quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:41 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Als je opa en oma niet meer leven kun je bij CBG hun persoonskaart/persoonslijst opvragen. Dan krijg je de precieze namen en geboortedata/plaats van hun ouders. Daarmee kun je dan weer verder komen bij bijv. WieWasWie of regionale archieven.
Ondanks dat mijn opa en oma uit 1918 en 1920 waren kon ik in Rotterdam heel makkelijk hun ouders vinden. Mijn opa en oma waren jong ouders geworden en hadden dus al een gezinskaart in 1938. Daarop kon ik hun ouders weer makkelijk achterhalen (de precieze voornamen van hun vaders, die mijn vader niet helemaal precies wist).
https://cbg.nl/bestellen-cbg/uittreksels-nro/uittreksels-pkpl/
Jij bent al even bezig, knap dat je er nog steeds nieuwe info weet te vinden.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:15 schreef Dagoduck het volgende:
Genealogie een winterklusje? Nou, ik vermaak me (noodgedwongen met een voet omhoog), prima op deze warme dag.
Kwam gisteren een stel tegen dat trouwde in december maar kreeg in mei van dat jaar al een kind. In de akte stond wel echtelieden, dat vroeg om meer uitleg. De huwelijksbijlagen gaven al gauw een soort van uitsluitsel, ze hadden in april de ondertrouw al voltooid. Ook waren ze vanwege hun armoede al sinds het jaar ervoor bezig de documenten bij elkaar te krijgen.
Ik zocht altijd bepaalde delen van mijn stamboom uit offline. Ik had dan goeddeels mijn voorouders uitgezocht en van bepaalde families de parentelen of genealogiën. Sinds een paar jaar ben ik bezig om 'mijn' stamboom op Wikitree te zetten. Dat doe ik veel gestructureerder dan voorheen en ook met veel meer zorg voor bronnen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 21:56 schreef D. het volgende:
[..]
Jij bent al even bezig, knap dat je er nog steeds nieuwe info weet te vinden.
Ik ben voor mijn gevoel een beetje gestrand
Ik heb mijn start offline gemaakt (1 tak), daarna alles aangevuld met wat ik online kon vinden.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 23:40 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ik zocht altijd bepaalde delen van mijn stamboom uit offline. Ik had dan goeddeels mijn voorouders uitgezocht en van bepaalde families de parentelen of genealogiën. Sinds een paar jaar ben ik bezig om 'mijn' stamboom op Wikitree te zetten. Dat doe ik veel gestructureerder dan voorheen en ook met veel meer zorg voor bronnen.
Inmiddels heb ik al mijn voorouders die ik kon vinden (behalve de adelijke tak van voor 1600, want dat is andere koek qua bronnen) op die website gezet. Ik ben dus persoon voor persoon en bron voor bron weer bij langsgegaan. In de eerste 10 generaties heb ik nu 1014 van de 2046 voorouders gevonden bijvoorbeeld, net geen 50%. Vooral bij die laatste generaties wordt het lastig natuurlijk want dan zit je al in de 17e eeuw.
Daarna heb ik alle gezinnen van mijn overgrootouders, betovergrootouders en oudouders toegevoegd en daarna die van mijn oudovergrootouders. Momenteel ben ik mijn de gezinnen van mijn oudgrootouders bezig, daarmee over de helft.
Ook de (ouders van) partners en (achter)kleinkinderen van die voorouders heb ik toegevoegd zover als dat ze 7 stappen van mij verwijderd zijn. Op Wikitree zijn die 7 stappen namelijk een maatstaf van hoe goed je verbonden bent in de globale boom. Voor mijn aangetrouwde oudtante betekent dat dat ik ook t/m haar overgrootouders toevoeg, maar voor mijn aangetrouwde oudoudoudtante alleen haar ouders.
Tenzij daar dan weer directe familieleden of voorouders al van op de website staan, dan probeer ik die verbinding te leggen om het web wat de globale boom is nog dichter aan elkaar te verbinden. Daarover gesproken, er zijn ook personen bezig die globale boom en alle 42 miljoen te data-anlyseren, kijken hoeveel stappen men nou (gemiddeld) van elkaar verwijderd is en het waarom daarvan. Erg interessant vind ik zelf.
Nouja, als ik straks met die gezinnen van oudgrootouders klaar ben dan heb ik nog de aangetrouwde familieleden te gaan zoals broers/zussen, neven en nichten en partners daarvan. Net zover tot ik wel een beetje klaar ben met die zeven stappen vanaf mij.![]()
En daarna kan ik nog gewoon lekker door met gezinnen van oudbetovergrootouders of verder terug. Tussendoor ook nog even gewerkt aan de directe familie van een maat van me.![]()
Dus om terug te komen op je "gestrand", qua voorouders ben ik ook wel 'klaar' om het zo te noemen. Maar je kunt altijd nieuwe doelen stellenMijn doelen liggen nu dus meer in verbinding met anderen dan in mijn eigen voorouders.
Hmm, je hebt nu de basis zou je kunnen zeggen: de namen en familieverbanden. Je zou die ook nog verder kunnen inkleuren. Ligt er nog ergens een personeelsdossier? Archief van een school? Weeshuisarchieven? Uitzoeken waar ze exact gewoond hebben? Banken van lening gebruikt? Dat soort dingen. De aankleding, inleving in hun tijd en leven.quote:Op woensdag 25 juni 2025 19:39 schreef D. het volgende:
[..]
Ik heb mijn start offline gemaakt (1 tak), daarna alles aangevuld met wat ik online kon vinden.
Alle voorouders, hun gezinnen, en aanhang daarvan. Daarna ook van alle voorouders de hele weg naar onderen.
Voor mijn gevoel kan ik alleen nog verder als ik takken ga onderzoeken die idd meerdere stappen verwijderd zijn, maar dan is bijna iedereen familie
Als ik tijdens de zoektocht dergelijke gegevens tegenkom noteer ik ze wel altijd, maar ga er niet bewust naar op zoek. Ik vind 'de basis' het doelquote:Op woensdag 25 juni 2025 19:43 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
Hmm, je hebt nu de basis zou je kunnen zeggen: de namen en familieverbanden. Je zou die ook nog verder kunnen inkleuren. Ligt er nog ergens een personeelsdossier? Archief van een school? Weeshuisarchieven? Uitzoeken waar ze exact gewoond hebben? Banken van lening gebruikt? Dat soort dingen. De aankleding, inleving in hun tijd en leven.
Met offline uitzoeken bedoelde ik eigenlijk offline noteren (als in: Aldfaer), nu doe ik dat online (WikiTree). Uiteindelijk heb ik alles via online archieven gevonden.quote:Op woensdag 25 juni 2025 19:39 schreef D. het volgende:
[..]
Ik heb mijn start offline gemaakt (1 tak), daarna alles aangevuld met wat ik online kon vinden.
Alle voorouders, hun gezinnen, en aanhang daarvan. Daarna ook van alle voorouders de hele weg naar onderen.
Dat vind ik dus juist wel mooi, dat ik goed in een universele boom geworteld ben en dat ik dan bijvoorbeeld van andere mensen een en ander uit kan zoeken waardoor kortere connecties zichtbaar worden.quote:Voor mijn gevoel kan ik alleen nog verder als ik takken ga onderzoeken die idd meerdere stappen verwijderd zijn, maar dan is bijna iedereen familie
Dat kan gemakkelijk met Wikitree inderdaad, je hoeft alleen je eigen profiel ID te kennen, en die van de persoon die je zoekt. Bijvoorbeeld Vanderbilt-147 of die van de koning: Van_Oranje-Nassau-2quote:Op zaterdag 21 juni 2025 23:40 schreef Dagoduck het volgende:
er zijn ook personen bezig die [..] kijken hoeveel stappen men nou (gemiddeld) van elkaar verwijderd is en het waarom daarvan. Erg interessant vind ik zelf.
Daarvoor klik ik gewoon op "connection to me" als ik op die ander zijn profiel sta.quote:Op woensdag 25 juni 2025 23:58 schreef Pwn_zoon het volgende:
[..]
Dat kan gemakkelijk met Wikitree inderdaad, je hoeft alleen je eigen profiel ID te kennen, en die van de persoon die je zoekt. Bijvoorbeeld Vanderbilt-147 of die van de koning: Van_Oranje-Nassau-2
En dan pas je die even aan in onderstaande link om het aantal stappen tussen de namen te vinden:
Je komt er niet achter, het zou een administratieve fout kunnen zijn, maar ik denk eerder aan tweeslachtigheid.quote:Op zondag 29 juni 2025 00:52 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Zo eentje had ik laatst ook. Verkeerde geslacht doorgegeven bij aangeven geboorte? Om whatever reason dan ook (oeps, toch een meisje)
Ook een geboorteakte, met daarna niets meer
Iemand van het andere geslacht, met trouwakte en overlijden, terug te voeren op diezelfde geboortedatum, maar geen geboorteakte te vinden.
Helaas kan ik zo niet meer vinden wie dat was.
Zonder vrouwelijk voortplantingsorgaan geen genealogie?quote:Op zondag 29 juni 2025 01:18 schreef cosmosis het volgende:
Serieus elke keer dat ik dit topic in de top zie denk ik dat het om Gynaecology bezweerders gaat, blijkt toch iets anders te zijn?
Voor als je het inmiddels nog niet helemaal door had:quote:Op zondag 29 juni 2025 01:18 schreef cosmosis het volgende:
Serieus elke keer dat ik dit topic in de top zie denk ik dat het om Gynaecology bezweerders gaat, blijkt toch iets anders te zijn?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |