Ik denk dat dat komt omdat het geen kernoorzaak is. Zie VAE en Qatar, die draaien economisch als een tierelier, ondanks (of naast) hun islamitische identiteit. Dus dan kun je je afvragen: als de islam werkelijk de hoofdbelemmering zou zijn, hoe verklaar je dan dat verschil?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 08:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het valt op dat ChatGPT erg politiek correct is en de grootste belemmering voor de Arabische landen niet noemt.
Je zou haast denken dat elk land zijn eigen mentaliteit heeft.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 08:21 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
De Islam en democratie kan prima samengaan. Kijk naar Indonesië als voorbeeld in Azië en Senegal als voorbeeld in Afrika.
In het midden-oosten zou dat ook moeten kunnen.
Dat vind ik ook. Met als rode draad (parlementaire) democratie.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:18 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Je zou haast denken dat elk land zijn eigen mentaliteit heeft.
Daar zit zo'n lading olie dat zelfs een stam chimpansees een wereldeconomie had opgebouwd.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:10 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ik denk dat dat komt omdat het geen kernoorzaak is. Zie VAE en Qatar, die draaien economisch als een tierelier, ondanks (of naast) hun islamitische identiteit. Dus dan kun je je afvragen: als de islam werkelijk de hoofdbelemmering zou zijn, hoe verklaar je dan dat verschil?
Blijkbaar zijn rigide islamdoctrines (ik gok dat je dat bedoelt) eerder een symptoom dan een oorzaak.
Indonesië is bij uitstek een voorbeeld van een land dat ondergraven wordt door het gebrek aan slagkracht tegen de politieke islam. Wat dat betreft is het erg westers.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 08:21 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Dat is nog steeds het ontbreken van een parlementaire democratie, niet omdat het moslims zijn.
De Islam en democratie kan prima samengaan. Kijk naar Indonesië als voorbeeld in Azië en Senegal als voorbeeld in Afrika.
In het midden-oosten zou dat ook moeten kunnen.
Ashkenazi (40% van de bevolking) scoren 112 - 115, maar Israel als geheel scoort 96.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Joodse israeli hebben gemiddeld een iq van 110, de volkeren er omheen van 90. De rest is bijzaak.
VEA en Qatar hebben toch echt Islam op de tweede plek moeten zetten en doelbewust gekozen voor ontwikkeling en een enigszins Westerse benadering mbt modernisering, economische ontwikkeling en diplomatie.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:10 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ik denk dat dat komt omdat het geen kernoorzaak is. Zie VAE en Qatar, die draaien economisch als een tierelier, ondanks (of naast) hun islamitische identiteit. Dus dan kun je je afvragen: als de islam werkelijk de hoofdbelemmering zou zijn, hoe verklaar je dan dat verschil?
Blijkbaar zijn rigide islamdoctrines (ik gok dat je dat bedoelt) eerder een symptoom dan een oorzaak.
Correct.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:25 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ashkenazi (40% van de bevolking) scoren 112 - 115, maar Israel als geheel scoort 96.
Jordania: 80
VAE: 90
Qatar: 93
Ijzer-, jodium- en eiwittekort in de kindertijd kan 5 - 10 IQ-punten schelen. Infectieziekten idem. Ben benieuwd wat dat met het IQ van bijvoorbeeld de Gazanen gaat doen de komende jaren. Het risico op een lager IQ is daar helaas heel reëel, en niet alleen door het gebrek aan voedsel op zich, maar door de hele cocktail van ondervoeding, infecties en toxische stress waarin Gazaanse kinderen nu opgroeien.
Nog wel, maar dat wordt onder de bevolking steeds minder. Bovendien zijn daar pas sinds 1999 vrije verkiezingen. Het land is ook enorm: in de lengte beslaat Indonesië het zuidelijkste puntje van Spanje tot aan westelijk Rusland.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:23 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Indonesië is bij uitstek een voorbeeld van een land dat ondergraven wordt door het gebrek aan slagkracht tegen de politieke islam. Wat dat betreft is het erg westers.
Maar ik ben het met je eens dat men eens moet ophouden met "de" islam aan te wijzen als die ene alles bepalende factor.
Ik denk dat islam in de scenario's die je schetst eerder wordt misbruikt als legitimatie om macht te behouden of zieltjes te winnen. Of het nu om Hamas, Hezbollah, of het Iraanse regime gaat: het zijn politieke machtsprojecten met religieuze saus. De islam is in dat geval het decor, maar geen oorzaak.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
VEA en Qatar hebben toch echt Islam op de tweede plek moeten zetten en doelbewust gekozen voor ontwikkeling en een enigszins Westerse benadering mbt modernisering, economische ontwikkeling en diplomatie.
Dat is dus bijvoorbeeld anders dan de Palestijnen die miljarden hebben gestoken in terreur of Hezbollah die Libanon heeft ontwricht met hun interne oorlogen en conflicten met Israël of Iran dat alleen maar bezig is geweest met het onderdrukken van de eigen bevolking, miljoenen toestoppen aan Hamas en Hezbollah en het ontwikkelen van kernwapens.
Nu zullen we natuurlijk maar even zwijgen over wat Qatar achter de schermen allemaal uitvreet, maar het is in elk geval een stuk intelligenter dan hoe veel andere Islamitische landen het aanpakken.
Vind je het niet interessant dan om te weten dat Ashkenazi Joden toch echt wel heel slim zijn?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:33 schreef Perrin het volgende:
Wat heeft deze discussie met de Israël-Iran oorlog te maken?
Dat komt omdat er werd gevraagd waarom Israël erg welvarend en ontwikkeld is en andere landen in het Midden-Oosten niet.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:33 schreef Perrin het volgende:
Wat heeft deze discussie met de Israël-Iran oorlog te maken?
Nee dat heb ik al 1000x gehoord.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:39 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Vind je het niet interessant dan om te weten dat Ashkenazi Joden toch echt wel heel slim zijn?
Die vraag was niet speciaal aan jou gericht, toch?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat komt omdat er werd gevraagd waarom Israël erg welvarend en ontwikkeld is en andere landen in het Midden-Oosten niet.
Ook dat is weer veel genuanceerder. Het Islamitische rijk dat in die tijd ontstond was een gigantische culturele synthese van Grieken, Nestoriaanse Christenen, Joden, Perzen en Indiërs. Volken met een rijke intellectuele historie. Griekse werken werden naar het Arabisch vertaald. Waren al deze elementen er niet geweest binnen het rijk, hadden we wellicht direct een veel soberder en vooral minder intellectueel kalifaat gezien.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:39 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ik denk dat islam in de scenario's die je schetst eerder wordt misbruikt als legitimatie om macht te behouden of zieltjes te winnen. Of het nu om Hamas, Hezbollah, of het Iraanse regime gaat: het zijn politieke machtsprojecten met religieuze saus. De islam is in dat geval het decor, maar geen oorzaak.
Een leuke reality check is het verschil tussen de islamitische gouden eeuw en middeleeuws christelijk Europa. Tussen grofweg het jaar 800 en 1300 was Bagdad het Silicon Valley van de wereld: wiskunde, geneeskunde, astronomie, filosofie, architectuur. Terwijl men in Europa dacht dat in bad gaan de ziel schaadt, bouwden islamitische wetenschappers ziekenhuizen en rekenden met algebra. Letterlijk een tijd waarin de islamitische wereld voorliep op het westen, wetenschappelijk, cultureel en zelfs op het gebied van tolerantie.
Wat veranderde dat? Niet de islam zelf, die bleef in essentie dezelfde teksten hanteren, maar de politieke en culturele context: Mongoolse invasies, Ottomaanse centralisatie, koloniale destructie, en later interne corruptie en repressie. Geleidelijk werd vrije nieuwsgierigheid ingeruild voor dogma en stagnatie.
Kortom: het misbruik van religie als machtsinstrument is universeel. De middeleeuwse kerk deed het ook. Het Westen heeft het pas los kunnen weken door seculiere modernisering. En dat is precies wat landen als de VAE nu ook strategisch doen. Selectieve modernisering, zolang het hun elite ten goede komt.
Dus nee, het probleem is niet de islam. Het probleem is wat er gebeurt als religie wordt gekaapt door regimes zonder belang bij kritisch denken. Dan krijg je geen verlichting, maar verduistering, ongeacht het heilige boek.
quote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:25 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ashkenazi (40% van de bevolking) scoren 112 - 115, maar Israel als geheel scoort 96.
En de overige nazi's?
I
Zeker, maar ik vind zulke discussies altijd wel de moeite waard. En ik snap het punt van de user Perrin ook wel, maar je kunt uiteraard niet verwachten in een topic over een oorlog dat er alleen maar tweets worden gedeeld over bombardementen of militaire manoeuvres. Ook de geopolitieke context en sociaal-culture aspecten van landen zullen naar voren komen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:40 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Die vraag was niet speciaal aan jou gericht, toch?
Je bent hoopvoller dan ik, want ik zie Indonesië alleen maar afglijden.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:36 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Nog wel, maar dat wordt onder de bevolking steeds minder. Bovendien zijn daar pas sinds 1999 vrije verkiezingen. Het land is ook enorm: in de lengte beslaat Indonesië het zuidelijkste puntje van Spanje tot aan westelijk Rusland.
Ik wil niet beweren dat het ideaal is daar, maar gezien de nog jonge democratie en de enorme afstanden die het land beslaat, is het vrij indrukwekkend wat ze daar voor elkaar weten te krijgen.
Zeker gezien de puinhoop waar het door de kolonisten in is achtergelaten. Daar kunnen andere islamitische landen die een erfzonde claimen nog een puntje aan zuigen.
En ik zou zulke cijfers maar met een zak zout nemen. De IQ-cijfers zijn oud, de groep Asjkenazi-joden niet goed gedefinieerd en het is bewezen dat je door te oefenen een hogere IQ-score kan krijgen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:39 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Vind je het niet interessant dan om te weten dat Ashkenazi Joden toch echt wel heel slim zijn?
Ja op die manier, snap ikquote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Zeker, maar ik vind zulke discussies altijd wel de moeite waard. En ik snap het punt van de user Perrin ook wel, maar je kunt uiteraard niet verwachten in een topic over een oorlog dat er alleen maar tweets worden gedeeld over bombardementen of militaire manoeuvres. Ook de geopolitieke context en sociaal-culture aspecten van landen zullen naar voren komen.
We gaan het meemaken.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:49 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Je bent hoopvoller dan ik, want ik zie Indonesië alleen maar afglijden.
Dit topic glijdt af in bijna alleen maar saaie, uitgekauwde discussies die al op talloze plekken zijn gevoerd op fok.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Zeker, maar ik vind zulke discussies altijd wel de moeite waard. En ik snap het punt van de user Perrin ook wel, maar je kunt uiteraard niet verwachten in een topic over een oorlog dat er alleen maar tweets worden gedeeld over bombardementen of militaire manoeuvres. Ook de geopolitieke context en sociaal-culture aspecten van landen zullen naar voren komen.
De "duistere middeleeuwen" is inderdaad een bekende mythe, maar het verhaal dat het islamitische rijk toen in veel opzichten voorliep niet. Pas vanaf de 12e eeuw begon West-Europa in te lopen, mede dankzij de opname van Arabisch-Griekse kennis.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:45 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ook dat is weer veel genuanceerder. Het Islamitische rijk dat in die tijd ontstond was een gigantische culturele synthese van Grieken, Nestoriaanse Christenen, Joden, Perzen en Indiërs. Volken met een rijke intellectuele historie. Griekse werken werden naar het Arabisch vertaald. Waren al deze elementen er niet geweest binnen het rijk, hadden we wellicht direct een veel soberder en vooral minder intellectueel kalifaat gezien.
De "duistere middeleeuwen" zijn een historische mythe.
Dankzij de Ashkenaziquote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Joodse israeli hebben gemiddeld een iq van 110, de volkeren er omheen van 90. De rest is bijzaak.
quote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:25 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Jordania: 80
VAE: 90
Qatar: 93
Ijzer-, jodium- en eiwittekort in de kindertijd kan 5 - 10 IQ-punten schelen. Infectieziekten idem. Ben benieuwd wat dat met het IQ van bijvoorbeeld de Gazanen gaat doen de komende jaren. Het risico op een lager IQ is daar helaas heel reëel, en niet alleen door het gebrek aan voedsel op zich, maar door de hele cocktail van ondervoeding, infecties en toxische stress waarin Gazaanse kinderen nu opgroeien.
Je hebt een punt. Soms vergeet ik even dat we in NWS zitten...quote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:51 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dit topic glijdt af in bijna alleen maar saaie, uitgekauwde discussies die al op talloze plekken zijn gevoerd op fok.
Ik lees liever het laatste nieuws. Niet wat user X of Y voor de zoveelste keer beweerd.
Dit dus. Je ziet ook vrijwel direct aan iemand als Ben Gvir dat hij een Arabier is.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 09:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Correct.
Trouwens geen 40%, slechts iets meer dan 30% van Israël zijn Asjkenazische Joden en die hebben als etnische groep gemiddeld gezien inderdaad het hoogste IQ ter wereld. Sefardische Joden zitten ook iets boven gemiddeld, maar niet veel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |