SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.<signature here>.
De Russen gebruiken vooral zware bommen. Die zijn niet zo van het precisiewerk. En dat er een enorme fik is is gewoon te controleren. Dus tja.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 11:59 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Ah, je hebt net verzonnen dat er een hangar met duizendponders (en zwaarder) is ontploft.
Vul op FIRMS even Zhulyany en Vasilkyv in.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 12:59 schreef Ulx het volgende:
[..]
De Russen gebruiken vooral zware bommen. Die zijn niet zo van het precisiewerk. En dat er een enorme fik is is gewoon te controleren. Dus tja.
Maar misschien zijn het heel veel brandende peuken die Russische soldaten hebben laten vallen. Die mogelijk is er natuurlijk ook. Dat zal op FIRMS ook wel zichtbaar zijn.
Als ze op tijd konden opstijgen vraag ik me af waarom er überhaupt drones konden inslaan. Je zou verwachten dat die toestellen dan als de sodemieter achter die drones aan zouden gaan.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 13:06 schreef oheng het volgende:
Dat vliegveld staat dus gewoon op Firms.
Maar afwachten wat de sxhade is. Meestal kunnen ze de vliegmachines wel weghalen als het langzame drones zijn.
Engels vliegbasis is ook aangevallen lees ik in de kranten.
Weet niet, ben geen piloot. Je moet ook wel de juiste bewapening hebben, en ik gok dat de verdediging opgedeeld is in sectoren, waarbij je niet in de verdedigibgssector van een andere eenheid wilt vliegen.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 13:14 schreef Ulx het volgende:
[..]
Als ze op tijd konden opstijgen vraag ik me af waarom er überhaupt drones konden inslaan. Je zou verwachten dat die toestellen dan als de sodemieter achter die drones aan zouden gaan.
Of zie ik dit verkeerd?
Het lijkt me heel bureaucratisch om het zo te doen. En wat luchtdoelraketten zullen meestal wel onder die toestellen hangen. Bij een alarm eerst twintig minuten -of langer- wachten tot je die onder je toestel hebt is niet heel slim.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 13:18 schreef oheng het volgende:
[..]
Weet niet, ben geen piloot. Je moet ook wel de juiste bewapening hebben, en ik gok dat de verdediging opgedeeld is in sectoren, waarbij je niet in de verdedigibgssector van een andere eenheid wilt vliegen.
Zoiets dergelijks. Luchtverdediging lijkt me best ingewikkeld.
Stel de vraag aan de Oekraieners:quote:Op zaterdag 5 juli 2025 13:14 schreef Ulx het volgende:
[..]
Als ze op tijd konden opstijgen vraag ik me af waarom er überhaupt drones konden inslaan. Je zou verwachten dat die toestellen dan als de sodemieter achter die drones aan zouden gaan.
Of zie ik dit verkeerd?
Ik noem maar wat. Het is maar een voorbeeld.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 13:20 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het lijkt me heel bureaucratisch om het zo te doen.
Da's gunstig, kan oekraine weer het e.e.a. in rus opblazen, zonder dat het impact gaat hebben op de prijs.quote:
Ja, 4 dagen geleden hebben ze die in Saratov aangevallen.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 14:05 schreef ExTec het volgende:
[..]
Da's gunstig, kan oekraine weer het e.e.a. in rus opblazen, zonder dat het impact gaat hebben op de prijs.
Dat lijken me geen brandende vliegvelden, maar brandende gebouwen in de buurt.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 13:21 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Stel de vraag aan de Oekraieners:
Brandend vliegveld1
Brandend vliegveld2
Misschien dat je ook kunt vertellen hoeveel toestellen er zijn vernietigd.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zaterdag 5 juli 2025 15:10 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat lijken me geen brandende vliegvelden, maar brandende gebouwen in de buurt.
quote:Russische bankiers vrezen ernstige financiële crisis
Poetin speelt voor de buitenwereld ’mooi weer’, maar moest eerder deze week bekendmaken dat het Kremlin vanaf 2026 minder geld uittrekt voor de oorlog. Steeds meer prominente Russen maken zich dan ook zorgen over de gammele Russische economie. „We staan op het punt in een recessie te belanden”, meldde Maxim Reshetnikov, de Russische minister van Economische Zaken, onlangs tijdens een paneldiscussie in Sint Petersburg. En de baas van de Russische centrale bank Nabiullina waarschuwde dat de economie „voor een noodzakelijke afkoeling” staat.
Donkere wolken dus boven de Russische economie. Dat besef is ook doorgedrongen bij Russische bankiers, die steeds ongeruster worden over het groeiende aantal slechte leningen dat ze op de balans hebben staan. Om de gierende inflatie nog een beetje te beteugelen, is de rente in Rusland hoog (20 procent). Steeds meer bedrijven kunnen die torenhoge rente op hun leningen niet meer opbrengen. Dertien van de 78 grootste Russische ondernemingen rapporteerden vorig jaar hun schulden niet meer te kunnen betalen, meer dan een verdubbeling ten opzichte van het voorgaande jaar.
Te weinig buffer voor naderende storm
De banken hebben nog wel het nodige vet op de botten. Vorig jaar meldden ze een recordwinst van 3,8 biljoen roebel (ruim 40 miljard euro naar de huidige koers). Maar tegen persbureau Bloomberg uitten sommige bankiers hun twijfels of dat voldoende zal zijn om de naderende storm te overleven. Binnen een jaar dreigt er een heuse bankencrisis, zo meldden ze aan het persbureau.
Die mogelijke bankencrisis heeft het Kremlin dan helemaal aan zichzelf te wijten. Poetin heeft de kosten van de oorlog voor een groot deel buiten de boeken willen houden. Dat deed hij door de Russische banken te verplichten ruim onder de marktrente kredieten te verlenen aan de Russische wapenindustrie.
Die industrie stond voor de oorlog in Oekraïne al aan de rand van de afgrond. Ten eerste omdat de staat simpelweg te weinig betaalde voor geleverde waar, maar ook als gevolg van de in Rusland immer welig tierende corruptie. In 2016 moest de staat, lees de Russische centrale bank, al een keer met miljarden bijspringen door de slechte leningen over te nemen. De kosten werden verborgen in een geheim deel van de Russische begroting.
Op papier rooskleurig
Door de kosten van de oorlog buiten de boeken te houden, kan Poetin mooi weer spelen. Op papier slokt de strijd in Oekraïne ’slechts’ een ruime zes procent van het nationale inkomen op. De werkelijke kosten liggen volgens de Amerikaanse Rusland-expert Craig Kennedy minstens op het dubbele en misschien wel op twintig procent van het nationaal inkomen.
Kennedy becijferde dat Russische banken tussen juli 2022 en november 2024 een duizelingwekkende 35 biljoen roebel (bijna 380 miljard euro) uitleenden aan Russische bedrijven, een stijging van meer dan 70 procent. Het overgrote deel van die leningen ging naar de wankele defensiebedrijven, die daarvoor dus een rente betaalden die beduidend lager is dan de marktrente. De banken leggen dus feitelijk toe op die leningen.
Onofficieel staat de staat garant voor die kredieten. De Russische centrale bank heeft echter niet meer de slagkracht die het voor de oorlog had. De bodem van nationale spaarpot, het Welvaartsfonds, is in zicht en een groot deel van het Russische staatskapitaal, zo’n 300 miljard dollar, staat vast in de VS en Europa. Bovendien gaat het land gebukt onder de strengste sancties die er ooit tegen een staat genomen zijn en daalt de olieprijs, de kurk waar het land economisch op drijft. Mocht het tot een bankencrisis komen, dan kan de staat waarschijnlijk slechts beperkt bijspringen, met alle gevolgen van dien.
Russen hebben ervaring met instortende banken en roebels die plotseling niets meer waard zijn. De financiële chaos van de vroege jaren 90 staat in het collectieve geheugen gegrift. Het gevaar van een herhaling van een dergelijk scenario kan makkelijk tot een run op de banken leiden. Daarmee zouden niet alleen de banken ten onder gaan, maar verspeelt de regering ook alle krediet.
Vladimir Poetin zegt altijd graag dat hij in de oorlog met Oekraïne de tijd aan zijn zijde heeft. Het is goed mogelijk dat vanwege de financiële tijdbom die hij zelf heeft opgetuigd de tijd juist tegen hem keert.
https://www.telegraaf.nl/(...)crisis/75128314.html
Dit is geweldig nieuws, benieuwd welk trucje ze nu weer gaan uithalen om hun budget recht te trekkenquote:Op zaterdag 5 juli 2025 14:01 schreef oheng het volgende:
RIA: olieproductie van OPEC+ gaat omhoog
Echte prijs van de rus olie is natuurlijk niet bekend, maar op de markt is ie nu ongeveer 65 eurodollar.
Er is imo niet echt een zomeroffensief, Rusland is sinds avdivka 2023 nooit meer gestopt met hun offensief.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 15:31 schreef LethalNinja het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Boeiende analyse over het "zomer offensief" van de Russen. In de media lees je er verder weinig over. Maar Rusland heeft in juni relatief veel veroverd. Ze zijn tot stilstand gekomen in Sumy maar wel nadat ze een aanzienlijk gebied hebben veroverd. Zelfde voor andere gebieden maar ik zou zeggen check de analyse maar.
van Oekraïne meerdere succesverhalen gelezen in de afgelopen dagen over ammunitie depots in Rusland die ze hebben vernietigd, en een vliegveld dat ze hebben aangevallen waar zweefbommen waren etc.
Ben benieuwd of het Oekraïne lukt om de Russen uit hun gewenste "bufferzone" te schoppen..
^ Officieel bericht van Oekraiense stratcomquote:A military industrial complex producing adaptive antenna arrays "Comet" was hit As part of reducing the enemy's capabilities to manufacture high-precision weapons, on the night of July 5, units of the Unmanned Systems Forces of the Armed Forces of Ukraine, in cooperation with other components of the Defense Forces, struck an important facility of the Russian aggressor's military-industrial complex - JSC "VNIIR-Progress" (Cheboksary, Chuvash Republic of the Russian Federation). The target was the facilities for the production of adaptive antenna arrays "Comet". They are used in Shahed-type UAVs, Iskander-K missiles, unified guidance and correction modules (UMPK) for guided aerial bombs (KAB), and other high-precision weapons with which the enemy regularly attacks Ukraine, in particular civilian infrastructure. It has been confirmed that the means of destruction reached the target area. The results are being clarified. The defense forces continue to take all measures to undermine the military-economic potential of the Russian occupiers and force the Russian Federation to stop its armed aggression against Ukraine. More to come! Glory to Ukraine!
Slopen dat ding.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |