abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 juli 2025 @ 09:45:38 #1
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218136752
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
Charles Dowding, YouTubekanaal over gemakkelijk en tijdbesparend tuinieren
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury
Tuinieren met Monty Don, Monty Don

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wilde planten en zaden
De Bolster, biologische zaden
De Hobbytuinder, zaden en tuinartikelen
De Tuinstek, diverse planten (let op: ophalen in de kop van NH)
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van Fok!'ers O+

laziness deed inspiratie op in dit topic en de Liatris Spicata bloeien prachtig

De duizendknoop is een bazenplant aldus @Seven

@Lucky_Strike haar favoriete border

Na advies over de plaats voor haar haagje showt @Claudia_x de huidige stand

De wilde wingerd van @sigme brengt herfstvreugde
Resistance is futile.
pi_218136821
Score tot nu toe 50/50 (planten dood na 2 weken/planten leven na een jaar), dit topic maar eens volgens in plaats van random het tuincentrum leegroven (en mijn creditcard moeten trekken aan het eind :') ).
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
To regret is to compromise
Best pilot in history
  zondag 6 juli 2025 @ 10:36:36 #3
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218137158
En weer door.

Ik ben bezig met het thema biodiversiteit in onze tuin. Beetje lief dagboek verhaal dit, en ook lang niet allemaal plantjes gerelateerd (sorry alvast :+ ).

Met het vele ijzerhard en duizendknoop lukt het al heel goed met vlinders, bijen en hommels aantrekken. Er zitten hier veel wormen in de grond. En koolmeesjes vliegen af en aan, af en toe ook een mus en steeds vaker ook een mereltjes te zien hier. Onze wadi is op droge dagen ook enorm in trek bij insecten want die vinden dan blijkbaar toch nog wat vocht onder het penningkruid en zenegroen op de bodem van de wadi. En we hebben een takkenril van 3 meter lang die volgens mij ook veel leven aantrekt. Onderin het hek hebben we een paar gaten voor egels zodat die onder de takkenril kunnen chillen.

Maar in het geval van biodiversiteit, is meer altijd beter. Dus ik liep zo langs een boompje die helemaal zoemde van de week. Dat bleek sporkehout te zijn. Dus die heb ik besteld. Ik ga 'm planten in het gemeenteplantsoen precies achter ons hek. De gemeente zelf onderhoudt het niet en de bramen komen steeds dichterbij dus ik ga het maar gewoon zelf guerilla gardenen. Ik wil dus achter het hek veel brandnetels voor de vlinders, sporkehout voor de bijen en de vogels.

Zijn er nog meer struiken die onder bomen willen groeien langs een beekkant die echt enorm veel vliegende beestjes aantrekken? We kunnen nog wel 1 of 2 flinke struiken kwijt:

We hebben ook nog een wadi waarop ons hemelwater afvoert. We hebben een overloop, dus als de wadi te vol stroomt dan loopt het overschot rechtstreeks naar de beek. De wadi krijgt volgend jaar een vijverbak onderin, zodat er permanent water te vinden is. De wadi is 80cm diep. En de bedoeling is om dan met 3 waterschalen het verloop van boven naar beneden te overbruggen, pompje vult dan de bovenste schaal. Als het regent komt dus alles van ons dak eerst in de wadi, dus in natte tijden zal de onderste schaal regelmatig onder water staan. Helaas is het nog te vroeg om hiervoor marktplaats af te struinen :7 . Maar met die waterschalen hopen we straks badderende vogeltjes aan te trekken. Bonus: we zijn aan het verbouwen en die wadi ligt straks deels onder ons slaapkamerraam tot op de vloer. Dus we kunnen straks in bed loeren naar het vogelbadje. Dit wordt over een maand of 2 het slaapkamerraam, met daaronder de waterschalen ingetekend (paint skills :+ )

Ik had nog ambitieuze ideeën om het pimpernelblauwtje te herintroduceren in Nederland :+ . Pimpernelblauwtjes leggen hun eitjes op de pimpernel en de larven laten zich vervolgens een jaar lang verzorgen door rode mieren. Onze pimpernel gedijt enorm bij de wadi én we hebben rode mieren achter het hek :+ . Maar zal wel te simpel gedacht zijn.

De pimpernel in kwestie:

Voor m'n verjaardag heb ik 5 vogelhuisjes gekregen, waaronder een kolonie voor mussen. Die hang ik in de beukenhaag. En de rest van de koolmezenhuisjes verspreiden we maar een beetje zodat er hopelijk een paar in gebruik genomen worden. Mooie plek voor de mussen kolonie zo op dit hoekje van de muur en de heg:

Voor dit randje zoek ik nog een laag plantje die heeeeeeeeeeel lang bloeit. Het is best kaal maar het is straks wel direct in de zichtlijn vanuit de slaapkamer én de keuken. Ik zat te denken aan saxifraga. Deze plek krijgt nog behoorlijk wat zon trouwens:

[ Bericht 5% gewijzigd door Seven. op 06-07-2025 11:24:32 ]
Resistance is futile.
  zondag 6 juli 2025 @ 10:38:05 #4
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218137167
quote:
7s.gif Op zondag 6 juli 2025 09:58 schreef nostra het volgende:
Score tot nu toe 50/50 (planten dood na 2 weken/planten leven na een jaar), dit topic maar eens volgens in plaats van random het tuincentrum leegroven (en mijn creditcard moeten trekken aan het eind :') ).
Welke planten zijn dood gegaan? En weet je ook waarom?
Resistance is futile.
pi_218137197
quote:
9s.gif Op zondag 6 juli 2025 10:38 schreef Seven. het volgende:

[..]
Welke planten zijn dood gegaan? En weet je ook waarom?
Lavendel, iets dat op margrietjes lijkt, alles wat ik in een bloembak stop. Het zal ongetwijfeld met zon te maken hebben, mijn tuin(tje) zit op het zuiden.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
  zondag 6 juli 2025 @ 11:09:42 #6
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_218137437
Met de voorspelde regen voor vandaag en morgen heb ik maar snel nog even het gazon en de borders bemest.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zondag 6 juli 2025 @ 11:38:26 #7
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_218137723
Dit stukje uit de post van Seven wil ik ook graag weten. Verder zo leuk om te zien hoeveel je al voor elkaar hebt gekregen in de tuin. Geeft mij moed voor de toekomst.

quote:
7s.gif Op zondag 6 juli 2025 10:36 schreef Seven. het volgende:
En weer door.

Zijn er nog meer struiken die onder bomen willen groeien langs een beekkant die echt enorm veel vliegende beestjes aantrekken? We kunnen nog wel 1 of 2 flinke struiken kwijt:
Ik dacht nu aan rododendron, maar alle opties zijn welkom. Bij ons staat er nu een vlier, dus die kun je op je lijstje schrijven @Seven.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zondag 6 juli 2025 @ 12:06:52 #8
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218137941
quote:
7s.gif Op zondag 6 juli 2025 10:40 schreef nostra het volgende:

[..]
Lavendel, iets dat op margrietjes lijkt, alles wat ik in een bloembak stop. Het zal ongetwijfeld met zon te maken hebben, mijn tuin(tje) zit op het zuiden.
Wel af en toe water geven hè?
Resistance is futile.
pi_218137947
quote:
12s.gif Op zondag 6 juli 2025 12:06 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wel af en toe water geven hè?
Ja, dát doe ik wel. Deze dagen zijn dan wel weer een uitkomst. ;)
Best pilot in history
  zondag 6 juli 2025 @ 12:10:07 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218137969
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 11:38 schreef SV-tje het volgende:
Dit stukje uit de post van Seven wil ik ook graag weten. Verder zo leuk om te zien hoeveel je al voor elkaar hebt gekregen in de tuin. Geeft mij moed voor de toekomst.
[..]
Ik dacht nu aan rododendron, maar alle opties zijn welkom. Bij ons staat er nu een vlier, dus die kun je op je lijstje schrijven @:seven.
Ja, eigenlijk best goed bezig al, we hebben wel geluk met zo'n beek achter ons perceel om mee te werken. Wat dat betreft ook heel veel potentie in jullie tuin!

Rododendron had ik nog niet op m'n radar als struik met enorme aantrekkingskracht voor insecten en vogels trouwens. Vloer gaat op de lijst.
Resistance is futile.
  zondag 6 juli 2025 @ 12:11:05 #11
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218137980
quote:
10s.gif Op zondag 6 juli 2025 12:07 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, dát doe ik wel. Deze dagen zijn dan wel weer een uitkomst. ;)
Wel gek dat zelfs een zonaanbidder als lavendel het aflegt. Is het een hele winderige plek of zo?
Resistance is futile.
pi_218138002
quote:
7s.gif Op zondag 6 juli 2025 12:11 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wel gek dat zelfs een zonaanbidder als lavendel het aflegt. Is het een hele winderige plek of zo?
Nee, helemaal niet. Tevéél water misschien? Vond het wel leuk, trekt een hoop bijtjes enzo aan. O+
Best pilot in history
  zondag 6 juli 2025 @ 12:18:08 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218138059
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 12:12 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, helemaal niet. Tevéél water misschien? Vond het wel leuk, trekt een hoop bijtjes enzo aan. O+
Yep, ik ben ook een lavendel lover (zelfs al heb je voor het correct snoeien wel een rocket science diploma nodig).
Resistance is futile.
  zondag 6 juli 2025 @ 12:26:37 #14
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_218138148
Lavendel met weinig water overleefde het op ons balkon ook nooit. Denk doordat de bloembak maar so much aan water heeft waar de volle grond de wortels dieper kunnen reiken.

In de volle grond in de tuin nog nooit eentje gehad die het loodje legde.
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator zondag 6 juli 2025 @ 14:56:33 #15
382129 crew  Donna
pi_218139579
Om de paar dagen verse dahlia's uit de tuin O+

Tis gelukt!
pi_218140812
Genieten weer van dit nieuwe topic *O*

Mn ooievaarsbekkies doen t weer fantastisch en mn lekkere wilde vlinders ook!

De bazenplant 'Duizendknoop' [copyright @Seven]staat op uitbarsten >:O
Als die ontploft is zal ik m ook piccen.
pi_218140817
Ik heb in de voortuin 2 potten staan met vergane violen van dit voorjaar. Ik wil daar iets nieuws in, maar beetje laat voor zomerbloeiers? Dus ik zoek iets wat het weer lang volhoudt, maar wel uitbundig bloeit. Of nu zomerbloeiers erin en dan daarna weer violen?
pi_218144949
Oh…ik heb nog laagblijvende zinnia’s van Happy seed gezaaid buiten in een grote pot.
En in een kleinere pot citroenmelisse, die zat erbij als kadootje.
pi_218145795
Wil je het hele jaar door een bijvriendelijke tuin? Wij helpen je op weg met deze bloemenkalender! https://www.milieucentraa(...)etjes-en-de-bijtjes/

pi_218167025
Het zwermt en zoemt hier volop in de tuin O+
In de vlinder, op de ooievaars *G*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')