abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218045050
quote:
"Brasa" en "Nelson Mandela": nieuwe schoolnamen moeten basisscholen inclusiever maken

Van de 'Onze Wereld' naar 'Nelson Mandela' en van 'Nellestein' naar 'Brasa'. Het doel van zo'n twintig scholen in Zuidoost is door onder andere een nieuwe naam inclusiever te worden. "Het moet duidelijk zijn dat elk kind en iedere nationaliteit welkom is in ons stadsdeel." Ook lesmateriaal moet veranderen, de komende tijd veranderen meerdere scholen van naam.

"In Zuidoost lopen 173 nationaliteiten rond. En daar moet je ook in het onderwijs naar luisteren." Dat stelt Dave Ensberg-Kleijkers, bestuurder van basisscholenkoepel Zonova. Met een nieuwe visie voor al zijn basisscholen in Zuidoost moet er een warmer welkom en meer herkenning zijn voor de multiculturele groep kinderen in het klaslokaal.

"In plaats van dat we zeggen dat we in een traditionele Nederlandse omgeving leen, zeggen we: we zijn onderdeel van deze grote wereld en dus bewegen we mee met het multiculturele wereldbeeld dat er is." Basisschool Nellestein is omgevormd tot IKC Brasa - wat 'knuffel' betekent in het Surinaamse Sranantongo en het Caribische Papiament - en binnenkort wordt ook basisschool Onze Wereld hernoemd tot de Nelson Mandelaschool.

Met grote trots staat de directeur van Brasa Marjolein Slingerland in de aula. "Het is heel fijn dat iedereen het woord 'knuffel' en 'omhelzing' ook echt voelt hier. Je leert elkaar te omarmen, maar je leert de kinderen ook direct nieuwe woorden en daarmee nieuwe culturen.

Kleurrijke hidjab of kussende prinsen
Het nieuwe plan reikt verder dan het stadsdeel. Zo moet ook lesmateriaal anders worden ingericht. Ensberg-Kleijkers: "We hebben in onze schoolbibliotheken bijvoorbeeld boeken waarin een prinses een prachtige blauwe hidjab draagt of waarin twee prinsen verliefd op elkaar worden. Ook daarbij gaat het om cultuur en acceptatie." De bestuurder hoopt het door te kunnen voeren tot aan de toetsvragen. "Je wilt niet dat criminelen altijd een migratieachtergrond hebben."

Voor ouders op het schoolplein was het even wennen, maar valt de insteek van de nieuwe schoolnaam in de smaak. "Ik ken het woord als Surinaamse vrouw en ik ben het er wel mee eens", vertelt een moeder die haar kind net heeft afgezet. "Ik denk dat de jonge kinderen er niet zo mee bezig zijn, maar vanaf de bovenbouw kan dit denk ik wel bijdragen aan hoe kinderen naar andere culturen kijken." Een andere moeder: "Het zit hem juist in de details om kinderen bewust te maken van diversiteit."

Een vader naast haar begrijpt de visie en vindt inclusie goed. Het Brasa-park is ook nog eens dicht bij de school. "Ik denk dat het misschien creatiever had gekund, nu is het allemaal Brasa. Ik vraag me af of dat niet weer een andere cultuur had kunnen zijn", zo zegt hij.

Oproep aan lesmethodes
Maar Brasa is volgens directeur Slingerland juist een woord dat iedereen kent, welke afkomst je dan ook hebt. De scholenkoepel hoopt dat ze op deze manier een boodschap kunnen afgeven aan uitgeverijen en lesmethode-ontwikkelaars. Uiteindelijk gaan de partijen over de invulling van les- en toetsmateriaal. "Wij doen dit vanuit intrinsieke motivatie, en ik heb er vertrouwen in dat zij daarop inspelen."

Binnenkort gaat ook 'Onze Wereld' over op hun nieuwe naam en de komende jaren verwacht Ensberg-Kleijkers dat nog zeker drie of vier scholen in het stadsdeel een andere naam krijgen. "Er zijn ook Aziatische of Oceanische namen die aan bod komen. Elk deel van de wereld komt straks aan bod."
De "Één plus Één is drie" school vind ik wel een goede naam voor een school. Past ook bij dit tijdsbeeld van teloorgang van ons onderwijs.
pi_218045084
:')
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_218045088
Uit dat ligt.
  woensdag 25 juni 2025 @ 22:45:19 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218045116
Ik woon daar niet dus boeiend.
pi_218045132
Werd tijd.
pi_218045138
Bron: De Speld (hoop ik)
just give a second thought
what if we don't get caught...
  woensdag 25 juni 2025 @ 22:49:33 #7
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218045147
En nu wachten op ziedende mensen vanwege een naamsverandering.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_218045149
Als je mensen opneemt, waarom dan niet ook hun cultuur opnemen? Waarom moeten zij zich alleen maar aanpassen?
  Spellchecker woensdag 25 juni 2025 @ 22:50:00 #9
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  woensdag 25 juni 2025 @ 22:50:18 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218045153
We hebben nu eenmaal vrijheid van onderwijs dus scholen moeten zelf maar bepalen hoe ze heten.

Je hebt echt geen leven als je je hier over gaat opwinden wanner je zelf nooit wat met die scholen te maken hebt.
pi_218045155
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juni 2025 22:50 schreef maily het volgende:
Zuid-Oost?

Waar ligt dat?
In het zuid oosten
pi_218045156
quote:
De bestuurder hoopt het door te kunnen voeren tot aan de toetsvragen. "Je wilt niet dat criminelen altijd een migratieachtergrond hebben."
_O-
pi_218045157
Moeten zij weten.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  woensdag 25 juni 2025 @ 22:50:55 #14
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218045159
Gelukkig, nu zijn alle onderwijsproblemen opgelost.
pi_218045166
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 22:49 schreef Masberum het volgende:
Als je mensen opneemt, waarom dan niet ook hun cultuur opnemen? Waarom moeten zij zich alleen maar aanpassen?
:') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :')
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_218045172
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 22:50 schreef DutchPandora het volgende:

[..]
_O-
Want nu heten alle criminelen in het lesmateriaal natuurlijk nog allemaal Achmed enzo. Ja hoor, ik geloof het ook.
pi_218045174
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 22:50 schreef Hexagon het volgende:
We hebben nu eenmaal vrijheid van onderwijs dus scholen moeten zelf maar bepalen hoe ze heten.

Je hebt echt geen leven als je je hier over gaat opwinden wanner je zelf nooit wat met die scholen te maken hebt.
Sommige mensen maken zich druk om het welzijn van andere mensen, ook als het ze niet direct beïnvloedt. Dat heet empathie, bewustzijn, medeleven in plaats van

alleen aan jezelf te denken
pi_218045209
quote:
"We hebben in onze schoolbibliotheken bijvoorbeeld boeken waarin een prinses een prachtige blauwe hidjab draagt of waarin twee prinsen verliefd op elkaar worden. Ook daarbij gaat het om cultuur en acceptatie."
En dit zal wel in goede aarde vallen inderdaad. Misschien ook nog een prins met een keppeltje erbij doen, of dat de prinses met hijab gewoon met ongelovige Jan de groenboer trouwt, daar staan de cultureel diverse klassen vast voor open.
pi_218045211
Ja man, dit gaat gigantisch bijdragen :')
  woensdag 25 juni 2025 @ 22:56:13 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218045212
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 22:52 schreef Masberum het volgende:

[..]
Sommige mensen maken zich druk om het welzijn van andere mensen, ook als het ze niet direct beïnvloedt. Dat heet empathie, bewustzijn, medeleven in plaats van

Welk welzijn wordt er precies aangetast? Heb je al voorbeelden van mensen die ernstig lijden onder dit besluit van een schoolbestuur in een wijk waar bijna geen blanke Nederlander woont?
  woensdag 25 juni 2025 @ 22:57:09 #21
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218045223
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 22:52 schreef Masberum het volgende:

[..]

Inderdaad. Leef erg mee met de mensen die hierdoor negatief worden getroffen. Denk niet dat dit ooit kan worden hersteld.

Hoop dat deze mensen getroffen door de naamverandering de kracht kunnen vinden om deze moeilijke periode achter zich te laten! Heel veel sterkte aan allen.
pi_218045224
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 22:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Welk welzijn wordt er precies aangetast? Heb je al voorbeelden van mensen die ernstig lijden onder dit besluit van een schoolbestuur in een wijk waar bijna geen blanke Nederlander woont?
Oke jij hebt geen kinderen
  woensdag 25 juni 2025 @ 22:59:03 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218045238
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 22:57 schreef Masberum het volgende:

[..]
Oke jij hebt geen kinderen
Kij wel blijkbaar? Gaan die naar die school?
pi_218045247
_-L'avenir est déja là
pi_218045248
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juni 2025 22:50 schreef maily het volgende:
ZuidOost?

Waar ligt dat?
Zal wel weer in dat afvoerputje liggen, de plek waar ze denken dat zij en alleen ZIJ het boegbeeld van Nederland zijn. Walgelijke plek is het.
pi_218045260
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 22:59 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Kij wel blijkbaar? Gaan die naar die school?
Nee die gaan niet naar die school en ik besef me dat het niet fijn is voor die ouders dat diversiteit tot het extreme genomen wordt. Extremen zijn nooit goed namelijk. Zoals ik al zei, je kan iets afkeuren ook al heb je er niet direct mee te maken. Ik vind het zielig voor die ouders dat ze hiermee te maken hebben.

Jij vindt dat mensen die er niet direct bij betrokken zijn maar stil moeten zijn. Walgelijk gedrag weer
  woensdag 25 juni 2025 @ 23:02:37 #27
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218045267
Net alsof landen in Afrika en Azie hun eigen identiteit ook overboord gooien om Nederlandse namen te introduceren. Is er in Pakistan al een Michiel de Ruijterschool geopend? Of in Angola een prinses Maxima college?

Alleen in West Europa wordt onder gejuich de eigen cultuur weggestreept en de autochtone bevolking vrijwillig vervangen. Destructief gedrag en iets wat per definitie geen lang leven beschoren is.
The End Times are wild
  woensdag 25 juni 2025 @ 23:04:51 #28
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218045285
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 22:56 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
En dit zal wel in goede aarde vallen inderdaad. Misschien ook nog een prins met een keppeltje erbij doen, of dat de prinses met hijab gewoon met ongelovige Jan de groenboer trouwt, daar staan de cultureel diverse klassen vast voor open.
Dit is altijd wel geinig om te zien. Gewoon hoe misplaatst dergelijke kritiek altijd is.

Zelfde als de slut walk in Rotterdam. Hebben ze deze mooie poster voor gemaakt. Heb 0 moslims horen klagen, maar de socials stonden wel vol met ziedende rechtse mensen die stelden dat dit vast goed valt onder moslims. :')
  woensdag 25 juni 2025 @ 23:06:16 #29
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218045297
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 23:02 schreef Masberum het volgende:

[..]
Nee die gaan niet naar die school en ik besef me dat het niet fijn is voor die ouders dat diversiteit tot het extreme genomen wordt. Extremen zijn nooit goed namelijk. Zoals ik al zei, je kan iets afkeuren ook al heb je er niet direct mee te maken. Ik vind het zielig voor die ouders dat ze hiermee te maken hebben.

Jij vindt dat mensen die er niet direct bij betrokken zijn maar stil moeten zijn. Walgelijk gedrag weer
Je zou een naamsverandering maar extreem vinden.
  woensdag 25 juni 2025 @ 23:06:36 #30
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218045300
quote:

[..]

Maar heb je al voorbeelden van ouders van die school die zielig zijn. Heeft de ouderraad al geprotesteerd.

Of vinden de meesten het eigenlijk wel prima? En zijn het vooral een stel kansloze nerds die niks met die school te maken hebben, die erover gaan krijsen?
  woensdag 25 juni 2025 @ 23:11:47 #31
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_218045327
quote:
14s.gif Op woensdag 25 juni 2025 22:49 schreef Mikeytt het volgende:
De combinatie knuffel en hidjab is wel geinig.

Zo zie je maar dat zelfs tussen buitenlandse culturen onderling het onderscheid groot kan zijn.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_218045330
quote:
14s.gif Op woensdag 25 juni 2025 22:49 schreef Mikeytt het volgende:
Zat juist te wachten op deze reactie,
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_218045345
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 23:06 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Je zou een naamsverandering maar extreem vinden.
En als ze het Moa Zedong zouden noemen zou je het niet extreem vinden. Om maar een voorbeeld te geven. Het is een grijs gebied, je reactie is simpel
  woensdag 25 juni 2025 @ 23:16:48 #34
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_218045351
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 23:04 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Dit is altijd wel geinig om te zien. Gewoon hoe misplaatst dergelijke kritiek altijd is.

Zelfde als de slut walk in Rotterdam. Hebben ze deze mooie poster voor gemaakt. Heb 0 moslims horen klagen, maar de socials stonden wel vol met ziedende rechtse mensen die stelden dat dit vast goed valt onder moslims. :')
[ afbeelding ]
Moet ik hierin een moslima herkennen :?
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_218045352
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 23:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar heb je al voorbeelden van ouders van die school die zielig zijn. Heeft de ouderraad al geprotesteerd.

Of vinden de meesten het eigenlijk wel prima? En zijn het vooral een stel kansloze nerds die niks met die school te maken hebben, die erover gaan krijsen?
En daar gaat het weer naar persoonlijke aanvallen om een argument te maken. Succes
  woensdag 25 juni 2025 @ 23:17:51 #36
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218045354
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 23:16 schreef Masberum het volgende:

[..]
En als ze het Moa Zedong zouden noemen zou je het niet extreem vinden. Om maar een voorbeeld te geven. Het is een grijs gebied, je reactie is simpel
Een extreem controversieel figuur vergelijken met schoolnamen als Nelson Mandela en Brasa... ok dan. 'grijs gebied'
pi_218045366
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 23:17 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Een extreem controversieel figuur vergelijken met Nelson Mandela en Brasa... ok dan. 'grijs gebied'
Hij is niet extreem controversieel voor sommige landen. Waarom zouden we invloeden van buitenaf onze cultuur zo laten beïnvloeden terwijl we juist die mensen die we opvangen onderdak geven? Wat is die drang om maar telkens iedereen te willen pleasen in plaats van de lokale bevolking die er al honderden jaren is?

Denk je dat moslim landen iets gaan hernoemen naar Nederland? En waarom niet? Is dat plotseling niet normaal?
pi_218045378
Godsamme :')

"Onze wereld". ONZE HELE FUCKING WERELD!!!

Niet inclusief genoeg _O- :{
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_218045389
Ik denk niet dat kinderen hier ook maar ene fuck om geven. Volgens mij is het gewoon bedacht als slimme marketing om relevant en aantrekkelijk te blijven.
  woensdag 25 juni 2025 @ 23:28:45 #40
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218045393
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 23:21 schreef Masberum het volgende:

[..]
Hij is niet extreem controversieel voor sommige landen.
Wat kan het mij schelen wat controversieel is elders? In Nederland is Nelson Mandela geen controversieel figuur.
Het woord 'knuffel' is hoop ik ook niet controversieel tegenwoordig :')
quote:
Waarom zouden we invloeden van buitenaf onze cultuur zo laten beïnvloeden terwijl we juist die mensen die we opvangen onderdak geven?
Opvangen? De leerlingen zijn veelal Nederlanders die hier wonen. Er wordt geen 'onderdak' geboden.
quote:
Wat is die drang om maar telkens iedereen te willen pleasen in plaats van de lokale bevolking die er al honderden jaren is?
Geen idee wat die drang is. Ook geen idee wat de drang is om telkens verontwaardigd te doen over dergelijke kleine veranderingen die van alle tijden zijn. Enkel komt het nu in elk sensatienieuwsblad zodat mensen er lekker op kunnen gaan.
quote:
Denk je dat moslim landen iets gaan hernoemen naar Nederland? En waarom niet? Is dat plotseling niet normaal?
Waarom moet het mij boeien wat ze in islamitische landen op school doen? Wij hebben een plicht om daar een voorbeeld aan te nemen en dat over te nemen? :?
pi_218045398
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 23:28 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Wat kan het mij schelen wat controversieel is elders? In Nederland is Nelson Mandela geen controversieel figuur.
Het woord 'knuffel' is hoop ik ook niet controversieel tegenwoordig :')

Wat je hier zegt is niet logisch.
[..]
Opvangen? De leerlingen zijn veelal Nederlanders die hier wonen. Er wordt geen 'onderdak' geboden.
[..]
In dat geval geen probleem

Geen idee wat die drang is. Ook geen idee wat de drang is om telkens verontwaardigd te doen over dergelijke kleine veranderingen die van alle tijden zijn. Enkel komt het nu in elk sensatienieuwsblad zodat mensen er lekker op kunnen gaan.
[..]

Oke.. Dat is dat dan

Waarom moet het mij boeien wat ze in islamitische landen op school doen? Wij hebben een plicht om daar een voorbeeld aan te nemen en dat over te nemen? :?

Nee
  woensdag 25 juni 2025 @ 23:49:13 #42
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218045441
Zuidoost.

Is dat Indonesie of zit ik dan te ver oost?

Brasa vind ik niet echt leuk klinken eigenlijk. Verder wel een prima initiatief, al vind ik het ook een gek initiatief.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218045449
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 23:16 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Moet ik hierin een moslima herkennen :?
Meer zo’n matrosjka-poppetje.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_218045459
Je moet wat bedenken als beleidsmedewerker hè.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_218045462
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 22:49 schreef Masberum het volgende:
Omdat hun proberen hun cultuur door te duwen .
Te kosten van onze cultuur.
pi_218045493
Een school in de buurt van mijn school vroeger heette De Regenboog.
wokies
ohnee was allochtonenschool

Maar beter gewoon objecten of concepten waar niemand iets negatiefs bij kan verzinnen. De zonnebloem of zo.

[ Bericht 19% gewijzigd door Evangelion op 26-06-2025 00:17:53 ]
pi_218045507
En het politiebureau in Zuid Oost heet voortaan Scotoe Hangout.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218045519
quote:
1s.gif Op woensdag 25 juni 2025 22:56 schreef Cockwhale het volgende:
Ja man, dit gaat gigantisch bijdragen :')
Dat boeit geen reet uiteindelijk. Dat ze zichzelf op de borst kunnen kloppen, dat is het doel geworden. Ze hebben toch iets goeds gedaan nu, in hun ogen? En als je hier kritiek op hebt, ben je een vieze racist! Dat het niets op gaat lossen is bijzaak.
  donderdag 26 juni 2025 @ 00:29:04 #49
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_218045522
quote:

[..]

Tip voor die ouders: vertrek dan uit Nederland. :Y
Gevaccineerd.
  donderdag 26 juni 2025 @ 00:30:49 #50
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_218045528
quote:
7s.gif Op woensdag 25 juni 2025 23:56 schreef nostra het volgende:
Je moet wat bedenken als beleidsmedewerker hè.
Aha.. punt scoren om je baan te kunnen behouden?
Gevaccineerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')