En weer door.
Ik ben bezig met het thema biodiversiteit in onze tuin. Beetje lief dagboek verhaal dit, en ook lang niet allemaal plantjes gerelateerd (sorry alvast

).
Met het vele ijzerhard en duizendknoop lukt het al heel goed met vlinders, bijen en hommels aantrekken. Er zitten hier veel wormen in de grond. En koolmeesjes vliegen af en aan, af en toe ook een mus en steeds vaker ook een mereltjes te zien hier. Onze wadi is op droge dagen ook enorm in trek bij insecten want die vinden dan blijkbaar toch nog wat vocht onder het penningkruid en zenegroen op de bodem van de wadi. En we hebben een takkenril van 3 meter lang die volgens mij ook veel leven aantrekt. Onderin het hek hebben we een paar gaten voor egels zodat die onder de takkenril kunnen chillen.
Maar in het geval van biodiversiteit, is meer altijd beter. Dus ik liep zo langs een boompje die helemaal zoemde van de week. Dat bleek sporkehout te zijn. Dus die heb ik besteld. Ik ga 'm planten in het gemeenteplantsoen precies achter ons hek. De gemeente zelf onderhoudt het niet en de bramen komen steeds dichterbij dus ik ga het maar gewoon zelf guerilla gardenen. Ik wil dus achter het hek veel brandnetels voor de vlinders, sporkehout voor de bijen en de vogels.
Zijn er nog meer struiken die onder bomen willen groeien langs een beekkant die echt enorm veel vliegende beestjes aantrekken? We kunnen nog wel 1 of 2 flinke struiken kwijt:
![PXL-20250706-085618976-MP.jpg]()
We hebben ook nog een wadi waarop ons hemelwater afvoert. We hebben een overloop, dus als de wadi te vol stroomt dan loopt het overschot rechtstreeks naar de beek. De wadi krijgt volgend jaar een vijverbak onderin, zodat er permanent water te vinden is. De wadi is 80cm diep. En de bedoeling is om dan met 3 waterschalen het verloop van boven naar beneden te overbruggen, pompje vult dan de bovenste schaal. Als het regent komt dus alles van ons dak eerst in de wadi, dus in natte tijden zal de onderste schaal regelmatig onder water staan. Helaas is het nog te vroeg om hiervoor marktplaats af te struinen

. Maar met die waterschalen hopen we straks badderende vogeltjes aan te trekken. Bonus: we zijn aan het verbouwen en die wadi ligt straks deels onder ons slaapkamerraam tot op de vloer. Dus we kunnen straks in bed loeren naar het vogelbadje. Dit wordt over een maand of 2 het slaapkamerraam, met daaronder de waterschalen ingetekend (paint skills

)
![markup-1000012818.jpg]()
![PXL-20250706-085704737-MP.jpg]()
Ik had nog ambitieuze ideeën om het
pimpernelblauwtje te herintroduceren in Nederland

. Pimpernelblauwtjes leggen hun eitjes op de pimpernel en de larven laten zich vervolgens een jaar lang verzorgen door rode mieren. Onze pimpernel gedijt enorm bij de wadi én we hebben rode mieren achter het hek

. Maar zal wel te simpel gedacht zijn.
De pimpernel in kwestie:
![PXL-20250706-085940321-MP.jpg]()
Voor m'n verjaardag heb ik 5 vogelhuisjes gekregen, waaronder een kolonie voor mussen. Die hang ik in de beukenhaag. En de rest van de koolmezenhuisjes verspreiden we maar een beetje zodat er hopelijk een paar in gebruik genomen worden. Mooie plek voor de mussen kolonie zo op dit hoekje van de muur en de heg:
![PXL-20250706-085348890-MP.jpg]()
Voor dit randje zoek ik nog een laag plantje die heeeeeeeeeeel lang bloeit. Het is best kaal maar het is straks wel direct in de zichtlijn vanuit de slaapkamer én de keuken. Ik zat te denken aan saxifraga. Deze plek krijgt nog behoorlijk wat zon trouwens:
![PXL-20250706-090011805-MP.jpg]()
[ Bericht 5% gewijzigd door Seven. op 06-07-2025 11:24:32 ]