abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 juni 2025 @ 15:23:52 #1
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218073892
Niet mijn OP

Tijd voor een algemeen topic omtrent het groeiend antisemitisme in Nederland.

Update 5 oktober 2024

Van Rijksoverheid

Uit cijfers van het meldpunt Meld.Online Discriminatie blijkt dat het aantal meldingen van online antisemitisme sinds 7 oktober 2023 met 48% is toegenomen, ten opzichte van het jaar ervoor. Nationaal Coördinator Antisemtimsebestrijding (NCAB).

Eddo Verdoner: "Antisemitische content vergiftigt onze samenleving, terwijl de bedrijven die dit faciliteren grof geld verdienen."

In 2023 was antisemitisme in 24% van alle gevallen de discriminatiegrond voor de melding bij Meld.Online Discriminatie. Dit terwijl Joden slecht 0,3% van de Nederlandse bevolking uitmaken. Een fors deel van het aantal meldingen van online antisemitisme sinds de aanslagen van 7 oktober komt voor rekening van X.com (voorheen Twitter).

Antisemitische content is verdienmodel voor bedrijven
Eddo Verdoner: "Sociale mediaplatforms verkopen het gebrek aan moderatie soms als onderdeel van de vrijheid van meningsuiting, maar het is gewoon een verdienmodel. Antisemitische content krijgt veel clicks en rond die clicks verkopen deze bedrijven advertenties. Ze verdienen daarmee veel geld, maar die haatdragende content vergiftigt intussen wel onze samenleving. De invloed van online haat op onze offline wereld is enorm en neemt alleen maar toe. We besteden immers steeds meer tijd op het internet."

Druk opvoeren op sociale mediabedrijven
De NCAB werkt in Europees verband samen om online antisemitisme te bestrijden. Samen met andere internationale coördinatoren wordt druk opgebouwd om sociale mediabedrijven te bewegen hun moderatie op orde te brengen.

SPOILER: Eerdere berichtgeving over groeiend antisemitisme na Hamas aanval op 7 oktober 2023
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
twitter

"En zal binnenkort berecht worden"

Het is wachten op de eerste dodelijke slachtoffers.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 29 juni 2025 @ 15:25:10 #2
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218073916
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2025 15:19 schreef Caland het volgende:

[..]
Op het moment dat populistische volksmenners als Wierd Duk iets vinden moet je eigenlijk nagenoeg altijd aan de andere kant van die mening gaan staan.

Beproefde theorie.
Je weet nog altijd niet te onderbouwen Wierd Duk hier nu mee te maken zou hebben. Letterlijk niemand hier heeft het over die man, behalve jij.
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2025 15:19 schreef Caland het volgende:

[..]
Komt ook nog netjes uitleg geven, chapeau.
Netjes? Dit is compleet belachelijk.

Hij denkt iets te hebben gezien gerelateerd aan zionisme bij een plek waar hij te gast is. Nou, mocht dit überhaupt al waar zijn, zionisme is niets meer dan het streven voor het behoud van een Joodse staat (lees: het bestaansrecht van Israël). Waarom is dit een reden om een optreden af te lasten?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 29 juni 2025 @ 15:27:27 #3
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218073960
quote:
14s.gif Op zondag 29 juni 2025 15:25 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je weet nog altijd niet te onderbouwen Wierd Duk hier nu mee te maken zou hebben. Letterlijk niemand hier heeft het over die man, behalve jij.
[..]

Hij denkt iets te hebben gezien gerelateerd aan zionisme bij een plek waar hij te gast is. Nou, mocht dit überhaupt al waar zijn, zionisme is niets meer dan het streven voor het behoud van een Joodse staat (lees: het bestaansrecht van Israël). Waarom is dit een reden om een optreden af te lasten?
Ik weet niet wat er op die pamfletten heeft gestaan, jij blijkbaar ook niet.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zondag 29 juni 2025 @ 15:28:16 #4
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218073969
Waarom zou je überhaupt pamfletten uitdelen op een voetbaltoernooi, beetje raar
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zondag 29 juni 2025 @ 15:29:47 #5
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218073989
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2025 15:27 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik weet niet wat er op die pamfletten heeft gestaan, jij blijkbaar ook niet.
Ik had verwacht dat jij het wel zou weten aangezien je zijn actie 'netjes' noemt en zelfs complimenten geeft?
  zondag 29 juni 2025 @ 15:31:50 #6
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218074030
quote:
14s.gif Op zondag 29 juni 2025 15:29 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik had verwacht dat jij het wel zou weten aangezien je zijn actie 'netjes' noemt en zelfs complimenten geeft?
Hij komt zich in ieder geval netjes afmelden op het podium met uitleg, dat spreekt wel voor hem ja :)
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zondag 29 juni 2025 @ 15:43:44 #7
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218074223
Het is eigenlijk ook wel bijzonder als je er goed over nadenkt. Joden zijn tegenwoordig klaarblijkelijk alleen nog acceptabel als men uitgesproken tegen het enige Joodse land ter wereld is. Als er op een of andere manier het geloof of de overtuiging is dat Israël bestaansrecht heeft en moeten blijven bestaan (want dat is zionisme) dan ben je al 'fout' binnen bepaalde contreien.

Dat creëert ook een moeilijke situatie aangezien er binnen het Jodendom zelf ook talloze referenties zijn aan Israël ('Zion') en plekken als Jerusalem (soms ook wel 'Zion' genoemd). Zo wordt het lastig om überhaupt nog praktiserend te zijn.

Eigenlijk moet het volledige Jodendom dus worden herzien omdat een stel geïndoctrineerde mafklappers in het Westen even hebben besloten op basis van desinformatie, propaganda en Islamofilie dat Israël geen bestaansrecht zou hebben. Nota bene het enige Joodse land gelegen in het gebied waar Joden hun origine hebben.
  zondag 29 juni 2025 @ 15:47:31 #8
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218074261
Heel benieuwd wat er dan op die posters stond. Tegenwoordig wordt er van een receptencolumn al zionisme gemaakt, dus het kan ook een overdreven interpretatie zijn.
  zondag 29 juni 2025 @ 16:03:38 #9
464230 saparmurat_niyazov
Türkmenbashi
pi_218074524
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 15:47 schreef Qarrad het volgende:
Heel benieuwd wat er dan op die posters stond. Tegenwoordig wordt er van een receptencolumn al zionisme gemaakt, dus het kan ook een overdreven interpretatie zijn.
Zou Douwe Bob ook een expert op het gebied van zionistische uitingen zijn?
  zondag 29 juni 2025 @ 16:04:05 #10
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218074532
Letterlijk bij elke scheet rond een universiteit hangen er posters van Samidoun en diverse pro-Palestinagroepen waarop niet elke actievoerder of student aangekeken mag worden, maar je mag wel een heel festival laten stikken als het pro-Israël is blijkbaar.

Gelijke monniken, gelijke kappen. Maar goed, juist dat is zo tekenend in veel gevallen bij antisemitisme. Joden en dus ook Israël worden exclusief langs een andere maatstaf gelegd.

Als er iets hing à la "Leve Groot Israël, weg met de Arabieren" dan snap ik het, maar gewoon zionisme als in "bestaansrecht voor Israël, hup onze jongens" moet mogen
  zondag 29 juni 2025 @ 16:05:15 #11
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218074551
quote:
Veel mensen hebben geen idee wat 'zionisme' of 'zionist' betekent. Dat boeit ze ook niet, want het is een leuke manier om op Joden te kunnen haten en er dan ook nog bij te zeggen dat je echt geen antisemiet bent of zelf veel met het Joodse volk hebt.

Heeft er iemand een Davidster om? Nou, doe maar af, dat is immers een teken van zionisme. Een keppeltje? Heel verdacht, mogelijke zionist. Zelfs vele gebeden kan men niet meer zeggen, immers hebben die referenties naar 'Israël' of 'Zion'.
  zondag 29 juni 2025 @ 16:12:04 #12
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218074659
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 16:04 schreef Qarrad het volgende:
Letterlijk bij elke scheet rond een universiteit hangen er posters van Samidoun en diverse pro-Palestinagroepen waarop niet elke actievoerder of student aangekeken mag worden, maar je mag wel een heel festival laten stikken als het pro-Israël is blijkbaar.

Gelijke monniken, gelijke kappen. Maar goed, juist dat is zo tekenend in veel gevallen bij antisemitisme. Joden en dus ook Israël worden exclusief langs een andere maatstaf gelegd.

Als er iets hing à la "Leve Groot Israël, weg met de Arabieren" dan snap ik het, maar gewoon zionisme als in "bestaansrecht voor Israël, hup onze jongens" moet mogen
En dat is het ook. Letterlijk geen enkele etnische, nationale of religieuze groep wordt voor deze standaard gehouden.

Denk je dat artiesten niet meer naar China gaan of Chinese producten boycotten omdat er een echte (dus geen verzonnen) genocide gaande is in Xinjiang? Natuurlijk niet. Of is er haat tegen Turkije omdat Turkije een deel van Cyprus bezet? Het kan mensen helemaal niets schelen. Is er een afkeer van Jemen omdat er daar honderdduizenden mensen zijn omgekomen? Nee.

Of wat te denken van moslims, worden die verantwoordelijk gehouden voor de ontelbare mensenrechtenschendingen in de Islamtische wereld? Integendeel, de Islam wordt zelfs juist door dezelfde mensen die zich drukmaken over Israël en 'zionisme' omarmd en geknuffeld. Dat ziet men als 'de religie van de vrede'.
  zondag 29 juni 2025 @ 16:21:45 #13
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218074770
Bekijk deze YouTube-video

D-Reizen biedt trouwens ook vakanties naar Israël aan. Daar hangen vast ook posters, Douwe Bob :W
  zondag 29 juni 2025 @ 16:29:42 #14
332912 bianconeri
pi_218074884
quote:
14s.gif Op zondag 29 juni 2025 16:12 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
En dat is het ook. Letterlijk geen enkele etnische, nationale of religieuze groep wordt voor deze standaard gehouden.

Whut :')
Jij komt echt elke dag met grotere onzin.

Niemand heeft een hoge standaard op voor Israël.
Alleen werd het tot voor kort als Westers gezien en van elk Westers land verwacht je normen en waarden.

Overigens noem ik oproepen tot het stoppen met de genocide nou niet bepaald een hoge standaard :')

Zelfs 99,99% van de landen met een lage standaard plegdn geen genocide.
  zondag 29 juni 2025 @ 16:31:38 #15
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218074913
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 16:29 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Alleen werd het tot voor kort als Westers gezien en van elk Westers land verwacht je normen en waarden.

Overigens noem ik oproepen tot het stoppen met de genocide nou niet bepaald een hoge standaard :')

Ah, bijzonder. Dus in een oorlog tussen een Westers en een niet-Westers land tellen de regels eigenlijk maar voor één partij of hoe moeten we dat zien?
  zondag 29 juni 2025 @ 16:32:27 #16
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218074937
"Van elk westers land verwacht je normen en waarden" vind ik een vrij denigrerend statement, eigenlijk. Alsof je westers moet zijn om je aan die standaard te kunnen houden en dat niet verwacht kan worden van niet-westerse staten.

Ik heb het idee dat je niet doorhebt wat een slechte dienst jij jouw kamp bewijst met jouw posts.
  zondag 29 juni 2025 @ 16:45:40 #17
505012 oblo
pi_218075101
Laten we zaken gescheiden houden.

Douwe Bob kwam naar eigen zeggen bewust naar een Joods evenement, omdat hij zich verbonden voelt met Joodse Amsterdammers. Dat klinkt op zich erg positief en daar heb ik niets dan goede woorden voor, vooral in deze tijd. Daarom zie ik niet hoe dit te maken heeft met antisemitisme.

Aan de andere kant denk ik dat uitspraken als “ik treed niet op voor zionisten” heel bedenkelijk zijn. Ik weet niet wat hij tegen zionisme heeft en wat er op die pamfletten stond, maar ik heb het gevoel dat hij tegen de acties van Israel is en dat er iets “pro-Israel” op stond. En vandaag de dag is “zionisme” een verzamelterm voor alles wat Israel fout doet of zou doen, dus denk ik dat hij dat bruggetje instinctief maakt.

Maar je hebt zionisten en zionisme in alle vormen, smaken en kleuren. Van Ben Gvir en Smotrich, die het liefst een groot Israel willen enkel en alleen voor Joden. Tot Yeshayahu Leibowitz, Tamir Pardo en Yair Golan op maar een paar namen op te noemen. Bijna alle Joodse gemeenschappen in de diaspora en in Israel hangen wel een of andere vorm van zionisme aan. Dat zegt in principe niks over wat ze denken over Bibi, de oorlog in Gaza en Arabieren…
  zondag 29 juni 2025 @ 16:47:38 #18
332912 bianconeri
pi_218075129
quote:
14s.gif Op zondag 29 juni 2025 16:31 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ah, bijzonder. Dus in een oorlog tussen een Westers en een niet-Westers land tellen de regels eigenlijk maar voor één partij of hoe moeten we dat zien?
Dat zeg ik toch nergens of wel dan?

Alleen van een land dat zichzelf modern en Westers durft te noemen mag je wel verwachten dat ze geen genocide plegen en geen walgelijkheden uitvoert.

quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 16:32 schreef Qarrad het volgende:
"Van elk westers land verwacht je normen en waarden" vind ik een vrij denigrerend statement, eigenlijk. Alsof je westers moet zijn om je aan die standaard te kunnen houden en dat niet verwacht kan worden van niet-westerse staten.

Ik heb het idee dat je niet doorhebt wat een slechte dienst jij jouw kamp bewijst met jouw posts.
Ah, ik veroordeel genocide en dat bewijst een slechte dienst?
En ik praat over een Westers land, niet over de andere landen of wel dan?

Ik zeg alleen dat Westerse landen ontwikkelde landen zijn met normale normen en waarden.
  zondag 29 juni 2025 @ 16:51:44 #19
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218075182
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 16:45 schreef oblo het volgende:

Douwe Bob kwam naar eigen zeggen bewust naar een Joods evenement, omdat hij zich verbonden voelt met Joodse Amsterdammers. Dat klinkt op zich erg positief en daar heb ik niets dan goede woorden voor, vooral in deze tijd. Daarom zie ik niet hoe dit te maken heeft met antisemitisme.

Aan de andere kant denk ik dat uitspraken als “ik treed niet op voor zionisten” heel bedenkelijk zijn. Ik weet niet wat hij tegen zionisme heeft en wat er op die pamfletten stond, maar ik heb het gevoel dat hij tegen de acties van Israel is en dat er iets “pro-Israel” op stond. En vandaag de dag is “zionisme” een verzamelterm voor alles wat Israel fout doet of zou doen, dus denk ik dat hij dat bruggetje instinctief maakt.

Maar je hebt zionisten en zionisme in alle vormen, smaken en kleuren. Van Ben Gvir en Smotrich, die het liefst een groot Israel willen enkel en alleen voor Joden. Tot Yeshayahu Leibowitz, Tamir Pardo en Yair Golan op maar een paar namen op te noemen. Bijna alle Joodse gemeenschappen in de diaspora en in Israel hangen wel een of andere vorm van zionisme aan. Dat zegt in principe niks over wat ze denken over Bibi, de oorlog in Gaza en Arabieren…
De belangrijkste vraag ontbreekt: waarom moeten er posters hangen en pamfletten worden uitgedeeld op een voetbaltoernooi voor kinderen?

Loop toch al een tijdje mee in het amateurvoetbal en die zomerstoptoernooitjes zijn vaak erg gezellig, maar werkelijk nog nooit iets van politieke uitingen gezien.

Maargoed, ik blijf dan ook ver weg van religekkies. Misschien is dat het deels
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zondag 29 juni 2025 @ 17:00:19 #20
505012 oblo
pi_218075284
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2025 16:51 schreef Caland het volgende:

[..]
De belangrijkste vraag ontbreekt: waarom moeten er posters hangen en pamfletten worden uitgedeeld op een voetbaltoernooi voor kinderen?

Loop toch al een tijdje mee in het amateurvoetbal en die zomerstoptoernooitjes zijn vaak erg gezellig, maar werkelijk nog nooit iets van politieke uitingen gezien.

Maargoed, ik blijf dan ook ver weg van religekkies. Misschien is dat het deels
Kan zijn dat die organisatie is aangesloten bij de Macabi World Union. Dat heeft totaal niets te maken met religekkies. Beetje raar dat je dat zo brengt.
  zondag 29 juni 2025 @ 17:01:06 #21
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218075290
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 17:00 schreef oblo het volgende:

[..]
Kan zijn dat die organisatie is aangesloten bij de Macabi World Union. Dat heeft totaal niets te maken met religekkies. Beetje raar dat je dat zo brengt.
Ik vind eigenlijk alle mensen die een religie aanhangen gekkies.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zondag 29 juni 2025 @ 17:02:36 #22
505012 oblo
pi_218075302
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2025 17:01 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik vind eigenlijk alle mensen die een religie aanhangen gekkies.
Waar heb je het over? Macabi is geen religieuze organisatie en veel zionisten zijn juist seculier.
  zondag 29 juni 2025 @ 17:03:53 #23
422690 Gizmogirl28
pi_218075311
quote:
14s.gif Op zondag 29 juni 2025 15:25 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]

https://www.telegraaf.nl/(...)t-meer/74567203.html

quote:
De uitingen waar Douwe Bob het over heeft gaan volgens de woordvoerder om een informatiestand van een externe organisatie: „Het woord ’zionisme’ wordt niet altijd even goed uitgelegd. Hij viel over de posters bij een liberale Joodse jeugdvereniging, een organisatie die vele verschillende Joodse en Joods voelende leden telt.”
Een standje, geen idee waar die poster over gaan, maar ik ben wel benieuwd.
  zondag 29 juni 2025 @ 17:11:28 #24
108676 Aether
pi_218075362
quote:
Of verhitte discussies over de oorsprong van falafel.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  zondag 29 juni 2025 @ 17:22:52 #25
405488 Kim-Holland
Kiss my ass
pi_218075437
Volgens iemand op X zou het om deze banner gaan.

zondag 29 juni 2025 @ 17:24:05 #26
405488 Kim-Holland
Kiss my ass
pi_218075448
  zondag 29 juni 2025 @ 17:24:40 #27
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_218075455
Misschien een leerzaam moment voor een aantal users:
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 29 juni 2025 @ 17:35:38 #28
85843 Haushofer
pi_218075542
quote:
3s.gif Op zondag 29 juni 2025 17:24 schreef golfer het volgende:
Misschien een leerzaam moment voor een aantal users:
[ link | afbeelding ]
Je overvraagt hiermee een deel van Fok!. Enig idee hoeveel energie al die nuance kost? Die kun je ook inzetten om gal te spuwen en onderbuikgevoel te bevredigen :Y :7
  zondag 29 juni 2025 @ 18:17:07 #29
507368 RotatoR
pi_218075810
Zionisme is gewoon een hondenfluitje voor jodenhaat.
  zondag 29 juni 2025 @ 18:18:19 #30
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218075816
quote:
6s.gif Op zondag 29 juni 2025 17:22 schreef Kim-Holland het volgende:

[ afbeelding ]
Nou, niks aan het handje lijkt me.
Tenzij zionisme net als genocide iets anders is gaan betekenen. Oh wacht, zou dat het probleem zijn?
  zondag 29 juni 2025 @ 18:21:45 #31
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218075835
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2025 18:17 schreef RotatoR het volgende:
Zionisme is gewoon een hondenfluitje voor jodenhaat.
Niet altijd. Zoals oblo al zei, er zit een flink spectrum in en het zionisme van een Ben Gvir vormt reden tot zorg, kritiek en verontwaardiging zonder dat dat antisemitisch hoeft te zijn.

Maar als je ertegen bent omdat je het bestaansrecht van de staat niet accepteert omdat je van mening bent dat alle Joodse Israëli from the river to the sea verjaagd of uitgeroeid moeten worden dan zitten er waarschijnlijk wel wat verdachte flintertjes aan jodenhaat in de redenering verweven.
  zondag 29 juni 2025 @ 18:24:06 #32
507368 RotatoR
pi_218075853
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 18:21 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Niet altijd. Zoals oblo al zei, er zit een flink spectrum in en het zionisme van een Ben Gvir vormt reden tot zorg, kritiek en verontwaardiging zonder dat dat antisemitisch hoeft te zijn.

Maar als je ertegen bent omdat je het bestaansrecht van de staat niet accepteert omdat je van mening bent dat alle Joodse Israëli from the river to the sea verjaagd of uitgeroeid moeten worden dan zitten er waarschijnlijk wel wat verdachte flintertjes aan jodenhaat in de redenering verweven.
Dat laatste is wat er bedoeld wordt door degene die altijd met zionisten lopen te schelden.
  zondag 29 juni 2025 @ 18:25:31 #33
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218075865
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 18:24 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Dat laatste is wat er bedoeld wordt door degene die altijd met zionisten lopen te schelden.
Oh ja, ik denk dat er een leuke studie gedaan kan worden naar het ontstaan van de term "zio".
  zondag 29 juni 2025 @ 18:35:33 #34
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_218075950
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 16:29 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Het wordt vooral als een Westers land gezien door mensen die de samenleving niet echt kennen of door mensen die dat als argument tegen het land willen gebruiken.
  zondag 29 juni 2025 @ 18:37:58 #35
396550 Richestorags
pi_218075986
quote:

[..]

Hoeveel mensen ken je die ALLEEN kritiek hebben op het zionisme van Ben Gvir? Ik lees vooral Judaism isn't Zionism of hele generieke statements over Zionisme = racisme of een generieke benadering van wat Zionisme zou zijn. Genuanceerde takes t.a.v. Zionistische stromingen zijn helaas erg in de minderheid.
  zondag 29 juni 2025 @ 18:38:45 #36
507155 Jeo_Boden
pi_218075994
  zondag 29 juni 2025 @ 19:30:19 #37
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218076465
quote:
Dit is dacht ik een shiietische feestdag zonder link met iets Joods.
  zondag 29 juni 2025 @ 19:33:22 #38
498835 Wienerschnitzels
pi_218076481
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 16:45 schreef oblo het volgende:

Je kan toch moeilijk verbaasd zijn dat Joodse Amsterdammers over het algemeen pro-Israel zijn.

Maar vooral inderdaad dan benieuwd of die pamfletten dan echt zo schandelijk waren, ik verwacht dan toch pro-kolonisten pamfletten of iets dergelijks, wil je er zo erg van schrikken op een Joods voetbaltoernooi. Maar ja als ik dan al lees dat de manager van Douwe zegt dat het er niet toe doet wat er precies op de poster stond, dan vraag ik me toch af of het allemaal nou echt zo schokkend was.

[ Bericht 4% gewijzigd door Wienerschnitzels op 29-06-2025 19:42:27 ]
  zondag 29 juni 2025 @ 19:47:24 #39
340272 Frikandelbroodje
pi_218076561
quote:
De term is inderdaad aardig verziekt door extremisten als Ben-Gvir, terwijl het oorspronkelijk een onschuldige term was. Het heeft wat overeenkomsten met termen als neoconservatief, Black Lives Matter en socialisme, die ook aardig verziekt zijn door wappies.
Incelfrikandel
  zondag 29 juni 2025 @ 19:47:43 #40
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218076563
quote:
6s.gif Op zondag 29 juni 2025 17:22 schreef Kim-Holland het volgende:

[ afbeelding ]
Even gekeken op de website:
quote:
Netzer (נצר) is de afkorting voor Noar Tsioni Reformi (Liberaal Zionistische jeugd). Netzer Nederland is dé Liberaal-Joodse & Zionistische jongerenvereniging voor jongeren tussen de 11 en 18 jaar.

Netzer Nederland is onderdeel van de internationale Joodse jongerenvereniging Netzer Olami, de wereldorganisatie van 16 verschillende Netzer-afdelingen in 14 verschillende landen.

‘נצר’ betekent letterlijk ‘stekje’ in het Ivriet. Een stekje staat aan het begin van zijn leven en groeit uit tot een mooie bloem, struik of boom. Als jongerenvereniging is Netzer dé plek om op te groeien en jouw eigen joodse identiteit te ontwikkelen. Netzer is dé plek waar jij plezier beleeft en Joodse vrienden voor het leven maakt. Bij Netzer worden jongeren gestimuleerd hun ‘נצר’ (stekje) te laten bloeien en groeien tot een mooie bloem, struik of boom.

Als progressieve Joodse jongerenbeweging, proberen wij de kinderen op een leuke, informele en interactieve manier proberen te onderwijzen. Netzer organiseert het hele jaar door leuke dagen en reizen rondom het jodendom. Onze activiteiten zijn gebaseerd op het idee dat het jodendom leuk maar ook leerzaam kan zijn.

Bij Netzer proberen we meerdere activiteiten per maand te organiseren. Door het jaar heen hebben we ook weekenden van een paar dagen en een internationale reis naar een land in Europa.
Ze hebben op hun site zelfs een eigen definitie van zionisme:
quote:
Netzer beschouwt het Jodendom als een volk, een religie en een natie. Voor Netzer betekent Zionisme daarom het volgende: het Joodse volk heeft recht op zelfbeschikking in een eigen land. Dit hebben wij in een eigen Joodse Staat. Netzer staat voor een democratische en pluriforme Joodse Staat.

Wij lernen, discussiëren en denken kritisch na over de huidige en toekomstige culturele, politieke, historische en demografische aspecten van de staat Israel en het Zionisme.
Bijzonder dat mensen hier dus al over vallen.
  zondag 29 juni 2025 @ 20:05:51 #41
332912 bianconeri
pi_218076678
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 18:35 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Het wordt vooral als een Westers land gezien door mensen die de samenleving niet echt kennen of door mensen die dat als argument tegen het land willen gebruiken.
Hoezo zou westers land een argument tegen Israël zijn?
Dat zou juist goed zijn.
  zondag 29 juni 2025 @ 20:08:05 #42
332912 bianconeri
pi_218076687
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 19:33 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Je kan toch moeilijk verbaasd zijn dat Joodse Amsterdammers over het algemeen pro-Israel zijn.

Hoezo?

Van joden in NL mag je toch aannemen dat ze genoeg onafhankelijke media zien over Israël?

Als ik een jood was dan was ik
anti-Israël geweest, 100%.
Waarom zou je achter je land moeten staan puur vanwege je afkomst?
Zeker als dat land de meest walgelijke dingen doet.
  zondag 29 juni 2025 @ 20:11:29 #43
473277 Astro_boy
pi_218076714
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 20:08 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Hoezo?

Van joden in NL mag je toch aannemen dat ze genoeg onafhankelijke media zien over Israël?

Het is hun land ook niet. Indonesië is ook niet mijn land, ook al heb ik Indische roots.
  zondag 29 juni 2025 @ 20:22:48 #44
396550 Richestorags
pi_218076798
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 20:05 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Hoezo zou westers land een argument tegen Israël zijn?
Dat zou juist goed zijn.
Omdat het geen Westers land is. Het is gelegen in het Midden-Oosten, de taal heeft haar oorsprong daar en de meeste inwoners zijn niet Westers maar komen uit Noord-Afrika of Arabische landen. De religie is niet Westers. Een groot deel van de Joodse inwoners woont ook al minimaal drie generaties daar, een deel langer en de Arabische inwoners wonen er al talloze generaties.

Verder hoef je ook geen Westers land te zijn om ontwikkeld te zijn, zie Japan en Zuid-Korea.
  zondag 29 juni 2025 @ 20:26:08 #45
438579 klaasweetalles
pi_218076829
Ik moet neutraal blijven

Een keiharde feit is wel dat wereldwijd de populariteit van de joden sterk is afgenomen de afgelopen 2 jaar

Dit mede door Netanyahu en zijn acties in de Gaza.

Overal zijn er demonstraties wereldwijd voor wat er in de Gaza gebeurd.

Over Zionisme het volgende

quote:
Soorten zionisme:
Politiek zionisme: gericht op diplomatie en staatsvorming.

Cultureel zionisme: benadrukt de opbouw van Joodse cultuur en taal (bijv. het Hebreeuws).

Religieus zionisme: ziet Israël als onderdeel van Gods plan.

"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  zondag 29 juni 2025 @ 20:26:25 #46
505012 oblo
pi_218076832
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 19:33 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]

Maar vooral inderdaad dan benieuwd of die pamfletten dan echt zo schandelijk waren, ik verwacht dan toch pro-kolonisten pamfletten of iets dergelijks, wil je er zo erg van schrikken op een Joods voetbaltoernooi. Maar ja als ik dan al lees dat de manager van Douwe zegt dat het er niet toe doet wat er precies op de poster stond, dan vraag ik me toch af of het allemaal nou echt zo schokkend was.
Blijkbaar waren het banners van Netzer, dat is een progressieve en liberale organisatie dus lijkt mij sterk dat het ook maar iets te maken had met kolonisten.

Ik denk dat zijn bloed begon te koken bij de woorden zionisme en Israel en vloog al zijn gezonde verstand zijn oren uit. Iets waar helaas heel veel mensen last van hebben.
  zondag 29 juni 2025 @ 20:31:35 #47
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_218076871
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 20:08 schreef bianconeri het volgende:

Ik ben Joods en zeker niet 100% anti-Israël. Ik ben anti-Israëlische huidige fascistische regering die genocide pleegt, maar ik ben niet tegen het land Israël en zeker niet tegen de bewoners die ook anti-Netanyahu zijn.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 29 juni 2025 @ 20:31:37 #48
507567 Ozewiezewozewalla
pi_218076872
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2025 20:26 schreef oblo het volgende:

[..]
Blijkbaar waren het banners van Netzer, dat is een progressieve en liberale organisatie dus lijkt mij sterk dat het ook maar iets te maken had met kolonisten.

Ik denk dat zijn bloed begon te koken bij de woorden zionisme en Israel en vloog al zijn gezonde verstand zijn oren uit. Iets waar helaas heel veel mensen last van hebben.
Daar maak ik me bij Douwe Bob niet zo gauw zorgen om.
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
  zondag 29 juni 2025 @ 20:36:46 #49
438579 klaasweetalles
pi_218076930
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 20:31 schreef golfer het volgende:

[..]
Ik ben Joods en zeker niet 100% anti-Israël. Ik ben anti-Israëlische huidige fascistische regering die genocide pleegt, maar ik ben niet tegen het land Israël en zeker niet tegen de bewoners die ook anti-Netanyahu zijn.
Netanyahu kreeg blijkbaar de meeste stemmen bij de verkiezingen.

Trek dan je conclusie wat Israël wil
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  zondag 29 juni 2025 @ 20:39:44 #50
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_218076950
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 20:36 schreef klaasweetalles het volgende:

Netanyahu kreeg blijkbaar de meeste stemmen bij de verkiezingen.

Trek dan je conclusie wat Israël wil
Lang niet alle Israeli zijn voor hem.
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')