Dat zijn de aller armste die niet kunnen sparen, de rest van de arme mensen heeft potjes, de mensen die wel wat in de melk te brokkelen hebben sparen wel maar hebben geen potjes nodigquote:Op maandag 23 juni 2025 06:58 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik denk dat arme mensen meestal juist niet sparen
Bij de Raboquote:Op maandag 23 juni 2025 06:56 schreef roos94 het volgende:
Bij ING heet dat "spaardoelen".
Deze kun je gewoon kosteloos aanmaken op je bankaccount en op die manier kun je makkelijk je geld verdelen zonder gedoe of dat het vast staat.
Ik heb de volgende spaarpotjes:
Spaarpotje - voor van alles en nog wat. Leuke dingen en wat noodzakelijk gedoe. Deze fluctueert het meeste.
Emergency - een vast bedrag waar ik in feite nooit aan wil zitten.
dochter - spreekt voor zich, sparen voor mn kind.
Overig - geld wat ik binnenkort moet uitgeven aan iets en waar ik dus niet aan kan zitten.
Dus alles komt gewoon binnen op je lopende rekeningen en dat laat je daar gewoon allemaal staan? Ik kan me daar niets bij voorstellen eigenlijk.quote:Op maandag 23 juni 2025 11:33 schreef Farenji het volgende:
Nee, nooit gedaan. Ik zie zo ook wel wat ik op mijn rekeningen heb staan en ik heb niet echt behoefte om dat helemaal op te splitsen.
Ik heb een bankrekening en een spaarrekening. Alles wat ik aan eind van de maand over hou gaat naar spaarrekening, of in de pensioenpot (beleggingen). Andersom, als ik geld nodig heb voor vakantie of dure/onvoorziene aankopen gaat het van spaar naar betaalrekening. Verder weet ik precies wat er bij komt en af gaat, ik heb echt niet nog aparte potjes nodig.quote:Op maandag 23 juni 2025 13:32 schreef roos94 het volgende:
[..]
Dus alles komt gewoon binnen op je lopende rekeningen en dat laat je daar gewoon allemaal staan? Ik kan me daar niets bij voorstellen eigenlijk.
Zelfbescherming, ik heb wel vermogen, maar dat staat allemaal vast en kan ik niet (meteen) aankomen. Anders geef ik het toch uit.quote:
Hoezo kan je niet verzekeren?quote:Op maandag 23 juni 2025 20:52 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb een spaarpot onvoorzien
En een spaarpot voor als ik de pijp uitga; kan me niet verzekeren en wil dat mijn nabestaande problemen krijgen (een keer bij een begrafenis geweest waar collectepot rond ging. Zo pijnlijk)
En twee betaalrekeningen. Eentje voor boodschappen en eentje voor als ik een keer ergens heen wil of kleding nodig hebt etc
Doordat ik bipolair ben en schizofrenie heb en meerdere suïcidepogingen heb gedaan (twee jaar terug hoor) en daar beginnen ze niet aan (toen ik zocht).quote:Op maandag 23 juni 2025 20:53 schreef Saliethee het volgende:
[..]
Hoezo kan je niet verzekeren?
Ik doe niet aan potjes en lijkt me ook heel verwarrend. Ik doe maar wat. 😅
Dat is erg flauw van jequote:Op maandag 23 juni 2025 20:52 schreef ChildoftheStars het volgende:
wil dat mijn nabestaande problemen krijgen
Dit. Er staat genoeg op om alle fictieve potjes te vullen en die wetenschap is voldoende.quote:Op maandag 23 juni 2025 11:33 schreef Farenji het volgende:
Nee, nooit gedaan. Ik zie zo ook wel wat ik op mijn rekeningen heb staan en ik heb niet echt behoefte om dat helemaal op te splitsen.
Mijn hemel, dit lijkt me juist super omslachtig en onoverzichtelijk. Maar ieder zn meug.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 11:42 schreef Irritatie100 het volgende:
Ja, ik heb 18 potjes:
1) Autoverzekering
2) Brabant Water
3) Duo lening
4) Efteling-abonnement
5) Gezin
6) Huur
7) Kapster
8) Nieuwe auto
9) Nieuwe kookplaat
10) Onderhoud auto
11) Onvoorzien
12) Oxxio
13) Spaargeld Algemeen
14) T-mobile
15) Vakantie
16) Wegenbelasting
17) Woonverzekering
18) Zorgverzekering
Eigenlijk voor alle vaste lasten dus. Doelbedrag is de maandelijkse factuur van die vaste last. Ik betaal alles met automatisch incasso, als ik die aangekondigd zie worden in de bank boek ik het potje van die specifieke last leeg naar de betaalrekening. Zo zie ik in 1 oogopslag wat er nog betaald moet worden en wat niet zonder allerlei Excel-sheets in te vullen (die sowieso heel slecht zijn te raadplegen op je telefoon als je onderweg bent).
Vroeger had ik zelfs nog 3 extra potjes, voor boodschappen, benzine en leuke dingen. Dan had ik dus mijn complete salaris opgedeeld en stond er dus altijd maar max een paar tientjes op mijn lopende rekening (meestal onder de 10 euro zelfs). Dat vond ik uiteindelijk niet heel handig omdat ik dan elke keer geld moest overboeken vanuit zo'n potje op het moment dat ik de winkel in liep, dus die 3 potjes weggehaald. Nu heb ik dus die potjes met vaste lasten en alles wat dan nog op mijn betaalrekening blijft staan mag opgemaakt worden.
Nee, dat valt juist reuze mee, ik vind het juist heel overzichtelijk. Ja, je hebt wel enorm veel transacties op je rekening, maar je hoeft nooit meer naar de individuele transacties te kijken. Het enige wat ik bekijk is het saldo op mijn lopende rekening (want dat mag ik nog uitgeven aan wat ik maar wil) en welk potje nog vol is en welke al leeg (want dan weet ik welke incasso's ik nog kan verwachten).quote:Op dinsdag 24 juni 2025 11:45 schreef roos94 het volgende:
[..]
Mijn hemel, dit lijkt me juist super omslachtig en onoverzichtelijk. Maar ieder zn meug.
quote:
Jawel, ik zit bij Rabo en heb diverse spaarpotjes. Eentje 'algemeen', een voor auto onderhoud + afschrijving, een voor onderhoud huis, een voor vakantie.quote:
Dit lijken me meer potjes voor de betaalrekening en niet voor de spaarrekening.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 11:45 schreef roos94 het volgende:
[..]
Mijn hemel, dit lijkt me juist super omslachtig en onoverzichtelijk. Maar ieder zn meug.
Zo gebruik ik het inderdaad, alleen kan ik bij mijn bank helaas geen potjes op de betaalrekening maken. Daarom maar via de spaarrekening. Als Financial ben ik al de hele dag met boekhoudprogramma's bezig, daar heb ik thuis voor mijn eigen financiën echt geen zin meer in. Dit werkt prima voor mij en het kost me 2 minuten per maand aan administratie.quote:Op woensdag 25 juni 2025 22:29 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dit lijken me meer potjes voor de betaalrekening en niet voor de spaarrekening.
Voor de betaalrekening heb ik zo’n 40 categorieën (toegegeven, sommige daarvan worden niet meer gebruikt), waarvan de meeste voor uitgaven worden gebruikt en een aantal voor inkomsten. Die categorieën heb ik in een database staan van m’n eigen gebouwde boekhoudprogramma. Elke maand een csv export inladen en ongeveer 90% wordt automatisch toegewezen aan een categorie.
Hoezo zou dit handig zijnquote:Op dinsdag 24 juni 2025 12:11 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Nee, dat valt juist reuze mee, ik vind het juist heel overzichtelijk. Ja, je hebt wel enorm veel transacties op je rekening, maar je hoeft nooit meer naar de individuele transacties te kijken. Het enige wat ik bekijk is het saldo op mijn lopende rekening (want dat mag ik nog uitgeven aan wat ik maar wil) en welk potje nog vol is en welke al leeg (want dan weet ik welke incasso's ik nog kan verwachten).
Ik hoef geen Excel-sheets in te vullen en ik hoef niet als ik mijn saldo op de lopende rekening bekijk nog te bedenken "ja, maar de huur/zorgverzekering/GWL moet er nog vanaf". Ik log in, zie een bedrag en weet dan "dit kan ik nog uitgeven aan wat ik maar wil".
Huh?quote:Op donderdag 26 juni 2025 01:02 schreef raptorix het volgende:
wat op mijn spaarrekening overblijft maak ik gewoon over naar mijn spaarrekening
Betaalrekening bedoelde ikquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |