Daarom zie ik ook niet hoe vredig verder verloopt. Israel zal nooit geloven dat Iran niet aan een atoombom wapen werkt. Ook als ze het daadwerkelijk niet doen.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 17:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
Maar, iedereen gaat er dus van uit, dat wat Iran ook doet, ze zijn per definitie de zaak aan het belazeren en alleen op uit om Israël zo snel mogelijk met atoombommen te bestoken.
We zien bij Israël een hoop mensen die net het omgekeerde roepen: die hebben het recht aan hun kant en alleen het goede voor met iedereen, behalve als ze een vinger naar Israël uit durven steken, natuurlijk.
Propaganda, het werkt.
HEU moet het land uit. Centrifuges niet. Bovendien gaat conversie/insmelten over zwaarwaterreactoren. Veel te duur en te omslachtig voor Iran, en risicovoller voor de rest van de wereld omdat er dan opeens plutonium als afvalproduct om de hoek komt kijken. Lichtwaterreactoren, HEU ruilen voor yellowcake, yellowcake verrijken tot LEU (3% - 5%) d.m.v. centrifuge, is op dit moment de enige logische optie voor Iran om in zijn toekomstige energiebehoefte te voorzien.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 17:16 schreef Vallon het volgende:
[..]
Mijn tldr; boodschap hier is vooral zorgen dat allereerst die centrifuge/capaciteiten het land uitgaan.
Buiten simpele controle, ook niet direct nodig om die 400kg, 60% verrijkt, gevaarlijk & moeilijk te verschepen aan een duistere kopers of het elders te "downblenden". Ik kan mij niet voorstellen dat het millitaire doel was om die voorrrad te vernietigen.
Die 400kg kan desnoods lokaal "gedownblended" worden om beetje bij beetje opgestookt te worden in de eigen centrales. verkopen kan ook en afhankelijk van insteek heeft het dan een waarde vanaf $1M tot wat de gek er voor geeft van $4B. (Uraniumerts 0,7% doet $150/kg en superverrijkt U235 kan tot $15M/kg doen)
NB: het wordt technisch maar het uitgezuurde uranium (YellowCake) hoeft niet gecentrifugeerd te worden en is na conversie/insmelten, prima toepasbaar voor civiele doeleinden in de grotere reactoren.
Wil men het toepassen in kleinere reactors, bv die passen in onderzeeërs of vliegdekschepen, (wat mij als wapen geen gewenste toepassing lijkt voor Iran) moet het verrijkt worden tot ca 20%
Die 400kg zelf is alleen nuttig om een - niet toepasbare - vuile bom van te maken. Ik mag glad aannemen dat het doel van Iran mogelijk wel is om Israëliërs te vernietigen maar het beloofde land zelf te (laten) bewonen door hun gelijkgestemden. Mogelijk dat Trump/Pentagon vooral wil voorkomen dat zijzelf (hun bases) te maken krijgen met strategische kernwapens en het gevaar voor Israël inzetten voor eigen redenen.
Wie zou dat HUE moeten afnemen, hoeveel betalen en wat gaat er dan daarna (en mee) gebeuren ?quote:Op zaterdag 28 juni 2025 18:07 schreef Hallulama het volgende:
[..]
HEU moet het land uit. Centrifuges niet. Bovendien gaat conversie/insmelten over zwaarwaterreactoren. Veel te duur en te omslachtig voor Iran, en risicovoller voor de rest van de wereld omdat er dan opeens plutonium als afvalproduct om de hoek komt kijken. Lichtwaterreactoren, HEU ruilen voor yellowcake, yellowcake verrijken tot LEU (3% - 5%) d.m.v. centrifuge, is op dit moment de enige logische optie voor Iran om in zijn toekomstige energiebehoefte te voorzien.
Het punt is, we willen niet dat Iran een kernwapen maakt, maar kernenergie is prima. Dus LEU nodig, dus centrifuges nodig, dus yellowcake nodig. Prima ruil dus. HEU voor yellowcake. Niemand heeft het verder over 20%. Ik noem 3% - 5%, waarvoor je dezelfde centrifuges nodig hebt. Wel goed lezen a.u.b.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 18:35 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wie zou dat HUE moeten afnemen, hoeveel betalen en wat gaat er dan daarna (en mee) gebeuren ?
Ik ga toch aannemen dat men niet in gedachten heeft het te verschepen naar Rusland waar er dan ook geen toezicht meer op is. Zonder (verwerkings)installaties, heeft Iran simpelweg niets meer aan HUE dan zich te verwarmen aan de uitstraling daarvan.
Ik zie niet goed waarom centrifuges, tot doel om meer dan 93% te verrijken, noodzakelijk zijn voor Iran.
Zij kan prima uranium (laten) delven dat sublimeren tot YC (3-4%), het verhandelen, het desnoods elders verder laten verrijken en daarmee elk van haar reactors stoken die civiel gezien zinnig is.
Maar goed ik proef iets van een technische discussie waar het eea wel ongeveer als richting een beetje klopt maar de essentie daarvan hier van het pad raakt. Kernwetenschap is statistisch gezien wel exact te beschouwen maar in uitvoering, kan je er alles van beweren en mee maken wat iemand daarvan zich wenst. Iets dat toezicht ook zo buitengewoon ingewikkeld maakt met wat intenties zijn bij een bepaalde voorziening.
Voor mij is het klip en klaar dat elke verrijking van meer dat 20% uitsluitend tot doel heeft om dat te gebruiken voor wapens.
Jij niet, maar zij wel. Zonder atoombommen kunnen de VS en Israël doen waar ze maar zin in hebben. Zij hebben het dus voor het zeggen. Zij bepalen wanneer ze zin hebben om Iran te naaien. "Hou je bek en doe wat ik zeg, bitch, anders gooien we jullie weer plat!" Dat vinden ze niet leuk.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 18:35 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wie zou dat HUE moeten afnemen, hoeveel betalen en wat gaat er dan daarna (en mee) gebeuren ?
Ik ga toch aannemen dat men niet in gedachten heeft het te verschepen naar Rusland waar er dan ook geen toezicht meer op is. Zonder (verwerkings)installaties, heeft Iran simpelweg niets meer aan HUE dan zich te verwarmen aan de uitstraling daarvan.
Ik zie niet goed waarom centrifuges, tot doel om meer dan 93% te verrijken, noodzakelijk zijn voor Iran.
Zij kan prima uranium (laten) delven dat sublimeren tot YC (3-4%), het verhandelen, het desnoods elders verder laten verrijken en daarmee elk van haar reactors stoken die civiel gezien zinnig is.
Maar goed ik proef iets van een technische discussie waar het eea wel ongeveer als richting een beetje klopt maar de essentie daarvan hier van het pad raakt. Kernwetenschap is statistisch gezien wel exact te beschouwen maar in uitvoering, kan je er alles van beweren en mee maken wat iemand daarvan zich wenst. Iets dat toezicht ook zo buitengewoon ingewikkeld maakt met wat intenties zijn bij een bepaalde voorziening.
Voor mij is het klip en klaar dat elke verrijking van meer dat 20% uitsluitend tot doel heeft om dat te gebruiken voor wapens.
Nee het is een misvatting dat die ultracentrifuges nodig zijn wat verder een technische discussie is.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 19:42 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Het punt is, we willen niet dat Iran een kernwapen maakt, maar kernenergie is prima. Dus LEU nodig, dus centrifuges nodig, dus yellowcake nodig. Prima ruil dus. HEU voor yellowcake. Niemand heeft het verder over 20%. Ik noem 3% - 5%, waarvoor je dezelfde centrifuges nodig hebt. Wel goed lezen a.u.b.
Er zijn genoeg landen die HEU kunnen gebruiken. Rusland heeft al eerder LEU aangenomen van Iran. China kan het gebruiken, de VS, Frankrijk, etc. Ze hoeven het niet in te zetten voor wapens. Ze kunnen het ook downblenden.
Maar hoe dan ook moet die HEU rotzooi Iran uit, dus ik ben benieuwd wie er hapt en wat de voorwaarden zullen zijn.
Kun jij mij uitleggen, waarom tegenwoordig het grootste deel van onze bevolking conservatief is? Waarom ze vinden dat vroeger alles beter was? Behalve, dat ze wel de dingen zoals internet, een mobiele telefoon en de sociale media onmisbaar vinden? Wel de lusten, niet de lasten?quote:Op vrijdag 27 juni 2025 23:09 schreef Repentless het volgende:
[..]
Mooi verhaal. Kun je dan misschien uitleggen waarom juist de jongere generaties moslims (allebei de ouders al in NL geboren) naar verluidt steeds steeds strenger worden in de leer t.o.v. de vorige generatie?
Het dragen van een hoofddoek onder Marokkaanse moslima's is bijvoorbeeld significant toegenomen de laatste 20 jaar.
Of een andere vraag: kun je dan misschien uitleggen waarom 68% van de Nederlandse Turken (ook tweede en zelfs derde generatie) op Erdogan stemt, terwijl dit percentage onder in Turkije woonachtige Turken lager is? En zeker onder de jongeren daar veel lager?
Het Iraanse regime staat best zwak, al jaren. Als er echter niemand is om de schop uit te delen blijft het kaartenhuis gewoon staan.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 10:36 schreef Aether het volgende:
[..]
Wat zou er voor in de plaats moeten komen? Er is geen behoorlijke oppositie in Iran die het zou kunnen overnemen.
Klopt, het werkt uitstekend voor jou. Jij denkt namelijk dat je een Islamofascistisch theocratisch terreurregime dat een land in het MO wil vernietigen en van alle andere landen marionettenregimes wil maken met de bevolking met hetzelfde ideologische profiel te vergelijken is met een redelijk functionerende democratie.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 17:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
Maar, iedereen gaat er dus van uit, dat wat Iran ook doet, ze zijn per definitie de zaak aan het belazeren en alleen op uit om Israël zo snel mogelijk met atoombommen te bestoken.
We zien bij Israël een hoop mensen die net het omgekeerde roepen: die hebben het recht aan hun kant en alleen het goede voor met iedereen, behalve als ze een vinger naar Israël uit durven steken, natuurlijk.
Propaganda, het werkt.
Nee, dit is overgenomen van politiek links georiënteerd westen vanuit een niet-westerse hoek, om het maar netjes te zeggen. Zionisme was eerder niet iets waar ze in het westen niet van konden slapen.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 19:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Geen woord aan gelogen, fascisme is een toxische ideologie. Als je dat aanhangt heb je uberhaupt niks te klagen dat anderen een kutgeloof aanhangen want dat doe je dan zelf net zo goed.
Iran zegt natuurlijk ook niet joden te vernietigen alleen zionisme wat best een westers standpunt van ze is. Meer westers dan Israel dat vanuit hun geloof een genocide pleegt.
quote:Het is een van de beste geheime diensten ter wereld, maar geldt ook als gevaarlijk en omstreden.
De Mossad scoort de laatste maanden met de ene na de andere spectaculaire actie.
Hoe krijgen de spionnen van Israël dat elke keer weer voor elkaar?
Een kijkje achter de schermen bij ’de best geoliede moordmachine ter wereld’. ,,Ik ben trots op ze.’’
Met Operatie Rising Lion mepte Israël zijn aartsvijand Iran in de touwen.
Amerikaanse bommenwerpers volgden om nog een klap uit te delen aan de nucleaire fabrieken van de Islamitische Republiek.
Veel voorwerk was gedaan door de legendarische Mossad, die met engelengeduld diep infiltreerde in het land van de ayatollahs.
The Office zo noemen medewerkers de Mossad.
Het Kantoor voor Informatie-inwinning en Speciale Taken is met 7000 medewerkers geen extreem grote dienst de Amerikaanse CIA heeft er 22.000, onze AIVD 2000.
Maar de Nederlandse inlichtingen- en veiligheidsdienst heeft een jaarbudget van een paar honderd miljoen, de Mossad mag elk jaar 2,7 miljard euro uitgeven.
The Office is niet te vergelijken met zijn Nederlandse tegenhanger.
Onze AIVD’ers mogen geen wapens dragen en zelfs niemand arresteren.
Voor elke actie of operatie moet eerst een stapel formulieren worden afgestempeld.
De Mossad had in 2018 al een kleine drieduizend vijanden doodgeschoten, opgeblazen of vergiftigd.
Voor de Israëlische dienst zijn de mogelijkheden vrijwel onbeperkt.
Geen antwoord dus, oké.quote:Op zondag 29 juni 2025 01:00 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Kun jij mij uitleggen, waarom tegenwoordig het grootste deel van onze bevolking conservatief is? Waarom ze vinden dat vroeger alles beter was? Behalve, dat ze wel de dingen zoals internet, een mobiele telefoon en de sociale media onmisbaar vinden? Wel de lusten, niet de lasten?
Of misschien hebben ze niet het idee dat stemmen zoden aan de dijk zet? Dat komt dan voornamelijk omdat ze steeds rechtser stemmen, op partijen die er steeds minder voor hun zijn. Maar daar weet jij natuurlijk ook alles vanaf
quote:Verwoest Weizmann-instituut komt met revolutionaire kankerdoorbraak
Net voordat onderzoekers van het Weizmann-instituut in het Israëlische Rehovot een baanbrekende nieuwe methode om leukemie op te sporen wilden presenteren, werd hun onderzoeksinstituut verwoest door een Iraanse ballistische raket.
Toch presenteren zij nu hun doorbraak, nadat bleek dat hun onderzoeksresultaten op bijna miraculeuze wijze het onderzoek overleefd hadden. In Nature, het meest gezaghebbende wetenschappelijk tijdschrift ter wereld, beschrijven zij hun revolutionaire niet-invasieve bloedproef om leukemie in een vroeg stadium te ontdekken.
Wanneer de test op grote schaal beschikbaar wordt in ziekenhuizen, zal deze de uiterst pijnlijke beenmergpunctie kunnen vervangen.
Hebben ze niet gewonnen dan? Het nucleaire programma bestaat nog steeds en het regime zit nog op zijn plek.quote:Op zondag 29 juni 2025 10:03 schreef Aether het volgende:
Iran officials double down on victory narrative as Khamenei skips state funerals
https://www.iranintl.com/en/liveblog/202506232386
[ afbeelding ]
Het had erger gekund voor ze ja.quote:Op zondag 29 juni 2025 11:15 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Hebben ze niet gewonnen dan? Het nucleaire programma bestaat nog steeds en het regime zit nog op zijn plek.
Gewonnen hebben ze zeker niet en het nucleaire programma heeft op z'n minste een aardige vertraging opgelopen, dat regime omverwerpen is niet zo eenvoudig, maar de internationale dreiging ervan is voorlopig wel weg.quote:Op zondag 29 juni 2025 11:15 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Hebben ze niet gewonnen dan? Het nucleaire programma bestaat nog steeds en het regime zit nog op zijn plek.
Iran sloeg een pleefiguur ja, maar aan het einde van de oorlog hebben ze nog steeds genoeg verrijkt uranium om meerdere bommen te maken, de centrifuges om meer te maken zijn nog intact, ballistische raketten en tactieken om de bom naar Israël te brengen zijn getest en het regime zit nog stevig op zijn plek.quote:Op zondag 29 juni 2025 11:34 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het had erger gekund voor ze ja.
Dat blijkt echt uit niks.quote:Op zondag 29 juni 2025 11:53 schreef Tarado het volgende:
[..]
Gewonnen hebben ze zeker niet en het nucleaire programma heeft op z'n minste een aardige vertraging opgelopen, dat regime omverwerpen is niet zo eenvoudig, maar de internationale dreiging ervan is voorlopig wel weg.
Misschien als ze 100 bommen willen gaan maken ja, maar volgens Netanyahu hadden ze al genoeg grondstoffen voor 8. Een paar dode oude mannen doet niet opeens de kennis van een land verdwijnen.quote:Op zondag 29 juni 2025 12:31 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dan moet je je toch maar wat meer inlezen
Dreigen met was een onderhandelingsstrategie die aan Iran gelieerde schurkenstaat Noord-Korea ook hanteerde. En die hebben de bom en zijn hun arsenaal aan het vergroten. Die hebben net als Iran ook periodes van "onderhandelingen" gehad.quote:Op zondag 29 juni 2025 12:30 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Iran sloeg een pleefiguur ja, maar aan het einde van de oorlog hebben ze nog steeds genoeg verrijkt uranium om meerdere bommen te maken, de centrifuges om meer te maken zijn nog intact, ballistische raketten en tactieken om de bom naar Israël te brengen zijn getest en het regime zit nog stevig op zijn plek.
De grootste horde om een nucleair wapen te krijgen zijn de benodigde materialen. Er daadwerkelijk eentje maken is voor een redelijk hoogopgeleid land als Iran echt wel te doen. Er zitten echter kosten aan om die keuze te maken, aangezien stiekem alle andere landen niet staan te springen om een nucleair Iran. Dreigen met was een onderhandelingsstrategie.
Goede kans dat na de onthoofding van afgelopen maand de kosten baten analyse opschuift naar wel een bom willen hebben.
[..]
Dat blijkt echt uit niks.
Het resultaat is gemengd, dat lijkt me de beste omschrijving. Israël heeft gefaald om de kop van de slang (Raad van Hoeders + Raad van Experts) af te hakken. In Isfahan hebben de Amerikanen schijnbaar niet eens geprobeerd om de nucleaire faciliteiten te raken. Het nucleaire programma is daarmee slechts enkele maanden teruggezet.quote:Op zondag 29 juni 2025 11:53 schreef Tarado het volgende:
[..]
Gewonnen hebben ze zeker niet en het nucleaire programma heeft op z'n minste een aardige vertraging opgelopen, dat regime omverwerpen is niet zo eenvoudig, maar de internationale dreiging ervan is voorlopig wel weg.
Die garantie heb ik niet. Wat ik wel zeker weet is dat de kans veel kleiner was geweest zonder Trump 1 en zonder deze mislukte oorlog.quote:Op zondag 29 juni 2025 12:38 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dreigen met was een onderhandelingsstrategie die aan Iran gelieerde schurkenstaat Noord-Korea ook hanteerde. En die hebben de bom en zijn hun arsenaal aan het vergroten. Die hebben net als Iran ook periodes van "onderhandelingen" gehad.
Wat doet jou denken dat Iran niet alsnog de bom zou krijgen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |