Ach, zo heb ik een voorouder die trouwde met de stiefkleindochter van zijn eerdere vrouw:quote:Op woensdag 11 maart 2026 01:11 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh en als aanvulling:
De genoemde halfzus is tegelijkertijd ook de nicht van broer en zus B. Hun vader trouwt met mevrouw C en krijgt daarmee samen de halfzus. Na het overlijden van mevrouw C trekt de zus van mevrouw C in bij her gezin en trouwt net de vader en dan krijgen ze broer en zus B.
Iedereen is familie
quote:Op woensdag 16 oktober 2024 20:33 schreef Dagoduck het volgende:
Wat ik me nog wel eens afvraag, wat zou de langste ketting van huwelijken zijn van 'dezelfde' generatie.
Stel Jan trouwt Trijntje en Jan gaat eerst dood, vervolgens trouwt Trijntje met Pieter en dan gaat Trijntje dood waarna Pieter trouwt met een volgende vrouw etc etc etc.
Ik ken zelf een voorbeeld van een voorouderlijk stel:
Sibilla X Arend X Agnies X Jan X Elsken
Hierbij is Elsken trouwens een kleindochter van Sibilla & ArendDus Jan trouwde met de stiefkleindochter van zijn eerdere vrouw Agnies.
Agnies moet veel ouder zijn geweest bij het huwelijk met Jan, zal met het erven/opvolging van de herberg te maken hebben gehad.
Het was ‘m inderdaad, ik heb inmiddels een hele puzzel kunnen leggen. Want Olivier’s opa, die ook Olivier heet (de 2e doopgetuige) is ook nog eens de vader van de overgrootmoeder (dat is de derde doopgetuige) van een andere lijn. Die andere lijn trouwde met een huzaar (ja, we zitten goed in de buitenlandse soldaten) waaraan die lijn uiteindelijk z’n naam te danken heeft. En zo hebben de opa en oma van mijn opa dus 8 generaties daarvoor gezamelijke voorouders.quote:Op maandag 2 maart 2026 17:11 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Doop?: https://www.openarchieven(...)b2-a696-fce39c39c4d9
Wat een toevalquote:Op dinsdag 17 maart 2026 11:00 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Haha, dat dat nu nog zo actief is, aangezien men veel meer verspreid tegenwoordig.
Ik heb wel een gezin, met twee kinderen net iets ouder dan mijn eigen kinderen met bijna dezelfde voornamen (ze hebben een Marijn, ik een Merijn, en een zoon met tweede naam Florian, ik heb een zoon Florian,
de ouders zijn geen familie van elkaar, maar zij beiden wel familie van mij. Mijn grootouders aan vaderskant waren Brandts Buijs en Moll.
De vader van dat ene gezin heeft een grootmoeder Moll, en de moeder uit dat gezin heeft een grootmoeder Brandts Buijs. En niet dat dat in de buurt woont van mij, of waar deze families oorspronkelijk vandaan komen.
Het zat na veel speurwerk eens mee en zo zit ik opeens in Frankrijk, bij de familie De Langes uit Orange en daar is best wat over te vinden.quote:Op donderdag 19 maart 2026 23:16 schreef Doedezemaar het volgende:
Haha, weer een buitenlandse soldaat in Bergen op Zoom, maar nu veel eerder, al in 1628. Fransman deze keer
Testen mensen.quote:Op woensdag 18 maart 2026 13:35 schreef Dagoduck het volgende:
Via WikiTree kun je deze week voor ¤28 een DNA-test van MyHeritage doen.
https://www.wikitree.com/(...)eritage-and-wikitree
Het lijkt me heel interessant maar dat een bedrijf als MyHeritage mijn DNA-gegevens in handen krijgt vind ik voorlopig maar niets.quote:Op maandag 23 maart 2026 17:34 schreef BertV het volgende:
[..]
Testen mensen.
Je kunt er zomaar achter komen dat die grappige opmerking van je vader over "de melkboer" de waarheid is.
De DNA-matches die je krijgt waren altijd al solide en de "Geschatte etniciteit" (altijd interessant) is nu echt goed aan het worden.
Als Nederlander krijg je altijd een handvol procenten Engels (Saksen), Duits (Grensgebied) en Deens (vaak een signaal voor Fries).
Je krijgt zelfs een overzicht op provincie niveau dat aardig lijkt te kloppen met wat ik weet over de melkboer.
MyHeritage en Ancestry zijn prima, 23&Me en FamilyTreeDNA daarentegen wat minder als het gaat over privacy, die delen jouw ruwe DNA gegevens ook met derden.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 10:58 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Het lijkt me heel interessant maar dat een bedrijf als MyHeritage mijn DNA-gegevens in handen krijgt vind ik voorlopig maar niets.
Poeh, 1400 is inderdaad echt veel te ver terug. De huidige generatie commerciële DNA-testen gaan echt maar een paar generaties terug en daarbij moet je ook meenemen dat je van elke ouder maar 50% DNA erft. Het kan dus best zijn je op een gegeven moment een afkomst niet meer meekrijgt, die in een DNA-test van een broer of zus nog wel opduikt (of vice-versa).quote:Op dinsdag 24 maart 2026 11:34 schreef Doedezemaar het volgende:
Nou dat inderdaad, dat houdt mij echt tegen, ik hoef mijn DNA niet in hun database. En dat met die melkboer, daar hoeven we beiden niet voor te vrezen, er zijn aardig wat specifieke familiekenmerken van beide kanten, al onze opa’s zijn zeker onze opa’s. Het jongste buitenlandse bloed kwam allemaal rond 1750 in de familie van mijn moeder en het was allemaal West-Europees, dus dat weet ik al.
Het Scandinavische bij mij is waarschijnlijk van een viking rond 1400, ik denk niet dat daar nog wat van te traceren is, naast wat Fries bij ons allebei een paar generaties terug is. Mijn Friese roots een paar generaties terug van vaderskant komen trouwens van het deel van Friesland dat niet echt Fries is, dat zijn verkapte Drenten. De Friese roots van Symph heb ik nog niet uitgezocht.
Ja, daarom, het is voor mij weinig zinvol.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 11:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Poeh, 1400 is inderdaad echt veel te ver terug. De huidige generatie commerciële DNA-testen gaan echt maar een paar generaties terug en daarbij moet je ook meenemen dat je van elke ouder maar 50% DNA erft. Het kan dus best zijn je op een gegeven moment een afkomst niet meer meekrijgt, die in een DNA-test van een broer of zus nog wel opduikt (of vice-versa).
MyHeritage is een Israëlisch bedrijf en heeft de gegevens van miljoenen personen in handen ... sommigen met DNA, anderen zonder. Gezien de huidige staat van de wereld en de rol van Israël daarin ... ik bedankquote:Op dinsdag 24 maart 2026 11:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
MyHeritage en Ancestry zijn prima, 23&Me en FamilyTreeDNA daarentegen wat minder als het gaat over privacy, die delen jouw ruwe DNA gegevens ook met derden.
Autosomaal DNA (“de gewone test”)quote:Op dinsdag 24 maart 2026 11:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Poeh, 1400 is inderdaad echt veel te ver terug. De huidige generatie commerciële DNA-testen gaan echt maar een paar generaties terug en daarbij moet je ook meenemen dat je van elke ouder maar 50% DNA erft. Het kan dus best zijn je op een gegeven moment een afkomst niet meer meekrijgt, die in een DNA-test van een broer of zus nog wel opduikt (of vice-versa).
Ik snap het wantrouwen, maar ben blij dat ik het gedaan heb. Ik heb nu meer vertrouwen in dat bedrijf dan in mijn eigen "ouders".quote:Op dinsdag 24 maart 2026 12:24 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
MyHeritage is een Israëlisch bedrijf en heeft de gegevens van miljoenen personen in handen ... sommigen met DNA, anderen zonder. Gezien de huidige staat van de wereld en de rol van Israël daarin ... ik bedank
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |