quote:Wout van Aert krijgt vlak voor Tour de France bezoek van geliefden op bijzondere locatie
Topwielrenner Wout van Aert heeft tijdens een trainingsstage in aanloop naar de Tour de France een bijzonder bezoekje gekregen. Op Instagram deelt hij liefdevolle beelden van vrouw Sarah de Bie en zoontjes Georges (4) en Jerome (1), waarmee hij een uitstapje naar Rome maakte.
Het is aftellen naar de Tourstart voor de 30-jarige Belg. Toch heeft hij tussen de Giro d'Italia en de Tour de France door de tijd gevonden om een te genieten van een uitstapje met zijn vrouw en kinderen. Op Instagram toont de wielrenner liefdevolle beelden van de kwaliteitsmomenten die hij, tussen zijn trainingen door, had met zijn gezin.
Rome
Zijn vrouw en twee kinderen brachten hem een bezoekje op trainingsstage. En hoewel de wielrenner zijn trainingen voortzet, vond hij tussendoor de tijd om lekker uiteten te gaan met zijn gezin, te struinen door het prachtige centrum van Rome en een potje UNO met zijn oudste zoon te spelen. "Een korte samenvatting van de week," schrijft de wielrenner bij de foto's. En jong geleerd is oud gedaan, want zo te zien zit zoontje George van vier ook al op de fiets.
Gezin
De wielrenner put veel steun uit zijn gezin. Dat bleek na een etappezege tijdens de Giro d'Italia, toen hij meteen zijn vrouw en kinderen opzocht om te vieren dat hij als eerste over de finish kwam tijdens de 'gravelrit'. Van Aert was zichtbaar geëmotioneerd.
"Het is een moeilijk jaar geweest", lichtte De Bie na toe in gesprek met Het Nieuwsblad.“Het is echt niet fijn om elke keer weer oplapwerk te hebben. In dat opzicht was het vandaag heel mooi om te zien.”
Bekijk deze YouTube-videoquote:Renaat Schotte en muzikant Neal maken nummer over Wout van Aert
Stoelriemen vast, klaar voor een beukertje door je speakers? Muzikant Neal is goed met beats en dus besloot hij richting de Tour de France een nummer genaamd 'TURBOWOUT' te maken. Commentator Renaat Schotte van Sporza speelt er met zijn uitspraken op televisie een belangrijke rol in, begeleid door een opzwepend ritme.
Hollandse jongen, werkte waarschijnlijk ook op de boerderij.quote:Op zondag 29 juni 2025 08:52 schreef wimderon het volgende:
Roel van Sintmaartensdijk: GROOT, STERK, kent de club.
Dat AI kan nog wat wordenquote:
Schuld van Pogacar cs.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 17:49 schreef Koffieplanter het volgende:
Moet zeggen dat ik het echte Tour-gevoel nog niet heb. Al jaren niet meer eigenlijk.
Aangezien TDF tot nu toe enorm dood is ben je niet de enige.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 17:49 schreef Koffieplanter het volgende:
Moet zeggen dat ik het echte Tour-gevoel nog niet heb. Al jaren niet meer eigenlijk.
Jups. Ik laat het op me af komen en zie het wel. Vroeger las ik me in en deed aan de tourspelletjes mee.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 17:49 schreef Koffieplanter het volgende:
Voor mij ligt het wel echt aan werk en andere verplichtingen, heb af en toe de tijd om 5 minuutjes te posten maar geen uitgebreide analyses ofzo.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 18:44 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Aangezien TDF tot nu toe enorm dood is ben je niet de enige.
Ik juist wel. Maar dat komt misschien ook omdat ik op een aantal plekken uit de eerste Tourweek geweest ben op vakantie laatst.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 17:49 schreef Koffieplanter het volgende:
Ik zou er geen moeite mee hebben mocht het Sloveense gedrocht een beenamputatie moeten ondergaan.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 18:55 schreef franklop het volgende:
Kan het komen door hoeveelheid wielrennen dat er te zien is tegenwoordig?
Of door de aanstaande dominantie van 1 zekere renner
We worden gewoon oud.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 18:55 schreef franklop het volgende:
Kan het komen door hoeveelheid wielrennen dat er te zien is tegenwoordig?
Of door de aanstaande dominantie van 1 zekere renner
Adrien Costa vindt dit niet leuk.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 19:04 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Ik zou er geen moeite mee hebben mocht het Sloveense gedrocht een beenamputatie moeten ondergaan.
En dan moet Remco nog van z'n geloof vallen.quote:Op dinsdag 1 juli 2025 21:24 schreef Pistolero het volgende:
Deze Tour gaat alleen leuk worden als Pogaicar en zijn ploeg op dag één een ravijn in storten en Vingegaard afstapt omdat hij niet meer dan 1 uur zonder zijn vrouw kan.
Zodat we een duel krijgen tussen de 2 oud-ploeggenoten die al eens ruzie hadden in de Strade-rit in de Giro?quote:Op dinsdag 1 juli 2025 21:24 schreef Pistolero het volgende:
Deze Tour gaat alleen leuk worden als Pogaicar en zijn ploeg op dag één een ravijn in storten en Vingegaard afstapt omdat hij niet meer dan 1 uur zonder zijn vrouw kan.
Die kop gaat dus eigenlijk ook nog alleen over WOUT:quote:Op woensdag 2 juli 2025 06:31 schreef DeeBee het volgende:
Sporza daarentegen begint in absolute topvorm te komen:
https://sporza.be/nl/2025(...)innen~1751377471574/
Zijn ze voor het vlaggetje?
Sep Vanmarcke legt hier de WOUT-propaganda lat ongekend hoog.quote:Op woensdag 2 juli 2025 06:45 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Die kop gaat dus eigenlijk ook nog alleen over WOUT:
"Als hij de enige kopman zou zijn, dan kan hij de eerste 10 ritten winnen. Maar tegelijkertijd zijn de aankomsten bergop gevaren voor Vingegaard om posities en tijd te verliezen. Dus gaat Visma Van Aert zijn kans laten gaan of toch zeggen dat hij bij Vingegaard moet blijven tot het klassement beslist is? Dat durf ik niet te zeggen."
Slovenië!quote:Op woensdag 2 juli 2025 08:04 schreef Koffieplanter het volgende:
Laten we niet doen alsof België niet absurd stacked is in de wereldtoppers. Want met de aanwezigheid van Remco, Merlier, Van Aert, Thibau en Philipsen valt er nog wel iets voor te zeggen ook. Geen land dat dit kan matchen.
Nl is wat tour winnaars aan het aftaaien.quote:Op woensdag 2 juli 2025 08:04 schreef Koffieplanter het volgende:
Laten we niet doen alsof België niet absurd stacked is in de wereldtoppers. Want met de aanwezigheid van Remco, Merlier, Van Aert, Thibau en Philipsen valt er nog wel iets voor te zeggen ook. Geen land dat dit kan matchen.
Sporza draait door. En geeft nu al reaguurdersstof op HLN met honderden reacties voor de komende 10 etappes, mocht een andere renner de etappe winnen.quote:
Dat weerspreekt toch niemand. Het gaat over deze zin "als hij de enige kopman zou zijn, dan kan hij de eerste 10 ritten winnen".quote:Op woensdag 2 juli 2025 08:04 schreef Koffieplanter het volgende:
We wachten met smart op de jaren '30, wanneer de Rabo-boost voor de jeugd zijn vruchten begint af te werpen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 08:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nl is wat tour winnaars aan het aftaaien.
Weinig echte toppers in het verschiet op Matje de reserve Belg na dan.
Ik mag toch hopen dat er bedoeld wordt dat hij in de eerste tien etappes allemaal een kans maakt om te winnen en niet dat hij zomaar álle tien de etappes wint. (wat trouwens nog steeds veel te ambitieus is, niet daarvan)quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:30 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Dat weerspreekt toch niemand. Het gaat over deze zin "als hij de enige kopman zou zijn, dan kan hij de eerste 10 ritten winnen".
Een theorie.quote:Op woensdag 2 juli 2025 10:45 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
We wachten met smart op de jaren '30, wanneer de Rabo-boost voor de jeugd zijn vruchten begint af te werpen.
Neem je een stok mee om in de wielen van Pogacar te steken?quote:Op woensdag 2 juli 2025 12:49 schreef TommyL0204 het volgende:
Ik pik mogelijk de start van etappe 12 mee in Auch. Zit dan op een dik half uur rijden in een Gite.
Ik verheug me al op de A(u)ch grappenquote:Op woensdag 2 juli 2025 12:49 schreef TommyL0204 het volgende:
Ik pik mogelijk de start van etappe 12 mee in Auch. Zit dan op een dik half uur rijden in een Gite.
Eens kijken wie de kampioenschapstrui het meest verkracht.quote:
Dat zal bikkelen worden tussen Romeo en Narvaez.quote:Op woensdag 2 juli 2025 19:45 schreef mitt het volgende:
[..]
Eens kijken wie de kampioenschapstrui het meest verkracht.
Die van Narvaezquote:Op woensdag 2 juli 2025 20:14 schreef wimderon het volgende:
[..]
Dat zal bikkelen worden tussen Romeo en Narvaez.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:14 schreef wimderon het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nee, het is altijd een baan op het shirt geweest.quote:Op woensdag 2 juli 2025 21:13 schreef Koffieplanter het volgende:
Hebben we ooit een Duits equivalent gehad van de Belgische tricoloretrui? Kan me sinds Ulle al alleen witte trui + vlag herinneren.
Ja dit MOET hem wel zijn.quote:Op woensdag 2 juli 2025 21:17 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Weten we wat de opa van Rutsch 80 jaar geleden deed?
Gezien het verwachte thermonucleaire tempo wat er gereden gaat worden dus minimaal een kwartier à half uur eerder inschakelen dan hier geschetst.quote:
Of Mas wat haar van Romeo kan krijgen.quote:Op woensdag 2 juli 2025 20:14 schreef wimderon het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nog steeds afgrijselijk, de middelste baan is niet breed genoeg.quote:
Die hebben er regels voor waar ploeg aan moet voldoenquote:Op donderdag 3 juli 2025 10:01 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Het kan dus wel. Of zou de Belgische bond dit verplichten?
Nee het is zeker niet perfect.quote:Op donderdag 3 juli 2025 10:07 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Nog steeds afgrijselijk, de middelste baan is niet breed genoeg.
Nee dit kan nietquote:
https://www.theguardian.c(...)homas-tour-de-francequote:
TotalEnergiesPaint.exequote:Op donderdag 3 juli 2025 12:15 schreef Bugno3 het volgende:
[..]
Total Energies is een leverancier van spray paint begrijp ik hier uit?
quote:Anti-dopingstrategie Tour: “600 controles, stalen worden 10 jaar bewaard”
De Internationale Wielerunie (UCI) en de Internationale Testagentschap (ITA) hebben hun anti-dopingstrategie voor de Tour de France 2025 bekendgemaakt. Tijdens de wedstrijd, die plaatsvindt van 5 tot 27 juli, zullen zo’n 600 bloed- en urinestalen worden afgenomen. De stalen zullen tien jaar bewaard worden.
Wie denkt tijdens de Tour de France weg te komen met dopingmiddelen die nu nog niet detecteerbaar zijn, denkt maar beter twee keer na. De stalen van de dopingcontroles tijdens de Tour worden namelijk tien jaar lang bewaard, zodat ze in de toekomst opnieuw geanalyseerd kunnen worden met modernere technieken.
Het volledige antidopingprogramma tijdens deze Ronde van Frankrijk wordt uitgevoerd door de International Testing Agency (ITA). Deze instantie beheert sinds 2021 het antidopingbeleid van de Internationale Wielerunie (UCI), terwijl de UCI zelf verantwoordelijk blijft voor de resultaatsverwerking en de vervolging van overtredingen van de antidopingregels.
De UCI voert ook op drie momenten controles uit op technologiefraude, zogenaamde mechanische doping: vóór elke etappe worden fietsen in de teambussen geïnspecteerd met onder meer magnetische tablets, tijdens de rit vindt monitoring plaats via videobeelden en UCI-functionarissen, en na afloop worden fietsen van onder meer de etappewinnaar, truidragers, willekeurige renners en verdachte gevallen aan een grondige controle onderworpen.
Antidopingstrategie voor de Tour de France 2025
1. Er zijn ongeveer 350 out-of-competition-controles gebeurd in de maand voorafgaand aan de koers.
2. Inzet van meer dan 40 ITA-medewerkers om de controles uit te voeren.
3. Er zullen ongeveer 600 stalen afgenomen worden tijdens de wedstrijd zelf.
4. Langetermijnopslag en mogelijke heranalyse van geselecteerde monsters gedurende een periode van 10 jaar, in afwachting van nieuwe detectiemethoden of wetenschappelijke ontwikkelingen;
5. Extra focus op het opsporen van misbruik van menselijk groeihormonen (hGH).
6. Controles voor, tijdens en na de etappes op mechanische doping.
Gilbert is minder optimistisch:quote:Op woensdag 2 juli 2025 06:31 schreef DeeBee het volgende:
Sporza daarentegen begint in absolute topvorm te komen:
https://sporza.be/nl/2025(...)innen~1751377471574/
Zijn ze voor het vlaggetje?
Een voorspelling hè?quote:Op donderdag 3 juli 2025 16:58 schreef Felagund het volgende:
[..]
Gilbert is minder optimistisch:
https://sporza.be/nl/2025(...)-mini~1751538358178/
Minstens 7 etappes maar.
Apart topic mag wel.quote:Op donderdag 3 juli 2025 17:35 schreef Momo het volgende:
Ploegenpresentatie begint om 18:25, nog een apart topic nodig daarvoor of gewoon hier?
Corky zit er ook bij.quote:Op donderdag 3 juli 2025 18:13 schreef wimderon het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je kunt merken dat Mathieu echt weer een doel heeft gemaakt van de Tour.quote:De openingsetappe op zaterdag zal er dus hoogstwaarschijnlijk een voor Philipsen worden, maar op dag twee is de finale al wat moeilijker door verschillende venijnige klimmetjes. “Die etappe hebben we nog niet verkend, maar ik verwacht dat het een zware rit wordt. Er zijn veel klassementsrenners die klassiekerritten goed aankunnen. En er zal veel strijd zijn voor positionering of bonificatieseconden.”
Dat is wel heel lelijk blauw. Daar mag KNWU wel strenger op zijn. Kom op zeg.quote:Op donderdag 3 juli 2025 20:03 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ x ]
Danny is niet alleen Nederlands kampioen, hij heeft tussendoor ook het Egyptisch kampioenschap gewonnen!
[ afbeelding ]
Bora ook welquote:Op donderdag 3 juli 2025 20:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dat is wel heel lelijk blauw. Daar mag KNWU wel strenger op zijn. Kom op zeg.
Het meest bizarre is nog wel dat hij als enige een donkerblauwe broek draagt, de rest van de ploeg rijdt juist met een lichtere tint blauw rond deze Tour.quote:Op donderdag 3 juli 2025 20:04 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dat is wel heel lelijk blauw. Daar mag KNWU wel strenger op zijn. Kom op zeg.
Stel je voor dat er iets van verwachtingen zijn, dan is een plankje nooit ver weg.quote:Op donderdag 3 juli 2025 19:58 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Je kunt merken dat Mathieu echt weer een doel heeft gemaakt van de Tour.
En Michel vliegt er met twee gestrekte benen in bij Lotto.quote:“Het wordt wel tijd dat ook Vingegaard hem wat teruggeeft. Wat die dienende rol betreft: de opofferingsgeest van Van Aert hou je niet tegen. Het is de aard van het beestje. Wout kickt op de groepsdynamiek en het zich compleet leegrijden voor een ander. Simon Yates weet dat nu ook.”
quote:“Een dikke 90% Lotto-Caps mag al blij zijn als het een paar keer de lange vlucht haalt. Het voorjaar was ronduit zwak. De jonge kopmannen haalden het verwachte niveau niet. Arnaud De Lie was onbegrijpelijk nergens. Waarom moet zo’n jongen überhaupt naar Frankrijk?”
Ik kan mij nu al zo verkneukelen om die belachelijke prestaties die we komende 3 weken gaan zien, hè.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 00:54 schreef wimderon het volgende:
De lange mouwen zijn op de afspraak.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Werken voor Hem.quote:
Ja inderdaad, Van Poppel kan toch perfect met dezelfde tint blauw als onderste baan van de vlag rijden? Waarom moet dat in een keer navy blauw zijn?quote:Op donderdag 3 juli 2025 20:06 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Het meest bizarre is nog wel dat hij als enige een donkerblauwe broek draagt, de rest van de ploeg rijdt juist met een lichtere tint blauw rond deze Tour.
Drie winderige en wellicht natte dagen op rij, we zijn voor we het weten de helft van het peloton al kwijt.quote:
Ik voorzie minstens 1 neutralisatie tijdens de koers door charlatan Pogi.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 10:02 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Drie winderige en wellicht natte dagen op rij, we zijn voor we het weten de helft van het peloton al kwijt.
Belangrijkste knechten hebben ook lange mouwen nodig. Die staan vaak scherp en dan heb je het snel koud tijdens een training in de zon.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 09:45 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Maar dat kan toch prima zonder lange mouwen?
quote:Een datastrateeg als geheime wapen om Pogacar te verslaan: exclusieve inkijk in de werkwijze van Patrick Broe, Head of Strategy bij Visma
Het plan van Visma-Lease a Bike om Tadej Pogacar in de komende Tour te verslaan met Jonas Vingegaard, kreeg al vorm in november, maar de voedingsbodem dateert van vier jaar geleden. Toen begon de samenwerking met Patrick Broe en zijn gigantische verzameling aan data van klimtijden in het peloton. Wij kregen een exclusieve inkijk in de werkwijze van de Head of Strategy van de Nederlandse ploeg.
Wout van Aert: “Patrick Broe? Een zotte gast!”
Ploegleider Maarten Wynants: “Hij bekijkt de beelden van àlle UCI-koersen. Het lijkt alsof hij 48 uur in een dag heeft.”
Die 24/7 brengt de 32-jarige Australiër door in een kamer van vier meter op vier in Andorra, met daarin een (slaap)bank, fiets op rollen en een grote computer.
“Mijn vrouw brengt mij elke dag eten en drinken. Meer heb ik de komende drie weken niet nodig om te kunnen werken”, zegt Broe. “Ik kom enkel naar Parijs om de trofee van de eindzege mee in de lucht te steken.”
Broe is Head of Strategy van Visma-Lease a Bike. Een nieuwe functie sinds dit jaar. Hij is een van de vijf kopstukken die bij de Nederlandse ploeg het vertrek van sportief manager Merijn Zeeman moet opvangen. Broe doet dat zonder koersachtergrond.
“Ik ben jurist van opleiding. Tijdens de coronalockdown in 2020 maakte ik als hobby video’s over de koers, wat samen met Benji Naesen uitmondde in de podcast en website Lanterne Rouge.”
In 2022 werd Naesen gecontacteerd door Visma-Lease a Bike om van renners scoutingvideo’s te maken. Broe en Naesen werden toen in dienst genomen bij de Nederlandse ploeg: “Ik had nogal een grote mond en naast het aanleveren van video’s, zei ik tegen Merijn Zeeman ook dat hij renner X moest aanwerven.”
“Een van hen was Jonathan Milan. Ik zag hem in de Ronde van Polen een lead-out doen van vijfhonderd meter aan 70 km/u, waarna Phil Bauhaus zich enkel nog maar vijftig meter moest laten bollen en zijn handen in de lucht steken. Een maand later deed hij het opnieuw voor Dusan Rajovic.”
“Ik begreep er niks van... Bahrain-Victorious had de nieuwe Marcel Kittel in huis, maar ze lieten Milan enkel de sprint aantrekken. Tot hij Dylan Groenewegen verpletterde in de Saudi Tour en de topsprinter Milan was geboren.”
Bahamontes
Broe stak boven het maaiveld uit en de samenwerking met Visma-Lease a Bike werd intensiever. Intussen beschikt hij over meer dan een terabyte (1.000 gigabyte) aan video’s en data van negenduizend renners.
Die info is gebaseerd op alle klimtijden van elke renner in het peloton die in een formule met een tiental parameters wordt gegoten om het geleverde vermogen van die renner te berekenen.
“Via de tv-beelden weten we ook hoe lang ze konden draften in het wiel. Enkel het gewicht van de renner weten we niet precies, maar dat kent de eigen ploeg ook niet. Door te zweten kan een renner na vier uur koers een kilogram aan gewicht verliezen... Toch is onze formule accuraat op zichzelf en kunnen we alle renners met elkaar vergelijken op basis van de klimtijden.”
“Volgens de data haalde João Almeida in de Ronde van Zwitserland een zeer hoog niveau in de klimtijdrit en kwam hij bijna in de buurt van dat van Pogacar, Vingegaard en Evenepoel in de Dauphiné. Almeida is veel beter dan vorig jaar op dit moment.”
Broe en zijn team hebben alle klimtijden van koersen met tv-uitzending van de voorbije zes jaar geanalyseerd. Een schat aan info. “Natuurlijk bestuderen we onze grootste concurrenten Evenepoel en Pogacar dieper dan pakweg Jan Hirt, maar van Thymen Arensman bijvoorbeeld hebben we ook 56 verschillende data op basis van zijn klimtijden in de jongste seizoenen.”
“Voor de lol hebben we ook de klimtijdrit op de Puy de Dôme in de Tour 1959 geanalyseerd. Ook Federico Bahamontes trapte al een hoog vermogen per kilogram lichaamsgewicht.”
Behrens
De data van Broe doen denken aan Moneyball. Een Amerikaanse film en boek over een honkbalteam dat louter op basis van statistieken zijn spelers evalueert en zo twintig wedstrijden op rij kan winnen.
Is Visma-Lease a Bike de enige wielerploeg die zijn tactiek en selecties laat bepalen door data en artificiële intelligentie? “Verschillende ploegen werken met een data-analist. Astana doet het sinds dit jaar, en beleeft een boerenjaar. We weten ook dat Red Bull-Bora-hansgrohe daarop beroep doet”, zegt Broe.
Visma-Lease a Bike gebruikt de data van Broe voor verschillende doeleinden, zo ook hun scouting en rekrutering. “Stel dat we een klimmer nodig hebben die in de Giro bij de beste twintig bergop moet kunnen rijden, vullen we de FTP (cijfer van hoogste gemiddelde vermogen dat je zestig minuten kan volhouden zonder te verzuren, red.) in die daarvoor nodig is en krijgen uit onze data een lijst van renners die zo’n FTP al eens hebben geleverd... En dan kunnen de gesprekken beginnen”, zegt Broe, die zo Niklas Behrens tipte voordat de Duitser wereldkampioen bij de beloften werd, en dus nog een pak goedkoper was in de onderhandelingen.
Tijdens de koersen communiceert Broe vanuit zijn appartement in Andorra met de control room van de ploeg in Den Bosch en de ploegleider in de volgwagen.
“Ik geef dan mijn koersobservaties door. Renner X is niet goed aan het draften, renner Y zit in tweede positie van het peloton en kan beter dieper gaan zitten, de ploegmaat van rivaal X is uit positie, een helper van een rivaal lijkt niet de beste dag te hebben... Het is een subjectieve aanvulling bovenop de data die we hebben.”
Inzicht in koersgedrag
Broe bekijkt elke koers van a tot z en heeft naast de data ook een inzicht in het koersgedrag van de rivalen.
“Van Mathieu van der Poel weten we dat als hij in een groep met vijf renners voorop geraakt, waarin ook Wout van Aert en Mads Pedersen zitten, hij altijd meer aandacht zal besteden aan Wout dan Pedersen, ook al is die beter dan Wout. Dat zit in zijn natuur.”
“In de Giro wisten we van Richard Carapaz dat hij in de rit over Colle delle Finestre in staat was om zich te laten verleiden tot tactische spelletjes met leider Isaac Del Toro. In de voorlaatste rit van de Tour van vorig jaar was hij samen met Enric Mas in de aanval en gooide hij de ritzege weg omdat hij meer bezig was met het irriteren van Mas dan van zijn slipstream te profiteren.”
“In de Giro 2022 werd Carapaz weggeblazen op de Passo Fedaia, die qua steiltegraad vergelijkbaar is met de Finestre. We wisten dat Simon Yates hem op zo’n col aankon en dat UAE met Del Toro dacht dat Simon geen gevaar meer vormde voor het roze, omdat hij de dag voordien moest lossen op een korte klim aan vier procent.”
“Van zodra Simon van die twee verlost was en hij nadien Van Aert kon gebruiken, wisten we dat de Giro-eindwinst binnen was.”
Broe koppelt die gedragingen aan zijn data in de aanloop naar alle koersen, maar de grote meerwaarde van Broe zit hem vooral in de rittenkoersen. “In de klassiekers zijn de hellingen te kort en beïnvloeden de kasseien onze formule, waardoor je moeilijker accurate data van renners kan verzamelen.”
“Van Mads Pedersen wisten we wel dat hij in het voorjaar top zou zijn. Nadat we de data zagen die Pedersen trapte in de bergrit van Parijs-Nice naar Auron, ben ik van mijn stoel gevallen. Hij heeft zijn FTP afgelopen winter enorm verbeterd...”
Ideale line-up
“Wanneer niet-klimmers plots keihard bergop rijden, weten we hoe laat het is. Edward Planckaert heeft dit jaar ook zo’n stap vooruitgezet en was mijn MVP in de Ronde van Vlaanderen. Nadat hij al kopbeurten gedaan had in het peloton, dichtte hij in zijn eentje een gat van een minuut om zijn kopman Mathieu van der Poel terug te brengen na een val, terwijl het peloton vol aan het rijden was.”
De data en weetjes deelt Broe elke dag met de ploegleiders in de hoop er een voordeel uit te halen voor het tactische plan, waar de ploeg zelf zo graag mee uitpakt.
“Zelfs voor de Ronde van Slovakije maken we een plan. We gebruiken de data om onze ideale line-up te maken en ook een inzicht te krijgen in de sterkte van de concurrentie.”
“In de aanloop naar de Vuelta 2022 werd in Belgische media getwijfeld aan de klimkwaliteiten van Remco Evenepoel, terwijl wij al wisten dat hij de Vuelta easily kon winnen op basis van een crazy hoog vermogen per kilo lichaamsgewicht dat hij in mei in de Ronde van Noorwegen had getrapt.”
“Op basis van klimtijden in kleinere koersen zien wij benchmarks en trends. In Milaan-Turijn zagen we Isaac Del Toro, Ben Tulett en Tobias Johannessen hun FTP-record flink verbeteren, en dan zie je twee maande later dat Del Toro de Giro eigenlijk had moeten winnen, Tulett vijfde eindigde in een bergrit in de Dauphiné en Johannessen vijfde werd in de eindstand van de Dauphiné...”
In de Tour van 2022 werkte Broe mee aan het masterplan om Pogacar te lossen in de rit naar Col du Granon. “Iedereen dacht dat Pogacar toen onklopbaar was, maar we wisten door onze video-analyse hoe hij zou reageren op de aanvallen van Roglic en Vingegaard, én op basis van onze data dat Jonas op een slotcol van die aard Pogacar ook kon evenaren qua watt per kilogram. Zo schreven we wielerhistorie.”
Ook dit jaar ligt er bij Visma-Lease a Bike weer een plan klaar om hun Sloveense rivaal te proberen verslaan. “We begonnen al in november met brainstorms en meetings. Na de Dauphiné volgde de laatste finetuning aan ons plan tijdens de hoogtestage in Tignes.”
Niet verrast in Dauphiné
De hoogtestage voor de Tour is een van de weinige keren dat Broe rechtstreeks in contact komt met de renners. Vaak werkt hij vooral samen met ploegleider Grischa Niermann en performance manager Mathieu Heijboer. Het plan voor de Tour is een resultaat van een samenwerkende vennootschap tussen hen drieën.
Kan het volstaan om Pogacar te kunnen verslaan? “Pogacar is de grote favoriet, maar wij willen proberen de Tour te winnen, en geloven dat het mogelijk is. De data uit de Dauphiné hebben ons alvast niet verrast. Volgens onze voorspelling had Pogacar de Dauphiné moeten winnen met een minuut voorsprong, en zo geschiedde.”
“In de eerste bergrit naar Combloux trapte Pogacar enorm hoge waarden en presteerde hij boven onze prognose, maar we denken dat hij daar per se een statement wou neerzetten omdat Jonas hem op die col in de Tour van 2023 meer dan een minuut heeft aangesmeerd en in zijn hemd gezet.”
“Wat dat betreft lijkt het alsof de Tour-organisator dit jaar een parcours heeft ontworpen dat voor Pogacar in het teken van de revanche staat. Met de Mont Ventoux en Col de la Loze zitten er cols in, waar hij in het verleden het onderspit moest delven tegen Jonas.”
“We verwachten dat Pogacar in die twee ritten weer een statement zal willen maken, maar dat worden niet de twee sleutelritten van deze Tour. Ze rijden langs de minst lastige flank de Col de la Loze omhoog.”
“Onze verwachting is dat de tweede tijdrit de grootste verschillen zal opleveren tussen de klassementsrenners. In die klimtijdrit naar Peyragudes wacht er een steile col van meer dan twintig minuten. Crazy.”
“In de Dauphiné was de chrono van Pogacar niet goed en hij was daar duidelijk zelf niet blij mee. Hij zal er tegen de Tour nog wel aan hebben gewerkt, maar wij maken ons sterk dat ook Jonas de voorbije twee weken nog progressie heeft gemaakt.”
Evenepoel
Met het belang van de tijdrit voor het klassement, houden ze bij Visma-Lease a Bike ook ernstig rekening met Remco Evenepoel. “Remco is de beste tijdrijder ooit in de geschiedenis van deze sport.”
“Het grote probleem van Remco wordt zijn ploeg. In de Dauphiné was hij enorm snel geïsoleerd bergop. Ze stuurden Paret-Peintre er in de vlucht, wat slim was, maar in de Tour lukt dat niet. Het verlies van Landa en Vervaeke is enorm voor Remco. Landa hoort bij de beste vijf klimmers ter wereld, Vervaeke kan Remco kalm houden. Het koersgedrag van Remco is veel rustiger wanneer Vervaeke erbij is. Dat bewijzen ook onze video-analyses.”
Binnen een dikke drie weken weten we of het plan dankzij alle data en video-analyse van Broe en Visma-Lease a Bike ook heeft opgeleverd. “Het doel is dat Jonas voor rit negentien naar La Plagne nog dicht staat in het klassement en dan zijn slag kan slaan. Hopelijk mag ik dan twee dagen later deze kamer even verlaten voor een feestje in Parijs...”
Ik HAAT deze gozer. Ik daag jullie uit om in dit hele verhaal ook maar één flinterdun beetje twijfel te vinden.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 10:07 schreef DiegoFuser het volgende:
De vanaf Twitter omhooggevallen zolderkamerautist Parrick Broe regelt dit zooitje. Een Head of Strategy, dit is gespeeld. Feliciteer hieronder Vingegaard met de Tourzege.
[..]
Ik daag je uit om de wedstrijd te vinden waar Milan Rajovic aan een overwinning hielp.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 10:27 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Ik HAAT deze gozer. Ik daag jullie uit om in dit hele verhaal ook maar één flinterdun beetje twijfel te vinden.
Broe lijkt inderdaad bijna te insinueren dat Pedersen en Planckaert deze winter in de pot met toverdrank zijn gevallen.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 10:29 schreef Reljem het volgende:
“Wanneer niet-klimmers plots keihard bergop rijden, weten we hoe laat het is."
Uhhh. Ja. Dit doet mij met weemoed terugdenken aan alle verhalen van ex-wielrenners over de intrede van EPO rond de jaren 1994, vrij specifiek de Italianen (https://www.procyclingsta(...)wallonne/1994/result (L)).
Daar doelt onze strateeg op?
Ik heb genoeg gezien, ik ben het volledig met Broe eens op alle fronten.quote:“Remco is de beste tijdrijder ooit in de geschiedenis van deze sport.”
Vol met spuitgaten.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 00:54 schreef wimderon het volgende:
De lange mouwen zijn op de afspraak.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik haat de altijd met een nep-accent pratende Benji N. nog wel een tandje meer, maar die podcast is ook bijna niet meer te luisteren, 2.5u geblaat om de Tour voor te beschouwen, nee dank je.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 10:27 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Ik HAAT deze gozer. Ik daag jullie uit om in dit hele verhaal ook maar één flinterdun beetje twijfel te vinden.
Wordt er dit jaar weer gruwelijk geschroeid met voorbeschouwingen of ga je net als De Lie en Roglic ergens deze tour lafjes de aftocht blazen?quote:Op vrijdag 4 juli 2025 10:27 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
In tegenstelling tot Patrick Broe kan ik niet in de toekomst kijken, maar een deel van de eerste voorbeschouwing staat in ieder geval alvast op papier.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 12:10 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Wordt er dit jaar weer gruwelijk geschroeid met voorbeschouwingen of ga je net als De Lie en Roglic ergens deze tour lafjes de aftocht blazen?
Ik lees nog liever een topic in open instellingen NWS of POL dan dat ik vrijwillig naar een podcast van Benji Naesen luister.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 11:46 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Ik haat de altijd met een nep-accent pratende Benji N. nog wel een tandje meer, maar die podcast is ook bijna niet meer te luisteren, 2.5u geblaat om de Tour voor te beschouwen, nee dank je.
En Visma wordt al 1.5 jaar in elke koers van belang naar huis gereden, maar daar hebben we het maar niet over...
De hele Tour? Dat zou erg mooi zijn.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 12:39 schreef noodgang het volgende:
Geen Joris, maar Andries bij de NOS dit jaar blijkbaar.
quote:De man die aan zijn zadel zit vastgeplakt, ontbreekt in de Tour de France. Terwijl zijn Franse ploeg Cofidis eigenlijk niet zonder Jan Maas (29) kan. „Ik heb zoveel gekoerst, één grote ronde is genoeg.”
Als Boogerd dan er langs zit is de keuze makkelijk gemaakt.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 12:39 schreef noodgang het volgende:
quote:Op vrijdag 4 juli 2025 12:43 schreef noodgang het volgende:
[..]
https://www.wielerflits.n(...)te-groot-ego-hebben/
quote:Met wie ga je de Tour de France ‘doen’?
“In de eerste twee weken met Michael Boogerd. De derde week gaat Michael naar Frankrijk… Dan heb je al die toppen waar hij op moet staan, dus dan staat hij op de Mont Ventoux, op La Plagne, op de Col de la Loze. En dan zit Stef Clement naast me. Ik trek het dan nog even door, want de Tour de France Femmes zit er achteraan. Dus ik heb ook een overlappend weekend.”
Ga je het allebei doen?
“Ja, en dan op maandagochtend vlieg ik naar Frankrijk voor de laatste week (van de Tour Femmes, red.). En ik doe de mannen-Tour vanuit Hilversum.”
De eerste twee weken, daarna Clementquote:Op vrijdag 4 juli 2025 12:41 schreef H.Vviv het volgende:
[..]
Als Boogerd dan er langs zit is de keuze makkelijk gemaakt.
Het waren Hermsen en Traksel bij de ploegenpresentatie.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 12:52 schreef Pino112 het volgende:
Geen gouden duo bij ES zeker? Dan wordt het NOS ja
Beste nieuws van deze maandquote:Op vrijdag 4 juli 2025 12:39 schreef noodgang het volgende:
Of hij raakt zoals gewoonlijk ingesloten.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 13:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
Groenewegen denkt al sinds oktober aan het geel.
Ik voorzie een enorme valpartij. Podium of jodium.
Renaat en José doen de etappes (eerste 3 dagen Vanmarcke ipv José).quote:Op vrijdag 4 juli 2025 13:50 schreef mitt het volgende:
Met Lamain en met Karrel ga ik misschien wel switchen naar de NOS. Wie had dat ooit gedacht...
Of doet Renaat de Belg overdag?
Maar Boogerd moet op de top van La Plagne staan voor het VERHAAL.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 14:09 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Laatste week wil je dan juist Boogerd als commentator hebben, maar soit.
Wat heeft Boogerd met La Plagne dan?quote:Op vrijdag 4 juli 2025 14:10 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Maar Boogerd moet op de top van La Plagne staan voor het VERHAAL.![]()
En een hele rits gele kaarten.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 13:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
Groenewegen denkt al sinds oktober aan het geel.
Ik voorzie een enorme valpartij. Podium of jodium.
Poppel?quote:Op vrijdag 4 juli 2025 15:15 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dit moet toch ergens in de eerste week tot![]()
=
met DSQ gaan komen
JP zelf?quote:Op vrijdag 4 juli 2025 15:48 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Grofs en Sjianni lijken me ook kandidaten
Neuh, die parkeert in het wiel van Matje. Die laatste zie ik ook nog wel een kaart pakken als sprintaantrekker.quote:
Welke Sjianni ? V of M?quote:Op vrijdag 4 juli 2025 15:48 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Grofs en Sjianni lijken me ook kandidaten
https://www.instagram.com/p/DLpx_u_tJPk/quote:VIDEO. Beelden van ploegenvoorstelling Tour tonen hoe overijverige steward ei zo na dranghek in gezicht van Wout van Aert gooit
Wout van Aert kijkt uit naar een nieuwe editie van de Tour de France, waar hij Jonas Vingegaard naar een derde eindzege wil loodsen (en tussendoor ook een ritje wil winnen). Maar op de ploegenvoorstelling donderdag liep het mis voor de Kempenaar. Een al te ijverige steward wilde een dranghek net iets te snel dicht doen, waardoor Van Aert het gevaarte ei zo na tegen zijn gezicht kreeg. WVA maalde er echter niet om en excuseerde zich zelfs bij de man.
quote:- My oldest son makes beads and Pokemon is pretty cool. He makes pokeballs. I got a special one before the Danish Championship, and I hope I can show it off during the Tour, because then it means I've won a stage
BELGEDquote:Op vrijdag 4 juli 2025 16:47 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Dacht even dat dit een typefout was.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jack does it in real time...
In 2007, ja, niet.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 14:04 schreef Immerdebestebob het volgende:
Thomas ziet er trouwens schrikbarend scherp uit
Ploeggenoot van de OG Soler!quote:Op vrijdag 4 juli 2025 17:48 schreef wimderon het volgende:
[..]
In 2007, ja, niet.
[ afbeelding ]
Toen was hij overigens de jongste renner, nu de oudste.
Echt? Ik nog niet echt, vrees toch voor een gemakkelijke zege voor Pogacar. Hopelijk laat Van der Poel leuke dingen zien.quote:
Eerste anderhalve week gaat sowieso de moeite zijn. En Tour blijft de tour. Elke rit op zich is interessantquote:Op vrijdag 4 juli 2025 19:33 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Echt? Ik nog niet echt, vrees toch voor een gemakkelijke zege voor Pogacar. Hopelijk laat Van der Poel leuke dingen zien.
Nou moet ik toegeven dat de laatste jaren het bij mij echt pas gaat leven na een paar etappes, dus dit jaar is daarin niet uniek.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 19:34 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Eerste anderhalve week gaat sowieso de moeite zijn. En Tour blijft de tour. Elke rit op zich is interessant
BarloworldGODENquote:Op vrijdag 4 juli 2025 17:48 schreef wimderon het volgende:
[..]
In 2007, ja, niet.
[ afbeelding ]
Toen was hij overigens de jongste renner, nu de oudste.
Pogi kan redelijk goed sturen.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 20:22 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Ik ben wel toe aan een 2025-versie van dit met grote vriend Pogacar in de hoofdrol.
Ja dat. Het is jammer dat 1 man zo overduidelijk topfavoriet is voor de eindzege, maar er gaat genoeg te zien zijn.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 19:34 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Eerste anderhalve week gaat sowieso de moeite zijn. En Tour blijft de tour. Elke rit op zich is interessant
En we krijgen bij Sporza uiteraard weer de mannetjes van de radio!quote:Op vrijdag 4 juli 2025 14:01 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Renaat en José doen de etappes (eerste 3 dagen Vanmarcke ipv José).
Maar Boogerd en Lamain is gewoon prima de eerste 2 weken, jammer alleen dat het dan weer Clement is voor de laatste week.
Dumoulin zal wel vooral als analist in Frankrijk zijn.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 21:30 schreef Marcoss het volgende:
[..]
En we krijgen bij Sporza uiteraard weer de mannetjes van de radio!
Boogerd en Lamain wel een prima duo inderdaad, zonde dat ze dan voor Clement kiezen in de laatste week en niet voor Dumoulin bijvoorbeeld
Ergens wel begrijpelijk. Dumoulin heeft alleen nog maar co-commentaar gegeven bij de AGR (en zeker niet onverdienstelijk!). Om hem dan gelijk een week Tour te geven is wel wat enthousiast misschien.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 21:30 schreef Marcoss het volgende:
[..]
En we krijgen bij Sporza uiteraard weer de mannetjes van de radio!
Boogerd en Lamain wel een prima duo inderdaad, zonde dat ze dan voor Clement kiezen in de laatste week en niet voor Dumoulin bijvoorbeeld
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |