Foto is van het AD. Een rechtse krant van de rechtse Van Thillo WO2 collaboratie familie, met vele hitjobs in de media.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Beetje zoals die foto erbij, ja.
[ afbeelding ]
quote:Pro of PRO?
In de eigen uitingen schrijft Progressief Nederland 'PRO' met drie hoofdletters. De NOS gaat daar niet in mee, omdat ons uitgangspunt is dat we alleen afkortingen als CDA (Christen Democratisch Appèl) of VVD (Volkspartij voor Vrijheid en Democratie) met louter hoofdletters schrijven.
In dit geval gaat het om een inkorting van het woord Progressief, dat op zichzelf ook al een bestaand woord is: pro. Om diezelfde reden schrijft de NOS ook 50Plus en Denk, terwijl die partijen zelf hun naam met louter hoofdletters schrijven.
Betere vorm ja.quote:
Hopelijk heffen ze deze club heel snel opquote:Op donderdag 26 maart 2026 18:11 schreef Hexagon het volgende:
[ afbeelding ]
Ze hebben wel een vrij behoudend logo voor een progressieve partij.
Gaan ze nu groene rozen uitdelen?
heel snel degraderen tot een woke splinterpartij in de margequote:Op donderdag 26 maart 2026 18:11 schreef Hexagon het volgende:
[ afbeelding ]
Ze hebben wel een vrij behoudend logo voor een progressieve partij.
Gaan ze nu groene rozen uitdelen?
Dit soort grappen zijn al net zo zaaddodend als deze nieuwe partijnaam.quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
heel snel degraderen tot een woke splinterpartij in de marge
Was jij niet vroeger een linkse user?quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:12 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Hopelijk heffen ze deze club heel snel op
Nee johquote:Op donderdag 26 maart 2026 18:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Was jij niet vroeger een linkse user?
Dit is natuurlijk ook een leuk staaltje frames bevestigen door DPG en Van Thillo. Men herhaalt de door rechts opgeplakte beeldvorming. Over inhoud gaat het totaal niet, alleen imago en wedge issues.quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:17 schreef Hanca het volgende:
Ook hier maar: in het noorden zijn ze meer sociaal dan progressief.
https://www.volkskrant.nl(...)ksbeweging~b1531ff6/
Ik had een wat neutralere naam gekozen, iets als Samen Vooruit, niet zo de nadruk op het progressieve leggen.
Media nemen wij niet serieusquote:Op donderdag 26 maart 2026 18:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk ook een leuk staaltje frames bevestigen door DPG en Van Thillo. Men herhaalt de door rechts opgeplakte beeldvorming. Over inhoud gaat het totaal niet, alleen imago en wedge issues.
Dit patroon is niet heel extreem te noemen:
https://bsky.app/profile/jvdp.bsky.social/post/3mhkr5vpuvc2r
En qua inkomen was GL-PvdA geen elite of elitair:
https://maurice.nl/2025/1(...)t-aantal-variabelen/
Toch wordt dat continu gezegd, ook door NRC ("Randstedelijke elite" in de podcast van vandaag)
Waar het dan zelden over gaat - het noorden is vergrijsd en gaat krimpen
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)onaal/groei-en-krimp
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)/jongeren-en-ouderen
Je zou kunnen zeggen dat dit een krimpmarkt is (nee, dan zeg ik niet 'laat ze maar gaarkoken in de drek van FvD en hun VVD handlangers')
Ik neem de neplinkse Volkskrant, ooit eigendom van de Katholieke vakbond, inderdaad niet meer heel serieus.quote:
Pro NL klinkt wel als een anti-immigratie partij, Wilders-achtigquote:Op donderdag 26 maart 2026 18:15 schreef GarlandBriggs het volgende:
Pro NL...mijn stem hebben ze! (Hadden ze al natuurlijk)
Goede ontwikkeling!
Hoe op met je anti-media verhaal. Dit is de Volkskrant, linkser krijg je het niet. Vaak schrik ik zelfs van hoe links ze zaken aanvliegen. Kom op, die complottheorieën zijn inmiddels echt niet meer nodig, niemand trapt er in.quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk ook een leuk staaltje frames bevestigen door DPG en Van Thillo. Men herhaalt de door rechts opgeplakte beeldvorming. Over inhoud gaat het totaal niet, alleen imago en wedge issues.
Gewoon geen enkele media ouwe dibbesquote:Op donderdag 26 maart 2026 18:32 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik neem de neplinkse Volkskrant, ooit eigendom van de Katholieke vakbond, inderdaad niet meer heel serieus.
Welnee. Vandaag ook een heel "Rutte [de Palantir pion] is geweldig" artikel in dit Van Thillo vodje. Eerder al vernielde hij De Morgen in België.quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoe op met je anti-media verhaal. Dit is de Volkskrant, linkser krijg je het niet. Vaak schrik ik zelfs van hoe links ze zaken aanvliegen. Kom op, die complottheorieën zijn inmiddels echt niet meer nodig, niemand trapt er in.
Denk eerder dat je met het gepruts van deze club blij zou moeten zijn.quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:12 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Hopelijk heffen ze deze club heel snel op
Namen van partijen zijn meestal toch niet zo heel spannend?quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:41 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Denk eerder dat je met het gepruts van deze club blij zou moeten zijn.
Een progressieve club met een goede naam, koppen en visie, zou veel bedreigender zijn.
Dat kan, maar de partij die het meest met gemeenschapszin wordt geassocieerd (dat is bijna altijd het CDA geweest) heeft dat niet in de naam. Alleen one issue partijen hebben dit heel duidelijk (waarde/product = naam).quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:49 schreef -XOR- het volgende:
De naam is overigens wel heel slecht gekozen. Had er Sociaal Vooruit van gemaakt, het sociale aspect trekt momenteel veel meer mensen dan het progressieve.
Sociaal is het domein van de PvdA, die zijn overgenomen door GroenLinks.quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:49 schreef -XOR- het volgende:
De naam is overigens wel heel slecht gekozen. Had er Sociaal Vooruit van gemaakt, het sociale aspect trekt momenteel veel meer mensen dan het progressieve.
Dat zou je idd kunnen zeggen...aan de andere kant heeft Forum weinig op met Democratie en wil de Partij van de Vrijheid uitzonderlijk veel verbiedenquote:Op donderdag 26 maart 2026 18:32 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Pro NL klinkt wel als een anti-immigratie partij, Wilders-achtig
Progressief is natuurlijk ook wel een waardenset, maar wat abstracter dan sociaal. Wat er dan wel mooi aan is, is dat het een soort van middelvinger is naar schuimbekkend rechts.quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:55 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat kan, maar de partij die het meest met gemeenschapszin wordt geassocieerd (dat is bijna altijd het CDA geweest) heeft dat niet in de naam. Alleen one issue partijen hebben dit heel duidelijk (waarde/product = naam).
*Gaap* GroenLinks heeft hele sociale periodes gekend. De laatste paar jaren van Halsema wat minder, de rest van hun bestaan eigenlijk niet. Ook lokaal niet. Tijdens zeg maar Paars 1 en 2 had Rosenmoller hier een sterker profiel op dan PvdA van Kok/Melkert.quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:56 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Sociaal is het domein van de PvdA, die zijn overgenomen door GroenLinks.
Denk dat mensen die in het verleden op PvdA gestemd hebben zich daar ook beter in hadden kunnen verplaatsen. Die voelen zich niet progressief.quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:49 schreef -XOR- het volgende:
Maar met 'progressief' wel? Ik zie niet in hoe daar nog groeipotentieel zit. Dat is echt een bubbel.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:01 schreef Frozen-assassin het volgende:
Tsja, of de koers van Sociaal de beste koers is. Persoonlijk gezien ja, maatschappelijk gezien ga je daar gewoon geen stemmen mee winnen. SP verliest jaar op jaar dus ja
Het dekt redelijk de lading zoals ik zeg. Ongetwijfeld zullen er lawines aan artikelen komen, die er niet waren bij al die andere namen van partijen.quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Progressief is natuurlijk ook wel een waardenset, maar wat abstracter dan sociaal. Wat er dan wel mooi aan is, is dat het een soort van middelvinger is naar schuimbekkend rechts.
Je gaat hiermee gewoon de concurrentie aan met D66 lijkt me. Daar zit genoeg potentieel. Veel meer potentieel zit er niet bij sociale vlak. Nederland stemt (helaasquote:Op donderdag 26 maart 2026 19:04 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Maar met 'progressief' wel? Ik zie niet in hoe daar nog groeipotentieel zit. Dat is echt een bubbel.
Dat enorm de focus leggen op Israel en Palestijnen bijvoorbeeld (een enorm belangrijk progressief stokpaardje) heeft de partij niets opgeleverd, integendeel zelfs.
quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:58 schreef EsserS het volgende:
Nou, de kogel is door de kerk: PvdA en GroenLinks gaan voortaan door het leven als 'Progressief Nederland'. Je verwacht het niet, hè? Wat een ontzettend originele, spannende naam. Het klinkt vooral als een veredelde praatgroep voor mensen die vinden dat alles 'anders' moet zolang een ander de rekening maar betaalt. Waarschijnlijk hebben ze er drie dure heisessies en een biologische lunch aan gewaagd om op deze term te komen.
Typisch voor die lui om te denken dat een nieuwe sticker op een oude, krakkemikkige doos de inhoud ineens fris maakt. In de praktijk betekent 'progressief' hier natuurlijk gewoon dat de belastingen omhoog gaan en we nog meer regeltjes krijgen waar niemand op zit te wachten. En heel veel, nog meer asielzoekers uiteraard. Maar goed, ze zijn nu in ieder geval eerlijk over hun pretenties: alsof zij het alleenrecht hebben op de toekomst van Nederland.
Eerlijk gezegd vind ik het wel schattig, die blinde overtuiging dat een nieuwe naam de idealistisch georiënteerde kiezer gaat overtuigen. Succes ermee jongens, ik blijf nog wel even aan de nuchtere en praktische kant van het spectrum staan. En blijf van mijn geld af want dat is niet van jullie.
Net als guurrechts moet je aan merkdifferentiatie en marktsegmentatie doen.quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:01 schreef Frozen-assassin het volgende:
Tsja, of de koers van Sociaal de beste koers is. Persoonlijk gezien ja, maatschappelijk gezien ga je daar gewoon geen stemmen mee winnen. SP verliest jaar op jaar dus ja
Mja, D66 heeft juist gewonnen door het progressieve juk een beetje van zich af te gooien en veel pragmatischer te gaan werken. Dus welk potentieel zit daar dan?quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:06 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Je gaat hiermee gewoon de concurrentie aan met D66 lijkt me. Daar zit genoeg potentieel. Veel meer potentieel zit er niet bij sociale vlak. Nederland stemt (helaas) overwegend middenrechts
Ben je ook Pro-lid?quote:Op donderdag 26 maart 2026 18:51 schreef Cyan9 het volgende:
Ik vind het wel prima eigenlijk, qua naam en logo.
[ afbeelding ]
Ik stem PRO.
Volgens mij hebben ze vrij progressieve campagne gevoerd. Dat ze nu het tegenovergestelde doen ja tsja..quote:Op donderdag 26 maart 2026 19:07 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Mja, D66 heeft juist gewonnen door het progressieve juk een beetje van zich af te gooien en veel pragmatischer te gaan werken. Dus welk potentieel zit daar dan?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |