Een varkensrugje houd een auto niet tegen. en als je pech het komt de auto van de grond los met nog veel meer schade aan het gebouw. Een paar betonpaaltjes die diep genoeg zitten vangen de klap veel beter op. De auto fout zich er mooi omheen, of draat om zijn as tegen het volgende paaltje. Maar is dan ook meteen een heleboel kinetische energie kwijt.quote:Op zondag 17 augustus 2025 00:21 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Voor dat soort fratsen ben ik al jaren bang. We wonen op een T-kruising tegenover een industrie terrein waarbij ze regelmatig gas goed open trekken. Maar er is nog niemand door geschoten. Ik heb wel zitten denken wat ik moet doen om te voorkomen dat ze de woonkamer in vliegen. De vraag is of varkensruggen in je voortuin de boel mooier maken of niet.
Ja leuk.quote:Op zondag 17 augustus 2025 16:26 schreef Seven. het volgende:
Ik kwam deze leukerd tegen onderweg, schijnbaar heet dit blaassilene. Kan zijn dat ik vanavond ff zaadjes ga oogsten.
[ link | afbeelding ]
Heb dozijn krentenboompjes, maar dat blijven iele boompjes en idem takjes. Qua bladkleur is het ijzerboompje mijn favoriet. Of de Ginkgo Biloba ofwel Japanse notenboom.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 20:43 schreef Seven. het volgende:
Ik ben op zoek naar een meerstammig boompje, maar ik twijfel een beetje over welke ik zal kiezen.
De boom komt op een dikke meter van ons slaapkamerraam te staan, en dat raam gaat tot op de grond. En ons voeteneind staat straks die kant op dus ik zoek eigenlijk de perfecte mix van mooie grillige stam en goed voor de beestjes. Ook vanuit het keukenraam is 'ie goed te zien trouwens.
De boom komt bovenaan de wadi en staat in de halfschaduw. Dus zonaanbidders geen optie, maar eventueel hoog water vloeit wel heel snel weg. Ik wil geen boom die hoger wordt dan een meter of 5-6. Liefst een boom die vogels aantrekt.
Kanshebbers:
Katsuraboom
Krentenboom
Iemand ervaringen met één van deze bomen?
Ik wil graag beginnen met iets dat er al uitziet als een meerstammige boom en niet een veredelde struik.quote:Op zaterdag 23 augustus 2025 21:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Heb dozijn krentenboompjes, maar dat blijven iele boompjes en idem takjes. Qua bladkleur is het ijzerboompje mijn favoriet. Of de Ginkgo Biloba ofwel Japanse notenboom.
Verder kan je natuurlijk, als je de stam afzaagt, elke doolhof aan takken krijgen.
Als het om het uitzicht gaat, zou ik een groenblijvende boom nemen: taxus, hulst.
Niet als je de zaag erin zet. Je kan bijna iedere boom een model en vorm meegeven. Zaag je de hoofdstam door, gaat e in de breedte met heel veel uitlopers verder. Zaag je zijtakken van de hoofdstam af, wordt het een rechte stam.quote:Op zondag 24 augustus 2025 09:36 schreef Seven. het volgende:
Ginkgo Biloba wil eigenlijk heel groot worden toch?
quote:Op zondag 24 augustus 2025 11:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
@:seven.
Dit is mijn Perzisch ijzerhout na 4 jaar. Ik werd verliefd op hetzelfde plaatje als wat je postte met die lange stammen. Ik heb het idee dat de stammen aan het groeien zijn, harder dan de kruin. Maar ik weet het niet zeker. Ik denk wel dat hij het beste tot zijn recht komt met niet veel andere planten er omheen, bij ons is dat nu nog niet het geval.
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 24 augustus 2025 09:36 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik wil graag beginnen met iets dat er al uitziet als een meerstammige boom en niet een veredelde struik.
Krentenboom valt dan af.
Ginkgo Biloba wil eigenlijk heel groot worden toch?
Ijzerboom ga ik eens checken of die op die plek zou gedijen.
Schitterend. Zit een heel verhaal achter.quote:Op zondag 24 augustus 2025 13:17 schreef Vanyel het volgende:
Mijn buren hebben een grote staan. Mijn favoriete uitzicht, zeker in de herfst met grijze lucht erachter. Misschien wel de mooiste boom die ik ken
Exact de reden waarom wij het muurtje met ijzeren hekwerk om de voortuin laten staan en de beukenhaag erdoorheen laten groeien (want geen fan van het ijzerenhekwerk). Een jaar geleden is er al een vrachtwagen tegenaan beland (in de boch liggen ook varkensruggen) en zijn een aantal stenen van het muurtje beschadigd en het hekwerk in de bocht is niet meer rond maar zit een knik in nu. Hebben zelf niet gezien wat of wanneer het gebeurd is.quote:Op zondag 17 augustus 2025 10:03 schreef z80 het volgende:
[..]
Een varkensrugje houd een auto niet tegen. en als je pech het komt de auto van de grond los met nog veel meer schade aan het gebouw. Een paar betonpaaltjes die diep genoeg zitten vangen de klap veel beter op. De auto fout zich er mooi omheen, of draat om zijn as tegen het volgende paaltje. Maar is dan ook meteen een heleboel kinetische energie kwijt.
Zo dusquote:Op zondag 24 augustus 2025 13:17 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Mijn buren hebben een grote staan. Mijn favoriete uitzicht, zeker in de herfst met grijze lucht erachter. Misschien wel de mooiste boom die ik ken
Indrukwekkendquote:Op zondag 24 augustus 2025 16:22 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Zo dus
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wordt die niet huge?quote:Op zondag 24 augustus 2025 12:14 schreef Puala het volgende:
Ik heb voor een meerstammige berk gekozen @:seven, omdat ik de stam belangrijk vond. En ik hou echt van dat witte 'papier' wat er bij een berk uiteindelijk afbladdert. Maar of deze heel dier-vriendelijk is weet ik eigenlijk niet. Maar het was hier het eerste jaar vooral een struik, maar sinds ik vormsnoei heb gedaan is het ineens écht een boom
Het is idd de bedoeling om 'm hier solitair te planten, alleen een bodembedekker eronder.quote:Op zondag 24 augustus 2025 11:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
@:seven.
Dit is mijn Perzisch ijzerhout na 4 jaar. Ik werd verliefd op hetzelfde plaatje als wat je postte met die lange stammen. Ik heb het idee dat de stammen aan het groeien zijn, harder dan de kruin. Maar ik weet het niet zeker. Ik denk wel dat hij het beste tot zijn recht komt met niet veel andere planten er omheen, bij ons is dat nu nog niet het geval.
[ afbeelding ]
Is een kronkelhazelaar iets voor je? Die heb ik ook staan, 1,5 jaar oud en hij ziet er veelbelovend uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |