplichting-upd/
quote:Op vrijdag 5 september 2025 12:00 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Postbedrijf wil geen post bezorgen. OK.
quote:Minister Karremans is niet van plan om de wettelijke verplichting bij PostNL te laten vallen. "De postdienst is belangrijk voor rouwkaarten bijvoorbeeld. Ik ga Nederlanders niet de dupe laten worden van een machtsstrijd tussen PostNL en mij", zegt hij. "PostNL zou het niet moeten laten hangen op 15 miljoen en ze hebben ook niet kunnen aantonen dat het zo nijpend is."
Volgens de minister zijn er andere oplossingen mogelijk: "Ik heb altijd gezegd dat het kabinet maatregelen kan nemen om de deadlines te verruimen. Ik heb al aangekondigd dat te willen doen en op die koers zit ik nog steeds."
Karremans besloot eerder al dat PostNL per 1 juli 2026 brievenbuspost niet langer binnen 24 uur hoeft te bezorgen, maar binnen 48 uur. PostNL zei toen al dat de verruiming van de bezorgtijd niet genoeg is om het bedrijf uit de financiële problemen te helpen.
Ja dat is ook een goed voorbeeld idd. Je hebt een eisenlijstje dat steeds strenger wordt (je moet flink investeren want de bussen moeten milieuvriendelijk zijn, mogen niet te oud zijn, je moet maatschappelijk verantwoord ondernemen en door allerlei ambtelijke hoepels springen om dat aan te tonen) en daar tegenover staan steeds mindere opbrengsten. Nou, dan ga je dus weinig geinteresseerden vinden. De theorie van de vrije markt werkt niet als de markt veel te schraal is om aantrekkelijk te zijn voor gezonde concurrentie tussen meerdere commerciele partijen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Jep dat zie je nu al bij het OV. Provincies mogen weer eigen bedrijven oprichten omdat niemand wil inschrijven op een busverbinding met maar 5 klanten per dag maar die wel cruciaal is voor de leefbaarheid.
ja ze hebben al genoeg gepakt bij de pbz,gedurende iets meer dan 20jaar,ze doen het daar maar mee.en verder als tip ga je management snoeien,en niet meer bij de uitvoering lopen schaven.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:34 schreef IsItMeOrYou het volgende:
En het spelletje gaat beginnen: PostNL wil na vonnis af van wettelijke verplichting op postbezorging
https://nos.nl/artikel/25(...)ing-op-postbezorging
https://www.postnl.nl/ove(...)ng-verplichting-upd/
ja ze rekenen altijd in hun eigen zak,we zijn jarenlang genaaid,tijd voor revanche.quote:Op vrijdag 5 september 2025 11:31 schreef blijevis het volgende:
[..]
Even de rekenmachine erbij gehaald:
Met 10% minder per jaar kom je na 20 jaar uit op 0,90 ^ 20 = 0,1215... (ongeveer 88% minder dan toen),
met 7% minder per jaar kom je na 20 jaar uit op 0,93 ^ 20 = 0,2342... (ongeveer 77% minder dan toen)
met 6% minder per jaar kom je na 20 jaar uit op 0,94 ^ 20 = 0,2901... (ongeveer 71% minder dan toen)
als de hoeveelheid nu 70% minder is dan 20 jaar geleden dan is de factor per jaar 0,3 ^ (1/20) = 0,9415... ,
een vermindering van ongeveer 5,84% per jaar
(het symbool ^ staat voor machtsverheffen)
Dus de overheid gaat de sorteermachines, brievenbussen en bestelbusjes (en: naar ik aanneem, dan ook maar gelijk de e-bikes) kopen van PostNL? En wie dan de aanbesteding wint mag deze dan gratis gebruiken? Nog even afgezien van de vraag of er veel animo voor zou zijn is de tweede vraag hoe PostNL dan die al die andere post en pakketten die GEEN deel van de UPD uitmaken (en dat is nog al wat: afhankelijk van wie je moet geloven 85 tot 95% van de totale posthoeveelheid) moet gaan bezorgen, als we onze hele infrastructuur net van de hand hebben moeten doen.quote:Maarten Pieter Schinkel, hoogleraar Economie aan de Universiteit van Amsterdam, pleit ervoor dat het hele postsysteem op de schop gaat. "Het brievennetwerk moet worden losgeknipt en vervolgens door de overheid worden aanbesteed, samen met UPD. Dat kan landelijk of regionaal en PostNL hoeft dan niet te bieden", zegt hij.
Dit kan volgens Schinkel worden vergeleken met hoe het spoor in Nederland is geregeld: ProRail is de beheerder van het spoor en de NS en regionale vervoerders mogen via een aanbesteding het spoor gebruiken. In zo'n soort scenario komt de infrastructuur (brievenbussen, de sorteermachines en de busjes) rond de post in overheidshanden en kan de uitvoering aanbesteed worden aan PostNL of een andere partij als DHL of UPS.
Omdat sommige dingen maatschappelijk te belangrijk zijn om er afstand van te nemen. Je moet ze behouden.quote:Op vrijdag 5 september 2025 10:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Jep dat zie je nu al bij het OV. Provincies mogen weer eigen bedrijven oprichten omdat niemand wil inschrijven op een busverbinding met maar 5 klanten per dag maar die wel cruciaal is voor de leefbaarheid.
Ah thanks. Ik had het in mijn hoofd gedaan, dus kwam zelf iets onder de 75 uit bij 7%. Niet helemaal perfect. Maar goed, postnl praat wisselend over 2009 en 20 jaar. Maar 2009 is geen 20 jaar geleden. Dus opzich is de nauwkeurigheid goed genoeg. 6/7% zou kunnen. 10% is veel te hoog. Wat we allemaal ook al jaren zeggen.quote:Op vrijdag 5 september 2025 11:31 schreef blijevis het volgende:
[..]
Even de rekenmachine erbij gehaald:
Met 10% minder per jaar kom je na 20 jaar uit op 0,90 ^ 20 = 0,1215... (ongeveer 88% minder dan toen),
met 7% minder per jaar kom je na 20 jaar uit op 0,93 ^ 20 = 0,2342... (ongeveer 77% minder dan toen)
met 6% minder per jaar kom je na 20 jaar uit op 0,94 ^ 20 = 0,2901... (ongeveer 71% minder dan toen)
als de hoeveelheid nu 70% minder is dan 20 jaar geleden dan is de factor per jaar 0,3 ^ (1/20) = 0,9415... ,
een vermindering van ongeveer 5,84% per jaar
(het symbool ^ staat voor machtsverheffen)
Dit heeft ie gisteren in de ronde tafelgesprekken ook gezegd. De kamerleden waren bijzonder gecharmeerd van zijn verhaal. De fnv'er die er naast zat, stuk minder want die heeft ervaring met ov.... Dus die zei al, gegarandeerd een verslechtering. Daarnaast liet ie toen al doorschemeren dat ie eigenlijk gewoon niet wist waar het precies om ging. Op de vraag van een kamerlid hoe hij dan zag voor de werknemers gaf hij aan: dan neem je die paar werknemers over met de sorteercentra, net als wat brievenbussen. Het is zoveel meer complexer dan dat. Het hele upd netwerk is compleet verweven in het postnl zakelijke post netwerk. Iets wat de acm ook aangaven. Het is verschrikkelijk moeilijk om te zien wat aan geld waar precies voor wordt besteed. Daarvoor zouden ze inzagen moeten hebben in alles, dan kunnen ze controleren of die subsidie ook precies alleen gebruikt wordt voor de upd.quote:Op vrijdag 5 september 2025 21:56 schreef Kramerica-Industries het volgende:
En onze prutsprofessor mag weer eens wat onzin uitkramen tegenover de NOS.
[..]
Dus de overheid gaat de sorteermachines, brievenbussen en bestelbusjes (en: naar ik aanneem, dan ook maar gelijk de e-bikes) kopen van PostNL? En wie dan de aanbesteding wint mag deze dan gratis gebruiken? Nog even afgezien van de vraag of er veel animo voor zou zijn is de tweede vraag hoe PostNL dan die al die andere post en pakketten die GEEN deel van de UPD uitmaken (en dat is nog al wat: afhankelijk van wie je moet geloven 85 tot 95% van de totale posthoeveelheid) moet gaan bezorgen, als we onze hele infrastructuur net van de hand hebben moeten doen.
Ik kan me echter niet voorstellen dat de overheid iets met de plannen van Schinkel gaat doen, want de overheid wil ons helemaal geen geld geven. En het bedrijf nationaliseren, zelfs al zou het slechts ten dele zijn, zal ze ongetwijfeld veel meer geld gaan kosten dan die 68 miljoen die PostNL nu wil. Alleen 1 enkele SMX-sorteermachine kost al vele miljoenen.
En bij zo'n openbare aanbesteding is het ook het idee dat degene die de laagste offerte uitbrengt, de aanbesteding wint. Dus die zal dan ook nog geld moeten krijgen van de overheid. Maar zoals de overheid er nu in staat kan zo'n aanbesteding enkel gewonnen worden door een bedrijf dat een offerte van NUL euro of minder uitbrengt.![]()
Ook grappig dat die Schinkel steeds met ProRail en de NS als voorbeeld komt. Het is hem blijkbaar nooit opgevallen dat die splitsing totaal GEEN succes is, dat er alsnog jaarlijks miljoenen subsidie naartoe gaat, en dat de vergelijking ook nog eens mank gaat doordat zowel NS als ProRail allebei voor 100% staatseigendom zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |