abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218187908
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 19:35 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Als ze dan toch meelezen en dit aanpassen, mogen ze ook nog een grammaticaal foutje verbeteren.
[..]
Ik zit nog even te kijken of ik deze hotelbroers goed genoeg vind om wat gelden tijdelijk over te boeken (over zo'n anderhalve week moet een lening met flinke slottermijn bij VdG aflossen en kan het weer terug).
Zekerheden zijn toch goed.
Taxatie best behoudend 683K, woz waarde 1-1-2024 is 670K
pi_218191245
Zaterdag linkje voor Z*rgKl*er CCF:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_218192053
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 12:04 schreef crowdfundingnederlan het volgende:
Zaterdag linkje voor Z*rgKl*er CCF:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tnx! Meegenomen.

Die zorginstellingen betalen wel erg langzaam trouwens, een maand of 4, hopelijk zitten er niet al te veel oninbare vorderingen tussen en vorderingen op de Directie zelf.
Pecunia non olet
pi_218193056
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 14:39 schreef obligataire het volgende:

[..]
Tnx! Meegenomen.

Die zorginstellingen betalen wel erg langzaam trouwens, een maand of 4, hopelijk zitten er niet al te veel oninbare vorderingen tussen en vorderingen op de Directie zelf.
Me geld net naar Raisin overgemaakt voor een deposito'tje van 3 % voor 7 jaar. Anders had ik hem meegenomen
pi_218193214
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 16:59 schreef quepos het volgende:

[..]
Me geld net naar Raisin overgemaakt voor een deposito'tje van 3 % voor 7 jaar. Anders had ik hem meegenomen
Waarom zou je dat in godsnaam doen?
En wat hou je dan netto over 0.8
Nog een beetje inflatie en je maakt verlies
pi_218193554
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 17:13 schreef Boyette het volgende:

[..]
Nee toch? Als je fictief rendement 1,44% en daarover de belasting 36% is, gaat er effectief toch maar 0,52% af?
Of reken ik nu echt verkeerd? Ik heb ook redelijk bedrag in deposito's uitstaan, tegen gemiddeld 3,3% weliswaar. Je wil ook niet alles beleggen.
pi_218193784
quote:

[..]
sparen met 3,0% = netto 2,5% na box 3 belasting zonder risico.
zorgmevrouw met 8,0% - 1,2% collin kosten - 2,85% box 3 = netto 3,95% met risico.
dat is de afweging.
pi_218193887
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 18:14 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
zorgmevrouw met 8,0% - 1,2% collin kosten - 2,85% box 3 = netto 3,95% met risico.
dat is de afweging.
Box 3 belasting is miv 2028 36% van het rendement + 3,5 (AOW) tot 7% (geen AOW) heffingskorting als je inkomen lager is dan de hoogste schijf. Dit geldt ook voor spaargeld
pi_218193907
quote:

[..]
Kun jij wel rekenen? Ik probeer zo'n 60% veilig weg te zetten tegen een redelijke rente. En dan zo'n 40% in crowdfunding, met altijd een hypothecaire zekerheid. Maar die 0,8% netto, waar je die vandaan haalt?
pi_218194127
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 18:14 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
dat is de afweging.
Duurt bij het deposito 7 jaar voor het geld terug komt, is dus appels en peren vergelijken.

De zorgdame heeft een zeer royale overwaarde dus risico is vrij minimaal.

In een B.V. is het rendement na vpb 5.51% in de eerste schijf. Deposito 2.4%.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 12-07-2025 19:11:51 ]
Pecunia non olet
pi_218195390
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 19:03 schreef obligataire het volgende:

[..]
Duurt bij het deposito 7 jaar voor het geld terug komt, is dus appels en peren vergelijken.

Ik heb geen B.v. Obligataire, helaas zit ik niet in die luxe positie van jou.

En wat ik al zei, ik moet toch een beetje spreiden, en dan is een deposito van 3 % zo slecht nog niet in deze tijden.
pi_218195570
Wat is gebruikelijk over de communicatie van projecten die bijvoorbeeld door faillissement een betalingsachterstand hebben? Bij CC heb ik nog een vijftal projecten open staan met een betalingsachterstand waar je niets meer over hoort. Hoe is jullie ervaring hiermee?
pi_218197832
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 21:44 schreef quepos het volgende:

[..]
Ik heb geen B.v. Obligataire, helaas zit ik niet in die luxe positie van jou. En wat ik al zei, ik moet toch een beetje spreiden, en dan is een deposito van 3 % zo slecht nog niet in deze tijden.
Als je kiest voor een spaarvorm dan is dit een uitstekende keuze! (als je niet boven de 80 bent oid :P )

Ik wilde alleen benadrukken dat het weinig zinvol is om netto rendementen van deposito's en crowdfunding met elkaar te vergelijken omdat dit afhankelijk is van individuele keuzes en omstandigheden. Hoe lang kun je geld missen, wat is je risicobereidheid, welk fiscaal regime is van toepassing, welke mix van assets wil je..
Dat maakt het voor iedereen anders.
Pecunia non olet
pi_218198156
quote:

[..]

Dit zegt ook heel veel dat er echt meer gelijkheid moet komen tussen hoe vermogen in box 2 en box 3 belast wordt.

Vanaf hoeveel vermogen wordt het ongeveer interessant om alleen voor vermogensrendement een B.V. op te richten? Uitgaande van beleggen en crowdfunding.

Edit: dit wordt natuurlijk deels opgelost door werkelijk rendement te belasten maar een deel van het voordeel zit ingebakken in het lagere percentage vpb en dividendbelasting in de eerste schijf.

[ Bericht 3% gewijzigd door Faraday01 op 13-07-2025 09:55:14 ]
pi_218198494
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 21:59 schreef CrafterNL het volgende:
Wat is gebruikelijk over de communicatie van projecten die bijvoorbeeld door faillissement een betalingsachterstand hebben? Bij CC heb ik nog een vijftal projecten open staan met een betalingsachterstand waar je niets meer over hoort. Hoe is jullie ervaring hiermee?
De communicatie met Capital Citcle is zo goed als nul, nul. Sinds ze geen nieuwe projecten meer hebben gebeurd er hoegenaamd niets meer met de projecten die in achterstand komen. Helaas heeft de overname van CC door KOM daar geen verbetering in gebracht. Je zou verwachten dat de AFM wat meer zijn Tanden zou laten zien op dit gebied. Maar helaas ziet men Crowd Funding daar als klein bier.
  zondag 13 juli 2025 @ 11:11:20 #216
13309 nostra
ask why
pi_218198654
quote:

[..]

Eruithalen kost ook nog Box 2 natuurlijk.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_218198754
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 21:44 schreef quepos het volgende:

[..]
Ik heb geen B.v. Obligataire, helaas zit ik niet in die luxe positie van jou.

En wat ik al zei, ik moet toch een beetje spreiden, en dan is een deposito van 3 % zo slecht nog niet in deze tijden.
Zo'n luxe positie is beleggen in een BV niet hoor. Als je het naar persoonlijk trekt moet je weer met de fiscus afrekenen. Ja er zijn voordelen en trucjes, maar die kosten ook tijd en hoofdpijn en een BV hebben kost ook geld.

Ik heb een eenmanszaak en tussen de extra aftrekposten en lagere administratieve lasten zie ik weinig voordelen aan een BV. Waarschijnlijk is het anders als je met 8 figures belegt zoals obligataire in zijn luxe ivoren toren :)
pi_218198820
quote:
1s.gif Op zondag 13 juli 2025 09:50 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dit zegt ook heel veel dat er echt meer gelijkheid moet komen tussen hoe vermogen in box 2 en box 3 belast wordt.

Vanaf hoeveel vermogen wordt het ongeveer interessant om alleen voor vermogensrendement een B.V. op te richten? Uitgaande van beleggen en crowdfunding.

Edit: dit wordt natuurlijk deels opgelost door werkelijk rendement te belasten maar een deel van het voordeel zit ingebakken in het lagere percentage vpb en dividendbelasting in de eerste schijf.
Er wel meer situaties (met historisch flink groter verschillen) waar gelijkheid zou moeten komen, bijvoorbeeld het verschil tussen werknemers met een (tonnen tot miljoen?) pensioenpot bij een pensioenfonds waar het vermogen niet is belast tot iemand die het zelf in box3 moet regelen en langs alle kanten wordt geplukt?

Maar hoe groot is de werkelijk ongelijkheid tussen box2 en box3 nu echt? In box2 betaal je eerst 19,5% vpb (ik ga even uit van beperkte winst to max 200k) en vervolgens 24,5% dividendbelating (ik ga ook hier weer uit van het lage tarief over max 76k, meerdere is 31%) Dan betaal je minimaal 39% over het rendement voordat je het kunt uitgeven, in box3 betaal je nu 36% over het (werkelijk of fictief, lopen nog de nodige rechtszaken over) rendement met ook nog een een bepaalde vrijstelling. Dus welke lagere percentages zonder een vrijgesteld bedrag zoals in box3?

Als je dan bedenkt dan een mkb ondernemer met bv dit vaak als pensioen ziet is de rechtsongelijkheid de andere kant op misschien wel groter. Werknemers sparen "belastingvrij" een volledig pensioen met rendement terwijl ondernemers dat (grotendeels) belast moeten doen. Sinds de invoering van het nieuwe pensioenstelsel is dat wel weer wat minder ongunstig geworden en zijn de maximale grenzen per jaar in elk geval een beetje gelijk getrokken, maar tot een paar jaar geleden zat in de maximale "belastingvrije inleg" een groot verschil en werd die ondernemer daarmee "gedwongen" het in een bv (box2) of gewoon in box3 te doen. Ik denk dat mensen met een bv en beleggingen via box2 daarnaast ook anders tegen het geheel aankijken en veel eerder het geheel zakelijk bekijken op basis wat wel kan inplaats van alleen te kijken wat vooral niet kan cq. wat het allemaal "kost".

Nu gaat dit niet meer over crowdfunding en gaat het wel aardig off-topic, maar het gras is helaas elders niet altijd groener, het wordt wel anders gemaaid.
pi_218198904
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 11:21 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
zie ik weinig voordelen aan een BV.
Even off-topic, maar voor mij was destijds een belangrijke reden: aansprakelijkheid (kassasoftware met geldhandelingen en multinationals in olie&gas als klant met niet tegen redelijk premies verzekerbare aansprakelijkheidsrisico). Als het puur om financieel rendement gaat kent een ib ondernemerschap ook best wat mogelijkheden al worden die wel minder.

Maar laten we het terug on-topic proberen te brengen: waarom heeft niet iedereen die van mening is dat in box2 beleggen gunstiger is dan in box3 dan gekozen om die beleggingen daadwerkelijk een bv onder te brengen? Waarschijnlijk omdat het toch minder voordelen (of meer administratieve nadelen) blijkt te geven. In box3 kun je momenteel nog vrij eenvoudig crowdfiunding voordelen onzichtbaar maken (is niet legaal, klopt) terwijl dat in box2 met de verplichte bv administratie een stuk lastiger is, daarnaast is de uiteindelijk totale belastingdruk in box2 ook best hoog, Voordeel is wel dat je deels voor belastingen weer kunt herbeleggen wat uiteindelijk gunstiger kan zijn.
pi_218199311
quote:
12s.gif Op zondag 13 juli 2025 11:11 schreef nostra het volgende:

[..]
Eruithalen kost ook nog Box 2 natuurlijk.
Dat klopt! De kunst is om dat moment zover mogelijk uit te stellen, desnoods te lenen van de B.V.
Dan is de contante waarde van die verplichting zo min mogelijk.
Pecunia non olet
pi_218199362
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 11:21 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Zo'n luxe positie is beleggen in een BV niet hoor. Als je het naar persoonlijk trekt moet je weer met de fiscus afrekenen. Ja er zijn voordelen en trucjes, maar die kosten ook tijd en hoofdpijn en een BV hebben kost ook geld.

Ik heb een eenmanszaak en tussen de extra aftrekposten en lagere administratieve lasten zie ik weinig voordelen aan een BV. Waarschijnlijk is het anders als je met 8 figures belegt zoals obligataire in zijn luxe ivoren toren :)
Ha ha, 8 als je de cijfers achter de komma meetelt :)

Een B.V. uit de grond stampen vanwege fiscaal voordeel is iets wat je denk ik heel goed met de belastingadviseur moet afstemmen want voor- en nadelen hangen ook weer heel erg af van persoonlijke omstandigheden en voorkeuren.

Ik heb destijds een eenmanszaak in de B.V. ingebracht. Die activiteiten zijn met de jaren minder geworden terwijl het beheer van vermogen juist toenam. Al moet ik zeggen dat ik dat beeld destijds al min of meer voor ogen had.

Aan het hebben van een B.V. zijn nogal wat verplichtingen verbonden. Het voeren van boekhouding, jaarrekening opstellen, publicatie bij de KvK, notulen, vennootschapsbelasting. Het is handig als je dat zelf kan anders moet dat uitbesteed worden, kost al gauw een paar honderd euro per jaar. En het levert ook gezeur op met (effecten)banken. Daar hadden we het laatst al over.
Pecunia non olet
pi_218199483
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 10:47 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
De communicatie met Capital Citcle is zo goed als nul, nul. Sinds ze geen nieuwe projecten meer hebben gebeurd er hoegenaamd niets meer met de projecten die in achterstand komen. Helaas heeft de overname van CC door KOM daar geen verbetering in gebracht. Je zou verwachten dat de AFM wat meer zijn Tanden zou laten zien op dit gebied. Maar helaas ziet men Crowd Funding daar als klein bier.
Ze hebben nog wel nieuwe projecten, vaak samen met KOM, ik krijg ze nog met enige regelmaat toegestuurd in de mail. Ook kreeg ik begin deze maand een mail dat ik vanaf die dag een wallet had, ik dacht eigenlijk dat ze die wallets al hadden voor de nieuwe projecten onder de vergunning samen met KOM. Maar ik heb in geen enkel nieuw project geinvesteerd dus nooit echt naar gekeken.

Voor dat soort dingen weten ze me wel te vinden, maar communicatie omtrent de oude projecten kun je wel vergeten. Voor de 4 probleem projecten die ik daar heb, heb ik van 3 projecten ooit wel een eerste update ontvangen dat er niet meer betaald werd, bedrijf failliet gegaan was of gestopt, maar verder nooit meer iets. Twee van die projecten zijn ook afgeboekt in mijn account, zonder dat daar een bericht over is verstuurd, dat ben ik wel anders gewend van HCN en Collin. Van een 4e project waar vanaf maart vorig jaar heel onregelmatig nog een betaling kwam (als laatste afgelopen april) is zelfs nooit een update verstuurd, had in mei dit jaar de laatste termjn betaald moeten hebben maar moet nu nog 8 termijnen betalen, ik ga er eigenlijk van uit dat die niet meer komen aangezien de webshop van het betreffende bedrijf (alweer) niet meer online is.
pi_218204417
Ik heb op dit moment 5 projecten bij CC met betalingsachterstand. Ik heb zelf het idee dat de communicatie sinds de overname door KOM slecht gaat. We moeten maar hopen dat de opvolging van de betalingen wel goed gaat...

NOEMME, laatste communicatie 26 juni 2024.
Waar Delft en Waar Breda, laatste communicatie 1 november 2023
Topslijter Cevelum, december 2024 nadat ik zelf contact heb opgenomen.
pi_218205504
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 21:02 schreef CrafterNL het volgende:
Ik heb op dit moment 5 projecten bij CC met betalingsachterstand. Ik heb zelf het idee dat de communicatie sinds de overname door KOM slecht gaat. We moeten maar hopen dat de opvolging van de betalingen wel goed gaat...
Zelf heb ik idee dat de communicatie al eerder slecht was, zeker al sinds 2022 en wellicht al eerder.
Ik heb nu geen projecten meer die nog wel betalen, mijn laatste nog wel betalende projecten hebben de leningen enkele maanden geleden netjes volens schema afgelost.

quote:
Topslijter Cevelum, december 2024 nadat ik zelf contact heb opgenomen.
In die van de Topslijter zit ik ook, laatste (en ook enige) update was november 2023. Dat was ook de laatste update van welk project ook.
Zou je in een spoiler willen zetten wat die december 2024 update was voor die Topslijter?
pi_218207907
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 12:35 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Op 02-07-2025 heeft de rechtbank Alkmaar de firma Het V*ur L@b. B.V., ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 84187719 in staat van faillissement verklaard, met benoeming van mr. M.V. Vermeij tot curator. Het insolventienummer is F.15/25/167. De rechtsvorm betreft een Besloten vennootschap en de hoofdactiviteit van dit bedrijf was 47915, Internethandel huis- en tuinartikelen.
SPOILER
Het lijkt dus vooralsnog goed te komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')