Dat zijn de aller armste die niet kunnen sparen, de rest van de arme mensen heeft potjes, de mensen die wel wat in de melk te brokkelen hebben sparen wel maar hebben geen potjes nodigquote:Op maandag 23 juni 2025 06:58 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik denk dat arme mensen meestal juist niet sparen
Bij de Raboquote:Op maandag 23 juni 2025 06:56 schreef roos94 het volgende:
Bij ING heet dat "spaardoelen".
Deze kun je gewoon kosteloos aanmaken op je bankaccount en op die manier kun je makkelijk je geld verdelen zonder gedoe of dat het vast staat.
Ik heb de volgende spaarpotjes:
Spaarpotje - voor van alles en nog wat. Leuke dingen en wat noodzakelijk gedoe. Deze fluctueert het meeste.
Emergency - een vast bedrag waar ik in feite nooit aan wil zitten.
dochter - spreekt voor zich, sparen voor mn kind.
Overig - geld wat ik binnenkort moet uitgeven aan iets en waar ik dus niet aan kan zitten.
Dus alles komt gewoon binnen op je lopende rekeningen en dat laat je daar gewoon allemaal staan? Ik kan me daar niets bij voorstellen eigenlijk.quote:Op maandag 23 juni 2025 11:33 schreef Farenji het volgende:
Nee, nooit gedaan. Ik zie zo ook wel wat ik op mijn rekeningen heb staan en ik heb niet echt behoefte om dat helemaal op te splitsen.
Ik heb een bankrekening en een spaarrekening. Alles wat ik aan eind van de maand over hou gaat naar spaarrekening, of in de pensioenpot (beleggingen). Andersom, als ik geld nodig heb voor vakantie of dure/onvoorziene aankopen gaat het van spaar naar betaalrekening. Verder weet ik precies wat er bij komt en af gaat, ik heb echt niet nog aparte potjes nodig.quote:Op maandag 23 juni 2025 13:32 schreef roos94 het volgende:
[..]
Dus alles komt gewoon binnen op je lopende rekeningen en dat laat je daar gewoon allemaal staan? Ik kan me daar niets bij voorstellen eigenlijk.
Zelfbescherming, ik heb wel vermogen, maar dat staat allemaal vast en kan ik niet (meteen) aankomen. Anders geef ik het toch uit.quote:
Hoezo kan je niet verzekeren?quote:Op maandag 23 juni 2025 20:52 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb een spaarpot onvoorzien
En een spaarpot voor als ik de pijp uitga; kan me niet verzekeren en wil dat mijn nabestaande problemen krijgen (een keer bij een begrafenis geweest waar collectepot rond ging. Zo pijnlijk)
En twee betaalrekeningen. Eentje voor boodschappen en eentje voor als ik een keer ergens heen wil of kleding nodig hebt etc
Doordat ik bipolair ben en schizofrenie heb en meerdere suïcidepogingen heb gedaan (twee jaar terug hoor) en daar beginnen ze niet aan (toen ik zocht).quote:Op maandag 23 juni 2025 20:53 schreef Saliethee het volgende:
[..]
Hoezo kan je niet verzekeren?
Ik doe niet aan potjes en lijkt me ook heel verwarrend. Ik doe maar wat. 😅
Dat is erg flauw van jequote:Op maandag 23 juni 2025 20:52 schreef ChildoftheStars het volgende:
wil dat mijn nabestaande problemen krijgen
Dit. Er staat genoeg op om alle fictieve potjes te vullen en die wetenschap is voldoende.quote:Op maandag 23 juni 2025 11:33 schreef Farenji het volgende:
Nee, nooit gedaan. Ik zie zo ook wel wat ik op mijn rekeningen heb staan en ik heb niet echt behoefte om dat helemaal op te splitsen.
Mijn hemel, dit lijkt me juist super omslachtig en onoverzichtelijk. Maar ieder zn meug.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 11:42 schreef Irritatie100 het volgende:
Ja, ik heb 18 potjes:
1) Autoverzekering
2) Brabant Water
3) Duo lening
4) Efteling-abonnement
5) Gezin
6) Huur
7) Kapster
8) Nieuwe auto
9) Nieuwe kookplaat
10) Onderhoud auto
11) Onvoorzien
12) Oxxio
13) Spaargeld Algemeen
14) T-mobile
15) Vakantie
16) Wegenbelasting
17) Woonverzekering
18) Zorgverzekering
Eigenlijk voor alle vaste lasten dus. Doelbedrag is de maandelijkse factuur van die vaste last. Ik betaal alles met automatisch incasso, als ik die aangekondigd zie worden in de bank boek ik het potje van die specifieke last leeg naar de betaalrekening. Zo zie ik in 1 oogopslag wat er nog betaald moet worden en wat niet zonder allerlei Excel-sheets in te vullen (die sowieso heel slecht zijn te raadplegen op je telefoon als je onderweg bent).
Vroeger had ik zelfs nog 3 extra potjes, voor boodschappen, benzine en leuke dingen. Dan had ik dus mijn complete salaris opgedeeld en stond er dus altijd maar max een paar tientjes op mijn lopende rekening (meestal onder de 10 euro zelfs). Dat vond ik uiteindelijk niet heel handig omdat ik dan elke keer geld moest overboeken vanuit zo'n potje op het moment dat ik de winkel in liep, dus die 3 potjes weggehaald. Nu heb ik dus die potjes met vaste lasten en alles wat dan nog op mijn betaalrekening blijft staan mag opgemaakt worden.
Nee, dat valt juist reuze mee, ik vind het juist heel overzichtelijk. Ja, je hebt wel enorm veel transacties op je rekening, maar je hoeft nooit meer naar de individuele transacties te kijken. Het enige wat ik bekijk is het saldo op mijn lopende rekening (want dat mag ik nog uitgeven aan wat ik maar wil) en welk potje nog vol is en welke al leeg (want dan weet ik welke incasso's ik nog kan verwachten).quote:Op dinsdag 24 juni 2025 11:45 schreef roos94 het volgende:
[..]
Mijn hemel, dit lijkt me juist super omslachtig en onoverzichtelijk. Maar ieder zn meug.
quote:
Jawel, ik zit bij Rabo en heb diverse spaarpotjes. Eentje 'algemeen', een voor auto onderhoud + afschrijving, een voor onderhoud huis, een voor vakantie.quote:
Dit lijken me meer potjes voor de betaalrekening en niet voor de spaarrekening.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 11:45 schreef roos94 het volgende:
[..]
Mijn hemel, dit lijkt me juist super omslachtig en onoverzichtelijk. Maar ieder zn meug.
Zo gebruik ik het inderdaad, alleen kan ik bij mijn bank helaas geen potjes op de betaalrekening maken. Daarom maar via de spaarrekening. Als Financial ben ik al de hele dag met boekhoudprogramma's bezig, daar heb ik thuis voor mijn eigen financiën echt geen zin meer in. Dit werkt prima voor mij en het kost me 2 minuten per maand aan administratie.quote:Op woensdag 25 juni 2025 22:29 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dit lijken me meer potjes voor de betaalrekening en niet voor de spaarrekening.
Voor de betaalrekening heb ik zo’n 40 categorieën (toegegeven, sommige daarvan worden niet meer gebruikt), waarvan de meeste voor uitgaven worden gebruikt en een aantal voor inkomsten. Die categorieën heb ik in een database staan van m’n eigen gebouwde boekhoudprogramma. Elke maand een csv export inladen en ongeveer 90% wordt automatisch toegewezen aan een categorie.
Hoezo zou dit handig zijnquote:Op dinsdag 24 juni 2025 12:11 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Nee, dat valt juist reuze mee, ik vind het juist heel overzichtelijk. Ja, je hebt wel enorm veel transacties op je rekening, maar je hoeft nooit meer naar de individuele transacties te kijken. Het enige wat ik bekijk is het saldo op mijn lopende rekening (want dat mag ik nog uitgeven aan wat ik maar wil) en welk potje nog vol is en welke al leeg (want dan weet ik welke incasso's ik nog kan verwachten).
Ik hoef geen Excel-sheets in te vullen en ik hoef niet als ik mijn saldo op de lopende rekening bekijk nog te bedenken "ja, maar de huur/zorgverzekering/GWL moet er nog vanaf". Ik log in, zie een bedrag en weet dan "dit kan ik nog uitgeven aan wat ik maar wil".
Huh?quote:Op donderdag 26 juni 2025 01:02 schreef raptorix het volgende:
wat op mijn spaarrekening overblijft maak ik gewoon over naar mijn spaarrekening
Betaalrekening bedoelde ikquote:
Hoezo is dát dan handig, bij twee verschillende banken?quote:Op donderdag 26 juni 2025 01:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Betaalrekening bedoelde ik
Komt beetje omdat ik mijn betaal en spaarrekening bij Rabo heb, en mijn dagelijkse rekening bij ABN.
Waarom zou het onhandig zijn? Op mijn Rabo betaalrekening komt mijn loon en afschrijvingen, daar heb ik geen omkijken naar, en vandaar heb ik een wekelijkse overschrijving van 500 euro naar mijn ABN rekening die ik gebruik voor boodschappen en dagelijkse dingen. Op die manier is het veel minder verleidelijk om je betaalrekening helemaal leeg te plukken iedere maand. Daarnaast ook gedaan omdat de RABO mobiele app enorm kut was.quote:Op donderdag 26 juni 2025 01:52 schreef r_one het volgende:
[..]
Hoezo is dát dan handig, bij twee verschillende banken?![]()
![]()
![]()
(en wat is het verschil tussen een betaal- en een 'dagelijkse' rekening?)
Net zo handig of onhandig als de potjes van @Irritatie100quote:Op donderdag 26 juni 2025 02:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waarom zou het onhandig zijn? Op mijn Rabo betaalrekening komt mijn loon en afschrijvingen, daar heb ik geen omkijken naar, en vandaar heb ik een wekelijkse overschrijving van 500 euro naar mijn ABN rekening die ik gebruik voor boodschappen en dagelijkse dingen. Op die manier is het veel minder verleidelijk om je betaalrekening helemaal leeg te plukken iedere maand. Daarnaast ook gedaan omdat de RABO mobiele app enorm kut was.
Ik regel helemaal niks, al mijn betalingen zijn automatisch en mijn rabo spullen liggen bij de rest van administratie bij mijn ouders. Mijn verbazing ging mij meer over dat hij potjes maakt voor zaken die maandelijks afgeschreven worden, dat je een potje onvoorzien/kinderen/sparen maakt kan ik best voorstellen, maar dat heeft toch geen zin als dat er toch elke maand af gaat?quote:Op donderdag 26 juni 2025 02:32 schreef r_one het volgende:
[..]
Net zo handig of onhandig als de potjes van @:irritatie100
Jij gooit wekelijks 500 euro naar je ABN voor je dagelijkse bestedingsruimte, hij heeft een zwik maandelijkse automaten waarna de dagelijkse bestedingsruimte overblijft. Ieder z'n ding.
Alleen jij hebt van alles twee: twee banken, twee apps, twee jaaroverzichten, twee... whatever. Als die Rabo app zo kut is, waarom dan niet alles naar de ABN-Amro en alles vanuit één omgeving regelen?
Dat laatste ben ik met je eens want ditquote:Op donderdag 26 juni 2025 02:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik regel helemaal niks, al mijn betalingen zijn automatisch en mijn rabo spullen liggen bij de rest van administratie bij mijn ouders. Mijn verbazing ging mij meer over dat hij potjes maakt voor zaken die maandelijks afgeschreven worden, dat je een potje onvoorzien/kinderen/sparen maakt kan ik best voorstellen, maar dat heeft toch geen zin als dat er toch elke maand af gaat?
lijkt me idd ook nogal omslachtig; x aantal handmatige transacties om het potje weer terug te boeken naar je r.c., elke maand weer. De toegevoegde waarde zie ik ook niet.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 11:42 schreef Irritatie100 het volgende:
als ik die aangekondigd zie worden in de bank boek ik het potje van die specifieke last leeg naar de betaalrekening.
Jawel. En ik gebruik er 1 om maandelijks een bedrag 'afschrijving auto' op te zetten. Dat is ook wel de enige. Zo'n auto is toch een 5/6 jaarlijkse grote uitgave van tussen de 8 en de 12k. Dus daar gaat maandelijks 150 euro heen.quote:
Gamer gespotquote:Op donderdag 26 juni 2025 08:10 schreef Divje het volgende:
- Noodgevallen
- Sport (kleding, supplementen)
- Vakantie
- Flexibel doelen potje (momenteel als doel een 5090)
In feite doe ik exact hetzelfde, maar via mijn spaarrekening in plaats van een tweede betaalrekening.quote:Op donderdag 26 juni 2025 01:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hoezo zou dit handig zijn![]()
![]()
![]()
Je weet toch per maand wat je vaste afschrijvingen zijn?
Ik heb gewoon een rekening waarbij mijn salaris op komt en mijn vaste afschrijvingen vanaf gaan, daarnaast maak ik automatisch 450 euro per week over naar mijn andere rekening waar ik de dagelijkse dingen van betaal, wat op mijn spaarrekening overblijft maak ik gewoon over naar mijn spaarrekening, geen idee waarom ik een excel zou moeten bijhouden want is elke maand toch zelfde.
De toegevoegde waarde is dus dat je in 1 oogopslag ziet wat je nog kunt uitgeven. Je bekijkt je saldo en dan weet je genoeg, in plaats van nog na moeten denken of de huur en zorgverzekering er nou nog af moet of niet.quote:Op donderdag 26 juni 2025 04:48 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik met je eens want dit
[..]
lijkt me idd ook nogal omslachtig; x aantal handmatige transacties om het potje weer terug te boeken naar je r.c., elke maand weer. De toegevoegde waarde zie ik ook niet.
Maar dan is het toch veel handiger om het om te draaien? Stop wat je te besteden hebt in een potje, en je vaste lasten gewoon van je rekening.quote:Op donderdag 26 juni 2025 08:27 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
In feite doe ik exact hetzelfde, maar via mijn spaarrekening in plaats van een tweede betaalrekening.
[..]
De toegevoegde waarde is dus dat je in 1 oogopslag ziet wat je nog kunt uitgeven. Je bekijkt je saldo en dan weet je genoeg, in plaats van nog na moeten denken of de huur en zorgverzekering er nou nog af moet of niet.
Is het niet aan iedereen zelf om te bepalen wat ze handig vinden?quote:Op donderdag 26 juni 2025 08:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar dan is het toch veel handiger om het om te draaien? Stop wat je te besteden hebt in een potje, en je vaste lasten gewoon van je rekening.
Uiteraard, maar je mag toch wel over discussiëren?quote:Op donderdag 26 juni 2025 08:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Is het niet aan iedereen zelf om te bepalen wat ze handig vinden?
🏡quote:
Zeker, twee kopjes, dank voor je bezorgdheid.quote:Op donderdag 26 juni 2025 08:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Uiteraard, maar je mag toch wel over discussiëren?
Of heb je nog geen koffie gehad?
Is het idee van potjes nou niet net het idee om dat structureel te doen, en niet te gaan schuivenquote:Op donderdag 26 juni 2025 09:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb ook een aantal spaarpotjes. Momenteel is het meeste leeg, want kind gaat naar een andere school en ondanks gedeeltelijke beurs moet daar nog een flink bedrag bij en we hebben wat grote bedragen gebruikt voor werkzaamheden aan de tuin. Dat is een van de potjes, de tuin.
Voor de vakantie sparen we bij de Albert Heijn met koopzegels. Ik vond dat altijd onzin, maar je spaart er met 6% rente: iedere 100 euro gespaard wordt 106 euro uitbetaald. We hebben nu een mooi potje voor onze aankomende vakantie.
Uiteraard is dat het idee.quote:Op donderdag 26 juni 2025 09:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Is het idee van potjes nou niet net het idee om dat structureel te doen, en niet te gaan schuiven
Vind ik persoonlijk niet. Ik had vroeger nog 3 extra potjes voor boodschappen, leuke dingen en benzine. Dan moest ik dus steeds voordat ik de supermarkt/kroeg/restaurant/whatever in ging geld uit die potjes overboeken en dat vond ik niet prettig werken. Uiteindelijk vind ik dit voor mezelf overzichtelijker en het kost ook het minste tijd. Op de dag dat het salaris komt even 2 minuten alle potjes vullen en dan elke keer bij een incasso 10 seconden om het potje weer te legen. Zou ook geautomatiseerd kunnen zelfs, maar mijn salaris komt in verband met weekend/feestdagen niet elke maand op dezelfde dag (en de incasso's om dezelfde reden ook niet) en mijn bank heeft helaas niet enorm geavanceerde instellingen beschikbaar voor automatisch overboekingen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 08:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Maar dan is het toch veel handiger om het om te draaien? Stop wat je te besteden hebt in een potje, en je vaste lasten gewoon van je rekening.
Mag ik vragen welke bank?quote:Op donderdag 26 juni 2025 10:29 schreef Irritatie100 het volgende:
en mijn bank heeft helaas niet enorm geavanceerde instellingen beschikbaar voor automatisch overboekingen
Zeker, ik zit bij de ASN. Voor zover ik weet checkt die voor repeterende betalingen direct om middernacht of het uit te voeren is, als dat niet zo is dan zegt ie "fuck you, ik kijk volgende maand weer".quote:
Dit idd, binnen de potjes is er bij mij ook een "hiërarchie", er zijn potjes met minder prioriteit zeg maar, waar wel gebruik van gemaakt mag worden en potjes waar absoluut geen gebruik van gemaakt mag worden, behalve voor dat specifieke doel.quote:Op donderdag 26 juni 2025 09:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Uiteraard is dat het idee.
Maar bij iedereen komt er toch wel eens een uitgave langs die onverwacht is en erg hoog?
De tuin hadden we netjes gespaard in het daarvoor bestemde potje. De school niet. Als ik dat jaren eerder had geweten, had ik er een mooie spaarpot voor gemaakt. Helaas is dat iets wat binnen een paar maanden ineens waarheid werd. Tja...
Nou heb je het toch over de -maandelijkse- betalingen aan derden, daar waar je de potjes voor gereserveerd hebt? En moet jij zelf alert genoeg zijn om, handmatig, de reservering tijdig terug te boeken (want anders is hetquote:Op donderdag 26 juni 2025 11:29 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Zeker, ik zit bij de ASN. Voor zover ik weet checkt die voor repeterende betalingen direct om middernacht of het uit te voeren is, als dat niet zo is dan zegt ie "fuck you, ik kijk volgende maand weer".
Voorbeeldje van beide?quote:Op donderdag 26 juni 2025 11:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit idd, binnen de potjes is er bij mij ook een "hiërarchie", er zijn potjes met minder prioriteit zeg maar, waar wel gebruik van gemaakt mag worden en potjes waar absoluut geen gebruik van gemaakt mag worden, behalve voor dat specifieke doel.
Ik heb (hadquote:Op donderdag 26 juni 2025 11:41 schreef r_one het volgende:
[..]
Voorbeeldje van beide?
Want nou gaat plots je koelkast stuk. Of cv-ketel. Of auto. (iets waar je geen apart potje voor hebt).
En nou een potje "absoluut geen", waar je dus beslist niet aan zou komen, ook niet voor school van kind.quote:Op donderdag 26 juni 2025 11:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb (had) een potje 'veranda' en een potje 'uit eten'. Die laatste om dan weer eens bij Ciel Blue of iets dergelijks te gaan eten. Echt uitgebreid met overnachting en wijn arrangement enzo. Dat is fijn om te vullen, en indien voldoende gevuld kunnen we daarmee doen wat we van plan waren. Als daar iets onverwacht tussenkomt, zoals de school van kind, dan plunder ik die potjes. Het zijn wensen, geen behoeften.
Het gaat voornamelijk over het vullen van de potjes op de dag dat ik mijn salaris krijg. Dat is niet altijd op dezelfde dag door weekenden/feestdagen etc. Bij sommige banken kan je bijvoorbeeld een ALS DAN regel instellen zodat de potjes automatisch gevuld worden wanneer je salaris binnen is, maar ik kan alleen een datum opgeven en that's it. En dat checkt de bank dus alleen om middernacht en daarna schuift ie het door naar volgende maand. Dan doe ik het liever handmatig, zoveel tijd kost me dat niet.quote:Op donderdag 26 juni 2025 11:38 schreef r_one het volgende:
[..]
Nou heb je het toch over de -maandelijkse- betalingen aan derden, daar waar je de potjes voor gereserveerd hebt? En moet jij zelf alert genoeg zijn om, handmatig, de reservering tijdig terug te boeken (want anders is het)?
Die heb ik persoonlijk niet op onze gewone spaarrekening, daar hebben we elders een potje voor, en dat is voor het pensioen. Ik heb geen pensioen opgebouwd. Ik heb sinds een aantal jaren een beleggingsrekening daarvoor, daar kun je niet eens aan komen, maar we sparen ook nog apart daarvoor.quote:Op donderdag 26 juni 2025 11:47 schreef r_one het volgende:
[..]
En nou een potje "absoluut geen", waar je dus beslist niet aan zou komen, ook niet voor school van kind.
(hoewel de vraag eigenlijk voor @:leandra was)
Da's bij b.v. de ING niet anders, kun je ook geen ITTT instellen. Maar 18 potjes in 2 minuten handmatig overboeken vind ik wel knapquote:Op donderdag 26 juni 2025 11:52 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Het gaat voornamelijk over het vullen van de potjes op de dag dat ik mijn salaris krijg. Dat is niet altijd op dezelfde dag door weekenden/feestdagen etc. Bij sommige banken kan je bijvoorbeeld een ALS DAN regel instellen zodat de potjes automatisch gevuld worden wanneer je salaris binnen is, maar ik kan alleen een datum opgeven en that's it. En dat checkt de bank dus alleen om middernacht en daarna schuift ie het door naar volgende maand. Dan doe ik het liever handmatig, zoveel tijd kost me dat niet.
Dus het leeuwendeel staat maar een paar dagen geparkeerd in een potje? En moet je dan al weer (stuk voor stuk) terugboeken?quote:Betalingen aan derden voor de vaste lasten zijn allemaal automatische incasso's, die gaan gewoon altijd door. Bij de ASN mag je ook 3 dagen per maand gratis rood staan, dus dat is de back-up voor als ik niet alert ben.
Sowieso blijft er na het vullen van de potjes altijd tussen de 1.000 en 1.100 euro op mijn lopende rekening over en 90% van alle vaste lasten worden binnen een week na het salaris afgeschreven dus dan heb ik nog weinig boodschappen enzo gedaan. Mijn huur is 830 euro en verder is alles 200 euro of minder, dus als die dingen eraf gaan staat er over het algemeen nog wel genoeg op de lopende rekening. Dat zou je ook een back-up kunnen noemen
Ik val je niet aan hèquote:Op donderdag 26 juni 2025 11:52 schreef miss_sly het volgende:
@Leandra reageerde op mijn bericht, dus vandaar dat ik dacht op een openbaar forum ook antwoord te kunnen geven.
Ik denk dat je niet heel veel verbeelding hoeft te gebruiken om te bedenken om wat voor soort potjes het gaat.quote:Op donderdag 26 juni 2025 12:01 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik val je niet aan hè![]()
Tuurlijk mag iedereen reageren maar de classificering 'absoluut geen' kwam van haar (en een dergelijk potje heb jij niet dus mijn vraag kun jij maar voor de helft beantwoorden).
Dat is dan ook het enige dat ik niet via de app doe maar waarvoor ik op de pc ga zittenquote:Op donderdag 26 juni 2025 11:57 schreef r_one het volgende:
Da's bij b.v. de ING niet anders, kun je ook geen ITTT instellen. Maar 18 potjes in 2 minuten handmatig overboeken vind ik wel knap
Klopt, al ben ik voornemens dat terugboeken wel te gaan automatiseren. Het potje is immers beschikbaar dus de repeterende betaling zal altijd lukken. Het zal hoogstens een dag langer op de lopende rekening staan. Ben er alleen vooralsnog niet aan toegekomen, maar door dit topic ga ik er vandaag eens voor zittenquote:Op donderdag 26 juni 2025 11:57 schreef r_one het volgende:
Dus het leeuwendeel staat maar een paar dagen geparkeerd in een potje? En moet je dan al weer (stuk voor stuk) terugboeken?
Een absolute "do not touch": het potje dat ik maandelijks spaar om jaarlijks naar een deposito te zetten zodat we in 2040 bij de renteherziening van de hypotheek zoveel mogelijk kunnen aflossen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 11:41 schreef r_one het volgende:
[..]
Voorbeeldje van beide?
Want nou gaat plots je koelkast stuk. Of cv-ketel. Of auto. (iets waar je geen apart potje voor hebt).
Kennelijk toch wel. Een kat in het (financiële) nauw kan rare sprongen maken en dan ben ik wel benieuwd wat voor soort spaardoelen echt in beton zijn gegoten. Vandaar mijn vraag.quote:Op donderdag 26 juni 2025 12:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet heel veel verbeelding hoeft te gebruiken om te bedenken om wat voor soort potjes het gaat.
Kun je (vooralsnog) geen datum instellen waarvan je zeker weet dat die altijd vóór de afschrijving ligt? Bij heel veel instanties kun je doorgeven op welke dag je het afgeschreven wilt hebben.quote:Op donderdag 26 juni 2025 12:05 schreef Irritatie100 het volgende:
Klopt, al ben ik voornemens dat terugboeken wel te gaan automatiseren. Het potje is immers beschikbaar dus de repeterende betaling zal altijd lukken. Het zal hoogstens een dag langer op de lopende rekening staan. Ben er alleen vooralsnog niet aan toegekomen, maar door dit topic ga ik er vandaag eens voor zitten
Behalve het sparen voor de inleg van de jaarlijkse deposito heb ik nog wel wat potjes waar alleen voor het doel aangekomen wordt:quote:Op donderdag 26 juni 2025 12:50 schreef r_one het volgende:
[..]
Kennelijk toch wel. Een kat in het (financiële) nauw kan rare sprongen maken en dan ben ik wel benieuwd wat voor soort spaardoelen echt in beton zijn gegoten. Vandaar mijn vraag.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 26 juni 2025 13:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Behalve het sparen voor de inleg van de jaarlijkse deposito heb ik nog wel wat potjes waar alleen voor het doel aangekomen wordt:
Het schoolkostenpotje.Mooi doelSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Maar wat doe je als alles even tegen zit, ketel, koelkast en nog iets duurs gaan tegelijk kapot, hoe sterk ben je dan en hoe vang je dat op? Of heb je ook een potje (grote pot) 'onvoorzien'?r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
Het gros van de apparatuur is nog onder garantie, maar ook als het iets is waarbij dat niet zo is komt het wel goedquote:Op donderdag 26 juni 2025 13:51 schreef r_one het volgende:
[..]
Mooi doel![]()
Maar wat doe je als alles even tegen zit, ketel, koelkast en nog iets duurs gaan tegelijk kapot, hoe sterk ben je dan en hoe vang je dat op? Of heb je ook een potje (grote pot) 'onvoorzien'?
Dit vind ik altijd wat twijfelachtig. Mijn jongste zal meer pretparken bezocht hebben, omdat ze simpelweg al van jongs af aan meegaat. De oudste zal bij de eerste sinterklaasedities binnen ons gezin relatief veel cadeaus hebben gehad.quote:Op donderdag 26 juni 2025 13:07 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
Ik heb een potje voor kind 2 met zo'n beetje alle bedragen die ik aan kind 1 heb uitgegeven, zodat hij een ongeveer gelijk deel krijgt zodra hij daar aan toe is.
Het gaat meer om grote uitgaven als rijbewijs en hulp bij aankoop van een eigen huis.quote:Op donderdag 26 juni 2025 14:13 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dit vind ik altijd wat twijfelachtig. Mijn jongste zal meer pretparken bezocht hebben, omdat ze simpelweg al van jongs af aan meegaat. De oudste zal bij de eerste sinterklaasedities binnen ons gezin relatief veel cadeaus hebben gehad.
Het enige waar wij op letten is dat op de 18e verjaardag een gelijk bedrag op ieders spaarrekening staat. Aangezien ze maar twee jaar schelen gaat het me te ver om daar inflatiecorrectie op toe te passen.
Verder zal het wel ongeveer gelijk zijn daar ze een gelijke opvoeding krijgen
Dus vakantie unfuckt je lifequote:Op donderdag 26 juni 2025 14:17 schreef Grotetijd het volgende:
Ja heb er een, en die heet heel dramatisch "unfuck my life"Elke maand dat ik geld overhou gaat de helft naar die rekening, ook statiegeld/wisselgeld etc gooi ik allemaal daar op. Niet perse een doel, maar ik wil wel genoeg geld hebben aan 't volgend jaar zomer om lekker flink op vakantie te gaan.
quote:
Wel treurig dat je leven zónder vakantie totally fucked up isquote:Op donderdag 26 juni 2025 16:57 schreef Grotetijd het volgende:
[..]Zo had ik er nog niet over nagedacht.
Vond het vooral een grappige naam voor een spaarrekening.
Net als dat mijn uitgeefrekening m'n "uitgeefvarken" heet.
quote:Op donderdag 26 juni 2025 17:00 schreef r_one het volgende:
[..]
Wel treurig dat je leven zónder vakantie totally fucked up is![]()
(en dat is al gauw een week of 50 per jaar)
Al zet je een deel risicoloos een jaar weg op een depositorekening. Toch weer gratis geld.quote:Op donderdag 26 juni 2025 19:38 schreef Discombobulate het volgende:
Ik heb gewoon één lopende rekening die alsmaar hoger wordt.
Van de rente hoef ik het toch niet te doen en met beleggen denk ik net iets te weinig om echt significant te zijn. Sowieso binnen nu en 2 jaar wat gaan beleggen.
Het is natuurlijk ook gewoon een kwestie van wat je fijner en overzichtelijker vindt.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 17:09 schreef SuperNeger het volgende:
Gewoon huishoudrekening, betaalrekening en spaarrekening.
Als je je je bankieren zo moet instellen omdat het je niet lukt om voor je vakantie naar Kreta te sparen ben je sowieso kansloos.
Je gaat toch ook geen potje maken voor als je wasmachine kapot is over 5 jaar anders heb je 100+ potjes nodig of zo
Niet 450 potjes hebben voor al je typen ongewenst goudquote:Op vrijdag 27 juni 2025 17:09 schreef SuperNeger het volgende:
Als je je je bankieren zo moet instellen omdat het je niet lukt om voor je vakantie naar Kreta te sparen ben je sowieso kansloos.
Je gaat toch ook geen potje maken voor als je wasmachine kapot is over 5 jaar anders heb je 100+ potjes nodig of zo
Er zijn veel mensen die inderdaad sparen voor als de wasmachine over ene paar jaar vervangen moet worden. Dat is helemaal niet kansloos, dat is vooruitkijken en sparen. Hoe mensen dat doen, is aan hen. Er is daarin geen verkeerde manier.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 17:09 schreef SuperNeger het volgende:
Oke dus wat doe je als er iets is wat nog niet op de lijst staat? Dan heb je dus ook 1 potje wat "overig" of zo is?quote:Op vrijdag 27 juni 2025 17:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zijn veel mensen die inderdaad sparen voor als de wasmachine over ene paar jaar vervangen moet worden. Dat is helemaal niet kansloos, dat is vooruitkijken en sparen. Hoe mensen dat doen, is aan hen. Er is daarin geen verkeerde manier.
Bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 17:13 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Oke dus wat doe je als er iets is wat nog niet op de lijst staat? Dan heb je dus ook 1 potje wat "overig" of zo is?
Oke en nu komt dus de truc: Wat als je je hele rekening als "overig" ziet? Dat komt toch op hetzelfde neer?!?!quote:
Maar wat maakt het nou uit? Als hij het gewoon prettig vindt om het zo te doen?quote:Op vrijdag 27 juni 2025 17:21 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Oke en nu komt dus de truc: Wat als je je hele rekening als "overig" ziet? Dat komt toch op hetzelfde neer?!?!
Doet me denken aan zo'n vriend van me die altijd een paar weken wacht en dan 3 vuilniszakken voor ¤40 aan statiegeld inlevert. Wanneer ik hem uitleg dat hij ook gewoon in 10x een beetje flessen mee kan nemen in z'n boodschappentas en zo elke keer ¤4 korting krijgt dat dat onderaan de streep op hetzelfde neerkomt maar hij denkt nog steeds dat hij slimmer bezig is.
Hij heeft geen ING.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 17:45 schreef roos94 het volgende:
Zou cristiano ronaldo ook potjes hebben op zijn ING?
En verdomd, vanmorgen wilde de auto niet startenquote:Op donderdag 26 juni 2025 13:51 schreef r_one het volgende:
[..]
Mooi doel![]()
Maar wat doe je als alles even tegen zit, ketel, koelkast en nog iets duurs gaan tegelijk kapot, hoe sterk ben je dan en hoe vang je dat op? Of heb je ook een potje (grote pot) 'onvoorzien'?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 27 juni 2025 17:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
En verdomd, vanmorgen wilde de auto niet starten
Accu doodJe had geen potje #19 "Accu auto"?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dat in de zomer. Ik bedoel, als het nou -10 was kon je zoiets nog verwachten ....r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
Wtfquote:Op maandag 23 juni 2025 20:52 schreef ChildoftheStars het volgende:
(een keer bij een begrafenis geweest waar collectepot rond ging. Zo pijnlijk)
Een collectebus is in feite ook een 'spaarpot' (maar dan wel heel letterlijkquote:
Nee, en dan staat ze nog binnen ook en de garage heeft vloerverwarming dus het vriest daar sowieso nooit.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 17:53 schreef r_one het volgende:
[..]
Je had geen potje #19 "Accu auto"?
En dat in de zomer. Ik bedoel, als het nou -10 was kon je zoiets nog verwachten ....
Komt een inbreker neemt je kluisje meequote:Op maandag 30 juni 2025 23:05 schreef MisterFox het volgende:
Wat denk je van gewoon je geld thuis bewaren in een kluisje, zoals het hoort?
Stop het in een gehuurde kluis?quote:Op dinsdag 1 juli 2025 04:35 schreef roos94 het volgende:
[..]
Komt een inbreker neemt je kluisje mee
Daaaag geld
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |