En ik snap het ook niet, als je iets boeiend vindt is er ook geen hoge drempel om er tijd en inzet aan te willen besteden. Heel oprecht lijkt de interesse dan niet.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 21:42 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Klopt, en dat valt wat mij betreft onder intellectuele armoede. Ergens moeite voor doen is "vies" tegenwoordig.
Over de algehele linie is religie gewoon nog steeds op z'n retour, gelukkig. Goeie kans dat dit ook gewoon een kleine hype is die weer gaat liggen. Jeugd is zo makkelijk beinvloedbaar. Als de influencer een dom dansje doet doen ze het na, als er een of andere achterlijke challenge rondgaat doen ze hem ook, en nu zijn er een paar populaire socialmedia-aandachtshengelaars die zeggen dat godjes helemaal hip zijn, dus dan gaan ze daar ook mee aan de slag. Over een tijdje is er wel weer iets anders.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 21:42 schreef Lenny77 het volgende:
Maar evenzeer:![]()
Zo gevochten om de mens vrij te krijgen vanonder het juk van de kerk. Voor onze enkels bloot te krijgen of zelfs topless te kunnen liggen op een strand...
Om het dan in een goeie 2 generaties tijd om zeep te zien gaan op zoveel gebieden.
Trieste tijden zijn het. En ik zal maar dankbaar zijn dat ik de toptijden nog heb mogen meemaken.
Arme jeugd, arme kinders
Ik wil je niet teleurstellen, maar dit zal slechts tijdelijk zijn. Uiteindelijk zal religie altijd blijven bestaan en een belangrijke rol spelen in de maatschappij en in het leven van individuele mensen.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 21:50 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Over de algehele linie is religie gewoon nog steeds op z'n retour, gelukkig.
Jawel, maar er hangt duidelijk al een tijd verandering in de lucht.. het is alleen geen goede verandering.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 21:50 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En ik snap het ook niet, als je iets boeiend vindt is er ook geen hoge drempel om er tijd en inzet aan te willen besteden. Heel oprecht lijkt de interesse dan niet.
[..]
Over de algehele linie is religie gewoon nog steeds op z'n retour, gelukkig. Goeie kans dat dit ook gewoon een kleine hype is die weer gaat liggen. Jeugd is zo makkelijk beinvloedbaar. Als de influencer een dom dansje doet doen ze het na, als er een of andere achterlijke challenge rondgaat doen ze hem ook, en nu zijn er een paar populaire socialmedia-aandachtshengelaars die zeggen dat godjes helemaal hip zijn, dus dan gaan ze daar ook mee aan de slag. Over een tijdje is er wel weer iets anders.
Zag laatst dit filmpje, die toko zit helemaal vol en betalen blijkbaar allemaal grof geld ook nog om mee te mogen doenquote:Op zaterdag 5 juli 2025 15:29 schreef tjoptjop het volgende:
Van 1 naar 7 is procentueel wel een forse stijging natuurlijk, maar laten we het nu ook weer niet overdrijven
Mooie pyramid scheme, je moet wel echt te dom zijn om te poepen, maar ach, dat soort mensen zijn er in overvloed.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 22:29 schreef 111210 het volgende:
[..]
Zag laatst dit filmpje, die toko zit helemaal vol en betalen blijkbaar allemaal grof geld ook nog om mee te mogen doen
Bekijk deze YouTube-video
De kerk heeft vooral enorm veel onzinnige retoriek. Op zich kan je daar op internet ook wel vrij veel van vinden.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 18:24 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat is juist. Maar de kerk heeft zóveel diepgang, daar kan de internetwereld moeilijk tegenop. Vind ik althans.
Atheïsme kan natuurlijk net zo makkelijk zijn.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 21:10 schreef RealistAtheist het volgende:
Idiocracy in werking. Dit past wel bij mijn observatie dat de jeugd steeds dommer en dommer wordt. ipv interesse te tonen in wetenschap en techniek is dat te "moeilijk" tegenwoordig en gaat de jeugd liever ergens heen waar hun verteld wordt wat ze moeten doen zonder dat ze zelf hoeven na te denken. Wat een extreme intellectuele armoede tegenwoordig.
Hoe jij de kerk beschrijft, dat is allang niet meer zo. Uitzonderingen in Staphorst en Urk daargelaten. Maar de PKN zal het geen ene bal interesseren als je met minirok loopt of bloot ligt te zonnen. Moet je helemaal zelf weten, vinden ze. De enige die daar moeite mee hebben zijn de zware kerken in de bible belt.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 22:10 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Jawel, maar er hangt duidelijk al een tijd verandering in de lucht.. het is alleen geen goede verandering.
Ik zal wel oud aan het worden zijn
Ik begrijp niet wat je wilt zeggen…?quote:Op zaterdag 5 juli 2025 20:40 schreef torentje het volgende:
[..]
God maakt muziekinstrumenten zodat hij met mooie geluiden zichzelf kan amuseren, ondanks dat de paters en pastoors hem proberen te ontstemmen met een kakafonie aan geluiden.
Het zit hem in hele kleine dingen. Dat weet ik wel. Maar vraag je me op de man af wát, dan is dat moeilijk. Het zijn indrukken. Zo heb ik het jarenlang moeilijk gehad. En ik ervaarde vaak dat God mij ‘gouden gereedschap’ - zo noemde ik dat, gaf om steeds ergens weer doorheen te komen.quote:
Ja, ik snap wat je bedoelt. Maar waar de kerk voor staat, daar gaat het om.quote:Op zondag 6 juli 2025 00:56 schreef Middelpunt het volgende:
[..]
De kerk heeft vooral enorm veel onzinnige retoriek. Op zich kan je daar op internet ook wel vrij veel van vinden.
Waarom is dit niet verboden? Het is gewoon oplichting van de ergste soort, die lui maken misbruik van de kwetsbaarheid van mensen. En dat 'genezen' van ziektes is ook nog eens levensgevaarlijke kwakzalverij.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 22:29 schreef 111210 het volgende:
[..]
Zag laatst dit filmpje, die toko zit helemaal vol en betalen blijkbaar allemaal grof geld ook nog om mee te mogen doen
Dat is toch ook niet zo erg, het oude en nieuwe testament zijn lastige boeken om te doorgronden.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 19:24 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik heb gewoon heel weinig parate kennis van de Bijbel, de Kerk en het geloof. Maar ik geloof wél. Dus dat is lastig, ik voel me kwetsbaar als ik het hier over heb.
Dank je wel. Toch: te moeilijk en het heeft mijn interesse niet. Misschien daarom wel.quote:Op zondag 6 juli 2025 05:49 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is toch ook niet zo erg, het oude en nieuwe testament zijn lastige boeken om te doorgronden.
Dit is een erg interessante serie over de achtergronden van de bijbel:
Dus je gelooft in God, je "gelooft" in de kerk, maar je hebt eigenlijk geen idee waar je eigenlijk in gelooft. (Niet lullig bedoeld.)quote:Op zondag 6 juli 2025 07:32 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dank je wel. Toch: te moeilijk en het heeft mijn interesse niet. Misschien daarom wel.
Ben ooit overgegaan tot het uit de bieb lenen van ‘De Bijbel voor Dummies’ maar ook daar raakte ik de draad kwijt binnen twee bladzijden. En nu vind ik het wel best.
Heb ik een bijbel nodig om nog meer te geloven?quote:Op zondag 6 juli 2025 07:44 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Dus je gelooft in God, je "gelooft" in de kerk, maar je hebt eigenlijk geen idee waar je eigenlijk in gelooft. (Niet lullig bedoeld.)
Fascinerend.
God is niet groot dus ....Christopher Hitchensquote:
Het zit hem in de kleine dingen dat ik Hem erváár Blomke. Niet dat Hij klein ís. Dat is heel wat anders.quote:Op zondag 6 juli 2025 07:52 schreef blomke het volgende:
[..]
God is niet groot dus ....Christopher Hitchens
Heel veel.quote:Op zondag 6 juli 2025 03:41 schreef Het_Bokje het volgende:
Zitten er nu soms asielzoekers in die leeggelopen kerken?
Ik geloof van wel.
Ik denk dat de Bijbel een heel goede bron is, als je in God gelooft, om God beter te leren kennen.quote:Op zondag 6 juli 2025 07:51 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Heb ik een bijbel nodig om nog meer te geloven?
Het kan.quote:Op zondag 6 juli 2025 08:23 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Ik denk dat de Bijbel een heel goede bron is, als je in God gelooft, om God beter te leren kennen.
Ik denk eigenlijk juist van niet.quote:Op zondag 6 juli 2025 08:23 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Ik denk dat de Bijbel een heel goede bron is, als je in God gelooft, om God beter te leren kennen.
En ik begrijp niet wat er dan verkeerd is aan mijn reactie waardoor jij het niet begrijpt. Weet jij niet wat muziekinstrumenten zijn? Weet jij niet wat een kakafonie aan geluiden is? Weet jij niet wat ontstemmen is? Weet jij niet wat amuseren is?quote:Op zondag 6 juli 2025 01:19 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat je wilt zeggen…?
Ik laat je maar.quote:Op zondag 6 juli 2025 10:38 schreef torentje het volgende:
[..]
En ik begrijp niet wat er dan verkeerd is aan mijn reactie waardoor jij het niet begrijpt. Weet jij niet wat muziekinstrumenten zijn? Weet jij niet wat een kakafonie aan geluiden is? Weet jij niet wat ontstemmen is? Weet jij niet wat amuseren is?
Ik begrijp je punt, maar dan moeten we wel eerst vaststellen wat de definitie van God is.quote:Op zondag 6 juli 2025 10:03 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk juist van niet.
De bijbel is menselijk.
Geloof in god zonder boek is puurder dan geloof omdat je door een boek of religie geïndoctrineerd bent en uitkijkt naar de verlossing in welke vorm dan ook of door angst voor de gevolgen van je daden hier op aarde. Dan ga je voorwaardelijk geloven.
Ik denk niet dat God in een definitie is samen te vatten. Wij mensen doen dat wel graag om het begrijpbaar te maken.quote:Op zondag 6 juli 2025 11:02 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Ik begrijp je punt, maar dan moeten we wel eerst vaststellen wat de definitie van God is.
Bij geloven zonder boek ga je ook op je eigen ervaringen af.quote:Op zondag 6 juli 2025 10:03 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk juist van niet.
De bijbel is menselijk.
Geloof in god zonder boek is puurder dan geloof omdat je door een boek of religie geïndoctrineerd bent en uitkijkt naar de verlossing in welke vorm dan ook of door angst voor de gevolgen van je daden hier op aarde. Dan ga je voorwaardelijk geloven.
God heeft te weinig instrumenten om iets te doen aan de mensen die door te geloven de jeugd vervelen.quote:Op zondag 6 juli 2025 11:04 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat God in een definitie is samen te vatten. Wij mensen doen dat wel graag om het begrijpbaar te maken.
Dat is helemaal niet "natuurlijk".quote:Op zondag 6 juli 2025 11:36 schreef HowardRoark het volgende:
Dit is natuurlijk een uitstekende ontwikkeling, mits het een beetje op een normale en liberale manier gaat en niet via allerlei extremen of wappie-priesters die rijkdom beloven of stellen ziektes te kunnen genezen.
Waarom zou het volgens jou geen goede ontwikkeling zijn?quote:
Jij begint met stellen dat het "natuurlijk een uitstekende ontwikkeling" is dus jij mag beginnen.quote:Op zondag 6 juli 2025 11:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waarom zou het volgens jou geen goede ontwikkeling zijn?
Prima.quote:Op zondag 6 juli 2025 12:01 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Jij begint met stellen dat het "natuurlijk een uitstekende ontwikkeling" is dus jij mag beginnen.
Voor zingeving en gemeenschapszin heb je mijns inziens helemaal geen religie nodig. Kan prima zonder.quote:Op zondag 6 juli 2025 12:15 schreef HowardRoark het volgende:
Ik denk dat het Christendom voor velen in het Westen een stuk zingeving en gemeenschapszin kan brengen die de afgelopen decennia verloren is gegaan
Filmpje niet gezien maar ben altijd wel geïntrigeerd door de Joel Olsteens en Kenneth Copelands van deze wereld. Die enorme arena's vullen met gladde praatjes, hoe dan!quote:Op zaterdag 5 juli 2025 22:29 schreef 111210 het volgende:
[..]
Prachtige teksten die ik "tot in den treure" heb aangehoord, gelezen en me nu nog kan herinneren.quote:Op zondag 6 juli 2025 10:25 schreef Alarmonoff het volgende:
Maar hebben ze het ook over het reddend evangelie?
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; 9 Niet uit de werken, opdat niemand roeme.
De mensen die geloven vervelen de jeugd en zullen nooit een betrouwbare vriend worden van zwakkeren.quote:Op zondag 6 juli 2025 12:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Prima.
Ik denk dat het Christendom voor velen in het Westen een stuk zingeving en gemeenschapszin kan brengen die de afgelopen decennia verloren is gegaan. Daarnaast is het een goede manier om jongeren in contact te brengen met de Christelijk-Joodse inslag van het Westen wat hopelijk ook weer gaat leiden tot meer positieve gevoelens voor het eigen land en Westerse cultuur.
Nu jij, waarom ben je hier tegen?
1) Wat gaat dan verloren?quote:Op zaterdag 5 juli 2025 21:42 schreef Lenny77 het volgende:
1) Zo gevochten om de mens vrij te krijgen vanonder het juk van de kerk. Voor onze enkels bloot te krijgen of zelfs topless te kunnen liggen op een strand...
Om het dan in een goeie 2 generaties tijd om zeep te zien gaan op zoveel gebieden.
2) Arme jeugd, arme kinders
Geldt dat ook voor de Islam?quote:Op zaterdag 5 juli 2025 21:56 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik wil je niet teleurstellen, maar dit zal slechts tijdelijk zijn. Uiteindelijk zal religie altijd blijven bestaan en een belangrijke rol spelen in de maatschappij en in het leven van individuele mensen.
De kracht van bijna alle religies is dat ze gezinsgeoriënteerd zijn en het belangrijk vinden dat mensen trouwen en kinderen krijgen. Mensen die een religie aanhangen maken over het algemeen gewoon meer kinderen dan mensen die geen religie aanhangen. En die religie dragen ze ook weer over aan de volgende generatie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |