Daarom zal het officieel ook streng verboden zijn. Anders krijg je een soort klasse-zorg. Dat heb je ook (oudjes die een luxe verzorgingshuis kunnen betalen), maar je wil natuurlijk niet dat oudjes over elkaar heen buitelen om extraatjes te geven zodat ze betere zorg krijgen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 12:57 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik vind dat best wel zorgelijk, eerlijk gezegd
Volgens mij valt ¤ 1000 overmaken op een 'speciale rekening' (eh-huhquote:De beroepscode voor verpleegkundigen en verzorgenden schreef het volgende:
2.4 Als verpleegkundige/verzorgende neem ik in mijn relatie met de zorgvrager (en/of zijn vertegenwoordiger)
professionele grenzen in acht.
Dat betekent onder andere dat ik
[...]
• Geen gift in natura, geld of geschenk van de zorgvrager of diens sociale netwerk accepteer dat meer is dan een symbolisch gebaar van dank.
• geen financiële banden van welke aard dan ook aanga met de zorgvrager
Dit dus. Als eentje me een etentje geef doe ik wellicht wat extra's, maar ik zou niet daardoor anderen zorg ontzeggen.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 13:18 schreef MissButterflyy het volgende:
Moet zeggen dat ik met tegenzin kom bij cliënten die ondankbaar zijn, altijd wat te zeiken en zaniken hebben, problemen maken die er niet zijn.
Dan doe ik ook echt wat ik moet doen en ben ik weer snel weg.
Maar is de trigger voor extra zorg dan geld (fooi) of noodzaak?quote:Op vrijdag 18 juli 2025 13:19 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dit dus. Als eentje me een etentje geef doe ik wellicht wat extra's, maar ik zou niet daardoor anderen zorg ontzeggen.
Dat weet ik niet. Ik kan niet in het hoofd kijken van een onderbetaalde verzorger. Maar goed, daarom zijn giften ook verboden en wordt dat nu min of meer omzeild. (ga er vanuit dat die oma echt niet de enige is overigens)quote:Op vrijdag 18 juli 2025 13:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar is de trigger voor extra zorg dan geld of noodzaak?
Dit is nou de tweede keer dat je het woord 'onderbetaald' noemt; maar dat mag helemaal geen criterium zijnquote:Op vrijdag 18 juli 2025 13:22 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Ik kan niet in het hoofd kijken van een onderbetaalde verzorger. Maar goed, daarom zijn giften ook verboden en wordt dat nu min of meer omzeild. (ga er vanuit dat die oma echt niet de enige is overigens)
Ik ga ervan uit dat alle verzorgers in NL onderbetaald worden voor wat ze doen. Tenminste, alles wat ik er over lees is dat ze het retedruk hebben, amper tijd voor goede zorg en het salaris te wensen overlaat.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 13:23 schreef r_one het volgende:
[..]
Dit is nou de tweede keer dat je het woord 'onderbetaald' noemt; maar dat mag helemaal geen criterium zijn
Oh absoluut. Maar dat heeft zijn weerslag op alle cliënten, ook op de minder bedeelden met alleen een AOW-tje.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 13:25 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik ga ervan uit dat alle verzorgers in NL onderbetaald worden voor wat ze doen. Tenminste, alles wat ik er over lees is dat ze het retedruk hebben, amper tijd voor goede zorg en het salaris te wensen overlaat.
quote:Op dinsdag 15 juli 2025 20:40 schreef Aloria het volgende:
Ik vraag mij af als oma de foto's ook ziet van het etentje, want zoals hier boven ook vermeld word.
Niet dat die ene wijkzorg medewerker denkt aaah 1000 euro bonus per jaar easy money !!!
Bonnetje na de tijd voor oma om ook te laten zien dat er van gegeten is ?
Ik vind dit een zeer dubieus verhaal.
Je kunt toch ook met het restaurant afspraken dat oma rechtstreeks betaald en dat oma mee eet !
quote:Op dinsdag 15 juli 2025 20:54 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Ik neem aan dat oma foto’s te zien krijgt. En mag hopen dat iemand haar het bonnetje laat zien.
En oma zal vast wel eens informeren bij de diverse medewerkers wanneer het etentje is. Die ene potentiële rotte appel (want ze bestaan) zou het dan erg lastig hebben om achterovergedrukt geld dan stil te houden, als collega’s niks weten van de regeling of etentje. En 14 man die hierin een jackpot zien… ik geloof daar niet in. Niet in dit vak.
Oma meenemen: als werkende in de zorg zie ik personeelsuitjes precies als dat: uitje met je collega’s. Waar je je privé zelfje bent en niet je beroepshouding hoeft aan te nemen, wat je in aanwezigheid van een cliënt wel doet. Niet dat ik privé een radicaal ander persoon ben, maar de sfeer zou veranderen en voor mij niet ontspannen zijn.
Daarnaast: de ene cliënt is de andere niet..Ja, ze gaan wel echt uit eten. Oma wordt in geuren en kleuren verteld hoe het was en krijgt foto's etc in overvloed.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook oma beleeft er dus indirect plezier aanOp dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
Als ik oma was zou ik gewoon mee gaanquote:Op vrijdag 18 juli 2025 22:14 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
[..]
Ja, ze gaan wel echt uit eten. Oma wordt in geuren en kleuren verteld hoe het was en krijgt foto's etc in overvloed.
Ook oma beleeft er dus indirect plezier aan
Ik kijk net even op de kaart van Moeke (En ik geloof dat zij wel zo'n beetje de gemiddelde horecaprijzen hanteren?) en 71,50 per persoon dat nog geen eens zo heel erg veel?quote:Op zondag 6 juli 2025 18:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In dat geval is het fraude.
En 1000 euro voor 14 man? Waar gaan ze eten dan?
Dan is er weinig aan de hand en treffen de zusters/wijkverpleging het met zo'n lieve vrouw.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 22:14 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
[..]
Ja, ze gaan wel echt uit eten. Oma wordt in geuren en kleuren verteld hoe het was en krijgt foto's etc in overvloed.
Ook oma beleeft er dus indirect plezier aan
Dat is het hele probleem lijkt me. In de thuiszorg word je uitgeknepen qua salaris dus als ze bij een oud vrouwtje mogen komen die een fooi geeft vinden ze dat leuker dan die vieze oude stinkende alcoholist die ook zorg nodig heeft. Dus je moeder koopt eigenlijk een voorkeursbehandeling en daar zou je als zorgmedewerker niet aan moeten willen meewerken.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 20:16 schreef capricia het volgende:
En ik heb gemerkt dat de thuiszorg veel meer doet dat officieel zou mogen. Ik ben er heel erg blij mee.
Moet je geen andere baan zoeken dan of kun je alleen billen wassen? Misschien ben jij wel de enige waar ze even hun ei kwijt kunnen en wat kunnen zeiken en zaniken.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 13:18 schreef MissButterflyy het volgende:
Moet zeggen dat ik met tegenzin kom bij cliënten die ondankbaar zijn, altijd wat te zeiken en zaniken hebben, problemen maken die er niet zijn.
Dan doe ik ook echt wat ik moet doen en ben ik weer snel weg.
Valt wel mee.quote:
Dat ligt toch allemaal in een geheel andere orde van grootte dan jaarlijks 1000 euro voor een luxe etentje.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 20:19 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Valt wel mee.
Veel mensen die zich oprecht goed behandeld voelen door zorgmedewerkers willen daar op een of andere manier hun waardering voor geven met iets wat verder gaat dan alleen "dankjewel" zeggen. Zeker wanneer het om min of meer vaste zorgverleners gaat.
Officieel mag geld of waardebonnen aannemen niet van de meeste werkgevers in de zorg. Dat is dus wel een aandachtspuntje in deze casus.
Mijn partner werkt ook in de zorg. Sommige bewoners zorgen dat er op hun verjaardag voor de medewerkers van de afdeling wat lekkers klaarstaat. Anderen (of misschien ook dezelfde bewoners) geven met kerst een kleinigheidje.
En van de andere kant: mijn opa haalde voor de verjaardag van zijn vaste schoonmaakhulp trouw een bosje bloemen. En in de zomer gaf hij deze hardwerkende alleenstaande moeder wat geld om met haar zoontje wat leuks te gaan doen. Als ze bij hem was op de verjaardag van haar zoontje, stuurde hij haar eerder naar huis. "Van een weekje niet stofzuigen ga ik niet dood"
En toen hij 5 jaar leukemie-behandeling had overleefd (ze gaven hem in eerste instantie nog 6-12 maanden), heeft hij de complete ziekenhuisafdeling van luxe gebak voorzien om te vieren dat hij nog iets kon vieren.
Opa was volledig bij zijn verstand en had meer dan voldoende geld. Dus geen redenen voor de familie om er iets negatiefs van te vinden. In tegendeel: ik vind het mooi dat hij zo duidelijk waardering toonde.
Wat is dit nou voor een rare post? Alsof je als je in de zorg werkt alleen billen wast.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 19:59 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Moet je geen andere baan zoeken dan of kun je alleen billen wassen? Misschien ben jij wel de enige waar ze even hun ei kwijt kunnen en wat kunnen zeiken en zaniken.
Even spiegelen aan jouw rare post.quote:Op zondag 20 juli 2025 09:04 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wat is dit nou voor een rare post? Alsof je als je in de zorg werkt alleen billen wast.
Daar is niks raars aan. Het is als zorgverlener normaal dat je niet met alle cliënten een even goede klik hebt, wel verdienen ze allen de zorg die ze nodig hebben.quote:
De gehele constructie is vaag.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 20:19 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Valt wel mee.
Veel mensen die zich oprecht goed behandeld voelen door zorgmedewerkers willen daar op een of andere manier hun waardering voor geven met iets wat verder gaat dan alleen "dankjewel" zeggen. Zeker wanneer het om min of meer vaste zorgverleners gaat.
Officieel mag geld of waardebonnen aannemen niet van de meeste werkgevers in de zorg. Dat is dus wel een aandachtspuntje in deze casus.
Mijn partner werkt ook in de zorg. Sommige bewoners zorgen dat er op hun verjaardag voor de medewerkers van de afdeling wat lekkers klaarstaat. Anderen (of misschien ook dezelfde bewoners) geven met kerst een kleinigheidje.
En van de andere kant: mijn opa haalde voor de verjaardag van zijn vaste schoonmaakhulp trouw een bosje bloemen. En in de zomer gaf hij deze hardwerkende alleenstaande moeder wat geld om met haar zoontje wat leuks te gaan doen. Als ze bij hem was op de verjaardag van haar zoontje, stuurde hij haar eerder naar huis. "Van een weekje niet stofzuigen ga ik niet dood"
En toen hij 5 jaar leukemie-behandeling had overleefd (ze gaven hem in eerste instantie nog 6-12 maanden), heeft hij de complete ziekenhuisafdeling van luxe gebak voorzien om te vieren dat hij nog iets kon vieren.
Opa was volledig bij zijn verstand en had meer dan voldoende geld. Dus geen redenen voor de familie om er iets negatiefs van te vinden. In tegendeel: ik vind het mooi dat hij zo duidelijk waardering toonde.
Ik zie het al voor me, als jij later zorgbehoevend wordt ...quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |