Ja... het voelt niet aan als ikquote:Op vrijdag 11 juli 2025 18:18 schreef Cupfighter het volgende:
Assertief is niet agressief, ik zit ook in de fase dat ik assertiever aan het worden ben, punt is ook dat mensen het niet gewend zijn en daarom soms vreemd of anders reageren
Dat komt omdat het nieuw is en dat het nog geforceerd is, als het een vast mechanisme wordt dan past het denk ik wel bij jezelfquote:Op vrijdag 11 juli 2025 19:58 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja... het voelt niet aan als ik
quote:Op vrijdag 11 juli 2025 20:19 schreef Blues het volgende:
Ja, assertief zijn is een vaardigheid die je kunt leren en ontwikkelen. Het is geen aangeboren eigenschap, maar eerder iets dat je kunt oefenen en verbeteren.
Begin klein:
Oefen met het uiten van je mening en het stellen van grenzen in alledaagse situaties.
Wees duidelijk:
Formuleer je gedachten en gevoelens helder en direct, zonder agressief te worden.
Oefen met "nee" zeggen:
Leer om op een beleefde manier "nee" te zeggen, zonder je schuldig te voelen of te veel te excuseren.
Leer omgaan met kritiek:
Train jezelf om kritiek te ontvangen en te verwerken, en om op een constructieve manier feedback te geven.
Werk aan je lichaamstaal:
Een rustige stem en oogcontact kunnen je helpen om zelfverzekerder over te komen.
Overweeg een assertiviteitstraining:
Een assertiviteitstraining kan je helpen om deze vaardigheden effectiever te ontwikkelen en toe te passen.
Wees geduldig met jezelf:
Assertief zijn is een proces, en het kost tijd om deze vaardigheid te ontwikkelen.
Door bewuste oefening en zelfreflectie kun je je assertiviteit vergroten en je beter staande houden in verschillende situaties, zowel privé als op het werk.
Dit is uit mijn boek en van mn sessies met mn psych, en echt het werkt, blijven oefenen
Hier heb ik in het verleden ook aan meegedaan en heeft mij enorm geholpen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 20:19 schreef Blues het volgende:
Overweeg een assertiviteitstraining:
Een assertiviteitstraining kan je helpen om deze vaardigheden effectiever te ontwikkelen en toe te passen.
Duidelijk signaal dusquote:Op zaterdag 12 juli 2025 10:15 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik sta voor bijna alles open. Alleen een ding weiger is: groepen.
Ik ga niet en nooit in groepen meer heb ik mezelf beloofd. Nooit en nooit en nooit meer
Sorry, triggertje merk ik. Spanning schiet door het plafond nu...
quote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:13 schreef Blues het volgende:
[..]
Duidelijk signaal dus
Laat het ff binnenkomen, parkeer het en laat lossssssssssss door wat anders te doen wat je aandacht opeist.
Wandeling?
Oh ja, het hele probleem is dat zodra het onderwerp ook maar richting groep gaat dat ik echt heel link word. Armen over elkaar, en echt op mijn strepen staan. Ik kan dat niet, wil dat niet en het gebeurt niet. En ze zeggen dat ze dat er wel uit kunnen therapieën, maar dat gaat echt niet gebeuren. Nope nope nope. Ik vind de ZAG al verschrikkelijk en dat maakt me al boos, dus tja...quote:Op zaterdag 12 juli 2025 12:30 schreef Nijna het volgende:
Wel een mooie oefening in grenzen aangeven, dit is een heel duidelijke grens voor je! Groepen.
Fijn dat je die zo duidelijk hebt voor jezelf, dat maakt het ook makkelijker om voor jezelf op te komen.
Zo eens met deze postquote:Op zondag 13 juli 2025 15:59 schreef Mrs.Peel het volgende:
Wat verdrietig voor jou dat je moeder jouw uiterlijk becommentarieert. Dat zegt alles over haar, en niets over jou. Fijn te horen dat je zelf tevreden bent over je haar! Kun je haar opmerkingen kleiner maken voor jezelf? Volgens mij weet ze niet beter, en snapt ze niet wat het met jou doet.
Wat heb je geantwoord?quote:Op zondag 13 juli 2025 15:55 schreef ChildoftheStars het volgende:
Pffft... soms moet je het echt van familie hebben
Toen ik kort haar had, kreeg ik van mijn moeder altijd te horen dat het lelijk was
Nu heb ik haar tot halverwege (ietsjes langer) halverwege mijn rug en krijg ik de vraag wanneer ik er "de snoeischaar" inzet. Nu vind ik zelf mijn haar mooi en krijg er veel complimenten over. Alleen het is zo irritant...
Ja ik weet dat ik lelijk ben, maar dat hoef ik niet altijd te horen. Zoiets weet je wel van jezelf
Haal jezelf niet zo naar beneden johquote:Op zondag 13 juli 2025 16:26 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ze heeft ook wel gelijk, ik ben gewoon geen mooi mens. Die zijn er ook op aarde. Het is alleen vervelend om altijd te horen. In de trant zijn er ook geen kinderfoto's van mij en wel van mijn broer. En op zich hecht ik weinig waarde aan mijn uiterlijk.
En ja, mijn haar laat ik zoals het is. Alleen eind augustus even laten bijpunten, meer niet.
Ben er verder niet op in gegaan. Anders komt er een hele discussie over en dat wil ik niet. Ze blijft dan maar doorgaan (lieve moeder, alleen dat drammen is minder)
En idd, ik doe waar ik me zelf goed bij voel (lang haar, ben niet ijdel, behalve met mijn haar).
Doen wat je zelf mooi vindt, en lelijk is erg smaak afhankelijk, al vind ik mezelf ook lelijk hoorquote:Op zondag 13 juli 2025 15:55 schreef ChildoftheStars het volgende:
Toen ik kort haar had, kreeg ik van mijn moeder altijd te horen dat het lelijk was
Nu heb ik haar tot halverwege (ietsjes langer) halverwege mijn rug en krijg ik de vraag wanneer ik er "de snoeischaar" inzet. Nu vind ik zelf mijn haar mooi en krijg er veel complimenten over. Alleen het is zo irritant...
Ja ik weet dat ik lelijk ben, maar dat hoef ik niet altijd te horen. Zoiets weet je wel van jezelf
Jij bent een mooi mensquote:Op zondag 13 juli 2025 16:26 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ze heeft ook wel gelijk, ik ben gewoon geen mooi mens. Die zijn er ook op aarde. Het is alleen vervelend om altijd te horen. In de trant zijn er ook geen kinderfoto's van mij en wel van mijn broer. En op zich hecht ik weinig waarde aan mijn uiterlijk.
En ja, mijn haar laat ik zoals het is. Alleen eind augustus even laten bijpunten, meer niet.
Ben er verder niet op in gegaan. Anders komt er een hele discussie over en dat wil ik niet. Ze blijft dan maar doorgaan (lieve moeder, alleen dat drammen is minder)
En idd, ik doe waar ik me zelf goed bij voel (lang haar, ben niet ijdel, behalve met mijn haar).
Ik heb geen idee hoe je eruit ziet, maar jij bent een van de mooiste mensen die ik 'ken'quote:Op zondag 13 juli 2025 16:26 schreef ChildoftheStars het volgende:
Want?quote:Op zondag 13 juli 2025 20:12 schreef ChildoftheStars het volgende:
Weet niet wat ik heb. Alleen compleet uitgeblust en het liefst in mijn bed. Alleen dat is geen optie
In ieder geval heel lief en sociaalquote:Op zondag 13 juli 2025 20:17 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe je eruit ziet, maar jij bent een van de mooiste mensen die ik 'ken'
Ik weet wel hoe je eruit ziet en ik denk dat het meer tussen je oren zit.quote:Op zondag 13 juli 2025 16:26 schreef ChildoftheStars het volgende:
Dank je wel lieverdquote:Op zondag 13 juli 2025 20:17 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe je eruit ziet, maar jij bent een van de mooiste mensen die ik 'ken'
Nou van de hele dag in bed liggen wordt een mens ook down. Bezig gaan helpt mij beter uiteindelijk.quote:Op zondag 13 juli 2025 21:50 schreef r_one het volgende:
[..]
Want?
En echte schoonheid zit van binnen![]()
quote:Op zondag 13 juli 2025 23:07 schreef Armani XL het volgende:
[..]
Ik weet wel hoe je eruit ziet en ik denk dat het meer tussen je oren zit.
Je bent gewoon goed bezig
Wat verdrietig om te horenquote:Op zondag 13 juli 2025 15:55 schreef ChildoftheStars het volgende:
Snap ik. Maar als je "compleet uitgeblust" bent, is het helemaal niet erg om een time-out te nemen en een tijd(je) bij te tanken in bed. Luister naar je lichaam, soms heeft dat rust nodig, vind je vast wel een balans in.quote:Op maandag 14 juli 2025 08:06 schreef ChildoftheStars het volgende:
Nou van de hele dag in bed liggen wordt een mens ook down. Bezig gaan helpt mij beter uiteindelijk.
Als je lichaam aangeeft dat je moet slapen, geef daar dan aan toe. Je hebt ook nogal wat te verduren (gehad), vergeet dat niet.quote:Op maandag 14 juli 2025 19:49 schreef ChildoftheStars het volgende:
Mijn moeder is autistisch en snapt het gewoon niet en daardoor ook een kras op de plaat hebben waardoor ze in de herhaling valt. Ze snapt simpelweg ook niet hoe kwetsend ze kan zijn. Ze bedoelt het ook niet kwaad. Alleen tja... soms gewoon echt een plaat voor d'r hoofd
Dank je @:PabstBlueRibbon
Inmiddels ben ik er wel weer overheen hooralleen op het moment zelf is het zuur
En @:r_one ben toch net weer in slaap gevallen. Blijkbaar is mijn lijf op. Zou nu ook kunnen slapen. Erg irritant, maar idd. Uitgeblust en er is niet altijd een diepzinnige oorzaak voor
Op zich heb je gelijk. Alleen ik ben zo bang weer mijn ritme kwijt te raken. En ik voel me heel schuldig als ik niks nuttigs doe.quote:Op maandag 14 juli 2025 19:53 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Als je lichaam aangeeft dat je moet slapen, geef daar dan aan toe. Je hebt ook nogal wat te verduren (gehad), vergeet dat niet.
Af en toe een (halve) dag in bed liggen is niet erg, als je jezelf er maar weer uit krijgt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |