abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 5 juli 2025 @ 14:19:18 #1
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_218128903
Kerken in Noord-Holland verrast door nieuwe generatie die zich bindt aan de kerk

Beste dames & heren op FOK!.nl,

Allereerst even dit: het onderwerp in kwestie getuigt van het heuglijke gegeven dat tegen eerdere verwachtingen in enige verandering op het religieuze vlak gaande is :s) :s) :s) na jaren van 'verval' binnen meerdere kerken en het sluiten van gebouwen. :|W :{ Gister, tijdens een gezellige bijeenkomst met dito integere en waardige personen uit het betere milieu, werd deze nieuwe trend uitgebreid besproken. *)
Zowel wij rooms-katholieke Haerlemmers *) :* als ons eveneens bekende protestantse stadsgenoten ervaren de reeds oplevende religieuze 'vibe' als haast nooit tevoren. :7~

Welnu: behalve trouwe vrijwilligers en 'n toenemend aantal ouderen die sinds afgelopen jaren steeds vaker de kerk bezoeken, werden bij de rooms-katholieke parochie onder auspiciën van het bisdom Haarlem-Amsterdam *) jeugdigen meer dan welkom geheten. :9 Eveneens verwelkomen ook protestantse kerken in het stralende Noord-Holland en natuurlijk het bruisende Haarlem :Y) :9 het toenemende aantal kerkgangers. Het zijn immers hen die net als wij in Haarlem en familie in de gemeente Bloemendaal veel waarde hechten aan het eeuwenoude en helaas voor menigeen vooralsnog 'stoffige' imago van het geloof. O-)
Want inderdaad, en wij hebben het hier dan over een nieuwe :s), maar vooral frisse jonge generatie! :9

Dus is het uiteraard een pima goed als jongeren zich bewust zijn van alle mogelijkheden die de kerk hen te bieden kan hebben. *) In het bijzonder worden hier dan ook levensvragen genoemd waarmee sommigen kampen. :|W Dat zowel u en wij een grote wens koesteren dat de wereld er straks beter uit zou kunnen zien, is min of meer als vanzelfsprekend te beschouwen. ;) ''En daar valt misschien best een antwoord op te vinden wanneer in goede ambiance binnen het kerkwezen gezamenlijk naar antwoorden wordt gezocht met versnaperingen :Y) en koffie c_/, zo ook met alle warmte en kerkelijke toewijding incluis'', aldus ingewijden vanuit Haarlem en wijde omstreken. :7~

Fijn weekend!

Scjvb

~~~~

5 juli 2025, 07.30 uur · Aangepast 5 juli 2025, 08.30 uur · Door: Leah Barning

Waar de kerk jarenlang werd geassocieerd met vergrijzing, bejaarde vrijwilligers en sluitende kerkpanden, blaast een jonge generatie er nieuw leven in. En daar zijn vooral de dominees en pastoors door verrast.

Het Internationale Orgelimprovisatieconcours wordt iedere twee jaar gehouden in de Grote of St. Bavokerk in Haarlem - Foto: Jaap Kroon

In de twaalf jaar dat stadsdominee Tom de Haan bij de Sint-Bavokerk in Haarlem werkt, heeft hij nooit zoveel twintigers gedoopt als afgelopen Pasen. Waar normaal gesproken niet meer dan één twintiger per jaar werd gedoopt, steeg dit aantal afgelopen jaar onverwachts met zeven dopelingen.

NH sprak voor dit verhaal met verschillende christelijke kerken uit de provincie. Veruit de meeste kerken in de provincie herkennen en bevestigen het beeld dat hun kerk het afgelopen jaar meer jonge geïnteresseerden trekt.

Ook elders in de provincie klinkt verbazing. Leon van den Dool, tot voor kort dominee bij de Hervormde gemeente in Broek op Langedijk, zag ook ineens meer twintigers in zijn kerk. "Tien jaar geleden was er veel moedeloosheid, maar nu zie ik jongeren die het geloof oppakken op plekken waar je het totaal niet verwacht."

"Voor veel ouderen is het geloof een gewoonte geworden, terwijl jonge mensen vooral met grote levensvragen bij ons komen"
Jordi Joosten, Bisdom Haarlem-Amsterdam

Verschuiving in de kerk

Met de komst van een nieuwe generatie vindt er een verschuiving plaats. "Er is een nieuwe dynamiek in de kerk", vertelt Jordi Joosten van het jongerenpastoraat Bisdom Haarlem-Amsterdam. Veel parochianen en kerkgangers zijn blij met de komst van de nieuwe garde. "Juist de oudere generatie krijgt er meer energie van."

Grote levensvragen

Er zit een groot verschil tussen de generatie die al hun hele leven bij de kerk zit en de groep jongeren die zich recentelijk bij de kerk heeft aangesloten. "Voor veel ouderen is het geloof een gewoonte geworden, terwijl jongeren vooral met grote levensvragen bij ons komen", legt Joosten uit.

Jongvolwassen die zich bij de kerk aansluiten zijn geïnteresseerd in de rituelen en verhalen die het geloof hen geeft, maar er wordt volgens Van der Leeuw ook nagedacht over de toon en verhalen die uit de Bijbel worden verteld. "De Bijbel is een rijk boek, er wordt zeker nagedacht over de beleveniswereld voor jongeren."

Lichte trendbreuk

Die toenemende interesse bevestigt het onderzoek van de VU, God in Nederland, waaruit blijkt dat generatie Z (geboortejaar 2001-2007) meer interesse heeft in het christendom dan de generaties voor hen. In het onderzoek noemt 27 procent van de ongevraagde generatie Z zich gelovig, terwijl slecht 22 procent van de millennials dat doet.

"Twintigers zien video's over het geloof op sociale media en komen vervolgens met vragen bij ons"
George, pastoor Sint-Bonifatiuskerk Zaandam

Waarom die lichte trendbreuk vooral bij deze generatie voorkomt, ligt volgens religiewetenschapper Miranda Klaver voor een deel aan de onbevangen blik die zij hebben op het geloof. "Deze generatie heeft minder, en dus ook minder negatieve, ervaringen gehad met het geloof dan de generaties voor hen. Zij staan er dus meer voor open."

Daarnaast speelt sociale media bij deze nieuwe generatie een grote rol. "Influencers, zoals Zaar Goedemans, delen hun bekeringsverhalen online. Dat trekt veel jonge mensen aan", aldus Klaver. Dat horen de dominees en priesters ook in hun kerk. "Twintigers zien video's over het geloof op sociale media en komen vervolgens met vragen bij ons terecht", vertelt pastoor George van de Sint-Bonifatiuskerk in Zaandam.

Committeren is stap twee

Of zich in de toekomst meer jongvolwassen aan zullen sluiten bij de kerk, blijft voor veel wetenschappers, en kerken, nog de vraag. "We weten niet of die jongvolwassen zich ook echt zullen gaan committeren aan de kerk. Je ziet nu dat veel jonge mensen het lastig vinden om zich voor lange termijn aan een instituut te binden."

Parochievrijwilliger Van der Leeuw ziet juist dat de groep jongvolwassen die zich nu aansluit zich sterk verbonden voelt bij de gemeenschap. "Ze zijn juist heel trouw en doen mee aan de activiteiten van de kerk. We hebben zelfs een jongerenkoor opgericht."

© https://www.nhnieuws.nl/n(...)ch-bindt-aan-de-kerk
© https://www.nhnieuws.nl/n(...)-steun-in-het-geloof
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_218129071
quote:
3s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 14:19 schreef Scjvb het volgende:
Dat zowel u en wij een grote wens koesteren dat de wereld er straks beter uit zou kunnen zien, is min of meer als vanzelfsprekend te beschouwen.
Dus jullie gaan alle huizen van God afbreken en voor de jeugd op de vrijgekomen ruimtes ruime betaalbare huizen bouwen?
Want laten we eerlijk blijven in de huizen van God is God toch nooit aanwezig.
  Moderator zaterdag 5 juli 2025 @ 14:56:03 #3
441859 crew  Lenny77
pi_218129212
:N
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zaterdag 5 juli 2025 @ 15:04:17 #4
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_218129300
Ik moest gelijk denken aan de gelijkenis van de zaaier.

Een zaaier ging heen om te zaaien...

Eerst maar eens afwachten waar de zaadjes vallen.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_218129527
Van 1 naar 7 is procentueel wel een forse stijging natuurlijk, maar laten we het nu ook weer niet overdrijven
pi_218130189
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 14:41 schreef torentje het volgende:

[..]
Dus jullie gaan alle huizen van God afbreken en voor de jeugd op de vrijgekomen ruimtes ruime betaalbare huizen bouwen?
God is altijd overal O-)
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
pi_218130297
quote:

[..]
"Johannes 14:2
In het huis mijns Vaders zijn vele woningen (anders zou Ik het u gezegd hebben) want Ik ga heen om u plaats te bereiden (Johannes 14:2)
"

Er is daar geen woningnood blijkbaar.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 16:33:12 #8
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_218130304
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 16:25 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
God is altijd overal O-)
Das Böse ist immer und überall

:+
pi_218130309
quote:

[..]
God is altijd overal O-)
Verlicht mij ...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 16:35:57 #10
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_218130322
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 16:32 schreef blomke het volgende:

[..]
"Johannes 14:2
In het huis mijns Vaders zijn vele woningen (anders zou Ik het u gezegd hebben) want Ik ga heen om u plaats te bereiden (Johannes 14:2)
"

Er is daar geen woningnood blijkbaar.
Tja, als je de meerderheid in de hel pleurt heb je ook minder woningen nodig natuurlijk.
pi_218130580
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 16:33 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Das Böse ist immer und überall

:+
Dat ging mij ook door het hoofd ja! :D
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
  zaterdag 5 juli 2025 @ 16:58:15 #12
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218130597
Snap het ergens wel. Sommige mensen die opgegroeid zijn in het digitale tijdperk zoeken een gevoel van gemeenschap. Nou is de kerk niet waar ik persoonlijk zou zoeken naar zoiets maar ieder zn meug.
pi_218130629
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 16:33 schreef blomke het volgende:

[..]
Verlicht mij ...
  zaterdag 5 juli 2025 @ 17:17:19 #14
345631 Scjvb
pi_218130901
quote:

[..]
Had u aanvankelijk toch net iets wijzer ingeschat.

Jammer!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_218130948
De bezuinigingen op de GGZ hakken erin zo te zien
pi_218131204
Een heel verhaal over het zoeken naar antwoorden op levensvragen en de invloed van social media, ik moet nog maar eens zien in hoeverre dit een blijvende trend is als blijkt dat de kerk ook niet alle antwoorden in korte hapklare brokjes voor de generatie met de aandachtspanne van een goudvis heeft, of wanneer er op tiktok onvermijdelijk weer een andere hype opduikt.

quote:
Daarnaast speelt sociale media bij deze nieuwe generatie een grote rol. "Influencers, zoals Zaar Goedemans, delen hun bekeringsverhalen online. Dat trekt veel jonge mensen aan", aldus Klaver.
Ik kan me ook voorstellen dat iemand die uit zichzelf tot geloof komt toch over het algemeen wat gemotiveerder zal zijn dan iemand die het wel leuk lijkt om gelovige te worden omdat een of andere influencer dat zegt.
pi_218131289
quote:

[..]
God is altijd overal O-)
Ik ben vaak gaan kijken bij kerken oftewel godshuizen, maar nooit was God aanwezig, slechts paters of pastoors die geen orgels of Carillons of andere muziekinstrumenten konden/kunnen bespelen, dit in tegenstelling tot God.
pi_218131343
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 17:34 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik ben vaak gaan kijken bij kerken oftewel godshuizen, maar nooit was God aanwezig, slechts paters of pastoors die geen orgels of Carillons of andere muziekinstrumenten konden/kunnen bespelen, dit in tegenstelling tot God.
Doordat er zoveel kerken op de wereld staan is God vaak onderweg. Als de gelovigen nou een enkele centraal gelegen huize gods zouden bouwen, was hij lang niet zoveel tijd en brandstof kwijt aan woon-werkverkeer.
pi_218131413
Gemiste kans van OP om niet even de Jopen Kerk te mentionen :(
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218131654
nice
  zaterdag 5 juli 2025 @ 18:16:43 #21
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218131842
Interessant. Het antwoord op grote levensvragen vind je duidelijk niet in de internetwereld.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 18:17:52 #22
345631 Scjvb
pi_218131852
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 17:41 schreef raptorix het volgende:
Helaas ja, volgende keer beter! ^O^
  zaterdag 5 juli 2025 @ 18:20:39 #23
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_218131875
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 18:16 schreef Boca_Raton het volgende:
Interessant. Het antwoord op grote levensvragen vind je duidelijk niet in de internetwereld.
Op veel vragen is: "We weten het niet" ook een antwoord.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 18:24:48 #24
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218131915
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 18:20 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Op veel vragen is: "We weten het niet" ook een antwoord.
Dat is juist. Maar de kerk heeft zóveel diepgang, daar kan de internetwereld moeilijk tegenop. Vind ik althans.
pi_218131976
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 18:24 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Dat is juist. Maar de kerk heeft zóveel diepgang, daar kan de internetwereld moeilijk tegenop. Vind ik althans.
Echt? Wow.

Op welke levensvragen heb je antwoord gevonden?
  zaterdag 5 juli 2025 @ 18:34:58 #26
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218132024
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 18:30 schreef stalybridge het volgende:

[..]
Echt? Wow.

Op welke levensvragen heb je antwoord gevonden?
Dit is een te persoonlijke vraag en ook weet ik niet of je in de startblokken staat om het geloof te gaan bashen.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 18:54:01 #27
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_218132231
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 18:24 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Zelf ben ik Christelijk-Gereformeerd geboren en gedoopt, daarna overgegaan, met mijn ouders, naar de Gereformeerd-Vrijgemaakte kerk en heb daar ook belijdenis gedaan. Dus die kant ken ik denk ik redelijk goed.

Maar wat bedoel je met de internetwereld? Je kunt toch vrijwel alles waar je naar zoekt vinden? Christenen hebben hun websites, atheisten hebben hun websites, voor elke mening die je hebt is er wel iets te vinden?
  zaterdag 5 juli 2025 @ 19:01:06 #28
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218132321
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 18:54 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Zelf ben ik Christelijk-Gereformeerd geboren en gedoopt, daarna overgegaan, met mijn ouders, naar de Gereformeerd-Vrijgemaakte kerk en heb daar ook belijdenis gedaan. Dus die kant ken ik denk ik redelijk goed.

Maar wat bedoel je met de internetwereld? Je kunt toch vrijwel alles waar je naar zoekt vinden? Christenen hebben hun websites, atheisten hebben hun websites, voor elke mening die je hebt is er wel iets te vinden?
Ik kan het niet uitleggen.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 19:16:22 #29
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218132479
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 16:58 schreef Twiitch het volgende:
Snap het ergens wel. Sommige mensen die opgegroeid zijn in het digitale tijdperk zoeken een gevoel van gemeenschap. Nou is de kerk niet waar ik persoonlijk zou zoeken naar zoiets maar ieder zn meug.
Wat dat betreft is de kerk ook wel erg toegankelijk als vereniging. Bij een tennisvereniging moet je toch wel redelijk kunnen tenissen bij de kerk is zo'n preconditie eigenlijk niet aangewezig.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 19:19:33 #30
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_218132522
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 19:01 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik kan het niet uitleggen.
Hoeft ook helemaal niet.

Maar ik vind het vaak wel interessant om dit soort uiteen wisselingen van meningen te hebben, mede ook omdat een flink deel van mijn familie Christen is en ik niet meer.

Maar even goede vrienden. ^O^
  zaterdag 5 juli 2025 @ 19:24:25 #31
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218132581
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 19:19 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Hoeft ook helemaal niet.

Maar ik vind het vaak wel interessant om dit soort uiteen wisselingen van meningen te hebben, mede ook omdat een flink deel van mijn familie Christen is en ik niet meer.

Maar even goede vrienden. ^O^
Ik heb gewoon heel weinig parate kennis van de Bijbel, de Kerk en het geloof. Maar ik geloof wél. Dus dat is lastig, ik voel me kwetsbaar als ik het hier over heb.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 19:25:39 #32
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218132595
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 19:16 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Wat dat betreft is de kerk ook wel erg toegankelijk als vereniging. Bij een tennisvereniging moet je toch wel redelijk kunnen tenissen bij de kerk is zo'n preconditie eigenlijk niet aangewezig.
Nou, het is wel prettig als je je er voor open stelt. Tennissen lukt ook niet als je je rug keert naar de bal.
pi_218132657
Als er een beetje goede liquid drum and bass ten gehore gebracht word in de kerk dan maak ik tijd vrij.
Of als er Formule 1 op groot scherm kan worden gekeken.

Maar dat behoort iig hier niet tot de mogelijkheden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zaterdag 5 juli 2025 @ 19:33:06 #34
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_218132702
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 19:24 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ik heb gewoon heel weinig parate kennis van de Bijbel, de Kerk en het geloof. Maar ik geloof wél. Dus dat is lastig, ik voel me kwetsbaar als ik het hier over heb.
Dat begrijp ik. Maar wat geloof je dan wel? Kun je dat uitleggen? Hoeft niet natuurlijk...
  zaterdag 5 juli 2025 @ 19:36:19 #35
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218132738
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 19:33 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
Dat begrijp ik. Maar wat geloof je dan wel? Kun je dat uitleggen? Hoeft niet natuurlijk...
Ik ervaar een sterke band met God. Ik ben er van overtuigd dat Hij er is. Dat is mijn geloof.
pi_218132767
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 18:34 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Dit is een te persoonlijke vraag en ook weet ik niet of je in de startblokken staat om het geloof te gaan bashen.
Nee, zeker niet. Ik schat wel in dat we het niet eens zijn. Maar het hier bij laten is prima.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 19:47:05 #37
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218132856
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 19:25 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Nou, het is wel prettig als je je er voor open stelt. Tennissen lukt ook niet als je je rug keert naar de bal.
Het was positief bedoeld. Toegankelijkheid is juist van belang bij religie. Ook al geloof ik niet in god, blijft de bijbel een boek wat ik erg leerzaam acht, tot voor kort ging ik ook regelmatig naar bijbelstudie.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 19:50:36 #38
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218132896
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 19:47 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Het was positief bedoeld. Toegankelijkheid is juist van belang bij religie. Ook al geloof ik niet in god, blijft de bijbel een boek wat ik erg leerzaam acht, tot voor kort ging ik ook regelmatig naar bijbelstudie.
Ah oké, ik verstond het verkeerd.
pi_218132970
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 17:41 schreef raptorix het volgende:
Daar waar Bacchus aanbeden wordt. Men heeft daar over belangstelling niet te klagen. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_218132988
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 19:36 schreef Boca_Raton het volgende:
dat Hij er is
Zij.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 20:03:09 #41
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_218133069
quote:

[..]
Ik ervaar een sterke band met God. Ik ben er van overtuigd dat Hij er is. Dat is mijn geloof.
In het echte leven zou ik graag een gesprek met je hier over aan gaan, je lijkt me een redelijk en weloverwogen persoon.
Maar ik laat het hier verder even bij. ;) :W
  zaterdag 5 juli 2025 @ 20:08:29 #42
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218133125
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 20:03 schreef Bargehassus het volgende:

[..]
In het echte leven zou ik graag een gesprek met je hier over aan gaan, je lijkt me een redelijk en weloverwogen persoon.
Maar ik laat het hier verder even bij. ;) :W
Prima :)
pi_218133137
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 16:58 schreef Twiitch het volgende:
Sommige mensen die opgegroeid zijn in het digitale tijdperk zoeken een gevoel van gemeenschap.
Vooral mensen die zijn opgegroeid met Tinder en andere dating apps zoeken inderdaad een gevoel van gemeenschap.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 20:28:07 #44
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_218133328
Zou het niet ook een stukje reactie op de groei van de islam zijn? Stukje opnieuw ontdekken van de eigen religieuze identiteit.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_218133467
quote:

[..]
God maakt muziekinstrumenten zodat hij met mooie geluiden zichzelf kan amuseren, ondanks dat de paters en pastoors hem proberen te ontstemmen met een kakafonie aan geluiden.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 21:10:41 #46
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_218133768
Idiocracy in werking. Dit past wel bij mijn observatie dat de jeugd steeds dommer en dommer wordt. ipv interesse te tonen in wetenschap en techniek is dat te "moeilijk" tegenwoordig en gaat de jeugd liever ergens heen waar hun verteld wordt wat ze moeten doen zonder dat ze zelf hoeven na te denken. Wat een extreme intellectuele armoede tegenwoordig. :')
pi_218133792
quote:

[..]
Wat ervaar je dan van/met hem?
pi_218133995
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 21:10 schreef RealistAtheist het volgende:
Idiocracy in werking. Dit past wel bij mijn observatie dat de jeugd steeds dommer en dommer wordt. ipv interesse te tonen in wetenschap en techniek is dat te "moeilijk" tegenwoordig en gaat de jeugd liever ergens heen waar hun verteld wordt wat ze moeten doen zonder dat ze zelf hoeven na te denken. Wat een extreme intellectuele armoede tegenwoordig. :')
Dat hebben "ze" wel, maar ook dat moet kort genoeg samengevat kunnen worden om in een tiktokfilmpje of Shorts te passen. Ik ben geinteresseerd in techniek en de suggesties voor "how does (apparaat X) works in 30 seconds" en dergelijke, vliegen me om de oren, voor gecompliceerde techniek waarvan zelfs de basisbeginselen eigenlijk helemaal niet duidelijk gemaakt kunnen worden in zo'n korte tijd. Blijkbaar is er een drempel om zich ergens langdurig en met eigen inspanning in te verdiepen, gewoon lekker passief een filmpje kijken en dat moet wel kort genoeg om te voorkomen dat de aandacht alweer is weggeebt.
  Moderator zaterdag 5 juli 2025 @ 21:39:37 #49
441859 crew  Lenny77
pi_218134021
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 19:24 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Geloof zit niet in de bijbel of in een gebouw :)
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zaterdag 5 juli 2025 @ 21:42:03 #50
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_218134047
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 21:37 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Dat hebben "ze" wel, maar ook dat moet kort genoeg samengevat kunnen worden om in een tiktokfilmpje of Shorts te passen. Ik ben geinteresseerd in techniek en de suggesties voor "how does (apparaat X) works in 30 seconds" en dergelijke, vliegen me om de oren, voor gecompliceerde techniek waarvan zelfs de basisbeginselen eigenlijk helemaal niet duidelijk gemaakt kunnen worden in zo'n korte tijd. Blijkbaar is er een drempel om zich ergens langdurig en met eigen inspanning in te verdiepen, gewoon lekker passief een filmpje kijken en dat moet wel kort genoeg om te voorkomen dat de aandacht alweer is weggeebt.
Klopt, en dat valt wat mij betreft onder intellectuele armoede. Ergens moeite voor doen is "vies" tegenwoordig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')