Welke planten zijn dood gegaan? En weet je ook waarom?quote:Op zondag 6 juli 2025 09:58 schreef nostra het volgende:
Score tot nu toe 50/50 (planten dood na 2 weken/planten leven na een jaar), dit topic maar eens volgens in plaats van random het tuincentrum leegroven (en mijn creditcard moeten trekken aan het eind).
Lavendel, iets dat op margrietjes lijkt, alles wat ik in een bloembak stop. Het zal ongetwijfeld met zon te maken hebben, mijn tuin(tje) zit op het zuiden.quote:Op zondag 6 juli 2025 10:38 schreef Seven. het volgende:
[..]
Welke planten zijn dood gegaan? En weet je ook waarom?
Ik dacht nu aan rododendron, maar alle opties zijn welkom. Bij ons staat er nu een vlier, dus die kun je op je lijstje schrijven @Seven.quote:Op zondag 6 juli 2025 10:36 schreef Seven. het volgende:
En weer door.
Zijn er nog meer struiken die onder bomen willen groeien langs een beekkant die echt enorm veel vliegende beestjes aantrekken? We kunnen nog wel 1 of 2 flinke struiken kwijt:
Wel af en toe water geven hè?quote:Op zondag 6 juli 2025 10:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Lavendel, iets dat op margrietjes lijkt, alles wat ik in een bloembak stop. Het zal ongetwijfeld met zon te maken hebben, mijn tuin(tje) zit op het zuiden.
Ja, dát doe ik wel. Deze dagen zijn dan wel weer een uitkomst.quote:
Ja, eigenlijk best goed bezig al, we hebben wel geluk met zo'n beek achter ons perceel om mee te werken. Wat dat betreft ook heel veel potentie in jullie tuin!quote:Op zondag 6 juli 2025 11:38 schreef SV-tje het volgende:
Dit stukje uit de post van Seven wil ik ook graag weten. Verder zo leuk om te zien hoeveel je al voor elkaar hebt gekregen in de tuin. Geeft mij moed voor de toekomst.
[..]
Ik dacht nu aan rododendron, maar alle opties zijn welkom. Bij ons staat er nu een vlier, dus die kun je op je lijstje schrijven @:seven.
Wel gek dat zelfs een zonaanbidder als lavendel het aflegt. Is het een hele winderige plek of zo?quote:Op zondag 6 juli 2025 12:07 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dát doe ik wel. Deze dagen zijn dan wel weer een uitkomst.
Nee, helemaal niet. Tevéél water misschien? Vond het wel leuk, trekt een hoop bijtjes enzo aan.quote:Op zondag 6 juli 2025 12:11 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wel gek dat zelfs een zonaanbidder als lavendel het aflegt. Is het een hele winderige plek of zo?
Yep, ik ben ook een lavendel lover (zelfs al heb je voor het correct snoeien wel een rocket science diploma nodig).quote:Op zondag 6 juli 2025 12:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, helemaal niet. Tevéél water misschien? Vond het wel leuk, trekt een hoop bijtjes enzo aan.
Mooi lijstje. Duizendknoop past ook nog mooi bij de lavendel en ijzerhard.quote:Op zondag 6 juli 2025 23:41 schreef AnneX het volgende:
Wil je het hele jaar door een bijvriendelijke tuin? Wij helpen je op weg met deze bloemenkalender! https://www.milieucentraa(...)etjes-en-de-bijtjes/
[ link | afbeelding ]
Altijd gehoord: 1/3 na de bloei en 1/3 in het voorjaar…😇 Sinds de buurvrouw dat deed…quote:Op zaterdag 12 juli 2025 12:34 schreef Seven. het volgende:
M'n lavendelhaagje is zo'n beetje uitgebloeid. Als ik de bloemen eruit knip, ben ik dan te vroeg?
Volgende lente sla ik de snoeibeurt mogelijk wel over, ik wil dat 'ie groter wordt.
Hé @z80 …dit leek ons ouwe aanrecht! 😎 was ik gewoon van in de war.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 16:56 schreef z80 het volgende:
De eerste oost van een perzikboompje dat niet veel meer is dan 1 stammetje met wat takjes.
[ afbeelding ]
Sjonge, wat een slechte kwaliteit dan!quote:Op zaterdag 12 juli 2025 12:46 schreef AnneX het volgende:
[..]
Altijd gehoord: 1/3 na de bloei en 1/3 in het voorjaar…😇 Sinds de buurvrouw dat deed…
Hierover ben ik verdrietig 😢 teleurgesteld verheugde mij zo op de aankomende kleurrijke bloei van zinnia.
Vanmorgen: [ link | afbeelding ]
Alsof luis op 1-hoog komt aanwaaien. Op buur balkon 1 meter verder staat van alles in bloei.
Dan maar naar het tc. Kreeg een 20% reductiebon met de nieuwsbrief.
Edit: vanwege woordkeus.
Ik heb de helft van de lavendel radicaal gekortwiekt met de heggeschaar. Werkt hier prima, 2 keer per jaar (voorjaar en in juli na de eerste bloei) goed kort zetten. De andere helft is komende week aan de beurt, daar heb ik minder ruimte voor de grote heggeschaar, dus dat wordt met de snoeischaar.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 20:41 schreef Seven. het volgende:
Ik heb dus m'n lavendelhaagje gesnoeid net. Maar eens kijken hoe het uitpakt.
Zojuist een mailtje met foto’s gestuurd, ben benieuwd naar de reactie.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 20:39 schreef Seven. het volgende:
[..]
Sjonge, wat een slechte kwaliteit dan!
Ja, klote is dat.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 21:21 schreef AnneX het volgende:
[..]
Zojuist een mailtje met foto’s gestuurd, ben benieuwd naar de reactie.
Tis gaat niet om die paar euro voor biologisch zaad. De teleurstelling 😢
Alles wat op de verkeerde plek groeit is onkruid.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 20:38 schreef Seven. het volgende:
Ik heb gewone Brunel gevonden in 'm tuin, mooi plantjemaar ik lees ook verhalen over onkruid. Waarom is dat?
Ik, twee stuksquote:Op zondag 13 juli 2025 02:25 schreef Radegast het volgende:
Heeft iemand hier vijg (struik of boom) in de tuin?
Yup. 5 stuksquote:Op zondag 13 juli 2025 02:25 schreef Radegast het volgende:
Als ik alle perziken bij elkaar tel. Dus ook dat nog aan de boom hangt achter het huis. Kom ik op een paar honderd gram. Net genoeg voor een holle kies.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 12:49 schreef AnneX het volgende:
[..]
Hé @:z80 …dit leek ons ouwe aanrecht! 😎 was ik gewoon van in de war.
Leuk hoor van die sappige vruchten in eigen tuin.
Je maakt appelmoes uit eigen tuin. Ook perzik jam? Of likeur?
Yes!quote:Op zondag 13 juli 2025 02:25 schreef Radegast het volgende:
Nou vanmorgen mailtje terug: …”ook op een balkon komen slakken…” …” kan herstellen”…quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. ja, dikke… doei.
quote:Op maandag 14 juli 2025 10:46 schreef AnneX het volgende:
[..]
Nou vanmorgen mailtje terug: …”ook op een balkon komen slakken…” …” kan herstellen”…Daar kan zo'n bedrijf toch niet echt iets aan doen, aan vraat?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. ja, dikke… doei.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
[..]
Nou vanmorgen mailtje terug: …”ook op een balkon komen slakken…” …” kan herstellen”…Er komt inderdaad van alles en nog wat aan insecten op een balkon en het is afwachten wat denkt "hier is het gezellig"SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. ja, dikke… doei.We have far more in common than that which devides us..
😢quote:Op maandag 14 juli 2025 12:03 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Er komt inderdaad van alles en nog wat aan insecten op een balkon en het is afwachten wat denkt "hier is het gezellig"
Moet je bedenken dat ik indertijd het begane grond appartement niet wilde kopen om 2 redenen. De eerste gaat nog op, nl katten en een drukke weg. De andere reden was dat er een tuin bij hoort en ik griezel van piertjes en miertjesquote:
En ik zie geen slijm sporen. Nu havermout gestrooid. Dat was laatst een tip.quote:Op maandag 14 juli 2025 14:28 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Moet je bedenken dat ik indertijd het begane grond appartement niet wilde kopen om 2 redenen. De eerste gaat nog op, nl katten en een drukke weg. De andere reden was dat er een tuin bij hoort en ik griezel van piertjes en miertjes
kan me slijmsporten ook niet herinneren. De havermout is een tip omdat daar vogels van komen eten en die dan in één moeite de slakken mee nemen. Dus of dat op een balkon werkt weet ik niet. Ik ben er toen vanaf gekomen door geen hosta's meer te hebben (maar die heb jij niet) en wanneer ik er weer één tegenkom gooi ik 'm naar beneden in de tuin (denk ook dat ze daar vandaan komen)quote:Op maandag 14 juli 2025 14:41 schreef AnneX het volgende:
[..]
En ik zie geen slijm sporen. Nu havermout gestrooid. Dat was laatst een tip.
Bij de buren op volgende balkon 1 meter staat alles er fleurig bij.
[..]
Nou vanmorgen mailtje terug: …”ook op een balkon komen slakken…” …” kan herstellen”…SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. ja, dikke… doei.
Resistance is futile.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Ik zit er aan te denken ook een hoogstam boompje te kopen..quote:
De mijne (nog) niet maar ik zag er gisteren één waar wel wat aan hing.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 01:46 schreef Radegast het volgende:
[..]
[..]
Ik zit er aan te denken ook een hoogstam boompje te kopen..
Geeft 'ie goed vruchten in ons klimaat? (Ik heb gelezen dat je niet de 'Brown Turkey' moet nemen maar wel de 'Col de Dame Blanche')
Knap als je lavendel dood laat gaan. Dat spul heeft echt amper water nodig.quote:Op zondag 6 juli 2025 10:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Lavendel, iets dat op margrietjes lijkt, alles wat ik in een bloembak stop. Het zal ongetwijfeld met zon te maken hebben, mijn tuin(tje) zit op het zuiden.
Brown Turkey gaf hier meteen het eerste jaar vruchten, heb er 2 verschillende staan, eentje van de Lidl en een op ministam van de Welkoop, de vruchten zijn nu ook allemaal al groot, ik hoop op oogst in augustus, de oogst wordt elk jaar groter. De dure Brogiotto bianco die er sinds dit voorjaar staat heeft nu wat kleine vruchtjes, dus daar zie ik ook wel oogst van komen dit najaar.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 01:46 schreef Radegast het volgende:
[..]
[..]
Ik zit er aan te denken ook een hoogstam boompje te kopen..
Geeft 'ie goed vruchten in ons klimaat? (Ik heb gelezen dat je niet de 'Brown Turkey' moet nemen maar wel de 'Col de Dame Blanche')
Dacht dat je moest wachten tot september met oogsten..quote:Op dinsdag 15 juli 2025 16:04 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Brown Turkey gaf hier meteen het eerste jaar vruchten, heb er 2 verschillende staan, eentje van de Lidl en een op ministam van de Welkoop, de vruchten zijn nu ook allemaal al groot, ik hoop op oogst in augustus, de oogst wordt elk jaar groter. De dure Brogiotto bianco die er sinds dit voorjaar staat heeft nu wat kleine vruchtjes, dus daar zie ik ook wel oogst van komen dit najaar.
2 andere zijn echt nog heel mini, ik weet zo ook even niet welke soorten het zijn, dus die mogen eerst wat groeien.
In een vorige tuin had ik ook Brown Turkey en die gaf ook goede oogst vanaf het eerste jaar.
Dat ligt aan het soort. De Brown Turkey rijpt vrij vroeg, er zitten al maanden vruchten aan de 2 struiken die zijn in augustus echt wel oogstrijp. Als ze paars kleuren en er bijna vanaf vallen kun je ze oogsten. Met een beetje geluk komen er nog meer vruchten aan gedurende de zomer.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 16:13 schreef Radegast het volgende:
[..]
Dacht dat je moest wachten tot september met oogsten..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tot zover de balkon ervaringen. Als als als er wat gaat bloeien, laat ik het wel zien.
Ja hier ook, geen verzoek maar wel veel zoemers en vliegers! En ook in de ooievaars en ook in de vlindersquote:Op zondag 27 juli 2025 10:19 schreef Seven. het volgende:
Mijn man heeft mij vriendelijk verzocht om de duizendknoop drastisch te verminderen wegens overload aan bijen en hommels.
Jouw man met ‘gouden handen’…😎 Heeft ie er last van?quote:Op zondag 27 juli 2025 10:19 schreef Seven. het volgende:
Mijn man heeft mij vriendelijk verzocht om de duizendknoop drastisch te verminderen wegens overload aan bijen en hommels.
Hij zegt van welquote:Op zondag 27 juli 2025 12:50 schreef AnneX het volgende:
[..]
Jouw man met ‘gouden handen’…😎 Heeft ie er last van?
Wij gisteren ook! In de spoorbloem. Ik had er nog nooit een gezien. Wat een geweldig beestjequote:Op zondag 27 juli 2025 21:00 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik zag vandaag een kolibrievlinder in onze tuin
Hier ook in de spoorbloem. Heel bijzonder hoe zo’n beestje niet op de plant gaat zitten maar er boven blijft hangen.quote:Op zondag 27 juli 2025 22:06 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Wij gisteren ook! In de spoorbloem. Ik had er nog nooit een gezien. Wat een geweldig beestje
Bazenplantquote:Op dinsdag 29 juli 2025 15:01 schreef Blues het volgende:
Mijn miljoenknoop![]()
![]()
Dit zie ik als ik de tuinkamerdeur open doe
[ link | afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |