quote:
Dit ooit elders als column.......

M'n beste vriend begin jaren 80 was Corné van Os. We zaten samen op de Havo in Zaltbommel. Corné woonde in Rossum. Ik in Bommel. Een rustiek dorp en een wereldstad. We hadden beiden een Tomos met verlengd stuur. Leren jas bovendien. Met buttons. Ik had een integraal helm, zoals dat heet. The Clash, The Jam en Rousers er met zwarte vilstift op gekalkt. Alternatief, je weet.
Ik ben inmiddels 62 (zeggen ze). Een hele muziekgeschiedenis achter de rug en voor de boeg. Maar mijn mooiste muziekperiode blijft toch de ontdekkingsreis begin jaren 80. Samen met Corné op de trein op weg naar de grote stad. Van Bommel naar den Bosch. Naar Elpee vooral. Letterlijk LP's scoren toen nog. Al jong bevuild met goede smaak. Wipers, Joe Jackson, Elvis Costello, Undertones, Wire, Stiff Little Fingers. You name it..........
Vissen in de vijver van de tweede hands LP's. Voor een habbekrats op te hengelen uit de muzikale bakken van Paulus. Corné werd later bassist van de onvolprezen Nozems. Een band die destijds in één adem werd genoemd met The Fatal Flowers, Claw Boys Claw, Hallo Venray en Corry en de Rekels. Corné maakte het als bassist. Terwijl ik het bij één legendarisch optreden hield als toetsenist op Bommelpop. We zijn toen op ons hoogtepunt gestopt. De naam Absolute Beginners was dan ook perfect gekozen. Ik was echter een betere voetballer, en was Corné net even voor bij het zien, en tweede hands kopen van Pure Mania van The Vibrators. Goedkoop scoren heet dat.
Herman/tong80
Bekijk deze YouTube-video
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !