abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 juni 2025 @ 18:07:15 #1
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218004509

Welkom in het genealogie topic.

Dit topic is voor iedereen bedoeld, van de beginnende stambomer tot de al gevorderde die al in 1500 is aangekomen. Hieronder wat meer informatie voor als je na het lezen van mijn boeiende tekst aan de slag wil

Termen

- GENEALOGIE (of stamboom)
Alle dragers van eenzelfde achternaam die van één stamvader afstammen, in de mannelijke lijn.
Voorbeeld van een genealogie

- PARENTEEL
Uitgaande van een ouderpaar worden alle nakomelingen gezocht.
Voorbeeld van een parenteel

- KWARTIERSTAAT
Beginnend bij één persoon (de proband) zoekt men alle voorouderparen van die persoon, zowel in de mannelijke als in de vrouwelijke lijn. De personen worden genummerd; de proband nr 1, zijn/haar vader nr.2, de moeder nr. 3, grootvader van vaderskant nr. 4, grootmoeder nr.5, grootouders van moeders kant nr. 6 en 7, overgrootouders nrs. 8 t/m 15, enzovoort. Ter controle: Met uitzondering van de proband hebben mannen een even en vrouwen een oneven nummer.
Voorbeeld van een kwartierstaat

- STAMREEKS
De directe naamreeks van vader op zoon (géén zijtakken).
Voorbeeld van een stamreeks

Verwerkingsprogramma's
- Aldfaer is een gratis programma. Goede duidelijke uitleg en in het Nederlands. Tevens is er een gebruikersgroep waar je met al je vragen terecht kan.

- Gensdata Pro is het genealogieprogramma van de Nederlandse Genealogische vereniging. (NGV) Het programma is niet gratis, maar is wel erg duidelijk en heeft ook een eigen gebruikersgroep waar je met je vragen terecht kunt.

- Hazadata is net als de andere twee een Nederlands programma. Duidelijke uitleg, ook een eigen gebruikersgroep en is niet gratis, maar je kunt via een testversie kijken of het wat voor je is.

Handige Links
WieWasWie Een site met heel veel informatie en aktes
Graftombe.nl Hier vind je geboorte- en overlijdensdata
Online Begraafplaatsen 1.595.003 grafmonumenten, 2.902 begraafplaatsen, 2.512.368 personen.
Stamboomforum Stel hier je vraag en je krijgt zo goed als altijd een antwoord.
Open Archieven Doorzoek de genealogische gegevens van Nederlandse en Belgische archieven
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zaterdag 21 juni 2025 @ 18:07:50 #2
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218004518
Laatste post, van @NedKelly hier:

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 17:41 schreef NedKelly het volgende:

[..]
Als je opa en oma niet meer leven kun je bij CBG hun persoonskaart/persoonslijst opvragen. Dan krijg je de precieze namen en geboortedata/plaats van hun ouders. Daarmee kun je dan weer verder komen bij bijv. WieWasWie of regionale archieven.

Ondanks dat mijn opa en oma uit 1918 en 1920 waren kon ik in Rotterdam heel makkelijk hun ouders vinden. Mijn opa en oma waren jong ouders geworden en hadden dus al een gezinskaart in 1938. Daarop kon ik hun ouders weer makkelijk achterhalen (de precieze voornamen van hun vaders, die mijn vader niet helemaal precies wist).

https://cbg.nl/bestellen-cbg/uittreksels-nro/uittreksels-pkpl/
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  zaterdag 21 juni 2025 @ 18:15:05 #3
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218004578
Genealogie een winterklusje? Nou, ik vermaak me (noodgedwongen met een voet omhoog), prima op deze warme dag.

Kwam gisteren een stel tegen dat trouwde in december maar kreeg in mei van dat jaar al een kind. In de akte stond wel echtelieden, dat vroeg om meer uitleg. De huwelijksbijlagen gaven al gauw een soort van uitsluitsel, ze hadden in april de ondertrouw al voltooid. Ook waren ze vanwege hun armoede al sinds het jaar ervoor bezig de documenten bij elkaar te krijgen.
  Moderator zaterdag 21 juni 2025 @ 21:56:36 #4
18653 crew  D.
pi_218007066
quote:
6s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 18:15 schreef Dagoduck het volgende:
Genealogie een winterklusje? Nou, ik vermaak me (noodgedwongen met een voet omhoog), prima op deze warme dag.

Kwam gisteren een stel tegen dat trouwde in december maar kreeg in mei van dat jaar al een kind. In de akte stond wel echtelieden, dat vroeg om meer uitleg. De huwelijksbijlagen gaven al gauw een soort van uitsluitsel, ze hadden in april de ondertrouw al voltooid. Ook waren ze vanwege hun armoede al sinds het jaar ervoor bezig de documenten bij elkaar te krijgen.
Jij bent al even bezig, knap dat je er nog steeds nieuwe info weet te vinden.

Ik ben voor mijn gevoel een beetje gestrand :Y
  zaterdag 21 juni 2025 @ 23:40:24 #5
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218008109
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 21:56 schreef D. het volgende:

[..]
Jij bent al even bezig, knap dat je er nog steeds nieuwe info weet te vinden.

Ik ben voor mijn gevoel een beetje gestrand :Y
Ik zocht altijd bepaalde delen van mijn stamboom uit offline. Ik had dan goeddeels mijn voorouders uitgezocht en van bepaalde families de parentelen of genealogiën. Sinds een paar jaar ben ik bezig om 'mijn' stamboom op Wikitree te zetten. Dat doe ik veel gestructureerder dan voorheen en ook met veel meer zorg voor bronnen.

Inmiddels heb ik al mijn voorouders die ik kon vinden (behalve de adelijke tak van voor 1600, want dat is andere koek qua bronnen) op die website gezet. Ik ben dus persoon voor persoon en bron voor bron weer bij langsgegaan. In de eerste 10 generaties heb ik nu 1014 van de 2046 voorouders gevonden bijvoorbeeld, net geen 50%. Vooral bij die laatste generaties wordt het lastig natuurlijk want dan zit je al in de 17e eeuw.

Daarna heb ik alle gezinnen van mijn overgrootouders, betovergrootouders en oudouders toegevoegd en daarna die van mijn oudovergrootouders. Momenteel ben ik mijn de gezinnen van mijn oudgrootouders bezig, daarmee over de helft.

Ook de (ouders van) partners en (achter)kleinkinderen van die voorouders heb ik toegevoegd zover als dat ze 7 stappen van mij verwijderd zijn. Op Wikitree zijn die 7 stappen namelijk een maatstaf van hoe goed je verbonden bent in de globale boom. Voor mijn aangetrouwde oudtante betekent dat dat ik ook t/m haar overgrootouders toevoeg, maar voor mijn aangetrouwde oudoudoudtante alleen haar ouders.

Tenzij daar dan weer directe familieleden of voorouders al van op de website staan, dan probeer ik die verbinding te leggen om het web wat de globale boom is nog dichter aan elkaar te verbinden. Daarover gesproken, er zijn ook personen bezig die globale boom en alle 42 miljoen te data-anlyseren, kijken hoeveel stappen men nou (gemiddeld) van elkaar verwijderd is en het waarom daarvan. Erg interessant vind ik zelf.

Nouja, als ik straks met die gezinnen van oudgrootouders klaar ben dan heb ik nog de aangetrouwde familieleden te gaan zoals broers/zussen, neven en nichten en partners daarvan. Net zover tot ik wel een beetje klaar ben met die zeven stappen vanaf mij. :')

En daarna kan ik nog gewoon lekker door met gezinnen van oudbetovergrootouders of verder terug. Tussendoor ook nog even gewerkt aan de directe familie van een maat van me. :+

Dus om terug te komen op je "gestrand", qua voorouders ben ik ook wel 'klaar' om het zo te noemen. Maar je kunt altijd nieuwe doelen stellen ;) Mijn doelen liggen nu dus meer in verbinding met anderen dan in mijn eigen voorouders.
  Moderator woensdag 25 juni 2025 @ 19:39:49 #6
18653 crew  D.
pi_218043559
quote:
6s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 23:40 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Ik zocht altijd bepaalde delen van mijn stamboom uit offline. Ik had dan goeddeels mijn voorouders uitgezocht en van bepaalde families de parentelen of genealogiën. Sinds een paar jaar ben ik bezig om 'mijn' stamboom op Wikitree te zetten. Dat doe ik veel gestructureerder dan voorheen en ook met veel meer zorg voor bronnen.

Inmiddels heb ik al mijn voorouders die ik kon vinden (behalve de adelijke tak van voor 1600, want dat is andere koek qua bronnen) op die website gezet. Ik ben dus persoon voor persoon en bron voor bron weer bij langsgegaan. In de eerste 10 generaties heb ik nu 1014 van de 2046 voorouders gevonden bijvoorbeeld, net geen 50%. Vooral bij die laatste generaties wordt het lastig natuurlijk want dan zit je al in de 17e eeuw.

Daarna heb ik alle gezinnen van mijn overgrootouders, betovergrootouders en oudouders toegevoegd en daarna die van mijn oudovergrootouders. Momenteel ben ik mijn de gezinnen van mijn oudgrootouders bezig, daarmee over de helft.

Ook de (ouders van) partners en (achter)kleinkinderen van die voorouders heb ik toegevoegd zover als dat ze 7 stappen van mij verwijderd zijn. Op Wikitree zijn die 7 stappen namelijk een maatstaf van hoe goed je verbonden bent in de globale boom. Voor mijn aangetrouwde oudtante betekent dat dat ik ook t/m haar overgrootouders toevoeg, maar voor mijn aangetrouwde oudoudoudtante alleen haar ouders.

Tenzij daar dan weer directe familieleden of voorouders al van op de website staan, dan probeer ik die verbinding te leggen om het web wat de globale boom is nog dichter aan elkaar te verbinden. Daarover gesproken, er zijn ook personen bezig die globale boom en alle 42 miljoen te data-anlyseren, kijken hoeveel stappen men nou (gemiddeld) van elkaar verwijderd is en het waarom daarvan. Erg interessant vind ik zelf.

Nouja, als ik straks met die gezinnen van oudgrootouders klaar ben dan heb ik nog de aangetrouwde familieleden te gaan zoals broers/zussen, neven en nichten en partners daarvan. Net zover tot ik wel een beetje klaar ben met die zeven stappen vanaf mij. :')

En daarna kan ik nog gewoon lekker door met gezinnen van oudbetovergrootouders of verder terug. Tussendoor ook nog even gewerkt aan de directe familie van een maat van me. :+

Dus om terug te komen op je "gestrand", qua voorouders ben ik ook wel 'klaar' om het zo te noemen. Maar je kunt altijd nieuwe doelen stellen ;) Mijn doelen liggen nu dus meer in verbinding met anderen dan in mijn eigen voorouders.
Ik heb mijn start offline gemaakt (1 tak), daarna alles aangevuld met wat ik online kon vinden.
Alle voorouders, hun gezinnen, en aanhang daarvan. Daarna ook van alle voorouders de hele weg naar onderen.

Voor mijn gevoel kan ik alleen nog verder als ik takken ga onderzoeken die idd meerdere stappen verwijderd zijn, maar dan is bijna iedereen familie :P
pi_218043619
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 19:39 schreef D. het volgende:

[..]
Ik heb mijn start offline gemaakt (1 tak), daarna alles aangevuld met wat ik online kon vinden.
Alle voorouders, hun gezinnen, en aanhang daarvan. Daarna ook van alle voorouders de hele weg naar onderen.

Voor mijn gevoel kan ik alleen nog verder als ik takken ga onderzoeken die idd meerdere stappen verwijderd zijn, maar dan is bijna iedereen familie :P
Hmm, je hebt nu de basis zou je kunnen zeggen: de namen en familieverbanden. Je zou die ook nog verder kunnen inkleuren. Ligt er nog ergens een personeelsdossier? Archief van een school? Weeshuisarchieven? Uitzoeken waar ze exact gewoond hebben? Banken van lening gebruikt? Dat soort dingen. De aankleding, inleving in hun tijd en leven.
  Moderator woensdag 25 juni 2025 @ 19:50:14 #8
18653 crew  D.
pi_218043735
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 19:43 schreef PotjeSambal het volgende:

[..]
Hmm, je hebt nu de basis zou je kunnen zeggen: de namen en familieverbanden. Je zou die ook nog verder kunnen inkleuren. Ligt er nog ergens een personeelsdossier? Archief van een school? Weeshuisarchieven? Uitzoeken waar ze exact gewoond hebben? Banken van lening gebruikt? Dat soort dingen. De aankleding, inleving in hun tijd en leven.
Als ik tijdens de zoektocht dergelijke gegevens tegenkom noteer ik ze wel altijd, maar ga er niet bewust naar op zoek. Ik vind 'de basis' het doel :Y
  woensdag 25 juni 2025 @ 20:22:17 #9
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218044080
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2025 19:39 schreef D. het volgende:

[..]

Met offline uitzoeken bedoelde ik eigenlijk offline noteren (als in: Aldfaer), nu doe ik dat online (WikiTree). Uiteindelijk heb ik alles via online archieven gevonden.

quote:
Dat vind ik dus juist wel mooi, dat ik goed in een universele boom geworteld ben en dat ik dan bijvoorbeeld van andere mensen een en ander uit kan zoeken waardoor kortere connecties zichtbaar worden.

Iets anders wat ik in de toekomst misschien nog wel wil uitzoeken zijn alle verschillende families met mijn achternaam.

Maar voorlopig ben ik nog wel even bezig met andere dingen qua genealogie.
  woensdag 25 juni 2025 @ 23:58:57 #10
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_218045463
quote:
6s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 23:40 schreef Dagoduck het volgende:
er zijn ook personen bezig die [..] kijken hoeveel stappen men nou (gemiddeld) van elkaar verwijderd is en het waarom daarvan. Erg interessant vind ik zelf.
Dat kan gemakkelijk met Wikitree inderdaad, je hoeft alleen je eigen profiel ID te kennen, en die van de persoon die je zoekt. Bijvoorbeeld Vanderbilt-147 of die van de koning: Van_Oranje-Nassau-2
En dan pas je die even aan in onderstaande link om het aantal stappen tussen de namen te vinden:

www.wikitree.com/index.php?title=Special:Connection&action=connect&person1Name=Vanderbilt-147&person2Name=Van_Oranje-Nassau-2&relation=0
Allmighty & Allrighty :D!
Op 16-04-2007 22:29 schreef Noodly het volgende:
ik wilde even zeggen dat ik die nickname altijd zo leuk vind :@ _O_
  donderdag 26 juni 2025 @ 01:07:12 #11
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218045570
quote:
3s.gif Op woensdag 25 juni 2025 23:58 schreef Pwn_zoon het volgende:

[..]
Dat kan gemakkelijk met Wikitree inderdaad, je hoeft alleen je eigen profiel ID te kennen, en die van de persoon die je zoekt. Bijvoorbeeld Vanderbilt-147 of die van de koning: Van_Oranje-Nassau-2
En dan pas je die even aan in onderstaande link om het aantal stappen tussen de namen te vinden:

Daarvoor klik ik gewoon op "connection to me" als ik op die ander zijn profiel sta.

Waar ik het over had waren deze analyses:

https://www.wikitree.com/wiki/Space:100_Circles
https://www.wikitree.com/(...)m_of_the_global_tree
  zaterdag 28 juni 2025 @ 23:56:22 #12
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218069637
Ik heb een verre oudtante van me gevonden die, in ieder geval op papier, geboren is als man.

Hier 11 november 1836 geboren als Cornelis Lieuwesz de Jong:
Geboorte: https://www.openarchieven(...)4C-A947-6E90D8B8851E

In de huwelijksakte Cornelia de Jong, waarbij vermeld dat ze is geboren op 11 november 1836 maar geen geboorteakte kon overleggen:
Huwelijk: https://www.openarchieven(...)72-A5A2-6F41C0895494

Overlijden: https://www.openarchieven(...)ED-8AC6-B1DD42F3FEC9

Dit moet wel een en dezelfde persoon zijn. Een tweeling waarvan van de een geen huwelijk of overlijden te vinden is en van de ander geen geboorteakte lijkt me erg sterk.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 29 juni 2025 @ 00:52:52 #13
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_218069821
Zo eentje had ik laatst ook. Verkeerde geslacht doorgegeven bij aangeven geboorte? Om whatever reason dan ook (oeps, toch een meisje) :D

Ook een geboorteakte, met daarna niets meer
Iemand van het andere geslacht, met trouwakte en overlijden, terug te voeren op diezelfde geboortedatum, maar geen geboorteakte te vinden.

Helaas kan ik zo niet meer vinden wie dat was.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  zondag 29 juni 2025 @ 01:02:20 #14
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218069838
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 00:52 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Zo eentje had ik laatst ook. Verkeerde geslacht doorgegeven bij aangeven geboorte? Om whatever reason dan ook (oeps, toch een meisje) :D

Ook een geboorteakte, met daarna niets meer
Iemand van het andere geslacht, met trouwakte en overlijden, terug te voeren op diezelfde geboortedatum, maar geen geboorteakte te vinden.

Helaas kan ik zo niet meer vinden wie dat was.
Je komt er niet achter, het zou een administratieve fout kunnen zijn, maar ik denk eerder aan tweeslachtigheid.
  VIVA zondag 29 juni 2025 @ 01:18:48 #15
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_218069864
Serieus elke keer dat ik dit topic in de top zie denk ik dat het om Gynaecology bezweerders gaat, blijkt toch iets anders te zijn?
What lies behind makes no sense in my mind
  zondag 29 juni 2025 @ 01:27:07 #16
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218069872
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 01:18 schreef cosmosis het volgende:
Serieus elke keer dat ik dit topic in de top zie denk ik dat het om Gynaecology bezweerders gaat, blijkt toch iets anders te zijn?
Zonder vrouwelijk voortplantingsorgaan geen genealogie? :+
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 30 juni 2025 @ 09:23:12 #17
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_218079146
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 01:18 schreef cosmosis het volgende:
Voor als je het inmiddels nog niet helemaal door had:
Genealogie is het uitzoeken van stambomen, proberen te vinden wie je voorouders zijn.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')