abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 juni 2025 @ 11:16:13 #1
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218011790

13 juni 2025: Israël start 'Operation Rising Lion'
• Vroege ochtend 03:00 lokale tijd: Israelische luchtmacht lanceert vijf golven luchtaanvallen op zo'n 100 doelen
• Doelen zijn o.a. nucleaire sites en militaire infrastructuur
• 200+ gevechtsvliegtuigen, 330+ precisiemunitie ingezet .
• Mossad-sabotage: installatie van dronebasis nabij Teheran, vernietigt luchtafweercapaciteiten

14-15 juni: Escalatie en burgerslachtoffers
De strijd escaleerde: Iran vuurde 270 raketten en drones af, 14 doden in Isral; Isralische aanvallen in Iran doodden 224 mensen en verwondden er 1.200. Doelen waren o.a. een raffinaderij in Haifa en woonwijken in Iran.

16 juni: Aanval op Iraanse staatstelevisie
Isral trof de Iraanse staatsomroep tijdens een live-uitzending waardoor communicatie uitviel en een medewerker omkwam. Ook werden Quds Force-centra geraakt; vier functionarissen gedood.

16 juni: G7-top en reacties
De G7 steunde Israls recht op zelfverdediging maar riep op tot terughoudendheid. De Britse premier Starmer pleitte voor diplomatie, de Duitse bondskanselier Merz prees Israls acties. VN en China veroordeelden de aanvallen als schending van soevereiniteit.

17 juni: Aanvallen op Esfahan
Isral bestookte militaire doelen in Esfahan, waaronder raketinstallaties en een IRGC-kazerne. Khamenei dreigde Amerikaanse belangen aan te vallen bij inmenging.

18 juni: Trump en VS-troepen
Trump riep dat hij de Iraanse luchtmacht onder controle had en eiste overgave. De VS stuurde o.a. de USS Nimitz en mobiliseert de luchtmacht.

19-21 juni: Aanvallen over en weer
Iran vuurde raketten op Haifa, 45 gewonden. Isral bombardeerde Teheran en zuid-Iran, richtte zich op wapenfabrieken. Isralisch leger waarschuwde voor een lange oorlog.

22 juni: De VS dropt bommen op Fordow, Natanz, Isfahan

Tijdlijn van de aanloop naar dit conflict:

2005-2010
• Iran intensiveert uraniumverrijking; Isral en VS waarschuwen voor kernwapenontwikkeling.
• Hezbollah (Libanon, door Iran gesteund) herbewapent zich na de oorlog van 2006 met Isral.
• Isral voert cyberaanvallen uit op Iraanse nucleaire installaties (o.a. Stuxnet-virus, ontdekt rond 2010).

2011-2015
• Syrische burgeroorlog: Iran stuurt Revolutionaire Garde en Hezbollah-strijders om Assad te steunen.
• Isral begint reeks luchtaanvallen op wapenkonvooien en Iraanse bases in Syri.
• Iran sluit nucleair akkoord (JCPOA) met VS, EU, Rusland, China -> tijdelijk wat lucht.

2016-2020
• VS (Trump) trekt zich in 2018 eenzijdig terug uit JCPOA; spanningen laaien weer op.
• Iran hervat verrijking; Isral intensiveert gerichte moorden op Iraanse kernwetenschappers.
• Proxy-groeperingen zoals Hezbollah en pro-Iraanse milities in Irak en Jemen worden actiever tegen Isral en bondgenoten.

2021-nu
• Isral voert 'schaduwoorlog' verder op: sabotage van centrifugesites, explosies in militaire fabrieken.
• Toenemende drone-aanvallen vanuit Syri en Irak op Isralische doelen en bondgenoten.
• Pogingen tot nieuw nucleair akkoord mislukken; wederzijds wantrouwen verdiept zich.

[ Bericht 5% gewijzigd door Perrin op 22-06-2025 11:50:17 ]
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218011794
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 11:06 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Maar hij heeft het over Isralirs, niet over joden. Ik vind dat een hele belangrijke nuance. JIJ bent degene die Isralirs hier gelijk stelt aan joden maar ik haal dat er niet uit in de teksten van Lord-Ronddraai.

Als jij niet in staat bent om de Isralir los te zien van hun geloof dan ben jij de antisemiet. Antisemitisme begint waar mensen ophouden met onderscheid maken tussen beleid en bevolkingsgroep.
Hier verschillen jij en ik van mening. :) Als het over moslims zou gaan is het (terecht) racisme.

Moslims in Israel zijn onderdeel van de joodse samenleving en worden bestempeld als onderdeel van een terroristische organisatie, omdat ze in Israel tussen de joden wonen.

Deze hele frame komt voort uit de overtuiging dat het bestaansrecht van de Joden al decennialang in twijfel wordt getrokken.

Allemaal heel leuk dat men de term antisemitisme door de jaren heen zo kunstig weet te ontlopen door steeds net op de grens van dit hatelijke koortje te gaan lopen, maar de basis is Jodenhaat. Antisemitische uitspraken zoals van lord-omdraai is 1 stap verwijderd van de glijdende schaal: ik haat terroristen, alle onschuldige burgers in Israel zijn terroristen dus ik haat de staat Israel (en daarmee de Joden).

Deze grens mogen we niet verleggen. En ik ben van mening dat eenieder die ook maar enigszins een poging doet om dit gedrag de ruimte te geven en niet te benoemen voor wat het is: jodenhaat, een heel gevaarlijk pad inslaat.

En dit zelfde argument maken mensen terecht als het om moslims zou gaan.

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 00:42 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

(…) onschuldige burgers in Israel maar ze zijn onderdeel van een terroristische organisatie.
Schaamteloze jodenhater die we alleen in zijn hemd moeten laten staan, totdat hij afstand neemt van zijn woorden.
pi_218011810
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 11:11 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik ben geen holocaustontkenner en sta voor een veilige toekomst voor lle burgers in Isral en alle landen in de hele wijde regio.

Daarom vind ik de actie van Netanyahu om iets dat hij al sinds begin '90 roept daar volledig tegenin gaan. Deze actie is puur het lang willen uitzingen van een oude man die anders achter tralies zou verdwijnen.

Tientallen jaren heeft hij gezocht naar een Amerikaanse president die ook niets te verliezen heeft om nog verder te gaan. En met Trump heeft hij zn maat gevonden.
Hierin ben ik het gewoon met je eens.

Met als enige toevoeging: slechte mensen kunnen ook goede dingen doen. En het is mijn mening dat het vernietigen van de faciliteiten die bezig waren met het ontwikkelen van een kernwapen, goed is.

Er is maar 1 wetenschappelijk onderbouwd nut van het verrijken van Uranium tot 83%.
  zondag 22 juni 2025 @ 11:18:38 #4
194233 Friday12
Originele kloon
pi_218011815
Kunnen we dat huilie huilie tegen elkaar lekker in dm's doen of een ander topic maken ofzo?
  zondag 22 juni 2025 @ 11:19:31 #5
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_218011820
quote:
6s.gif Op zondag 22 juni 2025 11:18 schreef Friday12 het volgende:
Kunnen we dat huilie huilie tegen elkaar lekker in dm's doen of een ander topic maken ofzo?
Het Grote Kampkiezers & Vlagvereerders Topic ^O^
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  zondag 22 juni 2025 @ 11:20:03 #6
194233 Friday12
Originele kloon
pi_218011824
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 11:19 schreef Hallulama het volgende:

[..]
Het Grote Kampkiezers & Vlagvereerders Topic ^O^
Ja wat ze het noemen mogen ze zelf weten :P
pi_218011825
Escalatie;

1. e4 .. e5
2. Ph3 .. Pf6
3. c3 .. c6
4. Dc2 .. Dc7
5. f4 .. h6
6. F16 .. F35
7. B52 .. B2
... ...
A3 ,, H2
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_218011826
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 11:08 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Hoe kun je antisemitisme toepassen op een Arabische Isralier? ;)
Geen. Op de intrinsieke betekenis van het woord heb je daarin gelijk.

Om bovengenoemde reden weiger ik in die nuance mee te gaan, omdat antisemitisme verbergen net een sausje xenofobie in de basis nog steeds een antisemitische oorsprong heeft.
pi_218011834
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 11:16 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Hier verschillen jij en ik van mening. :) Als het over moslims zou gaan is het (terecht) racisme.

Moslims in Israel zijn onderdeel van de joodse samenleving en worden bestempeld als onderdeel van een terroristische organisatie, omdat ze in Israel tussen de joden wonen.

Deze hele frame komt voort uit de overtuiging dat het bestaansrecht van de Joden al decennialang in twijfel wordt getrokken.

Allemaal heel leuk dat men de term antisemitisme door de jaren heen zo kunstig weet te ontlopen door steeds net op de grens van dit hatelijke koortje te gaan lopen, maar de basis is Jodenhaat. Antisemitische uitspraken zoals van lord-omdraai is 1 stap verwijderd van de glijdende schaal: ik haat terroristen, alle onschuldige burgers in Israel zijn terroristen dus ik haat de staat Israel (en daarmee de Joden).

Deze grens mogen we niet verleggen. En ik ben van mening dat eenieder die ook maar enigszins een poging doet om dit gedrag de ruimte te geven en niet te benoemen voor wat het is: jodenhaat, een heel gevaarlijk pad inslaat.

[..]
Schaamteloze jodenhater die we alleen in zijn hemd moeten laten staan, totdat hij afstand neemt van zijn woorden.
Stop met mij te taggen. Natuurlijk hebben joden bestaansrecht. Ik hoop dat ze overal ter wereld vrij kunnen leven. In Nederland gaat dat volgens mij aardig. Jammer genoeg dat hun scholen en synagoges beveiliging nodig hebben. Alleen extreem laag volk valt dat soort instellingen of mensen aan.

Dan kan ik nog wel kritiek leveren op Israel en hun handelen zonder dat je me constant voor de voeten werp dat ik joden haat. Hoe Israel de objectieven bereikt, dat is terreur. Een bevolking van 2 miljoen verhongeren. Een land onder valse voorwendselen binnenvallen en dat soort zaken. Ja Iran is ook een land waar heel veel kritiek op te leveren is. Dat doet niks aan de zaak af dat Israel zich ook volgens bepaalde regels zou moeten gedragen en dat te vaak nalaat. In elk geval voor een land dat zich zelf ook wil beroepen op internationaal recht. Natuurlijk mogen hun ziekenhuizen niet zomaar onder vuur komen, maar dan moeten ze zelf ook geen tientallen ziekenhuizen onder vuur nemen.
pi_218011837
quote:
Het bestaansrecht van joden? Nee. Van Isral als etnostaat met apartheid misschien wel. Maar die zaken zijn compleet verschillend.
pi_218011839
quote:
6s.gif Op zondag 22 juni 2025 11:18 schreef Friday12 het volgende:
Zullen we het maar weer over relevant nieuws mbt tot Iran en Isral?
pi_218011842
quote:

[..]

[..]
Een heleboel woorden om te zeggen dat jij Isral en haar bevolking gelijk stelt. Nogmaals: antisemitisme begint waar mensen ophouden met onderscheid maken tussen beleid en bevolkingsgroep.

Maar ik draai even jouw woorden om; alle kritiek op Isral stel je gelijk aan antisemitisme.
  zondag 22 juni 2025 @ 11:21:27 #13
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218011844
Goede aluhoedjes theorie

twitter
pi_218011858
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 11:21 schreef Momo het volgende:
Goede aluhoedjes theorie

[ x ]
Een van de betere bizarre theorien. Mist alleen nog een kek AI filmpje met 5 handen.
pi_218011861
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 11:21 schreef Momo het volgende:
Goede aluhoedjes theorie

[ x ]
Kunnen we hiermee extrapoleren wie de volgende is?
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 22 juni 2025 @ 11:24:54 #16
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympir:
pi_218011873
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 11:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Na Iran komt Desert Storm, zo te zien. Op naar het Iraktopic.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympir in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_218011874
Of je nu wel of niet antisemiet bent maakt voor het regime in Iran niets uit;
Eerst zijn de joden aan de beurt, dan "dood aan Amerika" en "dood aan het westen"
Dit roepen zij al 45 jaar sinds Khomeini.

Dus we komen allemaal aan de beurt als het aan Iran ligt. ;(
Exaudi orationem meam
pi_218011892
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 11:20 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:

[..]
Het bestaansrecht van joden? Nee. Van Isral als etnostaat met apartheid misschien wel. Maar die zaken zijn compleet verschillend.
Pas deze uitspraak toe op andere grote conflicten in de wereld, en zie daarmee het punt wat ik maak.

Ik begrijp dat antisemitisme in de intrinsieke betekenis van het woord niet hetzelfde is. Tegelijkertijd komt deze blinde haat waarin onschuldige burgers onder de noemer terroristische organisatie gezet worden, voort uit de antisemitische denkbeelden. De bron van deze absurde uitspraken is wel degelijk antisemitisme.

Als we dit toelaten:

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 00:42 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

(…) onschuldige burgers in Israel maar ze zijn onderdeel van een terroristische organisatie.
Dan is de volgende stap in denken sinds bijna een eeuw nog niet zo dichtbij geweest.

Dus ik snap jullie punten, ik zal er nu ook over ophouden, maar ik weiger toe te geven aan die nuance in dit specifieke geval.

Bedankt voor de scherpe toevoeging en discussie.
pi_218011895
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 23:18 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Ik vind het jammer dat je die aannames doet over mij. Als je “ja” had gezegd, dan had ik dat vanuit mijn perspectief gezien opvallend gevonden en gewoon uit interesse naar je standpunt gevraagd. Niet om je “in de val te lokken”. Het is niet dat ik een verborgen agenda heb ofzo :P Geen reden tot paranoia wat mij betreft.

Want wat win ik daarmee? Afstand creren tussen ons als discussiepartners? Daar verliezen we allemaal op.

Maar nogmaals, als je het niet nader wilt toelichten, dan respecteer ik dat. Maar zeg het dan gewoon :+

Overigens vind ik jou niet kansloos. Ik zie dat in je verwoording naar mij terugkomen, maar ik ga er niet van uit dat je het meent.
Als je geen afstand wil is het handig om je post niet te beginnen met jij "impliceert dat" en dan iets wat je zelf hebt verzonnen.
  zondag 22 juni 2025 @ 11:26:29 #20
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218011898
quote:

[..]

[..]
Het is een tactiek die we al langer zien sinds 7 oktober 2023. Het doelbewust verdraaien van de realiteit:

Een aantal feiten:

• Isral wordt al sinds de oprichting van het land aangevallen door omringende landen en Islamitische terreurgroeperingen.
• Een merendeel van de Palestijnen steunen het terrorisme van groepen zoals Hamas.
• Het religieuze regime van Iran slaat al decennialang vijandige taal uit richting Isral en destabiliseert de regio.
• Een kernwapen van Iran zou die terreur en destabiliserende werking enkel vergroten en bovendien een grote bedreiging vormen voor het Westen en zeker Isral, waarvan Iraanse leiders meermaals hebben gezegd het te willen vernietigen.

Dat wordt vervolgens getwist naar:

'Isral valt zomaar omringende landen aan!'
'Isralische burgers zijn onderdeel van een terreurorganisatie' of 'Isral is een terreurstaat'
'Isral destabiliseert de regio!'
'Isral heeft toch ook een kernwapen? Dan mag Iran er ook een hebben'

Wat de tegenpartij doet, beschuldigt men Isral van om aan de hand van die projectie haat voor het land te rechtvaardigen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218011901
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 11:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Nederland en de rest van Europa als we Frans de sleutel van het kopieerhok geven.
  zondag 22 juni 2025 @ 11:27:11 #22
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_218011904
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 11:20 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:

[..]
Isral is geen etnostaat en ook geen apartheid.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218011909
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 11:20 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Knip
Kwek kwek

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 22 juni 2025 @ 11:28:55 #24
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_218011919
quote:
14s.gif Op zondag 22 juni 2025 11:26 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het is een tactiek die we al langer zien sinds 7 oktober 2023. Het doelbewust verdraaien van de realiteit:

Een aantal feiten:

• Isral wordt al sinds de oprichting van het land aangevallen door omringende landen en Islamitische terreurgroeperingen.
• Een merendeel van de Palestijnen steunen het terrorisme van groepen zoals Hamas.
• Het religieuze regime van Iran slaat al decennialang vijandige taal uit richting Isral en destabiliseert de regio.
• Een kernwapen van Iran zou die terreur en destabiliserende werking enkel vergroten en bovendien een grote bedreiging vormen voor het Westen en zeker Isral, waarvan Iraanse leiders meermaals hebben gezegd het te willen vernietigen.

'Isralische burgers zijn onderdeel van een terreurorganisatie' of 'Isral is een terreurstaat'

Wat de tegenpartij doet, beschuldigt men Isral van om aan de hand van die projectie haat voor het land te rechtvaardigen.
Deze post verdient een requote _O_
Exaudi orationem meam
  zondag 22 juni 2025 @ 11:29:15 #25
475083 Lospedrosa
$
pi_218011925
quote:
14s.gif Op zondag 22 juni 2025 11:26 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Een aantal feiten:

Het is zondag, na een lange week werken.
Is er dan goddomme niet een dag dat het niet over dat kutgeloof en dat kut Midden-Oosten moet gaan en je lekker gaat sporten, bier drinken en terrassen of BBQen de wereld de wereld eens laat?
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')