Van mijn enige voorouderlijk Joods stel heette de man ook Wolf Gerritsenquote:Op donderdag 26 februari 2026 23:00 schreef Symphonic het volgende:
Grappig dit, met de voornaam Wolff als beroep schaapherder hebben![]()
[ afbeelding ]
En ondanks de locatie is dit dus geen voorouder van de Oldenbroekzijde, maar van een andere kant, dus ik ga ooit eens speuren naar een connectie, want deze lui komen dus ook al generaties lang uit Oldebroek en Doornspijk.
quote:Op donderdag 26 februari 2026 23:11 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Van mijn enige voorouderlijk Joods stel heette de man ook Wolf Gerritsen
Pff, vertel mij wat. Ik zit op diverse fora, facebook-groepen etc. om mensen te helpen met stamboom-vragen en ben actief met een voorouder-spreekuur namens de NGV, en dit soort MyHeritage-lui kom ik vaak genoeg tegen. Niet wetende dat de meeste Nederlandse bronnen gratis zijn, en alles van een ander van MyHeritage klakkeloos blijven overnemen zonder controle. Komt er iemand met een erg specifieke vraag .. "heb je al op MyHeritage gekeken?" .. zucht ...quote:Op zondag 1 maart 2026 14:15 schreef Doedezemaar het volgende:
Wat heb ik toch een hekel aan al die mafkezen die op MyHeritage zitten. Rustig een vrouw die in 1559 is overleden koppelen aan een echtgenoot die in 1570 geboren is. En dat staat er dan ook gewoon bij he, die data…
Verzorging?quote:Op maandag 2 maart 2026 11:50 schreef Dagoduck het volgende:
Heb dus een voorvader die gaat op zijn 63e nog een derde huwelijk aan met een 79-jarige vrouw (ook haar derde huwelijk). Kinderen waren al uit huis en getrouwd.
En uiteindelijk overlijdt hij vijf jaar later nog eerder dan haar.
Vraag me dan toch af: waarom? Liefde? Erfenis?
Ach ja, de naam van mijn moeder ben ik ook op 68 verschillende manieren tegengekomen:quote:Op maandag 2 maart 2026 14:44 schreef Doedezemaar het volgende:
Maar goed, beide achternamen van de beste man kennen zo ontzettend veel schrijfwijzes dat ik er voor nu wel even klaar mee ben. Flippo vond ik wel een leuke variant
Geseijt/gezegd kan soms best onderdeel zijn van een naam, als tussenvoegsel. Of in ieder geval historisch zo gegroeid zijn. Zie bijvoorbeeld: Wikipedia - Van den Heuvel tot Beichlingen, gezegd Bartolotti Rijndersquote:Op maandag 2 maart 2026 14:44 schreef Doedezemaar het volgende:
Over alternatieve spelling (en daarnaast ook dom in stambomen noteren) gesproken, probeer maar eens wat van de voorouders van Symph te vinden. Neeltgen van Maldeghem en Jan Philippo, ook wel Jehan du Rieu genoemd. Dat staat er waarschijnlijk ‘geseijt’ in de oorspronkelijke tekst en dat nemen mensen dan over als zijnde een voornaam
Als vrouw had je destijds meestal geen inkomsten, dus dan moest je wel hertrouwen als je niet aan de bedelstaf wilde. Soms was dat met een vrijgezelle broer van de overledene, maar anders kon je ook een lotgenoot zoeken.quote:Op maandag 2 maart 2026 11:50 schreef Dagoduck het volgende:
Heb dus een voorvader die gaat op zijn 63e nog een derde huwelijk aan met een 79-jarige vrouw (ook haar derde huwelijk). Kinderen waren al uit huis en getrouwd.
Vraag me dan toch af: waarom? Liefde? Erfenis?
Oh dat klopt helemaal, maar dat is in dit geval niet aan de orde.quote:Op maandag 2 maart 2026 14:55 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Geseijt/gezegd kan soms best onderdeel zijn van een naam, als tussenvoegsel. Of in ieder geval historisch zo gegroeid zijn. Zie bijvoorbeeld: Wikipedia - Van den Heuvel tot Beichlingen, gezegd Bartolotti Rijnders
Zie ook deze lijst: https://www.vernoeming.nl(...)d-genoemd-en-gezegd/
Heb in het stembureau wel eens iemand aan de tafel gehad die had ook zo'n soort tussenvoegsel.
Daarvoor zou ik de originele bron moeten zien die ik zo snel niet kan vinden.quote:Op maandag 2 maart 2026 16:12 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Oh dat klopt helemaal, maar dat is in dit geval niet aan de orde.
Doop?: https://www.openarchieven(...)b2-a696-fce39c39c4d9quote:Maar goed, ik ga maar weer eens verder met mijn kant, zeker nu ik dus wederom terug op Tholen ben beland. Al vrees ik dat er in die lijn niet zo makkelijk meer wat online te vinden is.
Dit is wat ik nu heb https://www.openarchieven(...)96-979f-8d23a234d617. Verder terug in de tijd lukt me niet.
Zou kunnen, heb ik ook als een misschien staan. Lijkt me ook wel het meest waarschijnlijk. Maar er heten helaas veel hondjes Fikkie.quote:Op maandag 2 maart 2026 17:11 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Daarvoor zou ik de originele bron moeten zien die ik zo snel niet kan vinden.
[..]
Doop?: https://www.openarchieven(...)b2-a696-fce39c39c4d9
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Toch blijft het apart dat mijn oudoom het kind apart heeft vermeld met eerst Willem Steenbergen (1954), dan Hendrik Steenbergen (1964) en daarna pas Geert Fluit (1957, "inwonende broer van Geesje").quote:Op dinsdag 10 maart 2026 11:24 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Soms heb je bij vernoemingen dat voornaam-achternaam van grootvader werd gegeven als voornaam aan de kleinzoon. Dan zou zijn voornaam dus Geert Fluit zijn, en achternaam Steenbergen
Het lijkt me waarschijnlijker dat hij een kind is van Geesje Fluit en Roelof Steenbergen, dan een zus van Geesje Fluit.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
quote:Op maandag 9 maart 2026 21:17 schreef Doedezemaar het volgende:
Staphorst…
Nee, ingewikkeld, ik kan er geen chocola van maken
quote:Op maandag 9 maart 2026 21:34 schreef Starflyer het volgende:
Ik vermoed dat Geert een (buitenechtelijk) kind is van Geesje, die later de achternaam van zijn stiefvader heeft aangenomen.
Blijkt inderdaad wel 'gewoon' een zoon van Roelof en Geesje te zijn. Kreeg de naam Fluit omdat die naam niet werd doorgegeven (grootvader Geert Fluit had 7 dochters, geen zoon).quote:Op dinsdag 10 maart 2026 11:24 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Soms heb je bij vernoemingen dat voornaam-achternaam van grootvader werd gegeven als voornaam aan de kleinzoon. Dan zou zijn voornaam dus Geert Fluit zijn, en achternaam Steenbergen
Het lijkt me waarschijnlijker dat hij een kind is van Geesje Fluit en Roelof Steenbergen, dan een zus van Geesje Fluit.
quote:Op dinsdag 10 maart 2026 15:04 schreef Dagoduck het volgende:
Kom regelmatig huwelijken tegen van broers/zussen met broers/zussen uit een ander gezin (double-in-law marriage), kom ook wel af en toe huwelijken tegen tussen neef en nicht.
Maar ik kwam volgens mij nog niet eerder (zelf, tijdens onderzoek) tegen dat neef en nicht van ouders uit een double-in-law-huwelijk met elkaar trouwden. Dubbele neef en nicht dus.![]()
[ afbeelding ]Ik schoot hardop in de lachSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
Ach, zo heb ik een voorouder die trouwde met de stiefkleindochter van zijn eerdere vrouw:quote:Op woensdag 11 maart 2026 01:11 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh en als aanvulling:
De genoemde halfzus is tegelijkertijd ook de nicht van broer en zus B. Hun vader trouwt met mevrouw C en krijgt daarmee samen de halfzus. Na het overlijden van mevrouw C trekt de zus van mevrouw C in bij her gezin en trouwt net de vader en dan krijgen ze broer en zus B.
Iedereen is familie
quote:Op woensdag 16 oktober 2024 20:33 schreef Dagoduck het volgende:
Wat ik me nog wel eens afvraag, wat zou de langste ketting van huwelijken zijn van 'dezelfde' generatie.
Stel Jan trouwt Trijntje en Jan gaat eerst dood, vervolgens trouwt Trijntje met Pieter en dan gaat Trijntje dood waarna Pieter trouwt met een volgende vrouw etc etc etc.
Ik ken zelf een voorbeeld van een voorouderlijk stel:
Sibilla X Arend X Agnies X Jan X Elsken
Hierbij is Elsken trouwens een kleindochter van Sibilla & ArendDus Jan trouwde met de stiefkleindochter van zijn eerdere vrouw Agnies.
Agnies moet veel ouder zijn geweest bij het huwelijk met Jan, zal met het erven/opvolging van de herberg te maken hebben gehad.
Het was ‘m inderdaad, ik heb inmiddels een hele puzzel kunnen leggen. Want Olivier’s opa, die ook Olivier heet (de 2e doopgetuige) is ook nog eens de vader van de overgrootmoeder (dat is de derde doopgetuige) van een andere lijn. Die andere lijn trouwde met een huzaar (ja, we zitten goed in de buitenlandse soldaten) waaraan die lijn uiteindelijk z’n naam te danken heeft. En zo hebben de opa en oma van mijn opa dus 8 generaties daarvoor gezamelijke voorouders.quote:Op maandag 2 maart 2026 17:11 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Doop?: https://www.openarchieven(...)b2-a696-fce39c39c4d9
Wat een toevalquote:Op dinsdag 17 maart 2026 11:00 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Haha, dat dat nu nog zo actief is, aangezien men veel meer verspreid tegenwoordig.
Ik heb wel een gezin, met twee kinderen net iets ouder dan mijn eigen kinderen met bijna dezelfde voornamen (ze hebben een Marijn, ik een Merijn, en een zoon met tweede naam Florian, ik heb een zoon Florian,
de ouders zijn geen familie van elkaar, maar zij beiden wel familie van mij. Mijn grootouders aan vaderskant waren Brandts Buijs en Moll.
De vader van dat ene gezin heeft een grootmoeder Moll, en de moeder uit dat gezin heeft een grootmoeder Brandts Buijs. En niet dat dat in de buurt woont van mij, of waar deze families oorspronkelijk vandaan komen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |