Gewoon bbq, niet voor te grote groepen. De Kamado met keramiek spreek mij wel aan zodat je meer mogelijkheden hebt met de temperatuur makkelijk controleren of eventueel pizza. Ik zou wel meer willen experimenteren door stukken lang te laten garen en niet de standaard bbq met saté en burgers. En het lijkt een kwalitatief goede bbq te zijn.quote:
CUL / BBQ Topic #13 Grilling all year longquote:Op dinsdag 1 juli 2025 09:45 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik denk dat je bbq topic beter in CUL past. Daar krijg je vast betere adviezen.
K&W --> CUL
Voor "gewoon" bbq-en heb je niet perse een kamado nodig, al zal je wel merken dat allerlei gerechten er sappiger en minder uitgedroogd vanaf komen wanneer je met het deksel dicht werkt. Zeker voor grote stukken vlees traag bereid is het echt een meerwaarde!quote:Op dinsdag 1 juli 2025 10:11 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Gewoon bbq, niet voor te grote groepen. De Kamado met keramiek spreek mij wel aan zodat je meer mogelijkheden hebt met de temperatuur makkelijk controleren of eventueel pizza. Ik zou wel meer willen experimenteren door stukken lang te laten garen en niet de standaard bbq met saté en burgers. En het lijkt een kwalitatief goede bbq te zijn.
Kamado is heel leuk; zuinig met kolen, kan je ook met slechter weer gebruiken enz. Echt buitenkoken ipv BBQen. Maar pas op, eenmaal hoocked blijf je dure shit kopen zoals dutch ovens, chicken beer standard, spareribrekken, pizzastenen en nog veel meer.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 10:11 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Gewoon bbq, niet voor te grote groepen. De Kamado met keramiek spreek mij wel aan zodat je meer mogelijkheden hebt met de temperatuur makkelijk controleren of eventueel pizza. Ik zou wel meer willen experimenteren door stukken lang te laten garen en niet de standaard bbq met saté en burgers. En het lijkt een kwalitatief goede bbq te zijn.
Inderdaad.quote:
Ik wil wel wat meer experimenteren en moeite doen dan de klassieke saté, hamburger en speklap. Dat het extra sappig en mals is klinkt sowieso wel goed.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 15:44 schreef Gripper het volgende:
[..]
Voor "gewoon" bbq-en heb je niet perse een kamado nodig, al zal je wel merken dat allerlei gerechten er sappiger en minder uitgedroogd vanaf komen wanneer je met het deksel dicht werkt. Zeker voor grote stukken vlees traag bereid is het echt een meerwaarde!
Pizza op het ei is een van de dingen die bij mij nooit echt lukken. Er komt niet genoeg hitte bovenin om de ingredienten goed te garen, terwijl de bodem al wel heel snel krokant is.
ik heb een bastard (large) en ze gewoon zijn heel goed. Toen die markt 10 jaar geleden net een beetje begon, waren de big green egg en de black bastard zo ongeveer de enige merken die je in Nederland kon vinden, daarna kwamen er in hoog tempo allerlei andere bij.
De coating / glazuur is heel bestendig en vertoont ook na 10 jaar buiten gebruik (wel overdekt onder een veranda) amper barstjes. De mijne had nog 3 veren om het deksel te openen, en is net niet in evenwicht, het deksel valt best zwaar dicht. Bij een update een paar jaar geleden hebben ze dat aangepast en een extra veer geplaatst, en ook de margrietschijf bovenop werkt nu veel slimmer dan voorheen. Bijna jammer dat die van ons nog zo goed is, en ik dus niet een nieuwere kan kopen....
Hou met een medium wel rekening met de grootte van de koepel, en daarmee de begrenzing aan wat er op het rooster of onder de koepel past - ook als je bijvoorbeeld een keer iets hoogs als een kip op een bierblikje wil maken.
Op een large van 57 cm past een hele zalmzijde - en dan moet ik het staartje zelfs nog opvouwen - , op een medium van 47 cm kan je geen hele zalm kwijt.
Wow die boretti ziet er inderdaad ook erg goed uit zeg.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 15:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Kamado is heel leuk; zuinig met kolen, kan je ook met slechter weer gebruiken enz. Echt buitenkoken ipv BBQen. Maar pas op, eenmaal hoocked blijf je dure shit kopen zoals dutch ovens, chicken beer standard, spareribrekken, pizzastenen en nog veel meer.
Heb zelf een Kamado Joe 3 omdat die zo goed open en dicht gaat.
Maar zag laatst een Boretti bij Intratuin, Poah zag er goed uit, hele stevige dikke roosters erin ook.
En een stevig frame waar die op staat, zag er goed uit!
https://www.coolblue.nl/p(...)ceramica-medium.html
Low en slow is ook zeker wat ik wil.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 16:30 schreef Alloch87 het volgende:
Het zijn top BBQ, maar je moet hem wel gebruiken voor low en slow.
Als je enkel gaat grillen zou je gek zijn voor dat geld zo'n ding aan te schaffen, dan koop je beter een keteltje.
Leuke foto met dat mini bierflesjequote:Op dinsdag 1 juli 2025 17:11 schreef Managarm het volgende:
Ik ben niet zo'n fan van die ronde bbq's, daarom heb ik een Primo Grill gekocht,die is ovaal.
Voorbeeld:
[ afbeelding ]
Met een Bastard ben je zeker beter af dan met een Joe. Dat is leuk spul, maar het allemaal net niet, net als Monolith enzo. Niet dat er echt iets mis mee is hoor. Aan een keramische barbecue doe je sowieso geen miskoop. Maar als je Big Green Egg buiten beschouwing laat, is Bastard echt wel de top.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 16:18 schreef yvette1982 het volgende:
[..]
Wow die boretti ziet er inderdaad ook erg goed uit zeg.
De Kamado Joe stond ook op mijn lijst, maar die is helaas voor nu nog even boven het budget.
Why not both?quote:Op dinsdag 1 juli 2025 18:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Persoonlijk zou ik die ¤ 1.200. liever besteden aan het prijsverschil tussen het vlees/vis dat je nu gebruikt en nog veel beter vlees. Spullen zijn mooi hoor, maar product is belangrijker, veel belangrijker IMHO.
Primo, Big Green en Kamado Joe staan bovenaan hoor.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 19:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Met een Bastard ben je zeker beter af dan met een Joe. Dat is leuk spul, maar het allemaal net niet, net als Monolith enzo. Niet dat er echt iets mis mee is hoor. Aan een keramische barbecue doe je sowieso geen miskoop. Maar als je Big Green Egg buiten beschouwing laat, is Bastard echt wel de top.
We hebben 12 jaar een Bastard, een van de eerste imports, een B-keuze. Na 10 jaar merkten we pas echt dat het een B-keuze was, dat hij niet goed meer sloot en nog wat zaken. De binnenschaal was ook gebroken en die zijn tegenwoordig makkelijk te vervangen maar niet van zo'n oud model. Gelukkig zijn de Bastards van tegenwoordig gewoon maatvast. Maar voor ons was het tijd voor een nieuwe. Ik wilde weer een Bastard, een VX large. Maar mijn vriend wilde een BGE dus die staat hier nu mooi te zijn.
Heb je dan ook halve plate setters, zodat je eerst indirect kan garen, en daarna af kan grillen, zonder de plate setter te verwijderen ?quote:Op dinsdag 1 juli 2025 17:11 schreef Managarm het volgende:
Ik ben niet zo'n fan van die ronde bbq's, daarom heb ik een Primo Grill gekocht,die is ovaal.
Voorbeeld:
[ afbeelding ]
Ja, die heb ik.quote:Op woensdag 2 juli 2025 05:18 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Heb je dan ook halve plate setters, zodat je eerst indirect kan garen, en daarna af kan grillen, zonder de plate setter te verwijderen ?
Dank je .quote:Op woensdag 2 juli 2025 05:51 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ze hebben nu ook een Kamado Primo Grill, een ronde.
In Duitsland zijn ze overigens een stuk goedkoper.quote:Op woensdag 2 juli 2025 08:23 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Dank je .
Maar ik zie de toegevoegde waarde wel van een ovale ketel, helamaal met die gespleten plate setter , echt netjes
Altijd maar weer die Webers als het over kamados gaat…zucht.quote:Op maandag 7 juli 2025 16:17 schreef Red_85 het volgende:
@:yvette1982
Een Weber 57cm misschien een optie voor de helft van de prijs?
Heb m nu ruim een jaar naast mn 47cm staan
Voor het roken meerdere malen spareribs, shortribs, pulled pork, shredded chicken, smoked brats.
Voor oven gebruikt voor oa kippen, aardappelschotels en lasagne en bij grillen onnoembare andere dingen. Ik vind het misschien nog wel veelzijdiger dan een kamado.
Ook heel makkelijk op temperatuur te brengen en houden. Je moet ffies uitvogelen, maar op YT staan zoveel tutorials.
De kleurquote:Op maandag 7 juli 2025 15:53 schreef yvette1982 het volgende:
En wat is het verschil tussen de Bastard urban en de Bastard classic eigenlijk?
Ik heb geen idee waar je het over hebt.quote:Op maandag 7 juli 2025 17:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Altijd maar weer die Webers als het over kamados gaat…zucht.
Als het ergens over kamados gaat zijn er altijd meerdere die beginnen over Weber! Maar Weber dan! Weber kan je ook mee slowcoocken.quote:Op maandag 7 juli 2025 22:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik heb geen idee waar je het over hebt.
Is dit een 'ding' ofso? Vanwaar je reactie?
Blijkbaar irriteer jij je er het meeste aan.quote:Op maandag 7 juli 2025 22:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als het ergens over kamados gaat zijn er altijd meerdere die beginnen over Weber! Maar Weber dan! Weber kan je ook mee slowcoocken.
Zo duur zijn ze niet.quote:Op maandag 7 juli 2025 22:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Blijkbaar irriteer jij je er het meeste aan.
Ik bbq om het bbq'en en omdat het lekker is. Niet om de buren de ogen mee uit te steken en te kunnen laten zien dat je 1500 euro of meer hebt uitgegeven voor een pronkstuk.
Heb je ook zoiets met de pelletsmokers?
Zo ver zit ik er dan ook niet in. Wat ik verder wel weet is dat ik geen beef heb tegen kamadobbqers, of deel wil uitmaken van die klaarblijkelijke discussie die jij ziet. Vond ze alleen wat duur dus ben voor een 57cm gegaan en heb 'm ingebouwd in een zelf ontworpen en gemaakte buitenkeuken. Ik vind 'm vet, ik vind 'm handig ik ben er blij mee.quote:Op maandag 7 juli 2025 22:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zo duur zijn ze niet.
Overigens heeft Weber ook een kamado. Maar dan niet van keramiek. Deze heeft vlg mij een dubbelwandig geissoleerde stalen schaal.
Een kamado is een kamado en niet een stalen keteltje.
Alleen met een geissoleerde ketel maakt het een kamado.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 01:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zo ver zit ik er dan ook niet in. Wat ik verder wel weet is dat ik geen beef heb tegen kamadobbqers, of deel wil uitmaken van die klaarblijkelijke discussie die jij ziet. Vond ze alleen wat duur dus ben voor een 57cm gegaan en heb 'm ingebouwd in een zelf ontworpen en gemaakte buitenkeuken. Ik vind 'm vet, ik vind 'm handig ik ben er blij mee.
En daarom opper ik het hier als idee.
2 opmerkingen:quote:Op dinsdag 1 juli 2025 15:44 schreef Gripper het volgende:
[..]
Voor "gewoon" bbq-en heb je niet perse een kamado nodig, al zal je wel merken dat allerlei gerechten er sappiger en minder uitgedroogd vanaf komen wanneer je met het deksel dicht werkt. Zeker voor grote stukken vlees traag bereid is het echt een meerwaarde!
Pizza op het ei is een van de dingen die bij mij nooit echt lukken. Er komt niet genoeg hitte bovenin om de ingredienten goed te garen, terwijl de bodem al wel heel snel krokant is.
ik heb een bastard (large) en ze gewoon zijn heel goed. Toen die markt 10 jaar geleden net een beetje begon, waren de big green egg en de black bastard zo ongeveer de enige merken die je in Nederland kon vinden, daarna kwamen er in hoog tempo allerlei andere bij.
De coating / glazuur is heel bestendig en vertoont ook na 10 jaar buiten gebruik (wel overdekt onder een veranda) amper barstjes. De mijne had nog 3 veren om het deksel te openen, en is net niet in evenwicht, het deksel valt best zwaar dicht. Bij een update een paar jaar geleden hebben ze dat aangepast en een extra veer geplaatst, en ook de margrietschijf bovenop werkt nu veel slimmer dan voorheen. Bijna jammer dat die van ons nog zo goed is, en ik dus niet een nieuwere kan kopen....
Hou met een medium wel rekening met de grootte van de koepel, en daarmee de begrenzing aan wat er op het rooster of onder de koepel past - ook als je bijvoorbeeld een keer iets hoogs als een kip op een bierblikje wil maken.
Op een large van 57 cm past een hele zalmzijde - en dan moet ik het staartje zelfs nog opvouwen - , op een medium van 47 cm kan je geen hele zalm kwijt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |